Is er een markt voor
integratie twee kerken?
Kamperfoelie en de bom
Petrusambt moet nieuwe
ontwikkelingen toetsen
lllSlllsif
CSFR-COnferentie over Bisschoppen bij jubileum paus Paiilus
^an
christelijke politiek
Zwarte zendeling
in West-Berlijn
Bescheiden groei
baptistengemeenten
Parlementsleden uit
Joegoslavië in ons land
Larry Christenson
in Reveilweek
vandaag
Beroepingswer
Amsterdam gaat
voorlopig door
met fluorideren
Nieuwe boeke
De gemeenschappelijke vergadering van de hervormde en de gereformeerde synode in de Lukaskerk
te Utrecht.
door dr. A. v. d. Meiden
Na lezing van de verslagen van het hervormd-gereformeerd synodaal topoverleg kon ik niet zoveel blijd
schap opbrengen. Je denkt bij je zelf: ik zeg maar n iets, totdat je om je heen dezelfde bezwaren door an
deren hoort formuleren. Er zijn een paar vragen w aarop, naar ik weet, veel mensen een antwoord wil
len hebben.
Allereerst iets over de informatie die
de leden van de twee kerken vooraf
heeft bereikt (of niet). Voorbereiding
en verslagen moesten de leden van de
kerken, op wie straks de integratie-
last grotendeels terechtkomt, uit de
pers vernemen. Die pers heeft z'n
werk goed gedaan en degenen die ge
abonneerd zijn op bladen die er werk
van maakten waren op de hoogte.
Honderdduizenden andere leden die
niet geabonneerd zijn op een christe
lijk dagblad of kerkelijk weekblad (en
dat is verreweg de meerderheid van
alle kerkleden) hebben die voorberei
ding moeten missen of kwamen er
heel summier, via kerkbode's bv. mee
in aanraking.
Het is voor mij onaanvaardbaar dat
synode's van kerken vrijwel uitslui
tend met hun leden communiceren
via de openbare media. Het is een
principieel recht van leden van ker
ken die voor de kerkelijke organisatie
hun bijdrage storten, door die organi
saties zelf op de hoogte te worden ge
steld. Wat voor grote acties is ge
beurd had ook hier kunnen gebeuren:
een informatiekrant die aan alle le
den werd toegezonden of via de plaat
selijke kerken verspreid. Iedereen zou
dan kennis hebben kunnen nemen
tti
van de stukken die aan de orde zijn
geweest, van de letterlijke teksten.
Nu is er slechts een handjevol men
sen dat de moeite neemt een bedragje
te storten voor die teksten. Als het
een historische gebeurtenis is geweest
in Utrecht: op informatief gebied ze
ker niet!
Werkelijkheid
De redactie behoudt zich het recht
voer ons ter opname in deze rubriek
ontvangen meningsuitingen verkort
weer te geven. Bij publikatie wordt
met de naam van de inzender onder
tekend. Brieven kunnen worden ge
stuurd aan het secretariaat hoofdre
dactie Trouw/Kwartet, postbus 859.
Amsterdam.
Ulster
Wanneer houdt nu eindelijk het ge
weld eens op in N.Ierland? Men gooit
maar met bommen; men schiet maar
mensen dood en wat is het nut hier
van? Hoeveel burgers liggen al ver
minkt in het ziekenhuis? Hoevelen
zijn er al gedood? Willen zowel ka
tholieken als protestanten hun zin
krijgen dan moeten ze de wapens
neerleggen, de bommen demonteren,
eikaars leven verdragen en liefheb
ben. Als dat bereikt is moet het Brit
se leger zich geleidelijk terugtrekken.
Alleen door praten kan er een over
eenkomst bereikt worden tussen beide
groeperingen, waarbij de Engelse re
gering zich zo soepel mogelijk moet
opstellen tegenover de beide partij
enDit is toch beter dan het zinlo
ze geweld dat beide partijen nu ge
bruiken. Met elkaar uitmoorden be
reik je je doel niet!
Den Haag A. Slooff
Wegpikken
Het in uw blad van 23 dezer gepubli
ceerde artikel van de heer A. J. Klei
en speciaal de erboven geplaatste titel
'We pikken ergens een paar weg'
heeft mij teleurgesteld. Hoe vaak heb
ik hetzelfde gehoord, als het ging om
een paar paddestoelen in het bos 'we
pikken er een paar mee', om gekleur
de eikenbladeren in de herfst, om
bloemen in het veld. ja zelfs planten
in parken. We pikken overal maar
v/at mee. als we er anders niet aan
kunnen komen; want er blijft toch
nog genoeg over? En zou het met de
winkeldiefstallen óók niet beginnen
met kleine 'meepikkenjen' van een
enkele chocoladereep of zo? In het
kort: de hele mentaliteit van 'we pik
ken gewoon wat mee' stuit me
vooral in het huidige maatschappijpa
troon zo ongelofelijk tegen de
borst, dat ik betreur, dat de op het
oog nogal onschuldige toepassing door
de heer Scheps nu, na zoveel jaren,
nog eens in de publiciteit moest wor
den gehaald.
Het blijkt dat het topoverleg een the
ologische invalshoek heeft gehad. En
een kwestie van theologen was. Ieder
een weet dat de niet-theologische fac
toren bij verdeeldheid en integratie
soms een grote, soms een beslissende
rol speelden en spelen. Maar omdat
iedereen dat goed weet, wordt die
kant van de zaak verder niet aange
roerd, althans volgens de verslagen.
Onder de sprekers was er ook nie
mand die op dat gebied zinvolle din
gen heeft gezegd.
Ieder weldenkend kerklid aan beide
kanten is diep blij als er integratie is.
Op veel plaatsen In het land is die er.
En goed. Ze was er ook geweest zon
der topoverleg. Ze lukken, omdat de
groepen elkaar sociologisch en naar
godsdienstige 'ligging' (dat is meer
dan leeropvatting) liggen. Aan de
aanwezigen had duidelijk moeten wor
den gemaakt dat er plaatsen zijn waar
ze nog lang niet en misschien nooit
aan integratie toekomen. Maar dat er
een aantal technieken is niet-theologi
sche gefundeerde waardoor je die inte
gratie kunt versnellen en ook kunt
onthullen waarom het hier wel en
daar wellicht nooit kan.
We zijn vooral gescheiden door zaken
die niet zoveel met de Heer of de
Leer, maar veel meer met vrees en
vlees te maken hebben. Als ik de ver
slagen lees schrik ik van de gedachte
dat er zo weinig meer over is van al
dat zorgvuldig denken binnen de we
reldraad van kerken over de niet-theo
logische factoren in de verdeeldheid.
Ik zei al: we weten het allemaal, maar
tussen weten en rekening houden
met, is nog een heel verschil.
Onderzoek
Problemen als integratie tussen twee
grote groepen leden van kerken en
gemeenten ga je niet meer op deze
manier van topberaad te lijf, dacht ik.
Je vraagt eerst of er een markt voor
is. Het is duidelijk dat die markt er
op een aantal plaatsen is. Het is ook
duidelijk dat anderen er de voorkeur
aan even onder de grote overdekte
kerkhal toch hun waren van eigen
kraam te blijven verkopen.
Ik zeg het wat commercieel, maar we
moeten niet blind zijn voor de diver
siteit waarin het aanbod van de evan
gelie kennelijk plaatsvindt. En plaats
vinden moet, meen ik. Laten we op
passen dat integratie een stuk diversi
teit inruilt voor nivellering. Er zijn
nu eenmaal markten die bestaan uit
historische gevoelens, sfeertjes, krom
me beelden, kracht van opinieleiders,
standsverschillen, gemengd met doses
diepe overtuigingen dat het zo goed
is. En het lééft. Tot het marktbewust-
zijn behoort ook de overweging of je
bij integratie niet klanten verliest.
Was het niet mogelijk geweest de le
den van de kerken tevoren te horen?
Via een eenvoudige enquête of zo, zo-
Dcn Haag
P. R. Veen
Trouw
K wartet
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing. O. Postma,
F. Diemer.
Hoofdredactie:
J. Tammlnga.
Hoofdkantoor d.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276 - 280,
Adam. Postbus 859.
Telefoon 020 - 22 03 83.
Postgiro: 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69 73 60 768). Gem.giro
X 500.
dat de synodeleden enigermate voor
bereid mededelingen uit de achterban
konden doen? Zie ik het verkeerd als
het marktpatroon, ook op heel andere
dan kerkelijke terreinen hier en daar
meer in tegengestelde richting wijst
van integratie met name eerder naar
federatie van diversiteiten, met erken
ning van eikaars specialiteiten en
kunnen, tolerant, positief samenwer
kend waar het kan. samenvloeiend
waar het gewoon onzin is gescheiden
te blijven. Maar altijd vanuit het be
slissend respect voor hen die de leden
zijn en per slot van rekening de kerk
vormen.
Dr. A. v. d. Melden Is het hoofd van
de voorlichtingsdienst van de rijks
universiteit te Utrecht
ZEIST De Civitas studiosorum In
fundamento reformato (CSFR) houdt
haar jaarlijkse zomerconferentie van 2
tot 7 juli op Woudschoten te Zeist.
De conferentie is gewijd aan 'christe
lijke politiek en haar maatschappij-vi
sie'. De referenten zijn drs. H. J. de
Bie (geloof en maatschappelijke
praxis in de bijbel) dr. R. H. Brem-
mer (religie en politiek in historisch
perspectief), drs. J. J. Bos (wat is er
aan de hand in de maatschappij?), dr.
B. Wentsel (kerk en christen in de
tegenwoordige maatschappij).
BERLIJN (LWI) Aan een evangeli
sche gemeente in West-Berlijn is voor
de komende twee jaar een Zuid-Afri-
kdanse predikant verbonden. Het is
de 34-jarige lutherse dominee Clifford
Molefe uit de Bantoe-stad Soweto bij
Johannesburg.
Ds. Clifford Molefe heeft zijn kerk
voor enkele jaren verlaten in het ka
der van een nieuwe opvatting van de
zending, waardoor ook Europa een
zendingsveld is geworden. De zwarte
kerk van Transvaal, waaruit ds. Mole
fe voortkomt, staat geheel achter het
plan om een zendeling naar Europa
sturen.
BILTHOVEN Het aantal baptisten
in Nederland is in 1972 gegroeid van
10.533 naar 10.663, een toename met
130P OF 1.22 procent
De unie-statistiek maakt melding van
72 bij de unie aangesloten gemeenten
(twee meer dan vorig jaar door de
toetreding van Drachten-Elim en
Lommer), terwijl nog vier niet bij de
unie aangesloten gemeenten genoemd
worden. De grootstd gemeenten zijn
Emmen en Stadskanaal met respectie
velijk 516 en 430 gedoopte (en dus
volwassen) leden.
SCHIPHOL Een uit vier leden be
staande parlementaire delegatie van
Joegoslavië is gisteren uit Belgrado
op Schiphol aangekomen. De delegatie
zal tijdens een vierdaags verblijf in
ons land enkele gemeenschappelijke
vergaderingen bijwonen met de vaste
commissies voor buitenlandse zaken
uit de eerste en de tweede kamer.
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT Nieuwe ontwikkelingen
in de plaatselijke kerken moeten een
toetsing vanwege het Ptrusambt kun
nen doorstaan. Dit zeggen de Neder
landse r.k. bisschoppen in een herder
lijke brief, die komend weekend in al
le kathedralen en parochiekerken zal
worden voorgelezen.
Een dergelijke toetsing kan ertoe lei
den, dat plaatselijke ontwikkelingen
op het niveau van de hele kerk be
sproken kunnen worden en vrucht
baar kunnen zijn, aldus de bisschop
pen.
Zondag zal worden herdacht dat Pau-
lus VI tien jaar geleden tot paus
werd gekroond. In hun brief hebben
de bisschoppen hun gevoelens van ge
lovige en menselijke solidariteit met
paus Paulus tot uitdrukking willen
brengen.
Verbondenheid
De bisschoppen constateren een dui
delijke verbondenheid van de katho
lieken over de hele wereld, ondanks
het verschil in inzichten en praktijk,
dat in de verschillende delen van de
kerk groeide, en de spanningen, die
dat met zich meebracht Deze verbon
denheid steunt op het gevoel van ver
bondenheid van iedere plaatselijke
kerk met de kerk van de stad Rome,
de eerste onder alle plaatselijke ker
ken, terecht genoemd de zetel van Pe
trus, of de Apostolische Stoel. Daar
vinden de onderscheiden delen van de
katholieke kerk hun middelpunt en
de basis van hun onderlinge verbon
denheid.
De bisschoppen wijzen op de functie
van de paus als bevestiger van zijn
broeders in het ambt en op zijn inspi
rerende en corrigerende functie. Aan
het slot van hun brief spreken zij
hun grote eerbied en genegenheid uit
voor wat paus Paulus de afgelopen
tien jaar voor de kerk heeft gedaan
in 'een ambt, dat meer dan ooit in de
branding stond van nieuwe en tot op
zekere hoogte zelfs tegenstrijdige ont
wikkelingen'.
De brief is in Franse en Engelse ver
taling aan alle bisschoppen in de we
reld, de Romeinse curie-instanties en
de massamedia in binnen- en buiten
land gestuurd. Paus Paulus zelf krijgt
een speciaal uitgevoerd exemplaar in
het Nederlands en Frans.
In een jubileumtoespraak tot het col
lege van kardinalen heeft paus Paulus
de uitvoering van de besluiten van
het tweede Vaticaanse concilie hei
blijvende programma van zijn pontifi
caat genoemd. De pastorale vernieu
wing, die de paus een van de belan
grijkste facetten van het concilie
noemde, is nog lang niet afgesloten,
zei 'hij. De noodzakelijke aanpassing
aan de moderne tijd mag echter nooit
leiden tot verminking van de onver
anderlijke openbaring.
Progressieve en conservatieve partijen
in de kerk drukte hij op het hart, een
eind te maken aan verdeeldheid, mis
verstanden en verdachtmakingen, en
in plaats daarvan de verwarde wereld
een voorbeeld te geven van eenheid
en liefde. Aan het eind van zijn rede
zei paus Paulus verheugd te zijn over
de reeds bereikte resultaten op het
gebied van de oecumene. Hij riep op,
de ingeslagen weg moedig en vol ver
trouwen voort te zetten, tot de door
Christus verlangde eenheid verwerke
lijkt zal zijn.
BAARN Interkerkelijk Reveil
houdt deze zomer van 30 juni tot en
met 6 juli op Oud-Zandbergen in Huis
ter Heide zijn jaarlijkse zomerconfe
rentie, bekend als de Reveilweek. Tot
de inleiders behoort dit jaar de be
kende Amerikaanse lutherse predi
kant Larry Christenson.
Deze voorman van de charismatische
beweging legt in zijn prediking zeer
sterk de nadruk op de geweldige bete
kennis van de kracht van de Heilige
Geest voor de vernieuwing van de
kerk. Alleen door die kracht zal een
werkelijke vernieuwing mogelijk zijn,
waarbij een gezond evenwicht tussen
de charismata en de katholiciteit van
de kerk en tussen de vrijheid van de
Geest en de orde binnen de kerk
noodzakelijk is. Ds. Christenson zal
spieken over 'het nieuwe leven', het
thema van de conferentieweek naar
aanleiding van Kolossenzen 3:5-17.
De verwachting is, dat ook velen, die
niet aan de conferentie kunnen deel
nemen, ds. Christensoh zullen willen
horen. Speciaal voor die groep wordt
zondagavond 1 juli een samenkomst
belegd in de gereformeerde Ooster-
kerk, Woudenbergseweg 44 in Zeist.
Aanvang half acht.
Demonstranten werden aan de grens door zwaar bewapende politie opgewacht.
HOGERE INKOMENS
De vorige week heeft Vrij Nederl 1
geschreven over de gedachgen diep-!
het kabinet leven ten aanzien van
zg. hogere inkomens en dan in 't >t
zonder die van de ambtenaren. Dicl
bij werd ook een m.i. vrij willeke p
ge greep gedaan naar de loonstrool ts
van verschillende vaderlanders, n
loog en hier en daar niet om. Het |n.
wat demagogisch aankomen wannen
al die hoge bedragen daar zo inepe
met een aantal bekende namen in
band gebracht worden. Er wordt ra
bij verteld hoeveel belasting van el
bedragen afgaat, welke verplichtin ji
met name bepaalde funtionaris'
hebben. Maar goed, ieder verstan1?
mens kan dat zelf bedenken en 11
dan hier en daar wat minder acht S;
ver vallen. Ik weet er niet zoveel n
maar het zou mij niet verbazen v n
neer er zo maar een aantal landen'?
te noemen zou zijn waar vergelijkt JJ
functies hoger gehonoreerd won!t
Maar daar gaat het eigenlijk ss
maal niet om. Dat mensen mwt iin
mens in de orde van grootte van B
bedragen, in verband met de infl
en de algemene tendens om al te g
verschillen niet verder te laten
groeien te horen krijgen dat hun
komens voorlopig niet zullen stij
lijkt niet onredelijijk. Al was 't al
maar om hier nu zonder morrei
zoiets een bijdrage te leveren aan
totstandkomen van een leefbaardei
menleving. Het mag dan ook verw
worden dat vooral zij die vanuit
evangelie weten dat de rijkdom
grote verzoeking kan betekenen
de gedachten van het kabinet kun
overeenstemmen. En niet te spo
over rechten en zo zullen gaan s
ken. Hier is een kans om samen
van de grond te brengen dat w
schijnlijk een bijdrage zal beteke
voor een gezondmaken van verhou
gen. En laten anderen dan maar
zeggen dat het bedrijfsleven hi
niet achter mag blijven. Men zou
eens aan de buitensporige inkon
kunnen denken van een aantal
vrije beroepen.
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Houten (b.w.i.w.) (t<
J. D. Heijbroek, kand. te Culeml
(part-time)
Aangenomen: naar Haarlem-Sch<j
P. Kroes te Waalwijk; naar Driel
gen J. Kortleve te Rotterdam-Kra)
gen.
Bedankt: voor Rijnsburg (toez.) C.
v. d. Bogerd te Ridderkerk; voorr1
pendrecht A. P. Nautaa te VlaarM
gen.
Beroepbaar: A. Carstens, VletweJ.
12, Bunnik (reet.). ri
GEREF. KERK
Beroepen: te Hollum Ameland)
van Dommelen, kand. te Kampen;
Nijeveen P. van Dijk te Dirkshorn;
Duisburg drs. A. S. J. Smilde, ka 4
te Utrecht, die dit beroep heeft a
genomen; naar Nieuwendijk A. H
meijer, kand. te Vreeland.
Bedankt: voor Bunschoten P. Sijri
te Rotterdam; voor Leek en voor I
nekom L. Raven te Bierum.
GEREF. KERKEN (VRIJGEM.)
Beroepen: te Garrelsweer-Ten Po«E
J. de Ruyter, kand. te Rotterdam.
Bedankt: voor Leek D. Grutte!
Huizum.
CHR. GEREF. KERKEN
Bedankt: voor Zwijndreoht H. W.
land te Hilversum voor Mijdrech e
de Graafff te Maarssen; voor Zaan
J. Verhage te Mepel.
UNIE VAN BAPT. GEMEENTEN
Beroepen: te Hengelo J. A. Bran<
te Groningen-Zuid.
door Aldert Schipper
'Als je op een avond in de voorzomer, gezeten
bent ergens in het lie de France, waar de rozen
knoppen op barsten staan, waar de kamperfoelie
voorzichtig probeert de lucht iets te parfumeren
en waar de rhododendrons beginnen te verleppen,
dan zeg je bij je zelf: toen de eerste atoombom
op Hirosjima viel en de tweede boven Nagasaki
explodeerde en er miljoenen Japanners het slacht
offer van werden, hebben Australië en Nieuw-
Zeeland toen aan het Hof in Den Haag gevraagd
deze moord te veroordelen? Neen; het gevaar van
de Japanse expansie werd immers weggenomen".
Dit schrijft de Franse theoloog/journalist Albert
Finet in het Franse weekblad Réforme. En hij gaat
verder: 'Toen de Verenigde Staten en de Sowjet-
Unie voor hun verdediging en voor het krijgen
van een overwicht steeds maar proeven namen
met kernwapens, proeven die wel wat anders wa
ren dan de huidige Franse, hebben Australië en
Nieuw-Zeeland toen geprotesteerd?' Finet kan het
zich niet herinneren. Maar nu Frankrijk met het
oog op zijn veiligheid enkele mini-proeven wil
nemen op een verafgelegen stukje grond dat het
wettig toebehoort, vraagt men aan het internatio
naal gerechtshof zijn afkeuring namens het we
reldgeweten uit te spreken.'
Finet vindt de activiteiten van onze tegenvoeters
tegen de Franse proeven een verwerpelijk mora
listisch gedoe. Immers: 'in de huidige tijd is het
niet langer de lans, de pijl, het geweer of het
kanon, maar het kernwapen, dat onze verdediging
bepaalt. En.' zo besluit Finet, 'ik vraag me dus af
waarom Australië en Nieuw-Zeeland menen ons
lessen in menselijkheid te moeten geven'.
Het is alsof we onze 'eigen mensen' van tien
vijftien jaar terug horen spreken over de nu een
maal onvermijdelijke 'schaduw der vernietiging.'
Het ging toen meestal over de paraplu van NAVO-
kernwapens, waar ook ons land meer of minder
vrijwillig onderdak onder vond. Vaak, zeker ook
onder 'ons', vond men zich wel zo'n beetje in de
verontrusting van prof. mr. I. A. Diepenhorst: 'de
keus van hen, die de weerloosheid en haar chaos
noodlottig achten zal er, in beven, een voor de
nucleaire wapenen zijn'. Hij rechtvaardigde daar-
Kerk in «I» wcri'ld
mee de situatie dat wij ons onder bescherming
stelden van een soort wapens waarvan het ge
bruik verwerpelijk is. Was dit ook een recht
vaardiging 'avant la lettre' voor het atoomwapen
van president Pompidou?
In een volgende aflevering van Réforme komt een
andere Franse predikant aan het woord. Hij ver
kondigt het tegenovergestelde van Finet. De te
genstem is van ds. Anibroise Monod, de voorzitter
van de internationale verzoeningsbeweging.
'Het enige doel van de proeven', schrijft ds. Mo
nod, 'is dat Frankrijk de dood van anderen voor
bereidt teneinde niet alleen te moeten sterven. Je
kunt beter praten over gemeenschappelijke zelf
moord dan over nationale defensie.' zegt hij. 'Dat
de proef voortkomt uit dwaasheid is te eenvoudig
gezegd,-want dan zouden we voorbijgaan aan de
verantwoordelijkheid er voor. De voorbedachte
aanslag op de mens en op de andere levende
wezens komt bij Mururoa (de atol waar de proef
wordt genomen) weer een stap naderbij. Enige
wetenschappelijke neerslag kan deze misdaad nifn-
mer rechtvaardigen, zelfs niet indien de moor
denaar zelf ook zou worden gedood.'
Ds. Monod vertelt over de verwoede pogingen van
tegenstanders van de proeven om de Franse pu
blieke opinie te wekken. En van de successen
van de Franse overheid bij het monddood maken
van deze oppositie. Demonstranten werden uiteen
geslagen nog voordat de betoging begonnen was.
Buitenlandse vredesmanifestanten werden bij de
grens ontvangen door zwaar bewapende agenten.
Radio en tv is bijna een absolute zwijgplicht op
gelegd. En zo lijkt het voor iedere Fransman alsof
hij nu net de enige tegenstem heeft. En als je al
leen staat, kun je dan niet beter er het zwijgen
maar toe doen?
Ds. Monod vertelt van een Fransman, die er het
zwijgen niet toe heeft gedaan. Het is ds. Gilbert
Nicolas uit Marseille, die samen met elf anderen
aan boord van een scheepje, de Fri, zwalkt in de
buurt van de atol Mururoa. Zij willen op die ma
nier de Fransen beletten de proeven met de bom
te nemen. Een daad van internationale anarchie
met een moralistisch'sausje?
Is dit niet een bescheiden voorbeeld van de chaos,
die de kernparaplu van prof. Diepenhorst juist zou'
moeten helpen tegengaan? Ik wed dat prof. Die
penhorst heel wat sympathie heeft voor die rare
rekels, vlak bij het proefgebied. En ik denk ook
dat hij blij verrast zal zijn geweest, toen het
door velen op sterven na doodgewaande internatio
naal hof in Den Haag zich er toe inzette om een
nieuw stukje internationale orde te maken.
Soms kan blijkbaar een ogenschijnlijke orde, die
met gemak en vanzelfsprekendheid in de kamper
foelie-geur geconstrueerd kan worden, bij wat
meer afstand door de mand vallen als een brok
verhulde chaos.
Van een verslaggever
AMSTERDAM Ansterdam zal viir
lopig doorgaan met fluoridering ;t
het drinkwater, ook nu de Hoge Hg
die fluoridering onwettig genoj
heeft.
Burgemeester en wethouders hel *r
meegedeeld dat zij met het minisl
van volksgezondheid en milieuhyg
in overleg getreden zijn om tot
definitief standpunt te komen. O
gens willen zij ook eerst de uitsp
van het Amsterdamse gerechte
waarheen de Hoge Raad de zaal j
rugverwezen heeft, afwachten.
'Rusteloze aarde' door Nigel CaL(
uitgeverij Bosch en Keuning, Br
Prijs tijdelijk 12,50; per 1
17.50.
t<
Misschien wel duizelingwekke
dan het onderzoek van de ruimte
de nieuwe inzichten in de aarde
Het boek Rusteloze Aarde maakt;,
eens te meer duidelijk. Het is ee
scinerend verslag van de revoluti
de geologie, de wetenschap die
bezighoudt met het bestuderen
aardlagen. Nieuwe ontdekkingen,
den in dit boek uitvoerig beschi
en rijkelijk geïllustreerd. Aardb
gen en vulkaanuitbarstingen wo
niet meer beschouwd als incide
natuurverschijnselen, maar als
delen van de geweldige verandei
die zich in de aarde voltrekken,
teloze Aard de KRO zond iii
de gelijknamige film uit
boek dat de mens vertrouwd
met de schijnbaar grillige speli
van de natuur, dat laat zien hoi
joenen jaren de continenten
schoven, weer verdwenen en
le voorraden ontstonden.
TROUW/KWiAiRTET WOENSDAG 27 JUNI 1973KERK/BINNENLAND T2/ f