Rassenwaan en achterstelling hebben wortels in ver verleden I i Zweeloo had al veel eerder conflicten met burgemeester Nog geen dirigent voor Residentie-orke; Ais de show de tent uitbarst begint het Holland Festival Joden, christenen en heidenen Minister Vorrink: lood in benzine moet snel beperkt Luchtvrachttarieven gaan 5 pet omhoog Centrum beknot Mr. Greebe zou besluiteloos zijn en te weinig op.het raadhuis komen Partijgenoot doet nu felle aanval op hem TROUW/KWARTET VRIJDAG 8 JUNI 1973 BINNENLAND/BUITENLAND Tll/B door W. F. Stafleu Er zijn onlangs twee boeken ver schenen waarin de achterstelling, vervolging, verdrijving en ver nietiging van de joden in de loop der eeuwen beschreven worden' een boek van de Berlijnse histori cus dr. K. Kwiet: Van Jodenhoed tot Gele Ster, verbijsterend re laas van discriminatie en rassen waan, en Zeilen der hoop, het verhaal van Simon Wiesenthal, de grote speurder naar oorlogs misdadigers, over 'de geheime missie van Christoffel Colum bus'. Anders dan dr. Kwiet, die op het 'Reichskommissariat Niederlande' pro moveerde en méér studies over het Nederlands fascisme schreef, staat Wiesenthal niet als historicus te boek. Het is dus niet te verwonderen dat vakgeleerden bij zijn veronderstellin gen en constructies de wenkbrauwen heben gefronst. Zijn betogen over de (voor een deel eerder opgeworpen) kwestie of Columbus een jood was en of zijn ontdekkingsreis gefinancierd werd door joden om de verloren tien stammen Isiraëls te zoeken, die beto gen zijn inderdaad een beetje specula tief. Maar dat is helemaal niet het be langrijkste van dit schokkende boek. Schokkend is, wat Wiesenthal in aller lei archieven opdiepte over de vervol ging van de joden in het Spanje van de vijftiende eeuw een vervolging die net als onder het Hitlerbewind op de 'Endlösung' moest uitlopen. En be langrijk is het, te weten dat rassen waan en achterstelling hun wortels hebben in een ver verleden. Want het is nog niet helemaal over in de wereld. Inquisitie Ik herinner mij dat we op school over de Spaanse inquisitie leerden dat die de ketters. d.w.z. de protestanten, ver volgde. Maar ik vermoed dat het op treden van de inquisitie tegen de jo den de vervolging van alle andere groepen gelovigen in wreedheid en uitgebreidheid ver heeft overtroffen. Alleen daarvoor al moet men Wiesen thal maar lezen. Dan wordt ook het verschil duidelijk tussen de inquisitie van Columbus' dagen en het antisemi tisme van Goebbels en Streicher. Dat laatste was een uiting van bar zij het modern heidendom; de inquisi tie was een kerkelijke zaak, en wat Wiesenthal beschrijft, is de tragiek van een christendom, dat de joden vervloekte. Zoals paus Johannes XXIII in een boetegebed uitsprak: 'Wij bekennen thans dat vele, vele eeuwen van blindheid onze ogen hebben ver duisterd, zodat wij de schoonheden van Uw uitverkoren volk niet meer zien en in zijn gezicht de gelaatstrek ken van onze eerstgeboren broeder niet meer herkennen.' Wiesenthal noemt ook de inquisitie heidens: 'Eigenlijk betekende de in quisitie een terugkeer tot het heiden dom, tot de vuitus van het mensenof fer, dat noch in Europa, noch voor zover bekend in andere wereldde len tot de invoering van de inquisitie in enige godsdienst meer voorkwam. Zelfs dieren werden niet meer geof ferd. De inquisitie draaide de klok te rug tot de tijd der christenvervolgin gen onder keizer Nero. Maar wie was Nero? Een heiden die christenen liet martelen en door wilde dieren liet verscheuren. Na zijn dood volgde een tijdperk van meer dan duizend jaar vooruitgang, een vooruitgang waarvan niet valt te ontkennen dat zij onder invloed van het oorspronkelijke chris tendom tot stand kwam. De inquisi tie heeft duizendmaal zoveel slachtof fers gemaakt als Nero. Ieder kind kent deze Romeinse keizer en hoort op school over de christenvervolgin gen onder zijn bewind, maar over de inquisitie leren dezelfde kinderen zo goed als niets.' Racisme En ook de volgende pasage is veel zeggend en ontroerend: 'Zo raakte de Spaanse kerk verward in een kluwen van nationalisme en racisme, die re gelrecht naar de brandstapels leidde. Toen deze werden aangestoken, zette het kerkkoor een 'Te Deum Lauda- mus' in, maar tot welke god richtte men zich daarbij? Hij bestaat niet, (ADVERTENTIE) de grootste mappen- maker Ooit papieren kwijt? Atlanta levert alle mappen voor pape rassen, polissen, en documenten. ^SvTl/VKTA I SL-X mappen Verkrijgbaar bij elke moderne kantoorboekhandel. Terechtstelling van een jood na een godsgericht in Bergen (Hene gouwen!. Hakenkruisen op joodse grafzerken. Christus is niet bloeddorstig, verlangt geen mensenoffers. Als apostelen van een nieuw geloof, of eigenlijk als ver valsers van de leer van Christus, tra den in Spanje de dominicanen op, die het volk 'domini canes' noemde, 'hon den van de Heer'. Deze heer was de inquisitie, waarvan zij de bloedhon den waren. Ononderbroken maakten zij jacht op ketters, in paleizen, in eenvoudige woonhuizen en de juderia (jodenbuurten WFS). Hun slacht offers verdwenèn in de kelders van de inquisitie, wa»r dominicanen en le den van de Heilig» Hermandad (de toenmalige SS. kun wel zeggen WFS) als cipiers optraden. Het aan tal gevangenissen werd met de dag groter, duizenden kloosters verbouw den hun kelders tot kerkers. Omdat het aantal gevangenen voortdurend groeide, kwam er steeds meer plaats gebrek; vele gevangenissen waren zo dichtbevolkt dat de arrestanten er moesten staan.' Geen wonder dat de Spaanse joden een land zochten om uit te wijken vandaar Wiesenthals relaas over de verhouding tussen de joden en Co lumbus. Hoe men daar verder over denkt, Amerika werd inderdaad een nieuw vaderland voor statenlozen en onderdrukten, en voor talloze joden is het al meer dan vier eeuwen het 'be loofde land', het land dat hun be scherming biedt Thans is voor de jo den de staat Israël datgene wat zij zich van het door Columbus ontdekte 'Indië' hadden voorgesteld. Symbool Het boekje van Kwiet komt langs an dere wegen in hetzelfde land: de Da vidster, teken van schande, wordt tot een waar joods symbool, als hij in 1948 zijn plaats krijgt op de nationale vlag van de staat Israël, een staat 'die haar betekenis evenzeer verkrijgt uit de visie van de joden op hun toe komst als uit het onzegbare afgrijzen van het jongste verleden,' zoals Gers- hom Scholem schreef. Kwiet voont aan, dat de joden (samen met de christenen trouwens!) in de negende eeuw al de 'gele vlek' droe gen, en wel in Arabische gebieden. De heersende christenheid in Europa nam het gebruik over. Sedert de 13e eeuw droegen joden een 'gele vlek' (nu echter samen met de ...Moren). Het was het startsein tot gettoïsering en verdrijving van de joodse minder heid. In de 18de eeuw, de tijd van verlichting en emancipatie, verdwe nen de herkenningstekens. Maar de traditie werkte door. De nationaal-so- cialisten kenden deze traditie. De 'ge le vlek' van de Duitse fascisten over trof op zijn beurt zijn christelijk-mid- deleeuwse voorloper wat werking en doel betreft. Hij kondigde de eindop lossing van het jodenvraagstuk', de fy- gen was iedereen eraan gewend. 'Ze raakten ook gewend aan het feit dat zij steeds minder 'dragers van de ster' ontmoetten. Ontsteld of onver schillig hadden ze toegekeken, toen de joden in kleine groepen uit hun mid den weggevoerd werden en naar de verzamelplaatsen en vertrekposten werden gebracht. Het ging hen niet aan. Zelf hoorde men niet tot de uit gestotenen, tot de 'vijanden van het volk', voor wie geen plaats meer was in de maatschappij. Men wilde cn mocht zich niet met hen identifice ren, aan hun kant gaan staan. Men zag hun positie, vermoedde hun 'ge wisse' lot, dat men niet zou willen de len. Men wendde zich af, en juist dat hadden de nationaal-socialisten gewild en bereikt.' En de kerken? Treffend is dat zowel Wiesenthal als Kwiet uitvoerig de houding van de kerken en de positie van de gedoopte joden behandelen. De Evangelische kerk van Silezië stootte in de oorlogsjaren de gedoopte joden uit de kerk. De Duitse Belijde- niskerk (van Niemöller c.s.) ontving ze echter juist hartelijk. Verder wa ren én de protestantse én de katholie ke kerken in Duitsland in het alge meen passief. Zo ook in Polen. In Frankrijk, België en Nederland pro testeerden de kerken heftig vanaf de kansels en organiseerden ze reddings acties. De clericaal-fascistische vazal staat Slowakije hield zijn bescher mende hand boven de gedoopte joden: Slowaakse priesters bekeerden vele hulpzoekende joden alsnog tot het christendom: de pas bekeerden wer den niettemin gedeporteerd. De Bul gaarse metropoliet kondigde af dat de joden wegens de kruisiging van Chris- tus met een eeuwig rondzwerven wa ren bestraft en dat daarom geen mens het recht had, hen te kwellen of te vervolgen; de grote meerderheid van de bevolking hield zich daaraan; de Bulgaren stelden zich op als de be schermers en redders van hun joodse landgenoten en de 'eindoplossing' van de SS mislukte in Bulgarije: DEN HAAG Minister Vorrink wil zo snel mogelijk de hoeveelheid lood in superbenzine beperken tot maxi maal 0,4 gram lood per liter. De tota le loodbelasting in het milieu zal daardoor ondanks toename van het autoverkeer 'belangrijk' dalen. Mevrouw Vorrink loopt hiermee voor uit op het overleg over lood in de benzine in de EEG. Dit overleg is nog niet afgesloten. De minister zegt, dat het lood dat via benzine in het milieu geraakt, nu nog geen directe bedrei ging oplevert van mens en milieu, maar dat een toename toch ongewenst wordt geacht. De hoeveelheid lood in benzine hangt samen met de samenstelling van het autopark. Deze is in Europa in te genstelling tot de verenigde staten gegaan in de richting van motoren met kleine cylinderinhoud en hoge compressie. Deze motoren gebruiken per kilometer minder brandstof, die echter moet voldoen aan hogere eisen (octaangehalte van ongeveer 98). De vereiste benzine kan bij de huidige mogelijkheden van de olieraffinaderij en, alleen worden verkregen door toe voeging, of van loodverbindingen. of van andere toevoegingen. In verband met onzekerheden over de gevaren die deze andere toevoegingen kunnen opleveren is de minister nu niet van plan verdere maatregelen met betrekking tot de 'superbenzine' te nemen. Minister Vorrink heeft haar maatregelen aangekondigd in haar antwoord op vragen uit de Twee de Kamer T/ i frTlT ■p ii ÈJ DEN HAAG Het Residentieorkest brengt in de 28 weken vanj komende winterseizoen 28 verschillende programma's. Niet miw dan vijftien dirigenten zijn geëngageerd, waaronder vijf die voor eerste maal met het Residentieorkest zullen optreden. Bij de presentatie van het winterpro- gramma bleek, dat ook nu nog geen op volger van Willem van Otterloo be kend is. Men wil de orkestleden in ruime mate inspraak geven in een dergelijke benoeming, en over wie en wanneer is de leiding van het Haagse ensemble bijzonder vaag. De dirigen ten die zullen gasteren zijn onder an dere Jersy Semkow, Jean Martinon, Ferdinand Leitner, Bruno Maderna, Peter Keuschnig en de gepensioneer de Willem van Otterloo. Een lange rij van solisten zal aan de concerten meewerken. Onder hen zijn: Arrau, Edinger, Simon, Eschenbach, Krebbers, Akkerhuis, Szeryng, en Nel- sova. Vocale medewerking zullen het Nederlands Kamerkoor en het Neder lands Vokaal ensemble verlenen. Dit seizoen geen amateurkoor en geen Mattheus-passion onder Nikolaus Har- nonkourt. Voor het enige concert met orgel, namelijk de derde symfonie van Saint-SaMns zal men gebruik van een Kienle-orgel, een elektroi instrument. De keuze-concerten worden gesp]'50 in zes concerten in het Congre y0 bouw en vier in het HOT-theater. deze serie zijn de meest interess» ƒ6' werken opgenomen waaronder - Penderecki, Cage, Non, Schönl* Strawinsky en Zimmermann. Van 42 componisten uit de twinti eeuw zullen zestig werken worden gevoerd. Opmerkelijk is, dat in gehele seizoen slechts één NederlJwe werk, namelijk van Johan Wagei zal worden uitgevoerd. Nieuw voor het Residentieorkest is mogelijkheid tot gespreide beta! van de abonnementen, waarbij het bedoeling is de ene helft te betif bij de bestelling en de andere voor het einde van het jaar. nieuwigheid waarvan men goede sultaten verwacht. J! Verplicht sieke vernietiging van de joodse bevol kingsgroep, aan. Kwiet verstaat onder het begrip 'gele vlek' alle kledingvoorschriften, verne- derings- en onderscheidingstekens die de joodse minderheid opgelegd wor den. Een minderheid die de eeuwen door tot 'zondebok' bestempeld wordt, en als het ware als plaatsvervanger van het negatieve 'Ik' van de meer derheid wordt bestraft. De 'gele vlek' vergemakkelijkt deze projectie. Hij is een geschikt hulpmiddel, omdat hij het slachtoffer tekent. Op een gruwelijke manier zien we dét onder de nazi's bevestigd: haast overal kwam eerst het voorschrift dat de jo den de ster moesten dragen, en prompt volgden de razzia's en de trans porten. Polen opende de rij. In Ser vië waren geen transporten nodig alle joden werden in het land zelf vermoord. Vervolgens kwam de ster in het bezette deel van Rusland, in Roemenië, daarna in Duitsland zelf. In Frankrijk verzette zelfs de Vichy- regering zich heftig. In Nederland werden 569.355 sterren voor 140.000 joden uitgereikt. In Bulgarije sabo teerde de vazalregering de uitvoering van de maatregel. In Griekenland hadden de nazi's meer succes. In De nemarken mislukte de sterren-actie en werden de meeste joden naar het neu trale Zweden gesmokkeld. Ook in Fin land en Noorwegen droegen de joden geen ster. Er waren spontane protestdemonstra ties. Bijna niet in Oost-Europa, wei nig in Duitsland, maar wél overtui gend in overig West-Europa, vooral in Frankrijk, schrijft dr. Kwiet. In Pa rijs werd geel tot modekleur verhe ven; politiecontrole en arrestaties maakten echter spoedig een eind aan het dragen (door niet-joden) van zelf gemaakte sterren. In Nederland het zelfde beeld: ster-imitaties, met op schriften als 'protestant' of 'r.-k.' op de sterren, gele en oranje bloemen; de links-socialisten van de verzets groep De Vonk brachten 300.000 pa pieren sterren ir omloop, met het op schrift: 'Jood en niet-jood één in strijd'. In Duitsland zelfs verstomden de 'stemmen van medelijden' niet. In april 1943 al schreef de naminister Goebbels dan ook dat de door hemzelf ontworpen jodenster maar weer moest verdwijnen. Het ontbreken van pro test in Oost-Europa is volgens Kwiet toe te schrijven aan het daar altijd sluimerende antisemitisme, speciaal in Polen 'Ze raakten gewend' In het algemeen: zélfs in West-Euro pa reageerde maar een klein percenta ge van de bevolking. De meerderheid ontving de gele vlek met ontsteltenis of onverschilligheid. Na een paar da- Het is misschien een anticlimax, nog te wijzen op de treffende illustratie van Kwiets boekje: toch draagt die overtuigend tot het geheel bij, waar mee Fibula zijn traditie voortzet. Zo'n boek als dat van Kwiet zou toch tot de verplichte lectuur op bijvoorbeeld elke vwo-school moeten behoren? Van Jodenhoed tot Gele Ster, door K. Kwiet. Uitgave Fibula, Bussum, 216 blz. 14,90. Zeilen der hop, door Simon Wiesen thal. Uitgave H. J. W. Bccht, 232 blz., 19,50. GENEVE Ruim 100 luchtvaart maatschappijen die zijn aangesloten bij de internationale vereniging van luchtvervoer (IATA), hebben besloten de tarieven voor luchtvracht met in gang van 1 oktober met gemiddeld 5 pet te verhogen. De IATA heeft mee gedeeld, dat de nieuwe tarieven de goedkeuring van de regeringen behoe ven en dat zij twee jaar van kracht zullen blijven. Onderhandelingen hebben geleid tot selectieve verhogingen van minimum tarieven, van tarieven voor vervoer van bij naam genoemde goederen en van tarieven voor vervoer van stuk goed. Over het geheel bezien heeft men, volgens de IATA, de verhogin gen tot vijf procent beperkt weten te houden. ROTTERDAM Als de opening van het Holland Festival op lt> juni in Rotterdam zo verloopt als Jan Hein Groot nu al in het nieu we nummer van 'Ouverture' (huisorgaan van het R'dams Philh. Orkest) beschrijft, wordt het wel een groot feest. Na het nog wat vormelijke begin met een concert door het Rotterdams Phil- harmonisch in De Doelen, voorstel ling van het Ballet Folklorico de Mexico in de Schouwburg en, tezelf dertijd, een opvoering van de politie ke satire 'Eva Peron' in het Piccolo Theater, begint het pas goed. In De Lantaarn opereert het Welfare State Theatre uit Leeds, een groep die alles wil doen 'waarvoor de wel vaartsstaat geen aandacht kan opbren- gen'. Deze groep treedt bij voorkeur f'rfjjj op straat op, en Jan Hein Groot ziet ze op 15 mei zich al improviserend van De Lantaarn (in het oude wes ten) een weg naar het Schouwburg plein banen. Daar nl. gaat het grote feest losbarsten. Volgens Jan Hein Groot moet dat ongeveer zo gaan: Een voor deze gelegenheid aangekleed plein: gekleurd water in de vijvers, een metershoge stellage met beschilderde panelen (door beeldend kunstenaar Cor Kraat) en vlaggen en stalletjes waar groepen buitenlandse werkne mers het publiek hun nationale ge rechten laten proeven en zullen uitno digen met hen te dansen en te zingen bij de 'strijkjes' die ze zelf meebren gen. The Welfare State Theatre, The National Theatre, de Amsterdamse Di- xiland-band The Animal Cracker, de Vlaamse folkloristische groep 't Kliekske, de popgroep Solid Gold Ca dillac hebben reeds voor de juiste stemming gezorgd. In een op de hoek bij de Pauluskerk opgezette tent, waarin 2000 mensen een plaats kun nen vinden, gaat dan een show van start waarover geen zinnig woord valt te zeggen. Welfare State en National Theatre zijn namelijk geen groepen die volgens een vastgesteld program ma te werk gaan. Ze doen wat ze goed dunkt, en dat kan van alles zijn. Ze Twee dansers van het Ballet Folklorico de Mexico dat op de openioj avond van het Festival te Rotterdam optreedt. zullen in ieder geval het publiek on middellijk bij hun programma betrek ken: wie er is speelt mee. Maar het grote moment breekt pas aan als de show de tent uitbarst, als alle arties ten en kunstenmakers en het publiek in optocht over het Schouwburgplein zullen gaan en zich daar een happe ning zal afspelen zoals Rotterdam die nog niet eerder heeft beleefd. Leden van het Ballet Folklorico de Mexico zullen zich mee in het feestgedruis storten. Evenals jongelui van het Ric- ciotti-ensemble dat eerder op de avond klassieke muziek heeft gespeeld in de hal van het Centraal Station. Een vreugdevuur, midden op het plein, zal worden ontstoken en boven de hoofden van de verzamelde schare zal knallen vuurwerk uiteenspatten. Het Holland Festival 1973 zal zijntej gonnen. HAARLEM Toneelgroep Centrui moet van het ministerie CRM tachtil duizend gulden bezuinigen. Dit wei bekend gemaakt door de voorzitti Zg van het Stichtingsbestuur, de hei W Mije, wethouder te Den Helder. 'A jjjj dit beleid van de overheid zich vooifn zet' zei hij in de Helderse raadsverj dering, 'zal dit rampzalige gevolgi hebben. Als de landelijke overheio1 steeds minder geld voor de kunst b G' schikbaar stelt, zullen andere inste lingen net als Centrum afha kelijk worden van subsidies van g IG' meentelijke overheden'. jjj' Van onze correspondent ZWEELOO In liet rustige Drentse zanddorp Zweeloo (2500 inwoners, de op een na kleinste gemeente in de provincie) rommelt liet al een hele tijd. De dreigende kortsluiting tussen de burge meester, de 56-jarige socialist mr. H. Greebe en de zeven jman sterke gemeenteraad beeft zicb nu ontladen. Vijf raadsleden hebben een vertrouwelijke brief getc&reven aan de commissaris van de Koningin mr. K. H. Gaarlandt. tekening van de architecten van de stichting goedkeuren, anders duurt het nog weer jaren', verzuchtte het VVD-raadslid J. Been. Marken Het conflict over het jeugdgebouw is niet het eerste in de bijna 24-jari- ge loopbaan van burgemeester Greebe. Toen hij op 10 september 1949 geïnstalleerd was als opvolger van de naar Meppel vertrokken mr. A. Kleijn vond hij een gemeente met een beroepsbevolking die voor negentig pet. in de landbouw werk te. Zweeloo en de vijf daarbij beho rende dorpen werden in feite echter bestuurd door de volmachten van de marken, twee van elk dorp, die door de boeren van ieder dorp werden gekozen. Deze ervaren en wijze man nen vormden en vormen nog een soort raad van ouden, die bepaalde gemeenschapsaangelegenheden re gelt. De burgemeester heeft onder vonden dat hij deze niet buiten de volmachten om met de officiële ge meenteraad kon regelen. Tien jaar geleden waren het verwik kelingen met de boermarke van Meppen over grondaankopen, en over de invoering van toeristenbe lasting in Zweeloo, als eerste ge- Alleen de beide wethouders hebben de brief niet ondertekend. Wethou der J. Warmolts (PvdA) zegt dat de brief van de fracties is uitgegaan. Ook als ze mij gevraagd hadden zou ik de brief toch niet hebben onder tekend, zegt hij. Raadslid J. Kuipers, fractievoorzitter van de PvdA, zegt dat een deputatie uit de raad tevoren een gesprek met de burgemeester heeft gehad. We hebben hem toen meegedeeld dat we deze brief zouden schrijven. 'Enkele maanden geleden', zegt hij, 'heb ik in een raadsvergadering de burge meester al gewaarschuwd dat het hier nog eens tot een uitbarsting zou komen. Er wordt in de gemeen te verteld dat de heer Kuipers de initiatiefnemer is van de brief tegen zijn partijgenoot. Maar hijzelf ont kent dat met klem. 'Wel heb ik de burgemeester eens in het openbaar verweten', zegt hij, 'dat hij te be sluiteloos is en een groot tekort aan bestuurskracht demonstreert. De burgemeester komt regelmatig on voorbereid op de raadsvergaderingen en is ook veel te weinig op het ge meentehuis. Ook deze week toen burgemeester Greebe reeds wist van de brief die onderweg was naar Assen heerste er een geprikkelde stemming in de meente in Nederland. Ook in de sfeer van toerisme waaraan Zweeloo de laatste jaren zeer rijk is gewor den lag het slepende conflict over de instelling van een inrijverbod (om de rust te bewaren) in de his torische buurtschap Aalden, een conflict dat voor de Kroon werd uit gevochten. [Olll Museumdorp raad. Dat -kwam doordat niemand de knoop door durfde te hakken rond de stichting van een wijkgebouw met een jeugdcentrum. Reeds jaren lang probeert men een dergelijke combinatie te verwezenlijken; ge meentebestuur en stichtingsbestuur hadden ieder een afzonderlijke ar- chitekt aangetrokken. Na veel gehar rewar ging men akkoord met een sa menwerking tusen beide architecten, maar toen het eerste ontwerp klaar was, waren het stichtingsbestuur van het jeugdgebouw en de door dit bestuur aangetrokken architect boos omdat hun inbreng in het plan vrij wel genegeerd bleek te zijn. 'Zat ik in het bestuur van de stich ting, dan had ik er al lang een punt achter gezet. Het gemeentebestuur van Zweeloo durft niet te beslissen', riep de heer Kuipers in de gemeen teraad uit. 'Laten we alsjeblieft de Een grote verdienste van burge-1 meester Greebe, en dat geeft iedere inwoner van Zweeloo toe, is dat hij zijn wensdroom om van het oude Drentse brinkdorp Aalden een le vend openluchtmuseum te maken in vervulling heeft weten te brengen. Zweeloo, dat in de vorige eeuw de schilder Van Gogh herbergde, en waar de laatste jaren stukken in de Drentse taal in het eigen openlucht theater worden gespeeld, heeft dank zij de inspanning van burgemeester Greebe in Aalden een historisch en cultuurmonument, dat van ver bui ten ons land de aandacht trekt en de culturele traditie van Zweeloo hoog houdt. De burgemeester weigert commen taar te geven op de brief. Van het kabinet van de commissaris der Ko ningin vernemen wij dat de onderte kenaars van de brief binnenkort door mr. Gaarlandt zullen worden ontvangen. Pas daarna zal de com missaris zijn advies aan de minister over eventuele herbenoeming van mr. Greebe opstellen. Zweeloo wacht in spanning af hoe dit advies zal zijn; vóór 1 september zal men het weten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 16