Het monster- drama Peyton Place loopt tóch af Kijkers reageren teleurgesteld, maar ook blij nd Zindelijke, noralistische ertelling' De oude Martin Peyton: dood en toch ueer levend. Een symbool voor één van de Kennedy s? Lew Miles, de zoon uit het negergezin, dat opeens moest komen opdraven om de serie een wat realistischer aanzien te geven. BINNENLAND T13/K13 romantisch plaatje uit de begintijd van Peyton Place: en Betty nog voordat er allerlei noodlottige eurtenissen plaats vonden. oor Cisca Dresselhuys Een groep Amerikaanse bewonderaarsters in het bordpapieren stadje Peyton Place. een achterhaalde zaak. Het gaat ditmaal voornamelijk om het 'voortwoekerende kwaad van de geestverruimende middelen', uiteraard een prachtig gegeven om een melodramatisch verhaal mee op te bouwen. Een van de redenen die, vooral in het begin, in Amerika geleid hebben tot het enorme succes van PP ook al wordt dat nooit met zoveel woorden gezegd is de slechte reputatie, die het boek 'Peyton Place' van de schrijfster Grace Metalious had. Het boek veroorzaakte in 1956 bijzonder veel opwinding. Volgens de morele maatstaven van die tijd was het een buitengewoon minderwaardig en wellustig werkje. Vijf degelijke uitgeverijen hadden het boek versmaad en het kwam tenslotte terecht bij een kleine, onbekende firma, waarvan de vrouw van de baas er wel iets in zag. Alvorens het uit te geven hanteerde deze vrouw fiks het rode potlood om het woelige manuscript wat in te dammen, maar toen nog werd de uitgave aangekondigd Ms niets minder dan 'een explosieve bestseller die het deksel wegslingert van een keurig stadje in New England'. Al gauw werd het boek regelmatig door allerlei plaatselijke autoriteiten verboden, waardoor de wulpse reputatie ervan gelijktijdig omhoogschoot. Dit alles ook het feit, dat het boek geschreven was door een vrouw vond men erg opwindend prikkelde het publiek tot een laaiende begeerte naar dit verhaal. Er werden bijna •vijfhonderdduizend luxe-exemplaren verkocht, gevolgd door niet minder dan negen miljoen paperbacks. Het versloeg daarmee klassieke bestsellers als 'Lady Chatterley's minnaar' en 'Gejaagd door de wind'. Een speelfilm en een televisie-serie konden dus niet uitblijven. De ongeveer vijftigjarige tekstschrijver Paul Monash werd opgedragen een televisiebewerking te schrijven naar het boek. Hij las het boek, had er een spontane afkeer van, maar begon toch met een bewerking ervan. 'Het boek', beweerde hij, 'is een zeer negatieve aanval op de inwoners van een stadje en geschreven vanuit diepingevreten haatgevoelens. Maar he'. kan ook anders. We bekijken deze mensen met medegevoel en met liefde. We benaderen de zaak positief'. Dat hield in dat er fiks met een stroopkwast werd gesmeerd en dat alle pijnlijke en vooral erotische scènes, die Grace Metalious er zo kwistig in verwerkt had, werden geschrapt. Onverbiddelijk gingen de aanstootgevende scènes eruit, maar tegelijkertijd werd zeer handig de 'aantrekkelijke' slechte reputatie bewaard. Onder het motto 'liever te mooi om waar te zijn, dan te waar om mooi te zijn' werd er hard gewerkt aan het tot stand komen van een idyllisch plaatsje met witte huizen met een aantal bewoners, die aanzienlijk minder iddyllisch zijn, maar waar tenslotte toch altijd het geaccepteerd was door de uitgever en er later films en t.v. series op gebaseerd werden, kreeg Grace het beter, maar na haar dood in 1964. door een leverziekte, veroorzaakt door een enorm alcoholgebruik bleek, dat er van haar geld niets meer over was en dat haar erfgenamen zelfs een schuld bij de belastingen moesten betalen. Grace is volkomen gedesillusioneerd gestorven, omdat zij enerzijds altijd gezien werd als een tweede- of derderangs schrijfster, anderzijds gebruikt werd om enorme kapitalen bij elkaar te halen, die echter terecht kwamen bij de televisie- en filmbazen, die haar niet wilden betrekken bij de bewerking van haar boek. De serie 'Return to Peyton Place' die nu in Amerika loopt, is helemaal niet geschreven door Grace Metalious, maar door een paar handige tekstschrijvers in navolging van de eerste serie. Grace was daar zo woest over, dat zij op een persconferentie zei: 'Dat stuk vullis is mijn boek niet, dat komt uit Hollywood. Smerige parasieten zijn het allemaal, ze hebben me enorm bedrogen'. Tenslotte: in die nieuwe serie 'Terug naar Peyton Place', die naar menselijke berekening dus nooit in Nederland op de buis zal komen, blijkt, dat de oude Martin Peyton helemaal niet dood is, maar een ander onder zijn naam heeft laten begraven; dat Allison, helemaal aan de drugs verslaafd weer thuis komt; dat Rodney helemaal geneest en weer kan lopen,; dat Betty Rodney toch verlaat en bij Steven Cord gaat wonen, van wie ze een baby verwacht; dat Rita een dochtertje krijgt en dat Betty, wanneer zij opeens de doodgewaande Martin Peyton ziet van dezelfde trap valt als indertijd Adrienne van Leyden en wekenlang in een coma ligt. Kortom: stof genoeg om weer jarenlang vooruit te kunnen met de 'continuing story of Peyton Place'. J "KWARTET ZATERDAG 21 JTJiLI 1973 .merikaanse monster-drama Peyton Place worden uitgezonden de Nederlandse televisie. Volgens de AVRO zal dit een nieuwe serie aan zijn driehonderd zoveelste aflevering is. De AVRO is echter, zegt ze, beslist niet van plan deze aan te kopen om drie redenen: te duur, blij met de ;t uiijn het vervolg op de 'continuing story'. 78. n hoewel Peyton Place nog altijd i'n dikke vijf miljoen kijkers trekt ook hoge waarderingscijfers ijgt (een gemiddelde van 75 tot ter vergelijking: Ajax - Arsenal Een van de Acht 80, Mountie- w 74 en Grand Gala du Disque is het bij de AVRO zeer rustig bleven na de mededeling, dat de rie voorgoed zal stoppen. De iderlandse kijkers zijn blijkbaar ngzamerhand verzadigd door de ervloed aan (melo)drama, waarin htscheidingen, zelfmoorden, oorden, chantage, auto-ongelukken zenuwinstortingen zo veelvuldig vorkomen, dat ze meer het of arakter krijgen van een dagelijks rugkerend bezoekje aan Albert iyn dan van een tragedie. ii, Lugtenburg in Amerika werd aangekocht. Op deze enquête kwamen een kleine honderdduizend reacties binnen, waarvan 94,5 procent voorstander was van méér PP op het scherm. De AVRO heeft toen dat was in april 1970 gehoor gegeven aan deze wens en is op haar televisie-avond, dat was toen nog dindag, een dubbele aflevering gaan uitzenden. Overigens had men het toen nog niet iedereen naar de zin gemaakt, want het bleek dat er ook enthousiastelingen waren, die de PP-uitzending niet verdubbeld maar verdriedubbeld of verzevenvoudigd wilden zien. zijn wel wat brieven en efoontjes bij de AVRO nnengekomen, maar niet in die ate als eigenlijk verwacht was. :halve teleurgestelde, zijn er tuwens ook zeer verheugde ensen, bijvoorbeeld die meneer uit t Limburgse Reuver, die de VRO vriendelijk doch dringend rzocht de vertoning van PP een dje te stoppen of uit te stellen in rband met de ireldkampioenschappen voetballen 1974. Hij wilde daar graag heen, De voorstemmers voor verdubbeling bleken voornamelijk vrouwen in de leeftijdsgroep van 35 tot 54 jaar te zijn. Mannen waren aanmerkelijk minder geïnteresseerd in dc opvoering van de PP-frequentie. Toch maakten zij ook nog 11,3 procent van de voorstemmers uit. Ook toen werd door sommigen van de gelegenheid gebruik gemaakt de wens tot stopzetting van PP te uiten maar deze aantallen stonden in geen verhouding tot de percentages PP- verslaafden: 4,2 tegen 94,5 procent. Waaraan is het verpletterende succes van deze geschiedenis, die ABC-television in ieder geval een slordige 150 miljoen gulden heeft opgeleverd, te danken? Volgens een Amerikaanse tv-man is het succes te danken aan het feit dat PP een 'zindelijke, moralistische vertelling is, waarin de misdaad wordt gestraft en het goede wordt beloond. Dat schijnt een grote mate van heimwee te veroorzaken in een wereld waarin zulks over het algemeen niet het geval is', meent hij. .IVil l; di< di ng 'en es, ip, ;n. an Ï98f aar zijn vrouw weigerde mee te lan omdat ze PP beslist niet wilde issen. Hij vroeg zich af hoelang :ze serie in hemelsnaam nog ging iren, omdat hij al twee jaar niet eer met vakantie had kunnen gaan dat 'enkel en alleen door dat uwigdurende gezeur in Peyton lace'. >k een meneer in Sittard zal erg ïrheugd zijn. Hij schreef aan de VRO 'tot zijn grote opluchting te ibben vernomen dat PP nnenkort voor het laatst vertoond 1 worden. Een langdradige miliegeschiedenis zonder kop of aart in dit eindeloze, vunzige, inkende maatschappelijke valreservaat'. De mevrouw uit Den aag, die aanbood in vredesnaam el meer kijkgeld te willen betalen s dat tenminste zou betekenen, dat AVRO zou willen ophouden met et uitzenden van PP zal eveneens irlicht ademhalen na eind igustus. an de andere kant zijn er de twee onge) vrouwen uit Schiedam, die 2 AVRO vragen toch alstublieft de euwe serie van PP aan te kopen ndat zij 'zo genoten hebben tot Dg toe en nog jong genoeg zijn om 2n nieuwe serie (waarschijnlijk) plemaal uit te kunnen zien' en als ie kleine meisjes van zo'n jaar of sgen, tien, die onlangs nog aan de VRO vroegen de serie toch vooral Is vroeger te willen uitzenden, ndat ze anders niet mochten jken en het was 'toch zo vreselijk lannend'. erder in de Nederlandse ïschiedenis van PP is de AVRO «wicht voor druk van buitenaf om e serie frequenter uit te zenden. a een briefkaartenactie van levrouw Tilly Perin-Bouwmeester ie tot doel had meer PP- fleveringen per week op de buis te rengen, heeft de AVRO onder de ijkers een enquête gehouden hoe E'et nu verder moest met de serie, ie in 1967 op advies van Ger Een andere, nogal vergezochte, verklaring voor het succes van PP is de volgende: in feite is PP een soort vermomd koningsdrama, waarin sprake is van een grote dynastie (de oude Peyton) die het voor het zeggen heeft. In het diepst van hun hart zouden de democratische Amerikanen een zwak hebben voor een dergelijke nogal tyrannieke heersersfamilie. Deze grote dynastie zou in werkelijkheid de Kennedyclan moeten symboliseren (in Amerika liep deze serie in het begin en het midden van de jaren zestig, in de tijd, dat de twee Kennedy's aan het bewind waren en later vermoord werden). Volgens deze theorie zou het ook verklaarbaar zijn, waarom de sectie ten tijde van de moord op Robert Kennedy ineens een dieptepunt in de kijkdichtheid doormaakte. Toen werden immers alle dromen over opvolging in die ene grote dynastie in één keer ongedaan maakt Pas toen ook werd er plotseling geroepen om eigentijdse elementen in PP. Prompt verscheen in de' serie een negerfamilie, die ervoor moest zorgen dat PP meer op de werkelijkheid ging lijken. Uit die roep om meer eigentijdse elementen gevoegd bij de nog steeds bestaande liefde voor de romantiek en dramatiek van het oude PP, is ook het verhaal van de nieuwe serie 'Terug naar Peyton Place' te verklaren. In deze serie is het als 'vanouds allemaal kommer en treurnis, maar nu van een wat modernèr kaliber. Allison die op zo'n vreemde manier uit de oude PP verdween (de schrijvers zaten erg met hun handen in het haar want filmster Mia Farrow was er opeens met Frank Sinatra vandoor) blijkt in de nieuwe serie toch weer op te duiken, maar wel helemaal verslaafd aan de drugs en onder invloed van een bestiale drugdealer. Ook is er geen sprake meer van moord en doodslag om een buitenechtelijk kind, dat vindt men Peyton Place, zoals het keurig is nagebouwd van een bestaand Amerikaans stadje. De sneeuw, die er ligt, is van gips en is uit Frankrijk geïmporteerd. kwaad gestraft wordt en het goede zegeviert. Grace Metalious moet wel enorm gek hebben aangekeken tegen de versie, die er door de televisie-bazen gemaakt werd van haar werk. In eerste instantie was ze zelf enthousiast afgereisd naar Hollywood om de film- en t.v.-bewerking te maken, maar het bleek, dat zij daarbij helemaal niet nodig was. Ze werd afgescheept met een soort erebaantje: ze werd alviseuse van beide werkstukken. Grace Metalious kende het leven in een dergelijk klein Amerikaans stadje, waar zij op 8 september 1924 werd geboren. Behalve een groot aantal prachtige namen, kreeg ze niet veel mee van huis. Toen ze elf was, scheidden haar vader en moeder na een hels huwelijksleven. Grace ging voornamelijk om met andere arme kinderen, maakte grondig kennis met het bikkelharde Amerikaanse klassenstelsel. Vandaar ook dat er in haar boek heel andere mensen en andere toeestanden voorkomen dan in de televisie-serie. Zij schreef over achterbuurten, waar de mensen samen met één WC moeten doen, over alcoholisten ten gevolge van ellendige, mensonwaardige omstandigheden, over oude mannetjes, die de hele dag niets anders meer doen dan op een bankje zitten: kortom over alle mogelijke bewoners van een kleine provincieplaatsje. Ook in haar huwelijk met de onderwijzer George Metalious van Griekse afkomst heeft Grace nog een groot aantal moeilijke jaren gehad, waarin zij straatarm was, een hekel aan het huishouden had en steeds maar weer in de schulden zat. Toen haar boek eenmaal augustus zal de laatste de 514ste aflevering van zes jaar eindelijk herkregen vrijheid en de slechte kwaliteit het onverbiddelijke einde zijn van de serie, hoewel er in onder de toepasselijke naam 'Terug naar Peyton Place'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 13