Jongeren KVP, CHU en AR in Enschede samen dichtbij mmeir' -r iboek (1) iboek (2) Combinatie mikt op één landelijke organisatie Haarlem vierde feest Bloeiende toekomst voor terugwinning grondstoffen ree bezoekers imfietser omgekomen andbladen maandbladen maandblad Voortgezette discussie van Van Walsum Op safari!! Op zoek naar Afrika?? Cao-akkoord bij Heineken Stichting centrum '45 bomen boven bank en bed regiocijfers zitten stoomtrip 3 fflW/KiWIARTET ZATERDAG 19 MEI 1973 r BINNENLAND T5/X7 ag wordt in Middelburg het 'Liedboek voor de kerken' (dat fo psalmen in de nieuwe berij den 491 gezangen omvat) aange- aan vertegenwoordigers van de lerkgcmeenschappen die officieel Jen hebben dit boek in huis te "rr nu druk te willen doen over ïstorische gebeurtenis, mogen we wel van een bijzonder opmerke- 4it spreken, nu hervormden, gere- (flerden, lutheranen, remonstranten Topsgezinden, die onderling soms geringe verschillen in komaf en -♦vertonen, in hun lied op een en Ide toonhoogte gaan staan. Dit jneer en dit zal meer uitwerken ^lle oecumenische liefdesverkla- bij elkaar. Jomt ons voor dat het bijbels ge- van de in dit liedboek opgeno- gezangen hoger is dan dat van :re gezangenbundels, en nu den- 'e niet alleen aan het flinke aan- jbclliederen. Veel algemeen ge- verzekeringen van geloof en uwen, hoe graag ook aangehe- jebben het veld moeten ruimen iederen, waarin de gemeente uit ing kan geven aan haar geloof n manier, die meer rechtstreeks is op het bijbelwoord, ir valt waar te nemen dat het •e liedboek geen modepop is, ge donder meer) de aanwezigheid :ht-piëtistische liederen, waar- :der die zich zo gemakkelijk tot id geroepen voelt, niet direct uit ten zal kunnen. Nóg een kant ing: het gaat hier om een lied- 'oor de kerken, het is een lied van de kerken en (dus) geen ge- [<c grabbelton met voor elk wat Daarom ontbreekt het vlotte op- ingslied in mars- of walstempo. dingen zijn natuurlijk niet ver- 11, maar de kerk neemt ze niet haar rekening. door Jac. Lelsz ENSCHEDE - In Enschede hebben ARP-, CHU- en KVP-jongeren zich verenigd in de Combinatie Christelijke Jongeren. Een plaatselijke gebeurtenis, doch landelijk een primeur. Haarlem vierde gisteren feest omdat het vierhonderd jaar geleden was dat de stad werd bevrijd van de Spanjaarden. Op de Grote Markt werd uitbundig gefeest met als hoofdattractie barbecue van lams- en ossevlees en pils. Achter de touwen moesten de Haarlemmers gedul dig het moment afwachten waarop het vlees gaar was. Actiegroep 'De Luide Lach': iaal links sputtert de protestan- id wat tegen het nieuwe lied- het werd hen daar allemaal wat ichtig. Vervolgens zien we dat •echts van de gereformeerde ker- let liet afweten. Er zijn daar leringen te vinden, waar dit lied- volstrekt niet in het gezichtsveld maar binnen de christelijke ge smeerde kerken bestaat er wel de- belangstelling voor, met name de bij belliederen. Ook is in het Ir liedboek een bijdrage uit chris- «f gereformeerde kring opgeno- en we vinden het leuk hier te tn dat de dichter daarvan onze iteur Jac. Lelsz is. ijn mensen die het liedboek te dik :n. Zij hebben, dunkt ons, onge- Vergeleken bij buitenlandse ker- doen wij nogal kalmpjes aan en icbben nog nooit een aanhanger Ie bundel van Johannes de Heer bijna duizend nummers) horen over de omvang daarvan, ijn ook mensen en zelfs kerkera- dic het liedboek te duur vinden kost 14,75). Dit lijkt ons in de- ijd van welvaart èn van inflatie erg gezocht bezwaar. Als vader naar de slijterij gaat of dochter- naar een platenwinkel, wordt een elijk bedrag grif uitgegeven. Zeg liever openhartig: die versjes be- n me niet. Maar wie kan dat nu ggen? onlangs de dictator van een land op bezoek kwam in West rand. gaf bondskanselier Brandt :nnen, dat hij de man liever zag dan komen. En president Heine- n nam de gelegenheid te baat om dictatortje - Thieu genaamd - te rvragen over diens (inderdaad ndalige) behandeling van de oppo- in zijn land. vat andere begroeting is de dicta- an een groot en machtig rijk, die ren inWest-Duitsland arriveerde, deel gévallen. Bondskanselier idt verwelkomde hem met een toe- ak waaruit de man kon afleiden, Brandt hem gaarne zag komen, van officiële plannen om de dicta- e ondervragen over zijn (schanda- bchandeling van de oppositie in land, is niets bekend, ignalercn dit contrast niet om de Iduitse regering een verwijt te ma- over de manier waarop ze giste- Brcznjew heeft ontvangen. We :n er begrip voor. dat grote poli- belangen Brandt en de zijnen be- n. hem openlijk te kritiseren we- bij voorbeeld het opsluiten van lische dwarsliggers in psychiatri- klinieken. Maar toch stemt het te moeten constateren, dat een int op de zegswijze 'Kleine dieven |t men en de grote laat men lo in de internationale politiek nog cl dagelijks actueel is. 'v'RIJPDe 54-jarige J. van der rff uit Dronrijp (Fr.) is gistermor- op een kruising in zijn woon- Is gegrepen door een personenau- :n om het leven gekomen. De heer der Werff reed op een bromfiets. Van een onzer verslaggevers UTRECHT Het proces van op nieuw benutten van gebruikte pro- dukten en afvalstoffen zoals glas gaat een bloeiende en vooral winst gevende toekomst tegemoet. Maar on derzoek naar deze techniek gebeurt al leen in die sector waar groei- en winstmogelijkheden in zitten. Veel bedrijven werpen zich op deze techniek (recycling) omdat ze daarvan grote verwachtingen hebben. Dit staat in verband met de milieu-wetgeving. Ze doen hun onderzoek daarom niet uit algemeen belang. Ze doen het om winst te maken. Dan blijkt vooral dat het om bedrijven gaat die in de ene fabriek recycling-onderzoek doen maar in de andere fabriek het milieu ge heel onnodig vervuilen Dit staat in een kort geleden versche nen brochure van de actiegroep 'De Luide Lach' uit Soest (Julianalaan 86). De manier waarop tegenwoordig recycling bedreven wordt is natuur lijk niet de juiste. Want groei-econo- mie en milieu zijn onverenigbare grootheden. Een heleboel produkten zijn verzinsels van fabrikanten die door middel van reclame de mensen wordt aangepraat. Ze zijn overbodig, te snel versleten. De grondstoffen voor die produkten worden of nieuw gedolven en aangeboord, of door recycling verkregen. Maar op beide manieren kost het energie en in het algemeen kan gezegd worden dat mi lieuvernietiging en energieverbruik hand in hand gaan. De conclusie van 'De Luide Lach' is dan ook dat het produktie-systeem de milieucrisis veroorzaakt. 'De overheid stapt erin en creëert een nieuw indus- triëel proces. De Luide Lach staat een betere actie voor ogen. Hij stelt de consument voor: weiger onnodig verpakkingsma teriaal, weiger die regen van plastic verpakkingstasjes. Weiger plastic fles sen en weiger flessen zonder statie geld. Gebruik minder produkten in blik. Blik wordt steeds opnieuw ge maakt maar statiegeldflessen niet. Wees zuinig met alles, met water en electriciteit. Weiger het spel van de reclame mee te spelen. Wees op uw hoede voor producenten. Er staan nog meer waarschuwingen in de brochure die een eerlijker visie wil geven over de nieuwste milieu-topper: recycling. In Enschede hoopt men echter dat het niet bij een plaatselijk initiatief blijft, maar dat het zal uitgroeien tot één landelijke organisatie van ARP-, CHU- en KVP-jongeren, die in de plaats treedt van ARJOS, CHJO en KVPJG. De Combinatie Christelijke Jongeren (CCJ) is minder gelukkig met het streven naar een progressief georiënteerde Nieuwe Partij, die open moet staan voor iedereen. De CCJ in Enschede is ontstaan één dag voordat Nederland naar de stem bus ging. Een paar dagen voordien, in het heetst van de verkiezingsstrijd, hadden de jongeren van ARP, CHU en KVP elkaar gevonden op het zoge naamd Overijssels Appèl. Contacten tussen de ARP- en CHU-jeugd beston den er voor die tijd al wel. De actie groep Nieuwe Partij was een der re denen waarom overgegaan werd tot oprichting van de CCJ. Men vond dat de jongeren van de christen-democra tische partijen daarmee buiten hun doelstelling traden en dat het botste met wat landelijk tussen ARP, CHU en KVP bezig was te groeien. Motieven Een ander motief om te komen tot de CCJ was, dat men in Enschede vond dat met name CHJO en KVPJG wei nig of niets doen voor hun leden. Men had de indruk dat deze organisa ties wel warm lopen voor de Nieuwe Partij, maar dat zij nauwelijks iets ondernemen om de leden informatie te verschaffen. Dit in tegenstelling tot de ARJOS, die veel meer contact met de leden heeft, brochures rondzendt, rapporten laat samenstellen enz. Hier door zou speciaal in de kringen van CHJO en KVPJG een passieve sfeer heersen, waarbij komt, en dat geldt ook voor de ARJOS, dat deze organi saties niet in staat bleken de jongere leden aan te spreken. De CCJ zegt le den te hebben van 17 tot 27 jaar, maar dat er vooral de laatste tijd toe nemende belangstelling is te bespeu ren bij jongelui zo van rond de twin tig. Dit alles wordt ons verteld door het dage/lij'ks bestuur van de CCJ: Eric Lu niter, voorzitter, Fred Weenink, secretaris, Bram de Vuyst, penning meester en Bart van Holthuis, be- stuurslid/propagandamaker. Allemaal nog studerend, aan Technische Hoge school, Hogere Textielschool enz. Of ze van huis uit ARP'er, CHU'er of KVP-er zijn, doet er vindien zij, niet toe. In Enschede wil de jeugd van de ze partijen als CCJ'ers naar buiten treden. Ook bij de landelijke organisa ties staan de ARJOS, de CHJO en de KVPJG in Enschede inmiddels als CCJ bekend. Wie hun wil schrijven, In 'Socialisme en Democratie', maand blad van de Wiardi Beckmanstichting (Kluwer Deventer) gaan dr. J. J. Bus- kes en ds. L. H. Ruitenberg door op de discussie uit de vorige aflevering tussen mr. G. E. van Walsum en het PvdA-bestuur. In tegenstelling tot Van Walsum blijven Buskes en Rui tenberg lid van de PvdA. maar niet uit enthousiasme. Buskes blijft in de PvdA 'bij gebrek aan beter' en daar voegt hij, gevoelsmatig, aan toe: 'Ik kan er niet warm voor lopen, het doet mij weinig of niets'. Ruitenberg schrijft dat hij werkelijk niet uit hondetrouw bij de PvdA blijft, maar veeleer uit een zeker ge distantieerdheid, waarmee hij bedoelt: 'het besef van het procesmatige, dat zich niet laat fixeren door de gebeur tenissen van het moment'. Ruiten berg: 'De standpunten en de leuzen van het moment zijn in dat proces be grepen. En in dat proces naar een de- mocratisch-socialistische samenleving wil ik staan'. Voor het overige schrijven beide au teurs met veel sympathie voor de per soon en de stap van Van Walsum. De klacht van Buskes over de PvdA en eigenlijk de hele politiek is, dat bijna iedereen is aangetast door het proces van secularisatie, 'zozeer dat wij niet in de gaten hebben, dat de secularisa tie langzaam maar zeker ontaardt in secularisme'. Buskes meent dat er geen wezenlijk beroep op de mensen wordt gedaan, 'een beroep dat mij raakt in mijn be staan als mens en mijn geweten wekt' en verderop schrijft hij: 'We zijn niet voldoende gewapend tegen de neiging tot radicale verburgerlijking, die ons ook als socialisten bedreigt'. Buskes: 'Ik pleit niet voor een gevoelssocialis me. ook niet voor een zakelijk verant woord en geestelijk gefundeerd socia lisme. Wij zullen al het intellect waarover wij beschikken nodig heb ben. Maar wanneer we steeds meer aan geestelijke bloedarmoede gaan lij den, zal al dit intellect niets opleve ren. Dan zullen de belangen onze hele beweging gaan beheersen en zullen wie eens de verworpenen der aarde waren, uitsluitend belanghebbers wor den, die eerder te hoop lopen als het gaat om de verhoging van hun vakan tiebijslag of de laatste loonronde dan dat zij bereid zijn. het welzijn te la ten prevaleren boven welvaart en de solidariteit met het driekwart van de wereld dat honger en gebrek lijdt, bo ven de hun aangeraakte begeerte naar een zo groot mogelijk aandeel in het nationaal inkomen.' Ruitenberg analyseert de achtergron den van Van Walsums stap als volgt: 'Het wil mij voorkomen dat de diep ste vervreemding die bij Van Walsum (en niet alleen bij hem) ten aanzien van de PvdA plaatsgevonden heeft, gelegen is in het feit, dat bij de ver anderingen die de PvdA ondergaan heeft, diepere bezinning ontbroken heeft. Die veranderingen waren erup tief en hadden onredelijke bijver schijnselen. Maar dat niet alleen. De reden waarom Van Walsum en de zij nen kozen voor de PvdA, was gelegen in de 'doorbraak', en daarbij ging het niet om neutraliteit ten aanzien van wereldbeschouwelijke zaken in politi co Het ging er vooral om. de gezichtspunten, die de christen laat gelden bij het omgaan met de dingen, ook met de dingen van de politiek, mee te betrekken in de besluitvor ming van de gehele partij. En dit ook in de wijze van optreden en presente ren van de politiek. In de drift naar verandering, in de verschuiving van de wenselijk te achten duidelijkheid naar de neiging om polarisatie op ideologische wijze te hanteren, werd de stem van hen die daarover onge lukkig waren, nauwelijks gehoord. Mede, omdat de mogelijkheid om in zo'n proces aan het woord te komen, uiterst gering is'. Verder heeft S. en D. enige schokken de gedichten van Amerikaanse militai ren die in Zuid-Oost Azië hebben ge diend. Het is een keuze uit een bun del die de Amsterdamse uitgeverij 'Contact' het komend najaar in Neder landse vertaling zal uitbrengen onder de cynische titel. 'Welkom in Zonnig Saigon'. Een kort gedicht 'Man Gods' nemen we hier over: 'De predikant van het 25e Jachteskader in Cu Chi bidt elke zondagochtend voor de zielen van de vijand en verdient door de week een aardig centje extra als boordschutter'. In AR-Staatkunde, uitgave van de Dr. A. Kuyperstichting, deze keer een lang stuk van A. Borstlap waarin deze polemiseert met het AR-Tweede Ka merlid drs. A. Schouten. Borstlap zegt dient te adresseren: CCJ, per adres Mozartlaan 86, Enschede. Met enige plaatsen in het land zijn er reeds con tacten. Kritiek Lunter c.s. steken niet onder stoelen en banken dat ze voor de gang van za ken rond de kabinetsformatie weinig bewondering hebben. Voor de hou ding van Tilanus en zijn CHU kun nen ze begrip opbrengen. Speciaal op de heer Burger hebben zij kritiek. 'Hij heeft de CHU denigrerend behan deld. Die was bij hem kennelijk te rechts in verhouding tot ARP en KVP. We zien er een bewuste poging in een wig te drijven tussen de drie, al kun je het moeilijk bewijzen'. Be halve de manier, waarop tegen de CHU is opgetreden, ligt de Enschede- se jongeren een man als Gruijters (D'66) zwaar op de maag; trouwens ook de 'bijwagen-rol van KVP en ARP in het nieuwe kabinet'. Maar dat terzijde. Wat de CCJ-En- schede wil, is de jongeren meer bij de zaak betrekken. En daarvoor hoeven ze geen 26, 28 of 30 te zijn. Ook niet alleen lui, die studeren. De werkende jeugd telt ook mee. Bedoeling is, zo wordt verteld, met allerlei werkgroe pen te beginnen. Om te beginnen een werkgroep 'werkende jongeren'. Bin nenkort komt daarover al een rapport klaar. De huidige vormingsdag, bij voorbeeld, heeft weinig om het lijf. Is niet veel meer dan een lapmiddel. Sport en creativiteit overheersen dui delijk. Goede dingen, maar andere za ken moeten ook ruime aandacht heb ben. Discussietechniek bijvoorbeeld, maatschappijleer, algemene ontwikke ling, economie. De werkende jongeren dienen enigszins in staat te zijn een begroting te lezen, een balans. Enig begrip hebben van een handels- en betalingsbalans enz. Naar de mening van de Enschedese CCJ zijn de vor- ming9leiders dikwijls politiek bevoor oordeeld, dat wil zeggen naar de pro gressieve kant Teveel jongeren pra ten hen kritiekloos na. Ook dat vraagt om correctie. De CCJ'ers in Enschede, die ook wil len overwegen of er contact moet worden gezocht met de CDU-jongeren in Duitsland, zouden zeggen zij graag betrokken willen worden bij de thans door de kabinetsformatie helaas gefrustreerde pogingen om in Neder land te komen tot één christelijke po litieke partij. 'In onze statuten, die in concept klaar liggen, wordt de bevor dering van het totstandkomen van een dergelijke partij tegelijk genoemd met de stimulering van het realiseren van één christelijJce politieke jonge renorganisatie'. ADVERTENTIE met name het volgende citaat van Schouten niet te willen onderschrij ven: 'Vrede, gerechtigheid, solidariteit en liefde zijn geen te realiseren poli tieke doeleinden, maar goddelijke nor men, waaraan ons handelen en het re sultaat daarvan moeten worden ge toetst'. Borstlap vindt dat het óók te realise ren politieke doelen zijn, juist omdat het om goddelijke normen gaat: 'Waar moet een AR-volksvertegenwoordiger dan zijn politieke doeleinden aan ont lenen, als het niet mag zijn aan de normen van de Heilige Schrift? Het Koninkrijk zal er heus niet komen in al zijn heerlijkheid als vrucht van ons handelen; die voltooiing van de heils geschiedenis zal alleen maar vertraagd worden door onze weerspannige onge hoorzaamheid. Maar wij kennen de opdracht en wij hebben in ons het be ginsel van de gehoorzaamheid, ook al hebben we nog niet ten bloede toe ge streden tégen het kwaad in ons en in de structuren, dat is de gedaante de zer wereld. Christelijke politiek is puin ruimen en stenen sjouwen. Niet om met die stenen een bouwwerk van aardse zekerheden op te trekken, maar om er een tempel mee te bou wen waarvan het model ons is ge toond'. 'Politiek Perspectief' tenslotte tweemaandelijkse uitgave van het Centrum voor Staatkundige Vorming van de KVP publiceert een stuk van dr. R. J. F. Cornelissen over 'Heeft de confessionele organisatie nog toekomst?' Een verhaal met wor sten van zinnen, waarvan wij de laat ste hier citeren, omdat werkelijk alles erin staat: 'Slagen de confessionele or ganisaties er niet in hun gezamenlijk beraad te intensiveren en zich daarbij van assistentie van deskundigen uit de verschillende wetenschappelijke disciplines in een of andere perma nente vorm te verzekeren om tot een werkbare visie op daarop gebaseerde strategie voor de maatschappij van morgen te komen, dan moet men ver wachten dat de confessionele organisa ties die op maatschappelijk gebied werkzaam zijn, op zuiver pragmati sche gronden nog wel een (hele) tijd mee zullen gaan. maar voor het overi ge meer en meer aan invloed en bete kenis verbeen, omdat zij de inspira tie die van het Evangelie uitgaat, niet weten te belichamen in eigentijdse or ganisatie-structuren, die wel noodzake lijk zijn, maar niet per se een confes sionele signatuur moeten hebben om als instrument voor de verkondiging van het Evangelie te fungeren'. „DE H AAF" BERGEX (Ml.) Gezamenlijke kennismaking met het leven in Kenya, o.l.v. deskun digen. Oriëntatie-weckend voor Safari- reizigers, georganiseerd door de vormingscentra „De Haaf" en „Oud-Poelgeest" op 16 en 17 juni a.s. Prijs: 30,p.p. Opgave en inlichtingen: „De Haaf", postbus 43. Bergen (N.H.), tel.: (02208) 4141. UTRECHT De directie van Heine ken Bierbrouwerijen en de drie indus triebonden hebben gisteren overeen stemming bereikt over de nieuwe CAO voor dit jaar. De wekelijkse arbeidstijd wordt met ingang van 1 oktober teruggebracht tot 40 uur (thans 41V4), de salarisverhoging in gaande 1 januari jl. bedraagt mini maal 528 gulden per jaar of 44 gulden per maand (voor jongeren geldt een van dit bedrag afgeleide verhoging), de vakantietoeslag wordt tot acht pro cent verhoogd met een minimum van 1200 gulden en de prijscompensatie per 1 juli en 31 december bedraagt minimaal 156 gulden per procent prijsstijging op jaarbasis. In onze krant van gisteren schreven wij onder de kop: 'Onderzoek naar conflict bij Centrum '45 gevraagd': 'Er moet een onafhankelijk onderzoek worden ingesteld naar de gang van za ken ronde de oprichting van de nieu we kliniek voor oorlogsslachtoffers Centrum '45 en het conflict dat- er tus sen de Stichting 40-'45 en prof. dr. J. Bastiaans is ontstaan. Het Kamerlid Meester heeft hierop aangedrongen'. De naam van de Stichting 40-'45 is hier ten onrechte genoemd. Bedoeld werd natuurlijk de Stichting Centrum '45. onder redactie van loessmit Tot medio juni prijken er allerlei soorten bomen op de derde etage van de Amsterdamse Bijenkorf, tussen bankstellen, bedden en ta fels. Het gaat hier om een selectie van de bekroonde boom-tekeningen van kinderen. Men zal zich herinneren dat Trouw-Kwartet ter gelegenheid van de nationale boomplantdag 1973 een tekenwedstrijd voor de jeugd heeft uitgeschreven. Er kwa men ruim vijfendertigduizend in zendingen binnen en bijna twee honderdvijftig werkstukken wer den met een prijs bekroond. Een Omdat de belangstelling voor regi onale statistische cijfertjes de laat ste jaren zo sterk is gegroeid, is het Centraal Bureau voor de Sta tistiek voor het eerst met een 're gionaal statistisch zakboek' over 1972 op de proppen gekomen. Het gewone 'statistisch zakboek', dat op het land in z'n geheel slaat, blijft natuurlijk ook uitkomen. En zo kunnen we nu niet alleen te weten komen, dat vorig jaar 247 dienstplichtige jongens met een lengte van minder dan 1.60 meter eigenlijk een beetje onder de wa pen-maat waren, maar ook dat de meeste (47) kleintjes in Zuid-Hol land woonden en dat Noord-Hol land het leger de meeste 'reuzen' (twee meter of langer) leverde; dat de meeste 'zware jongens' die vorig jaar in dienst moesten, ook al uit Zuid-Holland kwamen (80. die honderd kilo of meer wogen) en dat Noordbrabantse moeders de meeste lichtgewicht zoons (114, lichter dan vijftig kilo), moesten afstaan. En verder dit citeren we niet uit concurrentie-oogpunt, maar zo staan de cijfers nu eenmaal zwart op wit in dit zakboek dat Amsterdam méér huisartsen, méér specialisten en meer vroedvrouwen bevat en hoogstwaarschijnlijk nog bezit dan Rotterdam en trouwens ook meer personenauto's en bussen. Wat 'speciale voertiugen' betreft, spant Den Haag uiteraard de kroon. Dit eerste regionaal statistisch zak boek valt in twee delen uiteen (al moet men dit niet te letterlijk op vatten. want de Staatsuitgeverij le vert heel behoorlijk werk): het eerste zit vol gegevens over ons daartoe in vijftien stukken verdeel de land. de elf provincies en Am sterdam, Rotterdam. Den Haag en Utrecht, het tweede vol wetens waardigheden uit veertig regio's Voor de toekomst wordt nog een derde deel beloofd, alweer anders ingedeeld, in bijvoorbeeld land bouw- en nodale gebieden. En wie. zoals vermoedelijk negentig pro cent van u en ons. niet direct weet wat nodale gebieden zijn. kan op pagina 164 c kijken van dit zak boek, dat voor 12,- dit en nog veel meer antwoorden op branden de vragen levert. aantal van deze tekeningen fun geert nu als wandversiering op de meubel- en beddenafdeling. De 'toegangswegen' naar deze verdie ping zijn voorzien van een richting aanwijzer voor de bezoekers. De Bijenkorf heeft de bomen en boompartijen decoratief geëtaleerd en uiteraard niet zo, dat de aspi rant-kopers die de afdeling bezoe ken, door de bomen het meubelbos niet meer zouden zien. De tekenin gen (zie foto) laten zelfs nog dui delijker zien hoe de bank uit de toonzaal in een huiskamer zou staan. haalde hij toen de stoomtram er bij en noemde de SGB zelfs met name, waarmee het stichtingsbe stuur zeer verguld blijkt te zijn. In de brief, waarin de stichting aanbiedt desgewenst een speciaal ritje voor de kardinaal en zijn ge volg op touw te zetten, schrijft het bestuur onder meer het als een grote eer te beschouwen in dat ex clusieve gezelschap ter sprake ge komen te zijn: 'Daarbij verstouten wij ons om in uw woorden toch ook enige sympathie te onderken nen met de historische bedoelin gen. welke onze stichting mede na streeft'. Zal de kardinaal zich per stoomlo comotief door het Zeeuwse land schap laten rijden? Op zijn secreta riaat is dat niet bekend, wèl dat het bureau erg veel uitnodigingen van allerlei aard ('dc gekste din gen') bereiken. De kardinaal heeft het altijd nogal druk. nfaar hij is heel welwillend, zegt men. In dat geval zou het misschien zelfs aan te bevelen zijn op deze manier wat stoom af te blazen. Kardinaal Alfrink heeft een brief gekregen van de stichting Stoom tram Goes-Borsele, waarin hij wordt uitgenodigd voor een tripje per stoomlocomotief door Zuid-Be veland. Dat heeft de stichting ge daan als reactie op de toespraak die de kardinaal onlangs hield in de jubilerende St. Bavokathedraal in Haarlem. Sprekend over bepaal de facetten van het kerkelijk leven Het zat zó lekker in de gevangenis van Vaticaanstad, dat de enkele daar gedetineerde om verlenging van zijn straf vroeg. Het leven was er goed. de tralies boden een uniek uitzicht op de tuinen van het Vaticaan en de koepel van de Sint Pieter, en de maaltijden stonden bekend om hun voortreffe lijke kwaliteit. Een verantwoorde lijke monseigneur bracht eens een onverwacht bezoekje aan de cellen van de heilige stoel en trof daar de enige gevangene dijenkletsend van pret aan. omdat hij zijn bewa ker met kaarten verslagen had. Dat is allemaal voltooid verleden tijd. Jaren geleden is die gevange nis gesloten, althans voor gestraf ten, maar nog altijd zijn de ver trekken zo behaaglijk, dat tegen woordig de substituut van het staatssecretariaat, mgr. Agostino Casaroli. er voor z'n plezier huist. En nu zijn er problemen gerezen: voor het eerst sinds de sluiting heeft Vaticaanstad weer een arres tant. van wie perschef Alessandrini alleen wil zeggen, dat het om een werknemer van de Vaticaanse tele fooncentrale gaat. die aangehouden is in verband met diefstal van gou den legpenningen. Moet die man, zoals vroeger, in het Vaticaan te rechtstaan of uitgeleverd worden aan de Italiaanse justitie? Daar zijn de strafrechtgeleerden, die zich momenteel verveeld met Vati caanse veilig verkeerszaken bezig houden, het nog niet over eens. Wel over het feit, dat de man hoogstwaarschijnlijk z'n straf toch elders in Italië zal moeten uitzit ten. zelfs al wordt hij binnen de muren van Vaticaanstad veroor deeld. 'Ik weet niet of het Je interesseert, Simpkins, maar iedereen is al een uur geleden met werken opgehouden

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 7