dichtbij 'Platteland rond Oranje' in het Openluchtmuseum _jrs. Voogd: r-reclame is scriminerend 1 kverdeling erwijs en tenschappen «Éterdam: werven i gastarbeiders '««orlopig staken nenstraties van m, ie boycot Outsnan boodschap van de indianen waar moet dat als het ware heen polderzaad eeuwig op de plaat - pop op de plaat-popopde p CCR, Fogerty en de Blue Ridge Rangers Twee kilo hasjiesj in beclag genomen ijff/KWARTET VRIJDAG 18 MEI 1973 BINNENLAND/COMMENTAAR T5/K7 een verslaggvr LATSBURG Televisiere- is vaak niet alleen beledi- voor de intelligentie van rijker, maar werkt ook dis- linerend. Dit heeft het Eede Kamerlid drs. J. J- jgd (PvdA) gisteren m de emblee van de raad van Eu- betoogd. t discsiminerend bedoelde dat een beeld van een 'zoge- jd normaal' levens- en ge- gspatroon wordt gegeven aan hand waarvan anderen die >n dit patroon vallen, wor- beoordeeld. Op basis van 'redelijk welvarend gezin man, vrouw, twee kinderen, lieve honden en katten, o gekleed, nooit ruziemakend in een aardig huis wonend', •ordelen wij hen die buiten [patroon vallen: 'Zij zijn niet 'maal, zij zijn anders, niet zo- zij zouden behoren te zijn', is de heer Voogd, die sprak de behandeling van een ïdvest voor de consument', ij discrimineren niet op de ichtelijke wijze zoals in Zuid- nka en Rhodesië gebeurt, wij ereren de ouden van dagen, fehuwde vrouwen en moe- s, gehandicapten, kleurlin- j, langharige jongeren, homo- uelen en marihuana-rokers. ar onze tolerantie gaat vaak Sit zover dat wij hen werkelijk onze samenleving integreren, wust, maar nog vaker onbe st, laten wij hen voelen dat niet zoals wij zijn en dat zij h aan ons behoren te confor- £ren'. 3t Kamerlid hekelde niet al- Sn advertenties van het genre Silend kinderkopje en tekst Ciders zoudt u uw liefste kind g langer een kleuren-tv kun- ili weigeren'. Maar ook recla- X die suggereert dat men een ïsdaad tegen zijn gezin begaat lor niet een bepaald soort idpasta, waspoeder of deodo- it te gebruiken, en dat ge- jjiik van de artikelen van een jpaalde onderneming 'ons ge iten zuiver, ons lichaam ihoon en onze ziel rein' maakt. -fc r;CHT De ministerraad heeft jcfen de taakverdeling vastgesteld leih de minister van onderwijs en schappen, dr. J. A. van Kemena- hlfvdA) en de minister zonder por- 11e, de heer F. H. P. Trip ter van Kemenade wordt belast het wetenschappelijk onderwijs ersiteiten en hogescholen). Hij daarbij assistentie van staatsse- tis dr. G. Klein (PvdA), die in [\\zonder wordt belast met het beroepsonderwijs (HBO), het uchappelijk onderwijs (WO) en l'ksstudietoelagen. ter zonder protefeuille Trip f de verantwoordelijkheid voor Ontwikkeling van een nationaal ischapsbeleid. In afwachting van verder overleg op het departe- 7) en met andere betrokken instan- iplevert, zijn tussen de minister onderwijs en wetenschappen en L linister voor het wetenschapsbe- H afspraken gemaakt, die er met op gericht zijn de eenheid van wijs en onderzoek binnen de rsiteiten en hogescholen te he pen. taakverdeling wijkt af van die "k de regering Biesheuvel, waar pter zonder portefeuille De w ook met het wetenschappelijk jrwijs belast was. TERDAM Het dagelijks be- van de gemeente Rotterdam ner het gewestelijk arbeidsbureau RO- jesteld de werving van buiten- 7' e arbeiders voor het Rijnmond- el voorlopig tot 1 januari 1974 te n. Men wil de komende maanden liken om een meer definitieve ndaidure voor het aantrekken van cho nlandse werknemers voor te be- n. Daarbij wil men zo mogelijk 55 lelangrijkste knelpunten wegne- 18-! iet nodig blijkt te zijn gastarbei- ich aan te trekken; kan dat volgens mi emeester en wethouders alleen iren nadat de adviescommissie het gewestelijk arbeidsbureau en gemeentebestuur zijn geraad- 5 :d. Burgemeester, en wethouders van mening dat een vergaande af- Qing van de werving van buiten- :rs noodzakelijk is. maar een de- lle ef standpunt hebben zij nog niet. [evolgen van een afremmingsbe- zijn niet geheel te overzien. De tzetting en uitbreiding van een 0I il economische activiteiten staan fiin iee op het spel. Daarom hebben e emeester en wethouders de ad- 22' iommissie van het gewestelijk ar- ibureau lot 1974 respijt gegeven een duurzame regeling tc ontwer- rba 5C11 3 1». )en In Amsterdam en Rotter- t worden op 23 mei demonstraties uden in het kader van de actie ot Outspan. Filialen van Albert i en De Gruytcr zijn als punt filn samenknmst gekozen. Om twee 's middag beginnen de demon- 2o. 'es, in Amsterdam op de Rozen- 40 it en m Rotterdam op dc hoek ïec sche Dorpsstraat Trcksingel in 0 s gersberg. De actie boycot Out- heeft als doel een algehele boy- Ins lan Outspan citrusfriiit. De orga- n oren willen het Nederlandse volk J< nieren over de omsla ghcilcn 1 L 'onder de zwarte bevolking van •Afrika leeft. onder redactie van loes smit Klederdrachten-tentoonstelling in verband met regeringsjubileum Hoewel (om maar meteen met zijn stopwoord in huis te vallen) Barend Servet morgen de '5e dag van het beeldverhaal' zal openen, lijkt hij minder verslaafd te zijn aan strips dan bijvoorbeeld de leden van het organiserende Stripschap. Blijkens een 'speciaal voor deze Dag ontworpen strip-aflevering', zoals coördinator H. J. Matla laat weten, heeft Barend het er nogal moeilijk mee. Wie het over 'een of andere maffe stripdag' heeft, loopt dan ook kennelijk niet over van enthousiasme voor het strip wezen. Waarom hij toch komt en niet 'vakman' Sjefke van Oekel op de stripgekken afstuurt, wordt aanschouwelijk uitgelegd in de speciale strip- aflevering, waarvan, om ruimtelijke redenen, hierbij slechts een stukje kan worden afgedrukt. Iedereen kan overigens wel raden hoe het na dat stukje verder gaat: Sjefke verliest zich natuurlijk weer in een 'wonder baarlijke' woordenstroom om prompt daarop niet goed te worden. Maf, hoor. Ook na de bijdragen van Barend zal in het Maerlantlyceum in Den Haag, waar de vijfde dag wordt gehouden, een 'ludieke sfeer' blijven han gen, zo belooft het Stripschap. Tegen betaling van tien gulden (voor leden van het schap) of vijftien gulden (voor introducé's) kunnen er strips ge ruild worden en bestaat er gelegenheid 'enige bekende Belgische en Ne derlandse striptekenaars', onder wie Bob de Moor en Willy Vanderstcen, te benaderen en een tekening af te troggelen, 's Avonds worden er 'enige bijzondere stripfilms' vertoond. Kortom, het Stripschap is weer bezig. Het koolzaad is in grote lijnen als volgt bereikbaar: vanaf Muiderberg via Gooimeerdijk en Gooiseweg in de richting van Dronten, en vanuit Oostelijk Flevoland via de omge keerde richting. Want ditmaal zijn de knalgele koolzaadvelden voorna- melijke te vinden in Zuidelijk Fle voland. Deze handleiding voor koolzaadzoe kers staat niet in een of ander toe ristisch blad, maar in de regelma tig in bulletinvorm verschijnende mededelingen van het ministerie van verkeer en waterstaat, die normaliter uitsluitend gevuld zijn met nieuws over (water-)wegen. Dit nieuwe soort verkeersnieuws kan te maken hebben met de re cente toevoer van verse ministers en staatssecretarissen. Staatsecre taris van verkeer en waterrstaat is PPR-man dr. M. H. M. van Huiten geworden, die zelf in Lelystad woont en dan misschien ook wel eigen handig 'bloeiend koolzaad in Fle- vopolder bezoek waard' in het bul letin heeft gezet of in elk geval verzocht heeft dat er in op te ne men. Want zoiets kunnen ze hun nieuwe baas op dat ministerie na tuurlijk niet weigeren. Vlecsbeleg Hoogtepunt van de herdenkingsfeesten rondom het beleg van Haarlem, dit jaar precies vier eeuwen geleden, is vandaag voor de 1500 opgespoorde afstam melingen van beleg-heldin Kenau Simons Hasselaer de wandeling met b. en w. door de stad, die eindigt op de Grote Markt. En daar weer het hoogtepunt van is het nuttigen van vers-geroosterde lams bout, gratis voor de nazaten. Wie niet kan bewijzen er zo eentje te zijn, betaalt een gulden voor een broodje met dit beleg. 'Het is niet verstandig hem te veel bij de apen tc laten werken.' door Jac. Lelsz ARNHEM Urk placht in de bezettingsjaren '40-,45 op Konin ginnedag te 'vlaggen' door, zoals gebruikelijk is op bet voormalige eiland, het wasgoed boven de straatjes uit te hangen, maar in deze omstandigheden dan in de kleuren rood-wit-blauw. Deze heime lijke en tegelijk nogal opvallende viering van de 31ste augustus (hoe slim en inventief was ons volk in die dagen) is een van de onderwerpen, die op de tentoonstelling 'Het platteland rond Oranje' te Arnhem worden uitgebeeld. gen de behandeling van de Ameri kaanse indianen. De groep vraagt geen honoraria voor haar optreden. Voor zover er van de voorstellingen baten over blijven, zijn deze bestemd voor steun aan de actie rond Wounded Knee en voor het in moeilijkheden verkerende indiaanse blad Akwe- sasne Notes. Er is ook een giro nummer geopend, waarop bijdra gen kunnen worden gestort (2345460, J. Kooman, Rozengracht 55 hs, Amsterdam onder vermel ding Steunfonds Wounded Knee). Vanavond treden de indianen op in Amsterdam. Mickery theater, Rozengracht 117 (22.30 uur), mor genavond in de Theatertent op het Amsterdamse Museumplein (19.30 uur) en zondagavond in Kargadoor, Oudegracht 36. Utrecht (20.00 uur). Eeuwigdurend kun je niet even gauw uitleggen als 'tot 1973', als dat toevallig beter uitkomt. Van daar dat burgemeester Huurman van Den Briel zijn wethouders trouwens ook kwaad is op het provinciaal bestuur van Zuid-Hol land, dat vindt dat er maar eens een eind moet komen aan de gratis tochtjes die b. en w. met de Briel- se veerboten maken. Het provincie bestuur heeft daar niets over te zeggen, vinden B. en W. van Briel- le, want de exploitatie van de ve ren mag dan sinds 1938 zijn ver huurd aan de provincie, de veer- rechten liggen al vier eeuwen muurvast. In de oude geschriften staat letterlijk dat 'het veerrecht behoort aan Den Briel. Het is on veranderlijk en zal duren tot in de eeuwigheid met de vrijstelling van het veergeld'. I et gaat b. en w. dan ook niet om die paar dubbel tjes, die ze nu niet meer hoeven te betalen om van de schipper te mo gen overvaren, maar om hun recht. En daarom wil burgemees ter Huurman de dubbeltjeskwestie desnoods tot in de hoogste instan tie uitvechten. Twee jaar lang zal de klederdrachten expositie, die vooral is georganiseerd ter gelegenheid van het zilveren rege ringsjubileum van koningin Juliana, in het Nederlands Openluchtmuseum te bezichten zijn. Onze vaderlandse klederdrachten-cul tuur is met name in de laatste decen nia achteruit gehold. Enerzijds door dat de streekeigen klederdracht on praktisch is, anderzijds omdat zij onbe taalbaar is geworden. Er zullen nog wel een paar oorzaken zijn waardoor de locale dan wel regionale kleder dracht (een nationale bestaat niet, al probeert de commercie het Volendam- se costuum ten onrechte als zodanig te verkopen) op haar retour is, maar die laten we rusten. Natuurlijk zijn er gebieden, waar de klederdracht nog een tamelijk levend ding is, bijvoor beeld Staphdtst, maar in het alge meen wordt zij meer en meer een aangelegenheid, die op folkloristische feestjes ten gerieve van toeristen en zo van tijd tot tijd nog eens weer wordt opgepoetst. Ongeschreven De klederdrachten-exposities, die in het Nederlands Openluchtmuseum te Arn hem worden gehouden, leggen de na druk sterk op het streekeigene, en dat mag eigenlijk ook niet anders ver wacht worden in een tijd, waarin het moderne leven nivellerend werkt. In de mooi uitgegeven catalogus, zeer in structief in woord en beeld, lezen we dat bij de klederdracht ongeschreven wetten worden gevolgd. Die 'leiden bijvoorbeeld tot het wel of niet vóórkomen van een mutselint In de hoofdtooi van een bepaalde status groep. Die welstandsgroepering mag zo'n lint om de muts wel voeren, de andere niet. Déze godsdienstige groe pering draagt wel sieraden bij bepaal- In een gezin op Marken is men bezig zich te kleden voor het bezoek van Koningin Juliana aan het eiland kort na haar inhuldiging in 1948. Een jonge vrouw in burgerkleding kijkt hoe dat in zijn werk gaat. ders als De Hoogh, Metsu, Steen, Brek- lenkamp, Avercamp) enz. Ook wordt het principe van 'het leven vangen', zoals dat bijvoorbeeld in de Camera Obscura zich manifesteert, toegepast. De tentoonstelling 'Het platteland rond Oranje', die werd opgebouwd door de heer Jan Duyvetter, hoofd van de afdeling klederdrachten, be staat voornamelijk uit materiaal van het Nederlands Openluchtmuseum zelf en van de bruikleencollectie 'H M. Koningin Wilhelmina'. Uitgangs punt was: hoe heeft het platteland op belangrijke gebeurtenissen in en om het Oranjehuis gereageerd? Zo heeft men geprobeerd te recon strueren hoe bepaalde groepen van de bevolking in bepaalde delen van het land bepaalde evenementen, waarbij de Oranjes betrokken waren, hebben gevierd. Zo kijkt de bezoeker om eén voorbeeld te geven een Noord limburgs cafétje binnen om te zien hoe de bevolking daar het huwelijk van Koningin Wilhelmina en prins Hendrik in 1901 rondom de tapkast luister bijzette. Jn werkelijkheid is het er natuurlijk veel vrolijker toege gaan dan een vitrine met aangeklede poppen ooit zou kunnen suggereren. Maar goed, men moet het meer zien als een foto, als een moment-opname, waarbij het leven wel op slag verstar de, maar die toch een indruk geeft van hoe het geweest is. Binnen de be perktheid van de statische middelen, waarmee men nu eenmaal werken moet, is men er redelijk in geslaagd te laten zien hoe het heeft kunnen zijn. En dat geldt voor alle taferelen, waarbij we steeds moeten bedenken, dat het accent op twee zaken moest vallen: op de situatie enerzijds, op de k22ie'-i',3'»y anderzijds 1937 Sinds het jammerlijk verscheiden van de zo opgewekte formatie Creedence Clearwater Revival, mochten we reeds diverse malen kennis maken met solistische waar van haar voormalige ledematen: elpees van slaggitarist Tom Fogerty (twee stuks) en drummer Doug Clifford. Die muziek deed de gedachte aan het kwartet verre van vergeten, integendeel, de vertoonde onzin maakte het verdriet alleen nog maar schrijnender en bevestigde tegelijkertijd wat niemand ooit had durven bestrijden, behalve de groepsleden zelf die de pers desgevraagd lieten weten, dat de inbreng van sologitarist/zanger John Fogerty weliswaar ferm was, maar dat de rest (opgemeld tweetal plus bassist Stu Cook, van wie ook een soloplaat in de maak is) toch meer te betekenen had dan je zo op het oog zou vermoeden. Ondertussen is nu John Fogerty's soloproject THE BLUE RIDGE RANGERS (Fantasy Stereo 9415) verschenen en dat is zo ongeveer de meest genadeloos denkbare bevestiging van het algemeen vermoeden, dat het er destijds inderdaad maar om ging, dat een trio zeer beperkte en eigenlijk onnodige krachten de door JF. bedachte partijen stond in te vullen. Immers. Fogerty's ego-plaat is dat in de meest letterlijke zin van het woord, alle instrumenten en stemmen plus 'producing' en arrangementen werden door hemzelf gedaan, er kwam niemand anders aan te pas, John Fogerty kon het alleen wel af, en het is gewoon een prima stuk werk geworden. Muziek, die zeer veel herinneringen oproept aan het frisse Creedence-geluid van weleer, hoewel de accenten enigszins verschoven zijn. De stampende met veel zuidelijke (Bayou, New Orleans) ingrediënten opgesierde rock uit CCR-dagen heeft hier plaatsgemaakt voor vrij 'puristisch' benaderde cowboy-muziek. Veel C W-standars (She Thinks-I Still Care, California Blues, Have Thine Own Way Lord, Pleas Help Me I'm Falling etc.), waartussen de wat steviger ritmiek nog maar sporadisch op de proppen komt (Workin' On A B-:irV;,g. 1 Ain't Never' Opvallend is, dat lwt gangbarp bezwaar dat dergelijke eenmans- aktiviteiten plegen op te leveren hier •'lledig afwezig is. Je krijgt niet hot idee van een desolate entourage waarin de joige duizendpoot met wiskundige precisie en zonder al te veel emot es track na track aan elkaar staat te knutselen. Er is sfeer genoeg, ais je a et beier w.st zou je z< ;gon dat er een groep aan het werk is. Rest tenslotte één opmerking. Op de Fietsers en automobilisten remden uit verbazing af toen zij gistermor gen in het drukke centrum van Amsterdam een groep indianen in traditionele kledij zagen lopen. Zij maken deel uit van een groep dan sers uit de Verenigde Staten, die als laatste land Nederland aan doen op een toernee door Europa. 'Wij zijn teruggekomen naar Euro pa, waar het allemaal begonnen is', verklaarde hun woordvoerder Clyde Hall, wiens indiaanse naam Unilever luidt. 'Wij zijn gekomen met een boodschap'. Want tijdens de drie voorstellingen, die ze in Nederland zullen geven, willen ze niet alleen het publiek vermaken met hun dansen en liederen, maar ook discussiëren over hun urgente problemen. Films en dia's zullen worden toegelicht door de india nen. 'Wij zullen onder meer de geestdans opvoeren, de dans waar mee de moeilijkheden in Wounded Knee zo'n honderd jaar geleden zijn begonnen. Wounded Knee is niet iets nieuws. Het is een lange geschiedenis', aldus Clyde Hall. De geestdans werd een ware rage on4er de Amerikaanse indianen, toen zij aan het einde van de vori ge eeuw bijeen gedreven waren in reservaten en in hun wanhoop hun toevlucht namen tot de geest dans, die de terugkeer van de ge dode krijgers en bizons zou be werkstelligen en de ondergang van de blanken zou versnellen. Maar zelfs de geestdans werd verboden. Sommige stammen vluchtten daar op weg uit de reservaten. Een uan die stammen werd echter on derschept en als weerloze schapen afgemaakt bi) Wounded Knee. In de harten van de indianen is Wounded Knee het symbool geble ven van het onrecht dat hun door hun overheersers is aangedaan. Tót de groep behoren Mo Kda, die al enige tijd in Amsterdam werkt aan een vergelijkende studie van de indiaanse en Europese geest en Sacheen Little Feather, die door de filmster Marlon Brando afgevaar digd werd om de hem toegewezen Oscar te weigeren uit protest te- door tvillem-jan martin Creedence Clearwater Revival, v.l.n.r. Doug Clifford, Stu Cook en John Fogerty. hele Rangers-elpee is geen Fogerty- nummertje meer te bekennen. Dat lijkt dan een negatief soort hoogtepunt in een ontwikkeling, die al vanaf de Creedence-elpee Willy and the Poorboys een afnemend kompositorisch aandeel van de hand van JF. te zien geeft. Waar dat aan geweten moet worden, kan ik van hieruit niet beoordelen. Ik zou echter wel graag zien, dat die tendens honderdtachtig graden wordt omgebogen, omdat Fogerty's eigen materiaal nog altijd net even interessanter is(was) dan het hier gebodene. Over naar ROY BUCHANAN, die zijn tweede elpee heel toepasselijk Second Album (Polydor Stereo 2391 062) noemde. Daarom worden weer allerhande uiterst 'getructe' gitaarklanken ten beste gegeven, geen geraas op niks af, maar modern en toch beschaafd (eh.Anders dan op zijn eerste langspeler verliest Buchanan zich hier niet in lomp songmateriaal. Het stramien waarbinnnen men zich beweegt heeft voornamelijk met De Blues te maken. Alleen in Thank You Lord 'freakt' de meester op een zweverige manier 'uit': houterige zang tegen een e taai-achtergrond die het prima zou doen in een reklame voor tabletten tegen keelpijn (scène: het pilletje is .ngenomen. het gezicht van het slachtoffer klaart op. achter in het beeld een kabbelende bergbeek). Een ander verschil met Roy's eersteling is het kleurrijker naar voren treden van de begeleidingsgroep, vooral pianist D ck Hei 'ho doe af en toe leuke dingen. Al met al een follow-up, die iets fraaier verzorgd is maar misschien juist daardoor aan spontaneïteit wat heeft moeten prijsgeven. Dan. nu de geruchten omtrent een hereniging steeds sterker worden, twee dubbel-elpees. waarop acht jaar Beatles wordt 'gecoverd', THE BEATLES 1962-1966 en 1967-1970 (Apple 5C 184-05307/08 en 5C 184- 05309/10). Zo ongeveer alle hitsingles aangevuld met tamelijk willekeurig elpeematenaal. Over dat laatste valt natuurlijk heel wat af te zeuren, vooral ook omdat de muziek inhoudelijk verder nauwelijks nog enige woorden behoeft. Zo hadden sommige mensen dit graag opgenomen gezien en vragen anderen zich af of dót nu wel representatief kan worden genoemd. Aan dergelijke haarkloverijen doet de afdeling Popmuziek van Trouw/Kwartet niet mee. Wij laten het bij de konstatering dat we hier van doen hebben met twee puike dubbel-elpees, die elkeen die niets of weinig van de Beatles mocht bezitten zich als een haas dient aan te schaffen. Tot besluit dan nog even aandacht voor het verschijnen van de tweede elpee van Foghat, een Brits kwartet dat zeer afdoende, zij het niet opzienbarende stevige muziek produceert: The New Cactus Band met SN Of Cactus, wat subtieler dan het vroegere werk. dit wellicht door de komst van Mike Pinera (ex-Iron Butterfly, ex-Ramatam); Brenda and the Rattlesnake van Gypsy, en Wizzard Brew, waarin vooral Roy Wood (ex-Move, ex-ELO) de hand had: ronkm>"iek aangelengd met allerhande elektronische grappenmakerij, blazers, strijkers en wat al niet. Voor de liefhebbers. Enkele andere onderwerpen zijn: aan bieding van een Fries costuum aan prinses Juliana in verband met haar huwelijk met prins Bernhard op 7 ja nuari 1937, een Amsterdamse stoffen- wlnkel uit 1787 met klanten die zich feestelijk willen uitdossen, vanwege het herstel in zijn waardigheid van prins Willem V, het kapzetten voor medewerking aan de aubade voor de 75-jarige koningin-moeder op 2 augus tus 1933 in Huizen (NH) en het kle den op Marken voor het bezoek dat koningin Juliana kort na haar inhul diging in 1948 aan dit eiland bracht. Interessant is ook de Urker-vitrine: Koninginnedag 1943. Een jonge vrouw met een arm vol wasgoed in de natio nale kleuren, die zij even later boven de straat zal uithangen. Bonkaarten op' tafel, de knijpkat op het dressoir, een harmonium aan de wand en ook egn ingelijst borduurwerkje met de spreuk 'Aan Godes zegen is alles gele gen'. Correctie Bij dit soort tentoonstellingen zijn de tails eigenlijk geen details, bijkom stigheden geen bijkomstigheden. Din gen zoals dat harmonium, dat bor duurwerkje, die bonkaart en die knijpkat of in andere situaties glas werk, serviesgoed, een behangetje of een vogelkooitje of wat dan ook, moe ten wezenlijk bijdragen tot een zo groot mogelijke authenticiteit Jan Duyvetter heeft het gevoel dat in de loop van de tijd nog wel eens een cor rectie zal moeten worden toegepast. De vitrines met mensen, die op de een of andere wijze betrokken zijn bij gebeurtenissen rond Oranje, worden aangevuld met een keur van plaatwer ken, sieraden, oorijzers en vele andere attributen, die op de klederdracht be trekking hebben. Voor ons was het een bijzonder attractieve expositie. Maar het blijft een heel moeilijke ma terie, die verscheidenheid aan kleder drachten in zo'n klein land als Neder land is. En we zullen in de toekomst, als het aan ons ligt, dan ook wel prompt de huiletjes, cornets en luifel- mutsen op de verkeerde hoofden blij ven zetten. ZEVENAAR De Duitse douane heeft bij de grenspost Bergh vier Ma- leisiers. een vrouw en drie mannen, gearresteerd, die ruim 2 kg in Am-, sterdam gekochte hasjiesj naar Duits land wilden smokkelen. De garresteer- den, in leeftijd variërend van 20 tot 27 jaar, zijn door de rijkspolitie te Ze venaar ingesloten. Prinses Juliana (midden/ in de dracht van Axel, Zeeuws-Vlaanderen. De miniatuur-figuur van de prinses is in deze kleding, maar in andere opstelling te zien in een vitrine, tegen een oud-Axelse doopdeken en omgeven door sier-schortestrikken en een aanta} bijbehorende sie raden. de gelegenheden, maar een andere laat het juist na. Wat voor de ene streek geldt, is voor de andere streek geen traditie'. Opgemerkt wordt ook dat er op het platteland, wat de klederdracht be treft. stellig sprake is van mode. Van de nu nog voorkomende klederdrach ten zijn de meeste varianten op een mode-kledij uit de laatste tweehon derd jaar. De hoofdtooi heeft een veel oudere traditie en gaat terug tot het begin van de zeventiende eeuw, mis schien nog verder. Slechts enkele ge- biesden. Marken bijvoorbeeld, hebben in hun kleding-historie een 'stam boom', die teruggaat tot in de zestien de-, wellicht vijftiende eeuw. De werk wijze van de afdeling klederdrachten van het Nederlands Openluchtmu seum, destijds bekwaam opgezet door Cruys Voorbergh, is een nogal onge bruikelijke, namelijk teruggaande van het heden naar het verleden. Dit met behulp van herinneringen, foto's, be schrijvingen, tekeningen, schilderijen (vooral zeventiende-eeuwse fijnschil-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 7