d9|,(n88(ll9s| Cilia Galesloot: 'Ik wil me graag ergens helemaal voor inzetten' dsgpece Sanox kalmeert, hetgeen een gpede nachtrust bevordert. tot morgen Engelands mode 'swings again' Steun de Spaanse priesters Een zonnebril is een ZQNNEbril Wilma wil weer zingen Stilte rondom Willeke Alberti Rabarbermoe Sanox Nieuwe opleiding voor huisartsen nog wankele zaak Bejaarde opgeli Britse onderscheidini voor dr. L. B. J. Stu1 TROUW/KWARTET MAANDAG 14 MEI 1973 BINNENLAND door hette visser ASVA-voorzitster over: eenzaamheid onder studenten, woonproblemen, de duizend gulden en het nieuwe gezicht 'Je moet niet teveel schrij ven over de eenzaamheid en de huisvesting van de stu denten, hoor', zegt CILIA GALESLOOT (23) voorzit ster van de ASVA, de Alge mene Studenten Vereniging Amsterdam. 'Anders gaan de mensen weer zeggen: 'ze mogen blij zijn, die studen ten, blij dat ze mogen stude ren en dat er studentenflats zijn'. Maar we schrijven er toch even over, want het schreeuwend gebrek aan woonruimte zorgt weer voor nieuwe problemen. En dan is er nog de duizend gulden. En de studieduurverkorting. En de zorg dat kinderen uit lagere milieus ook kunnen studeren. Cilia vertelt erover. Ze is sinds september vorig jaar voorzitster van de ASVA, de studentenvak bond met zo'n vijfduizend le den. De tijd lijkt voorbij dat de ASVA een exclusieve politieke club was, die zich uitsluitend bezighield met het roepen van Nixon-moordenaar en het woord kapitalisme het meest vieze woord vond dat je kon schrij ven. Cilia studeert medicijnen en is aan haar vijfde jaar bezig. Om zich helemaal aan de ASVA te kunnen wijden stopte ze vo rig jaar september met het stu deren om twaalf maanden lang voorzitster te kunnen zijn. 'Ja, je kunt er nog wel iets bij doen, maar eigenlijk is het te zwaar. We hebben bij de ASVA een voorzitter gehad die ook bleef doorstuderen, maar die had na een jaar een maagzweer'. Wat Is het doel van de ASVA? Cilia: 'We behartigen de belan gen van de studenten, zoals dat heet. Omdat we geen werkne mers zijn is onze positie als or ganisatie heel anders dan die van de vakbonden. Belangrijk is dat we opkomen voor goed on derwijs dat voor iedereen toe gankelijk is en daarom noemen we ons ook wel een politieke vakbond. Dat is vooral om dui delijk te maken dat we niet met korte-termijn-belangetjes werken.' Ze vertelt dat de ASVA drie ge bieden heeft: sociaal, onderwijs en buitenland. 'Bij onderwijsac- ties gaat het om goeie opleidin gen. Bij medicijnen willei* we bijvoorbeeld dat er meer psychologie en sociologie in de studie komt Op dit moment is die studie richting veel te theoretisch. En om een voorbeeld van de af deling buitenland te noemen: we geven ondersteuning en be tuigen solidariteit aan buiten landse bevolkingsgroepen die worden onderdrukt. We, hebben veel voor Vietnam gedaan en gaan daar nog mee door. Ver der steunden we de Surinaamse stakers met een bedrag van tweeduizend gulden. Wat be treft buitenlandse studentenor ganisaties kunnen we helaas niet meer doen dan wat solida- riteitstelegrammen versturen.' Ze vertelt over het sociale ge bied van de ASVA. 'Daaronder valt de hele studentenvoorzie- mi Cilia Galesloot ning. Belangrijk is op dit mo ment natuurlijk die duizend gulden-wet. Verder vechten we tegen te strenge selectie, we willen een studieloon en de huisvesting moet beter worden.' Kunnen studenten die duizend gulden niet verdienen? Cilia: 'Sommigen kunnen dat wel, maar daar gaat het niet om. Die duizend gulden is duidelijk een begin van een stu die-financieringsstelsel waarvan het uiteindelijke resultaat is dat de student voor Alle kosten moet opdraaien.' Wie zegt dat nou? Cilia: 'De Brauw. Hij heeft het aangekondigd en het staat ook In de memorie van toelichting bij de wet. Naast de invoering van de duizend gulden wordt er niets gedaan voor de studenten die niet genoeg geld hebben en dus betekent deze wet een grote bedreiging voor veel mensen. Er is een grote categorie werk studenten en die verdienen zo'n vier tot vijfduizend gulden per jaar en daar betalen ze hun stu die van. Ze werken twee dagen per week en studeren de andere dagen. Als ze nu nóg eens dui zend gulden erbij moeten vr- dienen loopt het mis. Veel heb ben er ook al gezegd dat ze dan zullen ophouden met studeren. En dan treft het ook de jonge ren uit de lagere milieus die geen beurs krijgen. Die zeggen: m'n ouders kunnen die daizend gulden niet betalen, dus gaan ze niet studeren'. Ben je blij met Den Uyl? Cilia: 'We zullen meer aan hem hebben dan aan een man als Biesheuvel. Die was totaal onge voelig voor acties. In het re geerakkoord staat: collegegeld verlaging tot bijvoorbeeld vijf honderd gulden. Maar het kan ook achthonderd zijn. We gaan zeker door met acties tot de duizend gulden verdwenen zijn. Kijk en als we de oude toestand weer terughebben dan lokken we een ,goeie discussie in het parlement uit over een studiefi nanciering.' Wat vindt je vader van die dui zend gulden? Cilia: 'Mijn vader wilde het in het begin wel betalen. Hij vond dat de wet op democratische wijze tot stand was gekomen en dat je je daar dan aan te hou den hebt. Mijn vader is direc teur van het NIZO in Ede, dat is het Nederlands Instituut Voor Zuivel Onderzoek. We hebben zes kinderen thuis en we mogen allemaal studeren, als we willen. Steeds als ik een weekeinde naar huis kwam, dan praatte ik met mijn vader over die duizend gulden. Hij is nu wel zover dat hij het min of meer met mij eens is'. Behalve die duizend gulden is de huisvesting een groot pro bleem. 'Door de afbraak van ou de woonwijken in Amsterdam blijven er steeds minder zolder kamers over. Bovendien willen veel studenten liever niet bui ten de stad wonen. Ik merk wel dat er al een heleboel in de Bijlmermeer zitten. Ja, je moet toch wat? En dan zijn er de studentenflats. Je mag ze bou wen tot een kwart van het stu dentenaantal, dus voor 75 per cent is er geen plaats. Als je die flats in Uilenstede ziet: dat zijn getto's. Daar wonen zo'n vijfduizend studenten bij el kaar.' Da's toch gezellig? Cilia: 'Dat zou je denken. Er is dan juist een grote eenzaam heid. Andere problemen zijn: de mensen die het niet aankunnen, die niet weten wat ze na hun studie moeten gaan doen. Stu denten die met thuis overhoop liggen. Zo van: als je je haar niet knipt houden we je toelage in. Of ze stellen eisen als: twee keer per maand thuis komen, of: als je gaat samenwonen krijg je geen cent meer van ons. Maar juist omdat er vaak eenzaamheid, of beter gezegd een isolement is, vliegen de mensen elkaar snel in de ar men .en daarna weer in de haren. Cilia: 'Ja, dat komt natuurlijk ook voor. Je merkt dat er veel gewisseld wordt. Vroeger was dat anders. Je studeerde keurig zo'n zeven jaar en de laatste twee jaar was je verloofd. En pas als je was afgestudeerd werd er keurig getrouwd.' Ze zegt dat de ASVA de komen de tijd Wat meer de functie van de gezelligheidsverenigingen wil overnemen. 'Niet uit concurren tie, m aar gewoon, omdat die verenigingen niet meer bestaan. Je merkt het gewoon als we een feest geven. De mensen zit ten de hele avond lekker met elkaar te kletsen en gedanst wordt er haast niet. Zó graag willen de studenten met elkaar praten. Er zijn natuurlijk café's genoeg in Amsterdam, maar ja. dat blijven café's.' Is het moeilijk om voorzitster tc zijn? 'Nou. ik ben niet zo'n goeie voorzitster wat vergaderingen betreft. Ik kan me nooit buiten de discussie houden. Ik wil dan ook wat zeggen. Maar dat kan heel best tegenwoordig in de ASVA. Vroeger had je echte leiders. .zoals in het Regtlen-tijdperk. 'Ja, dat had natuurlijk voorde len want dan wist je maar pre cies wat het politieke gezicht was. Maar ik doe meer in over leg en dat past meer in de situ atie van vandaag: minder auto ritair.' Ben je fanatiek? 'Nou ja, ik geloof van wel. Ben ik altijd geweest. Vroeger deed ik veel aan sport en dan was ik ook heel fanatiek. Ik ben heel gelovig rooms-katholiek opge voed en daardoor heb ik iets van dat missionaris-idee: je he lemaal ergens voor inzetten, je helemaal geven. Ik wil mezelf graag bewijzen en dat komt waarschijnlijk door een gebrek aan zelfvertrouwen.' In het Engelse modewereldje wordt heel hard gewerkt om de goede naam die de Britten op modegebied eens hadden, weer terug te krijgen. Niet alleen omdat Engelsen nogal chauvinisten zijn, maar vooral omdat sinds Mary Quant en de Beatles het een beetje laten afweten, er zeer vele ponden minder in de Engelse schatkist terecht zijn gekomen. Vandaar dat het huis St. Honoré 'swings into summer 1973 with a great neio range of young style dresses'. En zo is dat. Op de foto een model uit die serie vlotte, lichte, luchtige en vooral sexy jurkjes. Vandaag weer even wat nieuws over Amnesty International. Het gaat om een aantal Spaanse priesters in de gevangenis van Zamora. Op 30 mei 1969 begon nen vijf Baskische priesters een hongerstaking in het paleis van de bisschop van Bilbao. Ze wil den daarmee de aandacht vesti gen op de onderdrukking van het Baskische volk en de marte lingen van gevangenen. De priesters deden een beroep op de minister van justitie om de wet tegen politieke gevangenen af te schaffen en verzochten om toelating van het Rode Kruis in gevangenissen om beweerde martelingen te onderzoeken. Toen de priesters aan het één- entachtigste uur van hun hon gerstaking begonnen, werden ze gearresteerd en beschuldigd van het uitlokken van oproer. De militaire rechtbank van Bur gos veroordeelde hen tot gevan genisstraffen van tien tot twaalf jaar. De paters heten: Xavier Amuriza Alberto Gabikagoyeas- coa, Julen Kalzada, Jesus Na- beran en Nicola Telleria. Ze zit ten sindsdien opgesloten in een vleugel van de gevangenis in Zamora die speciaal is gereser veerd voor geestelijken. Het liefst willen de priesters na tuurlijk weer hun vrijheid te rug. Maar verder zijn er ook nog wel wat wensen. Ze willen brieven kunnen schrijven naar wie ze willen; ze willen graag bij andere politieke gevangenen zijn; kranten lezen; studeren: niet meer de eenzame opslui ting in een cel die soms weken duurt, naar aanleiding van een overtreding; ze willen bezoek en graag contact met de buitenwe reld. Lezers van het Trouw-Kwartet die iets willen doen voor deze priesters kunnen een prent briefkaart naar de gevangenen Sturen met een paar woorden als 'We bidden voor jullie'. 'Houd moed' of zoiets. Kan in Pater Amuriza het Nederlands, Engi Spaans (woordenboekjes niet meer dan een rij der). Het adres van de gi nis is: Prision Provincial, ra, Spanje. Natuurlijk 6 briefkaart naar: Z. E. G Francisco Franco Baha Head of State, Palacio d do. Madrid, Spanje, Spaanse ambassadeur i land: Prof. dr. Ramón S< mez, Lange Voorhout 50 Haag. Telefoneren kan o< bassade: 070- 64.38.14 o de ambassadeur: 070-1 Vragen waarom de pi nog steeds vastzitten; i ze niet worden vrijgela wanneer dat zal gebeure dat u voorlopig niet naai je gaat voor vakantie, 's is telefoneren goedkoper. Intussen hebben we dat kardinaal Alfrink functie van voorzitter v Christi al contact heeft met Spaanse kerkelijke teiten over deze kwestie, foto: Pater Xavier Amuri van de vele geestelijken Spanje als politieke gev wordt vastgehouden. we seizoen. Dan speelt 1 een rol in het blijspel 'S! waaraan ook Jeroen Kra Mary Dresselhuys meei 'Die affaire Liebelei tuurlijk wel een grote stelling voor me. Maar er in ieder geval van dat je nooit moet denken er bent'. Zoals een ski-bril een bril is die je gebruikt bij het skiën en een duikbril om mee te duiken, zo is een zonnebril een bril die je draagt in de zon. Maar dan moet het ook een goede bril zijn die echt tegen de zon beschermt. En dat gaat niet bij alle zonnebrillen op. De stichting 'Oog en bril' heeft een aantal zonnebrillen het predicant 'goed' verleend. En daarbij horen de twee modellen op bovenstaande foto. Het zijn twee futura-modellen van kunststof van Silhouette. Links een oranje vrouwenbril met een geel neus- stukje en rechts een zwarte mannenbril. Het is een jaartje niet zo goed gegaan met het wondermeisje Wilma, het zangeresje van een jaar of twaalf dat op de hitpara de de gouden Heintje beconcur reerde. Nu is Wilma zestien jaar en ze wil er weer tegenaan. 'Ik heb het een hele tijd niet meer zien zitten. Ik kwam con tracten voor optredens niet na en was steeds boos. Nu woon ik weer bij mijn moeder in En schede en ik heb het fijn. Maar ja, ik merk nu dat het publiek me niet meer wil en dat is erg. 'We hoeven je niet meer', zei den ze als ik geen zin had om te komen. Tja en nu zit ik er mee. Maar het liefste wil ik trouwen met Martin, dat is mijn vriend. Ja, huisvrouw wor den lijkt me boven alles toch het leukste'. Het is even stil geweest rondom zangeres Willeke Alberti, maar dat duurt niet lang meer. Na de grote flop van het toneelstuk 'Liebelei' dat slechte kritieken kreeg, maar het in de provincie aardig deed, is ze zich nu aan het voorbereiden voor het nieu- 500 gr. rabarber 2 eieren 200 gr. suiker 1 eetl. maizena De rabarber schoonmaken stengels aan stukjes s Kook ze in een bodempje gaar. Dan 100 gr suiker I gen en de rabarber binde de aangemaakte, afges eetlepel maizena. Laat ander een beetje afkoel klop er dan de twee ei( doorheen. Doe de rabarbï in een vuurvaste schaal e de eiwitten stijf met d van de suiker. Leg het ei de rabarber en zet de i even met bovenwarmte oven tot de schuimkop bruin is geworden. Menutip: Kalfstong, woi aardappelen, rabarbermoi B. Meyer Naar aanleiding van het 25-jarig be staan van de staat Israël hebben we donderdagavond op de televisie de do cumentaire gezien 'Vrede voor het Midden-Oosten en de wereld' van de heer B. Meyer, waaraan hij, zoals ik heb vernomen, 5 jaar heeft gewerkt zonder dat daarvoor een opdracht van een omroepvereniging was gekregen. Het heeft mij ontroerd dat de heer B. Meyer, die de tol van zijn joodse af komst duur heeft moeten betalen en die de verschrikking van de oorlog aan de lijve heeft ondervonden, op deze wijze de strijd aanbindt tegen de oorlog, door een weg te wijzen die naar 'shalom' leidt. De heer B. Meyer, die veel vrienden schijnt te hebben onder de Arabieren, heeft ook in deze documentaire zijn verlangen uitgesproken om met de wereld, maar in nauwe verbondenheid met de Arabische volkeren te leven. Wie zo in het leven staat kan men moeilijk beschuldigen van 'niet objec tier te zijn. Zij die strijden voor 'sha lom' hebben recht op onze steun. Hilversum W. Veldkamp Kabinetsformatie (42) Ik ben het volkomen eens met wat G. van der Ham schreef (Tr/Kw van 8 mei) omtrent het optreden van de DS'70-ministers in juli'72. 'De leider van het toenmalige kabinet wilde aan de waarschuwingen van deze minis ters geen gehoor geven'. Ik merk nog op, dat deze leider na het uittre den van bedoelde ministers voor de tv zei: 'Het waren een paar bekwame ministers, met visie' (en dat is uitgeko men). Een maand later had diezelfde leider het over 'die eigenwijze minis ters'. Mijn oude moeder placht te zeg gen 'het kwaad straft zichzelf. Nu, de heer Biesheuvel is wel gestraft. Begin nov. '72 heb ik de heer Drees in een verkiezingsbijeenkomst in mijn woon plaats horen zeggen: 'Ik begrijp niet waar die nieuwe verkiezingen voor nodig zijn, ze hadden gewoon door kunnen regeren'. Het was verstandi ger en zuiniger geweest als de heer Biesheuvel wat meer naar de heer Drees dan naar de heer Boersma had geluisterd. Rijswijk Mej. J. C. Hoekvcen Varkensvlees Naar aanleiding van het bericht over de stijging van de varkensvleesprijs (Tr/Kw 9 mei): natuurlijk, nu het de boer weer is, wordt het met grote let ters vermeld! De olie wordt zo veel duurder (een heel klein bericht), de benzine zo veel duurder, brood zoveel duurder, de luistervergunning van 75,- tot 108,- enz. Maar als we voor de varkens eens een keer geen rode streep zien, moet dat wel met groot vertoon gemeld worden. Mag de boer ook eens wat hebben? De melk ligt lager dan vorig jaar! Wanneer kunnen wij als boeren ook eens zeg gen, om die of die reden wordt dat of dat morgen zo veel duurder? Waarder J. Hofland De EO en de lach EO-commentaren, zowel van ds. Glas houwer als van de heer Leerling, voor tv of radio, hebben voor mijn gevoel het karakter van honing gedompeld in gal. Dat God naar het getuigenis van ds. G. de mensen lachspieren heeft gegeven om die ook te gebrui ken werd in geen enkel EO-program- ma ooit waargemaakt. Wel de scham pere, de cynische en/of hovaardige lach om zóveel domheid en boosaar digheid, waarbij zelfs het etiket anti christ werd gebruikt t.a.v. medechris tenen die nog geloof hechten in acti viteiten van de wereldraad van ker ken, of die links Nederland nog niet laten vergelijken met landen onder een totalitair regime. Elk onderwerp, hetzij de kerk, de maatschappij, de politiek, enz., dat aan de orde wordt gesteld en van commentaar voorzien, heeft de trekken van een eenzijdig en vertekend beeld dat mij en vele mede christenen met mij bezeert en ver wondt. Van harte hoop ik, dat nog eens bevrijdend kan worden gelachen als de EO in de aether komt en uit haar boodschap zal blijken dat er een God is die in de ruimte stelt en die in zijn ontferming en geduld de we reld aan zijn hart draagt. Rotterdam P. v. d. Honing Nixon en Betly Graham (2) Je wordt er akelig van als je hoort hoe christenen elkaar met verwijten om de oren slaan. We moeten meer 1 Timotheus 2 toepassen, bidden voor alle mensen, voor koningen en hoog- geplaatsten. Tenslotte is God de eni ge, die de mentaliteit (de geest van de mens) kan beinvloeden. Mozes bidt tot God: De Heere, de God van de geesten van alle levende schepselen. Numeri 27:16. Rotterdam J. C. Labots-Klaver Parade Als kerkmens weet ik, dat wij christe nen uit de volkeren 'boter op ons hoofd' hebben, om nog maar te zwij gen over wat wij de Jodden hebben aangedaan. Maar dat is geen reden om te zwijgen over die militaire parade bij het 25-jarig bestaan van Israël. Want Israël is en blijft een teken voor de volkeren. Wanneer het gezant schap uit Babel bij Hiskia komt, wil len ze 'het teken' zien, dat Hiskia van z'n ziekte is hersteld. Het antwoord van Hiskia is het laten zien van al zijn schatten en oorlogstuig (2 Kor. 12:12-13). Is Israël zo de 'banier der volkeren?' Het is nog niet zo ver dat vanuit Zion de wet uitgaat. Jammer van dit machtsvertoon. Heerde John. de Groot Marcel van Dam Het onderzoek van het Baschwitz-in- stituut vorig jaar waaruit bleek, dat de helft van de bevolking rechtver- schaffing zoekt via ombudsman Mar cel van Dam en minder dan 1/3 via politieke partijen, is veelzeggend. Als stemgerechtigde vrouwelijke kiezers willen we het volgende onder uw aan dacht brengen: Wij zijn het spel in de politieke arena beu. Het is een man- nenspel waarbij het gaat om de sterk ste met de grootste mond, die zijn te genstanders van het strijdtoneel veegt. Het gaat niet om de belangen" van de mensen in de samenleving, maar om eigen machtsposities. Boven genoemde mannen danken hun poli tieke spelpositie voor de helft aan vrouwelijke kiezers, maar we zouden als vrouwen beter kunnen protesteren tegen dit systeem. Het wordt "hard tijd, dat de politieke arena vervangen wordt door een ander politiek model, waarin volksvertegenwoordigers ko men, die het niet om het spel gaat maar om de knikkers. Wie heeft er nog oog voor degenen die geen recht krijgen: vrouwen, bejaarden, jongeren en andere minderheidsgroepen? In dit model zou Marcel van Dam zelfs beter minister kunnen worden. De Bilt mevr. T. C. Koetsier-Korvinu's (ADVERTENTIE) BUST- EN KALMERINGSMIDDEL (Bij apotheker en drogist) Rondom Alfrink Hebt u zondagavond 6 mei via KRO-tv-uitzending uit de St. Vitus- kerk te Hilversum ook zo genoten bij de herdenking van twintig jaar kerkafbraak in Nederland? Aan deze sint-vitus-dans rondom Alfrink had men een feestelijk karakter gegeven, maar een boeteviering was juister ge weest en had de beoogde actie, een geldinzameling voor een communica tiecentrum, even goed kunnen inlei den. Maar de in dit gebouw aanwezi gen schenen allerminst in zak en as te zitten over de kerkruïne, die zij en wij nu met z'n allen hebben be reikt. Het meest teleurstellend vond ik, het aan deze profanatie meedoen van bisschop Simonis, die ons toch in 1971 heeft beloofd, van zijn praatkerk weer een bidkerk te zullen maken. Deze uitzending heeft mijn wantrou wen jegens de mentaliteit van kardi naal Alfrink versterkt. Leidschendam J. II. Maas UTRECHT De nieuwe hulsartsen- opleiding is nog steeds een wankele zaak. Artsen die aan de beide Amster damse universiteiten zijn afgestudeerd en in september met hun eenjarige specialisatie tot huisarts beginnen, weten nog niet waar na december hun salaris vandaan zal komen, en dat vindt de Landelijke huisartsenvereni ging toch wel hinderlijk. Voor de ex perimentele opleiding die in Utrecht al draaide gold tot 1 mei de tijdelijke regeling dat de overheid het salaris be taalde. Die regeling is op het nipper tje tot 31 december verlengd, mede voor de nieuwe Amsterdamse oplei dingen. De regering heeft het idee geopperd dat de huisartsen-in-opleidlng hun sa laris in de vorm van een later terug te betalen lening van de ziekenfond sen zouden krijgen, maar daar zijn de AMSTERDAM Een 86-jari| in de Amsterdamse Jordaan een bekende truc haar h (882.32 gulden) kwijtgeraakt, belde een man bij haar aan, gaf namens sociale zaken 20 te komen uitkeren. Hij had leen een bankbiljet van j bij zich en vroeg of zij dit k len. Het vrouwtje pakte haat was zo verheugd over het ro tje, dat zij de bezoeker 'n koj fie aanbood. Zij ging daan- de keuken, maar toen zij ten waren de 'ambtenaar' en h verdwenen. UTRECHT Dr. L. B. J. ternist en oud-minister van zondheid, is uitgenodigd lid den van het Royal College of ans, de Britse vereniging van ten. Een onderscheiding die bij hoge uitzondering aan b ders wordt verleend, meldt Contact van gisteren. Dr. St dan de letters F. R. C. P. ad naam mag zetten, wordt begi de maand in Londen als 'Fel het R. C. P. geïnstalleerd. fondsen terecht niet op in ge dus LHV-voorzitter dokter F Bierens. Waarom zouden de kerden de opleiding van h moeten financieren en de i patiënten niet, was het arguï de ziekenfondsen. Dokter meent dat het ministerie van zondheid voor de opleiding woordelijk is, en hij hoopt nieuwe minister aan de onz snel een eind zal maken. De huisartsenopleiding bestaal half jaar stage bij een ervan ga, begeleid door het unif huisartseninstituut, en een 1 stage op enkele ziek inhuisafdi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 6