Alfrink: kerk raakt
invloed snel kwijt
Een pasgeboren poesje in de bus
c
De mens Van Gogh
in knap solo-toneel
J
Kritiek uit Australië
op gereformeerde kerken
Bewijs voor plaats
van Heilig Graf
Trouw
K wartet
Graham wil weer
eenvoudig worden
Vandaag in het
Holland Festival
Afgelaste concerten
in Holland Festival
Eén dominee voor
hervormd en
gereformeerd
vandaag
Beroepings-
werk
h
Wij ontviiigei
TROUW/KWARTET DINSDAG 19 JUNI 1973
KERK/KUNST
T2;|
Van een verslaggever
VILLANOVA Tien jaar gele
den stond de kerk in de wereld
hoger aangeschreven dan ooit de
laatste eeuwen. Nu heerst overal
apathie. De voornaamste oor
zaak hiervan is de wijze van ge
zagsuitoefening in de kerk.
_Dit heeft kardinaal Alfrink gisteren
gezegd in een rede die hij hield op
een symposion over de toekomst van
de kerk van de universiteit van Villa
nova in de Verenigde Staten.
Alle mensen moeten bewust meebou
wen aan de toekomst', aldus de kardi
naal. Wij moeten ze, aldus de kardi
naal leren dromen over een nieuwe
wereld van broederschap en vrijheid,
zoals Martin Luther King een droom
en een visioen had en zoals paus Jo
hannes de profeet was van een nieu
we kerk in de toekomst.
Onderzoekingen in Duitsland en de
VS hebben, zo zei de kardinaal, uitge
wezen dat de invloed van de kerken
op de samenleving aanzienlijk is ge
daald. Er is dan ook kritiek op de
kerk. veel kritiek. 'Wij zullen deze
kritiek grondig moeten bezien en gaan
werken aan een nieuwe kerk voor de
toekomst van de samenleving.
Kardinaal Alfrink: 'Nu wordt de loka
le bisschoppen, die met grote zorg het
welzijn van de hun toevertrouwde ge
lovigen behartigen vaak te weinig
ruimte gegeven, tot schade van hun
TOME (CIC) Bij uitgravingen on-
der de Heilige Grafkerk in Jeruzalem
hebben archeologen een steengroeve
ontdekt, die een belangrijke steun
vormt voor de theorie, dat hier de
plaats is van Christus' graf. De resul
taten van de onderzoekingen worden
uitvoerig meegedeeld in de Osservato-
re Romano.
Sinds 1960 wordt de Heilige Grafkerk
gerestaureerd. Sinds kort zijn de
staalconstructies verwijderd, die al se
dert 1931 de kerk tegen instorting
moesten behoeden. Zo komt nu de an
tieke kruisvorm van de basiliek weer
ten volle tot gelding.
De restauratiewerkzaamheden geven
bovendien gelegenheid tot topografi
sche onderzoekingen. Zo kwam tussen
de heuvel Golgotha en het graf het
bestaan van een diepe spleet te voor
schijn. Archeologen houden het er
volgens de Osservatore Romano op,
dat die spleet veroorzaakt is door de
aardbeving, toen Christus stierf.
Kardinaal Alfrink
eigen moreel gezag, dat in de afgelo
pen jaren soms bijzonder hoog was
gestegen.
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT De gereformeerde kerken in Australië hebben beslo
ten, hun zusterkerk-relatie met de gereformeerde kerken in Neder
land te beperken.
De synode in Geelong sprak uit, dat ze
grote bezwaren heeft tegen de nieuwe
theologie. Ze is van mening, dat de
gereformeerde kerken in Nederland
tekort geschoten zijn in het uitoefe
nen van de noodzakelijke tucht in de
ze zaak.
De synode bepaalde, dat een predi
kant uit Nederland voortaan niet
meer zonder meer beroepbaar is in
Australië. Aan de bevestiging zal nu
eerst een 'colloquium doctum' (letter
lijk: geleerd gesprek) vooraf moeten
gaan. Ook predikanten, die in Austra
lië op bezoek zijn, zullen alleen mo
gen preken, nadat met hen een bevre
digend gesprek gehouden is over hun
standpunt ten aanzien van het gezag
van de Schrift en het bindend karak
ter van de confessie. Attestaties van
leden uit Nederland worden geaccep
teerd, maar de synode spoorde de ker
keraden aan, met denieuwkomers een
gesprek te hebben over hun houding
tegenover Schrift en belijdenis.
De synode zal er in een brief bij de
De redactie behoudt zich het recht
ontvangen meningsuitingen verkort
weer te geven. Bij publikatie wordt
met de naam van de inzender onder
tekend. Brieven kunnen worden ge
stuurd aan het secretariaat hoofdre
dactie Trouw/Kwartet, postbus 859,
Amsterdam.
Snelverkeer
- Joh. de Heer schreef zo'n vijftig jaar
terug in 'Het Zoeklicht' hoe er dage
lijks mensen werden geofferd op het
altaar van de Moloch 'snelverkeer.'
Dat geldt voor heel de 'beschaafde'
wereld nu nog. Het totaal aantal do
den bedroeg voor Amerika en West-
Europa samen plm. 150.000 per jaar
plus een veelvoud aan zeer ernstig ge
wonden! Verreweg de meesten daar
van zijn jonge mensen. Is de jeugd
ïiu hier de schuldige? Neen en nog
eens neen! De schuldigen zijn wij, de
oudere generaties, die dit onmenselij
ke snelverkeer hebben goedgekeurd
en aangemoedigd, onder het motto
dat snelverkeer voorrang dient te heb
ben. Met dit officieel sanctioneren van
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing. O. Postma,
F. Diemer.
Hoofdredactie:
J. Tamminga.
Hoofdkantoor ri.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276-280,
Adam. Postbus 859.
Telefoon 020-22 03 83.
Postgiro 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69 73 60 768). Gem.giro
X 500.
de voorrangsregel wordt bij elke op
komende generatie de indruk gewekt
dat snelverkeer in wezen ongevaarlijk
is, mits.Vandaar dat het ook die
jongeren zijn die de klappen op moe
ten vangen om het bloedige leergeld
te betalen. In plaats van de jongeren
tegen zichzelf te beschermen en hen
te wijzen op de goddelijke regel dat
langzaam verkeer voorrang dient te
hebben.
Deventer
Duivelse popmuziek
Het artikel over G. J. Nijhof, die op
de bondsdag in Leeuwarden de 'Dui
velse popsound' belicht (T/K van 1
juni) bereikte mij op die dag dat hier
de film onder de titel 'Waarom zou
de duivel alle goede muziek bezitten?'
in première ging. De titel van deze
film is ontleend aan een lied van
Larry Norman, pop-zanger van de Je-
zus-family. En de film geeft, behalve
een documentair verslag van het 'Fes
tival for Jesus' in Londen van het af
gelopen jaar; een duidelijk beeld van
wat popmuziek kan zijn in een chris
telijk getuigenis. Popmuziek is een
bepaald soort muziek, welke verschil
lende thema's kan hebben. De heer
Nijhof haalde o.a. aan: revolutie en
drugs. Maar ik weet niet, waarom hij
verzwijgt dat het thema evengoed Je
zus in focus kan zijn, en de aanbid
ding van de God van de bijbel. Het
zal ieder christen duidelijk zijn, dat
satan geen scheppend vermogen heeft.
Hij gebruikt bestaande zaken b.v.
de muziek om zichzelf te verheer
lijken. Maar God is de schepper van
de muziek. Terecht zegt daarom Larry
Norman: 'Als God de muziek heeft ge
schapen, dan schiep hij alle akkoor
den en noten, en niet alleen maar een
selectie.' Ik ben het met de spreker
eens dat er 'duivelse popsound' be
staat. Maar dat vindt dan in de eerste
plaats zijn oorzaak in de personen die
deze muziek maken. Musici, die Jezus
op het oog hebben, produceren een
'goddelijke popsound.'
Londen
Nederlandse gereformeerde kerken op
aandringen, de trouw aan het Woord
Gods en aan de belijdenis van de kerk
te bewaren en de vrede van Christus
in haar midden te herstellen. Zij
heeft een nieuwe studiecommissie be
noemd. die aan de volgende synode
(in 1976) rapport moet uitbrengen
over de verdere ontwikkelingen en met
name ook over het nieuwe onderteke
ningsformulier. Zondag is in de Au
stralische gereformeerde kerken een
bijzondere bidstond gehouden voor de
Nederlandse zusterkerk.
Reactie
Prof dr. K. Rundia (van 1956 tot 1971
zelf in Australië) schrijft in het Cen
traal Weekblad, dat het een volkomen
onjuiste reactie in Nederland zou
zijn, als men zich met een schouder
ophalen van de Australische syno
deuitspraak zou afmaken. Ten eerste
zijn verreweg de meeste Australische
gereformeerden afkomstig uit de gere
formeerde kerken in Nederland. Ver
der spreken ze volgens prof. Runia in
feite namens alle kerken, waarmee de
Nederlandse gereformeerden een der
gelijke relatie onderhouden.
'Zowel in Amerika, als in Zuid-Afrika,
in Nieuw-Zeeland als in Schotland
worden soortgelijke klanken gehoord.
Vele andere kerken zouden misschien
neg veel feller en veroordelender wil
len spreken. Als onze synode straks
de brief van de Australische kerken
ontvangt, zal ze die serieus moeten
behandelen. Onze kerken zullen eer
lijk de vraag onder ogen moeten zien:
zijn we wel op de juiste weg?' aldus
de Kamper hoogleraar.
MADRISON Billy Graham geeft er
soms de voorkeur aan, in een eenvou
dige dorpsgemeente te prediken in
plaats van grote stadions vol mensen
toe te spreken. Hij heeft dit zondag
gezegd, kort voordat hij een tiendaag
se kruistocht begon in Georgia.
'Als ik hier in Georgia die kleine
kerkjes zie, begin ik erg te verlangen
naar een terugkeer naar een kleine
gemeente met een kleine baptisten-
kerk. Ik zou graag af willen van wat
ik nu ben en weer een onbekende
evangelist willen worden. Als de Heer
dat wil, zei hij, zal ik mij terugtrek
ken. Ik weet niet of ik deze grote sta
dionbijeenkomsten kan volhouden'.
Het gevolg is dat de gelovigen hun of
fervaardigheid voor de kerk opgeven
of hun offers 'verbergen' in initiatie
ven buiten de bisschoppen om of zelfs
in ondergrondse kerken afwachten.
Ideaal zal de kerk in deze wereld
nooit worden, meent kardinaal Al
frink, maar er zijn wel enige richtlij
nen te geven om dit ideaal in tal van
omstandigheden zo goed mogelijk tot
stand te brengen. De kerk van de toe
komst zal naar de opvatting van kar
dinaal Alfrink een open kerk zijn.
Een kerk die uitnodigt en een beroep
doet op de medeverantwoordelijkheid
van allen om het welzijn van allen en
daardoor ook de wil van god te die
nen. Geen grote sekte dus die zich af
sluit omdat zij alles beter weet.
De kerk van de toekomst zal volgens
kardinaal Alfrink ook een oecumeni
sche kerk zijn. 'Zeker weet ik, dat
paus Joannes juist de vernieuwing
van de r.k. kerk heeft ingezet om de
oecumenische mogelijkheden groter te
maken. Geen terugkeer naar een oude
verstarde kerk, maar hereniging van
een vemieuwe kerk van de toekomst.'
Holland Festival '73
AMSTERDAM
Stadsschouwburg 20.15 uur: Land
scape, A slight ache. Concertgebouw
20.15 uur: Cleo Laine John Dank-
worth Quartet.
DEN HAAG
Diligentia 20.15 uur: Amati Ensem
ble.
ROTTERDAM
De Doelen 20.15 uur Poetry Inter
national. Piccolo Theater 20.15
uur: Eva Peron.
GOUDA
St Janskerk 20.00 uur: Ned. Bach-
vereniging.
UTRECHT
Geertekerk 20.30 uur: De wonde
ren van de Heilige Nicolaas.
AMSTERDAM Het concert dat het
Residentie Orkest op 29 juni in de
Kurzaal in Scheveningen zou geven
kan geen doorgang vinden. Het voor
naamse onderdeel van het program
ma, het werk 'Pole' van David Porce-
lijn is niet vroeg genoeg gereed geko
men om het theater-aandeel daarin,
dat door Koert Stuyf zou worden ver
zorgd, nog voldoende voor te berei
den. Overwogen wordt om 'Pole' in
het volgende Holland Festival te
brengen.
Ook het concert dat Het Nederlands
Kamerorkest op zaterdag 23 juni in
De Rijp zou geven, gaat niet door.
Oorzaak hiervan is, dat de voorberei
dingen voor de opera Rodelinda van
Handel, waaraan ook het Kamerorkest
meewerkt, teveel tijd in beslag ne
men.
Voorts heeft de NCRV meegedeeld
dat het concert op 6 juli in De Doe
len te Rotterdam door de NCRV Vo
caal Ensemble, het Nederlands Ka
merkoor en het versterkt Amsterdams
Kamerorkest geen doorgang zal vin
den. Tijdens dit concert zou het
NCRV Vocaal Ensemble onder Marti-
nus Voorberg een uitvoering geven
van 'Canticum Canticorum Salomonis'
van Penderecki, waarvan dit koor on
langs de wereldpremière in Lissabon
gaf.
HINDELOPEN Nadat eerst in 01-
deboorn een gereformeerde predikant
is aangesteld als pastoraal verzorger
ook voor de plaatselijke hervormden
is thans in Hindelopen een hervorm
de dominee tevens als predikant bij
de gereformeerden aangesteld.
Het is ds. H. A. van Olst. Officieel
heeft ook hij de pastorale zorg voor
de gereformeerden op zich genomen,
maar in feite vormen de gereformeer
den en hervormden in Hindelopen nu
een gemeente. Er is een gezamenlijke
kerkeraad, die eèns per maand samen
komt.
De samenwerking tussen de hervorm
de Muiderkerk-gemeente en de gere
formeerde Funenkerk-gemeente in
Amsterdam bevalt goed. De beide ker-
keraden hebben besloten met ingang
van 1 januari 1974 geheel samen op te
trekken. De centrale kerkeraden van
beide kerken stemmen met het be
sluit van de wijkkerkeraden in. Scriba
ds L. L. Blok van de hervormde ge
meente tekent in zijn blad hierbij
aan: 'Wij hopen dat deze samenwer
kingsprocedure als model kan gaan
dienen voor ontwikkelingen in anderp
wijkgemeenten'.
Jules Croiset
door Damnis de Geus
DEN HAAG Jules Croiset, die eerder naam maakte met zijn solo
toneel uit de dagboeken van de Comte de Lautreamont (Maldoror),
geeft in zijn nieuwe programma 'Een zekere Vincenteen knap,
boeiend en suggestief toneeiportret van de mens Vincent van Gogh.
die ons tijdens en na zijn leven met zoveel onopgeloste vragen liet
zitten.
Croiset wil met zijn portret, dat zon
dagavond in de Koninklijke Schouw
burg in het Holland Festival in pre
mière ging, trachten een antwoord te
geven op de vraag welke mens er toch
achter deze grote schilder schuilt. Hij
wijdde, er een uitvoerige studie aan.
Hoe dieper hij spitte, des te meer
werd hij gestimuleerd om aan de re
sultaten van wat hij zijn 'onderzoe
kingstocht' noemt op een zo eenvou
dig mogelijke wijze en voor een zo
breed mogelijke groep geïnteresseer-
dep uiting te geven.
Het is van Jules Croiset een wijs be
sluit geweest, dat hij niet heeft ge
tracht het hele leven van Van Gogh
op het toneel te verbeelden. Dat zou
hem voor onoplosbare problemen heb-
bep gesteld, al moet worden gezegd
dat ook alleen al het ensceneren van
enkele belangrijke perioden uit Van
Gogh's leven een bijna onmogelijke
opgave is.
Daarom geen Parijs, Aries en Saint-
Rémy. Wèl de Boringa, Etten, Den
Haag en Drente. Croiset is uitgegaan
van de vele honderden brieven van
Vincent aan zijn onmisbare broer
(ADVERTENTIE)
Afbraak in Beek
Naar aanleiding van de vragen Van de
hec.* Beekmans aan de minister over
de afbraak van een riante woonwijk
in Beek (honderd woningen) enkele
aanvullingen. De eigenlijke grieven
van de bewoners zijn: als de wijk
moet wijken voor de in Limburg zeer
gewenste werkgelegenheid (indus
trie), dan hadden zij graag concreet
gehoord, wanneer men ongeveer
denkt te beginnen met nieuwbouw.
Vervolgens: toen de DSM nog over
woog de vrijgekomen woningen op
korte termijn te verhuren, heeft de
gemeente Beek het bedrijf laten we
ten, dat men beter af kon gaan bre
ken 'want dan zou de bereidheid van
de overige bewoners om naar andere
behuizing om te zien, vanzelf wel toe
nemen.' Grote wrevel bestaat over de
verhuisvergoeding. DSM-personeel
krijgt 2000 gulden. Niet-DSM-ers ont
vangen niets. Zelfs 2000 gulden is een
luttel bedrag vergeleken met de wer
kelijke kosten. Meer menselijke bena
dering. morele en feitelijke steun van
dc burgerlijke overheid zouden veel
ergernis voorkomen hebben.
Kerensheidc
H. Kuiper
InKerk en Wereld, het blad van de vrijzinnige
hervormden, vertelt prof. dr. P. Smits over zijn
bezoek aan Marokko. In een korfje voorin de bus
verzorgde de jonge reisleidster een poesje, dat zij
had geadopteerd. Het viel prof. Smits op hoe de
Marokkanen hun ezels slaan en 'hoe ruw het toe
gaat op de markten waar allerlei dieren worden
verhandeld.'
Prof. Smits: 'Maar een jonge Hollandse vrouw
werd met ontferming bewogen over een pasgebo
ren poesje en toen ze tegelijk met ons terugreisde
in het vliegtuig naar Holland had ze het diertje
bij zich en verzorgde het goed tijdens de vlieg
tocht. Dank zij haar goede zorgen was het in en
kele weken flink bijgekomen en het gaat zonder
twijfel een goede toekomst tegemoet in haar boer
derijtje in Drenthe.
Deze op zichzelf niet zo opzienbarende reiserva
ring werd voor mij willekeurig tot een symbool.
Ik leerde er nog weer helderder door inzien dat
het zo uiterst actuele wereldvraagstuk van de ver
houding van de rijke en arme landen niet slechts
een zaak is van rechtvaardigheid tegenover men
sen, maar al evenzeer tegenover dieren.'
De evangelische broedergemeente bezint zich nog
steeds op de positie van hhet handelsbedrijf Ker
sten (eigendom van de kerk) in Suriname. Dc Su-
riname-zending bericht daarover:
'Een paar jaar geleden werd voor het eerst over
Kersten geschreven. En wel in ongunstige zin.
Het bedrijf (van de internationale Broederge
meente) zou niet deugen in het Suriname van
vandaag.
Het zendingsbestuur stelde via zijn financiële com
missie, een kleine commissie in, die de medewer
king van de voorzitter van de beherende stichting
kreeg. Een eerste rapport is inmiddels binnenge
komen. De belangrijkste conclusie was wel, dat de
tegen het bedrijf geopperde bezwaren in de prak
tijk gelukkig nogal meevallen en dat het beleid
ten opzichte van de kerk in positieve zin werd
omgebogen. Toch gaat de discussie en de rapporte
ring verder. Er wordt namelijk niet alleen op cij
fertjes afgegaan. Een overname van Kersten door
Suriname stuit ook op meer problemen dan men
op het eerste gezicht geneigd is te denken. Het is
duidelijk: wat betreft de toekomst van het bedrijf
en zijn plaats en functie in de kerk bestaan er
nog allerlei vragen en problemen. Daar is al veel
en moet nog meer over worden gesproken. Kort
geweden vond op Jamaica een bespreking plaats
tussen de beherende stichting en de Surinaamse
Broedergemeente. In juli wordt deze bespreking
in Bazel voortgezet. Het Zeister Zendingsgenoot
schap zal daar ook bij tegenwoordig zijn. In Bazel
moet een voorstel worden opgesteld ten behoeve
van de internationale synode op Jamaica in 1974.'
In De Wekker, het christelijke gereformeerde
weekblad, schrijft ds J. H. Velema over de 25-jari-
ge I. C. C. C. (internationale raad van christelijke
kerken, tegenhanger en tegenstander van de we
reldraad van kerken). Hier is het slot van ds. Ve-
lema's artikel:
'We weten niet wat de toekomst brengen zal, ook
voor de ICCC niet en ook niet voor onze kerken
Uit de kerkbladen
m.b.t. ICCC.
We hopen dat de ICCC zal blijven strijden voor
het geloof den heiligen overgeleverd en dat ze dat
nok zal willen doen, als haar leden het niet steeds
met Amerikaanse, felle, maar soms ook oppervlak
kige benadering eens zijn en proberen hier enig
tegenstuur te geven.
Het grote doel dat de ICCC najaagt kan en moet
ons aller instemming hebben. Maar het moet de
instemming van de ICCC hebben dat men dit
doel hartelijk kan onderschrijven zonder dat men
elke weg die men naar dit doel gaat als de enig
juistcweg ziet en niet elke strijdmethode bij voor
baat toejuicht.
Het lijkt me voor de toekomst van de ICCC en
voor het lidmaatschap van onze kerken van grote
betekenis dat men daar oog voor heeft. Dan zal
men op den duur zich ook moeten bezinnen op de
waarachtige eenheid van allen, die Christus in
onverderfelijkheid liefhebben. Er blijft voor de ka
mende vijf en twintig jaar, als God ze ons geeft,
nog veel werk over!'
Tenslotte een curieus verhaal en een verzoek in
De Oogst, het maandblad van het Amsterdamse
'Tot Heil des Volks:
Tijdens een korte vakantie in Duitsland hoorden
we van christenen dat het verschillende malen
was voorgevallen dat automobilisten een lifter
hadden meegenomen die, nauwelijks in de wagen,
begon te spreken over het Koninkrijk Gods en
moeilijke tijden die de gelovigen staan te wach
ten. Hij spoor de inzittenden aan om vooral de
wederkomst van Christus te verwachten en was
daarna plotseling uit de wagen verdwenen! Dit
moet kortgeleden en verschillende malen hebben
plaatsgevonden. Nauwelijks thuis van die enkele
dagen vakantie, kreeg ik van een predikant een
brief, waarin hij vertelde van dezelfde geschiedenis
die hem onwaarschijnlijk voorkwam, maar vol
strekt niet onmogelijk. Hij schrijft: 'Nu staat het
voor mijn besef vast dat, als dit allemaal echt is
gebeurd, de lifter een engel moet zijn geweest.
Vraag: hebt u dit verhaal ook wel eens gehoord?
Bent u bereid in het blad 'Oogst' eens te vragen
of enkele lezers daarvan werkelijk zulk een erva
ring hebben gehad?' Wel, daartoe zijn we graag
bereid en als u echt iets zelf heb ervaren, dan zul
len we dat graag vernemen. Het gaat dus niet om
iets dat u géhóórd hebt, hoe interessant dat ook
kan zijn, maar om iets dat u zelf hebt beleefd en
dan heb ik daarbij graag uw toestemming om de
gegevens aan die predikant door te geven. Ja, we
geloven in een tijd van steeds scherpere tegenstel
lingen. Terwijl theologen als prof. Kuitert bewe
ren dat engelen helemaal niet bestaan, worden an
dere mensen de ogen geopend zodat zij ze zien.'
KLEINE KRANT
Ver van de Watergate-prodq
verschijnt de streekkrant
ons dorp. Niet iedere
eens per week is voldoende j.
ons op de hoogte te houden daif
ons nog steeds kunnen verpozen^"
dancing De Molen, de Bambino-!
in de disco Eldorado, terwijl i
Elmi Cafetaria zich niet onbe
laat. Ik weet, dat het uit de i
lettertjes, wie er geslaagd zijn f
het N.I.L.diploma Elektrisch
Beginners, het zijn de heren..I
ach, u kent ze toch niet. ZondajL
,zou ik eigenlijk om half elf int
sel moeten zijn om daar de Hjfra
voor alle weggebruikers bij te
om daarna dan natuurlijk aan d
tozegening mee te doen. Jamra
kan niet. Dan maar gewoon, ondtvai
hoge ogen. Maar dat is lang niet len
Ik kan een bruidsjurk, maat 3 hel
pen, tegelijk met een bromfiets kei
geot met verzekering of, daar Gal
dan weer een kalfvaars en GY nn<
wat dat dan ook wezen moge.
wordt mij de vraag gesteld of
eenvoudige wijze GELD wil v-
gen. Vrouwen worden gevraagd ]J
enkele uren per dag, maar dat b
de grens. Niet aan te. raden, dat ir
Ik heb ook geen zin in de jaar 11
bedevaart naar Scherpenheuvel
broedermeesters die mijn opga* ■)'r
wachten zullen dat tevergeefs
Dan wordt ik weer meer geïntri }ve
door de Open Dag van de h »ei
school, een dorp verderop. Daar }s*
ven mijn gedachten even haken f'-
levensschool! Misschien wat amb
in de benaming, maar toch tre!
Want voor het leven moet je nj
dat is wel duidelijk. We leren 00
stad voor alles, maar hier latene0'
weten dat het leven zelf iets is c 'ut
leren. Misschien om mij daarai ad
herinneren, dat mijn ogen g
dwalen door deze kleine kranl 'or
dwalen door deze kleine krant
van de Watergate-toestanden.
an:
Theo in Parijs, die hem financiële en
morele steun verleende. In de bijna
zeven kwartier durende monoloog, die
door een geraffineerd gebruik van het
speelvlak, licht en donker en heel
weinig attributen allerminst mono-
toom is, blijft Theo op dc achter
grond.
De sociaal-bewogen prediker die Vin
cent in het armetierige Belgische
mijngebied was. komt in de interpreta
tie door het verbazingwekkend inle
veringsvermogen van Croiset ontroe
rend over. Subtiel en gevoelvol ge
tuigt hij van zijn verliefd zijn op Kee.
Haar familie wil hem niet accepteren
en dat is een van de grootste teleur
stellingen uit'zijn chaotische leven.
Schitterend heeft Croiset êe Drente
periode geënsceneerd. De wijsheid en
de pracht van het Drente land inspi
reerden Van Gogh tot uitzinnige
taaisymfonieën, woorden komt hij te
kort voor die ode op de natuur.
Croiset is er blijkens deze hommage-
aan Van Gogh in geslaagd iets van dat
niet te blussen vuur over te brengen,
waaraan de schilder zich in zijn leven
voortdurend heeft gewarmd. Zij die
iets over" Van Gogh weten zullen deze
produktie, waarvoor Harry Mooten
subtiele, melancholieke muziek com
poneerde. wellicht meer aprreciëren
dan zij die voor 't eerst iets over zijn
leven vernemen. In dat laatste geval
kan deze Holland Festival produktie
van eigen bodem toch ten minste het
bezoek aan de verschillende Van
Gogh-tentoonstellingen stimuleren.
NED. HERVORMDE KERK
Beroepen te Wemeldinge (toei
Bos te Bruinisse; te Lunteren:
bias te Huizen; te Vreeland
drs Th. Boas, kand. te Leiden.
Aangenomen naar Pijnacker: G
van Hoogstraten te Gorinchem.
Overleden: J. D. de Stoppelaal
em. pred. te Laren (NH). Was
kant te Zevenhoven. Wommels,
predikant, pred. te Souburg en
ren.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Dordrecht: A. van
te Bennebroek; te Loppersum:
Dijk te Dirkshorn; te Giessenbuin d
te Krimpen a/dLek-Lekkerkerk: !oul
Th. Muntendam, kand. te Kamp n/o
Bedankt voor Assen: S. v. d. Lijloeg;
's-Gravenhage-Oost.
CIIR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Assen: J. Manni. t®!;"
W. Dr J*
ulc
Zon
:oor
burg; te Santpoort: A.
te Den Haag-Zuid: te Rotterdai J
J. P. Geels te Haarlem-C.
Bedankt voor Ouderkerk a/d
P. Zonneveld te Leerdam.
GEREF. GEMEENTEN
Aangenomen naar Oostkapelli
Driessen, kand. te Utrecht, dij
dankte vcor 14 andere beroepen?
Rotterdam-Zuidwijk: H. Paul, kaJ
Zoetermeer, die bedankte voor
dere beroepen.
VRIJE EVANG. GEMEENTEN
Beroepen: te Zeist: T. J. Prins
schede.
Kato
wijk
'Na veertien jaren' door prof. i che
van Bruggen. Uitg. Kok, Kamp» j«i<
pag., prijs 19,90. Dissertatie vi
Kamper vrijgemaakte hoogleraar 53(j0
'De datering van het in Galaten 2-
noemde overleg te Jeruzalem'.
De dodelijke dosis? door C. Sn oten
Uitg. Gottmer, Haarlem, 86 pag., °2]9
ƒ7,50. Dit boekje bevat 'de si Ct h
gedachten van een veldwerker,»-s.
man-aan-de-basis, die men vroege Jj[ol4
toor noemde'. De auteur meec s.50i
rationeel wetenschappelijk denk «iei
te grote dossis aan het gelovig»
wordt toegediend. 313
Wat zegt de dood over het I
door Eberhard Jüngel. Uitg. S< m-joi
Agendo, Apeldoorn, 160 pag., °'en
14,90. De auteur, hooglerai ^'1*
Tobingen, wil als theoloog de mme
sehe, sociologische en wijsgerige 'ivo
ten aan 't doodsprobleem verani isl0e'n
om de bijbelse visie op dood en ooivi;
tot haar recht te doen komen.
Makkelijk praten, ondertitel: een 190 y
del voor alle mensen die met zie
en beter-worden te maken he ers
Uitg. Semper Agendo, Apeldoon 0
pag. (met ill.), prijs 12,90. Go«
spreekbare bundel met bijdrage m sc
o.a. Huub Oosterhuis, dr. J. J- u>oi.
ices, ds. A. Klamer, majoor k
Bosshardt en dr. Jan Wit. Esoy
Het volk dat geen ziekte kent ,d« l*
Taylor, 2e druk. Het geheim vi ajob,
Hunca's voor een lang en geluld j^®3'
ven. Hun oefening voor licha» i^;
geest. Het geheim van hun vo< jjoo.
Hunsa recepten en dieet-mett
Uitg. Hollandia, Baarn. 197 hl >100.
Rotterdam op langer zicht, A. c Wuii
der Vet. In dit boek zijn artikel te 1
mengebracht, geschreven voor )n?
gemeen Dagblad in de door A. rii—
d. Vet geschreven rubriek 'Op 50
zicht'. Uitg. Kluwer, Deventer. 1( 5.
- ƒ9,50. i-w;
Het poppenhuisboek. Het zelf h, k.
van poppenhuizen, poppcnnie» kai
en poppen door Lis Paludan. j^Ko1
Zomer en Keuning, Wagening**riei 2
blZ - 6,90. 1-7.51
f1 so. 1