VPRO begint in zomer
met een telefoons pel
Een valk voor 'n koningin
Experimentele
tv mag niet
in Apeldoorn
Garages mogen bij
woningwetwoningen
'De Weldoener'
door Catherine Gaskin
TROUW/KWARTET VRIJDAG 25 MEI 1973
BEVNENIAXD/RADIO-TV
ADVERTENTIEI
v éo blijft Dbg langer mooi mei Chifsal
Hoe heet de burgemeester van Wezel?
HILVERSUM De telefoon staat centraal in liet nieuwe spel waar
mee de VPRO-televisie in de zomermaanden liet programma wil op
vrolijken. 'Hoe heet de burgemeester van Wezel?' is het spel geti
teld
Legaat
Van Doorn beslist:
APELDOORN De gemeente Apel
doorn heeft van minister mr. H. W.
van Doorn (CRM) geen toestemming
gekregen voor een experimentele tv-
uitzending in de nieuwe wijk De Ma
ten. De uitzending zou zaterdagmor
gen plaats hebben in het kader van
de manifestatie 'Driewerf De Maten',
die onder meer georganiseerd is om
bekendheid te geven aan de 'filosofie'
van deze wijk, waarmee vooral op
'doorstromende' Apeldoornse gezinnen
gemikt wordt.
B. en W. van Apeldoorn hadden een
verzoek om een vergunning voor een
uitzending tot de minister gericht me
de namens de andere organisatoren
van 'Driewerf De Maten': de samen
werkende woningbouwverenigingen
en het Bouwfonds Nederlandse Ge
meenten. De heer Van Doorn heeft la
ten weten de gevraagde toestemming
te moeten onthouden omdat, zoals hij
schreef, 'nu eenmaal is vastgesteld
welke gemeenten voor het experimen
teren op het gebied van kabelomroep
zijn aangewezen en er geen aanleiding
is ook in andere gemeenten experi
menten toe te laten'.
'Met een al te ruim beleid op dit
punt', aldus mr. Van Doorn, 'zou ik
té zeer vooruitlopen op het toegezeg
de overleg tussen regering en Tweede
Kamer over de regionale en plaatselij
ke omroep'. De bedoeling van de ex
perimentele uitzending was de onge
veer zevenhonderd gezinnen, die mo
menteel in De Maten op één centrale
antenne-inrichting voor de hele wijk
zijn aangesloten, te informeren over
hun wijk, en over de toekomstige ont
wikkelingen in deze wijk. De wijkbe
woners zelf zouden ook bij het experi
ment worden betrokken.
Radioreportage over
lancering naar Skylab
HILVERSUM Wanneer vandaag de
lancering van de bemande Saturnus-
raket naar Skylab doorgaat, zal de
NOS-radio een rechtstreekse reportage
daarvan uitzenden van 13.50 tot 14.05
uur via Hilversum 1.
Verder zal de NOS-radio aandacht be
steden aan het ruimte-experiment in
de wekelijkse rubriek 'Nieuws uit de
ruimte', die elke zaterdag van 15.20
tot 15.30 uur op Hilversum I wordt
uitgezonden. Deze rubriek is er de he
le zomer.
DEN HAAG Minister Gruyters
(volkshuisvesting) heeft de Tweede
Kamer meegedeeld niet van plan te
zijn het bouwen van garages bij wo
ningwetwoningen te stoppen. In ant
woord op vragen van de KVP-kamer
leden Aarts en mevrouw Groensmit-
van der Kallen zegt hij dat daartegen
al sinds enige jaren geen bezwaar
meer wordt gemaakt.
In twee geluiddichte telefooncellen
berinden zich twee deelnemers. Ze
krijgen verschillende vragen. Met be
hulp van de telefoon kunnen ze her
en der inlichtingen inwinnen. In de
cel ligt een stapel telefoonboeken.
Bij de vraag: Wie is de burgemeester
van Wezel? kan men bijvoorbeeld het
gemeentehuis van die plaats bellen,
de plaatselijke krant vragen of mis
schien een kennis of familielid bellen,
die er toevallig woont.
De deelnemers krijgen allereerst an
derhalve minuut om na te denken en
een nummer te zoeken. Degene, die
het eerst weet te vertellen welk num
mer hij wil draaien mag het eerst
starten. Maar geen twee mogen tege
lijk bellen, men moet op zijn beurt
wachten.
Per vraag wordt vijf minuten 'zuivere
speeltijd' toegemeten en dat wil zeg
gen, dat deze begint nadat het eerste
nummer is aangeslagen. Kan een deel-
Nieuw feuilleton:
Het nieuwe vervolgverhaal, dat
van morgen af dagelijks in
Trouw/Kwartet verschijnt, ver
telt de levensgeschiedenis van
een Engelse arts, die als een
soort Albert Schweitzer onder
de gebrekkigste omstandigheden
een hospitaaltje opzet In 'n uit
hoek van midden-Afrika. De
roman is getiteld De Weldoener
en is geschreven door John Ro
wan Wilson.
Dr. Edward Barrington schijnt
na zijn studie in Engeland een
schitterende carrière tegemoet
te gaan, maar dat veelbelovend
perspectief geeft hij eraan om
zijn verdere leven te wijden
aan de inboorlingen van midden-
Afrika.
Is Barrington een held of een
charlatan, een heilige of een
niets ontziende egoïst, die
wordt meegesleurd door zijn ei
gen ambitie? In een verhaal dat
zijn greep op de lezer steeds
verhevigt, volgen we zijn strijd,
zijn moed, zijn uithoudingsver
mogen in een omgeving waar
schier alles zich tegen hem
keert.
Conflicten met Britse collega's
over vivisectie worden in de
tropen gevolgd door het einde
loze gevecht tegen armoede en
onwetendheid en tegen de ziek
makende hulpeloosheid van de
mensen, voor wie hij zich opof
fert. En dan Is er nog het in
nerlijk conflict tussen de twee
kanten van Barringtons karak
ter.
Na zijn dood verschijnt in een
Amerikaanse krant een voor dr.
Barrington minder gunstig arti
kel. Een jurist krijgt opdracht
het levensverhaal van deze wel
doener grondig uit te zoeken.
En zo volgen wc in deze roman
het verhaal van dokter Barring
ton door de ogen van de men
sen die hem hebben liefgehad
of vereerd en die de Jurist voor
zover ze nog leven, interviewt;
Barrington en de mannen die
zijn leven met hem hebben ge
deeld of hem tot zijn werk fi
nancieel in staat hebben ge
steld. Een belangwekkend en
boeiend feuilleton.
nemer niet meer bellen doordat hij,
door zijn voorraad ideeën heen is zon
der het antwoord te weten dan krijgt
hij strafseconden.
De winnaars worden in geld uitbe
taald. Degene, die het snelst een ant
woord heeft, krijgt honderd gulden,
plus een gulden voor iedere seconde,
die er van de driehonderdvijf minu
ten over zijn.
In het spel worden drie vragen ge
steld. Berekend is, dat men met veel
geluk en intelligentie tegen de r dui
zend gulden zou kunnen verdienen.
Presentator is Loek van der Sanden.
Regie is van Rob van der Linden.
Donderdag 31 mei begint de VPRO
met dit telefoonspel.
Het VPRO-zomerprogramma begint op
31 mei en loopt tot en met 30 augus
tus. De 31e mei wordt tevens begon
nen met een serie van vijf griezel
films, waarvoor de Amerikaanse ac
teur Rod Serling het scenario schreef.
Het 'Gat van Nederland' krijgt een zo-
merpauze om daarna terug te keren
met Ad 'sGravesande aan het roer.
dat hij overneemt van Hans Keiler.
Deze vindt, dat hij het na een seizoen
aan anderen moet overdragen.
Vis in zure room
4 moten kabeljauw
75 gr. bacon
zout, peper
olie
potje zure room
75 gr. geraspte kaas
3 eetl. paneermeel
3 eetl. citroensap
gehakte peterselie
De stukken ris wassen en inwrijven
met peper, zout en olie, leg de niet al
te dun gesneden plakjes bacon op de
bodem van een vuurvaste schaal met
daar bovenop de vis. Bak de 3 eetl.
paneermeel in een beetje boter en
meng daar de kaas, zure room, gema
len peper en citroensap door. Leg dit
mengsel in bergjes op de vis. Zet de
schaal in een matig warme oven tot
de vis gaar is. Bestrooi de vis voor
het opdoen met gehakte peterselie.
Menutip: Vis in zure room, gemengde
sla, gekookte aardappelen, chocolade
vla.
De korte serie uitzendingen, waarin
dokter Hans van Swol aandacht be
steedde aan weinig bekende ziekten en
aan de problemen van mensen die
daaraan lijden, kreeg in het .AVRO-
progranima een vreugdevol besluit.
Een rijke 'oom' heeft dokter Van Swol
geholpen aan een legaat van honderd
duizend gulden waarmee steun kan
worden verleend aan tal van patiënten
met sociale problemen. Goede voor
lichting dus bekroond met daadwerke
lijke hulp, mooier kan het niet.
Eigenlijk kan de AVRO niet meer voor
de dag komen met reportages over het
gevaar van uitlaatgassen, want deze
'omroep propageert als jubileumfestijn
een rally-cross die regelrecht bij
draagt aan de milieuvervuiling. Hoe
groot zou de hoeveelheid giftige stof
fen zijn geweest boven het wedstrijd
terrein?
Na het sympathieke groepje The
Burning Candles, dat met een verras
sende Indische inbreng op het strand
geestelijke liederen zong, was het op
treden van Gil Bernard iets heel bij
zonders in het EO-programma. De
eens in de showbusiness zo bewierook
te zanger van joodse afkomst, wil nu
zijn talenten alleen nog maar inzetten
voor de evangelieverkondiging.
Zijn eerste show bij de EO was een
duidelijke godsdieftstles, echter, ge
bracht als theaterstuk. Sommige pre
dikanten, vooral zij die zich graag van
pathos en nagalm bedienen, kunnen
wel het een en ander leren van de
directe en levendige wijze, waarop
Bernard een bijbels thema overbrengt.
Het stoorde, dat men hem bij één van
de mooiste monologen liet modderen
met een handmicrofoon in plaats van
gebruik te maken van de 'hengel'.
In 'Nader Bekeken' stond de EO uit
voerig stil bij de christenen in Zuid-
Vietnam, Laos, Thailand en Cambodja.
Meindert Leerling suggereerde aan
houdend dat er in deze gebieden reeds
sprake zqu zijn van vervolgingen, maar
ik heb toch verscheidene ondervraag
den horen zeggen, dat zij er of geen
weet van hadden, of dat er nog niet
van gewelddadige acties kan worden
gesproken.
Ook wilde hij maar steeds van Azia
ten en Westerlingen horen, dat zij
bang zijn voor de communisten. Op
merkelijk dat vrijwel niemand daar
een bevestigend antwoord op gaf en
vrijwel iedereen zei, zich in Gods
hand te weten. Oosterlingen hebben
een filosofie waarin niet zoveel ruimte
wordt gelaten aan de angst. En we
maken een fout als we veronderstellen
dat zij net zo denken als wij. In de
EO-reportage werd het begrip 'inlan
ders' gehanteerd; Meindert Leerling
had toch kunnen weten, dat dit een
koloniale term is.
Na tienen kroop het bloed waar het
eigenlijk niet had kunnen gaan en koos
ik voor de documentaire gewijd aan het
beroemde geslacht van toneelspelers, de
Bouwmeesters. Het was een interessant
overzicht, mede naar aanleiding van de
tentoonstelling die op het ogenblik
wordt gehouden in Amsterdam en het
verschijnen van het boek, geschreven
door de toneelrecensent Simon Koster.
Morgen kunt u de laatste aflevering
volgen van de luisterrijke film over
Leonardo da Vinei. Kijkers die over
deze geniale mens nu wat meer willen
lezen, halen met de TROS-uitgave geen
miskoop in huis. Het eerste deel is een
korte beschrijving van de vijf afleve
ringen, aangevuld met een aantal kleu
renopnamen uit de film. Daarna volgt
een nauwkeurige herdruk van het be
kende boek van Richard Friedenthal,
compleet met de 128 afbeeldingen,
twintig afbeeldingen.
TON HYDRA
MARY PERKINS
TT T 2E2&UO6J0 LtU-
■\j V/AASCHM5&, ££"5 UIT 6*1 CAT 6
MSeSAAki» irtw HSSP^S
ZE(JMaeS^cevrTrr ALLEÏHEETS
Onderwijsproblemen op RONO-radio
GRONINGEN De regionale omroep
noord- en oost en de rijksuniversiteit
in Groningen gaan zich gezamenlijk
bezighouden met het samenbrengen
en analyseren van werkproblemen
rond het onderwijs. Kleuterleidsters,
onderwijzers en docenten van het
voortgezet onderwijs in de drie noor
delijke provincies worden bij dit pro
ject betrokken.
De RONO zal twaalf radioprogram
ma's uitzenden van steeds een half
uur met de bedoeling om een commu
nicatie tot stand te brengen tussen
leerkracht en leerling.
112
Giorsal verwelkomde me met een
ruige kreet. Ze was aan mijn komst
gewend en hield van de afleiding. Ze
begon de laatste dagen steeds rustelo
zer te worden. Ze spreidde haar vleu
gels, alsof ze me eraan wilde herinne
ren dat ze die niet voor niets bezat.
Zonder aarzeling stapte ze op mijn
handschoen toen ik het eerste stuk
vlees te voorschijn haalde.
Ze wilde niet de hele duif opeten. Na
het vierde of vijfde stuk wipte ze rus
teloos terug op haar stand en herhaal
de die vreemde, ruige kreet. Ze kal
meerde zelfs niet toen ik haar met de
veer streelde.
'Kom nou, Giorsal. Het is tijd'.
Eerst nam ik haar kap af; dat was ge
makkelijker nu ze nog op de stang zat
en ik mijn beide handen vrij had.
Toen de kap af was liet ik haar enke
le minuten met rust en liet haar, ter
wijl ik onafgebroken tegen haar
praatte, aan het licht wennen. Ik be
gon te transpireren van zenuwachtig
heid toen ik de riemen losmaakte en
om mijn vingers wond, terwijl ik me
probeerde ter herinneren hoe Callum
dat gedaan had. Ze had niet meteen
door wat er gebeurde en ik moest
haar met een nieuw stuk vlees op
mijn handschoen lokken. Terwijl ze
aan het vlees rukte stapte ik voorzich
tig achteruit, bij de stang vandaan.
Ze hield verbaasd op met eten. Ik zag
haar vleugels omhoog komen en vroeg
me af wat ik moest beginnen als ze in
mijn hand beet en begon rond te vlie
gen aan de lijn. Ze zou natuurlijk
voelen dat ik bang was. Een angstige,
onzekre behandeling was een uitnodi
ging voor moeilijkheden met een
valk. Als ze hier haar vleugels spreid
de en probeerde te ontsnappen, zou ze
zich zeker te pletter vliegen tegen de
talloze obstakels In de schuur, zolang
ze nog vastzat aan de lijn.
Ik opende de deur heel voorzichtig en.
bracht haar naar buiten. Ze was won
derbaarlijk rustig nu, keek alleen
maar omhoog naar de hemel en zag,
rook en voelde haar wereld. En ik
staarde naar die prachtige, trotse kop
en voelde me dankbaar. Dit beeld van
Giorsal, ik zou het nooit vergeten.
Wat toen volgde was het moeilijkste
en gevaarlijkste, gevaarlijk voor Gior
sal. Als ik het verknoeide zou ze in
zeer korte tijd dood zijn. Ze Hoefde
alleen maar voortijdig op te vliegen,
met de lijn mog aan haar poten, en ze
zou verstrikt raken in een boom of de
lijn zou blijven steken in een rots
spleet en de vogel zou omlaag knakken
en te pletter slaan. Ik nam een nieuw
stuk vlees en bewoog het voor haar
ogen. De geur bereikte haar neus en
ze begon er afwezig aan te pikken. Ik
reikte voorzichtig in de tas naar de
schaar. Eerst de belletjes van de lin
kerpoot. Ik zag kans de schaar tussen
het koord en haar poot te krijgen en
het belletje rinkelde zacht toen het
op de grond viel. Ik hield mijn adem
in. Het tweede was moeilijker; het zat
aan de poot waarmee Giorsal het
vlees vasthield. Maar ten slotte rolde
ook het tweede belletje op de stenen.
Giorsal stopte met eten. Za zat een
tijdje stil en keek om zich heen en
naar de grond. Toen begon ze weer
aan het vlees.
Toen ik de lijn doorknipte leek Gior
sal in verwarring te raken. Ze staarde
naar haar vreemd-kale poten zon
der Indiase belletjes en zonder vuist-
riemen en lijn alsof ze probeerde
al dit nieuwe te begrijpen. Ik hief
mijn arm op, zoals ik het Callum had
zien doen.
'Vaarwel. Giorsal.
Ze verhief haar vleugels maar leek
nog te aarzelen alsof ze niet wist wat
ze met die nieuwe vrijheid moest be
ginnen. Toen steeg ze langzaam op en
cirkelde laag boven het huis. alsof ze
bezig was te besluiten welke richting
ze zou nemen. Ze hoefde niet te gaan
jagen, nu ze voldoende gegeten had.
Ze zou rondvliegen en speelse duiken
uitvoeren op dodelijk verschrikte vo
gels. En morgen, als ze honger voel
de, zou ze op jacht gaan.
Ze steeg hoger boven de bomen en de
stelle rotsen erachter, alsof ze zich er
van wilde overtuigen dat haar jacht
gebied nog altijd aanwezig was. Heel
plotseling dook ze omlaag. Ik stak
mijn gehandschoende hand juist op
tijd op, voordat ze me bereikte. Ze
streek erop neer, die sekonden lang,
misschien vijf, met uitgestrekte vleu
gels en haar zwarte ogen die de mijne
leken te doorboren. En toen vloeg ze
weg. snel en hoog ditmaal, hoger en
hoger op de wind, door de smalle val
lei in de richting van de rotspunt bo
ven Ballochtorra, daar waar ze gebo
ren was.
Ik liet mijn hand zakken. Ze was ver
trokken, dat prachtige, sierlijke we
zen, die schaduw van de dood. Maar
ze was teruggekeerd, eenmaal, gedu
rende die magische sekonden, op mijn
hand, om het geschenk van haar vrij
heid op mij te bezegelen. Ik begreep
de vreugde die Callum had gevoeld.
Ik was heel dicht bij hem gedurende
deze minuut Meer dan zijn begrafe
nis, was dit ons echte afscheid.
Ik zag hem toen uit de schaduw van
de bomen bij de beek treden. Hij leek
niet op Callum, en toch was er een
merkwaardige gelijkenis in zijn ge
stalte. Was het me nooit eerder opge
vallen hoe lang en groot hij was? Hij
droeg de groene Cawdorkilt en kou
sen. een verschoten groen jack, waar
zijn blonde haar helder tegen afstak,
en zijn heldere blauwe ogen.
'Ze maakte je haar grootste kompli-
ment, nietwaar, Kirsty? De valk van
Callum, door terug te keren op je
hand'.
'Ik heb haar te eten gegeven.
'Dat is niet alles. Ik hield mijn adem
in toen ze terugkeerde. Zonder lijn en
zonder bellen. Een vrij schepsel'.
'Ze moest vrijgelaten worden. Nie
mand kan haar hier verzorgen.
Callum zou het gewild hebben'.
Me deed het prachtig'.
'Ik was bang dat ik het zou verkoei
en'.
Hij kwam dichterbij. Ik zag zijn pony
aan de overkant van de beek vastge
bonden staan. 'Ik kwam op Cluain, en
Mairi Sinclair vertelde dat je hier
was. Niets voor haar om dergelijke in
lichtingen te geven. Ze doet anders
zelden haar mond open'.
Ik trok de handschoen uit. 'Iedereen
is in deze dagen veranderd op Cluain,
Gavin. Ik denk dat het feit dat ieder
een nu weet dat Callum de zoon van
mijn grootvader was, haar heeft opge
lucht. Ze hoeft nu niet meer te zwij
gen. Maar toch is het zo stil op Clu
ain. Zo stil, dat ik van binnen in me
zelf een soort gekraak hoor. Ik weet
niet of het angst is, of eenzaamheid.
Er is zoveel te doen. En zoveel dat ik
in het verleden vergat te doen, ver
keerd beoordeelde. Zal ik nog meer
fouten maken?'
Hij legde zijn hand op mijn schouder.
'Rustig. Kirsty.Huil wanneer je
moet huilen, maar doe het niet voor
dingen die je gedaan hebt'.
'Ik hield van Callum. Dat had ik niet
moeten doen'.
'Liefde is nooit vergeefs, noch verlo
ren. Dat moet ik ook almaar tegen
mezelf zeggen. Ik moet mezelf ook af
vragen waar ik gefaald heb. Maar Cal-
SMIDJE VERHOLEN EN DE BOPPERTJES
70: 'Dat kan ik je wel zeggen, Je
roen', antwoordde smidje Verholen.
'De heren Maensaet en Peepercorrel
wonen in de oude herberg vlak bij
het landgoed Rijckensteyn, midden in
het Rijkhuyzense bos. Ze schijnen
daar in die oude keet geld als water
te verdienen. Ze kunnen die vorderin
gen dus wel betalen, denk ik. Ik heb
zo'n idéé dat je geen beslag hoeft te
leggen'. 'Jammer..., héél jam
mer..., zei Jeroen dof, en hij schud
de teleurgesteld met zijn sombere
hoofd. 'Jammerik had graag be
slag gelegd op al hun roerend en on
roerend goed. Je maakt nou eenmaal
van je werk graag het beste wat er
van te maken is, nietwaar? En het
beste is altijd nog zegeltjes plakken
en beslag leggen. Het huis leegslepen
en de boel naar de rijksveiling bren
gen, dat komt dan vanzelf wel. Af-
fijn... in elk geval bedankt voor de
tip, Verholen. We zullen dan eerst de
kant van het Rijkhuyzense bos maar
eens opgaan'. Jeroen van Peuteren
liep de smidse uit, nam min of meer
beleefd zijn bolhoedje af en verdween
in de straatjes van het dorp. Ook daar
wekte hij met zijn naargeestige voor
komen de nodige onrust, want een
lief klein meisje, dat braaf met haar
popje liep te spelen, zette meteen een
keel op van heb ik jou daar, toen ze
die duistere, zwartgallige kerel ont
waarde. Maar dat onschuldige kinder-
gehuil maakte hoegenaamd geen in
druk op de dorreziel van Jeroen.
'Jank jij maar, klein mormel', gromde
hij. 'Jank jij maar. Dan leer je dat
vast voor later. Voor jou zal imijve
ook eenmaal de dag komen, daU
deurnaarder beslag komt leggen!
ha! Dan ga je d' aan! Eerst eenm
slagje en dan de veiling in het vejjd
huis! Haha!' Dit sinistere geilst
pel geeft ons wel een treffend kL:^
op de liefdeloze inborst van Jenj.
Wij zijn dan ook benieuwd hoelfl(
het er af brengt bij Jantje en $f<
en wij volgen hem op zijn pad iox
de oude herberg van Leendert de I
Ondernemingsgezind zette hij er
sokken in en zo duurde het niet
of hij bevond zich reeds tussen'o
eerste boomgroepen van het Rijtyis
zense bos. Toen hij daar eens om
heenkeek, zag hij de geuniformer!
gestalte van een, klein maniF
staanaa
Radio vandaag
lum hield van jou, Kirsty, en zijn
valk hield van je. Hij kwam terug op
je hand. Vergeet dat nooit. Geen lief
de rna^ ooit vergeten worden, wat er
ook verkeerd is gegaan. Het is kost
baar. Hoe is die regel van de valke
niers ook alweer? Iets over een ade
laar voor een keizer, een valk voor
een koningin.
'Voor een koning', korrigeerde ik.
'Een valk voor een koningin, Kirsty.
Een koningin ben je, dit is jouw ko
ninkrijk, even zeker als het 't konink
rijk van de valk is. Jouw natuur is
even edel als die van de valk. niet
voor lage, of kleine dingen bestemd.
Jullie kennen slechts grote vreugden,
grote liefde, groot verdriet. Als jullie
vliegen is het hoog en snel en zeker.
Als jullie vallen zweef je niet omlaag,
maar je slaat te pletter. Jij en de
valk. Kirsty, ik zal die aanblik nooit
vergeten'.
Ik halde Ailis uit 'de stal en Gavin en
ik daalden het pad af. Het was wild
en lieflijk, de hoge heidevelden en de
diepe, beschaduwde valleien, en ik
zou missen. Maar het meisje dat
Ailis deze zomer door de hele vallei
had gereden was verdwenen, opgelost
in het vuur, zoals de valk zich oploste
in de lucht lk wist niet zeker wat
voor vrouw er in haar plaats zou ko
men. een zakenvrouw die Cluain zou
besturen, een vrouw die groter moest
worden van hart en geest, zodat er
niet alleen plaats zou zijn voor Cal
lum en William en ja, Angus Macdo-
nald. maar ook voor de anderen die
zouden komen.
'Gavin, zeg tegen Jamie dat ik een ge
schenk voor hem heb'.
'Wat is het?'-
'Ik geef hem Ailis'.
Ik was blij dat hij niet protesteerde.
Inplaats daarvan reed hij naar me toe
en de twee ponies stonden naast el
kaar stil. 'Ailis zal het kostbaarste
zijn dat Jamie ooit zal hebben'. Toch
zocht zijn hand de mijne, heel even,
slechts een aanraking. 'En voor mij,
Kirsty zal er ooit iets voor mij zijn?'
Ik keek, niet naar Gavin, maar om
hoog; mijn ogen doorzochten de he
mel naar een spoor van Giorsal. maar
ik zag haar niet Op de bovenste top
pen van de verre Cairngorms lag een
glinsterende witte kroon, de eerste
sneeuw van de komende winter.
!Wie weet? Als de tijd komt.de
tijd..'-
EINDE
Pianorecital: mod. muz. NOS: 9.20 Wat heeft
dat kind - pedagogische rubr. 9.35 Waterst.
AVRO: 9.40 (Si Het Nederl. Hobokwartet:
mod. muz. 10.00 (S) V.d. kleuters. 10.10
(ged.S) Arbeidsvitaminen. (11.00 Nws; 11.03-
11.06 Radiojournaali. 11.30 (S) Horlepiep:
inf. over volksmuz. 11.55 Beursber. NOS:
12.00 Blik op de derde wereld: inf. progr.
over ontwlkkelingssamenw. Overheidsvoorl.:
12.30 Uitz. v.d. landb. NOS: 12.40 fS> Lichte
gramm.muz. (12.50 Recht en slecht, praatje.
13.00 Nws. VARA: 13.11 Dingen v.d. dag.
NOS: 13.25 Toerismo - toerist, lnf. uit bin
nen- en bulten). 13.50 Van Ta ta tot totale
taal rubr. over het leven in do taal. 14.00
(S) Muz. uit de Middeleeuwen en Renaissan
ce. 14.35 Spiegel van België - muz. en nws
van onze zuiderburen. 15.00 (S) Zoeklicht op
Nederland, rep. en comm. uit alle delen v.h.
land en veel muz. (16.00-16.02 Nws.) VPRO:
17.00 VPRO.Vrljdag: rechtslreeks progr. met
politieke analyses, rep., achtergrondinf. en
telef. reakties, met 17.00 Akt.17.55
Med.;
IS.00 Nws en 18.11 Akt. KRO: 10.00 Kinder
zangfestival. 19.45 De zingende kerk - muz.
in de liturgie. 20.00 (S) In antw. op uw
schrijven: verzoekpl.progr. 22 00 Reisoogst -
toeristisch magazine. 22.25 Overweging. 22.30
Nws. 22.40 (S) zomergoal sportprogr.
met veel muz. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM 11
KRO: 7.00 Nws, 7.02 Het levende woord.
7.07 <S> Badinerle: klass. muz. 7.30 Nws.
7.41 Echo. a.50 (S) Badinerle: klass. muz.
8.24 Overw'eging. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. v.d.
huisvr. 8.45 V.d. huisvr.: Moeders wil is
wet. 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) Aubade:
klass. en mod. muz.. met *10.30-10.32 Nws.
11.00 V.d. zieken. 11.55 Med. 12.00 (S> Van
twaalf tot twee: gevar. progr. met 12.22 Wij
v.h. land: 12.26 Med. t.b.v. land- en tulnb.;
12.30 Nws: 12.41-12.50 Echo en 13.00-13.05 Ra.
den maar 14.00 Schoolradio. 14.30 (S) In
terlokaal op vrijdag: licht muz.progr. met
15.30 Nws. 17.00 Zonder grenzen: rubr. over
missie en zending. 17.10 (S) licht ork. met
zangsoliste. 17.30 Nws. 17.32 Echo.
KRO: 18.00 (S) Licht ork. met solisten. 18.19
Uitz. V.h. G.P.V, 18.30 Nws. 18.41 Echo. 18.50
Verkenning: nws, feiten en achtergronden op
soc.-maatsch. terrein. 18.58 Marktber. VPRO:
19.00 VPRO-Vrijdag: rechtstreeks progr. met
soc. kult. akt. en ber. en waarin verder om
19,00 en 20.08 Akt.rubr.; 19.05 Komm. en
20.00 Nws. 20.15 (S) VPRO-Vrljdagavond
conc.: mod. en klass. kamermuz. VARA: 21.00
(S) Viool en piano: klass. muz. In de pauze:
ca. 21.40-21.50 Op bezoek bij Bertus Aafjes.
22.35 (S) De Staalkaart. 23.30 Pianoimprovi
saties. 23.55-24.00 NWS.
HILVERSUM III
EO: 7.00 Nws. 7.02 Gospelsound: muz. voor
jonge mensen. 8.00 Nws. 8.02 Tussen thee en
koffie. (9.00 Nws.) 10.00 Nws. 10.03 De muzi
kale fruitmand: verzoekpl.progr. van en
zieken. NCRV: 11.00 Nws. 11.03 Zing, i
zing! 12.00 Nws. 12.03 Bij Barend, li
Nws. 13.03 (S) Popcorn. NOS: 14.00 L
14.02 De Meurders Methode. AVRO:
Nws. 15.03 Top-Twenty I: Amerlk. hitparii
16.00 Nws. 16.03 Top-tuenty II: Engelse!
parade. 17.00 Nws. 17.03 Radiojournaal. I
Postbus 700: verzoekpl.progr. i
NOS: 18.00 Nws. 18.02 Joost de Draf
Show. 19.00 Nws. 19.02 Gevolmachtigd: k
zoekpl. 20.00 Nws. 20.02 Dr. Wiener's S
Show. VPRO: 21.00 Nws. 21.02 VPRO-Vri»
avond Show: gevar. muz.progr. (22.00, 2
en 24.00 Nws en act. 22.55 Med.) 0.554
Nws. E
BELGIE 324 m (Nederlands) t
12.00 Nws, med. en SOS-ber. 12.08 Lil
muz. (12.50 Buitenl. persoverz. 13.00 Ir
act., wcerber. en toneelagenda.) 13.55 Beu
bcr. 1-1.00 Nws. 14.03 Schoolradio, (IJ
Nws.) 15.25 Lichte muz, onderbroken 4
een rep. van de Ronde van Italië. 16.00
en beursber. 16.10 Lichte muz., met een j
van de Ronde van Italië. 17.00 Nws en n
17.10 Lichte ork.muz. 17.55 Weegschaal. I
18.00 Nws. 18.05 V.d, soldaten. 18.28 Pi
desportber. 18.30 Wegwijs wezen. 1|
Sport. 18.55 Taalwenken. 18.57 Lichte
muz 19.00 Nws en alt. 19.30 Lichte nji
19.-10 Keurig Engels.) 19.45 Boekbesprekl
20.00 Gevar. progr. (21.00 Splinternws. 21
Nws.) 23.00 Nws. 23.10 Jazzprogr. 2j
Nws,
TV vandaag
NEDERLAND I
NOS NOT
10.35-12.00 Schooltelevisie
NOS
18.45 Ti-ta-tovenaar
18.55 Journaal
TROS
19.05 Calimero
19.10 Wereld op wielen
NOS
20.00 Journaal
TROS
20.21 Het leven van
Leonardo da Vinei (5)]
21.35 Muzikale show rond
Ben Cramer
22.05 TROS-Sport
NOS
22.50 Journaal
22.55 Recht op de burger
af - les 9
NEDERLAND II
NOS
18.45 Ti-ta-tovenaar
18.55 Journaal
NCRV
19.05 De geheime schatten
v.d. Rode Zee
19.30 Met liedjes het
land in voor achten
NOS
20.00 Journaal
NCRV
20.21 Met liedjes het
land in
21.35 Een dagje uit
22.35 Koorzang: geestelijke
liederen
NOS
22.40 Uit de Kunst
23.05 Openbaar Kunstbezit
23.10 Journaal
DUITSLAND I
10.00 Journaal. 10.05 Journaal van gistera
vond. 10.30 Abenteuer in Malakka, tv-serle.
12.00 Kontraste. 12.50 Persoverz. 13.00 en
15.35 Journaal. 15.40 Filmrep. 16.25 V.d. kin
deren. 16.55 Jeugduitz. 17.40 Wielrennen -
Ronde van Italië, 17.55 Journaal.
(Reg. progr.: NDR: 18.00 Sportjournaal.
18.30 Act. 18.45 Zandmannetje. 18.65 Nord-
schau-Mag. 19.26 Neues vom Klelnsladtbahn-
hof, tv-serle. 19.59 Progr. overz. WDR: 8.20.
8.55, 11.00 en 11.45 Schooltv. 18.00 Reg. nws.
18.10 Neues vom Kleinstadtbahnhof. tv-serie.
18.40 Act. 19.15 V.d. kleuters. 19.25 Das
Jahrhundert dor Chirurgen, tv-serle.) 20.00
Journaal en weerber. 20.15 Wetenschappelijk
mag. 21.00 Nws uit Bonn. 21.25 Verkeerstips.
21.30 Dan Oakland, misdaad serie. 22.15
Journaal en weerber. 22.30 Mathias Kneisel.
tv.film. 00.05 Journaal.
DUITSLAND II
16.25 Kommissar Brahm. politieserie. 16 50
FUmportret. 17.30 Journaal en weerber. 17.35
Sport.
18.05 Act. en muz. 18.35 Spass mit Charlie,
oude film.-19.10 Act. 19.45 Journaal, act. en
weerber. 20.15 Die Meuterel auf der Bounty,
doc. film. Aansl.: journaal. 21.40 Filmrep.
22.25 Religieuze uitz. 22.40 Journaal, cori
en weerber. 22.55 Ich singe delne dun
Schonhelt, kort tv-spel.
DUITSLAND III NDR
S 20-13.00 Schooltv.
18.00-18.30 Sesamstrasse. 19.00 Ausbildi
der Ausbllder, serie uitz. 19.30 Psycholl
sche Tests, serie uitz. 20.00 Journaal
weerber. 20.15 Kunst en wetenschap. 21
Economisch Mag.
DUITSLAND III WDR
8.20-11.45 Schooltv. 17.00-18.00 Schooltv.
18.00 Russische les. 18.30 Management
alle Führungskrafte in Wlrtschaft und M
waltung, tv.cursus. 19.00 Zandmanne'
19.05 Voor Joegoslavische werknemers. U
Landsforum. 19.45 Reg. nws. 19.55 Coni
20.00 Journaal en weerber. 20.15 Grosser J
end - Ende offen. doc.film. Aansl.: disc.
BELGIE (Nederlands)
14.00-15.00 Schooltv.
18.00 Fabeltjeskrant. 18.05 Tekenfilm. IS
Een ooievaar vertelt, Jeugddoc. 18.40 D
film. 19.20 Progr. overz. 19.33 Zoeklic
19.38 Med. cn weerber. 19.45 Journaal. 20
Oorlog en Vrede, tv-serio. 20.55 Conct
21.05 Panorama. 21.50 Journaal. 21.55 Ea
d'artiflce en Scorpio rising, twee ko
films.
BELGIE (Frans)
14.00. 14.30, 15.00, 15.30 en 17
Schooltv.
18.03 Journaal. 18.10 Kinderprogr. 18
Gesprekken met kunstenaars. 19.00 Corsaii
et filbustlers, tv-serle. 19.30 Waals nt
19.40 Weerber. 19.45 Journaal. 20.15 Verkee
tips. 20.20 Circusprogr. 21.10 Filmrep, 22
Les compagnons de Baal, tv-serle. 23
Journaal.