rtikelen van dr. Dippel ;ijn nog hoogst actueel i ét Surinamers herdenken: een eeuw eleden kwamen de Hindostanen Woontips voor ouderen een recordbezoek verwacht an buitenlandse toeristen Zeeland wil weer praten over de Baalhoek-industrie FAMILIEBERICHTEN LEERLING-ZIEKENVERZQRGSTERS KW/KWARTET DONDERDAG 7 JUNI 1973 BRL9 or prof. dr. H. M. Kuitert omgekeerde wereld. Een bundel artikelen van Dr. C. J. Dippel. (iameld en ingeleid door dr. J. M. van Veen, in samenwerking dr K. A. Deurloo en dr. J. W. Fennema. Serie Oekumene. Bosch Keuning. Baarn 1973. Prijs 7,90; voor abonnees 5,50. artikelen in deze bundel zijn van 1962 (in een vroegere bundel zijn jer verschenen artikelen al eens enonien). Zij weerspiegelen Dip- gedachtenwereld in meestal be- pelijke en inspirerende taal. gedachtenwereld is te typeren n uitzonderlijke combinatie van omheid en kritiek. Onder vroom- versta ik hier dat Dippel zich persoonlijk door het levende ord van God aansproken voelde en rvan in vrijwel alle bijdragen ook uigenis heeft afgelegd. Maar in te- stelling tot wat wij dikwijls bij me mensen zien gebeuren, was het ct niet dat Dippel zich van wereld cultuur distantieerde. Integendeel, Woord dat hij hoorde was een ird dat voor zijn besef diep en kri ll in onze moderne cultuur in- ep. En ook déérvan spreken bijna bijdragen in deze bundel. Zo is pel dus allereerst een voorbeeld moderne, kritische vroomheid als bestaanbare mogelijkheid. Daar- st is hij ook nog wel op andere nieren een wegwijzer. Allerlei mo- ne problemen bv. die van de nomische en technische groei i door Dippel reeds uitvoerig aan orde gesteld. Ik noem hier het m.i. r heldere en evenwichtige opstel uurwetenschap en techniek: onbe- ien kansen voor meer menselijk- (eerder verschenen in Jeugd en tuur), waarin Dippel zich ener- s te weer stelt tegen het gangbare lelden op de techniek als de grote isdoener van deze eeuw en ander- Is aanwijst waar de werkelijke lop ligt: in de cultuur de men- zelf die de zegen en de kansen de techniek blijkbaar niet kan of uitbuiten voor meer menselijk- d, en die alleen maar van 'enzo- rt' weet. inen wij met dit 'enzovoort' bre- Ik schrijf het slot van dit opstel r, omdat het typerend is voor wat zopas Dippels kritische vroomheid mde. Breken met onze consumptie uur brengt ons op 'onbekend nieuw terrein, waar alleen de taal van de niet-door-ons-geconstrueerde werke lijkheid ons leiding kan geven, dat is: het Woord van God, van de Werkza me werkelijkheid, die wil dat wij al len een stil en gerust leven hebben om tot kennis te komen van de Waar heid, d.i. onszelf en de ander en de wil van God te ontdekken en daardoor: vrijheid en gemeenschap, op de materiële basis van gezamenlijk ge deelde vruchten van ons eerlijk na tuurwetenschappelijk technisch ken nen en kunnen'. Geschreven in 1966, en men ziet: hoogst actueel. K. H. Ohlig H. Schuster, Katholiek dogma - splijtzwam der kerken? Spec trum A-5. Utrecht Antwerpen 1972. Prijs 8,50. Dit boek (108 bez) kan inderdaad, zo als in de introductie te lezen staat, dienen als een werkboek voor oecu menische en/of interkerkelijke ge spreksgroepen. De auteurs zijn rooms- katholiek; zij belichten de roomska- tholieke leer en traditie. Maar zij doen dat niet op de manier van het gelijk willen hebben, integendeel, zij proberen de woorden van de rooms- katholieke leer te herleiden tot de zaak die er eigenlijk mee bedoeld is. Dat wil zeggen: volgens hun inzicht ermee bedoeld is. Dat zal stellig niet altijd tot inzicht van alle roomskatho- lieken zijn, ook niet altijd het inzicht van het officiële kerkelijke leergezag. Maar dat is ook in de roomskatho- lieke kerk vandaag van minder be tekenis dan vroeger. Het laat integen deel, zien met hoeveel vrijheid de roomskatholieke theologen zich bewe gen in en als het* moet: tegenover hun traditie. Twee goede voorbeel den op, overigens verschillend ter rein: de (christologische) uitleg van de mariologie en de anti-wettische op vatting over huwelijk en echtschei ding zijn m.i. goede voorbeelden van wat in een oecumenisch werkboek vruchtbare gesprekstof kan zijn. Dr. P. A. Elderenbosch, Jahweh is onze God. De Bijbel in de verkondiging van het oude Israël. Cyclus voor het Dr. C. J. Dippel tweede jaar. Uitg. Boekencentrum B.V. 's Gravenhage 1973. 143 blz. Prijs 13,75. Dit boek is een vervolg op 'Hoor Is raël en zodoende een voortzetting van de poging om te reconstrueren hoe men in de tijd rond het begin van onze jaartelling in de synagoge met de Bijbel bezig was. De oude Synago ge had een vast rooster voor schriftle zingen. Kunnen we dat rooster terug vinden, dan weten we ook wat de eer ste christenen m.n. de kringen waaruit het Nieuwe Testament is ont staan aan scholing uit het Oude Testament hebben meegekregen. De eerste generaties christenen deelden nl. veelal hun godsdienstige activiteit met het jodendom. Waar het boekje op neer komt is dus een bundel meditaties over de perico- pen van deze geconstrueerde leesroos- ter maar dan zo opgezet dat de lezer a.h.w. kan meebeleven waaraan de ou de kerk dacht bij het luisteren naar deze schriftgedeelten, of omgekeerd: welke oudtestamentische noties en passages meegeklonken hebben in het oerchristelijke geloofsgetuigenis. Wan- Ran an een verslaggever YNKAMAjRIBO Met een grote historische optocht is deze week in Suriname herdacht dat het \ioflderd jaar geleden is dat de eerste Hindoestaaanse immigranten in het land kwamen. In de dromende regen meerde bij de plaats Nieuw Ammsterdam, aan de samenvloeiing van de Surina- we- en Comme wijnerivier, het zeilschap 'Lala Rook' af met aan boord 'immigranten uit India'. Samen met vele belangstellenden trokken de 'immigranten' naar het commissariaat' waar een vijgeboom ;plant werd. Door de straten van Paramaribo trok een lange optocht. Aan gouverneur Ferrier werd een gedenkboek aangeboden. 'oen op 1 juli 1863 in Suriname de slavernij afgeschaft werd, werden er contract-arbeiders aangetrokken om op de plantages te werken. De eer ste immigranten waren Chinezen uit Java. Daarna arriveerden er Portu gezen uit Madeira. Toen Chinezen uit China, Hongkong en Macao niet meer wilden emigreren, richtten de planters hun blikken naar het toen malige Brits-Indië. In de Britse kolo niën was men goed te spreken over de werkkrachten uit dat gebied. 'ijdens laat pink sterweekeinde: an een verslaggever EN HAAG Het komende pinksterweekend zullen er niet meer ïitenlanders naar ons land komen dan vorig jaar, toen met acht- inderdduizend buitenlandse toeristen een nieuw pinksterrekord svestigd werd. Dit verwacht althans het nationaal bureau voor toe- sme. In 1873 kwamen met drie zeilsche pen en twee stoomschepen 2448 im migranten uit Brits-Indië in Surina me aan. Het aantal sterfgevallen on der de Hindostanen die in het land kwamen wonen, was groot. In 1873 stierven er van de honderd immi granten zeventien, in 1874 achttien. Mede daardoor schortten de Britse autoriteiten in 1875 de emigratie naar Suriname op. Pas toen de Ne derlandse regering garanties voor de gezondheidszorg gaf, kwamen weer Brits-Indiërs naar Suriname. Neder land liet onder meer een geneeskun dige school bouwen. Later kwamen ook regelmatig Javan ennaar het land. De Hindostaanse groep in Suriname ontwikkelde zich economisch zeer sterk. De materiële vooruitgang ging gepaard met een ontwikkeling op cultureel en intellectueel gebied. De Hindostaanse bevolkingsgroep is mo menteel de grootste in Suriname. In het parlement is haar politieke par tij het sterkst. De gouverneur, die de feestweek opende, zei onder meer: 'De Hindos tanen werken niet alleen in het land maar ook aan het land'. Pre mier Sedney merkte op dat de creo len bij de emancipatie van de Hin dostanen een grote rol hebben ge speeld. Statenvoorz'itter Lachmon zei dat de vroegere machthebbers niet uit het land zullen mogen vertrek ken voordat de Surinaamse bevol king tot een Surinaams volk is ge vormd. neer men deze enigszins naar jeugd sentiment (van de Kerk) smakende methode van omgang met de Schrif ten niet voor de enig zaligmakende houdt, geeft ze wat zij belooft: een rijke entree in de bijbelse overleve ring. Aan het adres van de overigens zo vakbekwame schrijver: het klassiek geworden boek Das Heilige (blz. 108) is niet van Fr. Heiier (hoewel die ook een klassiek boek schreef, nl. over het gebed) maar van R. Otto. En ook nog een opmerking aan de uitgever: clr. Elderenbosch, zal wel niet in 1937 te Amersfoort predikant geworden zijn (zoals op de achterflap staat) want hij was (dat leert dezelfde flap) toen nog maar 16 jaar. Kees Struyker Boudier, Vervreemding en Bevrijding. Bijdragen tot een mo derne anthropologic. Uitg. Ambo, Bilt- hovcn. Prijs 12,50. Dit boek bevat drie studies die zich afzonderlijk laten lezen, maar wel on der één noemer te brengen zijn, nl. die van een confrontatie tussen het fenomenologisch - existentiële denken over de mens enerzijds (vnl. Merleau- Ponty en Sartre) en het denken van de kritische, neo-marxistische filoso fen anderzijds (hier behandelt de schrijver vnl. Marcuse). Kort gezegd: existentialisten en neo-marxisten, wat hebben die elkaar te zeggen? Deze vraagstelling is m.i. vruchtbaar en verhelderend. Dat geldt ook als het om de uitwerking ervan gaat in de drie studies waaruit de bundel is op gebouwd. De eerste, onder de titel Moderne Anthropologic (een confrontatie van practisch-kritische en existentieel-fe- nomenologische anthropologie) is de openbare les van de schrijver, uitge sproken bij de aanvaarding van zijn ambt als lector te Nijmegen. Daarmee zal de zeer bevattelijke vorm wel samenhangen, en de wel wat ge makkelijk afgeronde tegenstelling tus sen filosofen die alles uit de maat schappelijke verhoudingen willen ver klaren (de marxisten) en anderen die juist vanuit het individu de hele wer kelijkheid willen afleiden. Natuurlijk bestaan zulke extremen (bv. Engels aan de ene kant en Sartre in sommige werken aan de andere kant). Maar door de bank genomen wordt er toch men leze b.v. Marx zelf genuan ceerder over gesproken. Intussen, de schrijver heeft groot gelijk als hij zegt dat de mens als zingever (de schrijver spreekt van 's mensen trans cendentale openheid) een fundamen teel gegeven is van onze werkgelijk- heid en hij heeft óók groot gelijk als hij aanwijst hoe dit element bij vele neo-marxistische filosofen zijn rechten heeft herkregen. Zeer interessant, en door zijn helder heid van weergave ook didactisch zeer knap vond ik de laatste studie over de wetenschapskritiek van Merleau- Ponty en Marcuse. Hier las ik ook dat fenoraenologen niet ontkennen dat de mens op velerlei wijze ook maat schappelijk geconditioneerd is, maar de fenomenoloog richt er nu eenmaal niet zijn aandacht op. Zijn taak bestaat in de doorlichting van de manier waarop de werkelijkheid voor een mens alleen maar als door hem be leefde werkelijkheid wordt ervaren, resp. in de doorlichting van de consti tuerende rol van het bewustzijn (123). Dat lijkt mij als probleem stelling een goede opening voor een gesprek tussen fenomenologen en kritische filosofen. Het tweede opstel (Vervreemding en bevrijding) behandelt de problema tiek van het kwaad de mens die van zijn mens zijn vervreemd is ge raakt uit de gezichtshoek van Sar tre en vervolgens uit de gezichtshoek van Marcuse. Het geheel is een goede en leerbare inleiding, in wat beide denken ten diepste beweegt. et bureau grondt deze verwachting Op het feit dat 'Keukenhof' op deze nte pinksterdagen niet meer geopend l en dat ook elders in het land de racht van bloeiende tulpen en bo en tot het Verleden behoort. Voor al van mensen staat bovendien de zo- lervakantie voor de deur. idien het weer in het weekend rede- jk is zullen er wel veel dagjesmen- jn op stap zijn en onder hen zullen or zich tok wel wat buitenlanders uit angrenzende landen kunnen bevin- en. Hotels en pensions noemen de elangstelling over het algemeen 're- elijk' maar niet zo dat er al geen led meer te krijgen is. In Amsterdam is nog hotelaccommo datie aanwezig voor de individuele toerist. In Rotterdam is reeds veel gereserveerd, maar hier en daar is aog wel ruimte. In Den Haag zijn de totels en pensions goed bezet en 'eemt het aantal boekingen toe, bij irticulieren is nog voldoende ruimte. Katwijk is in de hotels en pensions g Voldoende ruimte. In Noordwijk Is hier en daar nog ruimte. In Zandvoort zijn hotels, pensions en Particuliere accommodatie bijna vol. In Bergen zijn de hotels en pensions goed bezet, maar is bij particulieren nog voldoende ruimte. In stad en pro vincie Utrecht is nog voldoende ruim- Hoek van Holland en Haarlem, de hotels en kampeerterreinen aan de kust van Zeeland zijn reeds goed be zet, maar bij particulieren is nog vol doende ruimte. De bungalows zijn daar voor zeventig tot tachtig procent bezet, magr 'landinwaarts' is in Zee land nog plaats. MIDDELBURG Gedeputeerde sta ten van Zeeland hebben een gesprek aangevraagd met de ministers van volkshuisvesting en ruimtelijke orde ning en van verkeer en waterstaat over industrievestiging bij Baalhoek in Zeeuwsch-Vlaanderen. Het gesprek zou nog vóór de vakantie moeten plaatsvinden. De regering heeft onlangs laten weten dat er van industrievestiging langs en bij de monding van het door België aan te leggen Baalftoekkanaal geen sprake kan zijn. De provincie Zeeland, die voor de aanleg van het kanaal on dermeer een heel dorp en enkele goe de landbouwgronden heeft moeten opofferen, vindt dat een positieve bij drage in de werkgelegenheid van Zeeuwsch-Vlaanderen wel op zijn plaats is. De meerderheid van de sta ten heeft zich een paar maanden gele den uitgesproken voor industrie langs Baalhoekkanaal op Nederlands grond gebied. door C. van Eijck van Heslinga Hoe gaat u wonen als u ouder wordt? Een moeilijk probleem 1 Dit boek biedt u de helpende hand bij het nemen van be slissingen en het maken van plannen. De schrijver gaat in op de voor- en nadelen van het aanpassen van de eigen woning, bejaardenwoningen, bejaarden-, verzor- gings- en verpleeg tehuizen, diensten centra en serviceflats Een boek vol goede adviezen. Het verscheen in de Casa- reeks, die in samenwerking met het Bouwcentrum wordt uitgegeven door KLUWER ALGEMENE BOEKEN WAGENINGEN Bestel 't in de boekhandel Met foto's, paperback f 11.90 Geboren: Pslle Clirisliaan Lenneke Tuinenburg-Boelen Kees Tuinenburg Duco. Amsterdam, 5 juni 1973. Heden is van ons heengegaan, onze geliefde, zorg zame Man, Vader, Behuwd- en Grootvader Johan Georg Geuvels in de leeftijd van 83 jaar. Dordrecht: N. Geuvels-Ruseler Zoetermeer: J. F. L. Boxma-Geuvels IJ. Boxma George Onno Dordrecht, 5 juni 1973 Singel 114 Geen toespraken. De overledene ligt opgebaard in de rouwkapel van het Diaconessenhuis Refaja, Van der Steen- hovenplein 1. Gelegenheid tot bezoek aldaar don derdag a.s. van 18.30 tot 19.30 uur. De crematie zal plaatshebben zaterdag 9 juni a.s. in het crematorium Qckenburgh te 's-Gravenhage, om 10.30 uur. 'In Zijn arm de lammeren'. De Goede Herder nam voor eeuwig in Zijn armen onze lieve kleinzoon Wim Hij werd 12 jaar. 'Want Gij zijt bij mij; Uw stok en Uw staf, die vertroosten mij'. C. Keus sr. W. Verbaan J. Verbaan-den Heijer Scheveningen, 4 juni 1973 Menninckstraat 160 Pluvierstraat 182 De dienst van Woord en Gebed zal worden ge houden vrijdag 8 juni te 1.30 uur in de Duinzicht- kerk, Van Hogenhoucklaan 89, waarna de bijzet ting zal plaatshebben in het familiegraf op de Algemene Begraafplaats aan de Kerkhoflaan. Aankomst aldaar 2.30 uur. „Vertrouw op Hem o volk in smart" Vandaag nam de Heer van ons weg, mijn lieve Man, onze zorgzame Vader, Grootvader en Broer Hendrik Westerdijk in de leeftijd van 67 jaar. „Welzalig die Gij hebt verkoren, die Gij uit al het aards gedruis doet naderen en Uw roepstem horen, ja wonen in Uw huis." Mijdrecht: C. J. Westerdijk-Paalvast J. Pauw-Westerdijk C. Pauw Henk, Kees. Peter Breughel: B. M. Niessen-Westerdijk J. C. Niessen Jan Cornells, Henk, Margriet Augustus Montfoort: M. Lagendijk-Wcsterdijk W. Lagendijk Charles en Corine Mijdrecht: C. Westerdijk A. Westerdijk-Weststeyn Rikco, Cors, Wim Hoogvliet: A. J. Huisman-Westerdijk J. F. H. Huisman Petra Luxemburg: D. A. Westerdijk E. Westeröijk-Wolfrat Wouter Zaandam: J. Ter Weel-Westerdijk J. Ter Weel Noordwijk: J. Westerdijk J. Huizenga en verdero familie Mijdrecht, 6 juni 1973 Prins Bernhardlaan 19 De begrafenis zal plaatsvinden op zaterdag 9 juni om 13.30 uur op de N.H. Begraafplaats te Mij drecht. De rouwdienst wordt gehouden om 13 uur in dc N.H. Kerk te Mijdrecht Na de begrafenis gelegenheid tto condoleren. „De Heer is mijn herder". Psalm 23 Na een geduldig gedragen lijden heeft de Here vanuit or.s midden weggenomen onze lieve Zuster, Schoonzuster en Tante Neeltje Maria Muijs op de leeftijd van 64 jaar. Ermelo: Rotterdam: Rotterdam: Rotterdam: Delft: Rijswijk (Z.H.): Rotterdam: Voorburg: Geloofd zij God met diepst ontzag. Psalm 68. Hiermede geven wij u kennis dat op 2 juni van ons is heengegaan onze lieve Zuster en Tante Johanna Henrietta Parinentier op de leeftijd van 82 jaar. Leiderdorp: A. J. Parmentier M. J. Parmentier-Schmöller Den Haag: A. Parmentier-de Nie Hillegom: M. A. W. Parmentier-van Iterson neven en nichten. Bennebroek, 6 juni 1973 Correspondentie-adres: A. J. Parmentier, Koningstraat 48, Leiderdorp. In gevolge de wens van de overledene heeft de teraardebestelling heden in stilte plaats gehad op de begraafplaats 'Rhijnhof te Leiden. H. Muijs J. Muijs D. Muijs-Muijsson C. Muijs M. Muijs H. van Witteloostuijn-Muijs A. van Witteloostuijn D. Muijs P. M. Muijs-Buurman A. M. Muijs-Dekkers D. C. Muijs A. Muijs-Timmermans Rotterdam: G. Muijs Neven en nichten Rotterdam-8, 6 juni 1973 2de Ilogenbanwcg 18 Geen bloemen. Liever geen bezoek. De Dijzetting in het familiegraf op de algemene begraafplaats „Crooswijk", zal plaatsvinden zater dag 9 juni, na aankomst in de kapel om 13.45 uur. Vertrek vanaf het woonhuis ca. 13.15 uur. Gelegenheid tot condoleren na afloop van de begrafenis in de kapel op de begraafplaats. Uwe liefde kocht mij vrij, en uw dood scfe-ak mij het leven; ja, Gij deedt te veel voor mij, om mij weder prijs te geven. Zou uw trouw ooit wank'len? Neen. Dit is, Heer mijn troost alleen. Na een kort maar blijmoedig gedragen ziekbed, is op 5 juni, op de leeftijd van 60 jaar, ingegaan in het Huis des Vaders met de vele woningen, waar haar Heer en Heiland is, van wie zij veel getuigd heeft, onze onvergetelijke Judith Stemmer-Oostendorp Leiden: G. J. Stemmer Hazerswoude (Rd.): G. J. Stemmer Jr. E. J. Stemmer-van Dijk Gert-Jan Lisette Hengelo: J. M. Stemmer N. Stemmer-Baks en verdere familie Leiden, Meloenstraat 20. De overledene is opgebaard in het Rouwcentrum Van der Luit, Haagweg 31 te Leiden. Bezoek don derdag 7 juni van 7.007.30 uur n.m. De rouwdienst is bepaald op vrijdag 8 juni a.s. om 10.30 uur in de aula van de begraafplaats Rhijnhof te Leiden, waarna de begrafenis zal plaatsvinden. Thuis geen bezoek. De Here heeft in Zijn Vaderhuis opgenomen onze geliefde Zuster, Schoonzuster en Tante Judith Stemmer-Oostendorp op de leeftijd van 60 jaar. Oegstgeest: A. W. Oostendorp-Hoogervorst Leiden; M. Oostendorp M. Oostendorp-de Leeuw M. E. Bonsels-Oostendorp E. Bonsels Dillenburg: (Duitsland) Leiden: E. Loekenbach-Oostendorp P. Loekenbach Neven en nichten. Leiden, 5 juni 1973 DANKBETUIGING Graag willen wij allen hartelijk bedanken voor de be langstelling, betoond bij ons 50-jarige huwelijk. De vele gelukwensen, in welke vorm ook, hebben er toe bijgedragen dat deze dag voor ons tot een onvergetelijke is geworden. A. Romijn W. J. Romijn-Scherff Almkerk, juni 1973. Kerkstraat 16. Tot onze droefheid is uit ons midden heenge gaan, Mevrouw Chr. Z. Dunn-van der Laan lerares Engels. Met grote toewijding en trouw heeft zij haar werk verricht. Zij zal bij ons in dankbare herinne ring voortleven. Te harer nagedachtenis zal op zaterdag, 9 juni a.s. om 9.30 uur een dienst gehouden worden in de Pauluskerk, Mauritsweg 20 te Rotterdam. Besturen, personeel en studenten van dc P. A. Koningin Wilhelmina en de P. A. Kweekschool met den Bijbel. HERVORMDE STICHTING CRABBEH0FF Groen van Prinstererweg 38 DORDRECHT vraagt voor het Verpleegtehuis „Crabbehof" met 174 bedden Meisjes, die een minimum leeftijd hebben van 16 jaar en 9 maanden en in het bezit zijn van het OVB- of INAS-diploma, en meisjes van 17 Jaar en ouder met minimaal 3 jaar voortgezet onderwijs, kunnen nu een zinvol beroep kiezen door zich aan te melden voor de 1 september a.s. aan vangende cursus tot opleiding voor ziekenverzorgster. Geboden wordt: een 2-jarige opleiding salaris volgens N.Z.R.-schaal toeslag onregelmatige diensten O vrije kost, inwoning en bewassing vergoeding van dienstkleding vergoeding van reiskosten goede sociale voorzieningen prettige woon- en werksfeer. |n ons zusterhuis staat een modern Ingerichte kamer klaar om bewoond te worden. Ons complex is gelegen in een nieuwe wijk tegenover een uniek winkelcentrum. B DORDRECHT 078-72222 toestel 113 Sollicitaties en verzoeken om Inlichtingen worden gaarne ingewacht door onze Directrice. „Gij legt Uw hand op mij" Gestorven is onze lieve Dochter, Zuster en Tante Christina Zwaantina van der Laan Sinds 22-8-1964 weduwe van Frederick Dunn, in de ouderdom van 61 jaar. Rijnsburg. 5 juni 1973 Rapenburg 1 Deceased our dear relative Christina Zwaantina Dunn née van der Laan Since august 22nd 1964 widow of Frederick Dunn, born 21-3-1912. 138 Lime Road Forest Hall New Castle on Tyne Haagweg 143 - Leiden. Groningen: A. A. van der Laan-Posthumus Apeldoorn: H. A. A. van der Laan Rijnsburg: E. E. van der Laan J. P. van der Laan-Boelens Joke en Hugo Berkouwer van der Laan Jobientje, Edzard, Liesbeth, Claartje Anneke en Koen Koksma-van der Laan Annekee Hilde en Arjen Krips-van der Laan Ellen van der Laan en Geert Diemer Gert van der Laan Eberhard van der Laan Hoogeveen: A. A. A. Kaajan-van der Laan A. M. Kaajan Hans en Riet Kaajan-Potjewijd Paterswolde: Z. J. van Hees-van der Laan J. van Hees Annel van Hees Harold van Hees Miep van Hees Kerkdienst zaterdag 9 juni a.s., in de Pauluskerk, Mauritsweg 20, Rotter- f dam-C., om 9.30 uur. De crematie zal plaatsvinden in het crematorium, Maeterlinckweg 101, Rotterdam-Z., om 11.00 uur. Gelegenheid tot condoleren na de kerkdienst.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 9