Kleur bekennen in de Delta 'Kom over de Brug' ontvangt per dag gemiddeld veertig mille Ds. Korfker vóór doleantie geboren Kom over de brug- project in opspraak Gedood bij ongeluk Trouw K wartet vandaaq Beroepingsw" Boekenctalaj TROUW /KWARTET VRIJDAG 11 MEI 1973 KERK Van een onzer redacteuren VOORBURG Het was in 1970, bij de introductie van de film 'In de ban van het gebeuren', dat mej. dr. M. A. M. Klompé, toen nog minister, de kerken op het hart bond, de grote technische en industriële veranderingen in Zuidwest-Nederland nauwgezet te volgen en op te komen voor de mensen, die er wonen. Het interkerkelijk deltaberaad (IDB) is daarmee bezig en heeft nu gezorgd voor een heel aan trekkelijk uitgegeven brochure 'Kleur bekennen in de Delta'. De bovengenoemde film was het eerste resultaat van de bezin ning in de kerken op de indus triële groei en de nabije toe komst van West-Brabant, Zee land, en de Rijnmond. Vorig jaar publiceerde het IDB de bro chure 'Leven in de Delta', een kritische reactie op het paarse rapport van de rijksplanologi sche commissie 1971 ('De ont wikkeling van Zuid-West-Neder land). De nieuwe brochure is veel po pulairder van opzet, maar biedt toch een belangrijk stuk ge spreksmateriaal. In tien lessen wordt men uitgenodigd zich te bezinnen op vragen als: wat doen we met onze welvaart? Wat moeten de gastarbeiders hier? 'Kleur bekennen in de Delta' kan besteld worden bij Actuele Informatie, Parkweg 20a, Voor burg tegen 3,40 (bij aantallen korting). 'Rotterdam en Antwerpen breiden zich meer en meer uit. Ze groeien naar elkaar toe'. Eén van de heel aparte illustraties in de brochure "Kleur bekennen in de Delta'. Ze zijn van Pim Mürer. AMSTERDAM Tn Zuid-Afrika is rumoer ontstaan over -onthullingen van een parlementaire commissie van onderzoek, die na moet gaan of activi teiten van bepaalde instituten staats gevaarlijk zijn^Ze betreffen het oecu menisch vormingscentrum 'Wilge- spruit' in Roódepoort, tyj Johannes burg. Daar zouden enkele jaren gele den orgiën en sexueel bepaalde vor men van psychotechniek zijn geweest. Omdat dit centrum al jaren door het hervormd werelddiakonaat en via de Kom over de Brugactie ook door de Vastenactie gesteund wordt is namens Kom over de Brug een reactie ver schenen. Hierin wordt o.m. gezegd dat het gerapporteerde niets te maken heeft met de opdracht van de commis sie: te speuren naar staatsgevaarlijk te achten activiteiten. Het vormingscen-\ trum heeft inmiddels een geharnaste analyse van het rapport gegeven, waaruit blijkt dat van 151 cursussen er twee omstreden zijn. De beschuldi gingen worden ernstig in twijfel ge trokken. De Zuidafrikaanse raad van kerken heeft inmiddels een speciale commissie deze beschuldigingen laten onderzoeken en brengt daarover bin nenkort openbaar verslag uit. BREDA De 78-jarige heer P. Ver kerk uit Heerjansdam is gisteren om het leven gekomen bij een verkeer songeluk op de weg EttenBreda. Hij reed met zijn auto van een parkeer plaats de weg weer op en werd daar bij aangereden door een vrachtwagen. Twee andere inzittenden van de auto van de heer Verkerk een bejaard echtpaar uit Rotterdam liepen ern stige verwondingen op. De redactie behoudt zich. bet voor ons ter opname In deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. Bij publlkatle wordt met do naam van de Inzen der ondertekend. Brieven kunne.i worden ge- stunrd aan het secretariaat ooofd red actie Trouw/Kwartet, postbus 8S9. As-isterdam. Laksheid Mr. Vondeling kon onlangs de verga dering van de Tweede Kamer niet openen omdat het vereiste quorum er niet was. Daarom liet hij aan de over zijde van het Binnenhof een stuk of tien daar aanwezige ministers en an dere functionarissen even roepen om te komen tekenen. Die gingen daarna weer huns eigen gang. Maar het quo rum was er niet, maar omdat aan de letter van de wet was voldaan ging het hopeloze stelletje van de Tweede Kamer aan het werk. Hoe wordt die laksheid voorkomen? Zijn het de par tijen die er op toezien dat zij aanwe zig zijn? En roepen ze hun leden tot de orde? Wanneer een werkman op de zaak komt moet hij prikken opdat men zijn aanwezigheid kan controle ren. Maar zulke mooie mijnheren blij ken even goed gecontroleerd te wor den. Laten we hopen dat dit ook ge beurt. De functie wordt goed betaald. De arbeider is zijn loon waard. Maar De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Dagelijks bestuur: B. Bol. Den Haag; dr. E. Bleumink. Paters- wolde; mr. G. C. van Dam, Nootdorp: W. A. Fibbe. Rot terdam; J. Lanser. Utrecht; drs. J. W. de Pous, Den Haag; J. Smallenbroek, Wassenaar. Overige leden van het alge meen bestuur: K. Abma, Am sterdam; H. A. de Boer, IJmui- den; Th. Brouwer. Assen: mr. dr. J. Donner, Den Haag; J. van Eibergen, Schaarsbergen; mr. K. van Houten, Wagenin- gen; ds. C. I. Hylkema, Bilt- hoven; Jac. Huijsen, Delft: mevrouw M. C. E. Klooster- man-Fortgens, Voorschoten; mevrouw J. G. Kraayeveld- Wouters, Heerhugowaard; prof. dr. G. N. lammens. Naarden; ds. F. H. Lands man, Den Haag; H. de Mooij, Rijnsburg; H. Ottevanger. Bui tenpost; mr. dr. J. Ozinga, Lunteren; dr. A. Veerman. Rijswijk (Z.H.); H. H. Wem- mers. Den Haag; drs. R. Zijl stra. Oosterland (Zld Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: Drs. J. Tamminga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. laat hij dan ook op het werk komen. Rotterdam J. D. Brakel Kabinetsformatie (35) In Tr./Kw. van 7 mei lezen wij hoe veel genoegen de heer Den Uyl er in heeft, dat de confessionelen kreunen en de heer Aantjes met een gespleten partij zit. Verder lezen wij zijn angst dat de 'rechtse pers' zijn kabinet op alle denkbare wijze door de modder zal halen. Vreest Den Uyl inderdaad dat anderen hem op dezelfde wijze verguizen zoals hij als nummer 1 het kabinet Biesheuvel verguisd heeft? Arnhem G. Boerma Kabinetsformatie (36) Met stijgende verbazing lees ik in de ingezonden stukken over het verkie zingsbedrog dat de ARP gepleegd zou hebben. Ik meen mij te herinneren dat tijdens het partijcongres van be gin november besloten is dat een eventueel samenwerken met de pro gressieven niet tot de onmogelijkhe den zou behoren. Het kabinet-Bies heuvel is ook nooit inzet van de ver kiezingen geweest; dat Biesheuvel zijn beleid wel heeft ingezet en dat de ARP hier nu van afwijkt is er alleen maar een bewijs van dat de ARP ge lukkig Biesheuvel niet is. Als laatste zou ik willen zeggen dat in alle stuk ken wel tegen het nieuwe kabinet wordt aangeschopt, maar nog niemand met een goed argument is gekomen, waarom dit kabinet fout zou zijn. Amstelveen K. J. Hoeksema Kabinetsformatie (37) Als de heer Haan stelt in schrijven 26: moet onze partij nu door 8 perso nen en 2 chr. vakbonden aan de 3 linkse partijen uitgeleverd worden, dan kan ik hem nog andere staaltjes meedelen. Onze ARP-voorzitter, dhr. Veerman, geeft duidelijk het beeld van geen partij te durven kiezen tus sen Biesheuvel en Boersma. Onze af gevaardigde, dhr. Schouten, schijnt al tijd tegen te zijn geweest, maar heeft nu maar pro-links gestemd omdat hij het uiteindelijk niet meer zag zitten. En onze fractieleider, dhr. Aantjes, blijkt ondertussen al naar het burge meestersambt te hebben gesollici teerd. De tijd van de krachtige Bies heuvel schijnt lang voorbij te zijn. Doordat de heren Veerman, Aantjes, Boersma en de Gaay Fortman de ARP geen eigen, duidelijk en evangelisch gezicht wisten te geven, hielden ze 'uitverkoop'. Niettegenstaande verzoek ik alle ARP-stemmers: laat de echte frontstrijders, die duidelijke ARP-po- litiek voorstaan, niet in de steek! Deel het Partijbureau der ARP, Dr. Kuypersstraat 3 te Den Haag, vandaag nog mee dat u hoopt dat zij mr. B. W. Biesheuvel weer als aanvoerder aanstelt Schalkwijk A. v. d. Velde Kabinetsformatie (38) Een mooie gelegenheid om als chris tenen in de politiek ons er weer eens op te bezinnen, waar het ons in feite om begonnen is: de komst van het rijk van God, dat wil voorlopig zeggen: werken aan een betere samen leving. En dan mag de één willen sa menwerken met de 'progressieven', de ander meer voelen voor de WD, een derde helemaal niet willen samenwer ken: lood om oud ijzer. Als we als christenen onze opdracht maar niet uit het oog verliezen: het leven leef baar maken. Rotterdam J. v. d. Berg Kabinetsformatie (39) In een open brief aan Aantjes van het bestuur van de AR-kiesvereniging te Bunschoten en Spakenburg (Tr/Kw 8- 5-73) ontmoeten de deugnieten elkaar. Het kabinet deugt niet! Aantjes deugt niet! Gruyters deugt niet! Maar het merkwaardigste is, dat de onderteke naar de strijdkreet van een deugniet (Seba. een Belialsman) de hunne ma ken, want die komt voor in 2 Samuël 20:1, 'Wij hebben geen deel aan David zoon van Isaï: 'een iegelijk naar zijn zoon van Isai;, een iegelijk naar zijn tenten, o Israël'. En na diezelfde niet deugende strijdkreet aangeheven te hebben kwam men bij de gouden kal veren dienst terecht in de dagen van Jerobeam. Daarom, met alle begrip voor een geprangd gemoed, deugt de ze open brief ook niet! Bij het af scheid van Jan Schouten werd over antirevolutionairen gezegd: 'Harde koppen, trouwe vrienden!' Nu meer dan ooit dient onderstreept: 'Trouw moet blijken!' Urk K. Bossenbroek UTRECHT Bij Kom over de Brug wordt sinds de actieavond in december per dag gemiddeld veertigduizend gulden aan nog hopende toezeggingen en nageko men giften ontvangen. Binnen is nu 51 miljoen. Te verwachten is 58 miljoen, zodat er nog 7 miljoen zal binnenkomen. Tenminste als iedereen zich aan zijn woord houdt. Daar heeft Jan Filius, die ons over de stand van zaken in lichtte, echt vertrouwen in. Ge woon op grond van de ervaring, nu en vroeger. Om nog even bij de cijfertjes te blij ven van die 51 miljoen, het streef bedrag waarmee alle 744 projecten zijn gedekt, is nu 28 miljoen, goed voor ruim 400 projecten uitbetaald. Dat zijn de eenvoudigste. Meer inge wikkelde projecten, die in fasen wor den uitgevoerd, worden ook in termij nen uitbetaald. De afwikkeling ge beurt dus in hoog tempo. Wat gaat er nu met het meerdere geld gebeuren? Dat zal pas beslist worden als alles binnen is, zo in het derde kwartaal van dit jaar. Projecten genoeg, er liggen nog stapels aanvra gen die niet aan de beurt konden ko men. Daarbij zal dan opnieuw volgens dezelfde uitgangspunten als in eerste instantie gewerkt worden. Dat wil zeggen dat opnieuw rekening wordt gehouden met enerzijds een billijke continentale verdeling en met ander zijds een redelijke harmonie tussen de onderdelen a. verkondiging, b. dienstbetoon, c. bevordering van ge rechtigheid en d. vernieuwing van de gemeenschap. Wat dit betreft heeft Kom over de Brug duidelijk het zicht willen openen op de totale taak van de Kerk. Juist daarom heeft men ook geen mogelijkheid willen openen om voor een bepaald project te geven. Remmingen Filius: Niet onze voorkeuren moeten de financiële geldstroom naar de derde wereld kanaliseren. De tijd is voorbij dat vrouwen gingen breien voor arme kinderen in de Bataklanden, dat men kon spreken over 'onze' man en 'onze' zending, zo beperkt bedoeld. Dat is onrecht. Adoptie is een verouderd systeem. Ook al levert dat dan mis schien wel extra geld op, er is een grens tussen verantwoordelijkheid en geld. En ja, dan zal soms die verant woordelijkheid zwaarder dan het geld moeten wegen. Het is reëel tegenover de mensen van de derde wereld om die verouderde relatievorm te laten varen. Daarom wilde Kom over de Brug welbewust alles onder één dak en onder één naam hebben. Noem het maar even voor het gemak: een oecu menische supermarkt zijn. Interessant is, wat tot nu toe enkele onderzoeken onder het Nederlandse publiek in het algemeen en onder de gevers aan Kom over de Brug in het bijzonder hebben opgeleverd. Daar door is de indruk versterkt, dat twee overwegingen erg bepalend voor het succes zijn geweest. In de eerste plaats is de combinatie van bovenge noemde vier deeltaken duidelijk als iets goeds ervaren. De gevers waar deerden ze even hoog en spraken geen voorkeur voor bijvoorbeeld be vordering van gerechtigheid uit, wat je anno 1973 zou kunnen verwachten. Driekwart van de ondervraagden vond Jan Filius oecumenische supermarkt voorts dat in de tweede plaats de oecumenische opzet van grote bete kenis. Er is ook gevraagd naar de meest doorslaggevende factor voor het ge ven. Ook hier twee antwoorden: ener zijds omdat kerken in Nederland geld vroegen en anderzijds omdat de kérken in de derde wereld de projecten uit voeren. De kerk hier en daar heeft op dit niveau kennelijk groot vertrou wen. Filius: op zichzelf zou het inte ressant zijn nader te onderzoeken, waarop dat vertrouwen gebaseerd is en waarom aan andern dat vertrou wen kennelijk minder gegeven wordt. Ook over de actie samen met rk zijn vragen gesteld. Uitsluitend bij een flink aantal protestanten bestonden door A. J. Klei Het stond al een poos in mijn agenda: 14 mei, dr. W. L. Korfker te Zwijndrecht, emeritus van de gereformeerde kerk te Barneveld, negentig jaar. Nat wat geaarzel stemde ds. Korfker er in toe dat ik met hem zou komen praten ter gelegenheid van dit bijzonder feit. Maar een fotograaf er bij nee, dat moest niet. Beslist niet, hield ds. Korfker vol en hij voeg de er nuchter aan toe waarom niet: tenslotte is het alleen mijn leeftijd die mij enig gewicht ver leent. Daarom staat er bij dit verhaal geen foto van ds. Korfker. Wel een plaat van Albert Hahn: de caricatuur die hij maakte naar aanleiding van de Bilderdijkherdenking op 1 oktober 1906 in het Amsterdamse concertge bouw, waar Abraham Kuyper de ge vierde feestredenaar was. Zó gevierd dat 'links' zich spottend afvroeg wie er nou eigenlijk gehuldigd werd, Bil- derdijk of Kuyper en daarom maakte Albert Hahn deze prent. Ds. Korfker heeft als student deze bijeen komst meegemaakt en hij praat na al die jaren nog met zóveel vervoering over Kuypers optreden van toen, dat ik aanneem dat de kijk van Albert Hahn op die avond er niet veel naast is! Ds. Korfker praat graag en smakelijk over het verieden. Het is curieus bij iemand op bezoek te zijn, die de kro ningsfeesten van 1898 nog heeft mee gemaakt en die Frederik van Eeden tegenkwam op een perron van het Amsterdamse Centraal Station. Vooral als die iemand niet gezapig op z'n praatstoel zit, maar er elk ogenblik van afvliegt. En dat doet ds. Korfker. een kleine, verzorgde en zeer beweeg lijke verschijning. Hij wipt snel op als de melkboer aanbelt, hij draaft naar de keuken om koffie te zetten (zijn dochter, maatschappelijk werek- ster, die hem verzorgt, is niet thuis), hij vliegt de trap op om een boekje te halen, hij hurkt bij de kast neer om Onder deze caricatuur schreef Albert Hahn: 'Hoe (Bilderdijk) in het Concert gebouw te Amsterdam gehuldigd werd*. - me een oud plakschrift te laten zien, hij gaat zitten o nee, toch niet, hij is de koekjes bij de koffie vergeten. Eigenlijk is het enige (buiten zijn verhalen dan) dat aan zijn leeftijd herinnert, zijn nadrukkelijke verzeke ring dat hij vóór de doleantie geboren is. Door het zó te stellen onderstreept ds. Korfker zijn grote verering voor Abraham Kuyper. Die heeft hij van huis uit meegekregen van zijn vader, een niet onvermaard Zaandams schoolhoofd uit het eind van de vori ge en het begin van deze eeuw, die om er wat bij te verdienen stukjes schreef voor de rubriek 'Mengelwerk' van gereformeerde jaarboekjes. Ds. Korfker is trots op zijn vader en daar vandaan zal het wel komen, dat met name de Barnevelders zich ds. Korf ker ook zullen herinneren als een ijveraar op onderwijs gebied. In zijn studententijd mocht ds. Korf ker vanwege het predikantentekort nog vóór zijn kandidaats uit preken gaan. Je kreeg er zes gulden per zon dag voor, vertelt hij, en dan moest je soms nog een lange reis ervoor ma ken. Niettemin heeft hij er in totaal zo'n driehonderd gulden aan over ge houden en daarmee vulde hij zijn bi bliotheek aan. Wat hij kocht? Vooral de werken van Kuyper natuurlijk. Hij zou wél willen dat kandidaten en jon ge dominees dat vandaag nog zouden doen, want je vraagt je soms wel es af wat ze eigenlijk lézen Nee, nee, ik mag daar geen kritiek op de predikende stand van tegenwoordig uit afleiden. Ds. Korfker hoort zijn collega's meestal met veel genoegen. Hij is verder nogal terughoudend over het heden. Je zou hem in de buurt van het confessioneel beraad kunnen neerzetten, al is hij daar niet bij aangesloten. Soms zou hij een wat vuriger verontrusting aan de dag wil len leggen dan het beraad doet. Dat de aarde meer dan zesduizend jaar oud is, wil ds. Korfker wel aannemen maar niet, dat Adam en Eva nooit be staan zouden hebben. Ja, alles bij al les genomen houdt hij z'n hart wel vast voor de toekomst van de gerefor- IN, Wian in dat verband remmingen. Omge keerd niet. Dus antwoorden als: 'Ik heb wat moeten overwinnen, omdat rk meededen', maar daar kwamen dan steeds varianten achteraan van: 'maar daar ben ik nu van genezen.' Filius gelooft dat het vooral de plaatselijke samenwerking is geweest, die dit laat ste heeft bewerkstelligd. De diensten samen het langs de deuren gaan sa men het ontdekken dat rk mensen aanbelden bij protestantse en omge keerd. Duidelijk is tenslotte ook geworden dat protestanten en rk niet bij elkaar zijn achtergebleven wat geven betreft. Het overgrote deel van de opbrengst kwam uit de brede middenmoot van de kerken, voor wie geven een zaak is waar men van harte achter staat, al weet men drommels goed dat je al leen daarmee de wereld niet kunt ver anderen. Tenslotte nog een technische noot. Al le mensen' die toezeggingen hebben gedaan ontvangen voor elke termijn een acceptgirokaart. Dat gebeurt via de computer, omdat het de goedkoop ste weg is. Voor een computerisering foutloos verloopt gaat enkele jaren voorbij, terwijl deze voor veel korter bedoeld is. Daarom maakt men welbe wust die computer-inning niet voor honderd procent perfect. Dat zou al leen maar veel extra geld kosten (Fili us sprak van tonnen). Alleen de grof ste fouten zijn er uitgehaald. Wat dit betekent: krijgt men een kaart, die men helemaal niet meer moest heb ben, of waar bijvoorbeeld een ver keerd bedrag op staat, dan gooit men die maar rustig in de prullemand. Dit in de wetenschap zo mee te werken aan de voordeligste afwikkeling van zaken. Schrijven om opheldering is dus niet nodig. meerde kerken. Het catechetisch on derwijs is ook niet meer wat het ge weest is, als hij soms aan kinderen vraagt wat er in zondag 1 van de hei- delbergse catechismus staat, kijken ze hem verbaasd aan. Ds. Korfker nam als jongen (ik doe maar een greep uit het royaal gevulde vat herinneringen) z'n petje af voor machtige Zaandamse heren als Albert Heijn en Simon de Wit, maar zou die feodale tijd niet terug willen, want er werd wat armoede geleden toen. Hij weet nog dat zijn vader aan tafel met ontroering met overlijdensbericht van Keuchenius voorlas en wat de SDAP-er Jan Duys er op politieke debatavon- den uiit kraamde. Losjes, causerend komt ds. Korfker van hét één op het ander. Hij is ook een actief lid van de gereformeerde drankbestrijding, hij werd lid toen hij in Barneveld als jeugdig predikant een 22-jarige Scheps ging beluisteren. En deze, de latere van Kerknieuws, was een voortreffelijk propagandist, hij kreeg ook gedaan dat ds. Korfker heel wat bijdragen leverde voor het maandblad van de vereniging. Ja zeker, ds. Korfker preekt nog wel eens, voor 27 mei staat hij genoteerd in Bergen op Zoom. Ze komen hem met de auto halen, hij zou ook wel per trein kunnen, vindt hij zelf, maar ze drongen aan en misschien is het m'n laatste preekbeurt, dat kan ioch, nietwaar? Hij preekt niet meer zo lang als vroeger. Toen had hij vie rentwintig pagina's in een preekboek- je nodig tegen nu zestien. Nee, oude preken herhaalt hij niet, trouwens, hij kan ze moeilijk meer lezen. Als ik weer thuis ben, gaat de tele foon: ds. Korfker. Hij vraagt of ik er nog bij kan zetten dat hij altijd zo veel aan zijn plakboeken heeft gehad. Tweeduizend pagina's knipsels heeft hij in z'n kast, en meer dan de helft ervan betreft de theologie. Altijd uitknippen als je iets treft, adviseert hij, en bij gelegenheid rustig nalezen. Op die manier scherp je je aandacht en leer je je eigen oordeel meten aan dat van anderen. DE KARDINAAL Hl Ik denk dat het lange gespr aa zondagavond met Kardinaal d op de meeste kijkers heel j 1 overgekomen. Wat deze man \»n Nederlandse Rooms Katholiek^ betekend heeft en nog betek iel: waarschijnlijk later pas goed |ig doordringen. Een man om elIGi nog zuinig op te zijn. Als prqp i vergeet je bij zo'n uitzending zdds hier iemand zit die een hierarfcis kerkvorm vertegenwoordigt. Da di door hem zelf. Ik geloof niet liw systeem en als systeem op s[ helpt het ook niiet, ook dat bev Z uitzending, maar wel werd diïij: dat bij.ieder systeem het om opel sen gaat die ermee opereren. 0 m synodes zijn bij iedereen niet ejsti pulair. Wié doet wét? Daar ir om. Intrigerend waren de vrait pater van Kilsdonk. Hij wilde op dinaal duidelijker hebben in fs, sprek met Rome. De kardinaal de vraag wat terug door te ste ;V' niemand kon weten wat hij paus onder vier ogen besprak. Hl hij het dan naar voren brachF had hij gelijk in. Toch had di g van Van Kilsdonk in dit gespi z achterwege kunnen blijven. W; no zeer de positie van de kardin 1' meebrengt dat nooit alles gez«J worden en ook nooit alles pre4 als anderen dat wel zouden fa toch moeten die paters als v^a> donk er ook zijn. Die vragen 4' en die willen weten en die dig zijn. Die horen erbij en ze hun recht. Het gaat er niet 111 bewogenheid met de kerk vai tus af te meten tegen die van n dinaal of van anderen daat.! toch trouwens nooit iemand i#1! op maar deze ongeduldig! genheid betekent steun voor jj zich niet wensen neer te legP /aken die altijd wel gegolden I maar die vandaag eenvoudig BC meer op slaan. En dat ongedv - nen we naast het rustig voor aan de kerk niet missen. Zon ongeduld zou zelfs de karclina nen inslapen, hoewel hij er ni[ uit ziet. NED. HERVORMDE KERK Beroepen te IJsselmuiden: H. Ï6 Gouderak; te Onstwedde en t wijk: W. J. C. van Rennes te" kerk; te AHeemstede: W. Wolk te Ten Boer; te Lunte Schipper te Dordrecht. Aangenomen naar Ede: D. Berg te Huizen. Afscheid op 13 mei van Woert J. M. de Meij, ber. te AalsmL Rotterdam-Hillegersberg (als met bep, opdr. t.b.v. de vrijz. teit): C. G. Mulder, ber. te V muiden; van Den Helder: D. ber. te Alkmaar. Intrede te Veenendaal; E. J. nenburg te Middelburg; te E M. van den Bosch te Goes; te G. Blok te St. Johannesga en huizen; te Veen: kand. W. U te Huizen (NH). GEREF. KERKEN Afscheid van Noordeloos: -T. v >j seveld, ber. te Amsterdam-Nie m. Intrede te~ Apeldoorn (voor hi gelisatie- en opbouwwerk): Veenhuizen te Amsterdam-N dam; te Lisse: D. H. Wit te K( GEREF. KERKEN (VRIJG.) Afscheid van Avereest-Dedei M. H. Sliggers, ber. te Alkmaa Broek op Langedijk. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Ridderkerk: C. Poel te Yerseke; te Zwijndri i Karens te Opheusden; te Hll\ J. Mol te Hardinxveld-Giessend Bedankt voor Utrecht: C. van te Yerseke. CHR. GEREF. GEMEENTEN Intrede op 16 mei te Lisse: kenberg te Dordrecht. NED. PROTESTANTEN BONI Eervol ontslag verleend wegen i ken van pensioengerecht, leeft 14 mei, aan: J. Bosch, pred. v ger van de afd. Varseveld vi Hij blijft nog tot 11 nov. bijs het pastoraat verlenen. AUGSTEIN'S JESUS. Hrsg. Pesch und Günter Stachcl. Bt Verlag. Einsiedeln-Köln. 139 Brosch DM/FR. 8.50. De bekende Duitse journalist leidde jarenlang Der Spiegel een boek geschreven over Je sus Menschensohn, 1972), heel dik boek: over de 500 blz lijk is het niet zozeer een ba Jezus als wel een boek tege dienst en godsdienstige mens der: tegen christendom en chri In Augstein's Jesus komen eei theologen aan het woord, roe liek en protestant (ik noem ner en Ed. Schweizer) die minder uitvoerig uit de doekt dat Augstein er eigenlijk nil weet en toch maar raak schrij dat de theologen op hun beurt len hoe het dan wel zit, krijg zer ongézocht en in gemakte verteren vorm anti Augsl een helehoop actuele informa Voor het overige lijkt het boek een paniekstemming bij elto schreven te zijn, en daarom een antwoord aan Augstein bijdrage van Greinacher na een zelfbevestiging van een onthutste exegeten. Anders gel grof Augsteins' document <j warring; Augstein in de juni dwaald, enz. had het niet]

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2