'Kerk maakte zeer slechte beurt'
Wijkgevoel trekt mensen
naar dienstencentrum
Agenda voor Leiden
Winkelbouw gaat niet
door aan 't Watertje
Ds. Lamping over rel in de Janvossensteeg:
Zusters komen
helpen in
\de Groenesteeg
AUTO HEEMSKERK
Mejuffrouw van
Mourik overleden
Nieuwe Leidse Courant
Th. W. van Gent
overleden
Fami'ieberichten
TROUW/KWARTET DINSDAG 31 JULI 1973
ST \D EN REGIO
L3
door S. J. de Groot
LEIDEN Ds. Lamping, voorzitter van de centrale kerkeraad van de Leidse hervormde gemeente,
vindt, dat het de geloofwaardigheid van het spreken van de kerk over naastenliefde niet ten goede komt,
als de kerk niet reageert op dingen die zich ip haar onmiddellijke nabijheid voordoen. Het is gemakke
lijk, verontwaardigd te doen als het over Angola of Mozambique of Zuid-Afrika gaat, maar die veront
waardiging wordt oneerlijk als kerkmensen passief blijven wanneer in hun eigen omgeving mensen het
slachtoffer worden van discriminatie en terreur.
Ds. Lamping kwam op deze gedachte
naar aanleiding van de rel begin juni
in de Janvossensteeg.
Toen de onderhandelingen met een
gastarbeider, die bij een aanrijding
betrokken was geweest, geen resultaat
opleverden, heeft een groep van onge
veer dertig man een gastarbeiderspen
sion in die steeg inwendig vrijwel ge
heel vernield. De bewoners, die een
dergelijke wraakneming vermoedden,
hadden zich tijdig uit de voeten we
ten te maken. Alle meubelen in het
pension werden kort en klein gesla
gen en ook kleding en het beddegoed
moesten het ontgelden.
De politie nam een van de knokploeg
leden in hechtenis. De gastarbeiders
werden elders in de stad onderge
bracht. Om de rust te herstellen zette
de politie de Janvossensteeg een poos
af. Het leek erop, dat de drank bij dit
gebeuren een rol had gespeeld.
De gastarbeiders verklaarden later,
dat zij niet begrepen, dat het kleine
incident met de auto tot zulke felle
reacties aanleiding had kunnen geven.
Onrecht dichtbij
Over dit gebeuren schreef nu ds.
Lamping in het maandblad Hervormd
Leiden van vorige week een stukje.
'Wij weten het evangelie altijd aardig
toe te passen op situaties ver weg.
Waarom hebben wij gezwegen toen
het onrecht zo dichtbij, in onze eigen
stad plaats vond? Het heeft allemaal
in de krant gestaan.
Er heeft ook in de krant gestaan dat
enkele comité's en particulieren ge
probeerd hebben de gedupeerde gast
arbeiders te helpen. Het is gelukkig
dat er nog mensen zijn die zich inzet
ten wanneer in Leiden buitenlandse
arbeiders de dupe worden van discri-
minatie-terreur.
Maar wat eigenlijk verbazingwekkend
was, is dat de kerk niet behoord heeft
bij de groep helpers. De rel was een
slechte beurt van discriminerende
Lcidenaars, maar het zwijgen en
daarna het niet daadwerkelijk meehel
pen was een.zeer slechte beurt van
de kerk'.
Aldus ds. Lamping in dit hoofdarti
keltje.
Ook aan mijzelf
Wij hebben ds. Lamping net van
vakantie terug de vraag voorgelegd
Wat het praktische gevolg kan
zijn van een kerkelijke uit
spraak werd in dezelfde maand
juni in Leiden zichtbaar, toen
een aantal religieuze zusters
van het vormingscentrum Dijk
en Duin in Hoorn naar Leiden
kwam om stoffer en blik ter
hand te nemen bij een schoon
maakactie voor gastarbeiders in
de Groenesteeg. Twintig reli
gieuzen hadden zich met stafle
den gebogen over de miserabele
woonomstandigheden van gast
arbeiders, wat resulteerde in
een brief aan de minister. De
Leidse Werkgroep Buitenlandse
Werknemers las dat en gaf Dijk
en Duin toen een tip dat er in
Leiden terstond ivat te doen
viel aan verbetering. De zusters
reageerden positief en hebben
een dag als schoonmaakploeg
gefungeerd.
hoe hij dit kon schrijven terwijl hij
toch zelf voorzitter is van een kerke
lijke instantie die aan deze zaak wal
had kunnen doen.
'Dit stukje in Hervormd Leiden is
ook aan mijzelf gericht. In het alge
meen lees ik het plaatselijke nieuws
van Leiden slecht. Toen er al enkele
weken voorbij waren heeft een van de
gemeenteleden mij op dit gebeuren
attent gemaakt. En dat nu vind ik
een kwalijke zaak. Als het over Ango- G66PI Strijd
la of Mozambique gaat. kennen wij de
feiten zoals ze ons door de publici
teitsmedia zijn verstrekt, maar als er
iets in onze eigen stad gebeurt dat
naar menselijke maatstaven niet door
de beugel kan, hebben wij er geen
weet van.
Met dit artikeltje heb ik geen be
schuldiging willen uiten in welke
richting dan ook. Ik behoor net zo
goed tot die gemeente. Het is me ge
woon ontgaan en dat zou niet meer
moeten gebeuren. Van ons mag wor
den verwacht, dat er een zekere inte
resse bestaat voor wat zich in onze ei
gen omgeving afspeelt. Als dat niet
het geval is, wordt het spreken over
naastenliefde al te gemakkelijk.
Wij spreken tegenwoordig graag over
'engagement'. Maar wat betekent dat?
De mensen worden op allerlei manie
ren geconfronteerd met gebeurtenis
sen waarbij de menselijkheid in het
geding is, maar voelen zij zich er ook
werkelijk bij betrokken. De afstand
maakt dat vaak onmogelijk, maar als
er dan dichtbij iets gebeurt kunnen
we niet met praten volstaan, en zul
len wij er toch iets aan moeten doen.
Binnen de kerk is er zelfs niet over
gepraat'.
Wie is de naaste?
Deze woorden van ds Lamping sloten
direct aan bij een preek die wij zon
dagmorgen hoorden van ds. Van Loe-
nen in de Scheppingskerk te Leider
dorp. Die ging over het verhaal van
de barmhartige Samaritaan. Het kost
ons geen moeite zei hij, in het alge
meen over 'onze naaste' te praten.
Maar als wij niet komen tot de vraag
wie die naaste dan toch wel mag zijn,
dan blijven wij veilig in onze theorie-
en steken. En dat komt ons nog wel
goed uit ook, want werkelijke naas
tenliefde is helemaal geen 'natuurlij
ke' zaak. De natuur van de mens is
zelfhandhaving en het isoleren van
mensen en groepen die niet in het
geijkte patroon van de samenleving
passen. De geest .van Christus kan het
oog openen voor die andere manier
van mens-zijn, die onze samenleving
meer leefbaar kan maken. En naasten
liefde wordt pas concreet als wij
daadwerkelijk ingaan op het beroep
dat mensen vanuit hun situatie op
ons doen.
DINSDAG 31 JULI
Hozewoerd 57. 9 tot 12 uur n.m. socitelt
COC.
KATWIJK AAN Zee: nieuwe Kerk S uur or
gelconcert Charles de Wolff.
Driftstraat 49. 10.30 tot 11.30 uur spreekuur
soc. raadsvrouw.
WOENSDAG 1 AUGUSTUS
Katwijk aan Zee: Oude Kerk S uur samen
zang.
Dijkstra 2a Leiden 10 tot 11 uur spreekuur
soc raadsvrouw.
Stadhuis 4.30 tot 6 uur spreekuur soc. raads-
DONDERDAG 2 AUGUSTUS
De Lakenhal 8 uur Ver van belanastellenden
in De Lal.cnlial. voordracht Hendrik Valk
Stadhuis 6 lot 8 uur spreekuur soc. raads-
VRIJDAG 3 AUGUSTUS
RIJNSBURG. Flora hallen 5 30 lol 11 uur
nam. opening en bezichtiging Bloemencorso
Marekerk Leiden 8 uur orgelconcert Editli
Ho.
ZATERDAG I AUGUSTUS
RIJNSBURG, Flora-hallen 10 tot 11.30 uur
bezichliglng bloemencorso 1 uur blue-
DAGEL1JKS van IC.00-16.00 uur vakantieakli-
i'iicilen voor kinderen tot 13 jaar op het
Jeugddorp Zuid-West aan de Voorschoterweg
inaast zwembad De Vliet); kleien, verven,
tvpen. poffertjes bakken, hutten bouwen
enz ieder* vrijdagmiddag speciale kinder-
v.iorxtelling
DIENST APOTHEKEN: Dè avond-, nacht-, en
Zondagdienst der apotheken In de regio Lei
den. wordt waargenomen van: Vrijdag 27 Ju
li - 3 augustus door Apotheek Reijst Leiden
Wilhelminapark 8 Oegstgeest.
FILMS TOT 2 A1GUSTUS:
Camera: "Als Adelaars vielen zij aan"
jaar Iedere avond om 20 uur. Klndermat.
"Sjors en SJImmy en de Rebellen", dag. 14.30
en op zond. 14 en 16.15 uur. Nachtv. vr-7.a
23.30 "Woodstock" IS J.
I.ldo: l.ast Tango in Paris" IS j. Das 14 30.
19 en 21.15 uur. Zo extra om 16.45 uur.
studio: Samen uit. xamen thuis a.l. Tijden
zie Lido. Voor de klndcrer. iedere morgen
'behalve zondag» om 10.30 'Circus op stel-
I.UXOr: 'De duivel hale je' a.l. Tijden zie Li-
do.
Trianon: 'De non van Monza' 18 j. Da.g. 19
en 21.10 uur. Klndermat. dag. 14.30 uur a.l.
"Pippi Langkous" nieuwste film.
Hex: 'Liefde in Zweedse stijl". 18 j. 14.30. 19
en 21.15 uur en zo extra om 16.30 uur.
Nachtv. vr-za 23 30 is j. 'Vrolijke ontucht in
Tirol'.
I ENTUONS'I Kl.l.l.
GEN
Nu bouwplan voor vijf huizen
Van onze correspondent
ZOETERWOUDE De plannen voor de bouw van een viertal win
kels aan het watertje door Stikvoorts Bouwbureau zijn van de baan.
In februari werd bekend dat dit be
drijf de grote boerderij van de heer
C. Overdevest op no. 30 had gekocht
om deze te slopen. Op de vrijkomende
grond van bijna 1000 m2 zouden de
winkels verrijzen met daarboven twee
lagen flatgebouwen.
De lancering van dit bericht veroor
zaakte veel opschudding. Het karakte
ristieke Watertje leek ernstig aange
tast te worden door dit grote gebouw.
Wethouder Duindam sprak in een
raadsvergadering van 'een monstrueus
plan dat het Watertje kapot maakt'.
Ook van de zijde van de 'Stichting
Oud Zoeterwoude' kwamen protesten.
De gemeenteraad, geschrokken van
deze ontwikkeling, nam inderhaast
het besluit om een wijziging van het
bestemmingsplan 'Kern' voor te berei
den. De voorschriften van het be
staande plan bleken te ruim te zijn
maar waren nog wel van toepassing
voor de bouwaanvraag van de Fa.
Stikvoort.
Geschrokken
Het gemeentebestuur was om meer
dan één reden bijzonder ongelukkig
met het bouwplan. Als dit doorgang
zou vinden betekende dit ook een ge
duchte knauw voor de realiserings
kansen van de plannen voor het stich
ten van een winkelcentrum waarvoor
grond is gereserveerd tussen Dorps
straat en Dokter Bouwdijkstraat. In
het overleg tussen het gemeentebe
stuur en het Bouwbureau is het laat
ste overstag gegaan en heeft het
bouwplan gewijzigd.
Nu is een vergunning gevraagd voor
(ADVERTENTIE)
DATSUN DEALER
ROELOFARENDSVEEN LEIDEN
Alkemadelaan 1 Herengracht 79
01713-2866 01710-33861
KATWIJK Op de leeftijd van 82
jaar is in het St. Elisabethziekenhuis
te Leiden mejuffrouw S. G. A. van
Mourik overleden. Vele inwoners van
Katwijk aan den Rijn zullen aan juf
frouw Van Mourik aangename herin
neringen blijven houden. Zij was
ruim veertig jaar hoofdkleuterleidster
bij het oDenbaar kleuteronderwijs.
Vele Katwijk Rijners hebben op deze
kleuterschool de eerste beginselen van
het Evangelie geleerd.
de bouw van vijf huizen. Deze wordt
spoedig tegemoetgezien. Dan zal di
rect worden begonnen met de bouw
waarvoor de grond momenteel wordt
vrijgemaakt. Hooiberg, stallen en
schuren zijn al verdwenen en deze
week wordt een begin gemaakt met
het slopen van het woonhuis.
Nu heeft het xoeinig zin, de klacht
van ds. Lamping te lezen en daarna
over te gaan fot de orde van de dag.
Zoals ds. Lainpiiig zelf het theoretise
ren over naastenliefde alleen maar
zou versterken' als hij geen middelen
zou overwegen en aanreiken om die
kerkelijke passiviteit bij gebeurtenis
sen als in de Jaiivossensteeg te door
breken. Vandaar onze vraag aan hem:
'Wat nu?'
'Er zijn voorzover ik het nu kan zien.
twee mogelijkheden. De kerkeraad
van de desbetreffende vvijkgemeente
kan reageren en ook de centrale ker
keraad. Dat moet vooral geen compe
tentiestrijd worden. Als de wijkkerke-
raad het doet, moet de centrale kerke
raad daar niet tussen komen. En als
de centrale kerkeraad erop ingaat,
moet de wijkkerkeraad niet het ge
voel hebben, dat hij buiten spel
wordt gezet. Misschien ligt het voor
de hand, dat in zulke gevallen de
wijkkerkeraad het eerst in actie komt.
Die staat er, als het goed is, het
dichtst bij'.
Ds. Lamping vertelde, dat dit onder-
werp onlangs ook in de plaatselijke
Gemeenschap van Kerken aan de orde
is geweest.
'Dan is het moeilijke altijd, dat je zo
weinig concrete dingen kunt noemen.
Maar als er dan wat is, merken we
het niet. En daar moet vërandering in
komen. Ook bij de gereformeerden en
de katholieken.
In de Gemeenschap van Kerken werd
de vraag opgeworpen welke bestaans
reden zij nu eigenlijk heeft. Zijn we
een praatclub waar allerlei dogmati
sche kwesties worden doorgenomen?
Dat er over deze dingen wordt ge
praat, is op zichzelf niet erg, maar we
kwamen wel tot de conclusie dat we
in bepaalde situaties ook gezamenlijk
moeten optreden. Dat zal uiteraard
verantwoord en zinvol moeten zijn'.
Lezen en weten
Betekent dit dat er vanuit de kerk
meer gerichte belangstelling zal moe
ten komen voor alle mogelijke zaken
die voor de stedelijke samenleving
van belang zijn?
'Het betekent in de eerste plaats, dat
wij domweg moeten helpen als dat in
concrete situaties van ons mag wor
den verwacht. Daarnaast zal het besef
moeten groeien, dat wij mede-verant
woordelijk zijn voor wat er in ons ei
gen wereldje gebeurt. -Wij zullen niet
onmiddellijk onze mening hoeven te
geven over rapporten en nota's, maar
het kan wel van belang zijn, die te le
zen opdat we weten wat er aan de
hand is, en welke lijnen vanuit de
burgerlijke overheid naar de toekomst
worden getrokken. De instanties kun
nen bepaalde zaken over het hoofd
zien, die toch waard zijn gesignaleerd
te worden. In dat geval zou er vanuit
de kerk aandacht voor gevraagd kun
nen worden'.
Komt het 'leven in de stad' zoals het
reilt en zeilt, iveleens in de vergader
ingen van de centrale kerkeraad ter
sprake?
'Vrijwel niet. Een lid van de centrale
kerkeraad toonde zich nog niet zo
lang geleden verwonderd dat het ste
delijke leven zo zelden op de agenda's
van deze vergaderingen verschijnt. Je
moet je wel realiseren dat, dis je
daarover gaat praten, de discussie die
binnen de plaatselijke overheid en de
burgerij al aan de gang is, zich dan
binnen de kerk min of meer gaat her
halen. Politieke verschillen kunnen
daarbij niet worden verdoezeld. Maar
dat is nog geen reden, de zaak maar
op z'n beloop te laten'.
Niet toevallig
Rond de reconstructie van de De Sil-
terlaan hebben de pastores van die
wijk zich niet onbetuigd gelaten. Was
dat toevallig of zit er een aanivijzing
in dat de attentie van de kerk voor
het gebeuren dichtbij aan het groeien
is?
'Dat was niet toevallig. Wij hebben er
allemaal onze handtekening aan gege
ven omdat wij van mening zijn, dat
dit plan voor deze wijk ingrijpend is
en vergaande gevolgen kan hebben.
Wij werken allemaal in deze wijk en
reeds daarom konden wij ons hieraan
niet onttrekken. Het persoonlijke be
lang heeft hier ook wel een rol ge
speeld, maar dat andere was er beslist
ook'.
Tot zover ds. Lamping.
Zijn stukje op de voorpagina van Her
vormd Leiden is daarom zo belang
wekkend. omdat het een confrontatie
is met de vraag hoe de kerk vanuit
haar opdracht en verantwoordelijk
heid in het gewone, alledaagse mense
lijke vlak kan funktioneren, en of die
funktie in de oplossing van concrete
noden en vragen een bijdrage kan
zijn.
Rijksmuseum Oudheden: Caspar Jacobs
Chnstiuan Reuvens. archeoloog. Tntounsttl-
ling bij de uitgave van het dagboek van zijn
reis door Drente in 1833.
Rijksmuseum van Volkenkunde: ln het l'ren-
tenzaaltjc Japanse Prentkunst uil eigen be
zit van 1670-1750".
-Sted Museum de Lakenhal: Hendrik Valk
mei schilderijen
Galerie llcuff: Wassenaar Henn Tieland
(1891-19651. Nagelaten werken v.n. N'ed. In-
dié Car en Jan Verheul (Carjan) met kera
mische kunst.
Galerie tan der Vist: Zomertentoonstelling.
wandkleden, schilderijen, keramiek, tekenin
gen.
Drukkerij De Bink. Rooseveltstraat 3, be
kroonde laarverslagen en kalenders.
'I Hoekje luj de pomp Warmond bert Slin
gerland mei monotypes en aquarellen
Rijksmuseum voor Volkenkunde Steensiraat
1. "Thailand, land zonder honger' inel films
cr. lichtbeelden tot 31 december 1973. dag
10-17 uur: zon- en feestd. 13-17 uur.
I EK I r.N-l nl onna lieren u-u m Rijnland.
iy 3
Zllll
Het eigen ochtendblad
voor èlk protestants Christelijk gezin
in Leiden en omgeving
ZORG VOOR EZII
STERKE CHRISTELIJKE PERS
Apnihekersdtjk 33. Geopend dinsdag i"i en
niet zaterdag van 10 tol 13 uur. Donderda
gavond van 19 tol 21 uur. Dependance in
Oe Zeveiispjong. Bernhardkade 35. Geopend
vrijdagavond van 19 tot 21 uur.
WERKGEMEENSCHAP KINDERCENTRA
Stichting Werkgemeenschap Kindercentra
Leiden i.o., kantuor Haarlemmerstraat 73-b.
Lelden, tel. 30360. secretariaat: P. M. Kes.
sen-van Teylingen, Arendshorst 164, Lelden,
t. 23276. De openingstijden van hel informa
tiecentrum peulerspeelzalen, kinderdagver
blijven en ktnderkantlnes van de ^tlchlinf
Werkgemeenschap Kindercentra Leiden zijir
als volgt: dinsdag, woensdag, donderdag ep
vrijdag 's ochtends van 9.30 tot 12 uuu
woensdagmiddag van 14. tut 16 uur en don
derdagavond van 19 tol 21 uur.
Het Informalleburo is up genoemde uren te
lefonisch bereikDaar onoer nummer 30360.
Stichting Gezinsverzorging Leiden. Gezins
verzorging. hulp aan bejaarden en chro
nisch zieken. Spreekuur ma t.m. vrijdag 9
lui 10 uur. Lange Mare 45. tel. 49441.
BEZOEKUREN S'l. ELISABETHZIhlvENHUlS
LEIDERDORP.
Klasse-afdelingen: Volwassenen dagelijks
van 11.15-12 uur. 14-14.45 en van 18.45-19.45
Kinderafdeling: dagelijks van 15-18.30 uur
3e klasse: Volwassenen: dagelijks van 14-
14 45 eri van 18.45.19.45 uur.
Kraamafdeling: dagelijku van 15-16 en van
18 45-19.45 uur.
Kinderafdeling: dagehjk* /an 15-18 30 uur.
Endegeesi: dinsdag en vrijdag 13 00-14.00 u.
s zondags 11.011 12.00 u en 14 0U-15.00 u. Ie
klasse: de gehele dag.
Annakliniek. dag. 13 30-14.30 u en 18.00-19.UU
DIACONESSEN HlllS
le klas: dagelijks van 11-12 uur, van 13.15-
14 uur en van 18.45-19.30 uur.
!e klas. dagelijks van 13.1314 uur en van
IS. 4o 19.30 UU|-.
3e klas: dagelijks van 13.15-14 uur en van
18 45 ls.30 uur.
Kinderafdeling dageluks van 14 19 uur.
Voor alle patienien i behalve kinderen» zl)f.
de bezoekuren als volgt: Elke dag: la.Uo—
16.OU uur en van 18.30—20.00 uur: voor de
kinderafdelingen elke dag: 15.Uil—16 00 uur
en van 18 30—19 00 uur.
Bezoekhureii At Al». ZIEKENHUIS LEIDEN
Voor de premalurenafdelmg gelden de vol
gende bezoekuren i alleen vuur oudcrsi:
Maandag 1 e.m. vrudag 18.30-18.45 uur en
zaïerdag aan ernstige patiënten: Wanneer
vuur ernstige patlünlen doorlopend bezoek
wordt toegestaan, kan de hootdverpleeukun-
dige hiervoor speciale kaarten verstrekken.
ALPHEN AAN DEN RIJN
Kljiioord: le en 2e klasse: 10.30-11.UU. 14.00
14 45 en 18 00-19.U0 u. 3e klasse 14.00-14 41
en 18.00-19.oil u. Kraamafdeling 16 00.17.00 u
alleen vuur echtgenoten 19.00-20.00 u. Kin.
dei aldelllig 15.UU 15.30 u.
Overleden: Bernhardine Van der
Pluijm-Qucens, 70, tc Leiden. Begrafe
nis woensdag 13.00 uur algemene be
graafplaats Rhijnhof.
Jacobus Wilhelmus Johannes Cle
ments, 63, le Den Haag. Crematie van
daag, 15.00 uur crematorium Ocken-
burg.
LEIDEN Op 54-jarige leeftijd is in
Leiden plotseling overleden de heer
Th. W. van Gent, administrateur van
de begraafplaats 'Rhijnhof'. Hij was
voordat de kerkvoogdij van de her
vormde gemeente hem de leiding op
de begraafplaats toevertrouwde, bu
reauchef van het kerkelijk bureau aan
het Pieterskerkhof. De heer Van Gent
heeft ook lange tijd deel uitgemaakt
van de Hervormde Jeugdraad in LeU
den
Vaste kern in de Kooi kan groter
door Jan Hoekema
LEIDEN Sinds enkele jaren i? er in Leiden een aantal dienstencentra. Er zijn er nu vijf. waarvan
enkele nog maar heel kort. Leiden-Noord is zo'n voorbeeld. Een dienstencentrum dat al sinds okto
ber 1971 draait is dat in de 'Oude Kooi', gevestigd in de Driftstraat, in het wijkgebouw Irene*. Over
wat zo'n dienstencentrum allemaal doet praten we met de leider, de lieer A. J. A. Thoma.
Op de folder die is uitgegeven over
dit centrum staat KOOI en die letters
staan behalve voor de naam van de
wijk ook voor kontakt, ontmoeting,
ontspanning en informatie. Dat dekt
voor een groot deel wel de aktivitei-
ten van het centrum al moet het ele
ment hulp er wel meteen bijgevoegd
worden. Allereerst: het centrum is be
stemd voor bejaarden, al wordt er wel
vaag over gedacht de kring wat te
verruimen. Maar vooralsnog is er ge
noeg te doen in de Kooi, een wijk
met 1052 zelfstandige bejaarden op
8000 inwoners. Het dienstencentrum
wil vooral voor deze mensen open
staan. Op doordeweekse middagen zijn
er allerlei dingen te doen, al dan niet
in clubverband, zoals gymnastiek, cre
atief werk, zang enz. Verder kan men
er sinds kort ook 's ochtends gewoon
binnenwandelen voor een kopje kof
fie, een praatje, een spelletje, eigen
lijk dus het zo belangrijke contact
maken.
Behoefte
'Dit centrum voorziet in een grote be
hoefte, juist in een wijk met een con
centratie van zoveel zelfstandig wo
nende ouderen', aldus de heer Thoma.
Heel veel van die mensen wonen al
hun leven lang in de Kooi, het is een
nogal gesloten wijk, waar tamelijk
veel jongeren wegtrekken, maar waar
bij de ouderen een hecht wijkgevoel
heerst. Vandaar ook dat er veel men
sen uit de wijk in het centrum hel
pen, hetzij als vrijwilliger voor hulp
verlening bij kleine dingen (ramen
zemen, boodschappen, naar de dokter
begeleiden etc.) in de wijk zelf, of als
gastvrouw (er zijn er 13) in het cen
tje klaverjassen.
'We zijn eigenlijk nog maar kort be
zig, het centrum groeit nog steeds,
maar de bedoeling is dat het echt ver
trouwd wordt voor de mensen. Daar
is ewl tijd voor nodig. Het moet hier
van hen zelf worden'.
Er is een kern van 80 mensen die re
gelmatig komt. daar kan nog meer
bij. Een extra probleem is dat volgens
de heer Thoma. de mensen in de
Kooiwijk 'wat schuchter' zijn. 'Velen
hebben drempelvrees, moeten meege
nomen worden'. En: 'De aktiviteiten
zijn er vaak wel, maar dan zit je op
de mensen te wachten'.
Gelukkig zit er een geleidelijksop-
gaande lijn in het bezoekersaantal, en
in ieder geval is het enthousiasme
van de mensen die er komen en die er
helpen zeer groot.
k -teas
Een spelletje kaarten of zo maar een bakkie drinken, dat gaat er altijd wel in bij de Kooi bewoners.
Open huis
Thoma; 'Mensen hier zijn wat schuch
ter'.
trum. Zo kan iedereen, die dat wil
binnenloDen. Er is altijd wel iemand
die het binnen gezellig heeft gemaakt,
die een bloemetje op de tafels heeft
gezet of ervoor heeft gezorgd dat de
kaarten klaar liggen voor een spelle-
We noemen al de mogelijkheid om er
gewoon zomaar binnen te lopen op de
richtenden van 9 tot 12 uur, voorts is
er iedere dag in het gebouw spreek
uur van een arts voor iedereen (van 8
tot 9 uur) waarbij dc kans natuurlijk
bestaat dat men geadviseerd wordt om
meteen beneden eens te kijken. Eén
keer per week houdt de sociale raads
vrouw zitting, ook voor iedereen. 'Het
feit dat al die diensten in één ge
bouw zitten, maakt doorstroming en
doorverwijzing natuurlijk gemakke
lijk'. Zo ook de mobiele bibliotheek
die eens in de 14 dagen het centrum
aandoet. Voor veel mensen is de ge
wone dependance wat te ver weg.
ln de middagen zijn er weer dezelfde
mogelijkheden, waarbij meteen ver
meld moet worden dat er ook nog een
dansles draait, dat er een handwerk-
cursus is en dat in september begon
nen wordt met twee nieuwtjes: een
pedicure, die in samenwerking met
Interkruis eens per week zitting houdt,
en een Engelse les (ouders met geëm
igreerde kinderen). Daarnaast blijft
het gebouw altijd de hele dag be
schikbaar als 'open huis', en zijn er
nog allerlei losse aktiviteiten zoals
een diamiddag, uitstapjes per boot of
bus, feestavonden in de grote zaal van
de speeltuinvereniging, een tentoon
stelling van wat de kreatieve groep
gemaakt heeft en ga zo maar door.
'Het wachten is op uw initiatief, ma
teriaal en mensen staan voor u klaar,
u- zult zelf versteld staan wat u nog
allemaal kunt presteren', staat er uit
nodigend in de folder. De heer Tho
ma laat als levend bewijs daarvan de
opgeknapt1 tuin zien, die door de be
zoekers ze,r .wordt bijgehouden.
Dan zijn er nog twee belangrijke fa
cetten aan het centrum, waarvan er
één al gerealiseerd is, en waarvan de
tweede overwogen wordt. Er loopt al
een hulpdienst (kosteloos), waarop ie
dere oudere zelf of bekenden-buren-
instanties een beroep kunnen doen.
Lichte hulp dus, met de mogelijkheid
van doorverwijzing. Elke dag is daar
spreekuur voor. Verder denkt men
over de opzet van een open eettafel",
iets als in het centrum Gerecht 10.
Daar loopt het 'tafeltje-dekje' projekt,
dat in een grote behoefte voorziet,
maar het gezamenlijk gezellig eten
zou uiteraard nóg beter zijn.
GespreksTroepen? Misschien in dc
naaste toekomst, maar dat is echt wel
moeilijk. Er is wel een enkele lezing
geweest. 'De kooibewoner houdt nu
eenmaal van echte leuke gezellige din
gen als avonden, kaartmiddagen en
uitstapjes'. De bedoeling is wel een
ke.er te starten met praatgroepjes,
maar voorlopig heeft men de handen
vol aan de organisatie van de bestaan
de aktiviteiten. De heer Thoma, vroe
ger in jeugd- jongeren- en woornva-,-
genwerk, is er fuil-time mee bezig,
daarbij natuurlijk geholpen door zijn
13 gastvrouwen, die per toerbeurt
'dienst' hebben.
We hebben nog niet het actieve wijk-
comité genoemd dat een belangrijk
aandeel heeft gehad in de oprichting
van dit centrum. 'De achterstelling
van dit soort wijken heeft geleid tot
de ontwikkeling van die comité's, en
dat was hard nodig'. Wie een van de
resultaten daarvan wil zien, moet
maar eens binnenlopen op Driftstraat
49a.