Missouri-lutheranen laken hun theologen Uit de kerkbladen Kerk present bij het wereldjeugdfestival fllslllalll Vandaag Trouw Kwartet Sloep hielp tjalk onder brug door Houvast vindt u bij Lugtigheid Kerk in VS breekt met geref. kerken Vier auto's in brand gestoken Nieuwe boeken TROUW/KWARTET DINSDAG 31 JULI 1973 KERK T2/K2' Om historiciteit bijbelverhalen NEW ORLEANS De conventie (synode) van de Missouri-lutheree kerk in de Verenigde Staten heeft de bijbelbeschouwing van de meeste hoogleraars van haar Concordia-seminarie in Saint Louis als 'dwaalleer' afgewezen. De conventie legde tevens alle kerkleden een bijbelbeschouwin op, waarin grote nadruk wordt gelegd op de historiciteit van de bijbelse verhalen. Daarmee is in eerste instantie een strijd beslist, die deze kerk sinds en kele jaren verdeeld houdt. De belang rijkste beslissing werd na een debat van acht uur genomen met 574 tegen 451 stemmen. Ze betekende een per soonlijke triomf voor de president van de kerk. dr. Jacob A. O. Preus. Sinds hij vier jaar geleden tot presi dent gekozen werd, stelde hij zich tot doel, de mcderne historisch-kritische methode van bijbelonderzoek uit de Missouri-kerk te bannen. De Verenigde Staten tellen drie grote lutherse kerken. Daarvan heeft de 2.R miljoen leden tellende Missouri-kerk altijd bekend gestaan als een bolwerk van conservatieve rechtzinnigheid. Ze "houdt zich verre van de wereldraad van kerken en is zelfs, als enige grote lutherse kerk ter wereld, niet aange sloten bij de lutherse wereldfederatie. De laatste jaren leek er echter bewe- (de zg. akten van transport) van on roerende zaken. Sliedrecht P. A. Zegelaar, voorzitter van de Vereniging van Zaakwaarnemers- Administrateurs in Nederland. Schijventarief Discriminatie De Zweden zien neer op de Neren de Javanen zien neer op de Batak kers de Egyptenaren zien neer op de Bedouïnen de 'gevestigde' negers in Engeland voelen zich verheven boven de pas aangekomenen de Nederlandse werknemers voelen zich veel te goed voor vuil en/of een voudig werk en men laat dus daar voor 'gast'arbeiders aanrukken. (Vak bonden gaan akkoord met de invoer van 200 'gast'arbeiders voor de Akzo- Breda, terwijl zij al 100.000 werkeloze steuntrekkers hebben!!). Onze 'pro gressieve' regering geeft toe aan de terreur van de 'studenten' en discri mineert daarmede het grotere aantal studerenden. De burgemeester van Amsterdam (oud-professor in de rechtsgeleerdheid) en zijn secondant gooien honderden miljoenen in het Amsterdamse 'grond'water. (Verdelen in het groet mag niet. verkwisten in het groot mag blijkbaar wel. hoewel dit een ergerlijke discriminatie is van de belastingbetaler). De Surinamers discrimineren m.i. elkaar óp een ge heel eigen wijze, gebruikmakend van de onnozele toepassing van de 'socia le' wetten door de Nederlandse dien sten. Enige maanden geleden schreef ik aan een invloedrijk man o.m.: waarom komt niemand met het voorstel de werkeloze Surinamers in Amsterdam (1000 stuks+fam.) gratis terug te vervoeren naar Suriname en bv. 4x het bedrag aan werkelozen- steun eveneens naar de overheid van Suriname te sturen opdat men daar voor de nodige projecten door deze mensen kan laten uitvoeren in het be lang van hun eigen land en dus in hun eigen toekomst. De studerende Surinamers kunnen max. 10 jaar hier 'blijven om hun studie te voltooien.' Wanneer we daarbij bv. ook nog den ken aan de discriminatie van Zuid-Mo- lukkers in hun woonkampen, dan heb ben we geen röntgenologen nodig om de vele balken in onze Nederlandse ogen te zien. Of blijven we toch liever ziende blind? Haarlem C. Baars Sr. Huurkoop huizen In Trouw/Kwartet verscheen onlangs een artikel, getiteld 'Regeling voor huurkoop huis nu van kracht'. Daarin werd ten onrechte de indruk, gewekt, dat alleen de notaris bevoegd zou zijn tot het opmaken van akten van huur koop van huizen. Ik doel hier met na- -me op de passage waarin vermeld ^taat, dat de huurkoper zich tot de notaris kan wenden voor de over- .schrijving van de huurkoopovereen komst in de openbare registers. LTWat is de werkelijkheid? De op 6 juli - 1973 in werking getreden 'Tijdelijke 2. wet huurkoop onroerend goed', be- - paalt ender artikel 17, dat niet alleen 2, dc notaris maar ook dc in 1956 door I-de minister van justitie aangewezen ^wettelijk erkende zaakwaarnemers be- Hvoegd zijn tot het opmaken van bo- '-venbedoelde akten van huurkoop. Vol ledigheidshalve voeg ik hieraan toe, dat deze erkende zaakwaarnemers ".sinds 1956 ook bevoegd zijn tot het opmaken van akten van overdracht De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Adam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. De lieer A. van Vliet te Woerden, heeft de strekking van mijn betoog in Tr./Kw. van 12 juli, betreffende de toepassing van het schijventarief, niet goed begrepen. De bedoeling daarvan was alleen, om aan te tonen dat deze weduwe, met een inkomen van 10.000,— over 1973 nu 252, —be lasting meer moet betalen dan over het jaar 1972. En dit blijkt toch een onbillijke verdeling. Uit de gegevens van de heer Van Vliet kan worden opgemaakt dat deze over J973 plm. 90, minder betaalt, dan over 1972 het geval zou zijn geweest. Bedoelde weduwe moet dus meer betalen en wordt dus inderdaad de dupe van het nieuwe schijventarief. Kan daarvoor niet een billijke oplossing gevonden worden? Arnhem D. Gon Grotere gezinnen In deze rubriek heeft de heer W. A. C. Weststrate voordelen van grotere gezinnen opgenoemd, waarmee een ie der het wel eens zal zijn. De heer Weststrate gaat echter niet in op het door mij gesignaleerde feit dat gezin nen met meer dan twee kinderen he laas tegenover de maatschappij en in dit verband ook tegenover die kinde ren zelf niet meer te verantwoorden zijn. Men kan deze gezinnen daarom helaas niet anders dan egoïstisch en asociaal noemen. Ook over de door mij genoemde rampzalige gevolgen van een te hoge bevolkingsdichtheid bewaart de heer Weststrate het stil zwijgen. Blijkbaar ziet hij geen ver band met milieuverpesting. woning nood, verkeerschaos enz. Het lijkt mij wat demagogisch om mij in de schoe nen te schuiven dat ik zou menen dat 'er geen meer bij kunnen'. Natuurlijk kunnen er nog heel wat bij, maar die arme kinderen komen dan wel als ze eenmaal groot zijn (of wellicht nog eerder) met zekerheid in een volko men onleefbare wereld terechtDe heer Weststrate meent voorts dat er geen einde zou kunnen worden ge maakt aan de invasie van gastarbei ders bij een stationair bevolkingsaan tal. Deze zaken hebben evenwel min der met elkander te maken dan de heer Weststrate denkt. Het feit dat wij reeds nu naast gastarbeiders een behoorlijk aantal werkeloze Nederlan ders hebben, wijst hier maar al te duidelijk op. 'Het getal is machtig,' zo constateert de heer Westrate enigszins sarcas tisch. Toch heeft hij daarmee wel de gelijk gelijk. Ja, zijn constatering is helaas op demografisch gebied nog een understatement. Het is op dit ge bied, evenals op zovele andere, zelfs oppermachtig. Dit spijt mij evenzeer als hem. maar wat doen wij er in dit geval tegen? Delft ing. D. van der Keilen lid van raad van advies Stichting Welzijn en Bevolkingsgroei. Gods wil De heer Hydra zou graag willen we ten hoe God aan mensen zijn wil be kend maakt. Hij voegt daaraan toe dat het alles in de bijbel staat. Welnu, laat de heer Hydra de bijbel dan ter hand nemen en deze ootmoedig en biddend lezen. Hij leest dan o.a. in Ps. 25 over die verborgen omgang die de gelovigen met God mogen hebben en b.v. in Rom. 8 leest hij dat nota bene de H.G. met onze geest getuigt dat wij kinderen Gods zijn! Mannen als Luther en Calvijn wisten maar al te goed dat deze mystieke omgang met God voor de gelovige mogelijk is, terwijl Abr. Kuyper er in zijn medita ties telkens op wijst, dat er een be wust, persoonlijk onmiddellijk contact met God mogelijk is. We mogen er niet aan twijfelen, dat er in onze tijd, waarin we niet meer kunnen luiste ren naar de stem van God. nog men sen gevonden worden, die dit niet verleerd hebben. Apeldoorn Chr. R. v. d. Rest-Ecrbeek Sanatorium Blijkens een uitzending van 'Hier en Nu', moet het Haags Sanatorium met zijn unieke ligging in de bossen en zijn persoonlijke behandeling, speciaal gericht op langdurige en chronisch zieke patiënten, verdwijnen, omdat het niet meer aan de tegenwoordige eisen zou voldoen. Dit is onzin! De kosten van het sanatorium zijn mini maal. vergeleken bij de behandeling in de betonblokken, waar men zich opgesloten voelt en waar de patiënt zichzelf niet meer kan zijn door de automatisering. Vele patiënten, die in de moderne ziekenhuizen behandeld moeten worden, zouden na deze eerste dure behandeling juist in dit soort zieken (verpleeg)-tehuizen opgenomen kunnen worden voor de zo belangrij- ke nazorg. In een land waar velen lij den aan chronische en astma-bronciale aandoeningen, mede als gevolg van luchtvervuiling en psychische span ningen, is juist grote behoefte aan ge legenheden als het Haags Sanatorium. Poeldijk J. C. Kohier ging in het standpunt van deze kerk te komen. Voor een belangrijk deel kwam dit door de professoren van het Concordia-seminarie, de theologische hogeschool van deze kerk en het grootste lutherse seminarie van het westelijk halfrond. Zodra Preus in 1969 president werd, begon hij enkele professoren te be schuldigen, dat zij met hun nieuwe opvattingen het Schriftgezag onder mijnden. Op vijf na toenden alle do centen zich solidair met de aangeval lenen. Zij weigerden een door Preus opgestelde 'Verklaring van de bijbelse en confessionele beginselen' te onderte kenen. De conventie heeft deze verklaring tot officiële leeropvatting van de kerk verheven, zodat Preus' Schriftbeschou wing nu voor alle kerkleden bindend is Zij veroordeelde de opvattingen van de Concordia-professoren vervol gens als een 'dwaalleer, die in strijd is met de Heilige Schrift, de lutherse belijdenis en het standpunt van de synode en die daarom in de kerk van God niet geduld, laat staan veront schuldig en verdedigd kan worden'. Adam en Eva Aan de laatste resolutie ging een steekspel van enkele uren met de hoogleraars vooraf. De resolutie eist van hen herroeping van leringen die twijfels wekken aangaande het histori sche karakter van de bijbelse wonder verhalen, de historiciteit van Adam en Eva als werkelijke personen, de zondeval van Adam en Eva als een werkelijke gebeurtenis, tot welke de erfzonde en haar toerekening aan alle volgende generaties van mensen moet worden herleid, de historiciteit van bepaalde bijzonderheden in het leven van Jezus, zoals verteld door de evah- gelisten, messiaanse profetieën in het oude testament, de leer van de enge len en de historiciteit van Jona. De president van het seminarie, dr. John H. Tietjen, sloot na het aanne men van de resolutie de mogelijkheid van een kerkscheuring niet uit. In een bewogen toespraak tot de conven tie zei hij, dat hem zwaar onrecht was aangedaan. Hij weigerde zijn functie neer te leggen ondanks de aandrang en kondigde aan, het op een afzetting aan te laten komen. Een merkwaardige bijzonderheid was. dat de man, die in 1957 de historisch- kritische methode aan Concordia in troduceerde, dr. Martin H. Scharle- mann, thans tot de minderheid van de faculteit behoorde, die aan de zijde van Preus stond. Een tjalk, die gisteren niet onder een Amsterdamse brug door kon varen omdat de brug te laag was, kon er dankzij een sloepje onderdoor. Het bootje werd hoog tegen het achterschip op gebonden met staal draad, waarna het werd gevuld met water. De tjalk kon toen voldoende zakken voor de doorvaart. BERLIJN Op verschillende manieren is de kerk betrokken bij het wereldjeugdfestival dat op het moment in Berlijn wordt gehouden. Bij de organisatoren is enige bezorgdheid gewekt door de aankondi ging dat een groep zgn. 'Jesus-people' aan het festival zal meedoen. Onder de 30.000 deelnemers is een groep van 100 Nederlanders, on der wie een aantal leden van de Nederlandse christen studentenbewe ging NCSV. Uit Engeland komt een afvaardiging van Pax Christi en uit Italië en Frank rijk komen groepen christelijke wer kende jongeren. Uit Mozambique komt een Frelimo-delegatie die uit christenen bestaat. Voor alle deelnemers aan het festival organiseren de kerken in de DDR een programma van informatie- en ge- spreksavonden, godsdienstoefeningen en kerkconcerten. De informatie-avonden worden georga niseerd door de protestante studenten gemeente. Morgen kunnen de festival gangers die dat wensen spreken met de voorzitter van de bond van protes tante kerken in de DDR, bisschop D. Albrecht Schönherr over de opdracht van de kerk in de DDR. Voor vandaag hebben de kerken een studiedag georganiseerd, die deel is Van het 'officiële festivalprogramma. Deze studiedag gaat over 'de gelovige jeugd en haar betrokkenheid voor vrede en maatschappelijke vooruitgang. Onder de festivalgangers blijkt grote belangstelling voor de kerkelijke acti viteiten te bestaan. Veel geïnteres seerden melden zich bij de studenten gemeentes, het kerkelijk jeugdwerk en het protestante jongemannenwerk voor gesprekken. Ds. Jan Lugtigheid staat nog niet zo verschrikkelijk lang in Sneek, maar de eerste aanloopmoeilijkheden zijn. voorbij, gezien zijn 'persoonlijk' arti-' kei in Kerkvenster, het blad van de Sneker hervormden. Onze collega A. J. Klei moest onmid dellijk denken aan een gedicht, dat dr. J. Buskes ooit eens gemaakt heeft op zijn vader, ds. P. Lugtigheid. Dit gedicht luidde: Het leven is louter vluchtigheid; houvast vindt u bij Lug tigheid. Zoon Jan Lugtigheid schrijft het vol gende: 'Het is me nu al een paar keer overkomen dat mensen mij aan het eind van het bezoek toevertrouwden, dat ze ooit eens één of twee keer 'on der mijn gehoor' hadden gezeten (vreemde uitdrukking!), dat ze zich geïrriteerd hadden, het niet met me eens waren geweest en vervolgens wa ren weggebleven. Maar ja, nu was het vakantietijd en iedere week hetzelfde kerkdienstenrooster zonder veel keus en nu was het onvermijdelijke woord gevallen: 'Vrouw, laten we het nog eens proberen'. Tot mijn geluk, want nu was het meegevallen of erg fijn geweest. Het spreekt vanzelf dat ik daar erg gelukkig mee ben en ik heb verschillende mensen met wie ik zo'n gesprekje heb gehad ook later weer zien zitten'. Dit is echter vluchtigheid. Jan Lug tigheid zou geen predikant zijn, als hij aan dit voorval geen wijze les knoop te: 'Maar toch wilde ik over deze ge woonte nog iets zeggen, de gewoonte om het kerkdienstenrooster als een soort menu te beschouwen en uit te kiezen. Vooral ook om bij irritatie weg te blijven. Wat overdreven ge zegd: de gewoonte om alleen te blij ven zitten bij 'n bepaalde predikant wanneer je in je eigen mening, in de manier, waarop je het geloof beleeft wordt bevestigd. Ik heb zelf dan zo'n gevoel als een bruidegom, voor wie de bruid na de eerste huwelijksnacht op de vlucht is geslagen en voortaan buiten gehoors- safstand in de andere hoek van het huis verblijft. Kortom, ik ben van oordeel dat een gemeente het moet zien uit te houden met de predikanten die door haar gekozen zijn, zoals ook andersom de predikant het met de ge meente moet zien uit te houden. En m.i. begint het pas boeiend te wor den. wanneer er in die relatie ook eerst wat gestoeid is, irritaties waren over en weer. Dat heb je bij iedere kennismaking, die een beetje diepte heeft. Dat kan toch alleen maar aan leiding zijn om nog nieuwsgieriger te worden'. Twee soorten baptisten In het Baptistenweekblad De Christen merkt ds. J. van Dam op dat er twee soorten baptisten zijn: konferentiebap- tisten en gewone baptisten. 'Wie min Ds. J. Lugtigheid of meer regelmatig de kongressen en konferenties bezoekt die door de Eu ropese Baptisten Federatie of door de Baptisten Wereldalliantie worden ge organiseerd komt er vaak dezelfde mensen tegen. Natuurlijk vaak voor gangers van gemeenten of leiders van baptisten-organisaties die er vanwege hun functie moeten zijn. Maar ook 'gewone' gemeenteleden, die dergelij ke internationale ontmoetingen op ho ge prijs stellen en de diverse bijeen komsten van kongressen zeer gewe tensvol bezoeken en in de vrije uren met grote toewijding hun best doen om kennis te maken met hun mede baptisten uit andere landen. Ds. Van Dam schrijft dit naar aanlei ding van het Europese baptistencon gres, dat deze maand in Zürich-Oerli- kon is gehouden. En hij vraagt zich af: 'Heeft een dergelijk kongres zin? Na tuurlijk, de zin ervan ligt voor een groot deel in het vlagvertoon, dat een dergelijke grote bijeenkomst naar bui ten nu eenmaal is. Over de waarde daarvan kan men van mening ver schillen. Er zullen er zijn die dat al leen reeds reden vinden om dergelij ke dure kongressen te organiseren en bij te wonen. Anderzijds, en we weten niet onder welk hoofd we dat zouden moeten rubriceren, de ontmoeting van broeders en zusters uit andere landen, in andere omstandigheden werkende en getuigende, met hen van gedachten wisselen en dat alles gebeurt dan in de 'wandelgangen' is natuurlijk van zo grote betekenis dat de waarde ervan op geen enkele wijze kan wor den uitgedrukt. In elk geval doen de 'konferentie-bap- tisten' er goed aan om de 'gewone' baptisten, die thuis zijn gebleven, te vertellen van hun belevenissen en er varingen. Wellicht krijgen dan ook de thuisblijvers er zin in om er een vol gende keer ook bij te zijn'. Niet getroffen met gereformeerden Ds. M. Groenenberg diepte terwille van het vakantienummer van Her vormd Utrecht enkele herinneringen op uit zijn verleden. Als ik terugkijlj moet ik zeggen, dat ik het in de verhouding tot de gere formeerden niet zo best heb getrof fen. Misschien hebben de gerefor meerden hot niet zo best met mij ge troffen ondanks mijn positieve gevoe- ^ns jegens hen. Ik werd predikant in Oosterend op Texel. Een heerlijke ge meente. Oosterend kende vijf kerken. Niet zo weinig voor een dorp. Het was twee jaar na de bekende synode van Assen, waardoor de Gereformeer de kerken in Hersteld Verband zijn ontstaan. Ds. Buskes was predikant van die Gereformeerde kerk en de ge meente droeg hem op handen. Zo'n dominee hadden ze nog nooit gehad. Tot 'Assen' kwam en ds. Buskes zich schaarde aan de zijde van Geelkerken. Hij werd geschorst en vertrok naar Amsterdam. Hij wilde geen scheuring veroorzaken in zijn gemeente. Maar die kwam toch. Jan Vlaming, de boer van Oostwijk, en zuster Mulder, de wijkzuster, lieten zich als eerste schrappen. Er ontstond een kleine Ge- ref. Kerk in H.V. Daar werd ds. Bus kes toen teruggeroepen en hij kwam. Mijn eerste komt op Texel en zijn tweede vielen nagenoeg samen, even als ons vertrek. Hij weer naar Am sterdam en ik naar Vlaardingen'. 'Je moet in die tijd op zo'n dorp heb ben gewoond om de afschuwelijke kanten van zo'n scheuring te kennen. Mijn eerste komst op Texel en zijn bij. De scheur liep dwars door fami lies heen. Degenen, die Buskes op de handen hadden gedragen, lieten hem hard vallen. Fel keerden ze zich van hem af'. 'Het H.V. in Oosterend herenigde zich in 1946 met de Hervormde kerk. Het tragische was dat juist de eerste twee, die bedankten voor de Gereformeerde kerk. niet meegingen, maar weer ge reformeerd werden'. Geen plaats voor bommenwerpers? De vakantie verhindert ds. D. II. Brongers niet, in het gereformeerde kerkblad voor Drente en Overijssel de vermanende vinger te heffen tegen dr. O. Jager. Okke Jager heeft in het blad Voorlopig geschreven dat de om roep duidelijker ethische ketterijen aan het licht brengt dan de kerk. Vooral Jagers opmerking dat 'De avondmaalstafel is er zowel voor be rouwvolle bommenwerpers als voor ex-tollenaren, maar niet voor een broederlijke discussie over massa moord-ja-of-nee'. is bij Brongers in het verkeerde keelgat geschoten. 'Om alle misverstanden te voorkomen, heb ik dr. Jager opgebeld en hem ge vraagd de bedoeling van zijn artikel toe te lichten. Hij zei mij dat de kerk geen plaats is waar men alles maar kan toelaten. Als het gaat over de vraag wie binnen, en wie buiten is, is de grens moeilijk te trekken. Desge vraagd zei hij, dat zij, die bereid zijn om in uiterste noodzaak de trekker van het atoomwapen over te halen, en zich schuldig maken aan wat hij noemt: massamoord, niet aan dc avondmaalstafel thuis horen. De 'be- GRAND RAPIDS De Amerikaanse orthodox-presbyteriaanse kerk heeft in haar algemene vergadering beslo ten. de correspondentieband met de gereformeerde kerken in Nederland te' verbreken. Er was in deze kerk al ge ruime tijd bezorgdheid over de ont wikkeling in Nederland, met name over de aansluiting van de gerefor meerde kerken bij de wereldraad. Er blijft overigens contact, omdat beide kerken aangesloten zijn bij de gere formeerde oecumenische synode AERDENHOUT Op vier plaatsen in Aerdenhout zijn in de nacht van zondag op maandag auto's in brand gestoken. Twee van de wagens beho ren toe aan inwoners van Haren (Gr) en Terneuzen, die in Aerdenhout op bezoek waren. rouwvolle bommenwerpers' zij dus die zich van hun standpunt hebben be keerd, mogen komen'. Ds. Brongers besluit: 'Het gaat om een uitermate moeilijke zaak, waaro ver de mensen van de verschillende consequenties ernstig en vanuit de Schrift met elkaar in een indringend gesprek moeten blijven. Het zou m.i. dan ook een ten zeerste te betreuren zaak zijn als allen, die onder ons het standpunt van dr. Jager delen m.b.t. de atoombewapening, ook zijn stand punt zouden innemen ten aanzien van de plaats aan de avondmaalstafel voor hen die hun visie niet onderschrijven. De mogelijkheden tot een zinnig ge sprek zijn dan vernietigend'. Val niet in tweeën Tot besluit van deze rubriek citeren wij een stukje uit een commentaar in het gereformeerd zendingsblad, ge schreven door ds. P. K. Pilon in Ujung" Pandang bij Makassar. Hij merkt aan de publikaties die hem be reiken uit Nederland dat er aan het •Thuisfront' nogal wat meningsver schillen zijn. Bezorgd schrijft hij: 'Als ik nu dc berichten lees, begint dat front, die basis, te wankelen. Het lijkt me afschuwelijk, maar we horen hier in de verte geruchten van scheurin gen, polarisaties, modaliteiten, alter natieve bewegingen en van de kerk waar dit allemaal gebeurt, ben ik een zendeling, een gezondene. Men heeft destijds tegen me gezegd: Je moet het Evangelie verkondigen in Indonesië, maar op het thuisfront is men kenne lijk in grote onzekerheid 'welk evan gelie verkondigd moet worden en op welke manier. Men kan niet samen meer zeggen wie Jezus is en wat Hij gedaan heeft voor ons. Dat betekent nogal wat, want dan komt je zending op losse schroeven te staan. Ik ben hier in Indonesië immers niet zomaar, voor de aardigheid. Ik ben gezonden door de Gereformeerde Kerken in Ne derland. En daar sta je dan, want als ze je vragen: Hoe zit dat met dc Gere formeerde Kerken in Nederland? dan moet je zeggen: Weet ik veel, ze kun nen op het moment dat ik er wat van zeg wel gescheurd zijn! En ik weet niet bij welk deel ik zit! 'Misschien wordt dat wel vergeten op het thuisfront, bedenk ik me. Wordt bij alle geschrijf, gekrakeel en ge praat inderdaad gedacht aan allen die verre zijn maar er wel degelijk bij horen, dat geweldige koninkrijk? Mocht er werkelijk niet aan gedacht worden, dan help ik u herinneren aan de kleine kerk van Zuid-Celebes (om een voorbeeld van dichtbij te noe men), waarmee de Gereformeerde Kerken in Nederland zo nauw verbon den zijn. Deze kleine, zwakke kerk, waar geworsteld wordt om gestalte te geven aan het volgen van Jezus Chris tus, temidden van een felle moslim gemeenschap, kan niet zonder een echt en hecht 'thuisfront'. Ze heeft niets aan een huis dat tegen zichzelf verdeeld is. Ik wil u er alleen maar aan herinne ren, namelijk dat u niet alleen bent, niet zelf het kunt zeggen, maar dat u er bent met de anderen. Zij willen, met u, graag de blijde boodschap van heil horen en ik ben zo bang dat u dat straks niet meer kunt verkondi gen'. WAT LET HAAR? Miljoenen landgenoten zullen deze af gelopen zondagmiddag de snelle en al- schuwlijke dood van Roger William son via de tv op het circuit van Zand-| voort hebben kunnen zien. Midden j uit de vredig aandoende* zwemwed strijden werden zij plotseling gecon fronteerd met brandende stukken van een coureurswagen en daarbij de wan hopige figuur van racer Purley, die al I zijn best deed om zijn vriend uit het! brandend wrak te redden, 's Avonds laat waren nog de nabeschouwingen over dit noodlottig ongeval niet van dc lucht. Bepaalde radioreporters hadden hun vragen ten aanzien van wat nog ge oorloofd is wanneer een mede-coureur in de vlammen omkomt. Mag men dan doorrijden? Een jurist liet liet woord doodslag vallen. Het staat niet aan mij om hier een oordeel te vel len. Deze zaak zal wat dat betreft in-j gewikkeld genoeg zijn. Maar één ding werd bijzonder duidelijk: dit kan niet langer. De baan van Zandvoort werd tevoren in de pers geroemd als de veiligste van allen en reeds bij de eerste wed-| strijd blijkt één verkeerde stuurbewe- ging voldoende om een deelnemer van het leven te beroven. Dit soort wedj strijden die ook volgens insiders niets meer met sport maar blijkbaar alles met een bikkelharde zakenwereld té maken heeft, schijnt door de overheid verboden te kunnen worden. Wat lel haar? Op grote wegen staan zelfs op| vierbaanswegen op bepaalde gevaarj lijk geachte gedeelten snelheidsbeperi kingen tot 70 Km. Wie die snelheid overtreedt wordt ge straft en bij een aantal herhalingen kan dit leiden tot intrekking van hel rijbewijs. Maar hier is een stuk wes waar mensen zich blijkbaar ongestrall dood kunnen rijden en dan nog bq vendien anderen in hun dodenri| meenemen. De zaak is overduidelijk Miljoenen zullen er geen traan om la ten wanneer dit soort geweld uit onj land verdwijnt. Beroepingswerk NED IIERV. KERK Beroepen te Gouderak: J. C. Stelwa gen te Delft. Aangenomen naar Eindhoven (toez.)l I, J. Walpot te Alphen aan de Rijn. Bedankt voor Vlaardingen: A. J. Ruys te St. Laurens. GEREF. KERKEN Beroepen te Koudum en te Oostwold kand. A. Aldis te Engwierum; I 's Gravenzande: A. J. v. d. Wiel li Zwartsluis. CHR. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Emmen: kand. Peppink te Amsterdam, die bedank voor Opperdoes; naar Haarlem-San poort: A. D. Drechsler te Den Haa Zuid. Bedankt voor Rotterdam-Oost: J. I Geels te Haarlem. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Slikkerveer: F. Harincj te Den Haag Zuid. Jacques Perk en Willem KIoos, doo' dr. J. Meyer; uitgegeven in de serH Nieuwe Taalgids door Wolters-Noorq hoff NV In Groningen; 80 blz. pril 13.50. In deze studie houdt Meijer zich i ruime mate bezig met het doen va uitspraken over de verondersteld liefdesaangelegenheden van Perk il het jaar 1881, zijn sterfjaar. Een val de conclusies is dat de door Perk zijn poëzie beleden liefde voor achte eenvolgens Mathildc Thomas en Jf anna Blancke volstrekt literair karakter was. In deze visie zou Pei zijn attenties uitsluitend richten vrouwen van wie hij naar eigen w ten niets te verwachten had. Korton een dichter van liefdespoëzie die zit tegen beter weten in een liefdé i beeldt om er poëzie van te kunne maken. De werkelijke hartstocht achter Perl poëzie van het jaar 1881 betreft v gens Meijer daarentegen Perks vrier Willem KIoos. Op velerlei wijze tracht Meijer aan te tonen dat achter Een Helle- en Hemelvaart (o gedragen aan Joanna) en Iris h gekwetste gezicht van Willem Kloi dienen te zien. De vriend met w Perk althans officieel, in april 181 gebroken had, maar met wie hij een verhulde wijze via zijn laats poëzie het contact weer zou opneme De naam van Joanna zou hierbij a leen maar als alibi voor de buitenw reld dienen; de aan haar opgedrage 'Helle- en Hemelvaart' zou in werk lijkheid deel uitmaken van een bew gen discussie in versvorm tussen Pei en KIoos. Hetzelfde stelt Meijer vo de Iris: in dit vers zou Perk met dood voor ogen op grootse wijze a scheid nemen van KIoos. Het grote bezwaar dat men tegen studie van Meijer kan hebben (d overigens tal van boeiende opmerki gen bevat), is dat zijn bewering! vaak zo slordig en tegenstrijdig zi; dat men moeilijk zijn conclusies zo der meer voor lief kan nemen. Blij staan dat er tussen Perk en KIoos ie aan de hand was. Maar die wete schap is niet zo nieuw. Een nauwke riger studie van dc aard van hun rel tie en vooral van de wijze waarop d ze relatie impulsen gaf aan hun po zie blijft wenselijk. De wijze waan literatuur kan dienen om bepaalde vensvormen verhuld aan te duiden een tijd waarin deze levensvorme maatschappelijk niet getolereerd wo den heeft tenslotte zijn eigen reel om bestudeerd te worden. v. 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2