Naar gemeenschappelijke
hervormd-gerei, synode
Nieuw belijden 'van de
straatstenen oprapen'
nd op de to
V oom iel op pi.
ineiilijke zitting
Trouw
K wartet
vandaag
Vorig jaar veel meer
niertransplantaties
Bevolkingsonderzoek
op tbc in Cuyk
Buskes niet in Veenendaal
Personalia
Beroepings-
werk
Boekenetalagc
KERK/BINNENLAND T2j
(ADVERTENTIE)
Van een onzer en>lagge\ ers
UTRECHT Op de gezamenlijke vergadering van de hervormde
en de gereformeerde synode, 15 en 16 juni in Utrecht, komt een
voorstel om een gemeenschappelijke synode van beide kerkgemeen
schappen in te stellen.
Deze synode zou tenminste eenmaal
in de twee jaar samen moeten komen.
Zij zou moeten worden samengesteld
uit alle leden en adviserende leden
van de generale synoden van beide
kerken.
Besluiten van deze gemeenschappelij
ke synode zullen volgens dit voorstel
bindend zijn. wanneer ze door de
synoden van beide kerken afzonder
lijk zullen zijn bekrachtigd.
Het doel van dit nieuwe lichaam
wordt in het voorstel als volgt om
schreven:
a. gestalte te geven aan het in beide
kerkgemeenschappen levende verlan
gen naar kerkelijke eenheid;
b. de eenheid te bevorderen in getui
genis en dienstbetoon, onder meer
door uiting te geven aan gemeen
schappelijke inzichten omtrent het be
lijden van de kerk. het leven en wer
ken van de plaatselijke gemeenten of
kerken en de roeping van de kerk in
de samenleving.
Dit voorstel wordt toegelicht in een
nota van de oud-scriba van de her
vormde synode, ds. F. H. Landsman.
Hij plaatst de idee van deze gemeen
schappelijke synode in het kader van
een 'overgangsrecht', dat zich in een
proces van integratie geleidelijk dient
te ontwikkelen, terwijl intussen de
thans geldende kerkordelijke bepalin
gen van beide kerken hun geldigheid
blijven behouden.
Geen 'fusie'
Ds. Landsman kiest in zijn nota be
wust voor het woord 'integratie' als
een 'open procesmatige vorm van sa
mengaan'. Hij wil in de verhouding
hervormd-gereformeerd niet van fe-
Kabinetsformatie
(66 en slot)
Het verbaast mij dat niemand in deze
rubriek de rol van de heer Wiegel ge
prezen heeft. Mijns inziens is zijn
aandeel prijzenswaardig. Bijna 160 da
gen lang hulde hij zich in een 'hoog
hartig stilzwijgen. Het genoegen dat
hij daarmee mij en waarschijnlijk een
aanzienlijk deel der Nederlandse natie
deed, werd ik mij pas bewust, toen de
heer Wiegel ter ere van de beëindi
ging van de formatie-periode zijn stil
zwijgen verbrak.
Amsterdam
(Hiermee sluiten we de discussie over
de totstandkoming van het nieuwe ka
binet af, red.)
Vakantie
Ontzettend! Dit was de eerste en eni
ge reactie die bij mij opkwam toen ik
vernam, dat Biesheuvel zijn vakantie
doorbrengt in Griekenland. Dat ik dit
nieuws niet via Trouw/Kwartet ver
nam kan aan mij liggen, maar het
kan ook zijn, dat het blad het niet of
wenig opvallend heeft vermeld. Als
dat zo is. waarom dan? Wie nu naar
Griekenland gaat om te relaxen
typeert zich wel. Of hebben de Bies
heuvels en hun bewonderaars in hun
diepste binnenste misschien bewonde
ring voor het huidige Griekse regime?
Doorn
(We hebben het vakantie-adres van de
heer Biesheuvel niet vermeld; dat is
een privé-aangelegt-nheid, red.).
Interview
Wie het interview met mij in de ru
briek 'Dag Maandag' van HPtte Visser
(T/K 14 mei) heeft gelezen, zal zich
afvragen of de Asva een reclame-
vrouw in dienst heeft genomen. Op
uiterst melodramatische wijze worden
de problemen van de studenten aan
de man gebracht. Ik weiger echter af
geschilderd te worden als een onbe
nullig babbelend vrouwtje, dat getrof
fen door de narigheid onder de stu
denten, 'zich graag helemaal voor hen
wil inzetten' Als de studentenbewe
ging zo in elkaar zou zitten, dan zou
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing. O. Postma,
F. Diemer.
Hoofdredactie:
J. Tamminga.
Hoofdkantoor B.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276 - 280,
Adam. Postbus 859.
Telefoon 020-22 03 83.
Postgiro: 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69 73 60 768). Gem.giro
X 500.
de regering-Biesheuvel het niet zo
moeilijk gehad hebben met de boycot
actie tegen de duizend gulden colle
gegeld.
De ASVA is een politieke vakbond.
Dat betekent dat wij de strijd voor de
belangen van de studenten plaatsen in
het kader van de strijd tegen het ka
pitalistische systeem. De belangen van
de studenten (Studentenstop, studie
verkorting. planning vanuit Den
Haag) kun je alleen bekijken tegen
de achtergrond van een analyse van
het hele kapitalistische systeem. Al
leen zo is te begrijpen waarom zulke
maatregelen worden getroffen en wat
de gevolgen er van zijn.
Wat er nu gebeurt aan de universitei
ten is noch in het belang van de stu
denten noch in het belang van de
maatschappij. Deze hervormingen ko
men slechts tegemoet aan de eisen die
de ondernemingen aan het onderwijs
stellen. De regering besteedt het geld
liever aan defensie of aan het oppep
pen van de dollar. Daarvan profiteert
het bedrijfsleven en niet de bevol
king. die meer belang heeft bij het
verbeteren van onderwijs, de gezond
heidszorg, sport en cultuur. Natuur
lijk moeten ook de problemen van
de studenten aangepakt worden. Maar
dat is geen doel op zichzelf. De ASVA
voert niet zomaar akties omdat ze een
brok in haar keel krijgt van de vijf
duizend studenten die op Uilenstede
bij elkaar ritten. Wij vinden dat zo
veel mogelijk jongeren in staat moe
ten zijn om te studeren. Di. studen
ten hebben dan ook recht op bepaalde
voorzieningen. Maar die voorzieningen
moeten er ook komen voor alle ande
re jongeren en alleenstaanden. Deze
reactie is te kort om feitelijk onjuist
heden te weerleggen. Maar ik hoop
dat ik er in geslaagd ben duidelijk
te maken dat in dit interview de bij
zaken naar voren gehaald zijn ten
koste van de hoofdzaak.
Amsterdam
Cilia Ga'»«'oot, voorzitter ASVA
Werelds
Het artikel van de heer Biersteker in
Tr/Kw van 10 mei: 'Laat maar zitten,
jullie begrijpen ons toch niet!', geeft
duidelijk weer in welk hopeloze ver
warring onze theologen verkeren voor
wat de hulp aan de derde wereld be
treft. Er tekent zich een niet meer
te loochenen polarisatie af: de bezitters
en welvaart 'genieters' ter rechter- en
de 'havenots' ter linkerzijde. Hebben
wij ons er niet voor te schamen dat
dit zich niet afspeelt op een politieke
bijeenkomst maar uitgerekend op een
christelijk theologisch congres!
Laat ons toch ophouden het aan onze
medechristenen uit de- ontwikkel'"0s
landen zo voor te stellen als zouden
onze welvaart en wetenschappelijke
kennis (indien deze niet eenzijdig en
voornamelijk op de materie gefixeerde
kennis zou zijn. was het nog wat an
ders!) het meest behartigenswaardige
zijn in het leven van de mens hier op
aarde. Eerlijkheid, barmhartigheid en
alle andere deugden, die in kiem in
elk menselijk hart aanwezig zijn. moe
ten voor de waarachtige christenen
toch van veel groter waarde zijn dan
al wat de wereld ons heeft aan te bie
den!? Wordt het niet hoog tijd dat wij
andere (betere) maatstaven aanleggen
als de wereldsgezinden wier maatsta
ven hoofdzakelijk zijn gebaseerd op
hetgeen men in hun (vrij kleinzie
lige) wereld weet te presteren? Deze
wereldse maatstaven zijn het immers
die zoveel rivaliteit doen ontstaan tus
sen ons westerlingen en de vertegen
woordigers van de derde wereld?
Den Haag M. M. A. van Raalton
Nieuw liedboek
Menigmaal heeft men in gereformeer
de kerkbladen de klacht kunnen lezen,
dat het zo bezwaarlijk was om zo veel
verschillende boekjes te moeten mee
nemen naar de kerk. Op die klachten
werd geantwoord dat er hard gewerkt
werd aan een compleet kerkboek, maar
dat die arbeid veel tijd vergde en we
geduld moesten hebben. En nu het
boek verschijnt zegt men: het is te
duur geworden en wil men weer naar
een afzonderlijk gezangenbundeltje
toe, In de hoop dat dit misschien iets
goedkoper uitvalt. Voor veel dingen
kan men zijn geld grif uitgeven, bij
voorbeeld voor allerlei populaire gram
mofoonplaten, maar voor de kerk is
het altijd weer te duur. Zeg dan liever,
die versjes bevallen me niet, dan ko
men we er tenminste eerlijk voor uit.
Als we (zoals de classis Harderwijk)
gaan stellen: Eerst weer psalmen en
gezangen afzonderlijk verkrijgbaar
stellen, dan kunnen we beter zeggen
dat we dit bijbels liedboek niet willen.
Ens R. Buynlnk
Ds. F. H. Landsman
deratie spreken en voorshands even
min van fusie of hereniging. Federa
tie is te weinig en te statisch en prikt
de kerken eigenlijk vast op de struc
turen, die zij op het ogenblik hebben.
Het begrip 'fusie' roept de gedachte
op aan samenvoeging van onderne
mingen, aan machtsconcentratie en de
daarmee gepaard gaande organisatori
sche manipulaties. Institutaire een
heid dreigt een doel op zichzelf te
worden. Het staat voor ds. Landsman
nog helemaal niet vast, dat de her
vormden en de gereformeerden naar
een 'verenigde kerk' zullen moeten en
kunnen streven. Hij acht het heel
goed mogelijk, dat de reformatie die
beide kerken beogen, tot een 'kerkin-
stituut' zal leiden dat niet als hoofd
kenmerk het met-elkaar-herenigd-zijn
heeft.
Het werk van de werkgroep 'Samen
op Weg' zou volgens ds. Landsman
moeten worden voortgezet door een
commissie van de gemeenschappelijke
synode, (bijgestaan door werkgroepen.
(In de tekst van het voorstri is deze
commissie met gevoel voor het respec
tievelijk jargon in beide kerken 'raad
van deputaten' genoemd).
Ds. Landsman herinnert aan de bepa
lingen, door beide synoden getroffen,
die op plaatselijk niveau reeds een
zeer vergaande integratie mogelijk
maken. Van een volledige integratie
op plaatselijk niveau zal zijns inziens
pas sprake kunnen zijn; als er over
eenstemming is bereikt over de vraag
wie (nog) tot de plaatselijke kerkge
meenschap moet worden gerekend en
hoe haar opbouw dient te zijn. 'Hier
bij zal onzes inziens moeten worden
gestreefd naar een regeling op bijbels
verantwoorde basis, waarbij beide ker
ken echter bereid zijn door middel
van overgangsbepalingen aan te slui
ten bij de historisch geworden situa
tie en deze als een gemeenschappelij
ke pastorale en apostolaire opdracht
te aanvaarden'.
Andere kerken
Aan het slot van zijn nota wijst ds.
Landsman er nog op, dat de hervorm
de synode in 1971 nadrukkelijk heeft
uitgesproken, dat het samengaan met
de gereformeerde kerken wel een ze
kere prioriteit moest hebben en met
kracht moest worden bevorderd, maar
dat zulks niet in mindering moet ko
men op het streven naar eenheid in
getuigenis met andere kerken. Hij
wil, dat de mogelijkheid open blijft,
dat andere kerken in de een of ande
re vorm aan het integratieproces gaan
deelnemen.
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT Een nieuw belijden in deze tijd moet als liet ware "van de straatstenen worden opge
raapt. Het mag niet iets binnenkerkelijks zijn, maar bet moet daarop gericht zijn, dat de secularis-
tisch ingestelde mens van deze tijd liet evangelie van Christus als zijn zaak herkent en de muur van
ongeïnteresseerdheid wordt doorbroken.
Dit betoogt dr. H. B. Weijland, lid
van het moderamen van de gerefor
meerde synode, in een discussiestuk
over het belijden van de kerk. Samen
met het voorstel tot instituering van
een gemeenschappelijke synode staat
het op de agenda van de gezamenlijke
vergadering van de hervormde en de
gereformeerde synode.
Dr. Weijland trekt een parallel met
het belijden in de tijd van de Refor
matie. dat ook niet 'als een vreemde
theologie van boven gedropt werd
D kracht van het reformatorisch be
lijden lae in het rechttoe, rechtaan
aan de orde stellen van de enige
troost in leven en sten-en.
Bel'jden nu d«»»nt te geschieden toeen
de achtergrond van 'ongeestelijk indi
vidualisme en ongeremde driften,
waardoor de vrede tot chaos, de vrij
heid tot slavernij, het geluk tot on
vrede en de solidariteit tot polarisatie
verwordt. 'Daartegen moet christelijk
beidden in deze tijd pen boodschan
van bevrijding beteken«n: het evange
lie van de soevereiniteit van Gods ge
nade over het gehele leven.
Cm'-reet dleiit dit belijden waar ge-
n::<nkt Ie worden door een 'restloze
so' dariteit met mensen in nood' en
een werkelijk christelijke levensstijl
van soberheid en ascese. Elke egoisti-
sche levenshouding moet ontmaskerd
worden. 'Vanuit het evangelie der be-
vrijding zal de christen zich svstema-
t sch inzetten voor de noodlijdenden
en protesteren tegen verwrongen ver
bredingen in de samenleving'.
Het aandragen van bouwstenen voor
een nieuw belijden zal volgens dr.
Weijland voorshands moeten resulte
ren in korte monografieën over con
crete vragen en omstreden punten.
Hij noemt als vragen, die dringend
om nadere bezinning vragen en waar
over tot de gemeente op korte ter
mijn iets gezegd moet worden, het
Schriftgezag, het godsbeeld, de satani
sche machten van deze tijd (autono
mie. rationalisme, syncretisme, histo
risch materialisme kapitalisme en
egoisme) en de visie op de toekomst.
Uitgangspunt
Wat de binding aan de klassieke re
formatorische belijdingsgeschriften
betreft, schriift. dr. Weijland. 'Men
zal moeten erkennen, dat in de refor
matie beslissingen zijn gevallen, die
ook voor onze tijd een diepe geldig
heid hebben behouden. Zeer veel is
toen door onze vaderen uit de Schrif
ten naar boven gebracht waar wij
niet omheen kunnen, centrale punten
waar onze kerken met overtuiging
achter willen blijven staan'.
Wel erkent hij. dat er in de loop der
jaren een distantie en als gevolg daar
van een verlegenheid met het refor
matorisch belijden gegroeid is, waar
bij de problemen in beide kerken
steeds meer gelijk zijn komen te lig
gen. 'Toch geloven wij, dat het als
een uitgangspunt moet worden vastge
houden. Niet om, dwars tegen de
stroom van de tijd in, koppig te her
halen wat altijd gezegd is, maar om
volhardend te getuigen van datgene
wat onze vaderen ons als een geloofs
geheim hebben doorgegeven, en wat
wij ook zelf, eerlijk luisterend naar
de Schrift, gewoon niet anders
kunnen zeggen'.
Dr. Weijland signaleert tweeërlei
vluchtpogingen om onder de klem
Dr. H. B. Weijland
van het reformatorisch belijden uit te
komen: naar 'links' een geestelijk ont
groeien aan de religie van de belijde
nis en naar 'rechts' een dorre zelfi-
dentificatie met de letter van het be
lijden. Beide kerken zijn geroepen om
vluchtpogingen in beide richtingen te
gen te gaan. Veel zou gewonnen zijn.
als zij - zoalg zij nog apart op weg
gaan - konden komen tot een geza
menlijke benadering van wat in een
reformatorische kerk nu wel en niet
meer tolerabel is.
Niet tolerabel
'Waar de kerkganger in een wekelijk
se confrontatie met 'hel en verdoeme
nis' teruggeworpen wordt op een
puur fatalistisch godsbeeld is de grens
naar de ontaarding overschreden.
Waar de zoekende mens van deze tijd
voor de gemeenschap met God wordt
teruggeroepen op het puur intermen-
selijk-horizontale, een godsbeeld naar
de 'geest dor wereld' 1 Korinthe
2.12), is de grens naar de ontgroeiing
overschreden. In beide gevallen is de
vraag eigenlijk niet zozeer óf er getui
gend gesproken moet worden, maar in
hoeverre het nog mogelijk is om deze
uiterste grensoverschrijdingen samen
met het authentieke reformatorische
belijden eerlijk in één kerkgemeen
schap te beleven'
Dus tóch schorsingen en afzettingen?
De gereformeerde historie leert, dat
een leergeschil hierdoor eigenlijk niet
wordt opgelost. Immers, bij een leer
geschil gaat het eigenlijk nooit om
één persoon, maar altijd om een hele
'dwarslaag' in de kerk. De gerefor
meerden zullen dan ook iets moeten
prijsgeven van de gedachte, dat door
voortdurend te schorsen leergeschil-
en kunnen worden opgelost. De her
vormden zullen iets moeten prijsge
ven van de gedachte dat door algeme
ne uitspraken 'n concrete dwaling voor
het oog van de gemeente afdoend
kan worden ontmaskerd. Intussen
blijft de roeping voor beide kerken
onverminderd gelden om 'te weren
wat het belijden der kerken weer
spreekt'. desnoods tot de uiterste con
sequentie toe, indien dit belijden op
evidente wijze in het hart wordt aan
getast.
Tot zover uit de nota van dr. Weij
land. Zij is samen met de nota van
ds. Landsman te bestellen door twee
gulden over te maken op giro
51 31 53 van het Algemeen Kerkelijk
Bureau, Koningslaan 11 te Utrecht
met vermelding 'rapporten hervormd-
gereformeerde synode'
Plaatselijk
Tenslotte maken wij nog attent op
het boekje 'Hervormden en gerefor
meerden onderweg' van dr. C. P. van
Andel (Boekencentrum, Den Haag; 96
blz. .ƒ7,90;. Dr. van Andel is secreta
ris van de werkgroep 'Samen op weg'
Met dit boekje wil hij het integratie
proces van beide kerken op plaatselijk
niveau dienen. Daarnaast wijst hij op
knelpunten, zoals ten aanzien van be
lijdenis en tucht, liturgische en pasto
rale vragen, de grenzen van de ge
meente, samen beroepen en samen
bouwen. Als bijlagen zijn een federa
tie-model en voorbeelden van een con
sensus ten aanzien van het belijden
toegevoegd.
DE 'EEUWIGE KANTORIJ' VAN
HERTOG
In zijn voortreffelijke boekje
evangelische Kirchenmusik' (1926)
schrijft Hans Joachin Moser
'hoofddienst' van Martin Luther
zondag Cantate 1526. Hij doet dab:
een gesprek tussen allerlei tijdg
ten, o.a. de bekende Johann Wa
Als een jonge man Luther gecit^ei
heeft met deze woorden: 'De
waarom het gaat moet deze zijn,
alles, geschiede, opdat het Woord
loop volbrenge, en niet weer op
gedrein uitloopt, zoals het tot nu
geweest is, want het is beter all
het andere nagelaten wordt dan
•li
be
u
Van een verslaggever
DEN HAAG Het aantal niertrans-
ulantaties in ons land is in 1972 in
vergelijking met het jaar daarvoor
weer toegenomen. Vonden er in 1971
44 transplantaties plaats, in 1972 liep
dat aantal op tot 77. Dit blijkt uit het
jaarverslag van de Nierstichting Neder
land en de vereniging tot steun aan de
Nierstichting Nederland
Totnutoe zijn er in Nederland zo'n
260 niertransplantaties verricht. Tot
1969 waren dat er 31. Het aantal nier-
patienten dat totnutoe via een kunst
nier is behandeld, is in 1972 opgelo
pen tot bijna 650. Dat getal is belang
rijk, aldus het jaarverslag, maar van
minstens even groot belang is dat
daartoe thans een aantal kinderen
evenals personen boven de 55 jaar be
horen. (deze categoriëen waren tot
voor kort van behandeling uitgeslo
ten.
CUYK In het land van Cuijk, on
der Nijmegen, zal een extra bevol
kingsonderzoek op tuberculose (tbc)
worden gehouden. Dit heeft de kring
van "burgemeesters in dit gebied be
sloten. Het onderzoek gebeurt naar
aanleiding van een kleine ziekte-ex
plosie die enkele dagen geleden werd
ontdëkt in het dorpje Groeningen (ge
meente Vierlingbeek). Twee patiënten
uit dat dorp zijn in een sanatorium
opgenomen. In de herfst van het vori
ge jaar werden in het nabijgelegen
Mill 150 gevallen van primaire, maar
nog niet besmettelijke tbc- geconsta
teerd. Dat gebeurde destijds nadat en
kele gevallen van open tbc waren ont
dekt.
AMSTERDAM Dr. J. J. Buskes
verzoekt ons mee te delen dat zijn
naam ten onrechte is genoemd in ver
band met de anti-apartheidsdemon
stratie in Veenendaal, waar Zuidafri-
kaanse sinaasappelen werden stukge
gooid op een kaart van Zuid-Afrika.
Dr. Buskes is hierbij niet betrokken
of aanwezig geweest.
Woord', zegt Johnann Walter:
geciteerd, meneer Baccallaureus, n!V(
dat was precies zo lang al de g^
fout, dat door de leer van de gcf,
werken, die Martinus de kop vei
den heeft, veel te veel gezongen ie
zonder bezinning en aandacht. H»,
niet Hertog Ernst von Sachsen zal
nagedachtenis in de Meiszner I
een 'eeuwige kantorij' opgericht,
dag en nacht in beurten moest zinft'
voor zijner ziele zaligheid, of era
mand stichtelijk naar luisterde
niet. om hem uit het vagevuur te
den? Immers moet voor alle diitf
de 'musica sacra' (gewijde muzf
het woord van de Schrift duide
onder het volk brengen als een
dringende prediking ook voor de
voudige gewone man'. Weinig w
den zullen zo direkt van toepasi
kunnen zijn op wat ons de vo
week in Middelburg als een Ni
Liedboek is aangeboden. Als één
in deze nieuwe gezangen opvalt is
die indringende prediking voor ie
een. Als een goede remedie tegen
zingen zonder bezinning en aanda
zoals Walter zou zeggen. Het zinr,'
van dingen die al zo vaak met
kleine omzetting van woorden ge
gen zijn. dat er weinig aandacht n
voor nodig is. Dat gaat met die n
we liedboek niet. Hier zal men r
ten nadenken en aandacht heb
voor woord, melodie en ritme. En
is een goed ding voor de kerk
vandaag. Wij hebben geen 'eeu'
kantorij' nodig, maar wel een gem<
te die in het lied dat zij zingt
geloof belijdt en verkondigt.
v
Burgemeesters Aan drie burgemees
ters is wegens pensionering eervol
ontslag verleend: aan mr. E. H. A. M.
Meijer (te Elsloo) per 1 juni, aan J.
H. de Goede (te Hoogeveen) per 1
september, en aan M. W. J. M. van
Rijckevorsel (van Belfeld) per 1 juli.
Tevens is per 1 juni eervol ontslag
verleend aan de burgemeester van De
Lier de heer P. B. Bouman.
NED. HERVORMDE KERK
Beroepen te Ommelanderwijk-Z
wending-Meeden: J. Hazeleger,
te Wageningen; te Witmarsum-F
jum-Zurich (toez.): G. Bomer,
tt Utrecht.
Aangenomen naar Hoogvliet: E
Poepjes te Hoogkerk c.a.
Bedankt voor Nieuwe-Tonge: J.
Schuurman te Putten.
Beroepbaar: Th. W. H. van de
den, van der Kloot Meyburgstraatf
Rotterdam-3014 (per 1 juni).
GEREF. KERKEN
Beroepen te Utrecht-Z.: H. Groene»
te Vissingen: te Rotterdam-Heijpli
L. Eringa te Tholen-Poortvliet I
vens als geest. verz. van het verpli
tehuis 'De elf ranken' te RotterdJ
Lombardijen).
Wlm Hornman Kinderen van hel
weid. Uitgeverij: Gottmer Haarl
Prijs 19.50.
Hornman, die bekendheid heeft
worven met z'n sociale romans c
Zuid-Amerika, heeft zich gewaagd
het Noord-Ierse drama. Hij heeft ei
tijd vertoefd in een rooms-katho S
arbeidersgezin in de wijk Bogside t<
Londonderry. Z'n roman, onontko a
baar realistisch, is voor een deel r(
baseerd op de ervaringen en gei
gingen van dit gezin.
Dat wil niet zeggen, dat Hornman
heeft laten verleiden tot een eenzijl
visie op de bloedige problematiek,
ons nauwelijks begrijpelijk voorko
De journalis-auteur beschrijft in bi
400 pagina's een wereld van angst,
weid, van vrijwel uitzichtloze str I
Daarin tekent hij de mensen, in dit
val uit een gezin, waarvan de moei
vroom en vol bezorgdheid, beperkt
vend en de vader, de gefrustree
werkloze een uitgedoofde genen
vertegenwoordigen.
Daar zijn de kinderen, ieder op I
of haar manier fel reagerend op b
gingen, gevechten rondom de barr
des. De gewelddadige dood van
jongste zoon vormt een dramati
hoogtepunt in deze voor ons gev
met grote verantwoordelijkheid i
objectiviteit geschreven roman, waa
romantiek gevoelig door het gewl
heenspeelt.
Hornman is er stellig in geslaagd i
indringend tijdbeeld te schetsen,
feite een omvangrijk signaleren en
veelvuldig in suggestieve dialogen.
De waarde van dit boek wordt
hoogd door een verhelderende ir
ding, een ten geleide, van prof. G.
L. Zeegers.
ADVERTENTIE