Zwarte antithese: een reactie op blank onvermogen Raad van kerken heeft geen behoefte aan beginselverklaring Voor confessionelen gezapige rust voorbij In het isolement ligt hun kracht Iers conflict geen godsdienstoorlog Ook in 1974 'Kerk-appèl' Ikonen gestolen vandaag OPENBARE VERGADERING BeroepingswC Negentig bisdommen drijven op Nederland TROCTVKWiARTET DINSDAG 29 MEI 1973 KERK T2 door J. Hendriks De communicatie tussen blank en zwart stagneert. A ooral in Zuid*Afrika. Maar daar niet al leen. De contacten worden spaar zamer. Het beetje wederzijds be grip neemt steeds meer af. Het is een proces dat steeds verder gaat. De contacten nemen af; daardoor wordt het wederzijds begrip weer kleiner: dat ver kleint de neiging om contact met elkaar te zoekenenz. Deze ontwikkeling is al geruime tijd aan de gang. Maar er beginnen zich nu, gelijktijdig, enkele nieuwe tenden zen af te tekenen. Vooral deze drie: Het verbreken van de contacten gaat nu vooral uit van de zwarten. De breuk ontstaat niet alleen tus sen zwarten en aartsconservatieve blanken, maar nu ook tussen zwar ten en progressieve blanken. Zwart gaat alles wat blank is meer en meer over één kam scheren. De blanken voelen zich daardoor vaak diep gegriefd. Zij beseffen niet dat de tijd om genuanceerd te denken wat dit betreft voorbij is. De breuk tussen zwart en blank komt nu ook duidelijk, in ieder ge val duidelijker dan te voren, tot ui ting tussen zwarte en blanke chris tenen. Dat is dan de derde ontwik kelingslijn. Een illustratie van dit alles is het verslag dat Henk Biersteker gaf van het symposium 'Black theology en la- tijns-amerikaanse theologie der bevrij ding*. (T/Kw 10 mei 1973). Hij spreekt daarin van een ontzettende kloof tussen blanke en zwarte christe nen. En hij vertelt hoe vooral enkele latijns-amerikaanse. theologen voor het eerst begonnen te spreken 'van het af snijden van de verbindingen met de westerse theologie: ineommunicatie noemden ze dat'. Een paar weken eerder stond er in dezelfde krant een bericht dat even eens symptomatisch is voor de huidi ge situatie. Trouw/Kwartet van 16 fe bruari meldde dat de vereniging van Zwarte Afrikaanse onafhankelijke ker ken met het Christelijk Instituut in Johannesburg heeft gebroken. Deze breuk, zo werd uit het bericht even eens duidelijk, gaat gepaard met eon grotere interne integratie van de zwarte kerken. Ontgoocheling Berichten als deze, en vele andere, wijzen erop, dat in de huidige wereld, het 'blank en zwart tezaam', lijfspreuk van mannen als Martin Luther King. Bevers Naudé. Luthuli en anderen, hoe langer hoe minder Anklang vindt. Er komt blijkbaar een moment waar op die samenwerking niet meer moge lijk is. zelfs onverdraaglijk dreigt te worden. Vaak zijn we er in het Westen snel bij met een oordeel, vooral als deze zwarte antithese gepaard gaat met het propageren en gebruiken van harde methoden: macht en als legi tieme macht niet te verwerven is geweld. Vooral daarom is het goed ons bewust te zijn van de sociale fac toren die hier op de achtergrond wer ken. De belangrijkste factor in deze breuk, is de ontgoocheling die de zwarten overigens elke minderheidsgroep naar het schijnt moet doormaken. Dat is de verbijsterende ontdekking van de zwarte dat hij niet door vreedzame protesten, maar alleen door macht uit het diensthuis kan worden uitgeleid. En tevens beseft hij dan dat het voor het verwerven en het uitoefenen van die macht nodig is dat zij zich hecht aaneensluiten. Dat is de zwarte anti these. Maar het duurt lang voor hij die conclusies trekt. De geschiedenis in Zuid-Afrika en de Verenigde Sta ten laat dat zien. Niet vanzelf Dc Bantoes beginnen omstreeks 1910 hun streven naar een plaats onder de zon uiterst gematigd en vol goede moed. Zij hebben dan nog een groot vertrouwen in de blanken. Zij gaan ervan uit dal redelijk overleg met hen en een appèl op evangelische waarden tot het gewenste resultaat zal leiden. Als de blanken, zo denken zc. eerst maar eens goed doorkrijgen hoe ellendig hun positie is, dan zullen zij 'vanzelf' wel bereid zijn de noodzake lijke veranderingen door te voeren. Vandaar dat zij aanvankelijk alles ver wachten van protesten het zenden van petities en adressen. Het ene protest na het andere wordt verzonden zowel naar Pretoria als aanvankelijk ook naar Londen. Aan organisatorische machtsvorming wordt niet gedacht, laat staan aan geweld. De stroom van petitionnementen levert evenwel niets op. De verbannen Ban toeleider, Oliver Tambo heeft op de Notting Hill Consultation van 1970 de christelijke kerken daar nog eens na drukkelijk op gewezen. En dan. eindelijk, na 1948 het jaar waarin de Nationale Partij aan de macht komt komt er een kente ring. De Bantoes beginnen te beseffen dat vreedzame protesten niets uitha len. Het gematigd optimisme maakt plaats voor de overtuiging dat de strijd hard. lang en bloedig zal zijn. In de plaats van de incidentele protes ten komt dan geleidelijk de duurzame confrontatie. Het 'blank en zwart te zaam'. maakt plaats voor straffe orga nisatie van gelijkgezinden en een breuk met de blanken. Met alle blanken. De zwarte radicaal, schrijft E. A. du Plessis. waarschuwt zijn volk noch op de blanke politicus van links noch op die van rechts te vertrouwen. Zij beseffen ook dat zij op hulp van anderen niet hoeven te reke nen. Ze zullen zelf de kastanjes uit het vuur moeten halen. De zwarte studentenleider Barney Pityana ver tolkte kennelijk de mening van velen toen hij uitschreeuwde: 'Blackman, you are on your own!', 'Zwarte man, je staat er allen voor'. Zij zullen zichzelf moeten redden. Niet door vreedzame protesten Selma, V.S. februari 1964. BENNEKOM 'Leek het er enkele jaren geleden op, dat voor de confessionele vereni ging geen werk meer aan de kerkelijke winkel was en kon den de hoofdbestuursvergade ringen slechts kort duren en de jaarvergaderingen een wat gezapige rust ademen, dat is nu wel totaal anders gewor den'. Zo begint ds. C. W. Corts als secretaris het pas versche nen jaarverslag van de confes sionele vereniging in de her vormde kerk. 'De vereniging ziet', zo vermeldt hij, als haar voornaamste taak, om de (hervormde) kerk, overeenkom stig artikel 10 van de kerkorde, zon der zelf te vervallen tot een star confessionalisatie, ernst te doen maken met de bijbelse verkondi ging, in aansluiting op haar beleide- nis'. Meer uit het jaarverslag: Het hoofdbestuur liet weten, de nieuwe scriba van de hervormde synode loyaal tegemoet te willen treden. Op verzoek van dr. A. H. van den Heuvel zal een afvaardiging uit het hoofdbestuur vrijdag een gesprek met hem voeren. Gereformeerde bond Over de verhouding tot de gerefor meerde bond schrijft ds. Corts: 'We hebben meer raakpunten dan wel eens is gedacht, zowel op het theologische als op het kerkrechte lijke vlak. De bond schijnt meer waardering voor Hoedemaker te to nen en de confessioneen meer dan vroeger voor de bevinding'. De confessionele vereniging wil, onder voorwaarde van het behoud van eigen identitieit, haar pogin gen om een gemeenschappelijke gespreksbasis te vinden, voortzet ten. Gedacht wordt aan samenwer king op praktische punten als cen trale studiedagen, katecheten-oplei- ding, vormingswerk. Ds. Corts: 'Daarbij moet onmiddellijk worden opgemerkt, dat onze vereniging open moet blijven staan voor groe peringen links van ons'. Blijkens het jaarverslag deed het hoofdbestuur een aanbeveling aan de hervormde synode voor de op volging van de overleden kerkelij ke hoogleraars dr. A. F. N. Lek- kerkerker en dr. G. C. van Niftrik, respectievelijk te Groningen en te Amsterdam. In de verslagperiode steeg het aan tal leden van de confessionele ver eniging Het bedraagt thans 1.420 onder wie 243 predikanten, tegen een jaar eerder 1.300 onder wie 220 predikanten. Volgende week maandag en dins dag houden de confessionelen op Woudschoten hun jaarlijkse confe rentie. Daarvoor zullen zij zich hecht aaneen moeten sluiten. De zwarte antithese komt niet uit de lucht vallen. In Amerika was de ontwikkeling niet anders. Ook daar aanvankelijk, tegen de klippen op, geloven in de goede wil van de blanken. De zwarte leiders houden lang vast aan het vreedzame protest en aan de samenwerking van blank en zwart. Wie het jongste boek van prof. Schulte Nordholt hierover heeft gelezen, 'In de schaduw van een groot licht', kan daar alleen maar die pe bewondering voor hebben. Maar er komt dan toch een einde aan. Het protest raakt op de achtergrond en- steeds sterker wordt de overtuiging, dat de blanken alleen in een verande ring zullen bewilligen als ze daartoe gedwongen worden. Ook de meele vende blanken! In zijn verslag van de protestmars die werd gehouden nadat James Meredith was neergeschoten, vertelt Martin Luther King: 'Een van de deelnemers zei: 'Dit zou eigenlijk een mars uitsluitend voor negers moe ten worden. Het is nergens voor nodig dat er nog meer van die halfzachte en liberale blanken in onze beweging bin nendringen. Dit is onze mars.' In Nederland Nu hoeven we om dit soort processen te zien niet alleen te le.tlon op landen als Amerika en Zuid-Afrika. Hetzelfde patroon vinden we ook in Nederland. Vooral in de vorige eeuw. Bijvoor beeld bij de beweging van de katho lieken. Maar ook bij de calvinistische kleine luyden. Ook zij begonnen hun aktie om gelijkberechtiging met ver trouwen in de heersende groepen. Vandaar dat ook zij zich aanvankelijk beperken tot het verzenden van adres sen en petitionnementen. Die worden verstuurd naar de regering, de Tweede Kamer en naar de Koning. Op politiek terrein loopt deze protest beweging in 1878 uit in het indruk wekkende 'Smeekschrift aan den Ko ning om een school met den Bijbel'. De kleine luyden en andere orthodoxe protestanten lopen te hoog tegen het schoolwetsontwerp van Kappeyne. Het befaamde petitionnement wordt in minder dan geen tijd door 30.000 pro testanten getekend. De verwachtingen zijn hoog gespannen. Maar de regering legt het smeek schrift eenvoudig naast zich neer. De kleine luyden zijn ontgoocheld. Maar tevens concluderen zij uit deze mis lukking dat niet door het vreedzame protest maar alleen door machtsvor ming en door strakke organisatie van gelijkgezinden een eind aan de discri minatie kan worden gemaakt. Zo 'ging het ook de Nederlandse arbeiders. Weer hetzelfde patroon. Het eerst bij de niet-chnstelijk georganiseerden. Maar ook de christelijke arbeiders moeten er aan geloven. En dat valt hen bijzonder moeilijk. De mannen van het in 1877 opgerich te 'Nederlands Werkliedenverbond Pa trimonium' zijn principieel tegen het gebruik van machtsmiddelen. De werkstaking, een 'gevaarlijk en zoo geheel onhollandsch' wapen, werd als 'vrucht der revolutie' en zonde tegen de patroon te enenmale afgekeurd. Ook voelen zij niets voor organisaties van alleen gelijkgezinden, d us van typische arbeidersverenigingen. Prin cipieel staat Patrimonium dan ook open voor werkgevers en werknemers. Hun parool is 'arm en rijk ontmoeten elkander, de Heer heeft hen beiden gemaakt'. Deze tekst uit Spreuken staat niet voor niets boven de staten van dit 'verbond'. Maar na verloop van tijd moeten ook deze christenwerkne mers erkennen dat ze er zo niet ko men. En dan gaan ook zij, ontgooch eld, met pijn en moeite over tot de organisatie van gelijkgezinden en tot het aanvaarden van machtsmiddel: de staking. Steeds weer dezelfde processen. Het is dan ook te verwachten dat die proces sen zich ook in de toekomst zullen blijven voordoen. Wat Europa betreft kan dan vooral gedacht worden aan de buitenlandse werknemers. De eerste symptomen daarvan zijn er reeds. Achtergrond Hoera vakantiegeld (3) Ik ben het volkomen eens met de heer Struyk uit Haarlem, als hij de aandacht vestigt op het grote onrecht, dat de Pensioenraad van een gepensi oneerde, behalve de 80 procent kor ting op zijn aow. óók op zijn vakan tietoeslag 80 procent plus belasting inhoudt. Te weinig waarvoor dit vakantiegeld toch bestemd is om eens een paar dagen op vakantie te gaan. Elke werknemer krijgt vandaag de dag zeven, soms acht prrcent va kantietoeslag. Nu gun ik iedereen graag zijn vakantietoeslag, maar mij is bekend dat mensen in de hogere sa larisgroepen zo'n slorige tweeduizend gulden vakantiegeld opstrijken. In dit licht gezien, vind ik, dat de gepensio neerde ambtenaar er maar bekaaid af komt. Nieuwen dam II. de Vries Hoera vakantiegeld (4) Ik ben het roerend eens met de op merkingen die de heer Struyk heeft gemaakt over de korting op het va kantiegeld voor de gepensioneerde ambtenaren. De laatste zeven van mijn 47 dienstjaren bij het onderwijs heb ik pensioenpremie moeten beta len zonder er ooit iets van terug te krijgen. Ik ontvang overigens nog vijftig gulden minder vakantiegeld dan de heer Struyk. Is het geen la chertje iemand met 64 gulden op va kantie te willen sturen? Schiedam G. dc Raad Hoera vakantiegeld (5) Weet de heer Struyk uit Haarlem (Tr/Kw 21 mei) wel dat de ambtena ren-pensioenen gebaseerd zijn op sala ris- en vakantietoeslag? En dat dit bij de meeste particuliere bedrijven (op loffelijke uitzonderingen na) niet het geval is? En dat de aldus verkregen pensioenen voor ambtenaren (dankzij de ministers Toxopeus en Zijlstra) waarde- en welvaartvast zijn? Dat is ook niet bij alle particulier gepensio neerden het geval. Amsterdam W. G. Sanders Blijkbaar is de breuk van zwart en blank, maar ook tussen andere gedis crimineerde en overheersende groepen een noodzakelijke fase op de weg naar emancipatie. Allereerst omdat de be voorrechte groepen harnekkig weige ren vrijwillig hun bevoorrechte posi tie op te geven. Dat maakt organisatie van gelijkgezinden en het gebruik van macht onvermijdelijk. Het roept de antithese op. Prof. Kwant wijst erop dat er 'nog nooit in de geschiedenis een grote groep is geweest, die vrij willig afstand heeft gedaan van zijn bevoorrechte positie'. Wel zijn er en kelingen gewees'. en kleine groepjes, 'maar dit is nog nooit voorgekomen bij een grote groep, ook niet wanneer de grote groep zich georganiseerd had rond christelijke waarden'. Hij spreekt in dit verband van een 'alge mene wet van de geschiedenis'. Maar tevens is de zwarte antithese no dig om de eigen identiteit te hervin den en te ontwikkelen. In het isole ment ligt daarom hun kracht. De zwarte is vreemd in de dubbele zin van het woord: 'merkwaardig' en 'niet van ons'. Die reactie van de blanke omgeving plaatst hem voor de vraag: 'wie ben ik' en 'waar kom ik vandaan' en 'wat ben ik waard?' Een sterke in tegratie naar binnen en een grote afstand naar buiten geeft de gele genheid zichzelf te zijn en verschaft de m ogelijkheden zelfbewustzijn te hervinden en leiderschapsgaven te ontwikkelen. Molukkers Het is goed te bedenken dat dit me chanisme niet alleen in Zuid Afrika en de Verenigde Staten werkt. Ook in het huidige Nederland is dit proces werkzaam. Bijvoorbeeld bij de Moluk kers. De teleurstelling over de hou ding van de Nederlanders leidt onder hen zowel tot het ontwikkelen en sterk beklemtonen van de eigen iden titeit als t ot een grotere distantie t.o.v. de Nederlandse samenleving. Een typische illustratie daarvan is het antwoord dat een Molukse predikant gaf op de vraag of het groepseigene en de saamhorigheid van de Molukse gemeenschap in Nederland niet zal verdwijnen nu er een intensiever kon- takt met de Nederlanders in het zakelijk vlak op gang komt De heer Risamenapatty ontkent dat en merkt o.m. op: 'Ik zal u een voorbeeld uit mijn familie geven. Wij hebben thuis een tweeling, waarvan er één in alles typisch een Zuid-Molukker is. De an der bemoeide zich in dat opzicht ner gens mee, had veel Hollandse vrien den, terwijl zijn broer overal naar de Zuid-Molukse bijeenkomsten ging. Nu wilde het noodlot dat alleen die 'Hol lander' in militaire dienst moest. Sinds hij daar is, is hij erg veranderd: hij voelt zich nu meer Zuid-Molukker dan wie ook'. De Molukker Aponno stelde kort: 'De Nederlandse gemeenschap maakt van Zuid-Molukkers Zuid-Molukse na tionalisten'. Dit proces gaat gepaard met een gi-otere integratie naar bin nen en een neiging de contacten met Nederlanders te verminderen. Ook met die Nederlanders van wier pro gressiviteit en goede wil men over tuigd is. Dat komt vooral ok tot ui ting in een andere houding van be paalde groeperingen binnen de Moluk se gemeenschap t.o.v. het gemengd sa mengestelde Iccan (Interkerkelijk Contact Comité Ambon Nederland), Een organisatie als de Baden Persatu- an heeft de relatie met dit christelijk instituut inmiddels verbroken. Onvermogen De ontwikkeling van de zwarte anti these roept ook ethische vragen op. Daarbij wordt dan momenteel vooral gedacht aan de problematiek van het gebruik van macht en van geweld en aan het verbreken van de contacten met andere groepen. Het zijn wezen lijke vragen. Maar primair voor de zwarte mensen en voor de minderheden. Wij in het westen heoben onze eigen ethische problemen. Ons onvermogen ons radicaal te iden tificeren met de onderdrukte gediscri mineerde groepen; de telkens weer opduikende intolerantie t .a.v. cultu reel afwijkende minderheden zoals Molukkers, woonwagenbewoners, bui tenlandse werknemers; het onvermo gen de opbrengsten der aarde werke lijk te delen met de derde wereld. We willen natuurlijk best wel wat doen. maar als de eis radicaal wordt is er de neiging bedroefd heen te gaan, want we hebben vele goederen. En daardoor roepen we het isolement van minderheden op evenals de zwar te antithese. Zolang dat het geval is heeft een pleidooi tégen het isolement en vóór de communicatie van rassen, tégen het gebruik van macht en ge weld en vóór verzoening nauwelijks waarde. Althans niet als dat van ons komt. Dr. J. Hendriks, socioloog, is weten schappelijk medewerker aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Hij was voordien adjunct-directeur van het al gemeen diakonaal bureau van rle gere formeerde kerken in Utrecht. GENEVE Ierse protestantse en rooms-katholieke kerkelijke leiders hebben gezamenlijk verklaard, dat het conflict in Ierland geen godsdienst oorlog is. In een brief aan het Vati- caan en aan de wereldraad van ker ken geven zij uitdrukking aan hun bezorgdheid over de schade die het christendom lijdt door een te eenvou dige voorstelling van de aard van 'het verschrikkelijke conflict'. 'Het conflict is niet in de eerste plaats van godsdienstige aard', aldus de brief. 'Het is veeleer gebasseerd op politieke en sociale zaken met diepe historische wortels. Ongetwijfeld heb ben de politieke en sociale vraagstuk ken ook godsdienstige aspecten. Maar dit wil nog niet zeggen, dat het con flict tussen de extremisten hier iets is. dat in de verste verte maar lijkt op een godsdienstoorlog'. De brief is getekend door kardinaal Conway, de r.k. aartsbisschop van Ar magh, E. R. Lindsay, hoofd van de methodistische kerk in Ierland, R.V.A. Lynas, moderator van de presbyteriaanse kerk van Ierland en G. O. Sims, de anglicaanse bisschop van Armagh. De brief is een ant woord op een gemeenschappelijke or- roep van het Vaticaan en de wereld raad tot gebed voor Ierland op 10 ju ni, eerste Pinksterdag. Volgens de Ierse kerkelijke leiders is slchts een procent van de bevolking bij de gewelddaden betrokken. De overweldigende meerderheid verlangt vurig naar vrede. DEN HAAG Ook in 1974 zal de geldwerving ten behoeve van het plaatselijke kerkwerk interkerkelijk en gelijktijdig bevorderd worden, op de wijze als gebeurde in de actie 'Kerk- appèl '73'. Waarschijnlijk zal dit eveneens weer in de tweede helft van januari gebeuren. Inmiddels hebben ook de doopsgezin den laten weten in 1974 mee te willen doen. Andere partners zijn de her vormden, gereformeerden, lutheranen, remonstranten en oud-katholieken. Aan r.k. zijde beraadt men zich nog. Voorzover thans te overzien is, heeft 'Kerkappèl '73' in de hervormde kerk geleid tot een stijging van de kerkelij ke bijdragen met zeventien procent. In 1972 leverde 'Trouw moet blijken' een sprong vooruit van dertig procent op. Dat betekent dat de bijdragen in de gemeenten, die mee deden (dit jaar naar schatting 65 tot 70 procent van alle hervormden omvattend), in twee jaar met bijna de helft omhoog gingen. In de gereformeerde kerken (alleen dit jaar) wordt de toename in de deelnemende gemeenten (circa veertig procent var. het totaal) geschat op 18 19 procent. ARNHEM Het afgelopen weekeinde is ingebroken in de Russisch-orthodoxe kerk aan de Amsterdamseweg in Arn hem. De daders, die met een valse sleutel binnenkwamen, roofden bij het altaar zes. waardevolle ikonen en een kostbaar relikwiedoosje. De juiste waarde is nog niet te schatten maar loopt zeker in de duizenden guldens. VREEMDE WERELD Temidden van de grote schans zoals het Watergate-proces enn zich afspeelde in de Engelse h ringslcringen, staan daar bijna lijks de kleinere in onze kran[! vallen minder op. zijn vaak eei|' vliegen, maar zetten toch tot dep Wat te denken b.v. van de spons|. van Amsterdamse politiemannen In België een rally moeten mf ken. De handelaar in pornografl- sex-bioskoop-exploitant kwam vod ze sponsoring niet in aanmerking komen terecht, maar waarom» twee diamantairs? In onze maats pij is het een eerbare zaak om ii manten te handelen, meestal iP ook een lukratieve zaak, maard kan zich toch afvragen of er dooi een sponsoring niet verplichting(d schapen worden, uiteraard niet e: op wit, maar dan toch wel in stif het opzichzelf juist dat bepaald1' ma's hobbys van politiemensen^ nen, nl. als politiemensen? Als df1 sterdamse politie naar België om daar onze stand in dit o1 hoog te houden, dan is dat een, van ons allen. Om in de rally-sftj blijven: terwijl iedereen er op dringt: laat je auto zoveel mo staan, veroorzaak geen stank enflt organiseert één van de omroepei^ tig een cross-rally van een aantal!1 terste mate stof en vuil veroorz# auto's. En waarvoor? De een ka™ twee sekonden harder rijden db{ ander. Nou en? Het publiek wée- standiger en bleef weg. De Pn spant deze laatste week echte1" duitse generaal (ik zoek zijn?1 maar niet op) die de 'eer' ope 1 1943 Mussolini bevrijd te hebbe1 zijn parachutisten. Zoveel jaar fh> ken over zijn dubieus bedrijf (i; ke opdracht dan ook) heeft dezêe er blijkbaar niet toe kunnen br&e te bedenken dat de wereld laatst gebaat is bij het bevrijd#3' hardvochtige en waanzinnige oi e hitsers. Het blijft een vreemd»1 reld. He Bng ADVERTENTIE STICHTING CONFESSIONEEL GEREFORMEERD BERAAD ZATERDAG 2. JUNI a.s. in de NIEUWE OOSTERKERK TE ROTTERDAM. Aanvang 10.30 uur. Sluiting 4 uur. Spreker: Prof. dr. K. Runia te Kampen over het ondenverp: 'Heeft het Gereformeerde Belijden in onze tijd nog zin?' Het slotwoord wordt gesproken door: ds. P. Rlemersma te Rotterdam. De Nieuwe Oosterkerk is gelegen aan de Boezemsingel 150, hoek Gerdesia- weg en te bereiken met lijn 3 vanaf het Centraal Station. Ruime gelegenheid tot het stellen van vragen aan het forum. Neem vrienden, belangstellenden mee! NED. HERV. KERK Beroepen te Barneveld. Krimp^t IJssel en te IJsselmuiden: H. S Gouderak; te Wolvega (toez.):^1 de Bue te Yerseke, te Pijnacke: S. van Hoogstraten te Gorincl/p Vries: H. R. Postma, kand. te woude. Aangenomen naar Onstwedde:|£ C. van Rennes te Streefkerk, ip dankte voor Boven-Hardinxvf? voor Reeuwijk. J|L, Bedankt voor Woudenberg: fefjjjj Brummelen te Hierden. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Dordrecht-C.: P. S|| Alphen a/.d Rijn. Bedankt voor Haarlem-N. J. Zwaag-Westeinde; voor Soesl van Zonneveld te Leerdam. VRIJE EV. GEMEENTEN Aangenomen naar Ede (als Ier sj MTS, parttime); H. Omderstall pred. te Steenwijk. GEREF. KERKEN Beroepen te Rijsoord: C. G. Middelstum. DEN HAAG Negentig van honderd r.k. bisdommen in de wereld drijven op de gelden, f Nederlandse rooms-katholieken? pauselijke missiewerken besef* stellen. Vorig jaar ontvingenggjj totaal een bedrag van 5,3 waarmee zij hun begrotingen ans. :a I e o reesi ït a fin I |(me< jgevc Tie] keefl UTRECHT De raad van ker ken heeft tijdens een marathon vergadering geconstateerd, dat hij voorlopig geen behoefte heeft aan een beginselverklaring. De commissie, die de ter discus sie staande 'tweede proeve van een beginselverklaring van de raad van kerken' had opgesteld, zal nu worden gevraagd liever voor de dag te komen met een rekenschapsbericht over wat de kerken bij hun werk in de raad wezenlijk drijft. Tevens zal de commissie worden verzocht voor stellen te doen om een reken schapsproces op gang te brengen Dit laatste denkbeeld kwam uit de ko ker van ds. R. J. van der Veen, verte genwoordiger van de Nederlandse zen dingsraad. 'Belwijzen wij de ontwikke ling van de oecumene in ons land een dienst met een beginselverklaring', vroeg hij. 'Er bestaat een wettige plu: riformiteit vanuit het evangelie. Wij worden in onze kerken op verschillen de manieren getest op onze trouw aan en onze creativiteit binnen de bewe ging van Christus. Een dynamische proces rond gedachten uit de Schrift is heilzamer dan een moeizaam amen deren en fixeren van een document', ment'. Laten wij, zo stelde ds. Van Veen voor, een of twee jaar twee kapitale bijbelgedeelten centraal stellen in onze bezinning binnen de raad van kdrken, MeerVOUfllff elke vergadering of om de andere ver gadering bv. Lucas 6. over de zalig- De raad besloot verder de nota plus sprekingen en het 'wee u' enerzijds, conclusies van zijn sectie theologische en de gedachten van Paulus over het deel hebben aan het lijden van Chris tus anderzijds. Rechtsomkeert In de loop van een zeer levendige, an derhalf uur durende discussie zagen voorzitter drs. A. Kruyswijk (gerefor meerde kerken) en ds. J. C. H. Jörg. praeses van het hervormde synode het gevaar van versluiering de kop opstp- ken. Spijtig stelden zij vast, dat de meerderheid van de raad rechtsom keert wilde maken tot vóór do eerste proeve van beginselverklaring en thans nog slechts een werkprogramma scheen te willen. Nu heeft de eerste proeve hevig polariserend gewerkt. Ds. Jörg en dr. Kruyswijk zouden het pedagogisch fnuikend vinden, indien dat document als opvolger niets meer dan een werkprogramma kreeg. Vice-voorzittter bisschop H. Ernst van Breda, deed de commissie voor de be ginselverklaring de suggestie aan de hand de pluriformiteit tussen de le den-kerken gerust duidelijk tot uiting te laten komen, dchter in die trant dat dit niet tot polarisatie leidt en de samenwerking niet belemmert. Ds. Van der Veen merkte in dit ver band nog op, dat de Paulus van de brief aan de Colossenzen en die aan de Thessalonicenzen aan zo verschil lende gemeenten schreef, dat het nau welijks een en dezelfde apostel lijkt. Je kunt tegenwoordig niet meer een stuk voor Urk opstellen, dat ook door de Vrije Universiteit zo begrepen wordt, meende hij. Ds. R. J. van der Veen vragen over het meervoudig kerklid maatschap met een aanbeveling zijner zijds aan de ledenkerken alsook aan de plaatselijke en regionale raden van kerken te sturen. Ter vergadering lichtten namens de sectie prof. dr. P. van Leeuwen en dr. J. A. Hebly het document toe. Zij wezen erop, dat binnen de sectie uiteenlopend ge dacht wordt over het nut van het meervoudig kerklidmaatschap, daar dit toch een zeker vasthouden aan kerkgenootschappen met bepaalde' rechten en plichten inhoudt. De sectie ziet niet zoveel in het afbakenen van lidmaatschappen als wel in ke^ gastvrijheid over en weer enr zoeken naar nieuwe vormen va zijn, aldus prof. Van Leeuwen.- es Dr. H. van den Heuvel, scriba, hervormde synode, zei het toé a van het experiment in deze turoie smartelijk te missen. De zwatfe b zit zijns inziens beslist niet alJBrai de r.k. kerk met haar bijzond vel clesiologie. Hij pleitte met vertiet de volgende afspraken tussen uit ken: ppeu: een kerkgenootschap neenr®tad huidige ingewikkelde situatr"1 e meervoudig lidmaatschap zorrSÖUI andere kerk (en) in kwestie plegen geen beslissing; n aa: er moet oecumenische visits be men: een lichaam met een tf me' lende functie tussen het exp^e o: en het kerkgenootschap, synode of de bisschoppenc[eiljk tie niet metden tot een harde !e o name wordt gedwongen; obler bij wijze van proef kunneitiien telijke rechtenpakketten (frswe; e.d.) worden uitgewisseld; bere: ten aanzien van de consei voor de ambtsdragers dienen gels te worden opgesteld; 'Sinds de oorlog trachten wij f-ar»4 nische verworvenheden snel kerkorde in te bouwen. Dit Pij goed bevallen, want tegenover deel van het juridisme staat hjy deel van de garantie', aldus den Heuvel. e°P Ten aanzien van dit agendafjnver sloot de raad nog het IMO (i voor missiologie en oecumeip-gf verzoeken deugdelijk na te g« k inachtneming van de suggest m dr. Van der Heuvel, wat he£n 46 vlak op het stuk van het mete kerklidmaatschap zoal verwez^^de 34019,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2