Hervormde synode dankbaar gestemd En dienstweigeraars dan? „Geloof tegenwoordig voorlopig meer vraag dan antwoord" Na gezamenlijke sitting Trouw Kwartet ICC over 200 leden-kerken Dr. Geense opvolger prof. Lekkerkerker Kerkenbond komt naar Amsterdam Afscheid mej. C. Groen Vrouw en ambt in anglicaanse ijskast vandaag BeroepingS' werk Wij ontving^ TROUW/TCTCARTET WOENSDAG 20 JUNI 1973 KERK/BINNENLAND Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN De besluiten van dc gezamenlijke zitting van de hervormde en de gereformeerde 6ynode zijn gisteren door de hervormde synode 'met diepe dankbaarheid en van harte' aanvaard. Het moderamen kreeg de opdracht in gemeenschap met het moderamen van de gereformeerde sy node de besluiten uit te werken en in de november-synode in te dragen. De synode besloot tot een en ander met algemene stemmen. (ADVERTENTIE) Tijdens een korte nabespreking bleek enerzijds dankbaarheid ('een histo risch gebeuren van de eerste orde', zei dr. C. P. van Andel), maar ander zijds ook een gevoel van onbevredigd heid. Er is veel te veel nadruk op ge legd dat deze gemeenschappelijke zit ting kerkrechtelijk geen besluit kon nemen. Dat maakte ons monddood, zei ds. K. Bleij uit Haarlem. De vrijdag, toen over het belijden was gesproken, had het minste bevredigd. Teveel belijden en te weinig evange lie, zei ds. F. J. Dun uit Hummelo, die anderzijds dankbaar was voor wat met name prof. dr. A. G. Honig en ds. F. H. Landsman zaterdag hadden gezegd. Ds. Bleij vond dat men vrijdag zo for meel en abstract over het gezag van het belijden bezig was geweest dat de inhoud van het belijden te weinig aan de orde was gekomen. Dr. W. J. Maan uit Oegstgeest wees op de duidelijke teleurstelling onder de aanwezige jon geren. Ds. G. E. Huizing uit Spijke- nisse vond dat de wederzijdse synode leden te weinig in staat zijn geweest tekenen te stellen van het komend ko ninkrijk in de samenleving. Prof. dr. K. Strijd constateerde met spijt dat deze vergadering weer eens de marxis tische stelling had bewezen dat in een vergadering van beschermde mensen de bovenbouw niets kan toelaten wat de orde verstoort. De redactie behoudt zich het recht ontvangen meningsuitingen verkort weer te geven. Bij publikatie wordt met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet, postbus 859, Amsterdam. Schoolvakanties Als men toch wil gaan peuteren aan de schoolvakanties (advies Stichting van de Arbeid) laat men dan het hele schoolrooster op de helling zetten. Daarbij zou men kunnen letten op: is tweemaal vier weken niet beter dan eenmaal acht weken; is november de cember geen betere examenperiode dan mei-juni (voorjaarsmoeheid!); is schoolaanvang per 1 januari niet logi scher dan per 1 augustus; valt tot nu toe onze grote vakantie niet steeds in een Westeuropese moesson; kunnen de ongeveer 12 weken schoolvakantie niet logischer verspreid worden over het hele jaar. Bergen S. Dekker Hergroepering Over de 'Open brief Nationaal Evan gelisch Verband t.a.v. hergroepering politiek Nederland' het volgende. Een bundeling van alle reformatorische christenen zou de enige weg zijn om principiële tegenstand te bieden tegen verlinksing en secularisatie van o.a. de ARP en CHU. Daarom de nood zaak dat allen, die het politiek beleid nog gesteld willen zien naar de nor men en het gezag van Gods Woord zich aaneensluiten en opnieuw begin nen als een reformatorische groepe ring. Aansluitend bij de open brief NEV, zou het gewenst zijn dat AR- CH-leden en -kiezers, evenals zij die het uitgangspunt van o.a. NEV, SGP en GPV toegedaan doch in partijpoli tiek verband zonder praktische in vloed zijn, zich verbinden tot één par tij. Hoe is bovengenoemde hergroepe ring te realiseren? Wageningen Derde weg De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276-280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. stellenden graag wijzen op een derde mening, nl. die van prof. Walter Schubart. In 'De komende Europese Mens', in vertaling na de laatste we reldoorlog hier veel gelezen, schrijft hij op blz. 147: 'Eén ding is zeker: alle Europese volken, welke in de oud- Romeinse geest opgegroeid en opge voed zijn, neigen ertoe, het rechtsbe ginsel boven de idee der liefde te stellen. Omdat zij de antieke cultuur, niet in Griekse, doch in Latijnse ge daante, overnamen, maakten zij de Latijnse Justitia in stede van de Griekse Charitas tot leidraad van het zedelijk handelen. Naar mijn me ning hebben wij bij het christendom het Romeinse recht vastgehouden, ter wijl in de evangeliën de saamhorigheid werd gesteld boven verdeeldheid. Door het niet-loslaten van het Ro meinse recht, bedreven wij 'liefdadig heid'. Maar als we, evenals de eerste christenen, de gemeenschap van goe deren als juist waren blijven zien, dan behoefden we nu niet met sociale wetten sommige groepen te helpen; maar de liefde is eruit verdwenen, dóór dat Wet en Recht. Amsterdam Dr. A. H. van den Heuvel vertelde dat hij zondag driemaal was opgebeld uit het buitenland omdat men wilde we ten hoe het was afgelopen. Een bewijs voor het belang van de zaak: door de Wereldraad van Kerken, de Hervorm de Wereldbond en een Duitse bis schop. Het model van de geleidelijke integratie is volgens dr. Van den Heu vel volstrekt uniek in de wereld. Alle 48 eenheidsgesprekken elders gaan uit van het fusiemodel en dat blijkt steeds weer tot frustratie te leiden. Dr. Van den Heuvel vroeg niet te ge ring te denken over het resultaat: 'We hebben een kolossale agenda meegekregen, we hebben er de una nieme uitspraak uitgesleept dat we eenheid willen. We hebben een ge meenschappelijke synode in zicht en de commissie Samen op Weg krijgt een nieuwe samenstelling en een nieuw mandaat. De synoden bleken bfereid een instrument te scheppen dat aan hun eigen opheffing werkt'. Dr. H. B. Weyland die met dr. A. Kruyswijk gisteren de gereformeerde synode vertegenwoordigde sprak van intense dankbaarheid. Dat de discus sie over het belijden een beetje saai was geweest, vond dr. Weyland een goed teken. Nog niet zo lang geleden sprongen de vonken eraf als hervorm den en gereformeerden over het belij den discussieerden. Ds. H. Smits uit Bingen vroeg de gereformeerden ten slotte 'ons het vuur na aan de schenen te leggen' wat dr. Kruyswijk beloofde 'op basis van wederkerigheid'. Uit het juninummer: de NCRV, de EO, de polarisatie en de kerken, dr. Okke Jager politieke geheelonthouding van het Rode Kruis, dr. J. A. Verdoorn wat is er slecht aan een kwaad geweten?, prof. dr. H. Faber nieuwe woorden en namen voor zonde, drs. N. A. Schuman bejaardenverzorgsters over de zonde prof. Herman Ridderbos en de oorlog in Vietnam, dr. J. J. Buskes wat is een christen-staatsman?, prof. dr. Gesina H. J. van der Molen kiezer heeft kabinetsformatie drommels goed begrepen, Ben van Kaam Nêém/gééf een abonnement op het maandblad VOORLOPIG. Al was het voorlopig voor een jaar. Of irraag een proefno. Adresseer: VOORLOPIG, Ant- woordno. 101, Delft. Geen postzegel no dig. f 18,90 p.j. (stud, 12,70). Uitgave: Kok/Meinema. Van onze verslaggever CAPE MAY De internationale raad van christelijke kerken (ICCC), de door de Amerikaanse predikant Carl Mclntire geleide tegenhanger van de Wereldraad van kerken, heeft thans 201 kerken als lid ingeschreven. Dit is bekendgemaakt tijdens het nu aan de gang zijnde achtste congres van de raad in Cape May. Het congres is welkom geheten door president Nixon. De afgevaardigden zijn afkomstig uit de hele wereld, met uitzondering van de socialistische lan den van Oost-Europa. Uit Afrika wa ren meer dan 70 delegaties aanwezig. Het congres duurt tot en met aan staande zondag, wanneer ter afsluiting een vlaggeparade wordt gehouden. Het openingswoord is uitgesproken door de Pakistaanse evangelist dr. K. L. Nasir. Na zijn rede bevestigden al le congresdeelnemers opnieuw de trouw van hun kerken aan de leerstel lingen van de ICCC. PARIJS Het is de marxistische filo soof Roger Garaudy opgevallen dat de christenen tegenwoordig hun geloof steeds minder belijden als 'n antwoord en steeds meer als een vraag. Professor Garaudy zei dit tijdens een bijeen komst ter gelegenheid van het twintig jarig bestaan van het veertiendaagse tijdschrift Internationale Katholieke Informatie, dat ook in het Nederlands verschijnt. Voordat Garaudy dit zei, had de domi- Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN De hervormde synode heeft tot hoogleraar vanwege de hervormde kerk aan de rijksuni versiteit Groningen benoemd dr. A. Geense te Leiderdorp. De nieuwbe noemde hoogleraar, die de overleden prof. dr. A. F. R. Lekkerkerker op volgt, heeft als leeropdracht de dog matiek, de geschiedenis der Ned. her vormde kerk en haar liturgische en symbolische geschriften, en het (her- vormd)kerkrecht. Dr. Geense (41) studeerde theologie in Leiden, Bossey en Bazel. Hij pro moveerde in 1971 te Leiden bij prof. dr. H. Berkhof op het proefschrift 'Auferstehung und Offenbarung'. Van 1959 tot 1962 gaf dr. Geense godsdien stonderwijs te Doorn, van 1962 tot 1966 was hij studentenpredikant te Heidelberg, van 1966 tot 1969 weten schappelijk assistent voor systemati sche theologie te Heidelberg en in 1969 werd hij hervormd predikant te Leiderdorp. Dr. Geense en zijn gereformeerde echtgenote, de theologische kandidate mevrouw A. Geense-Ravenstein, waren afgelopen zaterdagavond voor de NCRV-televisie te zien in een vraagge sprek naar aanleiding van de gemeen schappelijke vergadering van de her vormde en gereformeerde synode. Nog een paar synodale benoemingen: ds. A. de Haan te Almelo volgt ds. P. J. Mackaay op als secretaris binnen land van de raad voor de zending; de heer C. D. Hamelink te 's Gravenzan- de wordt secretaris van de generale financiële raad in plaats van ds. H. J. F. Wesseldijk, en drs. H. J. Groenewe- gen te Schiedam volgt zijn collega ds. O. V. Henkei op als secretaris van de raad voor kerk en school. nicaanse theoloog Yves Congar de huidige tijd 'een van de meest evan gelische tijden van de kerkgeschiede nis' genoemd, 'hoewel we getuigen zijn van de vervaging van de zekerhe den.' Volgens prof. Congar is na het tweede Vaticaanse concilie iets anders opge groeid, dan door het concilie is ge zaaid. Onder Pius XII gold een pira midale opbouw als kerkelijk ideaal. Dat is door het concilie vervangen door een horizontaal model. De dra matische gestalte van het pontificaat van paus Paulus, wordt hierdoor ver- ooroorzaakt. aldus prof. Congar. GENEVE De Europese raad van de wereldbond van hervormde (gere formeerde) kerken houdt van 6 tot 11 september een conferentie in Amster dam. De conferentie, waaraan naar ver wachting alle 35 leden-kerken van de bond zullen deelnemen heeft als the ma: Wie zegt gij dat Ik ben? Hij wordt gehouden in het nieuwe ge bouw van de Vrije Universiteit. De belangrijkste sprekers zijn prof. dr. H. Berkhof van de rijksuniversiteit in Leiden en rabbijn dr. J. Soetendorp te Amsterdam. De dagelijkse bijbel studie staat onder leiding van Hans- Rüdi Weber van de wereldraad van kerken in Genève. De uitnodiging tot de bijeenkomst is afkomstig van de Nederlandse leden van de wereldbond, de Nederlandse Hervormde Kerk, de Gereformeerde Kerken en de Remonstrantse Broeder gemeenschap. De bond is een van 's werelds oudste confessionele fami lies. Hij is opgericht in 1875. AMSTERDAM Vrijdag 22 juni biedt het bestuur van de Interkerke lijke Van Loonschool de scheidende directrice, mej. C. Groen een af scheidsreceptie aan in het Miranda Paviljoen Amsteldljk 223, van 4 tot 6 uur. Mej. Groen heeft vanaf haar kweekschooltijd het christelijk onder wijs gediend, waarvan de laatste 16 jaar bij de Van Loonschool. Ze wordt opgevolgd door mej. J. W. Geerds. mej. J. M. v. Saane Arjos en ARJC (2) De nu al gedurende zo'n vijf jaar re gelmatig terugkerende aanvallen van drs. Jan van. der Land op de Arjos, verdienen zo langzamerhand het pre dikaat 'onsmakelijk'. Jan van der Land heeft het bij het rechte eind als hij meldt dat het ARP-bestuur van mening is dat er naast de Arjos geen behoefte bestaat aan een andere poli tieke jongerenorganisatie in AR-kring. Het is de kracht van de ARP dat zij zich een kritische jongerenorganisatie kan veroorloven die het bestaande ter discussie stelt en dientengevolge tot standpunten kan komen die niet al tijd gelijk zijn aan die van de AR. Niemand kan de Arjos echter verwij ten dat zij geen loyale en solidaire jongerenorganisatie is. Jan van der Land weet, dat zijn standpunten of de uitspraken van akties van andere ARJC-leden doorgaans minder con form de AR-li.in zijn, dan gesugge reerd wordt. Van der Land en het ARJC hebben zich laten polariseren. Zij sturen rechtstreeks aan op ver deeldheid binnen de AR-gelederen. De Arjos blijft op het standpunt staan dat de leden van het ARJC thuis ho ren in de AR-jongerenorganisatie. Den Haag John Toxopeus secretaris dagelijks bestuur Arjos WJJerghuis Door het artikel van prof. Jonker in Tr/Kw van 16 juni, waarin hij schrijft dat twee bekende joodse den kers: Leo Baech en Martin Buber bei den van mening waren dat het chris tendom zich in de verkeerde richting heeft ontwikkeld, wil ik voor belang- LONDEN De kerk van Engeland heeft opnieuw haar beslissing over de vrouw in het ambt uitgesteld. Toen de generale synode der anglicaanse kerk vorig jaar november deze aange legenheid besprak zonder tot een me ning daarover te komen, werd alge meen aangenomen, dat de synode in ieder geval in haar komende vergade ring van 3 tot 6 juli in beginsel zou beslissen voor of tegen de vrouw in het priesterambt. In plaats daarvan zal de generale synode op 6 juli een motie voor zich krijgen, waarin wordt gezegd, dat 'voordat enig definitief antwoord van de kerk van Engeland gegeven wordt, eerst de mening moet verkregen wor den van de 43 afzonderlijke diocesen over de vraag of zij de vrouw tot het priesterambt willen toelaten en of zij bij een positieve beslissing dat ook in praktijk zullen brengen.' De reden, die de permanente commis sie van de synode voor deze verande ring van plan geeft, is, dat 'in de kerk als geheel een serieuze discussie over de kwestie van de vrouw in het ambt nog maar nauwelijks is begon nen'. Volgens de commissie zou het niet passend zijn, wanneer de synode nu al met een duidelijke uitspraak zou komen. Dit zou de vrije discussie in de diocesen kunnen beïnvloeden. De anglicaanse kerk van Engeland zal nu niet in staat zijn een duidelijke stem te laten horen over deze aange legenheden in de anglicaanse raad van overleg, het contactlichaam voor de gehele anglicaanse gemeenschap in de wereld. Deze komt na de synode bij elkaar te Dublin om over de vrouw in het ambt te spreken naar aanleiding van een konkreet feit. De anglikaanse bisschop van Hongkong heeft namelijk in het najaar van 197i Vörgsluing reeds twee vrouwen tot priester ge wijd. De kwestie van amnestie als variant van verzoening. door Aldert Schipper De uitersten van de Amerikaanse publieke opinie inzake Vietnam werden steeds duidelijk weerspie geld in de meningen van de kerkmensen. En nu de oorlog voorbij is, blijkt de verdeeldheid zich voort te zetten over de kwestie van verzoening. Dat is nogal opmerkelijk, want als er een groep is, die bij uitstek iets kan weten over verzoening, dan is het wel de kerk. 'Waar de Amerikanen het meest behoefte aan heb- be, is verzoening met diegenen die tegen ons vochten en met diegenen, die niet met ons mee wilden vechten', zegt dr. Lewis B. Smedes. die verbonden is aan het Fuller seminarie in Pasadena. Verzoening met Noord-Vietnam lijkt voorlopig evenwel gemakkelijker dan met de tegenstanders in de eigen gelederen. De voorzitter van de verenigde kerk van Christus, ds. Robert V. Moss, zegt: 'Ik vind het bijna onge looflijk dat de president amnestie voor deserteurs afwijst en tegelijkertijd aankondigt dat dr. Kissin ger naar Hanoi gaat om de wederopbouw van Noord-Vietnam te bespreken'. Amerika heeft een rijke geschiedenis van gulheid tegenover vroegere vijanden. En hoewel de Vere nigde Staten in hun ex-vijand Noord-Vietnam nu voor het eerst te maken krijgen met een tegen stander die niet werd verslagen, lijkt amnestie voor Hanoi meer voor de hand liggend dan voor de honderdduizenden boys, die op een of andere manier 'nee' hebben gezegd tégen de oorlog. Volgens American Report, dat wordt uitgegeven door de beweging 'verontruste geestelijken en le ken' dragen zo'n vierhonderdduizend jongelui als dienstweigeraar, dienstontduiker of oneervol ont slagene nog steeds een stigma. En in Zweden (deserteurs) en Canada (dienstontduikers) zitten nog ongeveer honderdduizend jongemannen te wachten op de uitslag van het debat over amnes tie. dat thans in de VS aan de gang is. Lewis B. Smedes beschrijft in Reformed Journal twee mogelijkheden: vergelding of verzoening. President Nixon, degene die uiteindelijk over am nestie te beslissen heeft, neemt een duidelijk standpunt in: de Vietnam-beannelingen hebben de wetten overtreden en hebben bij hun terugkeer de vergelding te verwachten waarin de wet voor ziet. Voor een tegenstander van de oorlog is het dille- ma ook nogal eenvoudig: wie dienstweigerde of de dienst ontdook had het bij het rechte eind en zijn gelijk moet dus tenminste met amnestie worden beloond. Maar Smedes vindt dit toch iets te simpel. Niet ieder die de wijk nam deed dat uit gewetensmo- van de natie te helen', zegt Smedes. Verzoening tieven. Er zullen er ook geweest zijn, die gewoon hun verstand lieten werken en de risico's verbon den aan een oorlog uit de weg gingen. Het is na tuurlijk niet zo als minister Rogers zei, dat deze jongens schuld dragen dat anderen in Vietnam sneuvelden, maar hun motief is wel anders dan dat van de gewetensbezwaarden. Om deze twee categorieën uit elkaar te houden wil Smedes een raad voor amnestie. Dat is weliswaar lastig, ziet Smedes in, maar 'na een nationale on derneming, waarvan het doel honderdmaal is ver anderd en waarvan de ethische juistheid steeds betwijfeld is en die leidde tot zo'n ingewikkelde, lastige en dubbelzinnige overeenkomst, dat zelfs dr. Kissinger toegeeft er niet alle details van te begrijpen, na deze tragische tien jaar van ellende en dood, behoren de Amerikanen nog eenmaal be reid te zijn te vechten om de wonden van de ziel iet ONDER GOED EN KW AA hi. RUCIIT Er is niets tegen bijbelscholejda als er niets is tegen meisjes d bi zelf begeleidend met een gita i'S geloofservaringen bezingen, m}en en ander begint bedenkelijke d; aan te nemen wanneer de lei I die bijbelschool zich denigrei on laat over hen die hun preek ïfigl ven (dan kan de Heilige Ge va werken!) en wanneer dat meiveld de beeldbuis zingt dat ze haar moeder en door haar vftel door de dominee bij haar ge kv vragen met een kluitje in het tst stuurd is. Wat wil daarmee Jij loofscrvaring uitgezongen zijne iets algemeens? Geven vadeiacl ders, predikanten en wat di toe zij tegenwoordig geen ant? k meer aan jonge mensen? Of fcee een bijzonder geval? Is dit het]jg de meisje voor de beeldbuis 2£no komen? In het laatste geval ijeu. z'n minst smakeloos om dit a^, een bekend te maken, 't Zal maar wezen! Wat ik de vori ers aan dit soort zaken voor de r0 zag en hoorde staat niet op ,iei In bepaalde kringen schijnt $ch niet geloofwaardig te kunne vai zonder eerst een 'sneer' te eie de richting van ouders, dom ütt kerken. Die weten er allem£ei van. Die hebben de Heilij niet. De ernst en toewijd vruchten van het werk van Go eig ge Geest) aan het gewone g werk, aan het pastoraat en d' van duizenden wordt vaak beweging weggeveegd. Terwij den mesen zich geroepen wefcgf' een stad als Amsterdam hiTSJ met grote volharding en teleurstellingen voort te ineens iemand vertellen dat j( hij geroepen is om ons tot i, te roepen en dat samen met doen. willen de oordelen G 'zeer snel' over deze stad konj vreselijke katastofen'. Niemar'f kerken zal zich tegen het gel deze stad verzetten, integeni kerken doen niets anders en in hun nood zelfs wel eens aan de gang te gaan. Voor dd en christenen van Amsterdairy heel Nederland zal het er v°'f aan komen om getrouw te b de hun eenmaal opgedrager. Onder goed en kwaad gerucmL n De gtfnn H I llol het ob. s m. p. tie NED. HERVORMDE KERK be Beroepen: te Woudenberg: H. j1 den te Veenendaal: te Rhoo 1511 van der Steeg zendingspred. nesië die het beroep heeft w men. Aangenomen naar IJsselmuil Smit te Gouderak die voor 10/1 beroepen bedankte; naar W ge itoez.): P. Post te Bruinis Bedankt: voor Gorkum: H. E ter te Surhuisterveen-Boelensl Toegelaten tot de evangelielj en tevens beroepbaar: A. flat Wijde 12, Bunnik; M. ker, W. Barentszstraat 31, drs. W. B. Douwes, J. de BL 24, Utrecht; G. de Greef, Ling 1 Tricht; J. Jeltema, Zoutstraat p ningen. GEREF. KERKEN Beroepen te Drachtstercoj| kand. J. Ritsema te Kampen^ demsvaart: R. E. v. d. Wal tef gein (v.h. Vreeswijk-Jutphaa' pen voor de missionaire Brazilië: K. Kuiper te Staphoj Bedankt voor Idskenhuizen: Hooimeijer te Vreeland. GEREF. KERKEN (VRIJG.) I Aangenomen naar Rijswijk: kind te Axel. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Amsterdam C, zen, Borsele, Elspeet Almeh sum, Kortgenc, Nieuwerker |f Nieuwdorp, Ouddorp, Poortvl |si nen, St. Catharinus (Canada o), Werkendam, Rotterdam-I. 33 de, Zwolle, en Waardenburg: dria kend. te Apeldoorn. 7 atl Professor Robert McAfee Brown van de Stanford universiteit wil een stap verder gaan. Hij doet volledig mee aan de nationale actie voor amnestie en tijdens een rede voor het congres van de actie, vorige maand, zei hij: 'De militaire krijgsgevange nen zijn nu thuis. En dat is goed voor de hele na tie. En nu is het tijd om de overige krijgsgevan genen" terug naar huis te halen, de politieke krijgsgevangenen, die gelijk hadden voordat wij allen gelijk hadden. Het is onrechtvaardig dat zij gestraft worden voor hun wijsheid. Amnestie, zo zet McAfee Brown uiteen, is iets an ders dan Nixon met zijn enorme kennis van het Grieks op 31 januari op een persconferentie zei. Hij vertaalde amnestie toen met vergeving. McA fee Brown tikt Nixon op de vingers en zet: 'Am nestie betekent letterlijk 'niet onthouden'. We zeggen niet 'je deed iets verschrikkelijks, maar wij zijn grootmoedig en vergeven je'. Maar we zeg gen: 'wat je ook gedaan hebt, het zal in de toe komst niet tegen je gebruikt worden. We begin nen opnieuw alsof het niet gebeurd was'. 'Maar denkend over amnestie in zijn diepste mo rele gevolgen', gaat HcAfee Brown verder, 'zullen we niet langer vragen uit de weg kunnen gaan over de Amerikaanse slachtpartij, die in zijn morele liederlijkheid (obsceniteit) alleen vergelijkbaar is met de Duitse slachtingen van een kwart eeuw ge leden. En als we daarover nadenken, dan kunnen wij misschien wegen vinden om te zorgen dat dit niet weer gebeurt om de presidentiële macht te kortwieken, om te voorkomen dat Guatemala. Chi li of Brazilië nieuwe Vietnams worden en om te zorgen dat in de toekomst gewetensbezwaarden be ter gerespecteerd zullen worden'. Zo kan, als de theologie er zich meester van maakt, verzoening blijkbaar heel wat meer te be tekenen krijgen dan zelfs een quakerpresident in zijn onschuld vermoedde. Meer spelen met uw inl (kwelgeestigheden voor schi doordenkers) door J. en Hj man Rooda. Het boek is gei met tekeningen en voorbeell Luitingh, Yaren. 160 blz. Commando's in de Ardennei' White. Uitg. Hollandia, Baai - 7,90. Volgens omslag 5e binnenblad vermeldt: 7e drii g| Of het gedrukt staatDl van het gedrukte woord in d keling van de communicatie w Redactie en samenstelling Whitlau. Uitgegeven ter gee van het 50-jarig bestaan van! b.v. te Amsterdam door Vaijeej te Assen. 146 blz. 'Vaardige handen' nr 411 vaj rij Zomer en Keuning, te Wi heeft tot onderwerp Linoleu geschreven door M. Winkeli derlandse bewerking A. Duys - 4,50. Echt een vrouw door B. dit boek gaat het over het de vrouw. Uitg. Semper'^* Apeldoorn. 187 blz - 12,50.r De onbekende mens. Een diagnos door dr. E. A. D. E. hoogleraar te Leiden met woord van prof. dr. R. Del! Standaard wetenschappelijk«jre~g| -iJ Antwerpen/Utrecht 2(Jd0' ijft ƒ15. Over wijnen. Een gids bers en amateurs door M. Uitg. Paris/Manteau, Brussel. 135 blz. ƒ9,50. Het boeiende avontuur prospektie door A. Kasmitcij Lekime. Uitg. Scriptoria, 145 blz - 9.£

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2