Robinson wil nog steeds brug slaan naar de moderne mens i Tien jaar na 'Eerlijk voor God' 'Mijn enige zorg is: hoe wordt God weer een Gij' Trouw K wartot CRM verbiedt bijstand aan missionarissen Niet trouwen onder de 18 Beroepings- werk VVDM'ers moeten in juni en juli straf uitzitten Boekenetalage TROUW/KWARTET VRIJDiAG 8 JUNI 1973 In maart 1963 kwam van de persen van de Student Christian Movement (SCM) in Londen een boekje, dat een bestseller werd. Het heette 'Honest to God' (Ne- decLandse titel: 'Eerlijk voor God') en heit was van de toenmalige bisschop van \Woolwich John A. T. Robinson. Terwijl 1 gezaghebbende theologen er ietwat mee- .trarig over deden omdat zij het toch cagenlijk maar een flauw aftreksel von- Üen van het werk van grote mannen al? Bonhoeffer, Tillich en Bultman, werkte h«t als een openharing voor een steers groter publiek. In een speciaal Wendies- f nummer dat eind 1963 aan dit boek e werd gewijd vertelde dr. J. M. van Veen dat er na zeven maanden al 350.000 exemplaren van 'Honest to God' en ze ven vertalingen klaar of onderweg wa ren. Prof. dr. H. M. Kuitert schreef in datzelfde Wending-nummer: "Het moet ook de niet-anglicanen (bijv. ons als Ne" derlandse christenen) pijnlijk treffen, dal de officiële kerk kennelijk zo weinig zegt (bij al haar spreken) dat men het boekje van de bisschop als een verade ming ondergaat. Wat hebben wij als christenen van het Evangelie gemaakt of moeten wij zeggen: hoeveel lieten wij ons nog gelegen liggen aan de niet-chris- tenen om ons heen dat juist Robin sons boekje vandaag de prijs krijgt!' Aangemoedigd door de gretige aftrek die zijn boekje vond onder de leken en uitgedaagd door liet fronsen van veel vaktheologen is Robinson verwoed ver der gegaan met schrijven. Verscheidene nieuwe handzame pockets werden ook in het Nederlands vertaald. Na tien jaar kort nadat zijn nieuwste werk 'The human face of God' uitkwam heb ben wij hem in zijn huidige functie van deken van Trinity College in Cambridge opgezocht voor een terugblik. door Henk Biersteker en Huib Goudriaan p Een gesprek met bisschop John A. T. Robinson maakt duidelijk dat hij na tien jaar niet fundamenteel is veranderd. Het ging en gaat hem er om, een brug naar de moderne mens te slaan en de barrières, vooral als die liggen in liet gebruik van bijbelse taal en bijbelse vooi-stellingen, weg te nemen. Ze.lf zegt hij: 'Mijn enige zorg is: hoe wordt God weer een Gij, hoe krijgen we Hem weer in het centrum van ons leven.' Zijn u nog speciale dingen opgevallen In de reacties op 'Eerlijk voor God' in Nederland? Ik wist dat het hevig toeging, maar het meeste kon ik natuurlijk niet vol gen. Ik heb wel de visie van Schille- beeckx erop gelezen, maar die kwam zoveel later dat het eigenlijk al verve lend was om te lezen. Wat wel van Nederland opviel is dat in dit debat zowel protestanten als roomskatholie- ken volop deelnamen. Dat is heel an ders dan in andere landen. En dat komt omdat zij bij u zozeer in ge sprek zijn met elkaar. Voor liet nieuwste boek dat ik nu heb geschre ven over christologie las ik nog juist het boek van Piet Schooneberg 'Un cross the Christ*. We lezen hier altijd met grote belangstelling wat er van roomskatholieken uit Nederland komt, met name omdat het allemaal zo afwijkt van wat je van katholieken uit andere delen van de wereld krijgt. U richt zich zeer nadrukkelijk op het ervaringsgebied van de 'moderne' mens. Maar hoe kun je nu in wereld- perspectief zeggen wat de moderno mens is? In hoeverre spreekt ow boek bijvoorbeeld ook Afrikanen en Azia ten aan? De mensen die het meest op mijn boek gereageerd hebben, waren of diegenen voor wie de traditionele 'bo vennatuurlijke' taal dood was omdat deze niet langer aansloot op hun we reldbeeld, dus geseculariseerde wes terse mensen of hindoes en boedd histen die nooit deze manier van spre ken over God gekend hebben en die enorme belangstelling hadden voor wat ik aan het doen was. We ervoe ren daarbij Iets gemeenschappelijks. Vooral met boeddhisten heb ik sinds dien erg veel contacten op het ogenblik logeert er een boeddhistische monnik bij mij, die ik tegelijk onder- De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Dagelijks bestcur: B. Bol, Den Haag; c. Bleumink, Pators w^!Je; mr. G. C van Dam. Nootdorp; W. A. Fibbe. Rot terdam; J. Lanser, Utrecht; drs. J. W. de Pous, Den Haag; J. Smallenbroek, Wassenaar. Overige leden van het aiqe- meen bestuur; K. Abraa. Am sterdam, H A de Boer, IJmui- den; Th Brouwer. Assen. mr. dr. J. Donner. Den Haaq J van Eibergen, Schaarsberqen; mr. K ven Houten. Waqer.m- gen; ds C. I Hylkema. Bilt- hoven. Jac H.-.jsen. Deüt; mevrouw M C. E Klooster man-Fortqens. Voorschoten, mevrouw J G KraayevolJ- Wouters. Heerhegowaard; prol. dr. G N l ammens. Naarden. ds F. H Lands man, Den Haag H do Mooii Rijnsburg H Ottevanapr Bui tenpost mr dr J Ozinqi. Lunteren. H H Wemmers. Den Ha.iq drs. R. Zijlstra. Oosteriand (Zld Directie: Ing O Postma. F. Diemer Hoofdredactie: J Tamminga. Hoofdkantoor R V De Chiisie'tfke Pets N 2 Voorburgwal 27 6 Adam Postbus 859 TfV'non O?" O' o p or o? 1 Pm. M 'W P O, richt probeer te geven in het Nieuwe Testament. In mijn nieuwe boek maak ik ook duidelijk hoe in twee ge vallen het gesprek met hem, mij een nieuwe manier van beschouwen heeft gegeven, die erg nuttig bleek te zijn. Zijn uw inzichten de afgelopen tien jaar veranderd? Of blijft u bij uw overtuiging dat het christelijk geloof steeds nieer zal worden afgezworen als we het niet vertalen op uw ma nier? Wat mij betreft, ik heb graag vrede met de tale Kanaans. Het is prachtige poëzie en het stelt de mensen in staat om een beeld van God te hebben, maar de moeilijkheid is dat voor de meeste mensen van vandaag, datgene wat voor hen het meest wezenlijk is, zich niet afspeelt in een andere we reld boven of voorbij deze wereld. Als je hen dus in déze taal toespreekt dan weten ze gelijk, dat waar het over gaat niets te maken heeft met hun wereld en wat voor hun belangrijk is. Ik heb in mijn laatste boek de vergelijking gemaakt met kaarten in oude school atlassen, waarbij de polen niet zicht baar zijn, omdat ze precies over de rand vallen. Dat gebeurt nu ook met al dat gepraat over God: als Hij nog in beeld komt, blijft Hij helemaal aan de rand. Mijn enige zorg was en is hoe wordt de God van. de bijbel, de God van Ab raham, Izak en Jakob weer een 'GIJ' in het centrum van het leven, in- plaats van een wezen ver weg, dat zo zeer een randverschijnsel is, dat men het alleen maar bij het overschrijden van die grens tegenkomt, bijvoorbeeld bij de dood. Ik probeerde heus niet de werkelijkheid te veranderen, ik probeerde haar alleen anders te plaat sen, namelijk daar waar de meeste mensen haar vandaag beleven. Tal van mensen zijn dat hele wereldbeeld kwijt van waaruit de bijbelschrijvers opereerden, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat we die hele bijbel taal moeten weggooien. Eigenlijk had den we na de Copernicaanse revolu tie, toen we wisten dat de aarde om de zon draait, ook nooit meer kunnen spreken over het 'opgaan' en het 'on dergaan' van de zon. En toch gebrui ken we die taal eeuwen later nog. En het levert ook geen moeilijkheden op. want we weten dat het niet letterlijk waar is. Maar we weten wel, wat er nu bedoeld wordt en we hoeven ook ons verstand niet uit te schakelen als we met de bijbel bezig zijn ditzelfde geldt in toenemende mate ons spre ken over God. We beginnen te zien gelukkig dat de Bijbeltaal en de Bijbelse aanduidingen rustig kunnen gebruikt zonder dat we onze intellec tuele eerlijkheid eraan hoeven op te offeren. We kunnen de taal van Gene sis over Adam en Eva en de zondeval op een veel rijkere manier gebruiken dat on^e voorvaders, omdat die dach ten dat het alleen maar sloeg op een enkele voorzaat aan het verre begin van de menselijke soort, terwijl wij Genesis nu kunnen zien als een schil dering van de mens en van de mense lijke natuur overal. En het is gesteld in de vorm van een beeldend verhaal en heel diep nog ook. Het laatste dat ik zou willen be weren is dat dit geen zin meer zou hebben, maar alleen omdat honderd jaar geleden onze voorvaders bereid zijn geweest om klaar te komen met de problemen die Darwin en de evo lutie opwierpen. Anders was het niet mogelijk geweest om vandaag christen en wetenschapsbeoefenaar tegelijk te zijn. Met andere woorden; als de con servatieven het een eeuw geleden had den gewonnen, dan zou die combina tie vandaag niet mogelijk zijn ge weest. Dat is gelukkig niet gebeurd: we hebben de vrijheid gekregen deze taal te gebruiken op een veel diepere manier omdat we haar niet meer let terlijk nemen. Maar de taal die u dan gebruikt om de zaak in hel centrum van ons leven terug te brengen bent u daar ach teraf tevreden over? Neem nu die uitdrukking 'de grond van ons bestaan'. Het valt mij op dat ik dat begrip de laatste tijd steeds minder gebruik. De mensen krijgen dan meteen het gevoel dat je over iets onpersoonlijks praat. De mensen kun nen weten dat ik 'do grond van ons bestaan' heel persoonlijk opvat lees mijn preken maar na maar toch is het begr p hiervoor ontoereikend ge bleken. In snrnfc u over de modprne iïipos al* oen gesenilariscprdc, geëm ancipeerd wezen, maar nu. In de ze ventiger jaren, schijnt de mens meer dan ooit onder de indruk te zijn van uccultisme en oosterse mystiek. Duidt dat er niet op dat de mens eigenlijk niet zo geweldig mondig is? Ik vind de herleving van mystiek in onze dagen iets positiefs al is het wel vermengd met veel opwekkings methodiek, die eenvoudig probeert de klok terug te zetten dat viel me. vooral in de Verenigde Staten op in die verschijnselen als 'nieuw funda mentalisme', Jezusbeging enzovoort Dat wekt bij mij gemengde gevoelens: ze proberen iets te herwinnen wat de mensen gemist hebben in veel theolo giseren van de laatste tijd, maar er zit het gevaar in van een teruggrijpen naar een soort oldstyle-religion en fundamentalisme, waarvan ik niet kan geloven dat het toekomst heeft. Theo logie die niet tegelijkertijd greep wil krijgen op de vraagstukken van do wereld van vandaag is een vluchtpo ging en zal de volgende generatie niet werkelijk aanspreken. Ja, maar de vraag ging eigenlijk over de mensbeschouwing, waarvan u uit gaat Jazeker. Hier geloof ik dat we Bon hoeffer niet verkeerd moeten begrij pen als hij het heeft over de mondig geworden mens. Hij bedoelde: er wor den ten goede of ten kwade allerlei vrijheden en verantwoordelijkheden op ons geworpen, die wij niet langer af kunnen wentelen op goden of machten. We kunnen niet langer in een kinderlijke afhankelijkheid leven de resultaten van de moderne tech nologie zijn zodanig, dat wij zelf voor die verantwoordelijkheid moeten op draaien op allerlei gebieden des le vens. Ik zeg erbij: ten goede en ten kwade. En in de praktijk is het van daag meestal ten kwade. Valt het u niet op hoe goed juist die oude bijbelse taal zich 'eent om bij voorbeeld de woede over de arrogan tie van de technische macht uit to drukken? O. zeker U zult wel begrijpen dat het voor naamste verzet van de theologische rechterzijde tegen uw werk niet Is in gegeven door bezwaar tegen een ande re taal, maar tegen een andere in houd. Neemt U bijvoorbeeld uw spre ken over het nut van mythen om din gen duidelijk te maken voor een ander zijn dat werkelijkheden, punt uit. Moet u horen, als ik geweten had dat 'Eerlijk voor God' zo'n verspreiding zou hebben gekregen, had ik het woord mythe nooit gebruikt, want dat woord geeft zoveel verwarring! Hier in Engeland betekent een mythe in het algemene spraakgebruik iets on waars. Maar voor mij houdt het juist een waarheid in die op geen andere manier beschreven kan worden, waar voor onze woorden ni3t toereikend zijn. In de afgelopen jaren is er dus geen verandering in uw gedachtengang ge- komen? In uw nieuwste boek spreekt u bij voorbeeld steeds over God als over een Gij. N et fundamenteel, nee. Wel heb ik u ge/egd. dat ik sommige begrippen nu niet meer zou gebruiken, omdat ze misverstand blijken op te wekken. De grond van ons bestaan is inderdaad te onpersoonlijk. Je kunt niet over God spreken in termen van 'het' Aan de andere kant mag dat persoonlijke spreken over God ook weer niet de indruk wekken van een soort mense lijk wezen op grotere schaal. Maar sluit dat uitdrukkelijke persoon lijke spreken, die ik-glj-relatie die in uw la'ere boekon veel sterker naar voren komt. niet nauw»r aan bij het joodse denken? (Boos) in het allereerste boek dat ik schreef 'In the end God' dat ook in het Hollands is verschenen Weet U dat zeker? Ik weet het zeker (loopt korzelig naar een nevenvertrek en komt terug met het boekje 'God alles in alles'), hierin zult u kunnen zien, dat ik juist be gonnen ben me te verplaatsen in het joodse verstaan van God Daarover gesproken, wal doet u dan met het 'bovennatuurlijke' in het Ou de Testament? Als ik in dat verband over 'mythen' spreek, dan denkt men meteen dat ik alles wil weggooien. Mijn zorg is juist zoals ik al zei hoe maken we dat 'boven natuurlijke' duidelijk aan de m ens van vandaag. Waarom zou je bijvoor beeld in deze tijd het kwaad in bo vennatuurlijke begrippen uitdrukken? Bijvoorbeeld in de personificatie van de duivel? Voor een heleboel mensen, die zich terdege bewust zijn van het kwaad omdat ze er midden in hun le ven mee te maken hebben, schuif je het kwade alleen maar naar de kant door het de duivel te noemenDat is precies tegenovergesteld aan de be doeling! Bij iedere gebeurtenis ook die in de bijbel heb je de gebeur tenis zélf en de uitleg daarvan. Over wat er precies is gebeurd, kunnen we nooit anders dan bij benadering spre ken. Wat er plaatsvond tijdens de uit tocht uit Egypte, bij de geboorte van Jezus, met het oude lichaam van de opgestane Christus, dat zijn toch din gen die we nooit precies zullen we ten? Er blijft altijd een element van 'ik weet het niet' en hetzelfde geldt voor de wonderen. Wat echter in het Oude zowel als het Nieuwe Testament gebeurt, is de uitleg van DEN HAAG Vee] missionarisseny op verlof zullen in grote moeilijkhe den- komen, nu gemeenten hun geen aanvullende bijstand meer mogen ver lenen. Dit voorziet het centraal missie commissariaat naar aanleiding van een onlangs ontvangen brief van CRM. Daarin neemt het departement stel ling tegen een zich vooral de laatste tijd sterk doorzettende ontwikkeling bij vele gemeenten om missionarissen op verlof een aanvullende bijstand te verlenen boven de bijdrage van de or den en congegraties, waartoe de missi onarissen behoren, en boven de uitke ringen uit het solidariteitsfonds voor Nederlandse missionarissen. Het centraal missie commissariaat be treurt deze beslissing ten zeerste. De uitkeringen uit het solidariteitsfonds voor Nederlandse missionarissen zijn ontoereikend. Evenmin stelt de hache lijke financiële situatie van de missio nerende orden en congregaties hen in staat om het ontbrekende aan te vul len. En dus zo constateert het mis siecommissariaat zullen de onge veer 1200 van de 7600 Nederlandse missionarissen die per jaar op verlof komen, weer meer moeten aankloppen bij familie en kennissen. Dat veel missionarissen een beroep op de bijstand moeten doen is aldus het missiecommissariaat het direc te gevolg van het ontbreken van over heidssteun bij het treffen van sociale voorzieningen voor missionarissen. 'Ondanks het feit, dat het merendeel van hen volledig in het ontwikke lingswerk is ingeschakeld en dit werk in het kader van het medefinan cieringsprogramma overheidssteun ont vangt, zijn zij voor hun persoonlijk levensonderhoud nog volledig afhan kelijk van het particulier initiatief en wel op de eerste plaats de orden en congregaties, die volgens een voor zichtige schatting de laatste jaren ze ker 30 miljoen gulden jaarlijks voor dit doel opbrengen'. Bisschop Robinson voor zijn werkkamer in de universiteit van Cam bridge, een vertrek waarin de Engelse natuurkundige Newton ook heeft gewerkt. AGUADAS (EFE) De Jtatlio- lieke kerk in Columbia heeft besloten voortaan «geen huwelij ken meer in te zegenen van trouwlustigen die jonger zijn dan 18 JJar. Het episcopaat wil hiermee streven naar een ver mindering van het aantal huwe lijken die mislukken. Tot dus ver stond het kerkelijk recht huwelijken toe aan jongens bo ven veertien jaar en aan meis jes die ouder zijn dan twaalf. Gods reddend ingrijpen. En dat ge schiedt in een mythologische taal. Maar daarin worden dingen gezegd, die ik volkomen aanvaard. Alleen: als ik die op de overgeleverde manier blijf zeggen dat heb ik duidelijk gemaakt in mijn laatste boek over Christus dan heeft dat op een hele boel mensen het effect van dat zij zich afvragen of Hij überhaupt wel een mens was. En dan zijn we alweer vér van waar we wezen willen. Ja, maar dan zijn er mensen die zul len zeggen: wie al het onverklaarbare wegneemt uit bijvoorbeeld de hemel vaart en de opwekking van Lazarus, die kan niet ineens afremmen voor de opstanding van Christus. Goed, laten we even bij de hemel vaart blijven. Als men daar alleen over spreekt in de begrippen van die tijd, dan komt Jezus toch over als een soort ruimtevaarder? Is dat de bedoe ling van dat verhaal? Wij weten niet precies wat er gebeurd is. Was het al leen maar zijn laatste verschijning? Verdween Hij? De termen, waarin het is weergegeven, duiden in elk ge val aan dat hij glorieert. Zo werd uitgedrukt, dat Jezus niet alleen leef de. maar ook Heer was geworden over alles. En wat betreft dat afremmen voor die opstanding. Paulus wilde met zijn opmerking, dat indien Chris tus niet is opgestaan ons hele geloof ijdel is geworden, uitdrukken dat Christus voor hem niet langer een do de herinnering is, maar een levende aanwezigheid, die zijn leven heeft ver anderd en die aan het werk is in de wording van de kerk. Zonder Zijn aanwezigheid zou het geloof geen zin hebben. De redactie behoudt zich het recht voor ons ter opname in deze rubriek ontvangen meningsuitingen verkort weer te geven. Bij pubiikatie wordt met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet, postbus 859, Amsterdam. Bondsdagen (2) De ingezonden brief van ds. A. M. Lindeboom (Tr-Kw 6 juni) ademt de bekende veroordelende wijze t.o.v. het Landelijk Centrum van Gereformeer de Jeugdwerk. Ik betreur dat. want het is geheel te wijten aan de slechte informatie van ds. Lindeboom Niet is dit jaar die dag aangekondigd als bondsdag. Het is tegenwoordig een jongerendag met een vrij strak, erend programma. Wij kozen als bestuur zeer duidelijk voor de zeer gemoti veerde aankomende twens en iets ou deren. dus 19-22 jaar. Dat houdt in dat je je 'markt' al een stuk ver kleint. Bovendien kozen we zeer dui delijk voor een stevig programma. Aan het eind van de dag was men dan ook niet moe van het zitten, maar van het luisteren en praten met inleiders en elkaar. De heren Lanser, Bouma en V. d. Heuvel hebben ons nauwelijks de gelegenheid gegeven te slapen, of weg te lopen, om bv. zoals dat wanneer we in voorafgaande jaren in Houtrust in Den Haag bijeen wa ren, gebeurde, af te zakken naar het strand of de stad Den Haag. Verder is het bijeen komen in massale meetings wel voorbij. Men zoekt liever met een klein groepje zijn contacten. Dat kan niet fout zijn. Loenen a.d. Vecht Go Verburg Bondsdagen (3) Het is ook mij opgevallen dat de jon gerendag van het LCGJ weer minder belangstellenden trok dan de jaren daarvoor. Ik bezoek deze dagen al eni ge jaren en ik moet zeggen dat ik er op deze manier steeds minder trek in krijg. Tenslotte moest er nog een her vormde dominee aan te pas komen om ons te vertellen dat maatschappij vernieuwing, niet gaat zonder per- soonsvernieuwing; het LCGJ weet bin nen haar gezichtskring blijkbaar geen gereformeerde dominees meer te vin den die dat ook nog zouden durven beweren. Daarna ga je dan met een vals schuldbesef naar huis. maar ik vraag me toch af of de bijbel alleen dit bedoelt als er over schuld wordt gesproken. Ouderkerk a. d. IJssel L. M. v. d. Vlist Raadgevers Sportvisserij Naar aanleiding van uw toevoeging op 'Waar Visie ontbreekt komt het volk om' naar Spreuken 14 'dat er redding is als er vele raadgevers zijn' zou ik gaarne willen verwijzen naar Prediker 16 'Wijsheid is beter dan kracht, maar de wijsheid van de arme wordt veracht en naar zijn woorden luistert men niet'. Het zal dus ook nu wel een éénzijdige raadgeving blijven. Emmen H. Weggen KRACHT )EN unst. ramn Helaas is zelfs het woordje krad erten, onze tijd ontkracht, niet ontko0"3* aan de algemene slijtage van olge. woorden en begrippen. Reclame stad.. sen verlengen niet voor niets tot semkracht, bontkracht, waskrac# wat dies meer zij. Het begon inde |l'e j natuurlijk al toen men overginj het spreken over en vereren va ®J}:en levenskracht, als een soort op ziel staande grootheid. We herinneren J- K. t o.l van de nazi's de 'Kraft durch Fi met de rijkelijk aangezette en opgeblazen gezichten van jongen#1 meisjes van de Hitlerjeugd. Het n 0,! te ons alles een beetje bang kracht. Daarna werd het er niet tfrd op toen werkelijk aan 't licht 1 RoDl tot welke atoom )-krachtsinspai gen gen wij in staat bleken. De body ders van de kiosken onderstree °me een honger naar dit soort krachta werd een bijna vies woord. We tge: ten heul bij de kracht die in illd, heid volbracht wordt, bij de neeen w heid Gods en wat we daarvan in o: warme boek van Gods adem von °e.n'. Daar moeten we ook maar bij blij,el; Ook als we een paar dagen Pinksteren horen lezen 'gij nei kracht ontvangen', één van de la Piano woorden van de Heer, voor zijn i meivaart. Gij zult kracht ontvaif!61 wanneer de Heilige Geest komt. Die kracht is een andere da onze. Het is een unieke kracht, dynamiek (dunamis) uit de hoge. dynamiek uit de verhalen van heil, dat de geringe opheft en zich buigt over de ellende, kracht, die een mens daartoe n !ePie heeft, om met het heil te leven en erfj, uit het heil te leven, die kracht len we ontvangen. Dat zal een vreemde krachtsontplooiing te geven. Nooit iets waarvoor apj komt, maar dat wel telt. Want jl. kracht wordt met applaus beloonifllcl daarin dan tegelijk gesmoord, deze kracht brengt kracht Voortgaande naar het rijk van »- en van kracht. Van Jezus, de Mess W t Y Phill geh we i! raite inde lard vg( Van een verslaggever AMERSFOORT De zestien VVDM'ers die wegens het organiseren van de groetweigering op 1 augustus vorig jaar en het houden van een sit- dow-staking in een kazerne in Wezep werden veroordeeld tot gevangenis straffen van drie weken tot twee maanden, hebben bericht gekregen dat ze hun straf in de maand juni of juli moeten gaan uitzitten. Ze moeten allemaal hun straf in een burgergevangenis ondergaan, behalve VVDM-voorzltter Kees Beemsterboer, de enige van de zestien die nog in dienst is; hij moet zich dinsdag bij het militair strafkamp in Nieuwersluis melden. Aanvankelijk moest hij giste ren al die gevangenis in, maar omdat toen de ledenvergadering werd gehou den kreeg hij nog respijt tot na pink steren. Donderdag trad Beemsterboer overigeais statutair af als voorzitter van de WDM. Hij moet een maand uitzitten. Intussen plegen de WDM-ers nog uit voerig overleg met kamerleden voor het indienen van een nieuw gratiever zoek, maar de kans dat ze dat ook in derdaad zullen doen is vrij gering om dat een nieuw verzoek weinig zin lijkt te hebben. Een eerste gratiever zoek van de WDM-ers werd in april nog tijdens de laatste dagen van het kabinet-Biesheuvel afgewezen. wak zij zuu ro ble rig NED. HERV. KERK Beroepen: te Bovenhardinxveld: lOOt Joi Jongerden te Veenendaal; te Go0 chem: H. E. K. Vegter, te Surhuisisti veen; te Noordeloos: T. W. van Lej Heyden, kand. te Rotterdam. m Aangenomen: naar Vries (Toe^-wj R. Postma, wonende tc Zoeterwj) Ml voorheen remonstrants predikan^i itgepi eken] Vlaardingen, Bedankt: voor Giessendam (toez.) C. Schuurman te Putten. Afscheid op 10 juni van Lutkei rum: J. J. Nijenhuis, ber. te Ede. Reeuwijk: C. Snoei, wegens be: ming tot pred. direkteur herv. b voor inw. zend. op geref. gronds|)n hij zal op 14 juni te Amersfoort zodanig worden bevestigd. Intrede: te Heerde: G. Zonneberg Scheveningen. GEREF. KERKEN Beroepen: te Lioessens: Th. M. Jfgj die ÏÏDE md Scholenbouw in Zuid-Afrika Door de geweldige reacties op het ar tikel in Tr/Kw van 6 maart jl. is het ons onmogelijk ieder persoonlijk te bedanken, 60.000,- is overgemaakt; ƒ4.000,- op de Rabobank. De tot nu toe gemaakte onkosten zijn ƒ400,-, voornamelijk portokosten. Er krijgen 370 kinder onderwijs in de geopennde vier schooltjes. Deze zijn te klein en moeten bijgebouwd worden. De bou- vergunning voor de andere schooltjes is aangevraagd en ze zullen D.V., dit jaar gebouwd worden. Treffend is het dankgebed van één van de moeders op een vrouwen-biduur in deze ge bouwtjes. 'Dankie liewe Here, dat U die onderwysers gestuurd het om onse kindertjes 'n opvoeding te kom gee. Here as U huile en die skole nie ge- stuur het niet, dan sou onse kinders slegte rondlopers geword het, wat vir niks deug nie!' Dit is die getuigenis van 'n bruin moeder, wat self nie kan lees nie, zo schreef mevr. Van Wijk. Alle lezers onze diepste dank. Garijp namens Comité Hulp-Kleurlingen', P. de Vries-Grceve. delkoop, kand. te Amsterdam, beroep heeft aangenomen. Intrede: te Sneek (voor de missll 1 naire arbeid in Brazilië) F. L. Schln wijk, voorheen pred. v. d. Geref. K 1 te Groningen-NO. 't- Overleden: G. Laarman (76) em. pi te Utrecht. Was predikant in Self" rendijke, Klundert, Hilversum Utrecht GEREF. KERKEN (VRIJGEM) Beroepen: te Leek: D. Grutter te zum. Afscheid: van Hengelo (Ov); M. I des, ber. te Ermelo; GEREF. KERKEN (VRIJGEM BV) Afscheid van Heerenveen: J. D. H® man ber. te Wezep. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Nunspeet (2e pred. tak B. Bijleveld te Bussum. Overleden: M. Baan (67) em. pred, Driebergen. Was predikant in Rijftc burg, Bussum, Dordrecht, en in Zei Beroepbaarstelling: Cand. C. J. Scf8« rer, Hoofdstraat 23a, Driebergen. Geef voor alle aow-ers de mogelijk heid tot aanschaffing van 3- of 4 maandelijkse visvergunningen, tegen 1/3 of 1/4 deel der kosten. Vele 'be jaarden', w.o. ook vele minder vali den, vissen alleen in de zomermaan den, bij mooi weer. Thans worden zij belemmerd zo nu en dan eens te vis sen vanwege de voor hun te hoge kos ten. Appingcdam Grete Petersen: RANDEN OM BORDUREN (oorspr. Deense Mange slags borter). Vertaling G. Baalen-Walther. Uitg. Zomer en K n ning B.V. Wageningcn 'Handwerkfet bliothcck'. 64 pag. Prijs 12.90. In bovengenoemd werkje komen meer dan 200 voorbeelden tegen eenvoudige en meer ingewikkelde n den en randjes om te borduren; kleding of andere gebruiksvoorwerp! Veel motieven zijn afgeleid van ou handwerken uit vele en verre lande Ruim 20 blz. van dit goed verzorg boekje geven telpatronen voor aftel *1 re stof (kruissteek). Op een zeil aantal pagina's komen tekening j voor van randjes die op de te bord ie ren stof overgebracht moeten worde sr Wie moeite heeft met het teken|n van een zelfbedacht randje op een versieren kledingstuk kan dus Grete Petersen steun vinden. Al het nauwkeurig overbrengen van e' is gegeven voorbeeld vermoedelijk n<fj meer hoofdbrekens kosten (Zijn nog ouderwetse strijkpatroontjes?) Technisch advies voor practische pascing. richtlijnen voor de werkwij 3 en duidelijke voorbeelden van toe 1 passen steken maken de 64 bladzijdi 1 vol. R. D.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2