Geen linkse vogels en geen rechtse rakkers een krent? Een appèl van ds. A. M. Lindeboom Beperkt pausambt bij hereniging kerken Oud-leden VVDM vragen gratie Anglicaanse kerk verkoopt aandelen Gedood bij botsing DERK DE VRIES Agressie in en om het gezin Vragen over sociale voorzieningen voor zendingswerkers Pseudo-heils- verwachtingen Beroepings- werk Boekenetalage TROUW/KWARTET VRIjaAG 13 JUNI 1973 KERK/BINNENLAND T2/K» Ds. Spijkerboer c.s. schrei en een boekje door A. J. Klei De mens ziet aan wat voor ogen is en toen dr. A. A. Spijkerboer onlangs op de krant kwam en zijn ingezonden stuk (men weet: hij heeft de pen van een die vaardig schrijft) uit een hippe schouder tas viste, vroeg een collega van mij: wie is die linkse vogel? Ik zei: dat is geen linkse vogel, maar een rechtse rakker. Dat antwoord was er naast. Ds. Spij kerboer is geen linkse vogel, ondanks die tas, maar ook geen rechtse rakker, ondanks zijn zéér kort geknipt haar. Hij was een PvdA-er van het eerste uur, maar toen hele ladingen domi nees het bij de confessionele partijen wel bekeken hadden en zich stortten in de armen van de ppr, verhuisde ds. Spijkerboer naar de arp. Hij vindt, om nog iets te noemen, dat er rare wildebrassen in de kerk rondsjouwen, maar hij applaudiseert niet voor het getuigenis (van Van Niftrik c.s.). Toch staat hij er in die hoek van de kerk goed op, want hij mag na het overlijden van professor Van Niftrik de kroniek in Kerk en Theologie schrijven. Je zou hem het best kun nen aanduiden als: onafhankelijk-con- fessioneel, maar ds. Spijkerboer is niet erg op naamkaartjes gesteld. We houden het er in elk geval op dat ds. Spijkerboer onmodieus is. Hij heeft, samen met andere niet-linkse vogels en niet-rechtse rakkers: D. B. v. d. Waals (voorlichtingsambtenaar Van een verslaggever UTRECHT Tien oud-leden van de VVDM (Vereniging van dienstplichti ge militairen) die veroordeeld zijn voor het organiseren van een sit- down-staking in de kazerne te Wezep, hebben besloten een nieuw gratiever zoek in te dienen. De tien zijn door militaire instanties veroordeeld tot straffen van drie tot zes weken. Zoals de zaken er nu voorstaan moeten de tien hun straffen uitzitten in burge gevangenissen, omdat ze inmiddels zijn afgezwaaid. LONDEN De Centrale financiële commissie van de anglicaanse kerk in Engeland zal haar 70.000 aandelen in de Consolidated Gold Fields Ltd ver kopen. De Consolidated Gold Fields Ltd heeft zijn grootste belangen in Zuid-Afrika. De waarde der 70.000 aandelen beloopt momenteel ongeveer 1,25 miljoen gulden. De aandelen der anglicaanse kerk in ondernemingen in Zuid-Afrika werden voorwerp van dis cussie tijdens de generale synode der kerk in februari. Trouw Kwartet De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Dagelijks bestuur B Bol. Den Haag; cl', c Bleumink. Paters vw!de; mr. G. C van Darn. Nootdorp: W. A Fibbe. Rot terdam: J. Lanser, Utrecht; drs. J. W de Pous, Den Haag; J. Smallenbroek. Wassenaar. Overige leden van het alge meen bestuur: K. Abma, Am sterdam; H A. de Doer, IJmui- den; Th Brouwer. Assen; mr. dr. J. Donner, Den Haag; J. van Eibergen. Schaarsbergon; mr. K ven Houten, Wapenin gen; ds C. I Hyikema, Bitt- hoven; Jac. Hijsen, Delft; mevrouw M C. E Klooster man- Fortgens. Voorschoten; mevrouw J G Kraavevnlj- Wouters Heeitiugowaard; prol. dr. G N l immens. Kaarden, ds F. H Lands man. Den Haag. H de Mooi| Ri|nsburg. H Ottevanqer, Bui tenpost; mr dr J Orinqa Lunteren. H. H. Weminers. Den Haag; drs. R. Zijlstra. Oosterland (Zld Directie: Ing O Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor BV De Christelijke Pers. N 2. Voorburgwal 276 28U, Adam. Poslbus 859 Telefoon 020 22 03 83 Postgiro: 26 92 74 Bank Ned Midd 8ank (rek nr 69 73 60 768) Gem giro X 500 te Zutphen), H. W. de Knijff (her vormd predikant te Spijkenisse), M. G. L. den Boer (hervormd predikant te Utrecht) en P. Hijmans (leraar Ne derlands in Eindhoven) aan de wieg gestaan van het verleden jaar septem ber in Utrecht gehouden hervormd congres. Daar kwam de vraag aan de orde: wat houdt het nu precies in, een belijdende kerk te zijn? Maar de discussies moesten vooral niet gaan langs de welgebaande wegen van ver halen over horizontalistisch en verti- calistisch, in toespraken van getuige nismannetjes en anti-getuigenis-man netjes. Ds. Spijkerboer en zijn medestanders pikken deze tegenstelling niet. Dit be tekent vooral niet dat zij goeiig in het midden lopen, nu eens links over de bol aaiend en dan weer rechts toeknikkend. Nee, ze wijzen het getui genis af omdat, zoals ds. Spijkerboer het formuleert, je daaruit niks anders leest dan: de belijdenis, -en: op-de- plaats-rust. Maar allerlei activisme dat de belijdenis van de kerk op z'n best een eerbiedwaardig curiosum vindt, krijgt evenmin een kans bij de men sen van dat hervormd congres van toen. De heer Van der Waals zegt het zo: zowel de mensen van het getuigenis als de tegenstanders van dat stuk zeg gen dat maatschappijkritiek wettisch is. De eersten vinden dat verkeerd, de tweede groep waardeert het positief. Maar voor beide partijen geldt dat de wet niet verstaan wordt als Gods aan spraak op je héle leven. Op deze ma nier gaan linkse noch rechtse van zelfsprekendheid er aan, -net zo min trouwens als de vanzelfsprekend heden van de (discussiërende) domi- Ik haal dit uit een pas uitgekomen boekje van ds. Spijkerboer c.s. Het heet 'Een staf om te gaan', naar Noordmans' woord dat de belijdenis geen stok is om te slaan, maar een staf om te gaan (het is een uitgave van Ten Have in Baarn; 106 pag., prijs tien gulden). Waarom eigenlijk dit boekje? Het hervormd congres is, eerlijk gezegd, een flop geworden Ds.Spijkerboer verbetert: het is niet van de grond gekomen. Akkoord, maar denkt hij dat de mensen nu wel op dit boekje zullen afvliegen? Ds. Spijkerboer: we hebben nu opge schreven wat we toen hadden willen zeggen en het is bestemd voor ieder belijdend kerklid. Wat hebben Jullie te zeggen? Ds. Spijkerboer: het getuigenis maakt niet duidelijk wat het in politiek en maatschappelijk opzicht betekent de weg van het belijden te gaan en wij proberen dat wèl te doen. Ook praktisch? Jazeker. Belangrijk is dat je de men sen duidelijk maakt dat je niet God kunt dienen en de mammon. We zou den vanuit de kerk vormen moeten ontwikkelen, waarin de mensen als geméénschap met de produkfcie bezig zijn en waarbij het maken van winst niet voorop staat. De maatschappij is een ziek lichaam, de kerk is als 't goed is daarin een gezonde cel. En als je vraagt: hoe merk je dat? dan zeg ik dat de kerk moet tonen dat je niet mee hoeft doen met de vervuiling van het milieu, met het collectieve winst bejag, met Stop! Wat heeft de belijdenis hiermee nou rechtstreeks te maken? Wie z'n geloof belijdt, die belijdt dat er in Christus iets volstrekt nieuws in de wereld is gekomen. En dan zal er in het leven van die kerk ook iets van dat nieuwe zichtbaar moeten wor den. Maar ik zie nog geen verband tussen het belijden en een actie om, pak weg, lege wijnflessen niet her en der te laten slingeren. Wij gillen niet tegen de regering of tegen de kapitalisten, wij vragen: hoe kan dat verband in de gemeente zelf duidelijk gemaakt worden. De Knijff zegt het erg kernachtig in ons boek jehier is het, op pagina 63: 'De kerk kan zich in haar prediking dan ook niet genoeg moeite geven, om dit duidelijk te maken: dat ik de vervui ler ben van het milieu, dat ik atoom bommen tot mijn beschikking heb, dat ik mijn part bijdraag tot de meer dan drieduizend verkeersdoden, dat ik hongerende mensen uitbuit. De predi king moet de problemen tot op perso nalistische afmetingen durven verklei nen om duidelijk te maken, waar de schuldige zit. En aangezien deze schuldige een door God geoordeeld en behouden zondaar is, zal hij de vrij heid mogen aanvaarden om (al komt hij nooit boven die conditie van ge rechtvaardigde zondaar uit) niet in de zonde te blijven liggen en 'vrome lijk tegen de zonde, de duivel en zijn ganse rijk (te) strijden en (te) over winnen' (gebed uit het oude doopfor mulier).' Ik wou nog even terug naar die ge meenschappelijke manier van produ ceren, zonder winstbejag en zo: is het geen romantisch ideaal te denken, dat de kerk ooit met zoiets voor de dag zal komen? Ik zie niet in waarom de Kerk niet een kibboets in de IJsselmeerpolder zou beginnen. Dat is toch onmogelijk Laat ze me dan maar vertellen waar om dat onmogelijk is! Maar wat ik wil zeggen is dit: de kerk moet niet afwachten of anderen wat gaan doen. Kerk en wereld liggen niet in eikaars verlengde. Wel geldt dat wat de kerk doet tot heil van de wereld moet zijn. En steeds met dc vraag voor ogen: wat houdt het concreet in, belijdende kerk te zijn. (ADVERTENTIE) De redactie behoudt zich het recht voor ons ter opname in deze rubriek ontvangen meningsuitingen verkort weer te geven. Bij publikatie wordt met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet, postbus 859, Amsterdam. Amalrik In Tr./Kw. las ik een stukje met de vraag om brieven naar Rusland te sturen over Amalrik. Ik wil dat uit drukkelijk niet doen. Niet omdat ik het niet ook heel naar vind, maar om dat in dezelfde krant ook iets staat over Griekse gevangenen, die gemar teld worden, over de gevangenen van Thieu in tijgerkooien en buffelkooien. Is dat wèl rechtvaardig? Wassenaar Hilde Slotemaker Gezinstarief Uit de uiteenzetting van het stukje over het gezinstarief van Tr/Kw van 8 juni. kan de volgende conclusie ge trokken worden: een gezin, ongeacht het aantal kinderen onder de 20 jaar, of zij verdienen of hiet kan voor 50,- per jaar op een gezinskaart reizen op het tarief van twee personen. De hond kan ook gratis meereizen. Men heeft dan ook nog een dag gratis rei zen waarheen men maar wil in Neder land. Een gezin van twee personen met hond kan deze gezinskaart ook nemen, betaalt dus voor de hond 50,- per jaar, en heeft clan ook een dag gratis reizen. Betaalt dus ook het tarief van twee personen. Voor een gezin van twee personen heeft deze gezinskaart dus geen zin. Den Huag R. G. Kok VENLO De 31-jarige M. Franssen uit Oeffeit is gistermorgen bij een in haalmanoeuvre gedood op de rijksweg Venlo-Nijmegen. Het ongeluk gebeur de onder Bergen. Twee mede-inzitten den werden zwaar gewond. De auto van de heer Franssen kwam frontaal in botsing met een vrachtwagen. Is een Derk de Vries roker Integendeel. Hij is een man die de goede dingen van het leven waardeert. Een man met gevoel voor kwaliteit. Hij weet de fijne smaak en goede geur van Derk de Vries op prijs te stellen. En hij voor Derk de Vries sigaren minder betaalt, komt hem goed uit. een warme vriendschap waard! Dit is een van de cartoons van Arend van Dam uit het boekje 'Agres sie in en om het gezin', dat de interkerkelijke gezinsweekcommissie heeft samengesteld. Onder aanvoering van ds. C. van Gelder, secreta ris van de commissie, werkten aan het boekje mee: dr. J. P. A. Zuid geest (over: gezonde en verziekte agressie,), drs. J. Lievense (een sinaasappel en een dubbeltje,), dr. J. Rinzema (een agressieve God?), I. Hegener (agressie binnen de grenzen van het hollandse huisge zin), drs. A. G. van Melle (agressie op school) en dr. Zuidgeest (de agressie-bevorderende omgeving). Het boekje kost ƒ3,95 (te bestel len bij de gezinscommissie, De Horst 5, Driebergen). BERLIJN KNA) Bij een hereni ging van protestantse en katholieke christenen is het mogelijk dat de paus zijn primaatschap voor de katholieke kerk ten volle handhaaft, zonder dat dit primaatschap 'op dezelfde wijze' over de gehele herenigde christenheid wordt uitgestrekt. Deze mening po neerde bisschop Tenhumberg van Mlinster tijdiens de Pimkstergebeds- wee'k in Berlijn, waaraan hij samen met de secretaris-generaal van de We reldraad van kerken, dr. Philip Pot ter, deelnam. Als model vcor de hereniging van ka tholieken en protestanten noemde hij de huidige verhouding tussen Rome en de geünieerde kerken van het Oos ten. Het doel der oecumene mag vol gens bisschop Tenhumberg niet een fusie der beide belijdenissen zijn, doch veeleer een hereniging d.w.z. J Van onze parlementsredactie DEN HAAG De KVP-Kamerleden mevrouw Gardeniers-Berendsen, Kleis- terlee en Hermsen dringen er bij de staatssecretaris van sociale zaken op aan, dat zendelingen en missionaris sen ook kunnen profiteren van de ziektewet en de wet op de arbeidson geschiktheidsverzekering. De Kamerle den willen, dat deze mensen, 'die zich belangeloos vaak jarenlang in dienst van hun medemensen hebben gesteld' worden geholpen, zoals elke andere Nederlander. Zij vragen aan de staats secretaris het overleg over deze zaak te beginnen met de minister van ont wikkelingssamenwerking, van CRM cn met de particulier initiatief. Ook dringen de Kamerleden aan op een onderzoek naar de vraag of de zendingsorganisaties niet meer in staat zijn de verschuldigde premies op te brengen voor de arbeidsongeschikt heidswet en de ziektewet van twee onderscheiden kerkgemeen schappen, die haar eigenheid behou den. Letterlijk verklaarde de bisschop: 'Wanneer wij het gevaar van een geestelijke verarming vermijden wil len, dat bij een samenvloeien der ge groeide vormen van kerkelijk leven zou kunnen ontstaan, dan mag ons doel niet een fusie van confessies zijn maar de hereniging van kerkelijke li chamen. Ik zeg dit niet onder de dwang der verhoudingen, omdat een rekatholisering in de zin van een be kering van alle evangelische christe nen tot het katholieke christendom onbereikbaar is. Het is veeleer mijn overtuiging, dat vormen van kerkelijk leven, die door de eeuwen zijn ge groeid en zich op hun wijze vrucht baar hebben getoond, van God geze gend zijn. Daarmee billijk ik niet de status quo der scheiding in het Li chaam van Christus. Het meet een gezondmaking, een he ling zijn door samenvoeging der ge scheiden leden en kerken. Maar daar bij moeten de leden der verschillende kerkelijke gemeenschappen zichzelf blijven. Zij moeten met dat gene wat hun eigen is de anderen verrijken en op hun beurt in de eenheid door de andere kerken vervolledigd en ver rijkt worden.' Van een onzer verslaggevers UTRECHT 'Naarmate het 'ge loof in de God der Openbaring slijtage-verschijnselen vertoont, worden de pseudo-heilsverwach- tingen rondom een kabinet met een ander beleid groter.' Aldus een van de stellingen van ds. XV. Balke uit Bodegraven. Donder dagmiddag promoveerde hij aan de rijksuniversiteit te Utrecht op het proefschrift 'Calvijn en de doperse radicalen'. door prof. dr. D. Nauta Bezmt eer gij begint. Dit is min of meer de strek king van het boek dat ds. A. M. Lindeboom publi ceerde en hier door mij moet worden besproken. Hij doelt daarmede op het mogelijk samengaan van de Gereformeerde Kerken met de Hervormde Kerk. Het kader waarin hij zijn boek heeft gezet, is ruimer. Zelf spreekt hij van een appèl op de gezamenlijke kerken van de Gereformeerde Ge zindte, een appèl dat hij deed uitgaan in twee delen. Het eerste verscheen in het najaar van 1972 onder de titel: geestelijk arm; het tweede dat nu afzonderlijk ter bespreking ligt, heeft tot titel: in Jezus ingedoopt. Het appèl richt zich wel tot de bedoelde gezamenlijke kerken en in het 'Woord vooraf' van het eerste deel werd wel aangekondigd dat 'de kleinere kerken' pas goed in het tweede aan bod zouden komen. Maar de behandelde stof is toch vrijwel geheel ontleend aan de kwesties waarbij dc Gereformeerde en de Hervormde Kerk speciaal betrokken zijn. Dit tweede deel moei in onmiddellijke samenhang met het eerste worden gelezen en kan alleen zo goed worden verstaan. Daarom valt het te be treuren dat beide niet tegelijk zijn verschenen cn liefst samen in één band waren opgenomen. Nu toch tot splitsing werd besloten, had een verwij zing naar het 'Woord vooraf' in het eerste, deel niet mogen ontbreken. De auteur wilde volgens zijn zeggen enige voorlichting geven over de ge zamenlijke kerken van de Gereformeerde Gezind te; deze vormen, ondanks bepaalde tegenstellingen, toch een zekere eenheid; het zou volgens hem van belang zijn, dat zij onder elkaar die tegenstellin gen te boven wisten te komen om zo mee voor andere kerken veel meer te kunnen betekenen. Blijkbaar moet zijn boek voor het bereiken vai dat begeerde doel een bijdrage leveren Er wordt hier ongetwijfeld heel wat informatie verstrekt: duidelijk en degelijk, op grond van ds beschikbare feitelijke gegevens, met vermijding van alle oppervlakkige of eenzijdige benadering der stof. De uiteenzetting van de auteur over de kwestie van verbond en doop die in de jaren veertig aanleiding opleverde voor een ernstig con flict: zijn relaas over het optreden van professor Schilder in dat conflict; zijn betoog inzake de kwestie van het lidmaatschap van de Hervormde kerk op grond van geboorte en die omtrent de volkskerk om enige voorbeelden te noemen verdienen onder de aandacht te worden gebracht van menigeen die tegenwoordig over dergelijke zaken spoedig gereed staat met het uitspreken van een oordeel. Ik kan daarom niet anders wensen dan dat het boek in handen van velen zal komen en met ijver zal worden gelezen. Een voordeel van het boek is ook dat de auteur een duidelijk standpunt inneemt en daar vrij moedig en zonder reserve voor uitkomt. Hij spant zich daarbij tegelijk in om aan degenen die door hem bestreden worden, zoveel mogelijk recht te doen wedervaren, zoals ten opzichte van de op vattingen van professor Kuitert. Een vergissing die door hem in zijn eerste deel op dat punt werd begaan, wordt hier in een bijlage zonder enige terughouding vermeld en hersteld. Hij toont zich een eerlijke bestrijder te zijn. Ik voeg er nog aan toe dat hij door het gehele boek heen er naar streeft zijn betoog te staven met verwijzing naar plaatsen in de Bijbel. En dat niet op de klank af of op een goedkope wijze. Hij tracht steeds zijn inzichten en opmerkingen te funderen op wat de nns voorhoudt om daarnaar heel ons leven - handelen te richten. Het is ook om LOKALE OMROEP het bestuur van de ARP in Zoeter- meer heeft o.i. een bijzonder terecht standpunt ingenomen ten aanzien van de proefuitzending lokale omroep in die plaats. Niet genoeg kan immers die tendens teruggedrongen worden die mensen op allerlei niveau wil wijs maken dat zij niet genoeg te zien en te horen krijgen. Ditzelfde geldt van al die pogingen om er nog weer 't een of ander net bij te krijgen. Van daag is het voor dit en morgen voor dat, maar intussen komen wij om in de informatie en de aan onze tijd vre tende consumptieve aangelegenheden. Op de manier van Zoetermeer kan ie dere plaats die zichzelf respecteert binnenkort niet achterblijven. Terecht ontkent het bestuur de waarde van die programma's, vraagt ze zich af wie het betalen moet (in ieder geval niet de geestdodende reclame) en wie er eigenlijk om vraagt. In een ander ver band werd er al voor gepleit dat de redacties van regionale en plaatselijke bladen zich al vast moesten voorberei den op de in opmars zijnde kabeltele visie. Heeft men daar ook maar enigs zins overwogen wat dit voor de toch al noodlijdende dagbladen betekent, om van de weekbladen maar te zwij gen? Heeft men overwogen hoe een volk dat werkelijk op de hoogte dient te zijn en gelegenheid moet krijgen om zich te uiten (zie onze kostelijke rubriek 'kernen van ingezonden stuk ken', met alle uitschieters erbij) in de kou zal komen te staan wanneer ook hier weer iets aan de mensen ontno men wordt? Volkomen juist vraagt het bestuur dan ook of er geen ande re zaken zijn die als het om geld-uit- geven gaat prioriteit moeten hebbea Daarbij noemde men zelfs de gezond heidszorg! Zoetermeer en al die ande re plaatsen die van dergelijk speel goed dromen, móeten dit maar verge ten. Terwille van een aantal zaken die wij niet kunnen laten liggen. NED HERV KERK Beroepen: te Hoogblokland: H. Nap, kand. te Veenendaal; te Ommelanden wijk: Th. Boas, kand. te Leiden. Bedankt: voor Steenwijkerwold (toez.) en voor Wolvega (toez.): A. J. de Bue te Yerseke. no I Auu ged Afscheid op 17 juni van Scharne^- turn: J. J. Nijenhuis, ber. te Ede; van Hardinxveld: H. Binnenkamp, ber. te Maarssen; van Haarlem-Schoten: J. Veenendaal, ber. te Vorden. Intrede te Ede: T. van 't Veld Wad- dinxveen; te 's-Gravenhage-Loosdui- nen: F. J. C. Helder uit Curacao; tt lltll. X'. O. \s. «C1UC1 uil uuioyau, Bussum; Th. de Haart uit Midden ,Je sr meer. Bevestiging te Utrecht (als pred. voa buitengew. werkzaamh. secr. vrijt chr. jeugdcentrale: M. W. S. Krams te Alkmaar, voorheen dir. voogdijver. Kinderhulp in NH. GEREF KERKEN Beroepen te Frieschepalen: S. Groen, kand. te Nijmegen, die dit beroep heeft aangenomen; te Zwartewaal-Af benbroek: J. W. P. Muntendam, kand. te Kampen. Aangenomen naar Doornspijk: J. v. d. Reest te Dandenong (Austr.); naar Rijsoord: G. Ch. Mak te Middelstum. Bedankt voor Urk: J. G. J. van Ech ten te Heinenoord. Afscheid van Schiedam: J. C. van Veen, ber. te Apeldoorn; van Ridder kerk: J. J. Tissink, ber. te Amers foort; van Vinkeveen: P. N. B. Pool, ber. te Woerden en te Linschoten. Intrede te Sneek: J. J. Kuiper uit Zuidlaren; te Vleuten: W. ten Kate uit Alblasserdam; te Apeldoorn: N. Schelhaas uit Lochem; te Akkrum: kand. G. Baerends uit Amsterdam; te Glknerbrug: kand. G. Bakker uit Hen gelo. (Q.V.). GEREF GEMEENTEN Beroepen te Melissant en te Rotter dam-West: M. Mondria, kand. te Apel doorn; te Gorinchem: J. Driessen, kand. te Utrecht; te Gouda: H. Paul, kand. te Zoetermeer. DOOPSGEZINDE BROEDERSCHAP Beroepen te Edam, Monnikendam en Midellie: mej. J. de Wilde, proponent te Amsterdam, die dit beroep heeft aangenomen. deze reden dat zijn boek verdient geraadpleegd te worden. Aan dat raadplegen door velen zo moet ik toe stemmen zal wel het een en ander in de weg staan. De auteur heeft dan zulks aan zichzelf te wijten. Hij heeft zijn stof te" weinig geconcentreerd behandeld. Telkens zijn er uitweidingen, die wel niet geheel buiten het door hem behandelde onder werp vallen, maar die met dit al de lezer afleiden van de eigenlijke hoofdzaak. Wanneer hij volstaan had met het publiceren van een boek in de omvang die thans alleen dit tweede deel bezit, zou hij in werkelijkheid meer hebben gegeven en gemakke lijker een lezerskring hebben bereikt, een lezers kring die naar ik mag aannemen, door hem gezocht wordt. Hij laat zich prettig lezen. De stof is ook over zichtelijk ingedeeld. En de uitgever zorgde voor een duidelijke druk. Vermelding behoeft nog de tekening op de omslag, dezelfde als bij die van het eerste deel, zij het met wisseling van kleur. Nu wordt er, anders dan in het eerste deel, een toe lichting bij gegeven. Ik lees: In het bonte mozaiek met het gebroken kruis is iets uitgebeeld van de kerkelijke situatie in NederlandDe kerkruimte met het moeilijk herkenbare kruis in de mozaiek- vloer wordt evenwel omsloten door Gods genade- verbond. In haar geestelijke armoede moet de kerk bedenken dat ze in Jezus ingedoopt is.' Zonder deze toelichting had ik het alles niet ontdekt. A. M. Lindeboom, In het uur van bezinning. in Jezus ingedoopt. Amsterdam. Buvten Schipperheyr.. 1973. Omslagontwerp: Bert Koning (244 blz.. 10, Auto- cn toeristenkaarten: Italië en Marokko Halhvag Verlag Bern. Im porteurs: Meulenhoff-Bruna NV. Aan de lange reeks toeristische Hall- wag-kaarten, met toelichtingen in het Duits en Iatliaans zijn drie kaarten over Italiaanse toeristengebieden toe gevoegd. Het gebied van het Garda- meer, met Verona en Venetië, is m een map samengevat. De uiterst gede tailleerde plattegronden zijn een be nijdenswaardig bzit voor onderne mende toeristen. Dat geldt ook voor de kaart 'Oberitalien', het aangrenzen de gebied, dat informeert over Mi laan, Brescia, het Comomeer en het Lago Maggiore. De kaart over hel drukst bezochte deel van de Adria de strook tussen Venetië en Ancona zal zeker belangstelling verkrijgen van het groeiend aantal Nederlanders, dat jaarlijks naar deze kust trekt. De ze Italiëkaarten kosten 4.75 per stuk. Een kloeker uitgave vormt de wegen kaart van Marokko, met inbegrip van de Canarische Eilanden en Madeira. Belangrijk is dat hier qua tekens Nederlandse informatie wordt ge geven. Prijs 6.75.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2