'Juist tragisch dat er
ook in de moraal
niets nieuws gebeurt'
Gereformeerde raad
voor theologie
Geen bericht over
klacht tegen een
langharige dominee
Trouw
K wart et
Zand winnen in
Waddenzee mag
Politie ontruimt
bezet instituut
Inleidingen
Gereformeerden: weinig groei
Tijdelijke regeling
Concertgebouw
orkest
KAAS UIT HET VUISTJE-UITVINDING
- "--bS
Berocpings-
werk
Wij ontving**
Ds. D. Papma na|
werelddiakonaat
s
TROUW/KWARTET VRIJDAG 18 MEI 1973
KERK/BINNENLAND
Prof .Rothuizen voor Christen Jonge Vrouwen Federatie:
Van een onzer verslaggeefsters
UTRECHT 'Is er in de moraal, zoals op het ogenblik zoveel men
sen menen, echt veel veranderd de laatste jaren?'. Deze vraag stel
de de Kampense hoogleraar prof. dr. G. T. Rothuizen aan de orde
toen hij gisteren sprak op een in Utrecht gehouden studiedag van
de Christen Jonge Vrouwen Federatie.
Volgens sommigen is, aldus prof. Rot
huizen, de moraal de laatste jaren
vooruitgegaan omdat er bijvoorbeeld
veel hypocrisie is verdwenen en meer
eerlijkheid is gekomen; volgens ande
ren is de moraal sterk achteruitge
gaan, met name op het gebied van de
sexualiteit, het huwelijk en de gods
dienst.
"Maar er is echt sprake van ingrijpen
de veranderingen? Ik geloof het niet
Ik geloof dat het juist zo tragisch is,
dat er ook in de moraal, niets nieuws
gebeurt. Wij maken eigenlijk alleen
maar een pas op de plaats. Wij zijn
wel in beweging maar het is geen
vooruitgang, noch achteruitgang. We
zijn, vergeleken bij duizenden jaren
geleden niets vooruitgekomen, want
het hart is niet gegroeid'.
'Nu is dat pas op de plaats maken in-
pdaats van vooruitkomen natuurlijk
tragisch en erg, maar het is nog niet
het ergste wat ons kan overkomen.
Erger zou zijn wanneer we achterover
zouden vallen'.
'Natuurlijk zijn er allerlei goede kan
ten aan te wijzen aan de moraal, zoals
die op het ogenblik bestaat, maar het
tragische is, dat er net zo veel slechte
kanten aan zitten. Je kunt een witte
en een zwarte lijst aanleggen van ka
rakteristieken van de hedendaagse
moraal en dan blijkt het dat die lijs
ten elkaar volledig in evenwicht hou
den.
Hand in hand
Verbijsterend is wel wanneer je die
twee lijsten ziet, dat het op beide niet
op verschillende, maar om precies de
zelfde zaken gaat Dat betekent dat
een verbetering in de moraal tegelij
kertijd ook een verslechtering in
houdt. Het is tragisch om te zien dat
de verfrissing en de verloedering
hand in hand gaan. De moraliteit en
de immoraliteit zullen tot het laatste
toe vechten om de voorrang. Een
prettige gedachte daarbij vind ik, dat
er later, op de nieuwe aarde, geen
moraal meer zal zijn. In het samenle
ven, waaruit het kwaad verbannen is,
is immers geen moraal meer nodig.
Moraal is alleen noodzakelijk in een
wereld waar goed en kwaad naast el
kaar bestaan', aldus prof. Rothuizen.
Sprekend over de voor- en achteruit
gang van de moraal gaf prof. Rothui
zen enkele voorbeelden. Hij zei: 'Het
is duidelijk, dat wij van een vooruit
gang van de moraal kunnen spreken
op bepaalde punten. Men moet wel
dom en blind zijn om de zedelijke
winst die op allerlei gebieden behaald
is, niet te kunnen zien.
Neem de moraal van het huwelijk: al
lerlei bijmotieven om te trouwen zijn
vervallen; het huwelijk uit verliefd
heid heeft het tenslotte gewonnen van
het huwelijk uit zakelijke motieven,
dat is goed. Het bestaan van anti-con-
ceptionele middelen heeft verder op
de beleving van de sexualiteit in het
huwelijk zeer bevrijdend gewerkt,
maar aan de andere kant dwingen die
zelfde middelen man en vrouw el-
kaars minnaar en minnares te worden
op een manier, die maar weinigen
kunnen bereiken.
Vroeger draaide alles om sex als ware
deze de baarlijke duivel zelf, nu
draait nog alles om sex maar nu
wordt deze gezien als een soort god
heid. In belde gevallen draait de sex
ons een loer, zowel vroeger als nu.
De oorlog
ADVERTENTIE
doko^de boste voeding voor uw hond
Wat betreft de moraal op het gebied
van de oorlogvoering: eindelijk is het
tenminste een vraagstuk geworden en
niét iets vanzelfsprekends en een paci
fist wordt niet meer voor een idioot
aangezien. Er is de laatste tijd meer
dan ooit tevoren ook door christenen
geprotesteerd tegen de oorlog (bij
voorbeeld in Vietnam). Aan de ande
re kant verdwijnt met de opkomst
van de geweldloosheid elke vorm van
verzet.
Over de moraal van de naastenliefde:
de tegenwoordige Columbussen varen
niet meer uit om rijkdom te zoeken,
maar juist om de armoede van andere
volkeren te vinden. Aan de andere
kant is het gevolg van die ontdekking
van armoede en ongelijkheid een
soort liefde die volstaat met het ge
bruik van het girobor'c.
De redactie behoudt ilch het recht voor ons
ter opname ln deze rubriek ontvangen me
ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ
publlkatlc wordt met dc naam van de Inzen
der ondertekend. Brieven kunnen worden ge
stuurd aan het seerctarlaat hoofdredactie
Trouw/Kwartet, postbus 859, Amsterdam.
Diamanten (2)
Dr. Binnerts meent dat het onverstan
dig en onjuist zou zijn om geld in di
amant te beleggen. Onverstanding,
omdat alleen vaklieden zouden kun
nen beoordelen of een bepaalde dia
mant waardevol zou zijn of niet. In
wezen geldt echter hetzelfde voor een
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christelijke Pers
Dagelijks bestuur: B. Bol, Den
Haag; dr. c. Bleumink, Paters-
wo!de; mr. G. C. van Dam.
Nootdorp: W. A. Flbbe, Rot
terdam: J. Lanser, Utrecht:
drs. J. W. de Pous, Den Haag:
J. Smallenbroek, Wassenaar.
Overige leden van het alge
meen bestuur: K. Abma, Am
sterdam: H. A. de Boer, IJmui-
den; Th. Brouwer. Assen; mr.
dr. J. Donner, Den Haag: J.
van Eibergen. Schaarsbergen;
mr. K. van Houten, Wagenin-
gen; ds. C. I. Hylkema, Bilt-
hoven; Jac. Huijsen, Delft;
mevrouw M. C. E. Klooster-
man-Fortgens, Voorschoten:
mevrouw J. G. Kraayeveld-
Wouters, Heeihugowaard;
prof. dr. G. N. Lammens,
Naarden; ds. F. H. Lands
man, Den Haag: H. de Mooij,
Rijnsburg; H. Ottevanger. Bui
tenpost; mr. dr. J. Ozlnga,
Lunteren; H. H. Wemmers,
Den Haag: drs. R. Zijlstra.
Oosterland (Zld.).
Directie:
Ing. O. Postma,
F. Diemer.
Hoofdredactie:
J. Tamminga.
Hoofdkantoor B.V. De
Christelijke Pers. N.Z.
Voorburgwal 276 - 280,
A'dam. Postbus 859.
Telefoon 020-22 03 83.
Postgiro: 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69 73 60 768). Gem.giro
X 500.
belegging in antieke of moderne
kunst en aandelen. Hier moge bij aan
getekend worden dat het beleggen
geen uitvinding is en niet wordt ge
propageerd door degenen die bij de
diamantnijverheid en handel betrok
ken zijn: het is de wens van het pu
bliek. Of dit onverstandig is zal de
tijd leren. Tot nu toe hebben degenen
die het wel hebben gedaan er alleen
maar baat bi: gevonden. De hele bran
che is zeer arbeidsintensief, van het
winnen tot slijpen toe. Er is geen
sprake van spookwinsten. Slijpen is
vakwerk. De slijpersionen zijn in elk
land in vergelijking met andere lo
nen, hoog. Dat een groot deel van dit
arbeidsinkomen verdiend wordt door
anderen dan christenen moge voor de
heer Binnerts aanleiding zijn het on
juist te vinden dat christenen mee
doen aan diamanthandel; voor menige
Nederlander is een discriminatie als
deze moeilijk verteerbaar. Tenslotte:
een 2 karaats steen van 120.000.- be
staat niet. In de prachtigste kwaliteit
komt een steen van deze grootte op
ten hoogste ongeveer 20.000.-
Den Haag
Federatie Goud en Zilver
cn
Nederlands Diamant Comité
Kabinetsformatie (56)
Hoe is het mogelijk dat mensen als
Veexman, Aantjes, Boersma. De Gaay
Fortman met een kabinet Den Uyl in
zee kunnen gaan. Bovengenoemde af
valligen zijn geen antirevolutionairen,
we moeten ze maar snel van ons af
schudden. Al moet de antirevolutio
naire partij wellicht door een moeilij
ke tijd heen, laten we nooit vergeten
dat, door drukking der melk de boter
komt. Een ieder die leeft bij de
Schrift en van de heer Biesheuvel
weten we dit durft het wagen met
Hem, die het al regeert Ook wanneer
we door de cordons heen moeten zul
len we, naar Zijn welbehagen gelou
terd worden. Antirevolutionairen
houdt Biesheuvel vast. omring hem
met uw gebed en uw liefde.
Rotterdam
B. Molenaar
Kabinetsformatie (57)
Het valt mij op hoezeer we in vele
bijdragen, met name in verband met
de kabinetsformatie worden overspoeld
met bijbelteksten. Het monotone
deinen van de inzenders op in de
treure herhaalde vaak tegenstrijdige
citaten uit de bijbel doet mij denken
aan het dansen van een primitieve
stam die door allerlei magische bewe-
gingen en uitroepen met veel lawaai
meent de boze geesten te kunnen be
zweren en de goede geesten voor zich
in te nemen. 'Op naar uw tenten'
in een wereld van nucleaire bewape
ning, van een geperfectioneerde tech
niek die als een bulldozer over de
evenwichtscheppende krachten in de
natuur en menselijke gemeenschappen
heengaat! Indien de tekstenprevelaars
in onze nogal luidruchtige wereld
werkelijk behoefte voelen aan reli
gieuze bezinning dan dunkt mij op
zijn minst een zekere bescheidenheid
op zijn plaats.
Amsterdam
O. F. Dobber
Kabinetsformatie (58)
Biesheuvel en zijn beleid waren inzet
der verkiezingen, Boersma en de vak
bonden zijn het antwoord op ons ge
schonken vertrouwen. Nu kan ik wel
GPV gaan stemmen, maar van die
partij kan ik niet eens lid worden,
laat staan eigen Kamerleden kiezen.
Ook de PPR biedt mij, christen-demo
craat, geen alternatief. Deze partij
zegt in januari nooit samen met con
fessionelen te willen regeren, maar in
mei zit ze gebroederlijk in één kabi
net met KVP en ARP. Rest mij dan
toch maar een ARP met Biesheuvel.
Iedere andere oplossing zal de ARP
slechts helpen te splijten. En het idee
van Roscam Abbing is christenen on
waardig. Wij behoren als christenen
ons niet te laten opdelen in links of
rechts. Wij dienen elkaar vast te hou
den en gezamenlijk een antwoord aan
de PvdA en VVD te geven.
Heemstede
J. Roelofs
Kabinetsformatie (59)
Ik ben niet gebonden aan een kerk of
sekte, ik sta dus vrijer in mijn opvat
tingen. Maar als ik zo vrij mag zijn
mijn mening te zeggen moet ik begin
nen met te stellen dat figuren als Co-
lijn en Biesheuvel en Udink mij
weerhouden toe te treden tot een
godsdienstige sekte. Als afvallige heb
ik grote bewondering gehad voor de
sociaal voelende mens wijlen ds. Tal-
ma. Zijn lievelingspsalm was 'Zelfs
vindt de mus een huis o Heer'. Eer
lijk, naar mijn mening was hij een
goed mens voor zover ik het kan be
oordelen. Ook hij ondervond veel kri
tiek destijds in de Kamer. Maar het is
wel opmerkelijk dat het huis. waar
van de psalmist beweerde, dat zelfs
een mus het zou vinden, dit lot mij
bij Udink niet beschoren is geweest.
De mussen moge een huis hebben, de
mensen moesten bij Udink maar af
wachten tot de dood er op volgde
soms
Zwijnd recht
J. H. Steussy
Prof. dr. G. T. Rothuizen
Kortom: aan alle veelbelovende ver
schijnselen in de verandering van de
moraal zitten even zovele negatieve
kanten verbonden. Vandaar dus de
uitspraak van prof. Rothuizen dat er
in de moraal geen echte voor- of ach
teruitgang te vinden is, alleen maar
een aantal positieve en een aantal ne
gatieve aspecten die elkaar in even
wicht houden.
Van een onzer verslaggevers
LEEUWARDEN —Een firma uit het
Friese St. Jacobi-parochie heeft van
rijkswaterstaat toestemming gekregen
om zand te winnen in d e 'Blauw
Slenk' de vaargeul die door de
Waddenzee van de Vlie (tussen Vlie
land en Terschelling) naar Harlingen
loopt. Het zand zal worden gebruikt
om de Friese zeedijken op deltahoogte
te brengen.
De vergunning is gegeven ondanks de
bezwaren die de ANWB tegen deze
aanvrage had ingediend. De bond
meende dat eerst over deze aanvraag
mocht worden beslist na een diep
gaand onderzoek naar de ecologische
en hydrologische consequenties van
zandwinningen in de Waddenzee.
De Vereniging tot Behoud van de
Waddenzee had tegen deze ene aan
vrage geen bezwaar ingediend. De ver
eniging heeft echter een meer algeme
ne wens geformuleerd, namelijk dat
alle aanvragen voor zandwinning in
de Waddenzee (er liggen er op het
ogenblik tientallen) in hun samen
hang zouden worden bekeken en niet
als afzonderlijke projecten.
Bij de beoordeling van de aanvrage
voor ontzanding in de 'Blauwe Slenk'
had de vereniging ook overwogen dat
het hier om een vaargeul naar de ha
ven van Harlingen gaat die bereik
baar moet blijven (evenals de haven
van Den Oever op Wieringeni.
NIJMEGEN Op verzoek van het
bestuur van de Nijmeegse universiteit
heeft de politie gistermorgen het uni
versitaire instituut voor toegepaste so
ciologie ontruimd. Het instituut werd
woensdagavond door studenten bezet,
nadat het bestuur had geweigerd to
voldoen aan de eisen van de demon
stranten, dat een geestverwant zal
worden benoemd tot wetenschappelijk
medewerker bij het instituut voor po
liticologie en dat geen politie te hulp
zal worden geroepen bij bezettingsac
ties.
Na afwijzing van deze eisen besloten
de demonstranten acties te organise
ren. De eerste stap was het in bezit
nemen van het inmiddels al weer ont
ruimde sociologisch instituut.
(ADVERTENTIE)
doko de beste voeding voor uw hond
De synode vond het niet nodig, zwart-
op-wit de verplichting vast te leggen
voor theologen met afwijkende ideeën,
deze eerst aan het deputaatschap voor
te leggen.
Een amendement in deze richting van
dr. B. Werotsel uit Den Haag werd
verworpen met 34 tegen 29 stemmen.
Dr. Wentsel had zelf zijn amendement
al afgezwakt, door in plaats van 'ver
plichten' te spreken van 'dringend
verzoeken'. Prof. dr. J. van den Berg,
die overigens geen principiële bezwa
ren tegen dit amendement had, vond
het aan de andere kant ook niet no
dig, de gelegenheid die nu geboden
wordt, nog eens extra te onderstre
pen. 'Het dringend verzoek zit in feite
al in de hele teneur van het besluit',
aldus prof. Van den Berg.
De opdracht, die het nieuwe deputaat
schap van de synode mee krijgt, is
drievoudig:
a. de generale synode van advies te
dienen in zaken van leer en leven die,
alvorens zij tot een verantwoorde be
slissing gebracht kunnen worden, een
uitvoeriger beraad uit kerkelijk en
theologisch gezichtspunt behoeven
dan op kerkelijke vergaderingen zelf
dikwijls mogelijk is:
b. aan theologen de gelegenheid te
bieden bij hen gerezen nieuwe inzich
ten die vragen kunnen oproepen in
verband met het belijden van de kerk
eerst in gezamenlijk overleg op hun
theologische waarde en hun kerkelij
ke consequenties te toetsen;
c. naast hetgeen de verhouding van
kerk en wetenschappelijk onderzoek
direct raakt aandacht te schenken'aan
vragen die de gemeente van vandaag
in het bijzonder bezig houden met be
trekking tot haar leven en denken in
verhouding tot het kerkelijk belijden
en de theologische bezinning.
Bedoeling
Van een onzer redacteuren
KAMPEN Het valt niet met zekerheid te zeggen of onder de
afgestudeerde Kamper studenten die de (gereformeerde) pas
torie introkken, geen langharige zit. Wel staat vast dat in Kam
pen geen bericht doordrong, lijkend op dat van de classis Leeu
warden van 5 september 1653, waarbij een kandidaat 'van zijn
testimonium gefrustreerd' bleef, omdat hij de classicale ver
maning zijn haar te laten knippen, in de wind geslagen had.
Deze treffende historische bijzon
derheid tekenden we gisteren in
Kampen op uit de mond van prof.
dr. J. Plomp, toen deze op de tra
ditionele 'schooldag' van de theolo
gische hogeschool van de gerefor
meerde kerken te Kampen zijn rec
torale relaas hield over de lotge
vallen van de hogeschool in het af
gelopen jaar.
Prof. Plomp stapte meteen weer
van óe eventuele langharige predi
kers af, maar in andere kringen
wil het vraagstuk der langharig
heid toch wel eens grondiger aan
gepakt worden. We denken nu aan
wat de Katwijkse christelijke gere
formeerde ds. H. C. v. d. Ent ero
ver schreef in het 'Bewaar het
pand', het blad van de verontruste
christelijke gereformeerden Ds. v.
d. Ent is op grond van 1 Corinthe
11 vers 14 tégen langharigheid van
mannen: Paulus vindt dat lang
haar een man tot oneer strekt. Ja
maar, zeggen dan de catechisanten,
de godzalige oudvaders droegen
ook lang haar, en ze komen
met afbeeldingen van bijvoorbeeld
vader Brakel (zoals ds. v. d. Ent
Wilhelmus Brakel vertrouwelijk
aanduidt) voor de dag. Maar ds. v.
d. Ent laat zich wiet uit het veld
slaan, hij pleegt dan, blijkens zijn
verhaal in 'Bewaar het pand' te
antwoorden: op dit punt sloegen
de oudvaders de plank mis, eerlijk
is eerlijk!
Terug naar prof. Plomp, die als
kerkhistoricus zijn oratie met nog
meer historische citaten lardeerde,
of beter nog: opluisterde (want het
was plezierig ernaar te horen). Zo
onthaalde hij ons op een verzuch
ting van de voetiaanse predikant
Leonardus van Rijssen, die zó uit
•Waarheid en eenheid' (het blad
van de gereformeerde verontrus
ten) weggelopen kon zijn. Prof.
Plomp deed dit toen hij even
sprak over de 'kleur' van het Kam
per onderwijs. Wij noteerden zijn
uitspraak: 'Elke tijd vraagt om een
eigen wijze van uitdrukken en een
nieuwe toepassing van de christe
lijke. dat is, als het goed is: de ge
reformeerde confessie'.
De Kamper hogeschool telt (ook
dat deelde prof. Plomp mee) 385
studenten, onder wie 31 buitenlan
ders. Ook zonder die uitheemse
studenten zou Kampen niet als een
regionale instelling te boek hoeven
staan, want niet minder dan 84
studenten komen helemaal uit
studenten komen helemaal uit
Zuid-Holland.
Onderwerp voor deze schooldag
was: het christelijk onderwijs en
daarover refereerden drs. T. M.
Gilhuis (Vrije Universiteit, School
Wilhelmus a Brakel
lang haar
en Evangelie) en ds. H. H. Gros
heide (verbonden aan de Kamper
Hogeschool). Uit hun verhalen een
enkel moment.
Drs. Gilhuis signaleerde veel
vraagtekens die achter het christe
lijk onderwij» gezet worden, nam
openbaar en bijzonder onderwijs
even samen om dan als gemeen
schappelijke opdracht te formule
ren: beide zijn geroepen om een
leefbare wereld mogelijk te maken.
Pas wanneer het gaat om de bron
nen van waaruit men geïnspireerd
wordt gaan de wegen uiteen. De
openbare school zal zich funderen
op het waardebesef van de mens.
De school .met de bijbel zal dit in
God zoeken. De laatste is daarom
niet beter, maar wel anders. Niet
als een gegeven, maar meer als
een gebeuren, dat men elke dag
opnieuw moet proberen te realise
ren.
Ds. Grosheide, die onder meer een
gebrek aan bijbelkennis bij aanko
mende studenten in de theologie
constateerde, toen hij vroeger en
nu tegen elkaar afwoog, stelde
tenslotte vast: we zitten midden in
de vragen naar wat theologie is en
hoe we die vandaag beoefenen
moeten. Het gaat er daarbij om te
vragen naar wat werkelijk beginsel
is en moet zijn én hoe dat dan in
praktijk gebracht moet worden.
Daarbij zullen we wel eens vergis
singen maken, maar als we samen
de Heer willen volgen, mogen we
daarvan toch iets verwachten.
Van een onzer verslaggevers
HAARLEM De gereformeerde synode heeft gisteren zonder veel
verdere discussie besloten tot de instelling van een deputaatschap
kerk en theologie.
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT De groei van het leden
tal van de gereformeerde kerken is
ook in 1972 verder afgenomën.
Volgens het zojuist verschenen Jaar
boek 1973 van deze kerken telden zij
per 1 januari 1973 879.834 zielen, te
gen 875.942 het jaar daarvoor. Dat be
tekende in 1972 een groei met 3.892
zielen of 0.44 procent. In 1971 was de
groei 0.64 procent, .in 1970 0.62 pro
cent
Het jaarboek, met de gebruikelijke
accuratesse uitgevoerd, is voor ieder
meelevend kerklid onmisbaar, niet in
het minst om het jaaroverzicht, ver
zorgd door prof. dr. J. Plomp. Op ob
jectieve wijze wordt hier in 22 pagi
na's een beschrijving gegeven van
tientallen feiten en feitjes, die vorig
jaar de aandacht vroegen.
ADVERTENTIE
Het is de bedoeling, dat het deputaat
schap in eerste instantie zaken gaat
behandelen, die de generale synode
hen voorlegt. Voorts kunnen zij in
overleg met het moderamen van de
synode zaken in behandeling nemen,
die hun worden voorgelegd door de-
putaatschappen of door theologen uit
de gereformeerde kerken. Het staat
deputaten niet vrij, aanklachten tegen
personen in behandeling te nemen,
tenzij de synode betreffende bij haar
ingediende aanklachten om advies
heeft gevraagd.
Uitdrukkelijk bepaalde de synode, dat
de instelling van dit deputaatschap in
geen enkel opzicht tekort mag doen 1.
aan de eigen verantwoordelijkheid
van de kerkelijke vergaderingen, om
tot een zelfstandige en tijdige besluit
vorming te komen in alle zaken, die
tot haar opdracht en competentie be
horen; 2. aan de vrijheid en zelfstan
digheid van de theologische weten
schap binnen de ruimte van de kerk;
3. aan wat in de ondertekeningsfor-
mulieren voor ambtsdragers ten aan
zien van de eerbiediging van het ker
kelijk belijden is bepaald.
De synode vergaderde gisteren voor
het laatst. Zij komt 15 en 16 juni in
Utrecht weer bijeen in en gezamenlij
ke zitting met de synode van de her
vormde kerk.
DEN HAAG Het Concertgebouwor
kest zal gedurende het lopende sei
zoen ten volle aan zijn financiële ver
plichtingen kunnen voldoen. Aldus
heeft minister Van Doorn van CRM
geantwoord op vragen van het Twee
de Kamerlid Voogd (PvdA). Deze had
ernp gewezen, dat het orkest binnen
afzienbare tijd met betalingsmoeilijk
heden te kampen zou krijgen.
I
-i1
Op de uitvindersbeurs te Lochem is deze kaas-uit-het-vuistje-snijder
te zien. Uitvinder Reindert Wiersma verklaart hier zijn apparaat aan
een radioreporter: 7k ben geïnspireerd door de patatsnijder. Het
gaat heel makkelijk en is ideaal als je in een keer veel kaas uit het
vuistje wilt. Speciaal voor de gastheer die zijn gasten graag verwent
Wiersma zoekt nog een fabrikant voor zijn uitvinding. NZB-foto)
NED. HERV. KERK
Afscheid van Groningen: Tj,
benoemd tot directeur van
ting bijbelwerkplaats in opri
Amsterdam: van Baarn: I. Ko
Zoetermeer; van Well en A
den: S. T. Baarda ber. te Nui
Intrede te Alkmaar: J. D.
Den Helder; te Aalsmeer:
Meij uit Woerden; te Assen:
brij uit Hoogvliet; te Leeuwa
Zwiers uit Gieterveen; te Dn
J. Baars, em. pred. van Groed
GEREF. KERKEN Afschel
Schoonrewoerd: F. Ledegang
Maarssen; van 's-Hertogenbosi
Jong ber. te Maastricht; van
E. Boswijk ber. te Amsterd
wendam.
Intrede te Krommenie: A. K
uit Schermerhorn; te 's-Gra
Oost als evangelisatiepredika
H. Hofland uit Rijsoord; te N
G. J. v. d. Pol uit Leeuwaï
zen.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Intrede op 25 mei te Alkma'
Broek op Langedijk: M. H.
uit Avereest.
CHR. GEREF. KERKEN
Intrede op 25 mei te Elburg
Leeuwen uit Urk; te Rotter
trum als predikant met spei
dracht (dovenpastoraat) kan
Madern uit Rotterdam.
NED. HERVORMDE KERK
Beroepen te Zetten-Andelst:
den Bergh te Katwijk aan Zei
Aangenomen naar Eerbeek: C
laatstelijk zendingspred. wor i
Haarlem.
Beroepbaar: H. R. Postma, ka^
Swietenstraat 49, Zoeterwoude i
GEREF. KERKEN
Beroepen te Joure: Th. Vei
Stad aan het Haringvliet.
Benoemd tot ziekenhuispred.
faja' te Dordrecht: J. Wild
Dordrecht.
Prepatoir geëxamineerd en
baar verklaard (door de class
chem): J. van Houweling, Pe
weg 19, Giessenburg.
GEREF GEMEENTEN
Bedankt: voor Amsterdam-C.:
man te Scheveningen; voor
veer: P. Blok te Dirksland.
Wij halen twee opmerkingen van
prof. Plomp naar voren. Over het pre
dikantentekort: 'Het kon wel eens een
fatale reeks worden: minder geld,
minder predikanten, nog minder geld,
nog minder predikanten'. En over de
polarisatie: 'Naar mijn mening kan al
leen zeer geduldig concilair of syno
daal overleg éen thema, dat juist
nu door de wereldraad met klem on
der de aandacht van de kerken wordt
gebracht de polarisatie ontladen.
Als ieder zich dan ook maar concilair
gedraagt in deze zin, dat hij zich aan
de in gemeenschappelijk overleg ge
vonden antwoorden en oplossingen
houdt of althans zich naar voegt'.
Het jaarboek is voor 8.15 verkrijg
baar bij het Algemeen kerkelijk bu
reau, Koningslaan 11, Utrecht.
Speklator. Tijdschrift voor
distiek. Omvang 480 pags. p
verschijnt minstens 8 maal
Abonnementsprijs ƒ28.90 perl
storten op postgiro 2.46.50.26
me van Stichting Heliogabal
sterdam.
Spektator is een leesbaar
schrift. Om en om verschijnt J
terkunde en een taalkunde-/!
waarin vnl. neerlandici van
versiteit van Amsterdam rece
derzoekingen publiceren. In n<
de 2de jrg., een letterkunde-af
(dec. '72) doet L. Peeters kort
van enkele nieuwe inzichten
probleem 'Madoc' uit de aam
van Van den Vos Reynaerde:
die madocke makede.' Dit n.
nogal sensationeel maar onzin
van Hubert Lampo dath'Mai n
band houdt met een Noordwe
van die naam uit de 12de
wat trouwens Jan Frans Wi
1836 al opperde. Herman P
volgt in dit nummer zijn u d
leesbare opstellen getiteld 'J 1
voor een interpretatie van het 1
over de Blauwe Schuit 1411
brengt dit keer het parodisti
rakter van de tekst in verband 3
komische voordrachten van de
eeuwse vastenavondviering
het genre van de kwasi-oorko v
de laat-middeleeuwse literatui e
levert hiermee een uitmunten"
ratuursociologische studie. Ti.1
F. Veenstra vergelijkt edities ia
dero's Griane en de jonge1
fijnzinnige dichter Wilfrei
(gest. 1972) wordt herdacht
svmoathiek 'Klein Memoriaal.'
Iettcrkunde-nummer 6 (april
volgt Veenstra zijn Griane-aan:
gen. F. W. Willemsen schrij J
Marieken van Nieumeghen
houtsneden bij die tekst.
Haan recenseert 'Ut e
F C. Maatje's standaardwerk
MuirwetenschapDaarnaast b
nummer een gedicht van
Breytenbach EU; Spektator-i
biedt poe- an bv. Habakuk
ker, Fetze Pijlman, Jan Kuijp 1
lem Wilmink. Voor neerlan0:
geïnteresseerden in de neerla
dus.
a
Computers en privacy. Uitg.
Deventer, zorgde voor een bo
geautomatiseerde registratie v
soonsgegevens. De redactie \v|g
voerd door drs. L. E. Groosma
Overkleeft. 'DatJ Base of Data-U
kost ƒ24,50.
UTRECHT Ds. D. Papma
vega treeft op 1 juni in dienst!
afdeling werelddiakonaat van d',fil
rale diakonale raad van de Nedf
se hervormde kerk. Het woi
specifieke taak, het contact
1.500 diakonieën in het land
plaatselijke correspondenten
werelddiakonaat te onderhoud
Ds. Papma was, voordat hij pr
werd, werkzaam bij de chri
boeren- en tuindersbond. Hij i
risch-sociale voorlichting ,was
ken bij de streekontwikkeling X
Noordwest-Veluwe. begeleidde
schappelijke structurele verani
gen en hield zich bezig met dep-2
stukken rond de community i
ment in ontwikkelingsgebieden
Al