Krant Ovanbo-kerk
is weer verschenen
Kerk in de wereld
OMUKWETU
Kerk roept politici
op tot gesprek over
toestand in Chili
Ds. Van der Hoeven
en Actie Omkeer
flla*4
Vandaag
Na bomaanslag in voorjaar
Continental Singers met
'reli-musical' The Apostle
Katholieke steun voor
morele herbewapening
Gemeente koopt
veenarbeidershuis j e
Uitwijzing Kriiger
uit Mamibië
wordt doorgezet
met uitzetting uit Beroepingswer
Met Alfrink op bedevaart
Trouw
Kwartet
Braziliaanse
bisschoppen
willen harde
strijd leveren
1
Delft- JK
Nieuwe boek
TROUW KWARTET WOENSDAG 25 JLL1 1973
KERK
'ROT
WINDHOEK Voor het eerst na de bomaanslag op de drukpers van
de evangelisch-lutherse Ovanbokavango-kerk in Windhoek in Nami
bië (Zuidwest-Afrika) is weer een nummer van het kerkblad ver
schenen. In dit blad 'Omukwetu' wordt de bomaanslag op het blad
die op 11 mei plaats had, een ongeluk voor de kerk in de hele wereld
genoemd. De politie heeft de daders van de aanslag nog niet kunnen
opsporen.
Gods aangezicht, zodat wij met een
schoon geweten deze heilige dienst
aan het volk kunnen voortzetten. El
ders op de pagina staat het derde cou
plet van 'een vaste Burg': 'En als de
wereld vol duivels was'.
fn e
EID1
fiauf
nge:
De tegenstanders van de ontwikkeling
van het volk, de vijanden van de
kerk, hebben volgens Omukweto met
deze terreurdaad bereikt wat zij wil
den bereiken. Hoewel de kerk niet be
reid is namen te noemen, is het vol
gens het blad precies bekend wie lan
ge tijd geprobeerd heeft de kerk we
gens de arbeid van het publiciteits-
centrum te intimideren en wie dit
kerkelijk werk daarom bedreigd heeft.
Niet te stoppen
De schrijvers van Omukwetu herhalen
nog eens wat de leiders van de evan
gelisch lutherse kerk gezegd hebben
bij hun bezoek aan premier J. Vorster
in Pretoria: Noch vervolging, noch
verschrikkingen als in de dagen van
Nero, noch terrorisme kunnen de
werkzaamheden van de kerk temidden
van het volk stoppen'.
Het drukkerijcentrum van de evange
lisch lutherse Ovambokavango-kerk in
Windhoek bestaat reeds 72 jaar. Het
kerkblad heeft de bevolking van het
noordelijk deel van Namibië niet al
leen al die jaren over kerkelijke ge
beurtenissen bericht, maar de lezers
ook informatie van algemeen wereld
wijd belang verstrekt, hetgeen de
Zuidafrikaanse autoriteiten irriteerde
en hen er toe bracht represaille-maat
regelen tegen de krant te nemen en
huiszoekingen uit te voeren die even
wel zonder succes waren.
>1 Ihc Oencul Ptnl (Jflivc
p::i ,K no VKLK.HA ishowo
Mosiku ixlalo yomadhenftatnnrio pokuti kOn|?.orki yAanaov/ishi (DKLK)
nOncorki onkwocvanc-li p.-J.ulh-ir ya h»ii£nnn rnui'.uidwcc (ViibKSJA)
oyi li poku aluko nct.or/imcno lyOn:r.crfci nd.jokii yi ka nin^o oahi lyo
shoochanpwmo lyaVjUJttWA, oli li po cnono uhi vu'e shito.
's-GRAVENZANDE Tot en mei 3 augustus maken de uit de Verenigde Staten
afkomstige Continental Singers een toernee door ons land met de nieuwe 'reli-
musical' The Apostle.
Zondag geven zij een concert in de Veiling Zuid in 's-Gravenzande. Zondagmid
dag zijn zij in de r.k.-kerk in Hoek van Holland.
De Continental Singers hebben meegewerkt aan o.m. een t.v.-uitzending van de
NCRV en zullen ook ditmaal weer voor de NCRV-televisie optreden.
Op vrijdag 3 augustus besluiten zij hun reis door Nederland met een groot
concert in de Rotterdamse Doelen.
Vol duivels
Naar aanleiding van het opnieuw ver
schijnen van de krant, zij het nu nog
in kleiner offset-formaat, schrijft de
redactie: 'God zij geloofd, dat de kerk
na het ongeluk met dit drukwerk
weer ademen kan! Wij weten dat de
vijanden niet alleen kerkelijk eigen
dom willen vernietigen, maar ook ons
lichaam en ziel zouden willen afbre
ken. Daarom zoeken wij ook in deze
situatie vergeving van zonden voor
Dclk ina wnpo okuningyi nolo o-
nhilyo cho Velknv/n rmmlo pw.'i
kinhodhnliwo olwindji omoluu-
dhipu wokuuva ko olalakano
lyuukumwo rr.bukn rooknti kiilyo
yo ycnc-
Ümbilivo yo c^ulukri ndjmo
SOU, lechn nfttfyi -os ou cc. - chn-
njymo nok.-bi kiilyo y'*j DELKolyc
k.-.lo li nn cnwcthomo en one mo-
'kwanhnin fr.uukumwo wn VKI.KüWA r.hi
na slia noovotn dhokotonnoturif.o.
t
Lit»o Dolk o li n pewn cmnrijpiluko
-'okwaaipynkidhiln wc nnlan^o
v»ifnwe nb»Vn ir-»r- dbaaluu-
Pagina één van bet nieuwe nummer.
CAUX Op de grote conferentie van
morele herbewapening in het Zwitsers
Caux, die thans aan de gang is, zijn
twee katholieke bisschoppen aanwezig.
Het zijn kardinaal König van Wenen
en de aartsbisschop van Malta, mgr.
Gonze. Morele herbewapening is vol
gens kardinaal König een invloedrijke
impuls voor een betere wereld, die al
ler steun verdient. Morele herbewape
ning is tot dusver van katholieke zij
de steeds op grote reserve gestuit.
SANTIAGO De primaat van Chili, kardinaal Raul Silva Henriques
van Santiago, heeft de communistische partij van het land bedankt
dat deze bereid is in te gaan op zijn oproep aan alle politieke partijen
van het land om aan tafel te gaan zitten en de moeilijkheden te
bespreken, waarin het land op het moment verkeert.
De bisschoppen hadden opgeroepen
tot zo'n gesprek om een dreigende
burgeroorlog te voorkomen. De secre
taris van de partij, Corvalan, had hier
positief op gereageerd. Hij schreef dat
communisten bereid zijn alles in het
werk te stellen om het drama van een
burgeroorlog in Chili te voorkomen.
De communistische partij heeft drie
van de vijftien zetels in de linkse coa
litie-regering van de marxistische pre
sident, Salvador Allende, die na de
mislukte coup van de vorige maand
aanbood een dialoog aan te gaan met
de meerderheidsoppositie in het con
gres.
Kardinaal Silva vertrouwt dat de Chi
leense leiders niet slechts de wens tot
verzoening uiten maar ook de nodige
stappen zouden doen om de afgebro
ken dialoog te herstellen en tot wer
kelijke en geestelijke ontwapening te
komen.
Van een onzer verslaggevers
ANLOO Een karakteristiek veenar
beidershuisje in Annerveenschekanaal
wordt door de gemeente Anloo aange
kocht Van de tien raadsleden waren
er vier tegen, mede omdat de gemeen
te voor de kosten opdraait Het huisje
komt niet in aanmerking voor plaat
sing op de Monumentenlijst van het
ministerie van CRM.
FRANKFURT Het is de buiten
landse dienst van de Westduitse evan
gelische kerk (EKD) niet gelukt de
weigering ongedaan te maken van de
Zuidafrikaanse autoriteiten, om de
werkvergunning te verlengen van ds.
Wolfgang Krüger, de predikant van
de blanke evangelisch-lutherse kerk
van Otjiwarongo in Namibië (Zuid
west-Afrika).
Ds. Krüger moet het land voor vol
gende week dinsdag verlaten. De bui
tenlandse dienst van de EKD protes
teert met klem tegen de weigering.
In een verklaring zegt de EKD dat
net als bij de in het voorjaar uitge
wezen ds. Gerhard Dunze de door
slag gegeven is door enkele aanvallen,
'die vanuit enige duitstalige kringen
in Zuidwest-Afrika tegen beide ge
richt zijn'. Krüger was voorstander
van een snelle integratiè van de blan
ke en zwarte lutherse kerken van Na
mibië.
De EKD stelt vast dat het hier gaat
om een ontwikkeling die er toe kan
leiden dat de blanke bevolkingsgroep
van Zuid- en Zuidwest-Afrika in een
zelfgekozen isolement komt te verke
ren.
Missionarissen bedreigt
nh<
IN EEN BOSJE VERMOORD
Sir Douglas Home, de Britse mif
van buitenlandse zaken heeft de^
ge week in het Mozambique-del
het Engelse Lagerhuis de oppos}
der Harold Wilson zelfvoldane
waardiging verweten. Wat die z
daanheid te maken kan hebben
iemand die zich inzet voor heti
vig lot van broeders in de werejgem
mij niet alleen ontgaan. Toch zj
mensen die het met zo'n kwalift kla
eens zijn, hoe vreemd dit ook ljacht,
In een niet nader te noemen dèld;
raakt deze kwalifikatie, volgeïor 1
schrijver, zelfs de kern van dfch h
ning in de affaire-Mozambiqujjnleic
komt op voor het recht van dejtslaa
fel. Iedereen die deze bericht&t de
looft behoort tot 'het progrejt Ge
volkje' dat eenzijdig en zelfvold^nd.
Onkunde is van dit gepraat de apebon
grond. Alsof niet iedereen kan om
dat al jaren lang dit soort dingidsbi
Mozambique plaats vinden en <fo de
officieel aan de soldaten van ht
derdrukkingsleger geleerd wf
Zegt het soms niets dat er 21
Mozambikanen in gevangenissenjals t
sentratiekampen of zg. hergjjdse
ringskampen zuchten? Al in 14™ w,
de paus de Portugese koninj ton
recht om de ongelovigen in zijnjbrac!
tingen te 'vangen, te onderwerpjjacti
tot eeuwige slavernij te brengeydeli
in 1965 stelde de bisschop vaftr(jer
renco Marques nog vast dat o% Va
kelijkheid onverenigbaar is m^rs,
welzijn van de mensheid, waarheids
moederland het recht heeft dingen
hankelijkheid te onderdrukken,beids
gaat onze 80-jarige oorlog! Tfeiuki
heeft men erop gewezen dat er nu
valt te bewijzen. De method^. i
'ausradieren' is daarvoor te p|
En wat wil men in gebieden n
pet. analfabeten? Dit laatste z
wel een van de 'zegeningen) 11 (J
waarvan genoemde bisschop in
nog durft te spreken. Ze k j
waarachtig nog geen bijbel liQQ
Maar intussen zijn er in ons
westen mensen die vinden dat p
ke zaken voorzichtig en met r 1
moet beoordelen. Het doet me <U
aan wat Arthur Koestier schreePU
zijn ervaringen met zijn lezingei
de misdaden van de nazi's voor1 ee
rikaanse soldaten. Ze geloofde IDE
niet. Hij schrijft ongeveer: i
soms het gevoel in een bosjJ.sJV£
moord te worden terwijl op tw(j00j'
ter afstand de wandelaars do ren£
park lopen. Over zelfvoldaanh^
sproken. otrte
Angola en Mozambique
1 da
lag 1
Naar aanleiding van de actie 'Omkeer'
schrijft ds. J. P. Jakobszoon, doopsge
zind predikant te Haarlem ons:
'God weet veel beter wat er in Am
sterdam te koop is' zegt dr. J. J. Bus-
kes in Trouw van 23 juli. Daarmee
kan men het gevoegelijk eens rijn
zonder dat er een beroep op een nog
hogere instantie te doen is. Dus maar
een paar laag-bij-de-grondse overwe
gingen. Al vraag ik mij, ook nu weer,
af of het soms een soort doem is die
op machteloze christenen ligt, dat zij
elkéér altijd maar weer tegenspreken
en afvallen, in plaats van samen op te
trekken in hun getuigenis.
Men hoeft het werkelijk niet in alles
met ds. J. W. van der Hoeven uit Je
ruzalem eens te zijn om zichzelf toch
af te vragen of de christenmensen,
ook die van Amsterdam, dan wel zo
geweldig op de keien gaan. In en van
uit het dichtbije Haarlem krijg ik die
indruk niet; het protest tegen welke
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing. O. Postma,
F. Diemer.
Hoofdredactie:
J. Tamminga.
Hoofdkantoor B.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276 - 280,
A'dam. Postbus 859.
Telefoon 020 - 22 03 83.
Postgiro: 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69 73 60 768). Gem.giro
X 500.
wantoestanden ook de Baëlsdienst
in allerlei vormen, mensen en dingen
tot vaak vunzige koopwaar verlaagd
blijft meer binnen de muren van
nauwelijks bezochte, gesloten en in
aantal verminderde kerken, dan dat
de Amsterdammers ermee op straat in
aanraking komen. De gelatenheid
roept geladenheid op: dat geldt voor
Amsterdam evengoed als voor Haar
lem, waar pinkstergemeenten zich
meer inspannen voor aan mis-daad
verslaafden dichtbij en raisdeelden
veraf, dan de officiële kerken.
Maar waarom passen eigenlijk allerlei
betogingen tegen welke moderne sla
vernij of afslachting overal ter we
reld, in onze steden en zeer geluk
kig, omdat het hier kén, en terecht
wel, en een getuigenis tegen demoni
sche machten in diezelfde steden,
niet? Waarom steken wij de hand óók
niet in eigen boezem?
Wat er in Mozambique gebeurd is, is
vuil, wat Watergate onthult stinkt, zo
wel tégen het onrecht in Vietnam heb
ik indertijd bij herhaling in de Vere
nigde Staten zelf, als vóór .de vrijheid
van Tsjechoslowakije in dat land, met
gebedskring, betoging of handtekenin
gen meegedaan; noch in Griekenland,
noch in Spanje heb ik mij ooit ge
waagd. Misschien dat mij dit, omdat
ik meen iets van politieke structuren
te begrijpen maar ook zo mijn opvat
tingen heb over ratten in de riolen
van ons mensenhart, het 'recht' ver
schaft om vanuit diezelfde overwegin
gen, namelijk: dat tegenover het be
derf, de val, de zonde, slechts de pre
diking van de vrijmaking door het
evangelie van- de gekomen en komen
de Jezus uitkomst biedt, mijn instem
ming te betuigen met de actie van ds.
Van der Hoeven. 'Omkeer' is altijd
nodig en ik zou niet weten waarom
wij dat, door wie ook er ernstig op
gewezen, af zouden moeten wijzen.
Wanneer ds. H. A. Visser, in Her
vormd Nederland van 21 juli, afgezien
van het feit dat het mijn begrip to
taal te boven gaat hoe hij kan spre
ken over Amsterdam als misschien
land', verwijst naar de woorden 'held
haftig, vastberaden, barmhartig' in
het wapen van de hoofdstad, dan
ware het wellicht juister te
overwegen dat het eerste van
die drie woorden, ook zou kunnen
worden begrepen als 'dapper', ja:
'vrocm'. Die actie 'Omkeer bedoelt
m.i. een oproep te zijn tot een nieuwe
of vernieuwde vroomheid. Men kan
voor minder dingen de straat op.
Vandaag viert de Nederlandse vereniging voor bedevaarten in Lourdes haar honderdste bedevaart met
een plechtige hoogmis in de onderaardse basiliek Pius X, opgedragen door kardinaal Alfrink. De kardi
naal is maandag met een groep van 94 zieken per vliegtuig naar Lourdes vertrokken. In het vliegtuig
was de kardinaal getuige van de goede stemming onder de pelgrims en de verpleegsters.
ROME Volgens het Italiaanse blad
II Giorno worden de buitenlandse
missionarissen in Angola en Mozambi
que bedreigd door uitzetting uit deze
landen door de Portugese autoritei
ten.
Dit zouden de Portugezen overwegen
als represaille na het bekendworden
van de slachtingen onder de burgerbe
volking van deze Portugese kolonieën.
Volgens II Giorno, dat een spreekbuis
is van de linkse democratia Christia
na, is de Portugese regering nogal ge
belgd over de uitspraken van de paus,
waarin hij de laatste dagen de missio
narissen in bescherming neemt tegen
beschuldigingen van Portugese zijde.
WASHINGTON De thans geldende
beperking van de uitvoer van sojabo
nen uit de Verenigde Staten zal in
september worden afgeschaft wanneer
de nieuwe oogst beschikbaar komt. De
Amerikaanse minister van landbouw,
Earl Butz, heeft dat dinsdag bekend
gemaakt tijdens een conferentie van
landbouwattaché's. De beperkende
maatregel is van tijdelijke aard, zo zei
Butz,. en gezien de huidige ocgstsitua-
tie is ©r absoluut geen reden om ook
voor de oogst 1973 een exportbeper
king af te kondigen.
door Aldert Schipper
De Latijnsamerikaanse vakcentrale
Clat heeft reeds jarenlang een Neder
landse afdeling, die hier de Nederlan
ders probeert te btrekken bij Zuid
Amerika en waardevol voorlichtend
werk doet. Deze afdeling. Clat-Neder-
land, krijgt misschien binnenkort de
Nederlandse ambassadeur in Brazilië,
Jhr. L. Quarles van Ufford, op bezoek.
Hij komt bij de Clat-mensen zijn ken
nis opfrissen over Zuid-Amerika en
vooral Brazilië. Dat kan blijkbaar geen
kwaad, gezien zijn uitspraak dat Bra
zilië geen dictatuur kent en dat er
slechts individuele gevallen van folte
ring voorkomen.
Het bestuurslid van Clat, Dolf Cop-
pes, tevens kamerlid voor de PPR,
heeft de minister gevraagd jhr. Quar
les eens langs te sturen.
Coppes vraagt of de ministers de ver
klaring kennen, die de bisschoppen
van het ?Joordoosten van Brazilië heb
ben uitgegeven en waarin zij het mili
taire bestuur van Brazilië beschuldi
gen van marteling, moord en vermin
king, gevangenneming, het opleggen
van censuur, het verbieden van vak
bonden van boeren en arbeiders, het
vervolgen van arbeiders, boeren en
intellectuelen, het kwellen van pries
ters en actieve kerkelijke leiders ten
einde het functioneren van het kapi
talistisch stelsel te waarborgen.
Ontevreden
De Braziliaanse bisschoppen zijn erg
ontevreden over het regime waaron
der hun volk moet leven en zij willen
'harde strijd' gaan leveren voor er
kenning van de mensenrechten en
voor sociale rechtvaardigheid.
Het episcopaat heeft dit vorige week
nog weer eens te kennen gegeven na
de bisschoppenvergadering van de
staat Sao Paulo. Het is hun duidelijk
te doen om verandering van de struc
turen. Zij willen zich stellen tegeno
ver degenen, die hun best doen voor
het behoud van de status quo.
De bisschoppen staan voortdurend on
der druk van het militaire regime
mede doordat de kerk niet ophoudt
kritiek te leveren op de sociale en
economische politiek van de regering.
De bisschoppen van het Noordoosten
noemen in de verklaring, die ook
door Coppes wordt geciteerd, de toe
stand van ellende, die vooral heerst
in het noordoosten niet het gevolg
van een ontoereikendheid van de na
tuur, maar integendeel, vooral het ge
volg van een proces, opgebouwd door
de wil van mensen, die het internatio
naal kapitalisme ondersteunen. Dié
wil is het die de uitbouw mogelijk
heeft gemaakt van een onrechtvaardi
ge maatschappij. Hij houdt rijn ver
pletterende druk tot stand, wat hem
toelaat zijn voorrechten te bescher
men, te verdedigen en te vermeerde
ren. De onrechtvaardigheid die uit de
ze situatie voortkomt, heeft haar basis
in kapitalistische produktie-verhoudin-
gen, welke noodzakelijk leiden tot een
klassenmaatschappij gekenmerkt door
discriminatie en onrechtvaardigheid'.
Dictatuur
Ik verwacht eerlijk gezegd, niet dat
de ambassadeur bij CLAT-Nederland
op bezoek zal gaan. Dat zou ik spijtig
vinden, want jhr. Quarles van Ufford
zit in Rio de zaak gade te slaan na
mens ons allemaal en dus ook een
beetje namens mij.
Ik neem nu maar aan dat onze ambas
sadeur in alle oprechtheid zijn me
ning te kennen gaf toen hij zei dat in
Brazilië geen dictatuur is en in het
algemeen niet wordt gefolterd. En
dan vraag ik me af hoe het komt dat
zo iemand dit soort dingen zegt. Zou
hij wel kontakt hebben met gewone
mensen. Zou hij wel eens gewoon
kerkvolk ontmoeten. Of komt hij al
leen maar in zeer bepaalde milieus.
In sommige streken van ons land was
het vroeger (en nu soms nog wel)
niet ongebruikelijk dat de 'gezeten'
families lid waren van een andere
kerk dan hun 'werkvolk'. Hoe dat
kwam. laat ik voor het gemak buiten
beschouwing, maar in Oldenzaal was
je als fabrikant liefst gereformeerd,
want daar waren de arbeiders katho
liek. In Enschede of Zaandam werd je
doopsgezind, want daar was de gewo
ne man hervormd of gereformeerd.
Nieuwlichterij
En in Brazilië? Zou het daar anders
zijn. Wie gaat er 's zondags de luther
se kerk in de Carlos Sampiao Straat
van Rio de Janeiro binnen? De predi
kant, ds. Krautlein horende zou je
zeggen dat dit ook een zeer bepaald
milieu is. Want toen de lutherse we
reldfederatie in 1970 het plan afkeur
de om in Porto Alegre (Brazilië) te
gaan vergaderen, omdat zij het regi
me niet lustte, zei ds. Wilhelm Kraut
lein 'Onze kerk hier in Brazi.ië was
het met onze Duitse broeders niet
eens'. En de dominee maakte kortge
leden nog trots bekend dat de man
die president Medici zal opvolgen, ge
neraal Ernsto Geisel, een vooraan
staand lid is van zijn lutherse ge
meente en dat hij elke zondag in de
kerk in de Carlos Sampiao Straat op
zijn vaste plaatsbezit.
Daar zal de generaal wel horen wat
hij wil horen, want hij gedoogt
geen nieuwlichterij. Toen hij door de
generaals werd aangewezen als kandi
daat voor het presidentschap zei hij
nog dat hij 'geen enkele afwijking zal
toestaan van de economische, sociale
en politieke filosofie van de revolutio
naire' orde'.
Kijk, fantaseer ik dan bij mezelf, als
onze ambassadeur in Rio ook bij zo'n
dominee in de kerk zit. dan kan ik
me wel voorstellen dat het hem een
beetje ontgaat wat onder het Brazili
aanse volk leeft. Dan heeft het ook
zin dat hij hier komt om zijn kennis
wat bij te schaven. Maar kan hij dan
niet beter maar hier blijven?
NED. HERVORMDE KERK j>
Beroepen te Bameveld en W®*
woude: (toez.) J. C. Stelwaf?®^
Bedankt voor H. I. Ambacht: U
bergen te Sellingen.
GEREF. KERKEN
Bedankt voor Oudega: M. Kwjri'
Wieringerwerf. L h
Overleden: ds. Joh. van Welzeg
1887. Emeritus van de Nederd. Lje,
Gem. te Gouda. Voorheen te L„pt:1
dam-Z. Lgal
Overleden: ds C. Lugtigheid tf an
denberg-Heemse geb. 1907. E» gr(
van de gereformeerde kerk vaten,
nikezijl. Voorheen te Oudemj 0m
Thesinge, Suawoude en Bruchtq0ol
Per Ov Enquist. Het rccor(|ArE
taaald door J. Bcrnlef. De Arbj <}a2
pers, Amsterdam, 1973, Grote^er
nr. 197. 328 biz. ƒ24,50. t te
Er bestaan weinig of geen te
over de verhouding sport en pjschc
Bovendien bestaan er niet veelfs di
cipatorische romans om i eer
maar even met dit beladen acpumi
te benoemen die tegelijk talie
emotioneel en intelligent gescpai
zijn. 'Het record', van de Zl°ep«
schrijver Enquist, is daarom f-
terst belangrijke roman. Hij
over sport als politiek (dus
ethisch) probleem. Daarvoor
Enquist uitgekozen de figuur I
kogelslingeraar, wiens leven s
door zijn zoon gereconstrueerd
In die biografie zit in feite
schiedenis van de sport verwet
de eerste Wereldoorlog tot op
van vandaag. Enquist ziet in
derdeel van de maatsohappij,
sport, de kwalen van die maats
weerspiegeld. Hij schrijft bla
over voetbal, boksen, kogelsli
hardlopen, die zowel literair v:
kwaliteit zijn als essayistisch
analyserend. Het werkelijkheU
te van 'Het record' is trouw<
hoog: het boek kan heel go
schouwd worden als een maatsc
kritisch onderzoek, dat op he
soonlijke wijze plaatsvindt. D
van de volbloed kogelslingei
sterk betrokken bij het werel
ren, maar weet zich op alle m<
manieren te behoeden voor ee
gemakkelijke oplossing der
men. Daar is zijn engagement 1
leefd en tegelijk te intelligei
'Het record' bespreekt zó
tot slot óók nog eens gezegd
de waarden van de wereld
wij leven. Dar daar iets fundaj
mis mee is, laat Enquist zien.
'Het record' ia een overvol, rij
dat ik, ondanks zijn duurte,
handen wens.
Margaret Ferguson: 'Mijn vriei
Kharhoem'. uitg. Leopold's Gr
ge. 221 blz., prijs 18,90.
Sinds 1956 is de Soedan ona
lijk. De schrijfster is er een
geweest voor, haar genoeg om
nieke kijk' te geven op bevolk -
gewoonten. Graag zouden wij
vlotte beschrijving wat fotow<
zien hebben, wij lazen dat ^F]
toestel vooral op leuke mo...
heeft benut. Wie dit deel van»
wenst te bezoeken, vindt In W5~i
haal veel informatie.
I