Kerkelijk leven in Rusland bloeit Het Christelijk Oosten bestaat vijfentwintig jaar Uit de kerkbladen lllsillal Vandaag H Druk van overheid zeer zwaar Missionarissen El-wordt minder geslapen in kerk Van der Stoel betreurt weigering visum Berkhof Beroepingswei „uk Trouw K wartet l\lieuwe boel Wereldraad naarT"' West-Berlijn TROUW/KWARTET DINSDAG 24 JULI 1973 KERK SCHIPHOL De delegatie van de Nederlandse raad van kerken, die op uit nodiging van de orthodoxe kerk tien dagen in de Sowjet-Unie op bezoek is geweest is diep onder indruk geraakt van twee dingen vooral: de rijkdom van het kerkelijk leven en de druk waaronder de kerk in de alledaagse prak tijk leeft. De aartsbisschop van Utrecht, mgr. M. Kok, zei als woordvoerder van de de legatie dat de verwachtingen bij het vertrek van de delegatie tijdens het bezoek verre zijn overtroffen. De dele gatie heeft gelegenheid gekrdgen om niet alleen met hoogwaardigheidsbe- -kleders te spreken, maar heeft ook 'een levendig contact gehad met de ge wone gemeenteleden. De delegatie is geweest in Moskou, Kiev, Odessa, Leningrad en Zagorsk. Bij bezoeken aan de kerken bleek dat het kerkelijk leven bloeit Mgr. Kok: 'Onze eerstd indruk is overweldigend. De bezochte gemeenten zijn niet al leen springlevend, maar geven boven dien een diepte en breedte van geeste lijk leven te zien, die ons Nederlan ders steeds beschaamde. De kerk in de Sowjet-Unie heeft weliswaar zeer, zeer grote moeilijkheden, maar leeft bewuster dan we dachten, in de ker ken zagen wij veel jongeren en men sen van middelbare leeftijd. Wie zegt dat <W kerken in Rusland vol zitten met alleen oude vrouwen, spreekt de onware Sowjet-propaganda na'. Het aantal doopsbeddeningen stijgt de laatste jaren weer, nadat de verplich te regisrtratie van de doopouders enige tijd voor een teruggang had gezorgd. Elke priester in de bezochte keiken heeft elk jaar enkele duizenden doop- bedieningen. In een stad als Moskou met zijn 45 kerken zijn omstreeks 200 priesters, hetgeen zou betekenen dat er elk jaar minstens een 200.000 doopbedieningen zijn in deze stad van 8,5 miljoen in woners. Bezoek staatsraad De druk waaronder de kerk in de Sowjet-Unie leeft is nog steeds erg groot. Op papier is altijd alles piek fijn geregeld, maar de overheid laat zich vaak weinig aan de wettelijke be palingen gelegen liggen. De delegatie heeft hierover onder meer gesproken met de vice-voorzitter van de staats raad voor religieuze zaken, Makartjev. Het gesprek met deze overheidsverte genwoordiger duurde meer dan twee uur. Behalve over de Nederlandse zorg over de uitvoering van de wetsartike len over de scheiding van kerk en staat, pleitten de delegatieleden bij hem voor meer contact op het niveau van gemeente en academie, voor een ruimere gewetensvrijheid en toepas sing van de mensenrechten en voor erkenning van gewetensbezwaarden tegen de militaire dienst De reactie van Makartjev was niet direct afwij zend, doch hij deed evenmin toezeg gingen. De delegatie heeft niet alleen veel contact met representanten van de or thodoxe kerk gehad, maar heeft ook baptisten en joden ontmoet. De dele gatie bracht een bezoek aan de syna- Autogordels Nu is komen vast te staan dat het ge bruik van veiligheidsgordels in auto's, evenals het dragen van valhelmen voor bromfietsers, het aantal doden en zwaargewonden in het verkeer drastisch omlaag brengt, vind ik het toch een merkwaardige zaak dat het - zo lang moet duren voordat men het gebruik van die attributen wettelijk verplicht stelt Iedere dag dat men ,daar langer mee wacht, vallen er weer onnodig doden en worden er mensen invalide. strafregister aan te leggen. Alleen dan roept men de misdaad een halt toe. Alleen dan wonen wij in een vrij Ne derland. Rotterdam P. C. van Wijk Correctie Vermoedelijk door zet-technische oorzaken is het slot van mijn ingezon den stuk in Tr/Kw van 14 juli wat verminkt geworden, waardoor het ge heel verkeerd overkomt. Het slot had als volgt moeten zijn: 'Het lijkt alsof de schrijver wil ontkennen, dat er na 1969 toch wel degelijk wat in te halen viel voor de Hindoestaanse bevol kingsgroep na een ononderbroken ne geren (zo niet onderdrukken) van de ze groep met name onder het bewind van Pengel. Dat de huidige ministers, evenals hun voorgangers, hun eigen mensen bevoordelen is op geen enkele wijze goed te praten, maar dit heeft niets met welke volksaard dan ook te maken en is dan ook zeker geen re den om een anti-Hindoestaans getint artikel te schrijven'. Emmeloord P. van der Wielen Petrus Rotterdam J. B. van den Hoven Prof. van Hattum (3) Met stijgende verontwaardiging en er gernis las ik de zienswijze op de be rechting en bestraffing van de misda- diger van prof. mr. W. F. C. van Hat tum. Ik zou onze hoog-gewaardeerde prof. mr. willen voorstellen eens al goge van Moskou, waar zij sprak met rabbijn Fischerman. Een van de dele gatieleden, de scriba van de hervorm de synode, dr. A. H. van den Heuvel, zei gisteren dat de Sowjet-autoriteiten bereid zijn de 360.000 joden die wil len emigreren naar Israël te laten gaan gespreid over een periode van ongeveer tien jaar. Maar er zullen en kelen niet mogen, omdat zij onmis baar geacht worden voor de sowjet- maatschappij. Rabbijn Fischerman zei de Nederlanders dat in Moskou talrij ke joodse gebedsgroepen bestaan. Taboe op kerk De secretaris van de Nederlandse raad van kerken, prof. dr. H. A. M. Fiolet, zei gisteren tijdens de persconferentie dat hem duidelijk is gebleken dat in de Sowjet-Unie weliswaar cultusvrij- heid heerst, maar geen godsdienstvrij heid. De kerken mogen alles doen, wanneer zij maar binnen de muren van het kerkgebouw blijven. Mgr. Kok was het opgevallen, dat bij na iemand weet waar de kerken zich bevinden. Daarom lijkt het op het eerste gezicht dat het kerkelijk leven dood is, maar wanneer je nog wat verder zoekt, dan blijkt dat allerminst het geval. Er heerst een soort taboe op alles wat naar 'kerk' riekt. Wie kerklid is komt daar slechts schoor voetend voor uit. Dr. Van den Heuvel is niets gebleken van een 'ondergrondse kerk' in de Sowjet-Unie. Er is wel een groep van mensen, die zich niet wil laten regi streren of die de overheid niet wil re gistreren. maar dat zijn in verhouding tot de officiële kerk kleine aantallen. Met hen heeft de delegatie geen con tact gehad. Hun aantal is trouwens ook gering. Over de paasgroet van de nederlandse hervormde kerk heeft de delegatie niet gesproken, maar wel bleek steeds bij de Russen een zekere irritatie over deze hervormde actie. De delega tie heeft steeds vooropgesteld dat zij voor ontspanning in Europa is en dat zij streeft naar hechte banden met de leiders van de officiële kerken in de Sowjet-Unie. Maar de delegatie stelde steeds voorop dat zij daarom nog niet haar vrijheid wilde laten inperken om te spreken over mensenrechten. ROME De paus heeft vastgesteld dat liet aantal nieuwe missionarissen dat naar Afrika en Azië vertrekt sterk vermindert Hij roept de Europese en Noordamerikaanse kerken op meer priesters beschikbaar te stellen. De oorzaak voor het gebrek aan missi onarissen kan volgens de paus gezocht worden in de godsdienstige crisis van de geseculariseerde wereld, de syste matische kritiek op zekere religieuze waarden en de reactie op vroegere methodes in het missiewerk. De delegatie bij aankomst op Schiphol. Van links naar rechts: dr. H. A. M. Fiolet (secretaris van de Raad van Kerken;, dr. A. H. van den Heuvel (secretaris-generaal van de hervormde kerk;, mgr. M. Kok (aartsbisschop van Utrecht;, ds. H. Bremer (doopsgezinde broederschap en lid van de internationale sectie van de Raad van Kerken;. Van een onzer verslaggevers NIJMEGEN Ter gelegenheid van het vijfentwintigjarig bestaan van het tijdschrift Het Christe lijk Oosten is een dubbelnummer verschenen, waarin de balans opgemaakt wordt van de relatie tus sen de rooms katholieke kerk en de orthodoxie, zoals die tot dit moment is ontwikkeld. Uit het verslag over de opvattingen van prof. Fiolet van Tr./Kw. 'Prof Fi olet neemt het op voor Rome', krijg ik de indruk dat hij geen trouw lezer isvan L'Osservatore Romano, de krant van het Vatikaan, waarin regel matig de toespraken en dokumenten van Paulus VI gepubliceerd worden. Deze paus legt juist voortdurend de nadruk op zijn 'Petrus-ambt' als het hechte fundament van de kerk van Het tijdschrift verschijnt in een opla ge van minder dan 500 exemplaren en wordt verzorgd door paters assumptio- nisten, die verbonden zijn aan het Nijmeegse instituut voor byzantijnse en oecumenische studies. Hoofdredac teur is pater drs. A. Burg, die tevens directeur is van het byzantijns insti tuut. Het blad - heeft zich aanvankelijk steeds beziggehouden met onderzoek van theologische verschil- en raakpun ten tussen do westerse christenheid en de orthodoxie. De laatste jaren geeft het blad tevens informatie over het maatschappelijk leven van de or thodoxe kerken, zowel in de socialisti sche landen als elders. Schisma Theologische reflectie blijft de hoofd moot en zo besteedt het thans ver schenen dubbelnummer aandacht aan de redenen die de eeuwenoude schei ding tussen Rome en Constantinopel in stand houden. Welke zijn de gronden die genoemde Kerken, ondanks hun groeiende toena dering, dwingen tot op dit ogenblik aan hun gescheidenheid vast te hou den? Drie orthodoxe en twee katholieke au teurs hebben getracht op deze voor de toekomst van het christendom beslis sende vraag een bevredigend ant woord te vinden. D. Popescu en S. Harkianakis houden zich voornamelijk bezig met de resultaten van het twee de Vaticaans concilie, ofschoon in ver- schilldende geest. Terwijl Popescu al- eerst op de negatieve aspecten wijst, stelt Harkianakis eerder de gunstige ontwikkelingen in het licht. Deze 'or thodoxe' situatieschets wordt afgerond met een uiteenzetting van D. Savra- mis over de invloed van de niet-theo- logische factoren, in het ontstaan en het voortduren van de scheiding tus sen Oost en West. Van katholieke zijde wordt het pro bleem vanuit een andere hoek bena derd. Vertrekkend van de overtuiging dat de scheiding het gevolg is geweest van een voortschrijdend vervreem dingsproces, biedt. J. Cornélls een overzicht van de sinds vijftien jaar ondernomen pogingen om de bestaan de bevreemding te boven te komen en sfeer van vertrouwen en liefde te scheppen. Cornelis constateert dat het primaat van de paus nog steeds een belangrij ke hinderpaal is voor verdere toena dering. lang een delicate en dubbelzinnige kwestie blijven. De orthodoxen van nu zullen hoogstens een erevoorrang erkennen of een feitelijke voorrang die eens in de geschiedenis bestaan heeft, of een onduidelijke voorrang als 'primus inter pares'. DE SI AN DIE HET NIET MEER T an e De gevolgen van Jakobs gedrag ii jrjf) verleden, met name ten opzichte Jozef, keren nu op zijn hoofd tforde De broers volvoeren hun plan, dy-jjf^j het pronkgewaad in het bloed van, J geitebok en brengen het zo bij mpe vader terug. Vol huichelarij verkl^j^ zij dat zij dit gevonden hebben dit soms het kleed van uw zoon Et ni< niet. Hij herkende het, staat erWt zag de wondere kleuren, waaronin ve, het indertijd gekozen had en ter obieil liger ure aan zijn zoon gegeven ^brei Daar ligt het bewijsstuk van ziji-ereer doordacht optreden. Het heeft de scb gen niet gelukkig gemaakt, ma; ,^3 het verderf gestort. Ja, daar a ,n ta ligt wel een plan Gods en daar zal verhaal ook duidelijk op neerkoL_ maar dat weet Jakob deze dag Intussen laten de broers hem zeilt! conclusie trekken van wat er gel is. Jakob gaat in rouw om zijn A J- Ondanks alle pogingen van zijn 2c: en dochters laat hij zich EUW troosten. Jakob weet het niet Beft 0 Hier zal hij, naar zijn overtuigintek v; graf mee ingaan. Een onherstef pr wond. Mpn poogde hem te troqond 2 Waarmee? Met: je hebt ons toch iden Of wat anders? Dat horen we de f Wat zou het ook kunnen zijn da isdag vader zou kunnen troosten, zo vrije hij niet weet dat God hiermeef klei doet en dat intussen Jozef zijn 'er c gaat, weliswaar 'verkocht naar pmasl te', maar toch zijn weg, door fig I duisternissen heen naar iets al#rk. licht, dat in late jaren over Jako tuurl ven zal schijnen. Zolang hij datfan8s' weet is zijn ontroostbaarheid begf en 1 lijk en is ook niemand in staa dl tegen hem te zeggen dat opweei m gen het nameloos verdriet. Er 1derc tuurlijk ook maar één troost. In Ue en sterven, zegt de Heidelbergse zwe chlsmus. Die komt niet van men;me wordt ze wel door mensen aange (Genesis 37, 31-36). crcP Van der Stoel Primaatschap In een nabeschouwing zet pater A. J. van der Aalst alles nog eens op een rijtje. Hij stelt vast dat de orthodoxe theologie nog steeds opereert vanuit en idealistische en traditionele denk wereld, alhoewel er sinds de vijfen twintig jaar dat het Christelijk Oosten verschijnt sprake is van een zekere vooruitgang. Maar het primaatschap van de paus is nog steeds een belang rijke hinderpaal op het pad van de eenheid. 'Naar het zich laat aanzien zal dit nog DEN HAAG Minister M. van der Stoel (buitenlandse zaken) heeft de Tweede Kamer meegedeeld dat hij de weigering van de regering van Zuid- Afrika een visum te verlenen aan prof. dr. H. Berkhof betreurt Hij heeft zijn oordeel tot uitdrukking ge bracht tegenover de Zuidafrikaanse ambassadeur in ons land. In antwoord op vragen van de ar-frac- tievoorzitter in de Tweede Kamer. Mr. W. Aantjes, zegt minister Van der Stoel het niet opportuun te ach ten terzake verdere actie te onderne men. Mr. Aantjes had de bewindsman gevraagd naar vermogen te bevorde ren dat aan de hoogleraar alsnog een visum zou worden verleend, zodat de ze gevolg zou kunnen geven aan de uitnodiging tot het geven van theolo gische gastcolleges in Petroria. Minis ter Van der Stoel wijst er in zijn ant woord op, dat elke staat autonome be slissingsbevoegdheid heeft op het ge bied van het eigen toelatingsbeleid. de araan It fak Istteri indst£ Tim 1 eei zijn werk als voorzitter van de com- missie 'Doel en functie van het gevan geniswezen'. Voorburg A. den Rooijen Prof. van Hattum (4) Naar aanleiding van het interview met prof. Van Hattum in Tr/Kw van 14 juli: het knelpunt is niet de straf,- maar het feit dat de veroordeelde voor zijn verdere leven als misdadiger geboekt staat. Letterlijk en figuurlijk. Zo kan het gebeuren dat iemand die veroordeeld is geweest door zijn straf blad herhaaldelijk wordt opgeschrikt. Tot aan zijn dood blijft de justitie hem vervolgen. Het is de justitie die de misdaad in leven houdt. Na de straf dient de justitie de misdaad uit te wissen. Met andere woorden, geen zijn met de Kerk, met Christus, en met het goddelijke leven dat van Hem alleen komt'. 2. Eveneens op 29 juni tijdens de wij ding van tien bisschoppen: Deze bis schopswijding geschiedt'door onze handen, de handen van hem die wet tig gekozen is als opvolger van Pe trus'. Beide citaten uit 'L'Oss. Rom. E. E. 12 juli 1973. Velp G. H. J. Hegger De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: Tamminga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. Vlees of brood (7) 1. Hans Bouma vindt 104 gram vlees (gemiddeld) 'ongehoord veel', en vindt dat vlees bovendien nog infe rieur. Jammer, dat z'n vrouw geen goede slager weet te vinden in Hilver sum. 2. Gen. 9:3 spreekt niet vanuit een nood-situatie. 'Alles... wat leeft, zal u spijze zijn; Ik heb u alles gegeven', maar is een herhaling van Gen. 1:26 b: 'Mensen, die heersen over de vis sen. over gevogelte, over het vee'. 3. De vleespotten van Egypte is niet een definitief afscheid van vleesge bruikers, want er kwamen kwakkels (ook vlees) voor in de plaats. 'In de avond zult gij vlees eten (ik denk: meer dan 104 gram p. persoon) en in de morgen met brood verzadigd wor den'. Exodus 16:12. 4. 'Vleesverbruik moet gênant wor den'. zegt H. B. Zou God zich ook gênant gevoeld hebben toen Hij bij Abraham op bezoek was en een kalf, mals en goed,, te eten kreeg? (Gen. 18:7). 5. Kaïn offerde van de vruchten der aarde. Abel het vet van een schaap. Het vlees werd opgegeten. 'En God sloeg acht op Abel en zijn offer', maar dat moet dan wel een vergissing geweest zijn. 6. 'Het moet een erekwestie worden medeschepselen ongedeerd te laten', zegt ds. H. Bouma. Jawel: 1 op een miljoen vis-eitjes wordt volwassen. Als die medeschepselen ongedeerd ge laten worden, zou er binnen drie jaar geen meer kunnen leven. Dan was nl. het water 'weg'. Zou het niet zo kunnen zijn, dat in Wist u dat slapen ;n de kerk een vroeger veelbesproken en vaak bekri tiseerd symptoom nu bijna niet meer voorkomt? Dit merkt (dr. H.B.) W.(eyland) op in Ons Kerkblad, het orgaan van de gereformeerde classis Arnhem. W. merkt in zijn verhaal waarin hij de kerkganger beschrijft, gezien cn gehoord vanaf de kansel, op dat ook het kuchen en hoesten duide lijk minder wordt. W. klaagt echter dat er iets is dat de kerkgangers onverkort blijven volhou den: nl. de consumptie tijdens de ongeschreven wet: toffee mag niet, pepermunt mag wèl. Wellicht kwam dat vanwege het 'papiertje'! Te- genwoordig kunnen alle kosters getuigenis afleggen over de enorme variëteit aan 'kerkvoedsel', dat tijdens de preek door de kerkgangers wordt genuttigd. Wellicht denkt u: Daar merk ik nooit zoveel van. Nu, ik kan u verzekeren dat het gebeurt, al leen de kerkgangers zijn er door ervaring geleerd meesters in gewor den omdit consumeren zo geruisloos en onzichtbaar mogelijk te doen ge schieden. Als u eens wist hoeveel ma nieren er zijn om een pepermunt 'achterhands achterbaks' te stoppen!' W. signaleert nog een ondeugendheid van de kerkgangers: 'Uiteraard zijn er naast de consume rende ook de toilet-makende kerkgan gers en 'sters! Even voelen aan het kapsel, even frutselen aan het sjaal tje. Hangt het dasje recht? Zit het speldje goed? Meestal is het onschul dig, soms ergerlijk. Bijvoorbeeld uit gebreid haar staan kammen vlak voor de zegen of zelfs eronderEr is eens een boekje verschenen onder de titel: Kan een dominee zalig worden? Kunt u zich voorstellen, dat het soms moeilijk is om niet in een woedende tirade uit te barsten? Toch zou dat m.i. niet juist zijn, omwille van de ze gen voor de zeer vele anderen, die wèl eerbiedig zich stellen onder de troost van Gods genadewoord.' Dat er in de kerk niet zoveel meer wordt geslapen komt. zo meent W„ van de toegenomen onkerkelijkheid, die maakt dat diegenen die in de kerk zitten tenminste daartoe gemotiveerd zijn. 7. iUU net llltl au SBBBVÖ •"J", God's schepping het éene dienstbaar Ongeloof gesteld wordt aan het andere? Qver de oorzaken van de onkerkelijk- Wieringerwerf heid en ongelovigheid (niet hetzelf- R. Andriessen. de!) bevat de Groninger Kerkbode een bijdrage van ds. G. van den Berg uit Groningen. Blijkbaar zijn er voor mannen vrouwen verschillende rede nen om ongelovig te worden. 'Vooral bij vrouwen blijkt de situatie in het ouderlijk gezin beslissende in vloed te hebben op wel of niet kerke lijk meeleven. Een overheersende be dillerige zakelijke moeder 'vormt' vaak een dochter die negatief tegeno ver huis en kerk komt te staan. De relatie tot moeder blijkt een be lemmering te zijn voor de geloofs groei. Voeg daarbij de soms streng formalistische godsdienstigheid in het ouderlijk gezin en in het kerkelijk in stituut en men kan spoedig de balans opmaken van een 'afschrikwekkend' godsdienstig en kerkelijk patroon. Bij mannen weegt vooral de invloed van maatschappelijke omstandigheden en het lezen van bepaalde lektuur. Daardoor ontstaat veel kritiek op ker kelijke toestanden, aktiviteiten en mensen. De kinderlijke godsdienstige begrippen en opmerkingen worden op latere leeftijd niet aangevuld of gecor rigeerd door persoonlijke fijne infor merende gesprekken over geloof en God. Bij jongelui wordt heel veel kerkelijk leven afgezworen in reaktie op 'vader' die het voor het zeggen heeft en dat vaak onverstandig in het gezin duide lijk maakt. In het afzettingsproces' tegenover vader wegen de pluspunten van de vaderlijke zorg en zeggenschap niet op tegen de negatieve. Bij het verlaten van het huis laat zich de rest dikwijls raden.' Ds. Van den Berg citeert het werk van de psychiater prof. RUmke, die ongeloof een 'ontwikkelingsstoornis' heeft genoemd. 'Diep in de mens 'hoort' een stuk 'oervertrouwen' een 'religieuze aanleg* te zijn. Dit oervertrouwen vindt zijn wortels in de eerste relatie van het kind. de verhouding tot zijn moeder. Moeders die hun kind geen liefde ge ven, emotioneel verwaarlozen, of door onmacht zoals ziekte, geen aandacht en liefde kunnen schenken lopen gro te kans een kind te zien opgroeien met een stuk 'oer-wantrouwen'. Dit kind blijkt later niet in staat te zijn tot vertrouwen. Resultaat: Uit deze 'kindermassa' vandaag, kunnen de agressieve misdadigers, potentiële con centratiekampbewakers, geheime poli- tiemartelaars tevoorschijn komen. Het zijn de angstige, agressieve, verbitter de wantrouwende mensen, die hun verkankerde gevoelens hechten aan al le vormen van onmenselijkheid, wreedheid en misdaad.' Starre DDR Hary Haas, de r.k. pastoor uit Heer len, is weer in de Duitse Demokrati- sche Republiek geweest. Daar kwam hij in het verleden ook herhaaldelijk om er lezingen te houden over Viet nam. In alle bescheidenheid stelt hij vast dat, sinds hij er zijn lezingen hield, er niet veel nieuws meer over Vietnam is gezegd in de DDR. Hem trof trouwens überhaupt de star heid in dat land. De oostduitsers staan net zo ver af van de Vietname- zen in hun midden als de westduit sers. 'Ik heb de indruk gekregen, dat er ook weinig perspectief van veran dering is. 'Dat hang nauw samen met de nadruk op 'wetenschappelijkheiddie het marxisme in de DDR een speciale Duitse kleur heeft gegeven. Het mar xisme wil een wetenschappelijke bena dering van de menselijke werkelijk heid zijn. Draai je nu voor weten schappelijkheid uitsluitend aan het wiel Van het rationele, dan vlecht je een touw waaraan je je eventueel kunt ophangen. Heb je dan om je heen als enige voorbeeld van iets dat niet helemaal rationeel is. een kerke lijk leven dat druipt van de sentimen tele vroomheid en het irrationele dog matisme, dan kom je allicht tot de opstelling, dat alles wat op tegencul- tuut lijkt, het opsteken van de kop van het bijgeloof is. Innerlijkheid is dan steeds opium, management gaat inspraak vervangen. Lijkt de nieuwe Alexanderplatz in Berjijn daarom zoveel op de Bijlmer meer? Iemand vertelde me dat hij tel kens opgelucht uit de nieuwe, volgens wetenschappelijk-rationele methoden gebouwde, nieuwe (en goedkope) woonwijken naar de Frankfurter Al lee komt, de protserige, in Russische stijl opgetrokken voormalige Stalin Allee. Die is nu al weer bijna antiek- romantisch.' In de DDR kwam Haas in contact met een predikant, een jong theoloog, die met hetzelfde zat, waarmee ook in ons land jonge activisten wel eens zitten. De DDR-predikant 'had zijn gemeente leden in zijn paaspreek de nieuwste theologie, samen met zijn eigen wan hopige worsteling met het DDR-mar- xisme. voor de voeten gegooid. Waar uit de gemeente had opgemaakt dat de nieuwe dominee niet geloofde in het eeuwige leven. (Waar hij het ook erg moeilijk mee heeft.) Toen ik hem zei, dat ik daar zelf vast in geloofde, keek hij echt op. Daar viel over te praten. We blaken met dezelfde problemen te zitten, maar hij leek mij zó geobse deerd door verwoede pogingen om de marxistische kritiek op de godsdienst te verbinden met zijn eigen theologi sche (academische) opleiding, dat hij zich tot uitspraken liet verleiden, die mijns inziens niet minder eenzijdig klonken dan de meningen in zijn ge meente, waar hij tegen inging. Wat ik hem ook gezegd heb. Ons. gesprek draaide tenslotte niet rond het hier namaals, maar om het intense beleven van het nu, waarmee ook de marxis ten het te kwaad hebben. De dominee dacht, dat hij wat dat betreft wel het een en ander van zijn gelovigen kon leren.' Schoolstrijd In het Algemeen Doopsgezind Week blad vraagt H. J. de Wit van het ge bouw op de bijstaande foto of het soms een bijzondere school is. Hij be antwoordt de vraag zelf: 'Ja, zelfs een buitengewone, het is een school voor buitengewoon onder wijs aan debiele kinderen. In dit ge bouw horen onderwijzers en leerlin gen nu al twaalf jaar dat er 'volgend jaar' een nieuwe school komt. maar met groot vernuft worden steeds weer nieuwe belemmeringen gevonden. Nu zou dit als een incidenteel zeer slecht tegenspel van schoolbestuur, architect en o-verheid af te doen zijn als de in druk niet bestond dat over 't alge meen de huisvesting van scholen voor geestelijk gehandicapten te wensen overlaat. Mij gaf het tenminste te denken dat iemand die veel in scho len komt, de assistente van een schooltandarts, zich over dit verhaal in 't geheel niet verbaasde: 'Het BLO zit altijd in de oudste gebouwen.' Als je niet piept, word je niet ge smeerd. Is de enige mogelijkheid om een misstand te veranderen: zich orga niseren en veel kabaal maken? Dan ziet het er vodr de scholen voor de biele kinderen slecht uit' 'Bijbels is het niet om het smeren na te laten als er niet gepiept wordt: 'Doet recht aan de wees, verdedigt de rechtszaak der weduwen'. Meer in de ze geest, stelt minister Van Kemenade dat het hoger onderwijs maar eens wat minder en het basisonderwijs veel meer aandacht moet hebben. Laat het buitengewoon onderwijs daar ook een deel van krijgen.' Een aardig idee om na de vakantie de schoolstrijd weer eens mee op te vat ten? NED. HERVORMDE KERK ||]|y Beroepen te Aalburg: A. Talsnul£i Brandwijk. Bedankt voor Ee, Oostrum-Jouj»' kand. J. Jeltema te Groningen;IDEN Goedereede: C. v. d. Bergh te Kijens aan Zee. jg ygi GEREF. KERKEN Teld Beroepen te Bunschoten-Spakeèling J. G. J. van Echten te Heinenoosr te Aangenomen naar Dedemsvaart:., vier v. d. Wal te Nieuwegein v.h. ikgooi wijk-Jutphaas. i alU GEREF. KERKEN VRIJG. ar te; Beroepen te Smilde en Divei Scherff kand. te Wittewierum. Lady Augusta Gregory. Cuchulai Muirthemnc. Het verhaal van d^ nen van de Rode Tak van Ulstt leiding: William B. Yeats. Vo Daniel J. Murphy, vert, uit hd gels door J. W. M. Liefrink. I\< daard/Moussault, 1973. 367 biz. I 111 ni literaire paperbacks) 17,90.. Haast iedereen kent wel A. B Hoists 'Deirdre en de zonen vipYV^ nach'. Het is een oud-Ierse sal. Holst vond in het nu complee taalde 'Cuchulain' van Lady GfntlOi een verzameling sagen over enlteel de held Cuchulain. Het boek li die destijds, in 1902. veel opganf i.pp bleef dat ook vele jaren nadii doen), onder andere omdat La»?1011 gory erin geslaagd was alle v#atw: in eenvoudige taal. het Ierse Kild te idioom, te vertellen: 'op dPtera manier als mijn oude kinderjujm2 Mary Sheridan oude Ierse vö aan vertelde toen ik een kind was il1' tel borough', schrijft zij in haafPrÜ's dracht aan de mensen van Killer Zi Lady Gregory, ook bekend als Fht rijk dramaturge, diende daarnnestl Ierse volk en het was niemaniP z der dan de beroemde dichter w;g}n Butler Yeats die zich om haarp"- tisch onderzoek- en vertaahvelvadp zeerste prees.' Hij looft haar Pedri Inleiding uitbundig en wijst erf11?Lv op hoe belangrijk het is gewe(^Wa zij een dialect heeft gevonden dF oni gend is om deze verhalen te vf1 n.a den'. 'Cuchulain' in Nederlandse va" is dus een hachelijke zaak. Nnn- p den ook gebruikt Liefrink al te'b C telijke archaïsmen, wat de Wijp stoort. Zijn letterlijke vertaling jjooi ons stellig niet als zo levend |aa„ van Lady Gregory de bewona,scp,g Kiltartan. Maar het blijft pleziin 22 geïnteresseerden nu kunnen hj22 1 ken over een dik boek vol bi' Ierse sagen. Jammer is het i- slotte dat Liefrink zelf geel ding tot de gehele vertaling hi w schreven. Het zou geen ovef luxe zijn geweest. Zó bekend li?», Ierse (sagen)literauur zijn t*-'" mers niet. JMON jheeft f ge; 'de o il. H pzich h. 'H GENEVE Het centraal conf'an f de wereldraad van kerken hot?ter jaarvergadering in 1974 in wf,ebo1 lijn van 8-18 augustus. Eerdeiteris< zegd dat deze bijeenkomst in Ore al lijn zou plaatshebben. Na het F de zoek dat de secretaris-generaal'at ei wereldraad, dr. Philip Potter,11 ner DDR heeft gebracht groc i?', 3e b< kendgemaakt dat er wel voF dingen worden getroffen voor P eenkomst van het kleinere uitv en 01 comité in februari in de DDR. eva^ 1 I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2