Lourdes heeft de wind in de zeilen CDK VERHOOGT DE SPAAKTARIEVEN Kirchentag betrekt ook synagoge in discussie fllSllla) Kritiek op Gijsens inmenging in Assen Vorig jaar: 3.5 miljoen pelgrims Trouw Kwartet Nieuwe Liedboek voor koningin Inkomensverdeling is Cultuurkritiek vandaag Duitse kerkbelasting kan nog niet gemist Beroepingswerk Zendingsdag GZB op 2 augustus Nieuwe boeken TOOUW/KAÏiARTET DONDERDAG 28 JIM 1973 KERK/BINNENLAND 'I2/K2 TJ Van een onzer verslaggevers UTRECHT De belangstelling voor bedevaartstochten naar Lour des neemt weer toe. Lourdes heeft de wind in de zeilen. Dit vertelde gisteren bisschop drs. Th. J. Zwartkruis van Haarlem op een bijeen komst ter gelegenheid van het feit, dat de vereniging tot samenstel ling van Nederlandse bedevaarten volgende maand haar honderdste treinbedevaart naar het Franse pelgrimsoord houdt. Enkele cijfers: na een inzinking (1968 was met 7656 pelgrims uit Nederland een dieptepunt) is er weer een duide lijk stijgende lijn. In 1972 namen 9.884 Nederlanders deel aan de bede vaarten, georganiseerd door de drie Nederlandse bedevaartsorganisaties. Volgens de autoriteiten in Lourdes is het aantal pelgrims, dat op eigen gele genheid de tocht maakt, tweemaal zo groot, als het aantal georganiseerde. Daarom neemt men aan, dat vorig jaar 30.000 Nederlanders naar Lourdes trokken. Het totaal aantal pelgrims bereikte vorig jaar voor het eerst de 3,5 miljoen. Het karakter van de pelgrimsreizen naar deze Mariaplaats is overigens wel veranderd. Het accent ligt niet meer zozeer op de verwachting van gene zingswonderen. Bisschop Zwartkruis noemde vier redenen, waarom de trek naar Lourdes tegen alle verwachting in weer toeneemt. 'In de eerste plaats vindt men in Lourdes een bron van geloof en gebed. Voorts vinden de zie ken er nieuwe levensmoed. 'Dat is voor mij het eigenlijke wonder van Lourdes. Fysieke wonderen zullen er ook wel gebeuren, maar die zijn voor De redactie behoudt zich het recht voor ons ter opname in deze rubriek ont\angen meningsuitingen verkort weer te geven. Bij publikatie wordt met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet, postbus 859, Amsterdam. Halfslachtig In Trouw van 25 juni geeft mevrouw Kraayeveld-Wouters enkele antwoor den op vragen van Hette Visser, die ik wel wat merkwaardig vind. Zij stemde vóór deelname aan het kabi net Den Uyl, omdat ze tegen de, wat zij noemt, heilloze polarisatie is. Ze merkt dan op: 'De linkse club merkt nu alleen dat 'die punten' allemaal heel moeilijk zijn uit te voeren' .Ik vraag me af, of de andere a.r.-voor- stemmers ook zo denken. Dan moet ik concluderen, dat we de medewerking van de a.r.-fractie niet au serieux kunnen nemen. Van geloofwaardig ge sproken! Was dat de faire kans? Ver der vindt zij de benaming 'Keerpunt' pedant. Deze benaming betekent, dat men een ander beleid wil, met andere doelstellingen, waarvan men zich de moeilijkheden bewust is. Wie dat on mogelijk vindt, stemt als kamerlid te gen. De heer Biesheuvel noemde drs. Den Uyl bij zij afscheid bekwaam, in teger cn 'n hervormer. Hij had er ech ter geen fiducie in en ging heen. Ook integer! M. i neemt mevr. K. een halfslachtige houding aan. Heeft de polarisatie verwarring gesticht? Voor de 'linkse club' is dat een succes, maar voor de 'rechtse club' bracht het zwakheid aan het licht! Verschillende uitingen in het intervieuw geven mij de indruk, dat er een vijandige men taliteit bestaat t.o.v. 'links'. Soest D. de Haan Wisch en Beernink Het Wische stamland is er trots op dat, Beernink, een zoon van zijn zo nen, land en volk op zulke hoge pos ten diende. Deze zoon zal bij het landvolk echter geen voet aan de grond krijgen wanneer hij stappen gaat ondernemen om het tere plantje der christen-democratische beweging te gaan besnoeien. Si I volde B. J. Dorrestevn Roken (2) Een van mijn kennisen is onlangs aan longkanker overleden. De man rookte zeer veel. Het is te hopen dat de naas te familieleden ervan geleerd hebben, maar ik vrees het ergste. Een mens is zeer hardleers. Ik ben op een bijbel cursus geweest en als je daar 's avonds binnen kwam stond de zaal al blauw van de rook, veroorzaakt door jonge mensen. Hebben dominees en dokters hier geen taak? Hoe kan een dokter tegen een patient zeggen 'U mag niet meer roken', als hij het zelf wel doet? Denk niet, dat ik als vrouw niet weet waar ik over praat want ik heb zelf vrij stug gerookt. Ik ben er veertien jaar geleden (met veel moeite) mee gestopt Het kan en het loont de moeite. Rotterdam mevr. J. v. Baaien De NAVO De NAVO is weer dikwijls in het nieuws, maar ik merk nog weinig van een veranderende aanpak door onze nieuwe regering. Het is al meer dan 25 jaar bekend dat een atoomoorlog alles vernietigende gevolgen heeft. Toch wordt ons land in NAVO-ver- band steeds meer een basis voor vlieg tuigen, raketten enz. met atoomwa pens. Als het werkelijkheid wordt is het miljoenvoudige moord en zelf moord. Een en ander wordt goedge praat met verwijzing naar de 'noodza kelijkheid het vrije westen' te verde digen. Er valt na enkele minuten al direct niets meer te verdedigen en verder is het 'vrije westen' onder aan voering van het schandalige en oor logsmisdadige Amerika geen enkele oorlog waard. Het is opmerkelijk dat er wel tegen 'n paar ondemocratische kleintjes als Portugal en Griekenland (zonder succes) bezwaar wordt ge maakt, maar dat de bron van het kwaad (de VS) stilzwijgend geaccep teerd blijft. Ik ben mij er van bewust hiermede tegen een 'heilig huisje' te hebben geschopt. Voor mij is de VS- NATO een onheilig huisje. Als Neder land dan toch bij een blok moet ho ren, dan maar bij het blok van niet- gebonden landen. Amsterdam D. Vecnstra Arjos en ARJC (2) Als reactie op het ingezonden stuk van de ARJOS-secretaris (20 juni), waarin enkele stellige beweringen ge daan worden over het AR-jongeren Contact, twee concrete vragen: 1) Welke standpunten of uitspraken van het ARJC zijn niet conform de AR- lijn? Hier dient uitgegaan te worden van de officiële publicaties van het ARJC. 2) Welke bewijzen kan de AR JOS-secretaris aanvoeren voor zijn be wering 'dat het ARJC zich laat polari seren' en dat het ARJC 'rechtstreeks aanstuurt op verdeeldheid binnen de AR-gelederen?' Juist de linkervleugel van de ARP, waarmee de ARJOS-lei- ding sterk verwant is, heeft grote ver deeldheid veroorzaakt in de ARP. Ve le A.R.-gezinde jongeren kunnen zich daarom niet thuis voelen in de AR JOS in haar huidige opstelling en wèl in het ARJC. Hoogkerk drs. J. G. van der Land De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020 - 2203 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. Zuid-Afrika (3) mij niet het belangrijkste'. Ten derde is Lourdes volgens bis schop Zwartkruis ook een werkplaats voor naastenliefde. De Haarlemse bis schop wordt elk jaar weer getroffen door de geweldige inzet van jongeren, die hun vakantie geven om belange loos te helpen en te sjouwen in de ziekenzorg. Tenslotte noemde hij Lourdes een 'beginnend kweekplaats- je' voor de oecumene. Steeds meer anglicanen gaan er naar toe. Ook de belangstelling van reformatorische christenen stijgt. Pastoor F. J. Bank uit Rijswijk, voor zitter van de vereniging nationale be devaarten, vertelde, dat deze toene mende belangstelling niet op zichzelf staat. Er zijn in de hele wereld zeker duizend heiligdommen, die jaarlijks meer dan honderdduifend pelgrims trekken. Hij trok vergelijkingen met de honger naar religieuze ervaring, waarvan ook de Jezus-beweging een symptoom is. Een motel Ook hij wees op de vitaliteit van Lourdes. Naast de kitsch, die men voor lief zal moeten nemen, is er vooral de laatste twee jaar een grote vooruitgang te constateren in creativi teit en vernieuwing van de liturgie. Lourdes is bepaald niet louter een trefpunt van naar het verleden ge keerde rooms-katholieken. De pasto raal richt zich er steeds meer op de menselijke relaties. 'Lourdes wil geen einde zijn, maar een begin, geen schuilplaats voor verontrusten, maar een motel langs de levensroute van het volk Gods onderweg', aldus pas toor Bank. De autoriteiten in Lourdes laten er geen twijfel over bestaan, dat zij gelo ven in de toekomst van het bedevaarts oord. Er wordt een nieuw opvangcen trum voor driehonderd zieken ge bouwd, kosten zes miljoen. De Franse spoorwegen gaan hun wagenpark voor de bedevaarten totaal vernieuwen: twintig nieuwe treinstellen met elk vijftien rijtuigen, waaronder zeven tien ambulancewagens, kosten hon derd miljoen. Het vliegveld van Lour des is ingericht voor het landen van Jumbojets. Koningin Juliana heeft gisteren op paleis Soestdijk het eerste exemplaar ontvangen van het nieuwe liedboek. Het werd haar aangeboden door dr P. G. Kunst. Naast hem op de foto ds A. W. Lazonder en daarachter leden van dé interkerkelijke stichting van het kerklied. (ADVERTENTIE) Deze week o.a. in Hervormd Neder land: Prof. Albeda: Inkomensverdeling betekend cultuurkritiek De X min Y beweging: geen gif ten, maar recht en bevrijding. Een moskee in Utrecht. PLUS een dubbelpagina over de toe komst van het Christen Democratisch Appèl, met o.a. eeu interview met mr. Beernink. GRONINGEN De priesterraad van het r.k. bisdom Groningen neemt het bisschop Gijsen van Roermond bijzonder kwalijk, dat hij zich gemengd heeft in het pastorale beleid in de parochie Assen. Genezingen Volgens moderator J. C. M. van Win kel van het ziekenapostolaat gaat nog maar een enkeling naar Lourdes met de bedoeling om genezen te worden. Het medisch bureau van Lourdes regi streert zo'n 30 tot 40 genezingen per jaar, waarvan er in totaal sinds 1858 62 door de kerk als wonder erkend zijn. Maar veel belangrijker is het volgens moderator Van Winkel, dat de zieken geestelijk iets mee krijgen: het besef niet alleen te zijn, dat er velen zijn, die nog veel erger ziek zijn, dan zij, en ook het besef, dat zij meetellen, dat er om hen gegeven wordt, dat zij niet nutteloos zijn, de boodschap van Maria, dat God machtigen van de troon stort en nederigen verhoogt. De honderdste treinbedevaart van de vereniging wordt van 20 tot 27 juli gehouden, in combinatie met twee vliegtochten, vanaf Twente en Schip hol. Kardinaal Alfrink, bisschop Zwartkruis en hulpbisschop Beel zul len samen met tweeduizend pelgrims uit Nederland, onder wie vijfhonderd zieken, in Lourdes zijn om dit jubi leum te vieren. De reis duurt zeven tien uur, in tegenstelling tot de 37 uur, dat de eerste bedevaartsgangers (in 1883) in de trein zaten. Het is het streven, dat in de toekomst alle zie ken per vliegtuig naar Lourdes zullen gaan. Een groep verontruste rooms-katholie ken in Assen had de mening van de Roermondse bisschop gevraagd over Ik abonneer mij enkele praktijken in de Assense paro chie: het uitreiken van de communie op/vraag een door leken, het rondbrengen van de ziekencommunie door zusters en be- proefnuiiimer paalde vormen van open communie. van/Hervormd De secretaris van bischop Gijsen, pa ter Gevonden, schreef in diens naam Nederland. terug, dat de Assense praktijken niet in overeenstemming zijn met de Ro meinse voorschiften. De priesterraad van het Groningse ADRES: bisdom noemt in een brief aan de Ne derlandse bisschoppenconferentie het GIRONUNMMER: 'geheel in strijd met het kerkelijk ge- NAAM: Abonnementsprijs 19,per halfjaar; 38,per jaar. Abonnementen Kun nen elk ogenblik ingaan. Bon - ingevuld in BLOKLETTERS - in envelop (zonder postzegel) verzenden aan: Hervormd Nederland. Antwoordnummer 1776, Den Haag. bruik', dat een bisschop zich bemoeit met zaken in een ander bisdom. 'Nor maal, is dat men verwijst. Indien men van mening is, dat men zich er toch mee moet bemoeien, dan gebeurt dit in overleg met alle betrokkenen'. Van de bisschoppen vraagt, de priesterraad de schriftelijke toezegging dat ieder van hen zich aan deze spelregels houdt. door Aldert Schipper DUSSELDORF De vijftiende Duitse Kirchentag, die gisteren met 723 zeer verschillende kerk- ADVERTENTIE De feiten die de heer Dominicus (Tr.- Kw. 22 juni) noemt zijn bijzonder vaag gesteld en daardoor nietszeg gend. Wat betekent bijvoorbeeld 'ver heffing van de gekleurde rassen?' Dat 80 procent van de Bantoe kinderen naar school gaat is prachtig, maar jammer is dan wel dat 70 procent niet verder komt dan de vierde klas lagere school. Bovendien is het hele Bantoe onderwijs sterk gericht op de ontwikkeling van praktische vaardig heden: landarbeid, handarbeid, huis houdelijk werk. Het Engels is een verboden taal geworden, wat een enorm verlies aan mogelijkheden tot kennisoverdracht met zich meebrengt. Het is duidelijk dat dit onderwijs tot doel heeft de ondergeschikte positie van de Bantoes te handhaven. Het feit dat er geen leerplicht voor Ban toekinderen is en de economische noodsituatie waarin vele gezinnen ver keren, maakt het haast vanzelfspre kend dat kinderen moeten werken om het gezinsinkomen tot een aanvaard baar peil aan te vullen. Overigens, waarom is het onmogelijk de leer plicht voor Bantoes 'nu al' in te voe ren? In 1914 werd de leerplicht voor blanken in Zuid-Afrika ingevoerd. Tenslotte nog enkele feiten die voor iedereen controleerbaar zijn en m.i. een duidelijke taal spreken: de totale overheidsuitgaven bedroegen in 1969 2114,4 miljoen rand, daarvan kreeg het ministerie voor Bantoebestuur en ontwikkeling 120 miljoen rand, d.w.z. nog geen 6 procent van de totale overheidsuitgaven voor 70 procent van de bevolking. In 1953 bedroegen de onderwijsuitgaven per blank kind 70, per zwart kind 9; in 1963 was dat respectievelijk 70 cn 6.55. De bedragen voor Bantoe-onderwijs per kind, die toch al schrijnend laag wa ren. zijn er dus nog aanzienlijk op achteruit gegaan. Amsterdam mevr. Y. M. ten Hove-Ro- denburg Bij de N.V. Crediet- en Depositokas gelden met ingang van i juli 1973 de volgende rentepercentages voor spaar gelden: direct opvraagbaar 4V2 3 maanden opzegging 5 6 maanden opzegging 5V4 12 maanden opzegging 6 Jeugdsparen Zilvervloot 6 24 maanden opzegging 7 36 maanden opzegging 7 48 maanden opzegging 7V4 60 maanden opzegging 7V2 V? CDK 1 Spaarinstelling van AMEV en van Pierson, Heldring Pierson, Ganzenmarkt 2, Utrecht. Meer dan 200 spaaragentschappen in Nederland. diensten in Rooms-Katholiekè en Protestantse kerken en in de sy nagoge van Dlisseldorf is ge opend, staat dit jaar meer dan vroeger in het teken van de com municatie. De Kirchentag is de laatste jaren wel iswaar iets in massaliteit afgenomen, maar het is nog steeds de grootste ontmoeting van 'gewone' kerkleden in de wereld. Communicatie is het ant woord van de leiding van de Kirchen tag op de kritiek uit twee hoeken. Veel trouwe deelnemers aan de Kir chentag hadden graag gezien dat rooms-katholieken voluit aan de Kir chentag zouden kunnen meedoen. Aan dc andere kant is er de fundamenta listische kritiek van de kant van do beweging Kein anderes Evangelium die de Kirchentag verwijt dat zij net een warenhuis is, waar iedereen vindt wat van zijn gading is. Dat de Kirchentag geen oecumenische bijeenkomst is, zoals het Pfingstref- fen van 1971 komt doordat de katho- ke hierarchic dit niet wilde. Wel heeft dc gastvrouw van de Kirchen tag, dc kerk van Rheinland, allen aan het avondmaal uitgenodigd, die zich door hun eigen kerk niet gehinderd voelen tot deelname. Katholieke prela ten doen officieel mee in de openings- en slotbijeenkomsten. De beweging Kein andres Evangelium boycot de Kirchentag. Zij heeft met helmelvaartsdag een eigen bijeen komst -gehouden. Bij de Kirchentag zijn echter wel verscheidene theolo gen betrokken, dke voortkomen uit dc meer behoudende vleugel van de Duitse kerken. Proeftuin In het programma, waar de naar ver wachting twintigduizend dagelijkse deelnemers hun keuze uit kunnen ma ken zijn verscheidene onderdelen ge handhaafd. waarin de Kirchentag be wijst nog steeds een proeftuin van de vernieuwing te zijn. 'De Kirchentag tracht het midden te houden tussen conservatieve onvruchtbaarheid en overspannen maatschappelijk engage ment' zei gisteren de voorzitter van de Kirchentag dr. Heinz Zahrnt. Reeds ln januari van het vorige jaar heeft de leiding van de Kirchentag aan plaatse'ijkc groepen de zes hoofd thema's van de discussies bekendge maakt. Deze gespreksonderwerpen zijn door honderden groepen opgepakt, die nu hun inbreng hebben in dc massale DUSSELDORF Ik zou er zeer veel voor over hebben als we konden over schakelen van de 'Kirchensteuer' (de ih West-Duitsland verplichte extra be lastingheffing voor kerkleden) naar een systeem van vrijwillige bijdragen. Aldus dr. H. Thimme, praeses van de evangelische kerk van Westfalen, tij dens een openbare discussie in Dlisseldorf over dit thema. Dr. Thomme voegde er echter onmid dellijk aan toe, dat hij voorlopig nog geen praktische kansen zag om een nieuw systeem in te voeren. Door af te stappen van de huidige invordering door de belastingdienst zou de kerk gedwongen worden, een eigen appa raat in het leven te roepen om de no dige financiën bijeen te brengen. Dit zou een veel te duur en onrendabel apparaat worden. 'DE ECHTE WAARHEID' Toen ik bij mijn vakantie-kranteman een weekblad kocht duwde hij mij bijna als een subversier gebaar nog iets in de hand. Hier, neemt u dit maar mee. daar mag ik geen geld voor vragen. Het zag eruit als een ma gazine, 't leek op Time of Newsweek, maar 't was 'de ECHTE WAARHEID' en het had een ondertitel, nl. 'een tijdschrift voor een zuiver begrip'. Voorop stond in vol ornaat, als een engelse generaal uit de Boerenoorlog Premier Kittikatsjorn van Thailand. Nu mag iedereen zich van mij uitdos sen zoals hij wil, maar je vraagt je wel even af of zo'n man er nu altijd zo bijloopt. Maar goed, u wilt weten wat voor een blad dit was. Het bleek uit te gaan van 'de wereldwijde kerk van God' en ook van het Amassador College in Pasadena. Een 'Persoonlijk' van de President-Directeur en hoofd redacteur Herbert W. Armstrong opende het nummer. Daarin vertelde deze heer op hoge leeftijd met een uitgesproken innemend uiterlijk van zijn pas gehouden wereldreis. Ongelo felijk wat een aantal hoge heren deze krasse oude baas gesproken had, en met allemaal diners en lunches en of ficiële ontvangsten, nee maar! Dat was geen kleinigheid. Uiteraard ging ik op zoek naar 'de booschap'. Die was verbluffend in zijn pretentie. Zonder blikken of blozen stelde de< heer Armstrong dat het evangelie van' Christus dat hij te brengen had gedu rende achttien en een halve eeuw niet gebracht was, totdat de heer Arm-| strong ermee begon in zijn radio- en televisieprogramma De Wereld van! Morgen en door middel van De Echte Waarheid. De boodschap zelf komt hierop neer, dat alles in de bijbel voorspeld is en dat spoedig Christus te venvachten is die dan hier op aar de zijn regering zal oprichten. Een ar tikel over de deplorabele ontwikke ling van de grote steden eindigdi zelfs met een aanbieding om zich ti laten opleiden tot burgemeester var een van de toekomstige steden ondei Christus. Want staat er niet in Luka: 19 dat hij die zijn talenten vertien voudigd had gesteld zou worden over tien steden? E Ie ijsl •Pg tfet nte eid: NED. HERVORMDE KERK tÊ discussies. Bij de. voorbereiding en de begelei ding van-de discussies en de bijbel studies is er een sterke inbreng van katholieke en joodse zijde. 'Het gaat de laatste lijd niet meer primair om de hereniging van kerken, maar om het geloof in God in onze maatschap pij. En daar hoort het volk van Abra ham, Izak en Jakob ook bij', zei de al gemene secretaris van dc Kirchentag dr. Hans Walz. Er zijn zes grote gespreksgroepen, die elk een thema behandelen. Het meest in de belangstelling staan de groepen die spreken over het geloof en over het individu. Hiervoor zijn de groot ste hallen van de Dusseldorfer jaar beurs gereedgemaakt. Dan wordt in twee andere discussiegroepen gespro ken over politiek en maatschappij en zending en ontwikkeling. De laatste twee thema's zijn oecumenisch leven en de kerkdienst. Naast deze zes grote gesprekken zijn er nog twee kleinere activiteiten: het zijn het schalom-forum en het com municatie en informatie-centrum, waar met muziek, film en verf een beroep wordt gedaan op de creativi teit van de Kirchentagsdeelnemers. En dan zijn er talloze andere keuze mogelijkheden voor de deelnemers. Men kan naar een cabaret-uitvoering of naar een beat-mis, naar een synago- go of een vertrouwelijk gesprek heb ben -met een van de tientallen pasto rale medewerkers van de Kirchentag. Maar alle deelnemers komen zondag bijeen in de massale kerkdienst in het stadion van DUsseldorf, waar zich nu reeds duizend bazuinenblazers voor hebben opgegeven. ZEIST Donderdag 2 augustus houdt de gereformeerde zendingsbond zijn jaarlijkse zendingsdag in het Rij- senburgse bos. Na de opening door de voorzitter ds. J. van Sliedregt spreken 's morgens ds. G. Biesbroek van Ede. ds. W. van Gorsel van Ridderkerk en dr. H. Goedhart, zendingspredikant in Kenia. Na de heropening zijn 's mid dags de heer Jac. van de Berg uit Ede, ds. B. Haverkamp uit Monster de sprekers. Vervolgens staat op het pro gramma de ontmoeting met de zen dingsarbeiders, die met verlof zijn. De heer W. van der Plas zal namens hen spreken en iets over de arbeid in Turkana (Kenia) vertellen. Ds. H. Visser uit Barneveld spreekt het slot woord. Beroepen te Hoevelaken (toez.) cn 1 Nieuwwe-Tonge (toez.); A. VlietstraFde te Doornspijk; te Goedereede: C. v. darke Bergh te Katwijk aan Zee, die be6 fei dankte voor Huizen <NH); te Vught# drs. H. de Jonge te Enkhulzen, dit beroep heeft aangenomen. 51161 r. c Aangenomen naar Wierden: G. F, ig i Smaling te Dussen. r. I ouw Beroepbaar: J. Hanegraff, kand., bilai Langstraat 14a te Tuil, post Haaften. reio Bedankt: voor Brugge: B. J. S. Jonkei)kteu te Cuyk en Grave. GEREF. KERKEN Beroepn te Heerenveen (voor de mii sionaire dienst in Brazilië): K. Kuipe te Staphorst. GEREF. KERKEN (VRLIG.) Beroepen te Gees en te Drogeham: J J. Burger, kand. te Delft. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te 's Hertogenbosch: drs. Kruis te Zwaagwesteinde. Bedankt voor Almelo: H. Last te Mus sel. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Vlaardingen: D. Rietdij te Veenendaal. lei e a< enk LH. •ech' ag v J. Combrink: WAT OUDERE HA1 DEN KUNNEN MAKEN. Ultg. Zom rte(J en Keuning, Wageningen. 96 pagina'intite prijs ƒ12.50. (Top-serie). nu de De 'oudere mens' heeft in deze ti get niet over gebrek aan belangstelling irts klagen. Wie er voor voelt dit deel vi erstf onze bevolking prettig creatief bez bij te houden moet over heel wat keni zijn en ervaring beschikken. Vandaar w hede licht dat de heer Combrink mcenr h> een soort handleiding voor (adspirai jnlij leiders te moeten samenstellen, genu De schrijver ziet de bejaarden als e n mi bijzondere groep in onze samenlcvi uktie met een aparte gebruiksaanwijzi leidii (hoofdstuk 1-13). Hij gaat er voo tgev van uit dat leiders voor het hele hijs ext houd-ik-ze-bezig-probleem aan eigfoers, initiatief te kort schieten. 'Wat oudichte re handen kunnen maken' zou diedel juist de ontbrekende schakel kunn de zijn. Echter een 30-tal zeer oppervl:alli kig besproken technieken, met vo zich beelden van wat zoal gemaakt hel kunnen worden, geeft - zelfs gesteufeen door goed fotomateriaal - nog g« ster garntie voor het welslagen van roort goede bedoeling: de 65-plusser's v recht antwoorde afleiding bezorgen en ljtot v vertrouwen in eigen prestatie stimuli., i ren. Als men werkelijk iets van b modelbouw (ook schepen in een fle emailleren, lichte metaalarbeid, sm ten van glas, enz. terecht wil brengt schieten de aanwijzingen van schrijver zonder meer te kort. Om l garandeerde teleurstelling te voo jeut men is vakkundig leiding o.i. hieif onontbeerlijk. En die leiders kunil het wel zonder het boekje van jir èlk heer Combrink stellen. Terwijl de jn jaarde zelf een veelvoud aan probit ontmoeten zal als hij volgens dc ge n ven 'richtlijnen' zelf aan de gang willen gaan. Jammer. o

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2