'Tom Sawyer' van Mark
Twain op zoete muziek
De eindexamenfilms:
waar is de motivatie?
Dafs begeleiden
de
Tou
autobiografie
FILMPREMIÈRES VAN DEZE WEEK
Autokeus
Lancia
Beta 1800
Fiat trekt zich
terug uit Citroën
IV2 uur mini-geweld
Karate Kolos
Drie films
van CRM
Kamerleden willen
hulp overheid
aan Texena-textiel
Spaanse Mini's
uit Pamplona
Initiatief van Franse vestiging
TROLW/iKWARTET VRIJDAG 6 JULI 1973
Johnny Whitaker en Jodie Foster in 'Tom Sawyer'
Vijftig jaar Disney-tekenfilms
'Alle geliefde helden uit de Disney-tekenfilms bijeen!', roept de advertentie.
Dat is waar: Donald Duck en Mickey en Pluto en Kwik, Kwek en Kwak wie er
niet is mag geen naam hebben. Maar er staat ook: 'Hoogtepunten uit vijftig jaar
Disney-tekenfilms' en dat 'waag ik te betwijfelen. Ik meen me toch Disney-
filmpjes te herinneren die aardiger waren, ingenieuzer, origineler, met minder
routine en meer lefde gemaakt, 't Is n dit programma wel heel erg van ram-
boem-bats de lucht in, of de zee in, of net niet de bek van de haai in. Mini-ge
weld zonder veel variatie, dat is bar vervelend als je het anderhalf uur achter
mekaar <ziet. Het lachen vergaat je. Maar misschien kunnen volwassen ogen zo'n
overladen maal moeilijk verdragen en gaat het er bij de kinderen in als een
ijsje.
W. W.-B.
Amsterdam - City.
Den Haag - Odeon, al.I.
Wie eens met rode oren genoten
heeft van de lotgevallen van
Tom Sawyer en Huckleberry
Finn, zoals beschreven in het
boek van Mark Twain, vergeet
de twee rebelse knapen in liet
Missouri van zo omstreeks 1850
nimmer meer.
Welke verrukkelijke wensdromen
gaan daar niet in vervulling: weglo
pen van huis. varen op een vlot, le
ven op een eiland, op het laatste mo
ment ontkomen aan een vuige schurk.
De griezeligheid hoort erbij, zo'n scè
ne aan het open graf waar de dokter
wordt neergestoken door Injun Joe
liegt er niet om, maar telkens wordt
door de droge humor het evenwicht
hersteld.
Wat zonde nu toch om zo'n meester
werk te verfilmen in verkorte Rea
ders Digest-verm. met toevoeging van
fondanten muziek, gefourneerd door
de gebroeders Sherman. Telkens komt
die dekselse geluidsband de illusie
verstoren, opgeroepen door het voor
treffelijke camerawerk van Frank
Stanley. Die weet het landschap te ex
ploreren dat het een lieve lust is, de
couleur locale komt echt wel aan zijn
trekken, hij maakt van 'Tom Sawyer'
een film die tenminste mooi is om
naar te kijken. En de cast is ook niet
mis: de rooie Tom van Johnny Whita
ker. de Huckleberry Finn van Jeff
East, de Becky Thatcher van Jodie
Foster en niet te vergeten de bemin
nelijke dronkelap Muff Porter van
Warren Oates.weinig op aan te
merken. Maar uit alles wordt het
merg gezogen door die verfoeilijke
muziek. Regisseur Don Taylor had be
ter kunnen opteren voor een serieuze
re aanpak, dan zou de kreet 'Geef mij
het boek maar! 'niet zo onweerstaan
baar naar de keel zijn opgeweld.
W. Wielek-Berg
Amsterriam-Tuschinski
Den Haag-Metropole
TJtrecht-Rembrandt, a.l.
De stroom van 'Eastern', in Hong
Kong gemaakte Chinese vechtfilms,
rijst al meer en meer. Elke week is
er wel ergens een te aanschouwen en
het verdient aanbeveling ervan kennis
te nemen, al is het alleen maar voor
de curiositeit. Wie 'Karate Kolos Lee
Keung' gaat zien, mist het opera-ele
ment, dat in vele films van dit genre
belangrijk is, en rivaliserende vecht
scholen komen er ook niet in voor.
Maar de karate die erin bedreven
wordt doet een gewoon mens de ha
ren te berge rijzen en de slechte Ja
panners ontbreken ook niet. In dit ge
val heet de opperboef 'Hongerige Tij
ger'.
Hij komt in 1935 naar Shanghai om
door spionnenwerk de Japanse inval
voor te bereiden, maar de Chinese po
litieman 'Woeste Draak' gooit roet in
het eten. Geholpen door zijn pleeg
zoon. een klein schoenpoetsertje en
een man op een fiets, weet hij 'Hon
gerige Tijger' te verslaan en en pas
sant een Russisch meisje te redden
van het blanke slavinnenlot. Aan het
laatste gevecht komt welhaast geen
einde, dat gaat te water, te land en in
de lucht, met metershoge sprongen.
Amerikaanse en Italiaanse Westerns
kunnen er nog wat van leren.
W. W.-B. Rotterdam-Cinerama
Heerlen-Royal, 14 jr.
Ale men de eindexamenfilms van
de Nederlandse Filmacademie be
kijkt, moet men wel tot de con
clusie komen, dat het grootste
deel van de vierdejaarsleerlingen
staat te trappelen van ongeduld
om een vorkje mee te pikken uit
de vetpot van de Nederlandse
filmindustrie.
Ze gaan daarbij b'ijkbaar van de ver
onderstelling uit. dat er in hun eigen
leefklimaat (ze wonen allemaal in of
nabij de Amsterdamse binnenstad)
niets voorvalt, wat het vermelden
waard is. Ze zoeken hun heil in dor
pen en gehuchten of in het modieuze
reservaat De Bijlmer. Zelfs hun eigen
leeftijdsgroep valt niet in de prijzen,
ze hebben kennelijk alleen maar be
langstelling voor oud-middelbare men
sen (waarschijnlijk omdat zo de hand
konden leggen op de daarvoor ge
schikte acteurs).
Drie documentaires vallen uit het
hierboven geschetri" schema Het zijn
'Diana gaat weg', een impressie van
de commune 'De Hobbitstee' in Wap-
serveen. 'Tierras zin Patrones', een
montage van materiaal dat beschik
baar is gesteld door een Colombiaans
instituut voor sociale ontwikkeling en
-aktie, en 'Geboorte Thuis', een film
uit een serie van documentaires, ge
maakt in samenwerking met het Wil-
helmina Gasthuis op initiatif van pro
fessor Kloosterman. Hoe men ook
over die films mag denken (in 'Diana
gaat weg' komen de wezenlijke pro
blemen van een commune niet aan de
orde, bij 'Tierras sin Patrones' valt er
nog wel het een en ander aan te mer
ken op de verwerking van het materi
aal en 'Geboorte Thuis' is /onder
meer een uitstekende, duidelijke do-
cuementaire), zij veronderstellen een
zekere betrokkenheid bij bepaalde as
pecten van de wereld van vandaag.
Maar bij de rest ontbreekt die betrok
kenheid ten enenmale, en daarmee
vliegt ook de authenticiteit het raam
uit. Het gaat over oude mannen in
een ziekenzaal, die luisteren naar ima
ginaire muziek (Het Raam): over de
man die vijftig jaar geleden de zelf
ontspanner uitvond (De Zelfontspan
ner); over een jongetje dat omtrent
de eeuwwisseling zijn nichtje ver
moordt tijdens een lugubere verjaar
dag op het kasteel (Francis); over een
oud schoolhoofd in een dorp dat, ge
kweld door voortekenen en geteisterd
door jaloezie, zijn jonge vrouw in de
armen drijft van zijn jonge onderwij
zer (Hoekstra); over een dorpse domi
nee die ook al met voortekenen zit te
worstelen (De Dominee); over een
langgetrouwd echtpaar dat in de Bijl
mer een stukje grand guignol opvoert
(Brandend Zand). Die dorpse mensen
worden gezien met een soort tweede
huis-mentaliteit: zo'n Onderwijzer,
zo'n dominee bestaan daar niet en
kuiven nooit bestaan hebben; alweer
een gebrek aan authenticiteit. Alles is
geconcentreerd op de acteurs, a's die
maar goed spelen is blijkbaar het doel
bereikt. Ja wacht eens even. voor
het maken van een halfweg interessan
te film kom; nog wel het een en an
der meer kijken. Een eigen identiteit,
op de eerste plaats. Pim de la Parra.
waarschijnlijk een van de grote voor
beelden. heeft het indertijd anders
aangepakt Zijn werkstuk uit de film
academie-tijd, Megalopolis, dat de basis
vormde voor 'Janusz, of de minder ge
lukkige terugkeer naar het land van
Rembrandt' mocht dan nog zo'n
vreemde, barokke toestand zijn en
niet eens aanspraak maken op de
naam vakwerk, het was wel gemoti
veerd, er lag wel een bepaalde idee
aan ten grondslag.
En wat is de motivatie van de meeste
eind examinandi? De status van speel-
De schrijver Henk Mculman
filmregisseur? Maar laten we er ons
wel voor hoeden door het bos de bo
men niet meer te zien. De Zelfont
spanner (scenario en regie Rimco
Haanstra) is. ondanks het oubollige
onderwerp, een bijzonder aardig, goed
gemaakt filmpje, waar men récht har
telijk om kan lachen.
W. W.-B.
De vorige week werden drie
filmpjes vertoond die met sub
sidie van C.R.M. tot stand zijn
gekomen, er volgden dezer da
gen nog twee, 'De geboorte van
een berg' van Einan Cohen en
'De schrijver* van Henk Meul-
man.
'De geboorte van een berg' is
een tekenfilmpje van veertien
minuten met een sciene-fictiion-
achtag onderwerp, waarvoor
wel waardering op te brengen
is. Met 'De Schrijver' staat het
anders, die film zit barstensvol
pretenties. Henk Meuüman zegt
in zijn toelichting, dat het hem
niet mogelijk is 'de essentie van
de film in een paar woorden sa
men te vatten zonder daarbij in
hoogdravende termen als exis
tentieel ombehagen, de crisissi
tuatie in onze samenleving e.d.
te vervallen'. Wel, het ongeluk
kige is, dat die film over een
jongen, die met alle geweld een
boek wil schrijven en daar
maar niet toe komt, volledig in
het (on-interessante) individue
le geval blijft steken. 'Existen
tieel onbehagen?' 'Crisissituatie
van onze samenleving?' Het
mocht wat! Die jongen wil ge
woon graag schrijver wezen, als
statussymbool, dat heeft met de
wereld in het algemeen en met
Amsterdam in het bijzonder
geen duit te maken, zulke figu
ren zijn er de eeuwen door ge
weest en zullen er altijd wel
blijven. Als zij zich af wensen
te sluiten van de wereld om
diepe dingen uit zichzelf te
wringen zal het wel mis gaan,
als him motivatie mis is, daar
heeft de wereld geen schuld
aan. 't Is wel vervelend om
naar hun kamertjeszonden en
hun hartstochtelijke gewroet te
kijken, als het geen meester
hand is die hun denkwereld
doorlicht. En Meulman is geen
meester.
W. W.-B.
Dracula in kasteel
der verschrikking:
een lekkere griezel
'Je zult zien dat ze het weer niet ge
loven', verzucht Edgar Allan Poe,
wanneer het daagt rond het kasteel
der verschrikking, het bloed is ge
stold en de doden tijdelijk zijn terug
gekeerd in het graf. Nee, daar kun je
donder op zeggen, maar een griezel
film is ook niet om in te geloven, een
griezelfilm is om lekker van te rillen.
En dat lukt best bij 'Dracula in het
kasteel der verschrikking'. De titel
slaat op niets, want de trouwhartige
Amerikaan die een nacht doorbrengt
in een Engels spookslot heeft niets
gemeen met de koning der vampiers,
maar hij blijft wel in het genre, zodat
een ieder toch weer weet waar hij
aan toe is. Wat die man meemaakt
voor hij eindelijk het leven laat is
niet gering.
't Begint zo mooi: getortel met een
zeer gastvrije en fraai gevormde da
me, maar laat het mens nu eigenlijk,
allang dood zijn. Plus haar echtge
noot, plus haar minnaar, plus een les
bische gezelschapsdame, plus een enge
dokter die experimenteert met het le
ven na de dood ze horen allemaal
in de tombe. Zo is dat. Voor griezel-
gekken toch wel iets om te gaan zien,
al komt hij wat'hortend en stotend
op gang. Anthony M. Dawson heeft
hem geregisseerd, Anthony Franciosa
en Michele Mercier spelen de hoofd
rollen en Klaus Kinski zorgt, als een
demonische Edgar Allan Poe, voor de
vertraging in het begin.
W. W.-B.
Amsterdam, Rembrandtpleintheater,
14 j.
DEN HAAG KVP ^kamerleden Van
Zeil en Van der Gun willen dat de re
gering nagaat of van de zijde van de
overheid hulp kan worden geboden
aan het confectiebedrijf Texena, dat
in moeilijkheden verkeert. Voor de
ca. 300 werknemers is gevaar ontstaan
en de dreigende ontslagen vallen alle
in gebieden waar de werkgelegenheid
voor oudere mannelijke werknemers
resp. voor de tot het midden- en lei
dinggevend kader behorende werkne
mers aanzienlijk minder is dan het
aantal werkzoekenden.
Texena heeft vestigingen in Tilburg,
Bladel en Zonhoven (België). Van
Zeil en Van der Gun hebben over dit
onderwerp schriftelijke vragen gericht
aan het adres van de ministers van
economische en van sociale zaken.
British Leyland Nederland te Gouda
zal deze zomer duizend Engelse Mini's
verkopen, die gebouwd zijn in Spanje.
Vanwege de grote vraag naar het klei
ne Britse model en door de moeilijk
heden met de Engelse stakingen, zijn
deze auto's besteld bij Authi te Pam
plona. Authi is de Spaanse licentie
houder van het merk, waarin British
Leyland een belang van 50 pet heeft.
In het eerste halfjaar van 1973 zijn in
Nederland rond vijf duizend Mini's
verkocht. De prijs van de Spaanse Mi
ni bedraagt, evenals die van de Britse
Mini. 6.890,- incl. BTW.
VW K 70 LS ook
voor Nederland
Volkswagen-importeur Pon's Automo
bielhandel b.v. te Amersfoort heeft de
snelle uitvoering van de K 70 ook in
het Nederlandse VW-programma opge
nomen. De in Duitsland vorige maand
al uitgebrachte wagen beschikt over
een 1,8 liter motor van 100 DIN-pk
vermogen en wordt geleverd in een
gele kleur met zwarte strepen en mat-
zwart achterpaneel.
De K 70 I.S, zoals het model wordt
genoemd, kost incl. BTW 14.889,76
Dat is 558,- meer dan de 90 pk VW
K70L
AiUTOMEUIWS/FIIMS T8
De weg v.an de Tour de France, van liet Nederlandse Schevenöngen tot ver in Frankrijk, wordt voo l e;
een groot deel geëffend door Dafs. De Franse vestiging van de Nederlandse fabriek, DAF Franc
S.A., lieeft de organisatie van het grote wielereveneuient vorige week twee vrachtwagens, twee auto n
bussen en achttien personenauto's met variomatic beschikbaar gesteld. Doel daarvan: de naam vafc
het Nederlandse merk in Frankiijk meer bekendheid te geven.
De vrachtwagens zijn 24 dagen lang
in touw buiten de toerkaravaan. Zij
vervoeren alle mogelijke attributen
van eindstreep tot eindstreep: demon
tabele stellages voor jury en pers,
draaghekken, fotofinishapparatuur, te
lefooninstallaties, bagage van deelne
mers en begeleiders, "enzovoorts.
De personenauto's worden echter wel
gezien door het publiek, dat tijdens
de etappen rondom de stads- en
dorpswegen samendringt om een
glimp van het grote spektakel op te
vangen. In die personenauto's rijden
de officials. En ook onze Trouw-Kwar-
Grote wagen met voorwielaan
drijving blijven uitzonderingen
en wat wegligging betreft is de
Lancia Beta dan ook een uitschie
ter in zijn klasse.
De 1800-versie is verder met een top
snelheid van 175 km per uur en een
pittige acceleratie een wagen die zich,
ondanks het karakter van een brede
en comfortabele limousine, leent voor
sportief rijden. Deze Beta heeft "vijf
versnellingen, gemakkelijk te bedie
nen met een stevige pook op de vloer,
en uitmuntende remmen, .bekrachtigd
en wel.
De Beta is onder regime van Fiat ver
schenen met naar keuze drie motoren
uit de collectie van de Turijnse moe
deronderneming (ook dochter Lancia
is te Turijn gevestigd). Het zijn een
1400 cc, 1600 cc en 1800 cc, met resp.
90, 100 en 110 DIN-pk vermogen. De
Beta 14 bereikt dan ook nog altijd
165 pk per uur, de 1600 komt op 170
als top. De prijzen verschillen nave
nant: 14.883, 16.936, en 17.960
voor de 1800, die wij beschikbaar had
den. Verschil in luxe speelt daarbij
een rol en wat die 1800 betreft: dat is
een bijzonder luxueus uitgevoerde wa
gen.
De carrosserie van de eind vorig jaar
in Italië en dit jaar in Nederland uit
gebrachte wagen is zeker fraai, al
doet de voorzijde aan de oude styling
van Toyota denken. Bovenal valt de
behoorlijke binnenruimte en de grote
bagegeruimte van de carrosserie op,
wanneer men de compacte buitenaf
metingen beziet: de Beta is slechts
4,29 meter lang. Het stuurwiel is ver
stelbaar om de zit achter het stuur
perfect te maken. Dank zij deze voor
ziening en de goed gevormde stoelen
is het zitcomfort van de nieuwe Lan
cia inderdaad opmerkelijk gunstig.
Het rijcomfort is minder, zij het niet
beneden de maat. Maar de voorwiel-
aandrijving waarmee Lancia toch
al wat ervaring heeft komt in de
Beta niet op z?n voordeligst tot ui
ting. De -auto kleeft als het ware aan
de weg en ligt daardoor zeer vast in
de koers, maar zó vast dat de wagen
moeilijk in een bocht te krijgen is.
Dit wordt moeilijker naarmate de
snelheden hoger en de bochten scher
per worden. Je moet dan flink aan
het stuur trekken. In de autowereld
omschrijft men dit als een sterk 'on
derstuur' karakter.
Bij het optrekken uit de eerste ver
snelling is er óók moeilijk beweging
in het stuurwiel te krijgen. Dat is las
tig bij bepaalde parkeerstanden. Het
stuurkarakter van de Beta vereist dus
een grote rijbekwaamheid. Dat mag
als een minpunt op het gebied van
comfort worden aangemerkt, waarop
we trouwens nog één aanmerking
hebben: de motor is in de hoge toe
rentallen wat lawaaierig.
Het genoemde onderstuur-karakter is
in feite geen uadeel op het punt vei
ligheid, omdat het met deze kritiek
ophoudt. Het bochtengedrag van de
tetreporter voor de. Tour, Joop Holt-
hausen, blijft trouwens met een Daf
66 in stijl.
'We kunnen best wat publiciteit in
Frankrijk gebruiken', aldus de heer
A. Hoffman van DAF's afdeling ver
koopbevordering. Daarom heeft de
Franse DAF-directie Tour-directeur
Félix Levitan het Nederlandse rollend
materieel aangeboden. 'In Nedêriand
en België is onze merknaam een be
grip. Maar in Frankrijk is dat nog an
ders', zo zegt de heer Hoffman.
Frankrijk is voor DAF een belangrijk
exportland. De fabriek uit Eindhoven
d.
heeft in 1965 te Survilliers, opvallen g
aan" de autosnelweg Rijssel-Parijs, ee k d
fraai hoofdkwartier gebouwd. Da
heeft tot de bekendheid van DAF oi
der passanten bijgedragen. Maar d
wagens inzetten tijdens de vaak bariy"*-
wielerra'ce is nog een stapje verder i
de propaganda voor het merk.
DAF hoopt dan ook de verkoop
Frankrijk dit jaar, met zo'n 25 pet o
te voeren: tot 1600 bedrijfswagens e
11.000 personenauto's. De laatste
voorzover het de 66 betreft troi
wens met Franse Renault-motor.
De Lancia Beta, ontworpen in samenwerking met Fiat en voorzieinj
van een Fiat-motor.
Lancia is goed; het wegcontact heeft
bij onze proefritten nooit te wensen
overgelaten. De wagen reageert verder
goed op alle commando's van de
chauffeur. Ook bij remmen.
Het veercomfort, dat tot het rijcom
fort behoort, laat niets te wensen
over. Het uitzicht blijkt naar voren
goed, naar achteren iets minder. De
verlichting met dubbele halogeen-kop
lampen voor is niet mis.
De Beta is kortom een heel aparte
verschijning in de top van de ihidden-
klasse, met kenmerken die de wagen
tot een buitenbeentje maken. Wel een
wagen om een proefrit mee te makers Se
als men in deze klasse een koop v slijk
doen. i he'
In het kort: aantal cilinders: 4; cilir ii
derinhoud: 1756 cc; maximim-vcrmiome:
gen: 110 Din-pk; pk per 100 kg: 10,0
topsnelheid: 175 km per uur; benzimero:
verbruik: 1 op 7 a 1 op 8; inhoud bei^fd
zinetank: 52 liter; remmen: schijfrenlrev£
men rondom, servo-bekrachtiging e 'an
remkrachtbegrenzer; gordels: drii al-de
puntsgordels met drukknopsluitingen
leeg gewicht: 1100 kg; lengte: 4,29 m«let
ter; breedte: 1,69 meter; hoogte: 1,4en a
meter; prijs incl. BTW: 17.960.
De nauwe samenwerking van Fiat en Citroën is verbroken, vijf jaa
na het akkoord tussen beide autofabrieken. Fiat heeft aangekondigi latie
zich te zullen terugtrekken uit de houdstermaatschappij Pardtvi, di
54 procent van de Citroën-aandelen bezit.
Fiat heeft daarin een belang van 49
procent, terwijl de overige 51 procent
aan Michelin behoort. Tengevolge van
de breuk is het zeer de vraag of vol
gend jaar Fiat's grote Lancia Ammi-
raglia met het hydropneumatische
veersysteem van Citroën alsnog zal
verschijnen.
Fiat heeft in de afgelopen jaren meer
invloed op Citroën uitgeoefend dan
omgekeerd. Aan de Citroën GS zijn in
1970 nog veranderingen aangebracht
op instigatie van Fiat.
Wel heeft Citroën voor de Lancia Be
ta de versnellingsbak in produktie ge
nomen. Maar sinds vorig jaar wordt
over plannen van het Italiaanse en
Franse concern om ook samen in
Frankijk motoren te gaan bouwen,
niet meer gesproken.
Fiat nam in 1968 voor vijftien pro
cent deel in Citroën na een overeen
komst met Citroëns moederonderne
ming, het Franse bandenconcern Mi
chelin. De zaken gingen toen zeer
slecht bij de Franse autofabriek. De
regering te Parijs stond echter geen
grotere deelneming Van Fiat toe. Pre
sident de Gaulle, die zelf altijd een
Citroën DS reed, vond het al erg ge
noeg.
In 1970 gaf president Pompidou Fiat
toestemming om een belang van de
helft min één in Citroën te nemen,
opdat de meerderheid van de aande
len in Franse handen zou blijven. Mi-
oorb
ram:
ils e:
chelin trok nadien Citroën meei naa (erel
zich toe. De tweede man van het bai eur-£
denconccrn, Frangois Rollier, weri twouw
vens president-directeur-generaal vaA. II
Citróën. iaarv*
De president-directeur van Fiat, 1'[)eSei
Giovanni Agnelli, wilde echter de -ben t
menwerking met Citroën onderde j„
laten uitmaken van Fiats marktstrat Jt
gie. Om die reden waren de verkool
organisaties van het Fiat-merk Aut|r
bianchi en van Citroën in Itali rj'
Frankrijk, België en Zwitserland va.L
samengevoegd. Doch Citroën, dat ijWord,
middels uit de verliescijfers kwas
wilde alleen een gedeeltelijke same
werking teneinde op eigen benen
blijven staan.
In 1966 liep de samenwerking tusse
Citroën en Peugeot reeds vast. 1
1969 besloot Volkswagen bij de ove
neming van NSU de gemeenschap^ AT
lijke dochteronderneming van Citrój k* HJ
en NSU, Comotor, geen motoren vo(f.an c
het VW-concern te laten maken. Von!nJ^
maand is nu de Comotor-fabriek U™""
tfrtrtxvpilpr in hpt Saarcrphiprl nff
Artfortweiler in het Saargebied off
cieel geopend in aanwezigheid van
heer Rollier en de afgetreden pres Len
dent van Audi-NSU, dr. G. S. v( "en
Heydekampf. De fabriek zal een Wa UJ"
kei-motor gaan bouwen voor de C
troën GS, die met deze motor als 'G?"
geïntroduceerd moet worden op
Parijse autosalon in oktober.
1£pl
DAF's distributiecentrum te Survilliers in Frankrijk: gelegen aan de autoroute A 1, die op de
rechts boven te zien is. Vakantiegangers zien het gebouw vanaf deze weg: vlak voor de 'Péage'.
door Sicco de Jong