Schilderij enexpositie
van Manders verboden
op Rembrandtsplein
r
Boetepredikaties van
ds. Van der Hoeven
i
Van Gorkum wil dat
Suriname in 1976
onafhankelijk wordt
Knust
Pim en Wim zullen
afgekeurde film
niet verdedigen
Nog ruim duizend
molens in ons land
Politielegertje
arresteert
Ambonezen
Italiaanse president
komt naar Nederland
TROUWKWARTET WOENSDAG 25 JULI 1973
BINNENLAND
1LAND p
Ie
Levitan (1)
Tot onze verbazing lazen we op uw
Tour-de-France-pagina van zaterdag:
'Levitan is steeds minder journalist
geworden en steeds meer een man
van de commercie. Daarmee verloo
chent hij niet het bloed van zijn joodse
voorouders. Langzaam maar zeker
heeft hij zich naar boven geworsteld.
Totdat hij belandde op de plaats waar
hij nu zit.'
We dachten dat zo langzamerhand het
vooroordeel, dat joddn vanwege hun
'bloed' mannen van de commercie
zijn, de wereld uit was, althans de
kolommen van een integere krant als
Trouw/Kwartet niet meer zou kunnen
halen.
Juist opmerkingen als deze tussen het
dagelijks nieuws door houden misver
standen levend, die hun kwade werk
in de geschiedenis meer dan eens ge
daan hebben, en. naar wij vrezen, ook
nog wel eens zullen doen.
We weten ook wel, dat alle drukinkt
van Trouw/Kwartet de mensheid niet
voor alle rampen kan behoeden, maar
we verwachten van Trouw/Kwartet in
elk geval geen 'niduws' meer over het
zich wel of niet verloochenende jood
se bloed (en andere bla-bla) van wie
dan ook.
Zaandijk/Groningen/Utrecht
Sytse Koopmans,
student andragologie
Fons van den Boogert,
priester-student
Frits Bosch,
psycholoog
Piet Oussoren,
hervormd predikant
Levitan (2)
Het siert de redactie, dat zij haar ver
ontschuldigingen heeft aangeboden
voor een 'zin. die onbedoeld de
schijn van anti-semitisme kon wek
ken'. Maar waarom heeft zij niet rond
uit gezegd, dat deze zin een slag on
der de gordel was, omdat hij, zeker in
het verband waarin hij stond, het
beeld opriep van de Jood als geweten
loze geldmaker? Hier was geen sprake
van 'schijn', maar bedoeld of onbe
doeld van een werkelijke misstap.
Amsterdam A. A. Spijkerboer
Vette boter, vette room, vette olie,
dure worcestersaus, chocoladepudding.
Worcestersaus is voor het hele gezin
totaal niet geschikt en als zo'n flesje
eenmaal open is, staat het er weer
voor lange tijd. Geschaafde amande
len! Ik zie moeder de vrouw al in de
keuken staan met die warmte! Eerst
de velletjes eraf zien te krijgen en
dan maar schaven jongens! Waarmee?
Met een rasp? Of met een schaaf van
je man als hij aan het doe-het-zelven
is? En als je knoflook eet, kun je el
kaar vooreerst niet goedenacht kus
sen tenzij de al even onzinnige
STER-reclame te hulp komt!
Vriendelijke groeten. U als mannen
kunt het niet helpen.
Naarden
M. P. D. Ter Braakc-de Waal.
Wereld kalender
Wil heer F. L. Stolk uit Rotterdam in
zijn beschouwing over de wereldka
lender in overweging nemen dat bij
de invoering van de Juliaanse en Gre
goriaanse kalender ook heel wat da
gen overgeslagen zijn?
Het ritme van de 'opstandingsdag' op
zondag is al vele malen verstoord. Het
klopt toch al niet meer. Als men nu
op zondag de opstandingsdag viert, is
het toch echt niet zoveel maal 7 da
gen geleden.
Den Haag
Dalmeijcr
Piet Hein
In de tv.-uitzending Hier en Nu van
17.7.73 noemde de heer Schaafsma
Piet Hein een piraat De Zilvervloot
werd veroverd in 1628. Dat was in de
tijd van de tachtigjarige oorlog en op
grond daarvan was de Zilvervloot
niets anders dan doodgewone oorlogs
buit Zou tussen Holland en Spanje
de oorlogstoestand niet hebben be
staan, dan zou er sprake zijn geweest
van een piratenstunt.
Rotterdam
N. J. de Witte
Vlees of brood (8)
Het verbaast mij al langere tijd, dat
als een soort troetelkind van radio en
krant de dierenvriend Bouma met een
schijn van geleerdheid, ongestoord de
meest merkwaardige 'theologische'
vondsten kan spuien. De absolute top
per is voorlopig wel zijn opmerking
in het VU-blad dat Christus aan het
kruis ons leert ons leven voor de die
ren te geven. In Trouw/Kwartet gin
gen er andere wonderlijke vliegers
op: zo zou de uittocht uit Egypte, als
afscheid van de vleespotten, het begin
van een vleesloze maatschappij zijn.
Ik denk: die arme kwakkels: ze wor
den of verzwegen of ze moeten plaats
vervangend voor het dier lijden.
Dan de uiterst gevaarlijke, want to
taal ongemotiveerde, opmerking dat
vleesconsumptie agressief maakt.
Voorlopig houd ik het cr maar meer
met Zending en Werelddiakonaat op
dat de mens niet bij brood alleen zal
leven èn dat gebrek aan vlees de
mens weerloos en agressief maakt.
Hilversum
Ch. Dubois
Levitan (3)
Vlees of brood (9)
doen van het dogma, dat vlees sterk
maakt. De Bijbel heeft in dit opzicht
een symbolische betekenis en slaat
niet op onze tijd. Er zijn ook econo
mische bezwaren aan verbonden.
Mevr. Remijnse is dus gehecht aan
haar 'kippetje'. Waarschijnlijk heeft
zij nog nooit een kijkje genomen in
onze moderne legbatteijen, dan zou
zij er wel gauw genoeg van hebben.
De wantoestanden in de bio-industrie
zijn alweer overtroffen door de gru
welen, welke tegenwoordig met het
veevervoer gepaard gaan, elke dag
meer dan 100 wagons.
Het zou inderdaad wenselijk zijn als
de schrijvers, die het eten van vlees
propageren, hun kennis eens zouden
willen toetsen aan de werkelijkheid
en over zouden gaan tot de consump
tie van plantaardige eiwitten en vet
ten en van zuivelprodukten, met weg
lating van produkten van gedode die
ren.
Den Haag
H. A. Hazeloop
Vlees of brood (13)
Dat ds. Bouma vegetariër is, zal nie
mand hem kwalijk nemen, noch dat
hij daarvoor propaganda maakt. Wan
neer Ds. B. echter de consumptie van
het dier op bijbelse grond afwijst
gaat mij dit iets te ver. Er zou n.l.
ook op grond van de bijbel het tegen
deel kunnen worden bewezen. Om
maar een paar feiten uit vele te noe
men:
Zegt God niet tot Mozes in de woes
tijn: Tussen de twee avonden zult gij
vlees dten, en zond toen God niet een
vlucht van kwakkelen?
Werden bij de tempelwijding door Sa
lomo niet in één week 22.000 runde
ren en 120.000 schapen onthalst? En
tenslotte: Zegt Paulus niet: 'Eet alles
wat in het vleeshuis verkocht wordt'?
Voorburg K. Rietveld
Vlees of brood (14)
Evenals ds Smit ben ik blij met het
artikel van ds Hans Bouma in Tr/Kw
van 14 juli.
Dat er iets moet veranderen wordt
duidelijk als men zich wat verdiept in
de relatie voeding-gezondheid. Het on
derwerp 'minder vlees meer brood'
(en dan het biologisch organische
brood van ds. Bouma). trof ik al 'der
der aan in een artikel over dokter H.
v.d. Upwich, natuurarts te Bussum,
met een verlsag van oud-patiënten, ge
publiceerd in Panorama van 26-5-
'73, nr. 22 (utgeverij Spaamestad,
Haarlem).
Zoals bekend passen de natuurartsen
o.a. dieettherapie toe, gebaseerd op
het gebruik van biologisch-dynamische
geteelde produkten, verkrijgbaar in
reformzaken.
Dokter van der Upwich stelt, dat 70
tot 100 van de patiënten met astma,
hoofdpijn, migraine, allergiën en ec
zemen geneest.
Wat mij betreft mag ds Bouma dan
ook als zesde argument noemen: 'het
is in het belang van onze gezond
heid.
Bosch en Duin A. den Hertog
Met stomme verbazing heb ik het zin
netje van Joop Holthausen over Levi
tan gelezen. Het moet een vergissing
zijn, dacht ik, want zo'n puur antise
mitisch zinnetje past toch zeker nrdt
in Trouw/Kwartet! Dat hoop ik tdn
minste van harte.
Assendelft
Ds. J. van Zwicten de Blom
Levitan (4)
Joop Holthausen heeft over Levitan
een kwalijke uitspraak gedaan, die
zeker in een christelijk blad als
Trouw/Kwartet niet thuishoort. Wie
zei zulke dingen in de jaren dertig
ook al? Dat alel joden geldwolven, slu
we zakenlui, groot-kapitalisten waren
en dat het bloed kruipt waar het niet
gaan kan? Al is de heer Holthausen
sportjournalist, hij behoort toch te
weten, dat heel veel joden hun bloed
voor iets anders hebben gegeven. Om
dat ze trouw wilden blijven aan wat
er geschreven stond, omdat ze leefden
van het woord. Zij zijn toch het volk
van de Heilige Schrift.
De verleiding om aan de commercie
ten offer te vallen, bedreigt ons alle
maal, joden zowel als niet-joden.
Krommenie P. C. Schoonenboom
Behalve bovenstaande brieven hebben
wij gisteren ook enkele telefonische
reacties ontvangen van lezers die de
zin over de Tour-de-France-directeur
Levitan hadden ervaren als een staal
tje van antisemitisch jargon. Ook bij
hen had deze zin, waarvan de strek
king door de context nog versterkt
werd, het beeld opgeroepen van de
Jood als gewetenloze geldmaker, om
ds. Spijkerboer te cirteren.
Erkennend dat van deze zin (en daar
door van het hele artikel) een antise
mitisch effect uitging, willen wij in
alle duidelijkheid verklaren, dat we
de publikatie ervan zeer betreuren.
Dit stuk, gekleurd als het was door
die ene, aan antisemitische gevoelens
appellerende opmerking, hoorde in
onze krant niet thuis.
Hoofdredactie Trouw/Kwartet
Gereformeerd zijn
Waarom moet er bij ieder interview
met Rijk steeds de vraag gesteld wor
den: Je was vroeger gereformeerd hè,
met dan prompt hetzelfde verhaal van
Rijk, zoals dat in Trouw/Kwartet van
16 juli wordt omschrewen. Ik zie niet
wat dat te maken heeft met het nu
niet meer gereformeerd zijn van Rijk.
Mijn vader was ook bakker; we had
den ook een groot gezin en de opstel
ling naar buiten klopt ook wel aardig
met die van het gezin De Gooyer.
Desondanks ben ik wel gereformeerd,
al zal ik wel een andere opstelling
naar buiten hebben dan dat van mij.i
vader. Het zou dan ook eerlijker zijn
van Rijk om te zeggen dat zijn keuze
in principe te maken heeft met de
weigering om de bede over het strij
den tegen de duivel en zijn gehele
rijk, die ook bij zijn doop zal zijn ge
beden, ook maar ergens in zijn leven
gestalte te geven. Versta mij goed. ik
bekritiseer hier niet zijn werk of wij
ze van leven, maar ik kan het niet uit
staan dat mensen de grote bink gaan
uithangen en het laten voorkomen,
alsof gereformeerd zijn een bekrom
pen zaak is, waarvan zij maar gauw af
scheid hebben genomen.
Wlnsum
Z. Hcslinga
Recepten
Wanneer zult u nu eindelijk eens op
houden met die onzinnige recepten?
Ingesloten uw laatste recept: Kalfs
vlees, peperduur en van kistkalveren.
De heer Daalder (Vlees of brood 2)
moet de Bijbel nog eens beter lezen.
Dan zal hij tot de ontdekking komen
dat het vleesgebruik onder het volk
Israël strikt beperkt bleef tot de grote
feestdagen, waarop geofferd werd èn
tot het vieren van de gastvrijheid:
wanneer een hoge of geliefde gast op
bezoek kwam (toen Abraham bezoek
kreeg van de Heer en twee engelen:
of toen de verloren zoon thuis
kwam). Het levende vee maakte de
rijkdom uit van de Israëliet. In het
dagelijks levens at de gewone Jood
vegetarisch en vastte bovendien ge
heel op elke zevende dag der week!
Een gezond voorbeeld.
Een paar jaar geleden stond in dit
zelfde blad (Trouw okt '69) een rede
die prof. Somermeijer had gehouden
bij het 75-jarig bestaan van de Neder
landse Vegetariërsboiid. Hij toonde
duidelijk aan hoezeer de arme landen
geholpen zouden worden als de rijke
vleesproduktie en -consumptie wilden
brengen. 'De paradox hiervan is, dat
u aldus eigenlijk niets opoffert, maar
wel uw medemensen, uw medeschep
selen en, last but not least, uzelf een
dienst bewijst'.
Ikzelf werd hierdoor overtuigd en
sindsdien schaar ik mij mèt mijn vrij
willige kinderen met veel plezier tus
sen deze 'vreemdsoortige' minderheid
die, zoals gewoonlijk, meer gelijk
heeft dan de grote massa. En ge
zonder is! Al zal niet ieder vegetariër
worden: voor de Christen mag het in
deze wereld een teken zijn van eer
bied voor het door God geschapen le
ven.
Ermelo
J. G. Mees
Vlees of brood (10)
Zeven miljoen broden per jaar ver
dwijnen in Rotterdam in de vuilnis
emmers, andere steden maken het
nog bonter, meldt ds Hans Bouma. In
de jaren 1940-'45 met als dieptepunt
de hongerwinter, werd alles wat men
dacht dat eetbaar was, geconsumeerd:
tulpenbollen, suikerbietenpulp, e.d..
terwijl duizenden landgenoten de
hongerdood stierven. Nog geen twee
generaties verder verdwijnen miljoe
nen kilo's brood in de vuilnisemmers.
Ontstellend, ja driepdroevig. Leren
we als volk van Nederland dan nooit?
Moet God ons land weer komen bezoe
ken met straffen zwaarder dan de oor
logsjaren?
Zevenhoven H. Lokers
Vlees of brood (11)
Het komt mij voor dat de heer Joh.
Daalder de Bijbel meer ziet als een
soort vademecum dan als Gods woord.
Het is beslist ontoelaatbaar dat hij
het gezicht van Petrus, in de stad
Joppe. in verband brengt met het
eten van vlees. Het gezicht geeft de
mens zelfs geen recht om onrein
voedsel te eten, want in tegenstelling
tot wat de massa van dit gezicht
denkt, dacht Petrus er over na wat het
te betekenen mocht hebben. (Hand.
10:17,19). En Hand. 11, Jesaja 66:17
lijkt mij voldoende om de heer Daal
der te weerleggen en te waarschuwen.
Het eten van vlees heden ten dage
moet men niet gaan vergelijken met
het eten van vlees in bijbelse tijden.
De dieren stonden toen niet bloot aan
verkeerde invloeden van buitenaf.
Schiedam
II. van Hollen
Vlees of brood (12)
Te oordelen naar de ingezonden stuk
ken tegen ds. Bouma zijn er nog al
tijd mensen, die geen afstand kunnen
Mozambique (2)
Gewelddaden zoals die waarover van
uit Mozambique geruchten de ronde
doen, kunnen niet los gezien worden
van de zeker ook allerminst zachthan-
dige acties waarmee de 'Frelimo' ha
rerzijds slachtoffers onder de niet
met haar samenwerkende inlanders
zowel als onder de Portugezen maakt.
Dit zij onder de aandacht gebracht
van hen die thans de meest ongenuan
ceerde veroordeling uitspreken: Zoals
ons nieuwe kabinet, dat reeds bij zijn
eerste optreden regelrechte steun toe
zegde aan de in zuidelijk Afrika opere
rende guerrilleros. Of ook, zoals ver
scheiden 'linksdraaiende' kerkelijke
figuren, die vooral in de Wereldraad
van Kerken het heft in handen heb
ben en het als hun 'christelijke' taak
beschouwen de guerilla ginds niet al
leen moreel aan te wakkeren maar
ook financieel te steunen.
Al deze thans in 'verontwaardigde on
schuld' protesterende mogen wel eens
overwegen in hoeverre aldus het
bloed der slachtoffers in kwestie aan
hun eigen handen kleeft. Samen met
het bloed der inlanders die weigeren
aan de guerilla mee te doen en die
deswege door de Frelimo geterrori
seerd worden.
Zwolle A. M. Versteeg
Mozambique (3)
De overweldigende aandacht, door
pers, radio en t.v. dag in dag uit ge
wijd aan de recente geruchten over
de (inzover zij werkelijk begaan zijn,
uiteraard afschuwelijke) excessen in
Mozambique, demonstreren opnieuw de
reeds vaker gesignaleerde selectieve
verontwaradiging waarmee wordt stel
ling genomen tegenover het onrecht in
de wereld. Van het geweld en de on
derdrukking die in 'linkse' landdn
(niet incidenteel doch massaal, niet
als exces doch bij wijze van systeem
doorlopend plaatsvinden, pleegt men
slechts minimale en minimaliserende
melding te maken.
Op wel heel navrante wijze verraadt
zich ditmaal die 'selectieve veront
waardiging' door het bij geruchte ver
melde en (terecht!) met afschuw ge
schilderde detail van die soldaat die
bij een zwangere vrouw de levende
foetus zou te voorschijngehaald en
vervolgens gedood hebben. Want de
felste protesten tegen dit inderdaad
afschuwwekkend eventuele en verre
feit komen nu juist vanuit die hoek,
waar men het aan zijn 'progressivi
teit' meent verschuldigd te zijn een
ontwikkeling voor te staan of althans
in de hand te werken, waarbij in ons
eigen land jaarlijks meer dan honder
duizend levende foetussen gedood en
als afval van de abortusklinieken
(netjes!) opgeruimd worden.
Heerlen J. Schreurs
Prof. van Hattum (4)
In een communistisch propaganda-
schrift las ik eens de volgende passa
ge: 'Er is geen God. Psalm 53:2*. Daar
aan dacht ik, toen ik in Uw blad van
Zaterdag 21 juli j.l. het ingezonden
stuk van de heer B. Valkenburg las,
waarin werd verwezen naar vier losse
teksten uit Deuteronomium. Mogelijk
zou hij het artikel niet hebben ge
schreven, indien hij heel Deut. had
doorgelezen.
Met Prof. Van Hattum ben ik het
eens (en dat berust op een 25 jarige
ervaring als reclasseringsambtenaar)
dat algemene preventie onzedelijk is.
Dat ze niet werkt bewijst het ver
keersgedrag van vele weggebruikers,
want verkeersovertredingen zijn de
enige wetsovertredingen, waarvan de
overtreders met de doodstraf worden
WILLEMSTAD De centrale com
missie voor de filmkeuring heeft aan
Scorpio Films doen weten dat de in
eerste zitting niet toegelaten film
'Frank en Eva' van Pim de la Parra
en Wim Verstappen zal worden her
keurd op dinsdag 14 augustus. Van de
mogelijkheid om hun film bij de keu
ringscommissie te verdedigen hebben
Pim de la Parra en Wim Verstappen
geen gebruik gemaakt. 'We laten ons
niet meer als kwajongens op het matje
roepen' verklaarde Pim de la Parra.
'Wim Verstappen heeft twee jaar ge
leden zijn 'Blue Movie' die eerst
ook was afgekeurd verdedigd,
waarna de film bij herkeuring wèl
werd toegelaten. Wij hebben nu echt
geen zin meer in die poespas. Ik heb
drie jaar lang aan het scenario van
Frank en Eva gewerkt en ik heb niets
aan deze film toe te voegen. Als de
commissie hem opnieuw wil afkeuren
dan moet ze dat vooral doen, dan we
ten we meteen in wat voor soort land
we leven. Wij van Scorpio Films heb
ben een veel langere adem dan die
hele verrotte filmkeuring.' Aldus Pim
de la Parra.
Drie gouden medailles
op Sowjet-filmfestival
MOSKOU Op het Filmfestival van
Moskou dat dinsdag eindigde, heeft
de film 'Oklahoma crude' van de
Amerikaan Stanley Kramer een gou
den medaille gewonnen. Er werden
nog twee gouden medailles toegekend,
te weten aan een Sowjet Russische
film 'Het zoete woord vrijheid' en aan
'Liefde' van de Bulgaarse regisseur
Lyudmil Staikov. Er deden ongeveer
90 landen mee aan het tiendaagse
filmfestival.
AMSTERDAM In Nederland zijn
nog 1035 molens, namelijk 947 wind
molens en 88 waterradmolens. Deze
cijfers worden vermeld in het jaar
boekje 1972 van 'De Hollandsche Mo
len', vereniging tot behoud van mo
lens in Nederland.
De 947 windmolens zijn te vinden in:
Groningen 80, Friesland 111, Drenthe
30, Overijssel 39, Gelderland 110,
Utrecht 28, Noord-Holland 120, Zuid-
Holland 213, Zeeland 74, Noord-Bra
bant 109 en Limburg 51.
'De Hollandsche Molen', die dit jaar
50 jaar bestaat, heeft in 1967 het gil
de van vrijwillige molenaars opge
richt Sindsdien zijn al meer dan 75
mensen opgeleid tot vrijwillige mole
naar, die op vrije dagen molens laten
draaien, onderhoudswerkjes verrich
ten en bezoekers voorlichten.
Van onze correspondent
DELFZIJL Dinsdagmorgen om 4
uur hebben ruim 40 manschappen vap
zowel de gemeentepolitie Delfzijl als
de Rijkspolitie Groningen :n de woon
wijk 'De Schepperij' in Delfzijl 7
Ambonese jongeren van hun bed ge
licht. Dit gebeurde omdat de jonge
mannen in de leeftijd van 16 tot 23
jaar, in de nacht van zondag op maan
dag in deze noordelijke havenstad
niet alleen de politie treiterden en
daar tegen een dreigende houding
aannamen, doch ook burgers lastig
vielen.
De herrie vond hoofdzakelijk plaats
bij de taxicentrale Dallinga aan de
Duurswoldlaan. De chauffeurs van de
taxi's werden in het wachtlokaal las
tig gevallen terwijl de knapen de
stoelen door het' vertrek schopten.
Toen de gealarmeerde politie arriveer
de, werden de agenten bedreigd met
klinkers die uit de straat werden ge
haald. Ook werd door hen met benzi
ne naar de politiemensen gespoten.
Omdat het sterk onderbezette Delfzijl-
se politiekorps ze niet tot rede wist te
brengen werden een tiental waarschu
wingsschoten in de lucht gelost Een
van de jongens wist men te pakken te
krijgen. Maandag werd assistentie ge
vraagd van de rijkspolitie om de vech
tersbazen te kunnen inrekenen. Men
heeft dit met opzet op een zo vroeg
mogelijk uur gedaan om het zonder
opzien te kunnen doen. Vrijwel nie
mand in Delfzijl heeft van deze politi
onele actie tegen de Ambonezen iets
bemerkt. Er werd aangebeld op die
adressen waar de 7 betrokkenen
woonachtig waren. Het geheel verliep
bijzonder ructig .en er werd geen te
genstand geboden bij de aanhoudin
gen.
Verkoop voor goed doel
AMSTERDAM Kees Manders is woedend op het Amsterdamse gemeentebestuur, omd;
waarnemend hoofd van de afdeling algemene zaken hem op het laatste moment schriftelijk^
weten dat geen vergunning zal worden verleend voor zijn charitatieve schilderijententoonstellii^ 1
het Rembrandtsplein in Amsterdam.
De thans rentenierende Manders,
voormalig nachtclub-eigenaar aan het
Thorbeckeplein, zal desondanks in de
tweede helft van augustus op en om
het Rembrandtsplein ten bate van het
Koninklijk Nederlands Geleidehonden
fonds 200 schilderijen verkopen, die
hij in de afgelopen drie jaar zelf
heeft vervaardigd in zijn riante villa
te Zandvoort.
STALLETJES
Manders diende op 15 juni zijn aan
vraag in en ontving enige tijd later
van het bureau bijzondere diensten
telefonisch het bericht, dat er een
gunstig advies aan de afdeling alge
mene zaken was uitgebracht. Hij wil
de achter het beeld van Rembrandt in
het plantsoen een improvisorische
tentoonstellingsruimte optrekken (in
de vorm van een viertal overdekte
boekenstalletjes naar Parijs' model)
om daar een deel van de 200 schilde
rijen te exposeren. De rest wordt on
dergebracht in etalages en hallen van
winkeliers, restaurants en hotels rond
om het plein.
GEEN UITZONDERING
'Inwilliging van het verzoek zou er
ongetwijfeld toe leiden dat andere ar
tiesten een dergelijke vergunning zou
den aanvragen, welke dan bezwaarlijk
kan worden geweigerd', zo luidt het
argument dat tot de afwijzing heeft
geleid. 'Deze gemeentelijke ambte
naar, wiens naam onleesbaar is, zou
het kennelijk afschuwelijk vinden als
Intussen heeft Manders de burgf?
ter van Amsterdam een brief g
ven, waarin hij hem verwijt i
hoofdstad uiterst tolerant optref
gen 'iedereen die tegen de wetf
verordeningen aanschopt', maaj
nelijk zeer streng wil optreden!
vredelievende pogingen om mr
kleurrijke opluistering van her;
brandtsplein stadgenoten te K
'Amsterdam wordt op die manii1
stad waar alles mag, maar niet£e
aldus de brief.
Manders vestigt er de aandacj
burgemeester Samkalden op
1959 een soortgelijke tentoon
van schilderijen op 't Rembrand]
ongestoord is toegelaten en
met groot succes is bekroond.
betoogt hij dat in heel West-j h
iedere schilder in steden en op
platteland vrij zijn eigen we
straat mag etaleren en verkopei
GEEN CONTROLE
wai
Kees Manders
op het Rembrandtsplein geregeld on
der het standbeeld van Rembrandt
schilderijen zouden worden geëxpo
seerd', aldus Manders. 'Wat is daar te
gen? Het zou toch een attractie voor
de stad zijn? En als ze bang zijn dat
er commercieel misbruik van zou wor
den gemaakt, dan kunnen ze toch als
eis stellen dat deze exposities alleen
voor een liefdadig doel mogen worden
gegeven?'
'De tentoonstelling gaat dan o^SI
der meer door", zo deelde Aftv'
mee. 'De schilderijen komen J"de
overal in de etalages en ik gafwa
woon met schilderijen op het j
staan. Ik wil nog zien dat ze illj
maken'. De weigering om m
een vergunning te verlenen vofey£
expositie, werd door de gend<
voorlichting geargumenteerd
opmerking dat de tentoonstelli|~
gens Manders wel charitatief
dat de gemeente daar geen cf
op heeft.
'De zedeloosheid woekert in Amsterdam
"O
pH
gg<
AMSTERDAM 'Elke dag wordt de verschrikkelijke rekening van
het verdriet gepresenteerd. Het verdriet over de verslaving aan drugs
en alcohol, over de verbreking van gezinsbanden, de toename van
geslachtsziekten en het elkaar dood rijden. Dat zijn de consequenties
van de moderne wetteloosheid. 'Laat maar gaan' wordt er steeds ge
predikt. Dit zijn enkele van de felste bewoordingen, die ds. Jan Wil
lem van der Hoeven tot de ruim 150 toehoorders in de Spuikerk sprak
over de lauwheid, waarmee tegenwoordig geleefd wordt.
De samenkomst in het monumentale
kerkgebouw aan het Spui vormde een
onderdeel van de aktie 'Omkeer', die
de christenen in Amsterdam moet op
wekken tot verootmoediging en
schuld belijden.
'Want de zedelcosheid woekert in
Amsterdam', aldus ds. Van der Hoe
ven. *En daarom ben ik naar Amster
dam gekomen om u te waarschuwen.
Het is nog niet te laat! Deze veertig
dagen, waarin wij aktie voeren, heeft
de Heer ons op het hart gedrukt radi-
kaal te kiezen voor Jezus Christus.
Zoniet dan zal Hij ons uit Zijn mond
spuwen. U bent lauw, weest liever
heet of koud'.
Emotioneel
Vijf keer per week spreekt de soms
emotionele predikant uit Jeruzalem,
waar Lij conservator is van de Graf-
tuin, in één van de kerken in Amster
dam. Zijn toehoorders, ouderen en
jongeren, luisteren geboeid toe, als
hij in felle bewoordingen over de mo
derne situatie spreekt. Zijn toespraak
wordt omlijst door het zingen van tal
rijke liederen: Johannes de Heer, pië
tistische liederen uit de oude gezan
genbundel vermeldt het liedboekje
wat gedurende dc gehele aktieperiode
gebruikt wordt. In de Spuikerk riep
een van de liturgen op tot het zingen
van 'Zend Uw Geest nabij', het stond
niet vermeld, maar ieder zong het
staande uit het hoofd mee. Vaak werd
bij het zingen van de getuigende lie
deren eeri hand naar boven geheven.
Ontroerd werd er geluisterd naar de
voorgelezen bijbelteksten? 'Hoort, op
de kale heuvels klinkt wenend smeken
van de kinderen Israëls, omdat zij de
verkeerde weg hebben egkozen' (Jere-
mia 3).
Ds. Van der Hoeven sprak naar aan
leiding van Openbaring 3 14-22, de
lauwheid. 'Deze lauwheid in de ge
meente is de schuld van de vele sex-
théaters in de stad. In ons geloof in
spireren we elkaar niet meer tot een
e, 1
eta
.he
leven voor en met God. Met 1
ren kregen 120 mensen in Je^ P1
de Heilige Geest over zich. M°ez'
zijn hier met 150 mensen in ge"
dam niet eens in staat ééntier afl
cent te bereiken van wat desti
gebeurde. Wij houden relatiei
jes waarom het nog niet zo ei.
De predikant die uit Israël is „j
komen om in Amsterdam de
leiden, sprak ook over de n J""
uitlatingen in de pers. 'Ban],
heid is een woord dat men
horen. Maar zo gauw elke v<
tucht en oordeel van Gods kaï
genoemd, wordt dat geween
wij zijn een lauw volk. Kijkt
wat een voetbalclub doet om *s
blijven. Ajax pakt u, maar Jef^
meer. Mensen zakken in de
zonder dat wij het zien: zo la
wij. De Joden zijn destijds
en naakt weggevoerd: bij de
vervolging zult u naakt we{,rm
worden. Dat zal sneller zijn
zelf denken. Dan zal God ons
mond spuwen, misschien wel
rië of Mongolië'.
n b
van
Zij
ope
<hnii
Keert terug!
PARAMARIBO Suriname moet overeenkomstig het programma
van de drie progressieve partijen in Nederland (PvdA, PPR en D'66)
uiterlijk in 1976 onafhankelijk zijn. Dit verklaarde het Nederlandse
Tweede Kamerlid voor de PPR, P. van Gorkum in Paramaribo vlak
voor zijn vertrek naar Guyana.
Getuigenis
bedreigd - al staat dat niet in een
A.P.V. of enig wetsartikel toch wor
den zij dagelijks gepleegd.
Dat gevangenisstraf geen gratis pensi
on met de goed eten en ontspanning
inclusief tv. is, dat zou de heer V.
eens een keer moeten ondervinden
om erover te kunnen oordelen. Zo
lang er nog mensen in onze
samenleving rondlopen als de
heer V. betekent het ook een levens
lange uitsluiting uit de samenleving.
Weet de heer V. eigenlijk wel wat mis
dadigers zijn? Ik ben bereid om ze
betrapte wetsovertreders te noemen.
Als hij, zoals ik, een ca. 1.000 levens
geschiedenissen op papier had moe
ten zetten, zou hij weten, dat zij, bij
na zonder uitzondering door herkomst,
opvoeding en maatschappij gekreukel
de mensen zijn. In zeer vele gevallen
is mij, na het voltooien van een voor
lichtingsrapport, de verzuchting ont
vallen: 'Als dit mijn levensgeschiede
nis zou zijn geweest, wat zou er dan
van mij terecht zijn gekomen?' Ik
moet er niet aan denken.
Den Haag D. Harms
De heer van Gorkum maakte deel uit
van de groep Nederlandse Eerste en
Tweede Kamerleden, die in het kader
van het parlementair contactplan een
bezoek aan Suriname hebben gebracht
en die gisteren in Nederland terugge
keerd zijn. Het PPR-kamerlid reist
echter via de Guyanese hoofdstad Geor
getown later naar Nederland terug.
In Georgetown wil hij nagaan wat de
ervaringen in Guyana zijn met het na
tionaliseren van buitenlandse onder
nemingen. Van Gorkum vindt dat ook
Suriname moet gaan nationaliseren.
Aan het Nederlandse volk is beloofd
dat Suriname uiterlijk 1976 onaf
hankelijk moet zijn en dat is vastge
legd in het verkiezingsprogramma
1972 van de drie progressieve partij
en, aldus het PPR-kamerlid. Hij wees
erop dat in de regeringsverklaring
geen datum is genoemd, maar dat was
'slechts een gebaar tegenover de Ko
ninkrijkscommissie, die volgend jaar
met een advies uit zal komen'.
De PPR-afgevaardigde verklaarde in
Paramaribo geen moeilijkheden met
betrekking tot de onafhankelijkheid
van Suriname te verwachten van de
twee andere regeringspartijen, KVP
en ARP. 'Weliswaar hebben deze bei
de partijen in hun verkiezingspro
gramma geen datum genoemd, maar
zij hebben wel gezegd, dat zij naar de
onafhankelijkheid van Suriname toe
willen', aldus de heer Van Gorkum.
De voorzitter van de Surinaamse sta
ten, Jaggernath Lachmon (VHP) zei
'in een vraaggesprek met het Suri
naamse dagblad 'De Vrije Stem', naar
aanleiding van het bezoek van de Ne
derlandse parlementariërs en de uitla
tingen van de PPR-afgevaardigde Van
Gorkum: 'de heer Van Gorkum maakt
niet het gehele Nederlandse volk uit
en de vakbeweging in Suriname ook
niet de Surinaamse bevolking'. De Su
rinaamse vakbeweging heeft in een
gesprek met de Nederlandse Kamerle
den laten uitkomen een voorstander
te zijn van spoedige onafhankelijkheid'.
DEN HAAG Het Italiaanse staats
hoofd, president Giovanni Leone en
zijn echtgenote zullen op uitnodiging
van koningin Juliana en prins Bern-
hard van 23 tot 26 oktober een staats
bezoek aan Nederland brengen, aldus
heeft het ministerie van buitenlandse
zaken meegedeeld.
N
De
h ji
vi
wat
Over de lauwheid in het gelleke
zijn mensen, die hun geloof ten
willen beleven. Dat kan nietizin
mag niet. De Heer vraagt uw Nix
zet: geen lauwheid maar hit hi;
hebben wel tijd voor onszelf, fruk
eens na hoeveel tijd u per baar
uw lichaam besteedt. Aan vree
drinken, aan de aankleding, lue
geld verdienen. Het enige wèer
Amsterdammers, vraag, is u liedej
laten louteren in uw kamerfrd
eten, zonder drinken. Zonderdat
ken aan kleding. Dan pas zaior
voorzien van een nieuwe ogei pre
nieuwe kledij. Doet u dat teteet
Vast en bidt en keert op uwjij r
rug'- lotis
s er
Hij
hale
Tijdens de speciale kerkdief sta
een der aanwezigen een getuije zi
Peter Helms. 'Anderhalf jaarlang
speelde ik nog in 'Hair'. Ik Slijk
slaafd aan drugs. Enkele bezqties
het theater vertelden mij ov&hm
Ik raakte geïnteresseerd en 30ea
een bijbel. Ze nodigden mit>ers
een bijeenkomst, waar we sail
ben gezongen en gebeden. Dafjm
anderde ik helemaal: ik had |pari
ren kennen. Ik wijzigde mijn'ab<
en zong nu over Hem. 'Letpwej
shine'. De kerkgangers luiste^
en zeiden allen na het g^
'Prijs de Heer'. p(en
Vastenmars ns°?
De bijeenkomst werd beëindege
de oproep de volgende morgei mi
lopen in de 'vastenmars' doorlitiel
Veertig mensen gaven gehit zal
Van der Hoeven: 'Als u nietverv
wilt meelopen, vraag ik ulent
doen door gebed en meditaljden
op uw kamer of hier in de kitaf
voor Amsterdam, bidt voor li. W;
ding'. iec
Nog lang bleven de kerkgafeen
om samen te praten en onbpne
(Billy Graham, boekjes tegen de
nemende sex, het occultisnimi
waarheden en hele leugens) fesi'd
lezen. h v-
De aktie die veertig dagen dind
digt op 26 augustus. In
wordt elke dag 's morgens o^rei
uur een 'vastenmars' gehoudty...
na 's avonds om acht uur eerr1™
kerkdienst met een toespraak d£
aktieleider plaats vindt. De to™61
duur twee en een half uur
telkens bij de kerk, waar më*11"'
rige avond bijeen is geweest.