dag, maandag Even op de koffie bij Silvia Kristel |ipi sik Miss TV Europa over: mooie mannen, lezen, kleren, naam in neonletters en kostscholen Mantels voor meneer Henk van Stipriaan Couture voor kinderen Metaalfabriek surseance betaliil; TROliW/KWARTET MAANDAG 21 MEI 1973 BINNENLAND door hette visser Ze loopt op blote voeten door het immens grote huis van schrijver Hugo Claus. Ze heeft een lang, groen ge waad aan, haar korte blonde haren zijn nat en zitten vast geplakt tegen haar hoofd. Nou, dat is ze dan: de nieu we diva van het Nederland se witte doek. Een twintig jarig meisje dat het hele maal gaat maken. Niet om dat ze zoveel kan, nee, zij stoot door naar de top uit sluitend en alleen omdat ze het wil We zijn op bezoek bij Sylvia I Kristel, het Utrechtse meisje dat een m I of wat geleden 'Miss TV 1 pa' werd en daar mee een prijzenbedrag van ruim een halve ton in de wacht sleepte. Sylvia schokte Neder land door rustig aan René de Bok van Het Parool te verkla ren dat ze 'helaas' bij de Franse filmster Jacques Charrier had 'moeten logeren' omdat alle ho tels vol waren toen ze door de ze vroegere echtgenoot van Bri gitte Bardot was uitgenodigd om een tweede Audrey Hep burn te worden. Tja. en het was helemaal mis toen ze tus sendoor ook meldde dat ze he vig verliefd was op de schrijver Hugo Claus, doch dat deze scri bent haar in het geheel niet zag staan. Wel, we zijn bij Sylvia op be zoek om eens te infórmeren hoe het er nu allemaal voorstaat. Zij is nu doorgedrongen tot de woonstede van Claus aan de Raamgracht in Amsterdam. Dit huis op de Raamgracht is overi gens verkocht aan Anneke Goudsmit van D'66, die er na haar huwelijk zal gaan wonen. Een afspraak met Sylvia door de telefoon is snel gemaakt. En Hugo Claus meldt zich in het luidsprekertje aan de deur met een John van Dreelen-achtige stem. Goed volk. we mogen er in. Via een binnenplaats-kelder achtige ruimte de trap op naar boven. Daar staat Hugo Claus met een boek in zijn hand. De hele kamer waar we in staan is trouwens één en al boek. Een bakker lust ook zijn eigen ka detjes, bedenken we monter. 'U komt voor Sylvia? Nog een trap op alstublieft.' Dan komen we in een zeer lange en brede ka mer. waar twaalf meter verder Sylvia in het midden van een bruine bank zit, beide armen om de rugleuning gedrapeerd. Ze blijft zitten alsof ze de ko ningin is en we moeten die twaalf meter onder haar spie dende ogen afleggen. Een hand geven en vervolgens loopt ze weer door het huis om koffie in te schenken. Er is nog een vrouw in huis. dat is mevrouw Weber die de boel schoonhoudt, want noch Sylvia noch Hugo Claus heeft daar tijd of schik in. Er wordt eens nog even naar een geschikte vaas gezocht voor het simpele bosje rozen dat we hebben meegebracht. Zoiets zal het wel doen. dachten we en ja. Sylvia is opmerkelijk ingeno men met de bloemenhulde. 'Doe je dat altijd als je bij een grote ster op bezoek gaat?' We schui felen wat verlegen op de bank heen en weer en proberen on der een antwoord uit te komen. Commentaar Dan zegt Sylvia: 'We moeten even een afspraak maken. Ik wil niet dat je als al die ande ren weer over mijn avontuur tjes gaat schrijven. Begrijp je wat ik bedoel?' We begrijpen het. Sylvia heeft zelf een uitne mend idee: we noemen een aan tal woorden en daar zal Sylvia dan commentaar op geven. We stemmen toe in de wetenschap dat na een stief kwartiertje bij haar altijd uitwijkmogelijkhe den zijn naar paden die ze in een gesprek eigenlijk niet wil bewandelen. Goed. eerst iets neutraals, waar geen mens zich een buil aan kan vallen: eten. Sylvia: 'Ik eet veel. Maar wel: wat de boer niet kent dat eet ie niet. Maar als iemand dan aan dringt en het zelf ook eet. dan doe ik mee. Lastig? Dikworden? Nee, ik weeg altijd hetzelfde. Ik kan eten wat ik wil, maar ik word niet dik.' Je bent een zenuwachtig typJe? 'Ja. ik denk van wel. Ik eet ook erg onregelmatig. En ongezond. Laatst had ik een dikke darm ontsteking. Ze dachten dat het een voedselvergiftiging was, op gelopen in een Chinees restau rant.' Desalniettemin gebruikt Sylvia de lunch nog geregeld in derge lijke eethuisjes, want wat moet je anders als je zelf geen zin in koken hebt. 'Ik ben een luie eter. Ik wil altijd gerechten die ik zo naar binnen kan lepelen. Ik zal nooit een kip bestellen, dat is me teveel werk.' Dat was het eten. Volgende onderwerp: kleren. Sylvia: 'Ik ben koopziek. Als ik in de stad iets zie hangen dat ik leuk vind, dan moet ik het meteen hebben. Ook al heb ik geen geld bij me. Ik geef per maand vijfhonderd gulden aan kleren uit. Maar dat deed ik vroeger ook al hoor. Toen ver diende ik op kantoor duizend gulden schoon in de maand en daarvan verdween de helft van aan kleding.' Erg veel geld voor een meis je van achttien jaar: duizend gulden. Sylvia: 'Als ik iets wil hebben dan krijg ik het. Dat is altijd zo geweest. Maar wat die kleren betreft: de ouwe geef ik altijd aan m'n zusje. Die houdt niet van dat extra-vagante dat ik met een koop. Tegen de tijd dat ik het niet meer draag is zij er net aan toe. Op dit moment heb ik veel broeken en truien. Nee, niet dat goed van Edgar Vos, dat vind ik meer voor prinses Bea trix.' We vragen ons af of de prinses ook wel eens in een spijkerbroek rondloopt. Sylvia: 'Ik denk het wel, als ze iets schoonmaakt ofzo.ach, nee, Beatrix maakt natuurlijk nooit iets schoon.' Op de achter grond horen we de afwasgelui- den die mevrouw Weber maakt. Volgende onderwerp: Lezen. Sylvia: 'Ik lees als ik niks te doen heb. Dan grijp ik een boek. Verder koop ik iedere week alle tijdschriften. Van Haagse Post tot Viva. Ook alle modebladen. Zelfs 'Opzij' heb ik latst gekocht, nou, daar moest ik wel erg om lachen. Nou en dan verder iedere maand tien literaire werkjes. Niet te zwaar hoor. In mijn schooltijd las ik Shakespeare en Molière, maar dat doe ik nu niet meer. Ik lees Jeugd Om deze jas te kunnen dragen hoef je niet zo'n grote auto te hebben als op de foto, maar je moet er wél een slank postuur voor hebben, zoals dat heet. The Society Shop verkoopt deze jas en noemt het 'een mantel', een 'geklede' mantel naar een ontwerp van Bert Zuiderveen, uitgevoerd in zwarte twill van Menko. De jas is vrij hoog getailleerd, heeft zeer brede revers en de jaslengte voor heren is deze zomer halflang. i1' S.' '""''a'dï nu voor m'n ontspanning.' 'Als kind las ik al veel. Eerst Donald Duck en later Het Beste van m'n vader. En toen ik nog m'n verloofde Jan had toen las ik ook de krant.Dan ging ik ge woon met de krant open in m'n handen in een stoel zitten. Ik dacht: dat oogt vast goed!' Sylvia vertelt dat ze niet zo'n leuke jeugd heeft gehad. 'Schrijf maar gerust dat ik diep ongelukkig was. Mijn ouders hadden een hotel. Du Commer- se aan het Stationsplein in Utrecht. Nou, die twee leefden helemaal langs elkaar heen. Er was geen gezinsleven. Ik woon de op een hotelkamer en er ge beurde van alles in dat hotel- steekpartijen, zelfmoorden en altijd dronken mensen. Nou ja, dat komt in ieder horecabedrijf voor. Wij kinderen moesten altijd in de keuken eten, ieder op een andere tijd. Het was een hele verlossing toen ik naar een kostschool mocht. Een katholie ke, daar heb ik m'n Mulo ge daan. Toen in Utrecht naar een christelijke Havo. Daar ben ik vanaf gestuurd, vlak voor m'n eindexamen: ik had ruzie ge maakt met de dominee. Toen ?ei m'n vader: jij neemt de zaak later over, maar je moet van onderen beginnen. Enfin, ik werd serveerster.' Dat duurde maar kort. want Sylvia deponeerde tijdens een diner een varkenshaasje in de schoot van de tafeldame van de directeur van het Jaarbeursres taurant. 'Toen ben ik weer op kantoor gegaan. Daar was een meisje en dat zei tegen me: gut. kind. jij moet meedoen in 'Ma rieke van Nimwegen'. dat is een film die ze gaan draaien. Je bent er geknipt voor. Maar toen ik het boek had gelezen vond ik dat die film geen goede com merciële start voor me was In film Volgt het verhaal van verloofde Jan die journalist is en in Utrecht de cinemanifestatie mofest verslaan. Sylvia mee. Wordt ontdekt door Jacques Charrier. Meegetroond naar Pa rijs. Weer terug. Vindt zichzelf behoorlijk goed. Belt filmer Pim de la Parra op met de vraag waarom hij haar nog niet heeft ontdekt. Pim stuurt Sylvia naar Modelplanning, het modellenbureau van Corrine Spier. Daar wordt ze aangeno men en naar de heer Fons Ra demakers gestuurd, die haar een rol laat spelen in de film 'Because of the cats'. 'Toen heb ik meegedaan aan die wedstrijd om Mis Televizier te worden. Ik werd eerste en toen in Londen tijdens de Europese finale ook. Nou ja, ik heb wel een beetje gemeen gedaan. Ik heb lekker staan praten met die Engelse en Franse juryleden. Die vonden het geweldig dat ik m'n talen sprak en ik trad ook als tolk op tussen de Engelse en Franse juryleden. Ik dacht: ik wil eerste worden, nou dat lukt heus niet alleen met een aardig kopje. Ze vertelt dat ze intussen al weer in een nieuwe film heeft gespeeld: 'Frank en Eva' die in september in première gaat. 'Daar ben ik wel aardig in. Ik heb er al een scène van gezien. Daarin ben ik dronken. Nou, die scène is wel goed maar dat komt omdat ik echt dronken was!' Wat wil Sylvia nu eigenlijk precies? 'Ik wil in de film een grote naam krijgen. Voorlopig zo be- Sylvia Kristel kend zijn als Monique van der Ven en Willeke van Ammel- rooy. Ik wil dus in iedere ko mende Nederlandse speelfilm zitten. Vervolgens naar Enge land, Frankrijk en Duitsland en dan Amerika. Dit alles in een tijdsbestek van twee jaar.' Waarom moet dat allemaal? 'Het is een soort bevestiging van mezelf. Ik wil me bewijzen. Laten zien dat ik iets kan. Op school deed ik dat al. Ik wilde opvallen en deed daardoor vre selijk mijn best op de leerstof. Nou toen dat niet lukte werd ik lastig om zodoende de aandacht op me te vestigen. Ik ging zelfs stelen.' Is het lastig om mooi te zijn? 'Ik ben niet mooi', zegt Sylvia. 'Ik heb een leuk gezichtje, maar dat is ook alles. Er lopen wel mooiere meiden in de stad. Je bent mooi als je iets met juk beenderen hebt of een aparte Eieren in mosterdsaus 8 eieren 40 gr. boter 50 gr. bloem 2 eetl. mosterd Vfc 1. bouillon 1 theel. suiker zout, peper 1 tomaat De eieren tien minuten koken. Ze afspoelen met koud water en pellen. Snij ze in de lengte doormidden. Maak een mosterd saus door de boter te smelten, bloem erdoor te roeren en dan de halve liter bouillon erbij (simpel gemaakt van water en een blokje). De saus afmaken met zout, peper, mosterd en suiker. Vul een platte schaal met de saus en leg er de eieren in. De tomaat schillen in warm water, er partjes van snijden en deze midden in de schaal leg gen. Menutip: Eieren in mosterd saus, bloemkool, gekookte aard appelen, beschuit met aardbei en. neus. Maar ik ben altijd wel blij als ik op straat aandacht krijg. Ik zou erg schrikken als de mannen niet meer naar me omkeken in de stad. Weet je, even een blik met ogen, tegen iemand die je nooit meer ziet. Maar dan weet je weer: ik ben er nog steeds.' Wat voor mannen vind je leuk? 'Bescheiden mannen. Die tóch geniaal zijn. Maar daarover niet opscheppen. Mijn vader is zo'n man. Verder moeten ze attent zijn en hij moet er een beetje uitzien, begrijp je? Liever niet mooi. Die mannen zijn meestal heel dom.' Ben jij dom? 'Ja, de mensen zeggen wel: ik begrijp niet hoe een intelligen te man als Hugo Claus verliefd op je is geworden. Want ze zien mij allemaal als een oerstom, achterlijk wezen. Nou ik wil niet opscheppen, maar ik heb ze hierboven alle zeven aardig op een rij staan. Ik kan best pra ten over de Watèrgate-affaire of óver Cambodja. Maar ze vragen het me nooit.' Denk je dat Nixon moet af treden? Sylvia: 'Ik denk van wel. Dit kan zo niet. Tja, ik weet ook niet wat we er dan voor terug krijgen, maar alles beter dan dit. Kijk, ik lees op dit moment twee kranten per dag maar je kunt niet alles bijhouden. Ik wil er alleen komen, begrijp je? Niet dat ik m'n naam in neon letters wil zien, "maar dat ik kan waarmaken wat er in mijn paspoort staat: actrice.' Berend B. over toneel Afgelopen zaterdagmiddag heeft Berend Boudewijn de 'Gouden TeleVizierring" gekregen omdat bleek dat hij op dit moment de meest populaire televisiefiguur is. Maar Berend Boudewijn is niet alleen de man van de quiz met die naam. Nee, Berend is van huis uit acteur en werd la ter dramaturg. 'De televisie is het overigens van het toneel aan het winnen', zegt hij. 'De positie van het toneel in ons land is desastreus. Het bestaat eigenlijk niet eens meer. Acht honderd mensen per avond be reiken in een schouwburg is niet meer te doen. We hebben toch ook grammofoonplaten? Nou, zo is televisie ook een bakfiets die transporteert wat er gebeurt.' Frank Sinatra en de politiek Frank Sinatra begint een beetje op Heintje Davids te lijken: ara- .per heeft hij afscheid genomen met veel bombarie of er ver schijnt weer een nieuwe lang speelplaat van hem en hij is weer luid zingend in een hotel in Las Vegas te vinden. Ook is hij regelmatig te gast op het Witte Huis waar hij tijdens een feestelijk diner wel zijn mond wil opendoen. Dat komt omdat hij een goed vriendje is van Nixon. Sinatra stortte destijds ook vijftigduizend dollar in de verkiezingskas van Nixon. 'Willeke's rust bij de zee 'Als ik nare dingen heb meege maakt, dan ga ik naar de zee, gewoon een hele tijd langs het strand lopen. Dan kom je tot rust', zegt actrice Willeke van Ammelrooy en ze is niet de eni ge. Norbert Schmelzer deed dat ook altijd. 'Maar ook als ik met problemen zit ga ik naar zee. Je leert dan relativeren. Je komt dan tot de ontdekking dat jouw problemen vaak niet zoveel voorstellen. Meer mensen moes ten dat gaan doen.' Wanneer u hedenochtei^ opstaat en om een uurP acht de radio hebt a| dan kunt u hem weer 'Spitsuur Amsterdam?] wordt uitgezonden vaat Atheneum Nieuwscentrn! het «Spui in Amsterdamri VAN STIPRIAAN (48) in de man die alles ra c een uur of negen. Hij 1 plaatjes, ontvangt men^f iets te vertellen hebben! Altijd onderwerpen jbe 'Gelukkig wel, al moetfa: gen dat het aanbod in djé groter is dan in de win heeft natuurlijk te mal|e het vroeg uit bed komeifai zomer gaat dat dé menage keiijker af dan in de wifar Wat voor mensen koje voor de microfoon? b 'Allerlei slag. Het kan R zijn van een actiecomité* houd van de Jordaan; epj die een gek kookboekji0 geschreven, iemand dielr over het openbaar vervtg het zijn meestal wel plaa, zaken. Tenslotte heet Hq gramma ook 'Spitsuur la dam'. h U hebt nieuwe plann|ic de zomermaanden' 'i 'Wij, en dat zijn dan Fenema, Greet Schreina" Zoet en ik, willen de maanden naar buiten. zeggen: we willen op li in de open lucht gaa#e met levende muziek. Ê|le nen drumbands zijn, a* pen en andere formaties^, manier hebben we dr meer publiek, want hieiM Nieuwscentrum kunnen pa veel mensen zitten.' L Houdt Van StipriaL meest van radio? 'Ja. Televisie is ook fijf dan lopen er zo verschil veel mensen om je heei moet zo precies, terwijl k radio fijn kunt improvisR kunt alles in één hand 1 Hoe vindt u het peilj, radio? b( 'Wel goed. Alleen scle: vaak van die disc-jocke® Hilversum III. Wat die er niet uitkramen, daar scivi me als radioman een Jdi voor. Ze kunnen niet nj. woon doen. Ze overschi elkaar en denken dat'sl geestig zijn. Maar mb word ik wel te oud. ik ■iiiimiiiiiimiik Irmgard blijft maar schrijven Van haar eerste boek zijn nu honderdduizend exemplaren verkocht. We hebben het over Irmgard Smits uit Valkenburg, u weet wel, dat meisje dat op elf-jarige leeftijd haar eerste werkje schreeef. Irmgard is nu achttien jaar en zal binnenkort haar Irmgard-boeken-serie af sluiten met het tiende boek. In tussen heeft ze haar MMS-diplo- ma gehaald en zij zit nu op een cursus vooropeaatie-zuster in Eindhoven. 'Het schrijven blijft voor mij zofets als postzegels verzamelen. Kijk. als je maar een begin hebt, dan is het niet moeilijk'. n I iêm In Frankrijk ontwerpen ze niet alleen haute couture voo mensen, maar ook voor kinderen. Op de foto een paar mi< uit de zomercollectie van Absorba voor kinderen van twee to jf jaar. Veel jeanstoffen, jersey en ribfluweel. Wat de kleu e treft: voor kinderen is het deze zomer bosbessenblauw, citn menthol-geel. Nieuw zijn ook de dessins: bloemetjes, vrucht Is letjes en vissen. De kleren kunnen als ze vuil zijn zó i machine in en uit, want krimpen is er niet bij. Voor vi adressen 020-739222. pi wenselijk zou zijn. In de eerste plaats is hij ministezonder portefeuille en stelt alleen daarom al niet zo veel voor tussen al die andere harde bin ken van defensie, economische zaken, financiën, justititie, onderwijs enz. In een land waar De Telegraaf is en Shell de hoogste winsten maakt, lukt het niemand, ook Jan Pronk niet om werkelijk iets aan ontwikkelingssa menwerking te doen. Fatalistisch? Laat Trouw/Kwartet maar eens op een rijtje zetten wat Pronk op deze post denkt te bereiken, hoe en waar om en we zien morgen dan wel weer. Morgen, als we tot de ontdekking ko men dat ontwikkelings(hulp)samen- werking dóór zo niet meer hoeft, waar wij hier steeds verder worden inge blikt. Heerenveen onrecht denkbaar? Haarlem R. Struyk De redacUe behoudt xlch het reeht voor ons ter opname In deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. Bij publikatle wordt met de naam van de inzen der ondertekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdredactie Trouw/Kwartet, postbus 85». Amsterdam. Jan Pronk Het is nu wel in te zien, dat Jan Pronk niet zoveel zal kunnen berei ken op het terrein van de ontwikke lingssamenwerking, gesteld al dat dit Oene Bult Kernreactor Naar uitspraken van prof. Gunter Schwab, prof. Werner Zimmerman (Zwitserland) en tenslotte Einstein brengt kernsplitsing dood en verderf en vernietiging van de mensheid. De uitspraak van Einstein luidt: 'Atoom energie kan altijd alleen maar de ver nietiging dienen' en hij heeft voor speld 'dat wij door radio-actieve ver vuiling van de lucht en het water de algemene vernietiging van elk aards leven en daarmede een catastrofe te gemoet gaan, zoals de wereld nog nooit gezien heeft'. Een andere uit spraak van Einstein: 'Zullen onze kindskinderen ons vervloeken?' Daar om: een kernreactor op de Maasvlak te? Dat nooit! Rotterdam wel een ongedacht snel succes, name lijk dat het al terstond bij zijn optre den en nog vóór de regeringsverkla ring heeft bereikt dat Hans Wiegel zich nu ook eens zorgen maakt om de minst draagkrachtigen. Bravo Hans, zo doorgaan! Beek L. van Vierzen reel werk) kost toch ook geld? De term: Kwart van twee procent van de jaarlijkse kerkelijke inkomsten', komt dat de organisatoren van die 'Kom over de Brug-actie' niet bekend voor? Dat was toch de aanbeveling van Montreux? Rotterdam Hoera vakantiegeld Deze maand kreeg ik bericht van het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds dat bij mijn aow 6 procent vakantie- HSPS WÏ6Q6I toeslag was. Een meevallertje dus; 6 procent dat ls dan een bedrag van 467,10, lekker meegenomen. Maar bij nader inzicht was het toch niet zo fijn, want het bedrag dat overbleef na aftrek van 'inbouw 317,30 en belas ting ƒ37,45, was ƒ112,35. Is er groter L. C. Veldman Hans Wiegel vindt het optreden van het kabinet-Den Uyl een nationale ramp omdat, naast de zelfstandigen en middengroepen, de minst draagkrach tigen er de dupe van zullen worden. Hiermede boekt het kabinet-Den Uyl Kom over de brug In dit blad van vrijdag 11 mei stond het bericht: 'Konn over de brug ont vangt gemiddeld veertig mille per dag". Op dat bedrag komen we nog te rug, maar wat is nu het gekke van die financiële actie? Men zei o.a.: 'Taak c. Bevordering van gerechtig heid en d. Vernieuwing van de ge meenschap'. Vraag: moet dit alleen in de derde wereld en waarom? Verder op in dat bericht: het is reëel tegenover de mensen (welke) van de derde wereld om die verouder de relatievorm (adoptie) te laten va ren Volgens ons is het bevorderen van de gerechtigheid; als dat slechts ln de derde wereld dient te gebeuren, en niet in de rijke landen, verouderd te noemen. Zonder vernieuwing van de gemeenschap hier zullen onze lan den niet werkelijk meewerken aan de ontwikkeling. Maar die mentaliteits verandering (agogisch of soclaal-cultu- Israël In onze beschouwingen over Israël gaat het niet om 'recht' dat algemeen aanvaard wordt en voor alle mensen geldt ('zigeuners hun eigen vaderland in Voor-Indië?') het gaat om een spe cifiek 'recht' voor joden, gebaseerd op enkele godsdienstige concepties en het daarin vervatte eigenbelang van de gelovigen en van vele z.g. ongelovi gen. Joden zijn in het algemeen min der opvallend dan Volendammers. Als het dan toch de joden zijn die werden gediscrimineerd, dan heeft dat zijn oorzaken. De godsdienst is de belang rijkste oorzaak van anti-semitisme, van zionisme en van het pro-zionisme. 25 jaar Israël heeft zijn Implicaties, maar men zal het Midden-Oosten pro bleem niet helpen oplossen als men het blijft stellen als een kwestie van recht tegen recht en een vergelijk zoekt tussen staten. Het is onrecht t.g.v. onrecht en het is mensen aange daan. De politiek van Israël dient dan ook vierkant te worden afgewezen. Amsterdam D. J. Mulder De NCRV en de traan In Tr/Kw van 14 mei schrijft P. van de Honing, dat volgens zijn gevoel de heren Glashouwer en Leerling in hun commentaren schamper, cynisch, boos aardig honing in gal gedoopt-achtig doen. Maar wat voelt Van de H. als hij op diezelfde maandagmorgen (14 mei) in de NCRV-rubriek 'Op de man af' een gereformeerd predikant een toespraak hoort houden over het drukke en jachtige gedoe van velen, en daarbij met z'n 'therapie' uit sluitend in het horizontale vlak blijft, zonder ook maar met een enkel woord te wijzen op onze Grote Rustaanbren- ger Jezus? Bij zo'n hol betoog zeg ik: 'De NCRV en de traan!', in plaats van 'De EO en de lach'. Ik ben nog steeds lid van de NCRV maar ik steun ten volle de EO, Natuurlijk is bij de EO een zekere eenzijdigheid niet te ont kennen en in de afwijzing van gecon stateerde misstanden moest wat meer argumentatie worden gebezigd. Maar geduld past ook hier, dat hebben we met de NCRV ook gehad! Leiderdorp A. Wissel Van een verslaggever ;d ARNHEM De Nederlands®; metaalfabrieken N.V. in heeft surseance van betaling r vraagd. Bij het bedrijf werkeL veer 170 man. Het is niet beljg: er ontslagen zullen vallen. c Volgens een zaterdag uitgegevfr muniqué is het bedrijf in moé- den gekomen door het in het)11 door de Nederlandse regering Is1 ven verbod om op Nederlandsée spijkerbanden te gebruiken. ÏS een aanzienlijke omzetdaling sf volg, die niet snel genoeg kon gecompenseerd. Besprekingelf3 mogelijkheden tot samenwerkt een Engelse groep, die aanv#c leken te slagen, hebben niet resultaat geleid, doordat er g doende oplossing kon worden i den voor de financiële problem' dus de directie. Volgens scha was het gebruik van spijkerbató Nederland vóór het verbod wc Nederlandse regering 'beduide! r der dan tien procent van hefcl aantal gebruikte banden'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 6