Dr. E. Castro Nederland zendingsveld Neem het mee, 't stopt diarree. Dialoog-kerk kan niet Jaar hard ploeteren in Bangladesj Tendosimol anti-dia etten b n e 6 Trouw Kwartet Eva den Hartog met team thuis vandaag Lutheranen: samen aan eucharistie Mensen verdringen reële gevolgen van ongelukken II ockenctala gc Beroepingswerk J TROUW/KWARTET WOENSDAG 30 MEI 1973 KERK T2/ Van een onzer verslaggevers OEGSTGEEST 'Wordt het niet tijd om in Nederland een zendings conferentie te beleggen, gericht op de zending in het eigen land?' Deze suggestie deed vorige week dr. Emilio Castro, directeur van de commissie voor World Mission and Evangelism (wereldzending en evangelisatie) van de wereldraad van kerken, toen hij een dag te gast was bij de Nederlandse zendingsinstanties. Dat zou volgens hem een goede gele- mr"t genheid zijn om de grote kennis ge richt op zendingsterreinen overzee en de ervaring in het binnenlands apos tolaat eens bij elkaar te brengen en een eind te maken aan de onheuse scheiding tussen 'inwendige' en 'uit wendige' zending, aldus dr. Castro. De ontdekking van de westerse lan den, dat zij zélf zendingsveld zijn ge worden noemde hij een van de grote feiten van de nieuwe situatie. Zelf af komstig uit Latijns Amerika, zei dr. Castro in Europa getroffen te zijn door de vervreemding van velen in de welvaartsstaat, de teruggetrokkenheid in het privé-bestaan met de tv als enig middel tot zingeving. Potplant Een tweede belangrijk feit, dat vooral op de zendingsconferentie in Bangkok de aandacht kreeg maakte Dr. Castro duidelijk met een beeld van de grote zendingsman D. T. Niles. Deze zei dat het evangelie naar Azië is overge bracht als een plant in een pot, dat het ook met pot en al in de aarde ge zet is en dat het stellig mooie bloe men heeft te zien gegeven. Maar de pot is niet gebroken, zei Niles en daardoor is het geen Aziatische plant geworden. 'Welnu', aldus dr. Castro, 'Wat we nu meemaken is het breken van de pot. En u kunt daar wel misbaar over ma ken. Maar daardoor gaat de kerk pas werkelijk wortelen in deze landen. Dat is do nieuwe dag! Alleen een her oriëntatie wordt gevraagd vanwege de geheel nieuwe problemen en mogelijk heden van deze situatie. Zendingsme dewerkers worden nu geacht deel te gaan uitmaken van een gemeenschap. De tijd van het pionierstype is goed deels voorbij', aldus dr. Castro. Modes Op de vraag of het hem niet was op gevallen. dat kerken die opschorting van de hulpprogramma's uit het wes ten vragen, juist terugkeren tot het gewone kerkzijn. antwoordde dr. Ca- dr. Emilio Castro stro, dat de gescheidenheid van hori zontaal en verticaal die de Westerse kerken parten speelt voor het besef van de meeste kerken in de ontwikke lingslanden niet bestaat. Het 'gewone kerkzijn' betreft de gehele mens. Het kan inderdaad gebeuren dat kerken met programma's worden belast waar door ze dreigen te ontwortelen, doordat bepaalde modes in de donor landen er via de hulpverlening op uit geleefd worden. Dr. Castro herinnerde zich zelf hoe Amerikaanse donorker- ken een ontvangende kerk in Uru- puay via de hulpprogramma's achter eenvolgens aanmaanden contact op te nemen met pinksterkerken met de r.k. hiërarchie en met revolute-theo- logen al naar de heersende stem ming in de VS zelf. De redactie behoudt zich het recht voor ter opname in deze rubriek ont vangen meningsuitingen verkort weer te geven. B" DiWkatio vordt met de PensiOSHGn naam van de 'nzender ondertekend. Brieven kunnen worden gestuurd aan het secretariaat hoofdredactie Trouw- Kwartet, postbus 859 Amsterdam. ontvangt. Groot was mijn teleurstel ling na ontvangst van de slip van het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds toen mij bleek, dat van het bedrag van ƒ467,10 een bedrag van ƒ370.68 was afgetrokken voor 'inbouw' van mijn pensioen. Van de resterende ƒ96,42 was neg ƒ24,11 voor loonbelas ting afgetrokken, zodat ik netto een vakantietoeslag mag ontvangen van zegge en schrijven ƒ72,31. Over va kantie verder maar niet meer gespro ken. Ook zou ik in dit verband de vraag willen opwerpen, of de tijd niet gekomen is om ook op de pensioenen een vakantietoeslag van minimaal zes procent toe te kennen op grond van de algemeen levende gedachte, dat ie dere Nederlander van de bestaande welvaart mag genieten. Vcenendaal A. van Schalk Hoera vakantiegeld (6) Evenals de heer Struyk ontving ik ook een bericht van het pensioen fonds over mijn vakantiegeld. Daaruit bleek dat ik na aftrek van de kortin gen 180,22 overhoud. Waarom moet er op vakantiegeld worden ingehou den? Hulzen W. M. van Andel Hoera vakantiegeld (7) Ik heb ook het voorrecht genoten om ruim 39 jaar in overheidsdienst werk zaam te zijn geweest. Ook ik dacht een extraatje te ontvangen met de toegekende zes procent vakantietoe slag op mijn aow van 467,10, zoals ie dere aow-trekker in gezinsverband De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. Van een onzer verslaggevers SCHIPHOL Precies een jaar na vertrek naar Bangladesj kwam majoor Eva den Hartog met haar team, vermagerd, ge middeld 10 tot 15 kilo afgeval len, gisteren weer op Schiphol aan. Met vier verpleegsters, een monteur, een landbouwkundige en een admi nistratrice bemande ze mobiele me dische eenheden, die in het Farid- pur-district (vier miljoen inwoners) aan 860.000 mensen, medische hulp en vceding gaven, hen van kleding en dekking voorzagen en hen be hulpzaam waren bij het weer op gang brengen van hun landbouw. Tk heb nooit in een team gezeten dat zo hard heeft aangepakt, vertel de majoor Eva. Ai was het dan de bekende druppel op de gloeiende plaat (er is onder de 80 miljoen mensen van het land nog veel chaos, honger en ziekte), we hebben ge daan wat we konden. Elke dag er op uit om polikliniek te houden. We hadden voor een jaar medicijnen bij tns. die schoon op zijn. Bij aan komst grote menigten mensen, die doorgaans al twee dagen op onze komst wachtten De jeeps met aanhangers (caravans, die als medisch centrum fungeer den) hebben geweldige diensten be wezen en staan nu te wachten op een ander internationaal team van het leger des heils, dat in juli aan de slag hoopt te gaan. Behalve dat we door onze vcorraden heen waren was het ook voor ons hoognodig om tp. stoppen, omdat je werk als het onze in dit klimaat: vochtige warmte van veertig graden in de schaduw bepaald niet langer dan een jaar kunt volhouden. Het werk werd bemoeilijkt door de tegenstellingen tussen de bevol- Majoor Den Hartog helpt een baby met pokkenuitslag. Het kindje is genezen. kingsgroepen. Dan moesten slinkse hoofdkwartier in Faridpur te ko- wegen worden bewandeld: Bihari- men, zodat ze niet opvielen vrouwen werd bijvoorbeeld aangera- Alsof het volk nog niet genoeg den in kleine groepen naar ons geslagen is, werd het een maand ge leden met een cycloon geconfron teerd,' die vele doden eiste. Onder politie-escorte ging men er hulp ver lenen. Patiënten" wérden ter plaatse behandeld. Een man zat in shocktoe stand op de plaats waar zijn huisje had gestaan. Hij had in enkele ogen blikken vrouw en vier kinderen ver loren. Helikopters, waaronder een Russische werden later ingeschakeld voor vervoer naar ziekenhuizen in Dacca en Faridpur. De mensen in Bangladesj hebben door ondervoeding weinig weer stand. Verder komt men er veel huidziekten, dysenterie, tbc, cholera, venerische ziekten, pokken, geel zucht en polio tegen. De sterfte is onrustbarend. Desondanks blijft het geboortecijfer het glansrijk winnen. Over geboortebeperking wordt wel veel gesproken. Maar maatregelen hebben weinig effect. De vorige mi nister van family-planning heeft zelf van zijn vier vrouwen 28 kinderen. Tn Bangladesj werken nu twee Le- ger-des-Heils-teams. Het team dat het Nederlandse gaat vervangen zal uit twee Amerikanen, twee Austra liërs en drie Nederlanders bestaan. Kennedy Zoals men zich zal herinneren heeft zuster Den Hartog door sole-optre den de uitzending van haar team mede mogelijk gemaakt. Zo kwam door haar bemiddeling via het IKOR onder meer twee ton bijeen. Haar rondzendbrieven uit Fardipur gin gen overal heen. Een van haar spon sors is Edward Kennedy, die haar bij een eerdere gelegenheid (zuster Den Hartog is nu driemaal in Bang ladesj geweest om hulp te verlenen) bezocht. Vóór Bangladesj werkte ze twaalf jaar in de binnenlanden van Zaire. Voorlopig is er vakantie. Maar majoor Evan den Hartog zint op nieuwe activiteiten. DIN'/ Met voldoening las ik (Tr/Kw 23-5- *73) in 'Waarom die haast?' dat u zich ook het lot aantrekt van degenen die geen uitzicht hebben op welvaartsvast en waardevast pensioen. Een oplos sing hiervoor is zeer eenvoudig te verkrijgen door het verhogen van de aow tot een leefbare hoogte. Hiervoor zal ook de remie verhoogd moeten worden en dat zou men kunnen berei ken door het opheffen van de pensi oenwetten, die dan ook n iet meer nodig zijn. Een nevenvoorstcl hierbij is, dat de oudedags-voorziening veel eenvoudiger dus ook goedkoper kan v.orden uitgevoerd. Uit ervaring weet ik echter dat Trouw/Kwartet voor zijn wens bij het CNV en de regering geen gehoor zal krijgen. Degenen die daar verandering in moeten brengen hebben immers al het vooruitzicht op esn welvaartsvast en waardevast pen sioen en veelal ook niet aan de lage kant. Ze moeten dan in eigen vlees gaan snijden en als u dat voor elkaar wil krijgen zult u veel meer aandacht aan die groep moeten besteden dan ze nu toevallig m Waarom die haast' ge daan heeft. Emmeloord L. de Bonte Gestolen fietsen In de editie van 19 mei 1973 heb ik uw artikel gelezen 'Van twee miljoen mensen fiets gestolen', naar aanlei ding van een door het NIPO gehou den enquête onder de Nederlandse be volking. In de grote steden komt dit kwaad het meest voor. Ik woon ook in een grote stad en van mij is ook één maal tot dusver een fiets gestolen en wel in 1942. Niet door een gewone dief, maar de door roverhoofdman Hitier georganiseerde Teutoonse sol- dateska van achter de Oostgrenzen hebben op zondagmorgen 19 juli 1942 duizenden Nederlanders op laaghartige wijze van h un vaderlandse vervoer middel beroofd. Zijn ook deze fietsen bij dit totaal van twee miljoen inbe grepen? Of komen we dan op een ho ger getal terecht? Wel herinner ik me, dat in 1965 bij de intocht van Claus van Amsberg in Amsterdam mensen ergens aan een pand langs een der grachten een doek gespannen hadden met hetopschrift 'Claus, mijn fiets terug', doch voordat deze het te zien kreeg, was het door de politie verwijderd. Het leeft dus ergens nog wel bij de mensen, zeer zeker bij de mensen die nu ouder dan 40 jaar zijn. Rotterdam L. Pieters STRAATSBURG Het oecumenische studiecentrum van de lutherse wereld federatie te Straatsburg heeft een ver klaring gepubliceerd, waarin het een 'eucharistische gastvrijheid' aanbe veelt tussen lutheranen en roomska- tholieken. Het centrum vc": r1" l»tersp kerken officieel goed te keuren, dat r.k. chris tenen worden uitgenodigd deel te hebben aan echaristievieringen der lu theranen. Voorts zouden lutheranen de vrijheid moeten krijgen deel te ne men aan r.k. eucharistievieringen. Het centrum is tot dit advies gekomen ge zien de intens'teit en de diepte, d'e de gesprekken tussen beide kerken de laatste jaren hebben bereikt Het is zich er van bewust, dat de r.k. kerk nog niet in staat is, het aanbod volle dig te accepteren en er officieel op te antwoorden. DEN HAAG De ernst van de ge volgen van verkeersongelukken wordt te veel weggedrongen. Dat is de mening van drs. B. Binnen dijk, thans lector (traumatologie) aan de rijksuniversiteit te Groningen. De heer Binnendijk, die gisteren zijn ambt aanvaardde, heeft een brede er varing met verkeersslachtoffers. Hij is hoofd van de afdeling ongevalschirur- gie van het academisch ziekenhuis te Gwninsen. Drs. Binnendijk zei gisteren: 'Men is zich veel te weinig bewust dat een on geval iedereen kan overkomen. Men vlucht in de gedachte dat die zaken alleen de ander overkomen'. Hij meent dat het verkeersonderwijs op de scho len reëler zal moeten worden. 'Als in heldere rustige termen wordt verteld wat voor verwondingen er mogelijk zijn. moet dat toch enige uitwerking hebben'. Alcohol in het verkeer noem de hij 'een heel ernstige oorzaak van ongevallen'. Alfred Rau Juliana-foto-album. Uit gave: Gebr. Zomer Keunings Uitge versmij Wageningen. Prijs 9,90. Voorzien van een zeer menselijke tekst heeft Alfred Rau, die de Koningin ge durende 37 jaar op vele van haar rei zen on werkbezoeken heeft gevolgd, een aantal foto's verzameld die een ka rakteristiek beeld geven van de kwart eeuw, die de huidige regerende Oranje straks afsluit. Rau, de de vorstin zeer goed kent, heeft in tweeërlei opzicht een trefzeker portret gepubliceerd, dat in de reeks van publikaties in dit jubi leumjaar in alle opzichten als repre sentatief mag worden beschouwd. Er worden in deze bundel vier aspec ten belicht: de echtgenote, de moeder, de grootmoeder en de landsvrouwe. De auteur-fotograaf zegt onder meer dit in z'n introductieverhaal: 'Bij de rigoreu- ze vermageringskuur, die zij heeft on dergaan waren niet alleen gezondheids redenen in het spel, er kwam ook een portie doodgewone ijdelheid bij. Maan denlang volgde ze hongerig het dieet van dc Haagse voedingsdeskundige dr. De Cock, die onder meer ook de Aga Khan onder z'n 'slachtoffers' heeft ge had. Toen de overtollige kilo's verdwe nen waren, schafte ze zich een totaal nieuwe garderobe aan, die haar ver jongde figuur alle recht deed weder varen.' En voorts: 'Toen ze nog kroonprin ses in Ottawa in ballingschap leefde, werd Margriet geboren. Dat ze in plaats van een dochter liever een zoon had gehad, stak de toekomstige Koningin indertijd niet onder stoelen of banken. Maar een verpleegster in de kraam kliniek hoorde haar hardop denken: 'Achteraf ben ik blij dat het een meisje is. De geboorte van een troonopvolger zou teveel geweest zijn voor bezet Ne derland. Er zouden botsingen van ge komen zijn met de Duitsers'. Rfs NEII. HERV. KERK Beroepen te Bruchem-Kerkwijk, te Bleskensgraag en te Ede: H. Smit te Gouderak; te Zoetermeer: J. Geuren te Goes. Aangenomen naar Ophemert: M. Brummelman, kand. te Amersfoort. Bedankt voor Hendrik Ido Ambacht (toez.): J. C. van (Niekerken te Hat- tem. GEREF. KERKEN Beroepen te Sneek (voor de missio naire dienst in Brazilië) F. L. Schalk wijk te Groningen, die dit beroep heeft aangenomen; te Huizen (N): A. ter Hoeve te Amsterdam-Sloter- vaart-Osdorp. Bedankt: voor Haarlem-Noord; Dr. H. J. Kouwenhoven te Vlaardingen (na dere beslissing). Beroepen te Huizen (NH): A. ter Hoe ve te Amsterdam-Glotervaart. GEREF. KERKEN (VRIJG.). Beroepen te Emmen: W. Wierlnga te Berkel en Rodenrijs; te Noordbergum: P. K. Meyer, kand. te Zwolle; te Gou da: H. J. Nijenhuis te Groningen-Oost. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Ouderkerk a.d. Amstel: P. van Zonneveld te Leerdam. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Hilversum: J. Mol te Hardinxveld-Giessendam. OUD GEREF. GEM. IN NED. Aangenomen naar Kampen: J. Schin- kelshoek, lerend ouderling aldaar. •NIET AAN DE AARDSE GEBONDEN' Een uit de Arabische liturgie 5* mend gebed op de hemelvaar® luidt: 'O Heer, Koning der heej heid, die door de eeuwige poortef opgestegen tot uws Vaders trooi het hemels koninkrijk ontsloten i] voor allen die in U geloven, ves ons uwe genade, dat wij waaj in de hemel heerst niet aaq aardse dingen gebonden zijn, dat onze harten zich daarheen verheffen, waarheen Gij, onze Ve< ser, ons zijt voorgegaan; Gij, dia( de Vader en de Heilige Geest leep regeert, zelf God van eeuwigheij, eeuwigheid. Amen', 't Gaat op Ity vaartsdag altijd over hemel en as Hoe zit dat precies? 'Het heeft zin', zo schrijft Karl Barth, 'ziel gebeuren, waarin Jezus de heme^ nengegaan is, in de vorm van d^ van een luchtballon aanschouweli willen maken.En het heeft n^ lijk evenin zin om van daar% zaak belachelijk te maken.De is tot God gegaan. Intussen wel allerlei woorden uit de bijbL rol gespeeld in deze zin, dat cl nen meenden dat wij ook een L ten hemel moesten varen. Ietsjf van klinkt in dat Arabische i 'niet aan de aardse dingen gebiL, Velen zullen ook wat moeite li met het zingen van de woorder van 't stof' in één van onze gé liederen. Vroegen de engelen oo aan de discipelen waarom ze zc boven stonden t vaart krijgen een heel aardse i tuigen van de Heer te zijn. woord en daad' voegen we graag achter. Toch is er in de? weer iets te merken van dat «r dat de hemelvaart ons toch o£j zeggen, want zelfs van een sai11 ving waarin veel driftiger dan o 1 streefd wordt naar welvaart vf5 len, is het moeilijk om zich tre voelen. Wij hebben echt wel j dachte dat de materie ons 'heef- is natuurlijk wat anders dan s-i zetten voor de leefbare wereljt allen. Juist dit laatste kan o:* goede onthechting, 'niet door d> se dingen gebonden', leren. Vaj/ vreugde dat de grote Bevrijder* doden opstond en tot God gin^E het is wel de bedoeling dat die^ vaartsdag een feestdag is. Het^ir 'de Koning der heerlijkheid'. (ADVERTENTIE) Tendosimol üiarroo, OijVi blj vorandorlno Volwaar vtm voodaol on/ot dona" 1 Vakantie in het buitenland... Dat betekent ander klimaat, ander levensritme, andere eet gewoonten. Uw ingewanden willen daar nogal eens overstuur van raken. Zorg daarom dat u altijd Tendosimol bij u hebt. 't Stopt diarree! En zonder nare bijverschijn selen. 't |s bij elke drogist en apotheker verkrijgbaar. 'n Doosje met 20 tabletten In j 2 handige strips kostf.2.95. Ne f bb ich ig i I frof. dr. Herman Ridderbos gaat in het Gerefor meerde Weekblad (Kok) in op het tv-interview met prof. dr. C. Augustijn over de situatie in de gereformeerde kerken. Prof. Augustijn wilde geen f gereformeerde) belijdeniskerk, ook geen (her vormde) richtingenkerk, maar een .dialoogkerk', wtuTi.. men elWur kerkrechtelijk de volle vrij heid maar cMfcssmneel en theologisch met elkaar in gesprek blijft. Pro. Ridderbos: 'Wat door prof. Augustijn wordt voorgestaan be tekent naar mijn oordeel het einde van het gere formeerd karakter van onze kerken. Hier past het woord 'begraven', een woord dat prof. Augustijn zelf in dit verband trouwens ook reeds gebruikt heeft, toen hij n.a.v. mensen, die zich over de binding aan de geref. belijdenis nog druk maken, pens schreef: Laat de doden hun doden begraven. Want de geref kerken ontlenen hun hele be- swmnszi.i juist daaraan, dat zij de belijdenis van de kerk niet hebben willen prijsgeven aan de dia loog en de strijd der meningen, waarin een ieder, hetzij hij deze belijdenis aanvaardt of weerspreekt, hetzelfde kerkelijke recht wordt toegekend. Dat er daarbij nog een derde weg zou zijn tussen het gereformeerde en het hervormde model, schijnt mij buiten de werkelijkheid geredeneerd. De dia- loog-kerk van prof. Augustijn is een typisch pro- dukt van een intellectueel-theologische vrijheids- beleving. die het contact met de werkelijke kerk verloren heeft. Want de mensen gaan niet naar de kerk om daar dialogen aan te horen, of om de ene zondag te horen bestrijden wat op de andere weer wordt bevestigd, maar om zich te stellen onder de duidelijke en ondubbelzinnige prediking van het Woord Gods.' De (gereformeerde) Friese Kerkbode wijdt een beschouwing aan de 'verregaande slordigheid' van kerkleden bij het nakomen van hun financiële verplichtingen tegenover de kerk: 'De gereformeerde kerken drijven wat hun fi nanciën betreft grotendeels op de zogenaamde vrijwillige bijdragen van hun leden. Zij zijn afhan kelijk van de goedgeefsheid van het kerkvolk. De aanvullende inkomsten komen uit de collectezak, die 's zondags in de kerk van hand tot hand gaat en waarvan de inhoud evenredig is aan het aantal mensen, dat de kerkbanken bevolkt. En dat aan tal is niet groeiende. Waar het ons om gaat is de verregaande slordig heid, die niet weinig kerkleden aan de dag leggen bij het nakomen van hun vrijwillig aangegane fi nanciële verplichting tegenover de kerk. Fiscus, energiebedrijf, waterleidingbedrijf, vakvereniging, school en sportclub kunnen rekenen op prompte betaling van verschuldigde bijdragen, maar de kerk moet vaak wachten en krijgt pa na herhaald ver zoek de haar toegemeten portie. Met het gevolg, dat op verscheidene kerkelijke balansen zo rond de jaarwisseling niet onaanzienlijke bedragen prij ken, die nog te vorderen zijn. Intussen moet de kerkelijke huishouding echter doordraaien. Het bankkrediet, dat daarvoor moet worden aange sproken, kost renté en de kerk is duurder uit dan nodig zou zijn. We leven in een tijd van een geld verkeer, dat zich goeddeels via bank en giro vol trekt. Wat Is gemakkelijker, efficiënter en voor de kerk voordeliger dan even opdracht te geven tot automatische overschrijving van de vaste bij drage op rekening van de kerk?' Over het nieuwe liedboek schrijft dr. K. M. Witte- veen in Kerkvenster (hervormd, Sneek): 'Er leven en werken in onze tijd veel goede dich ters en componisten! Weet u wel dat dat iets bij zonders is? Als je soms de pers mag geloven, lijkt het er op alsof de kerk zienderogen bezig is.te ver dwijnen. Dat is minstens zeer eenzijdig! Wij leven in een bloeitijd van het kerklied! En stel je voor dat je al dat nieuws niet zou gebruiken'. En ds. A. G. van Gilse schrijft in het Doopsgezind Weekblad: eg ooi !EE 'De tijd van het zelfgenoegzame, triomf christendom is voorbij. Des te meer zufrjK tenen elkaar nodig krijgen, elkaar bij moeten kunnen nemen om voort te .ga een snel veranderende wereld steeds ni zen te vinden om het woord der bevrijl 1 te geven. De praters, de theologen van het oeo gesprek vertonen verschijnselen van en moeidheid. Is het niet hartverwarmend op dit ogenblik de gemeente zelf het i in handen krijgt om samen zingend de i doorbreken? Zingen maar! De woorden zen worden ons aangereikt; laten we G om zijn Geest, opdat de daden zullen vi Ds. W. G. Overbosch wijst in De Klok«' missie Groot-Zuid, hervormd Amsterda' rooms-katholieke belangstelling: 'Voor het eerst in de geschiedenis, mog^ zeggen, is een zo brede kerken-gemeei eens geworden over iets toch zo wezenli zingen in de eredienst; en we mogen verwachten, dat de feitelijke reikwijdt boek nog groter zal zijn, omdat met na mana in Nederland niet argwanend ter kan de hele bundel als zodanig er al kerkbank liggen, het ziet er wel naar ijat vrij groot aantal liederen ook dóór zal zongen; bijvoorbeeld bij een wel overwin en televisieprogrammering rond 'het liWa week' (die per 1 oktober van start z? niet alleen de NCRV (c.q. het IKOR/C\ ken maar ook de KRO (RKK). Het waar men in het buitenland met ver ophoort; zoals men trouwens de jarenj met een zekere verwondering (en of beetje afgunst) geconstateerd heeft, dl gewenste vernieuwing van de kerkzanf bedoelen we niet alleen de populaire in Nederland lukte'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2