'Juist tragisch dat er ook in de moraal niets nieuws gebeurt' Gereformeerde raad voor theologie Geen bericht over klacht tegen een langharige dominee Trouw K wart et Zand winnen in Waddenzee mag Politie ontruimt bezet instituut Inleidingen Gereformeerden: weinig groei Tijdelijke regeling Concertgebouw orkest KAAS UIT HET VUISTJE-UITVINDING - "--bS Berocpings- werk Wij ontving** Ds. D. Papma na| werelddiakonaat s TROUW/KWARTET VRIJDAG 18 MEI 1973 KERK/BINNENLAND Prof .Rothuizen voor Christen Jonge Vrouwen Federatie: Van een onzer verslaggeefsters UTRECHT 'Is er in de moraal, zoals op het ogenblik zoveel men sen menen, echt veel veranderd de laatste jaren?'. Deze vraag stel de de Kampense hoogleraar prof. dr. G. T. Rothuizen aan de orde toen hij gisteren sprak op een in Utrecht gehouden studiedag van de Christen Jonge Vrouwen Federatie. Volgens sommigen is, aldus prof. Rot huizen, de moraal de laatste jaren vooruitgegaan omdat er bijvoorbeeld veel hypocrisie is verdwenen en meer eerlijkheid is gekomen; volgens ande ren is de moraal sterk achteruitge gaan, met name op het gebied van de sexualiteit, het huwelijk en de gods dienst. "Maar er is echt sprake van ingrijpen de veranderingen? Ik geloof het niet Ik geloof dat het juist zo tragisch is, dat er ook in de moraal, niets nieuws gebeurt. Wij maken eigenlijk alleen maar een pas op de plaats. Wij zijn wel in beweging maar het is geen vooruitgang, noch achteruitgang. We zijn, vergeleken bij duizenden jaren geleden niets vooruitgekomen, want het hart is niet gegroeid'. 'Nu is dat pas op de plaats maken in- pdaats van vooruitkomen natuurlijk tragisch en erg, maar het is nog niet het ergste wat ons kan overkomen. Erger zou zijn wanneer we achterover zouden vallen'. 'Natuurlijk zijn er allerlei goede kan ten aan te wijzen aan de moraal, zoals die op het ogenblik bestaat, maar het tragische is, dat er net zo veel slechte kanten aan zitten. Je kunt een witte en een zwarte lijst aanleggen van ka rakteristieken van de hedendaagse moraal en dan blijkt het dat die lijs ten elkaar volledig in evenwicht hou den. Hand in hand Verbijsterend is wel wanneer je die twee lijsten ziet, dat het op beide niet op verschillende, maar om precies de zelfde zaken gaat Dat betekent dat een verbetering in de moraal tegelij kertijd ook een verslechtering in houdt. Het is tragisch om te zien dat de verfrissing en de verloedering hand in hand gaan. De moraliteit en de immoraliteit zullen tot het laatste toe vechten om de voorrang. Een prettige gedachte daarbij vind ik, dat er later, op de nieuwe aarde, geen moraal meer zal zijn. In het samenle ven, waaruit het kwaad verbannen is, is immers geen moraal meer nodig. Moraal is alleen noodzakelijk in een wereld waar goed en kwaad naast el kaar bestaan', aldus prof. Rothuizen. Sprekend over de voor- en achteruit gang van de moraal gaf prof. Rothui zen enkele voorbeelden. Hij zei: 'Het is duidelijk, dat wij van een vooruit gang van de moraal kunnen spreken op bepaalde punten. Men moet wel dom en blind zijn om de zedelijke winst die op allerlei gebieden behaald is, niet te kunnen zien. Neem de moraal van het huwelijk: al lerlei bijmotieven om te trouwen zijn vervallen; het huwelijk uit verliefd heid heeft het tenslotte gewonnen van het huwelijk uit zakelijke motieven, dat is goed. Het bestaan van anti-con- ceptionele middelen heeft verder op de beleving van de sexualiteit in het huwelijk zeer bevrijdend gewerkt, maar aan de andere kant dwingen die zelfde middelen man en vrouw el- kaars minnaar en minnares te worden op een manier, die maar weinigen kunnen bereiken. Vroeger draaide alles om sex als ware deze de baarlijke duivel zelf, nu draait nog alles om sex maar nu wordt deze gezien als een soort god heid. In belde gevallen draait de sex ons een loer, zowel vroeger als nu. De oorlog ADVERTENTIE doko^de boste voeding voor uw hond Wat betreft de moraal op het gebied van de oorlogvoering: eindelijk is het tenminste een vraagstuk geworden en niét iets vanzelfsprekends en een paci fist wordt niet meer voor een idioot aangezien. Er is de laatste tijd meer dan ooit tevoren ook door christenen geprotesteerd tegen de oorlog (bij voorbeeld in Vietnam). Aan de ande re kant verdwijnt met de opkomst van de geweldloosheid elke vorm van verzet. Over de moraal van de naastenliefde: de tegenwoordige Columbussen varen niet meer uit om rijkdom te zoeken, maar juist om de armoede van andere volkeren te vinden. Aan de andere kant is het gevolg van die ontdekking van armoede en ongelijkheid een soort liefde die volstaat met het ge bruik van het girobor'c. De redactie behoudt ilch het recht voor ons ter opname ln deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ publlkatlc wordt met dc naam van de Inzen der ondertekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het seerctarlaat hoofdredactie Trouw/Kwartet, postbus 859, Amsterdam. Diamanten (2) Dr. Binnerts meent dat het onverstan dig en onjuist zou zijn om geld in di amant te beleggen. Onverstanding, omdat alleen vaklieden zouden kun nen beoordelen of een bepaalde dia mant waardevol zou zijn of niet. In wezen geldt echter hetzelfde voor een De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Dagelijks bestuur: B. Bol, Den Haag; dr. c. Bleumink, Paters- wo!de; mr. G. C. van Dam. Nootdorp: W. A. Flbbe, Rot terdam: J. Lanser, Utrecht: drs. J. W. de Pous, Den Haag: J. Smallenbroek, Wassenaar. Overige leden van het alge meen bestuur: K. Abma, Am sterdam: H. A. de Boer, IJmui- den; Th. Brouwer. Assen; mr. dr. J. Donner, Den Haag: J. van Eibergen. Schaarsbergen; mr. K. van Houten, Wagenin- gen; ds. C. I. Hylkema, Bilt- hoven; Jac. Huijsen, Delft; mevrouw M. C. E. Klooster- man-Fortgens, Voorschoten: mevrouw J. G. Kraayeveld- Wouters, Heeihugowaard; prof. dr. G. N. Lammens, Naarden; ds. F. H. Lands man, Den Haag: H. de Mooij, Rijnsburg; H. Ottevanger. Bui tenpost; mr. dr. J. Ozlnga, Lunteren; H. H. Wemmers, Den Haag: drs. R. Zijlstra. Oosterland (Zld.). Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers. N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. belegging in antieke of moderne kunst en aandelen. Hier moge bij aan getekend worden dat het beleggen geen uitvinding is en niet wordt ge propageerd door degenen die bij de diamantnijverheid en handel betrok ken zijn: het is de wens van het pu bliek. Of dit onverstandig is zal de tijd leren. Tot nu toe hebben degenen die het wel hebben gedaan er alleen maar baat bi: gevonden. De hele bran che is zeer arbeidsintensief, van het winnen tot slijpen toe. Er is geen sprake van spookwinsten. Slijpen is vakwerk. De slijpersionen zijn in elk land in vergelijking met andere lo nen, hoog. Dat een groot deel van dit arbeidsinkomen verdiend wordt door anderen dan christenen moge voor de heer Binnerts aanleiding zijn het on juist te vinden dat christenen mee doen aan diamanthandel; voor menige Nederlander is een discriminatie als deze moeilijk verteerbaar. Tenslotte: een 2 karaats steen van 120.000.- be staat niet. In de prachtigste kwaliteit komt een steen van deze grootte op ten hoogste ongeveer 20.000.- Den Haag Federatie Goud en Zilver cn Nederlands Diamant Comité Kabinetsformatie (56) Hoe is het mogelijk dat mensen als Veexman, Aantjes, Boersma. De Gaay Fortman met een kabinet Den Uyl in zee kunnen gaan. Bovengenoemde af valligen zijn geen antirevolutionairen, we moeten ze maar snel van ons af schudden. Al moet de antirevolutio naire partij wellicht door een moeilij ke tijd heen, laten we nooit vergeten dat, door drukking der melk de boter komt. Een ieder die leeft bij de Schrift en van de heer Biesheuvel weten we dit durft het wagen met Hem, die het al regeert Ook wanneer we door de cordons heen moeten zul len we, naar Zijn welbehagen gelou terd worden. Antirevolutionairen houdt Biesheuvel vast. omring hem met uw gebed en uw liefde. Rotterdam B. Molenaar Kabinetsformatie (57) Het valt mij op hoezeer we in vele bijdragen, met name in verband met de kabinetsformatie worden overspoeld met bijbelteksten. Het monotone deinen van de inzenders op in de treure herhaalde vaak tegenstrijdige citaten uit de bijbel doet mij denken aan het dansen van een primitieve stam die door allerlei magische bewe- gingen en uitroepen met veel lawaai meent de boze geesten te kunnen be zweren en de goede geesten voor zich in te nemen. 'Op naar uw tenten' in een wereld van nucleaire bewape ning, van een geperfectioneerde tech niek die als een bulldozer over de evenwichtscheppende krachten in de natuur en menselijke gemeenschappen heengaat! Indien de tekstenprevelaars in onze nogal luidruchtige wereld werkelijk behoefte voelen aan reli gieuze bezinning dan dunkt mij op zijn minst een zekere bescheidenheid op zijn plaats. Amsterdam O. F. Dobber Kabinetsformatie (58) Biesheuvel en zijn beleid waren inzet der verkiezingen, Boersma en de vak bonden zijn het antwoord op ons ge schonken vertrouwen. Nu kan ik wel GPV gaan stemmen, maar van die partij kan ik niet eens lid worden, laat staan eigen Kamerleden kiezen. Ook de PPR biedt mij, christen-demo craat, geen alternatief. Deze partij zegt in januari nooit samen met con fessionelen te willen regeren, maar in mei zit ze gebroederlijk in één kabi net met KVP en ARP. Rest mij dan toch maar een ARP met Biesheuvel. Iedere andere oplossing zal de ARP slechts helpen te splijten. En het idee van Roscam Abbing is christenen on waardig. Wij behoren als christenen ons niet te laten opdelen in links of rechts. Wij dienen elkaar vast te hou den en gezamenlijk een antwoord aan de PvdA en VVD te geven. Heemstede J. Roelofs Kabinetsformatie (59) Ik ben niet gebonden aan een kerk of sekte, ik sta dus vrijer in mijn opvat tingen. Maar als ik zo vrij mag zijn mijn mening te zeggen moet ik begin nen met te stellen dat figuren als Co- lijn en Biesheuvel en Udink mij weerhouden toe te treden tot een godsdienstige sekte. Als afvallige heb ik grote bewondering gehad voor de sociaal voelende mens wijlen ds. Tal- ma. Zijn lievelingspsalm was 'Zelfs vindt de mus een huis o Heer'. Eer lijk, naar mijn mening was hij een goed mens voor zover ik het kan be oordelen. Ook hij ondervond veel kri tiek destijds in de Kamer. Maar het is wel opmerkelijk dat het huis. waar van de psalmist beweerde, dat zelfs een mus het zou vinden, dit lot mij bij Udink niet beschoren is geweest. De mussen moge een huis hebben, de mensen moesten bij Udink maar af wachten tot de dood er op volgde soms Zwijnd recht J. H. Steussy Prof. dr. G. T. Rothuizen Kortom: aan alle veelbelovende ver schijnselen in de verandering van de moraal zitten even zovele negatieve kanten verbonden. Vandaar dus de uitspraak van prof. Rothuizen dat er in de moraal geen echte voor- of ach teruitgang te vinden is, alleen maar een aantal positieve en een aantal ne gatieve aspecten die elkaar in even wicht houden. Van een onzer verslaggevers LEEUWARDEN —Een firma uit het Friese St. Jacobi-parochie heeft van rijkswaterstaat toestemming gekregen om zand te winnen in d e 'Blauw Slenk' de vaargeul die door de Waddenzee van de Vlie (tussen Vlie land en Terschelling) naar Harlingen loopt. Het zand zal worden gebruikt om de Friese zeedijken op deltahoogte te brengen. De vergunning is gegeven ondanks de bezwaren die de ANWB tegen deze aanvrage had ingediend. De bond meende dat eerst over deze aanvraag mocht worden beslist na een diep gaand onderzoek naar de ecologische en hydrologische consequenties van zandwinningen in de Waddenzee. De Vereniging tot Behoud van de Waddenzee had tegen deze ene aan vrage geen bezwaar ingediend. De ver eniging heeft echter een meer algeme ne wens geformuleerd, namelijk dat alle aanvragen voor zandwinning in de Waddenzee (er liggen er op het ogenblik tientallen) in hun samen hang zouden worden bekeken en niet als afzonderlijke projecten. Bij de beoordeling van de aanvrage voor ontzanding in de 'Blauwe Slenk' had de vereniging ook overwogen dat het hier om een vaargeul naar de ha ven van Harlingen gaat die bereik baar moet blijven (evenals de haven van Den Oever op Wieringeni. NIJMEGEN Op verzoek van het bestuur van de Nijmeegse universiteit heeft de politie gistermorgen het uni versitaire instituut voor toegepaste so ciologie ontruimd. Het instituut werd woensdagavond door studenten bezet, nadat het bestuur had geweigerd to voldoen aan de eisen van de demon stranten, dat een geestverwant zal worden benoemd tot wetenschappelijk medewerker bij het instituut voor po liticologie en dat geen politie te hulp zal worden geroepen bij bezettingsac ties. Na afwijzing van deze eisen besloten de demonstranten acties te organise ren. De eerste stap was het in bezit nemen van het inmiddels al weer ont ruimde sociologisch instituut. (ADVERTENTIE) doko de beste voeding voor uw hond De synode vond het niet nodig, zwart- op-wit de verplichting vast te leggen voor theologen met afwijkende ideeën, deze eerst aan het deputaatschap voor te leggen. Een amendement in deze richting van dr. B. Werotsel uit Den Haag werd verworpen met 34 tegen 29 stemmen. Dr. Wentsel had zelf zijn amendement al afgezwakt, door in plaats van 'ver plichten' te spreken van 'dringend verzoeken'. Prof. dr. J. van den Berg, die overigens geen principiële bezwa ren tegen dit amendement had, vond het aan de andere kant ook niet no dig, de gelegenheid die nu geboden wordt, nog eens extra te onderstre pen. 'Het dringend verzoek zit in feite al in de hele teneur van het besluit', aldus prof. Van den Berg. De opdracht, die het nieuwe deputaat schap van de synode mee krijgt, is drievoudig: a. de generale synode van advies te dienen in zaken van leer en leven die, alvorens zij tot een verantwoorde be slissing gebracht kunnen worden, een uitvoeriger beraad uit kerkelijk en theologisch gezichtspunt behoeven dan op kerkelijke vergaderingen zelf dikwijls mogelijk is: b. aan theologen de gelegenheid te bieden bij hen gerezen nieuwe inzich ten die vragen kunnen oproepen in verband met het belijden van de kerk eerst in gezamenlijk overleg op hun theologische waarde en hun kerkelij ke consequenties te toetsen; c. naast hetgeen de verhouding van kerk en wetenschappelijk onderzoek direct raakt aandacht te schenken'aan vragen die de gemeente van vandaag in het bijzonder bezig houden met be trekking tot haar leven en denken in verhouding tot het kerkelijk belijden en de theologische bezinning. Bedoeling Van een onzer redacteuren KAMPEN Het valt niet met zekerheid te zeggen of onder de afgestudeerde Kamper studenten die de (gereformeerde) pas torie introkken, geen langharige zit. Wel staat vast dat in Kam pen geen bericht doordrong, lijkend op dat van de classis Leeu warden van 5 september 1653, waarbij een kandidaat 'van zijn testimonium gefrustreerd' bleef, omdat hij de classicale ver maning zijn haar te laten knippen, in de wind geslagen had. Deze treffende historische bijzon derheid tekenden we gisteren in Kampen op uit de mond van prof. dr. J. Plomp, toen deze op de tra ditionele 'schooldag' van de theolo gische hogeschool van de gerefor meerde kerken te Kampen zijn rec torale relaas hield over de lotge vallen van de hogeschool in het af gelopen jaar. Prof. Plomp stapte meteen weer van óe eventuele langharige predi kers af, maar in andere kringen wil het vraagstuk der langharig heid toch wel eens grondiger aan gepakt worden. We denken nu aan wat de Katwijkse christelijke gere formeerde ds. H. C. v. d. Ent ero ver schreef in het 'Bewaar het pand', het blad van de verontruste christelijke gereformeerden Ds. v. d. Ent is op grond van 1 Corinthe 11 vers 14 tégen langharigheid van mannen: Paulus vindt dat lang haar een man tot oneer strekt. Ja maar, zeggen dan de catechisanten, de godzalige oudvaders droegen ook lang haar, en ze komen met afbeeldingen van bijvoorbeeld vader Brakel (zoals ds. v. d. Ent Wilhelmus Brakel vertrouwelijk aanduidt) voor de dag. Maar ds. v. d. Ent laat zich wiet uit het veld slaan, hij pleegt dan, blijkens zijn verhaal in 'Bewaar het pand' te antwoorden: op dit punt sloegen de oudvaders de plank mis, eerlijk is eerlijk! Terug naar prof. Plomp, die als kerkhistoricus zijn oratie met nog meer historische citaten lardeerde, of beter nog: opluisterde (want het was plezierig ernaar te horen). Zo onthaalde hij ons op een verzuch ting van de voetiaanse predikant Leonardus van Rijssen, die zó uit •Waarheid en eenheid' (het blad van de gereformeerde verontrus ten) weggelopen kon zijn. Prof. Plomp deed dit toen hij even sprak over de 'kleur' van het Kam per onderwijs. Wij noteerden zijn uitspraak: 'Elke tijd vraagt om een eigen wijze van uitdrukken en een nieuwe toepassing van de christe lijke. dat is, als het goed is: de ge reformeerde confessie'. De Kamper hogeschool telt (ook dat deelde prof. Plomp mee) 385 studenten, onder wie 31 buitenlan ders. Ook zonder die uitheemse studenten zou Kampen niet als een regionale instelling te boek hoeven staan, want niet minder dan 84 studenten komen helemaal uit studenten komen helemaal uit Zuid-Holland. Onderwerp voor deze schooldag was: het christelijk onderwijs en daarover refereerden drs. T. M. Gilhuis (Vrije Universiteit, School Wilhelmus a Brakel lang haar en Evangelie) en ds. H. H. Gros heide (verbonden aan de Kamper Hogeschool). Uit hun verhalen een enkel moment. Drs. Gilhuis signaleerde veel vraagtekens die achter het christe lijk onderwij» gezet worden, nam openbaar en bijzonder onderwijs even samen om dan als gemeen schappelijke opdracht te formule ren: beide zijn geroepen om een leefbare wereld mogelijk te maken. Pas wanneer het gaat om de bron nen van waaruit men geïnspireerd wordt gaan de wegen uiteen. De openbare school zal zich funderen op het waardebesef van de mens. De school .met de bijbel zal dit in God zoeken. De laatste is daarom niet beter, maar wel anders. Niet als een gegeven, maar meer als een gebeuren, dat men elke dag opnieuw moet proberen te realise ren. Ds. Grosheide, die onder meer een gebrek aan bijbelkennis bij aanko mende studenten in de theologie constateerde, toen hij vroeger en nu tegen elkaar afwoog, stelde tenslotte vast: we zitten midden in de vragen naar wat theologie is en hoe we die vandaag beoefenen moeten. Het gaat er daarbij om te vragen naar wat werkelijk beginsel is en moet zijn én hoe dat dan in praktijk gebracht moet worden. Daarbij zullen we wel eens vergis singen maken, maar als we samen de Heer willen volgen, mogen we daarvan toch iets verwachten. Van een onzer verslaggevers HAARLEM De gereformeerde synode heeft gisteren zonder veel verdere discussie besloten tot de instelling van een deputaatschap kerk en theologie. Van een onzer verslaggevers UTRECHT De groei van het leden tal van de gereformeerde kerken is ook in 1972 verder afgenomën. Volgens het zojuist verschenen Jaar boek 1973 van deze kerken telden zij per 1 januari 1973 879.834 zielen, te gen 875.942 het jaar daarvoor. Dat be tekende in 1972 een groei met 3.892 zielen of 0.44 procent. In 1971 was de groei 0.64 procent, .in 1970 0.62 pro cent Het jaarboek, met de gebruikelijke accuratesse uitgevoerd, is voor ieder meelevend kerklid onmisbaar, niet in het minst om het jaaroverzicht, ver zorgd door prof. dr. J. Plomp. Op ob jectieve wijze wordt hier in 22 pagi na's een beschrijving gegeven van tientallen feiten en feitjes, die vorig jaar de aandacht vroegen. ADVERTENTIE Het is de bedoeling, dat het deputaat schap in eerste instantie zaken gaat behandelen, die de generale synode hen voorlegt. Voorts kunnen zij in overleg met het moderamen van de synode zaken in behandeling nemen, die hun worden voorgelegd door de- putaatschappen of door theologen uit de gereformeerde kerken. Het staat deputaten niet vrij, aanklachten tegen personen in behandeling te nemen, tenzij de synode betreffende bij haar ingediende aanklachten om advies heeft gevraagd. Uitdrukkelijk bepaalde de synode, dat de instelling van dit deputaatschap in geen enkel opzicht tekort mag doen 1. aan de eigen verantwoordelijkheid van de kerkelijke vergaderingen, om tot een zelfstandige en tijdige besluit vorming te komen in alle zaken, die tot haar opdracht en competentie be horen; 2. aan de vrijheid en zelfstan digheid van de theologische weten schap binnen de ruimte van de kerk; 3. aan wat in de ondertekeningsfor- mulieren voor ambtsdragers ten aan zien van de eerbiediging van het ker kelijk belijden is bepaald. De synode vergaderde gisteren voor het laatst. Zij komt 15 en 16 juni in Utrecht weer bijeen in en gezamenlij ke zitting met de synode van de her vormde kerk. DEN HAAG Het Concertgebouwor kest zal gedurende het lopende sei zoen ten volle aan zijn financiële ver plichtingen kunnen voldoen. Aldus heeft minister Van Doorn van CRM geantwoord op vragen van het Twee de Kamerlid Voogd (PvdA). Deze had ernp gewezen, dat het orkest binnen afzienbare tijd met betalingsmoeilijk heden te kampen zou krijgen. I -i1 Op de uitvindersbeurs te Lochem is deze kaas-uit-het-vuistje-snijder te zien. Uitvinder Reindert Wiersma verklaart hier zijn apparaat aan een radioreporter: 7k ben geïnspireerd door de patatsnijder. Het gaat heel makkelijk en is ideaal als je in een keer veel kaas uit het vuistje wilt. Speciaal voor de gastheer die zijn gasten graag verwent Wiersma zoekt nog een fabrikant voor zijn uitvinding. NZB-foto) NED. HERV. KERK Afscheid van Groningen: Tj, benoemd tot directeur van ting bijbelwerkplaats in opri Amsterdam: van Baarn: I. Ko Zoetermeer; van Well en A den: S. T. Baarda ber. te Nui Intrede te Alkmaar: J. D. Den Helder; te Aalsmeer: Meij uit Woerden; te Assen: brij uit Hoogvliet; te Leeuwa Zwiers uit Gieterveen; te Dn J. Baars, em. pred. van Groed GEREF. KERKEN Afschel Schoonrewoerd: F. Ledegang Maarssen; van 's-Hertogenbosi Jong ber. te Maastricht; van E. Boswijk ber. te Amsterd wendam. Intrede te Krommenie: A. K uit Schermerhorn; te 's-Gra Oost als evangelisatiepredika H. Hofland uit Rijsoord; te N G. J. v. d. Pol uit Leeuwaï zen. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Intrede op 25 mei te Alkma' Broek op Langedijk: M. H. uit Avereest. CHR. GEREF. KERKEN Intrede op 25 mei te Elburg Leeuwen uit Urk; te Rotter trum als predikant met spei dracht (dovenpastoraat) kan Madern uit Rotterdam. NED. HERVORMDE KERK Beroepen te Zetten-Andelst: den Bergh te Katwijk aan Zei Aangenomen naar Eerbeek: C laatstelijk zendingspred. wor i Haarlem. Beroepbaar: H. R. Postma, ka^ Swietenstraat 49, Zoeterwoude i GEREF. KERKEN Beroepen te Joure: Th. Vei Stad aan het Haringvliet. Benoemd tot ziekenhuispred. faja' te Dordrecht: J. Wild Dordrecht. Prepatoir geëxamineerd en baar verklaard (door de class chem): J. van Houweling, Pe weg 19, Giessenburg. GEREF GEMEENTEN Bedankt: voor Amsterdam-C.: man te Scheveningen; voor veer: P. Blok te Dirksland. Wij halen twee opmerkingen van prof. Plomp naar voren. Over het pre dikantentekort: 'Het kon wel eens een fatale reeks worden: minder geld, minder predikanten, nog minder geld, nog minder predikanten'. En over de polarisatie: 'Naar mijn mening kan al leen zeer geduldig concilair of syno daal overleg éen thema, dat juist nu door de wereldraad met klem on der de aandacht van de kerken wordt gebracht de polarisatie ontladen. Als ieder zich dan ook maar concilair gedraagt in deze zin, dat hij zich aan de in gemeenschappelijk overleg ge vonden antwoorden en oplossingen houdt of althans zich naar voegt'. Het jaarboek is voor 8.15 verkrijg baar bij het Algemeen kerkelijk bu reau, Koningslaan 11, Utrecht. Speklator. Tijdschrift voor distiek. Omvang 480 pags. p verschijnt minstens 8 maal Abonnementsprijs ƒ28.90 perl storten op postgiro 2.46.50.26 me van Stichting Heliogabal sterdam. Spektator is een leesbaar schrift. Om en om verschijnt J terkunde en een taalkunde-/! waarin vnl. neerlandici van versiteit van Amsterdam rece derzoekingen publiceren. In n< de 2de jrg., een letterkunde-af (dec. '72) doet L. Peeters kort van enkele nieuwe inzichten probleem 'Madoc' uit de aam van Van den Vos Reynaerde: die madocke makede.' Dit n. nogal sensationeel maar onzin van Hubert Lampo dath'Mai n band houdt met een Noordwe van die naam uit de 12de wat trouwens Jan Frans Wi 1836 al opperde. Herman P volgt in dit nummer zijn u d leesbare opstellen getiteld 'J 1 voor een interpretatie van het 1 over de Blauwe Schuit 1411 brengt dit keer het parodisti rakter van de tekst in verband 3 komische voordrachten van de eeuwse vastenavondviering het genre van de kwasi-oorko v de laat-middeleeuwse literatui e levert hiermee een uitmunten" ratuursociologische studie. Ti.1 F. Veenstra vergelijkt edities ia dero's Griane en de jonge1 fijnzinnige dichter Wilfrei (gest. 1972) wordt herdacht svmoathiek 'Klein Memoriaal.' Iettcrkunde-nummer 6 (april volgt Veenstra zijn Griane-aan: gen. F. W. Willemsen schrij J Marieken van Nieumeghen houtsneden bij die tekst. Haan recenseert 'Ut e F C. Maatje's standaardwerk MuirwetenschapDaarnaast b nummer een gedicht van Breytenbach EU; Spektator-i biedt poe- an bv. Habakuk ker, Fetze Pijlman, Jan Kuijp 1 lem Wilmink. Voor neerlan0: geïnteresseerden in de neerla dus. a Computers en privacy. Uitg. Deventer, zorgde voor een bo geautomatiseerde registratie v soonsgegevens. De redactie \v|g voerd door drs. L. E. Groosma Overkleeft. 'DatJ Base of Data-U kost ƒ24,50. UTRECHT Ds. D. Papma vega treeft op 1 juni in dienst! afdeling werelddiakonaat van d',fil rale diakonale raad van de Nedf se hervormde kerk. Het woi specifieke taak, het contact 1.500 diakonieën in het land plaatselijke correspondenten werelddiakonaat te onderhoud Ds. Papma was, voordat hij pr werd, werkzaam bij de chri boeren- en tuindersbond. Hij i risch-sociale voorlichting ,was ken bij de streekontwikkeling X Noordwest-Veluwe. begeleidde schappelijke structurele verani gen en hield zich bezig met dep-2 stukken rond de community i ment in ontwikkelingsgebieden Al

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2