Laat maar zitten, jullie begrijpen ons toch niet Geloofszendingen helpen aan opbouw van Zuid-Soedan 'In crematoria kan iedereen muzikaal worden bediend' Conclusie niet-westerse theologen: Trouw Kwartet Derde charismatische, conferentie op 29 mei Informatiedag nieuwe sociale academie vandaac Beroepingswg Geref synode en Vrije Universiteit Boekenetala Varkenspest in Barneveld en Ede TROUW/KWARTET DONDERDAG 10 MEI 1973 KERK door H. Biersteker GENEVE Tijdens het eten en in de wandelgangen tijdens het symposium "Black theology en latijns-amerikaanse theologie der bevrijding" gingen blank en zwart best gezellig met elkaar om, maar in de plenaire verga deringen begonnen ze moeilijk tegen elkaar te doen. Herhaaldelijk irriteerden westerse vragen de latino's en de zwarten ter wijl ze toch volgens de stellers zuiver informatief en niet schoolmeesterach tig bedoeld waren. De oude Brit Sir John Lawrence vroeg een keer uitda gend na het betoog van de Afrikaanse hoogleraar Bodipo Malumba: 'Is het mij toegestaan te zeggen, dat ik deze afwijzing van de predestinatie volle dig deel?' Waarop een Latino hem aanviel: 'U bent er veel te gauw bij met het betuigen van uw instemming. Als u beter luistert zult u het er waarschijnlijk niet zo makkelijk meer mee eens zijnSir John zei waar dig, met trillende stem: 'Dit inzicht is in mij door de jaren gerijpt Het komt overeen met wat hier gezegd wordt Is het mij toegestaan dat te zeggen? Er kwam geen antwoord. De westerse theologen en belangstel lenden die het symposium bijwoon den, verkeerden na een dag al in een tamelijk ontredderde toestand. Hen was gevraagd kritiek te leveren maar als ze het deden werd er al gauw ge wezen op de ontzettende kloof tussen hun denken en dat van de onderdruk ten. Zelfs dezelfde woorden kregen daarin geheel verschillende betekenis sen. Vooral de latijns-amerikanen Hugo Assman en Paolo Freire gaven dat uitvoerig te kennen en spraken voor het eerst van het afsnijden van de verbindingen met de westerse theolo gie: incommunicatie noemden ze dat. Dat niet meer begrijpen van elkaar werd meteen geweldig gedramati seerd, als een nieuwe, noodzakelijke fase in de oecumenische beweging, die tot nu toe is ontweken door op pervlakkige verzoeningsuitspraken. Het moest nu maar eens worden vast gesteld dat de westerse theologie de ten we onszelf dus niet in verzegelde kisten opsluiten. Zwarte arrogantie was naar mijn overtuiging het noodza kelijke antwoord op de eeuwenlange westerse bejegening, maar we gaan natuurlijk niet door met die arrogan tie. Er is geen weg voorwaarts zonder te luisteren. De zwarte theologie heeft het ideologisch karakter van veel the ologiseren ontmaskerd, maar ook zelf heeft zij ideologische trekken. Wij zullen die bij elkaar kritisch moeten blijven onderzoeken. Wij werken bij de wereldraad voor verzoening, maar niet met miskenning van het conflict. Geen conflict wordt opgelost wanneer beide zijden apart blijven staan. We moeten elkaar tegenkomen en de we reldraad is om die ontmoeting te or ganiseren. Het is de ervaring van de oecumenische beweging dat het ern stig nemen van de Heilige Geest ook betekent: het ernstig nemen van de mogelijkheid tot bekering'. Potters laatste kritiek gold het nogal akade- mische karakter van het symposium: 'Hebben jullie nog over praktische dingen nagedacht, zoals onze oproep tot terugtrekking van investeringen uit Zuidelijk Afrika, die zoveel opwin ding in de werefd heeft veroorzaakt? Of hebben jullie ons allang als bu reaucraten afgeschreven?' Voorspel Dr. Philip Potter opkomende theologie der onderdruk ten niet kan verstaan omdat zij hun ervaring niet kent. Wat de westerse aanwezigen griefde was dat zij collectief tot dit onbegrip veroordeeld werden en tegelijk één stempel opgedrukt kregen. Al besef ten ze wel dat ze hiermee een koekje van eigen deeg kregen. Interventie De secretaris-generaal van de wereld raad, dr. Philip Potter, net terug van een serie spreekbeurten in de VS, kreeg er behoefte aan tussenbeide .e komen. I'k behoor tot de zeer weinige zwarten die al heel lang in de oecu menische beweging meelopen', zei hij. 'Wij zijn altijd onderworpen geweest aan zeer verfijnde theologieën en we hadden dagwerk om het een beetje te volgen. Dat was ons wel geraden, an ders stonden we er al gauw naast als mensen, die het toch niet konden be grijpen. Nu beleven we hier zoiets als een tegenaanval: de zwarten, de lati no's zeggen tegen de westerse aanwe zigen: jullie kunnen ons toch niet be grijpen. Maar laten we reëel zijn over de huidige situatie: het westerse theo logisch -denken is in grote verwarring en de denkwijzen in de derde wereld vormen bepaald ook geen systeem. La- Dr. Niilus, de uit Litauen afkomstige Argentijnse jurist, die directeur is van de commissie var\ internationale zaken van de wereldraad, volgde het symposium heel gretig. 'Wij zijn nogal betrokken bij al het werk dat bij de VN gebeurt voor de formulering van de rechten van de mens. Daar ga je nu hetzelfde debat krijgen. Het wes ten heeft vrijheidsbegrippen die in zijn midden historisch zijn gegroeid via de VN algemeen, universeel, wil len maken. Maar nu gaan er steeds meer stemmen op in de Derde Wereld die zeggen: jullie woorden kennen we niet. Voor mij was het goed dat we deze discussie hadden. Het zou niet voor het eerst zijn dat in de oecume nische beweging tegenstellingen rij zen en de aandacht vragen nog vóórdat ze inslaan in de politiek'. De redactie benoudt tlcb het r» lit voor ons ter opname In dexe rubriek ooivanjfn me ningsuitingen verkort weer ie geven. BI] publlkatle wordt met de naam van de Inzen der ondertekend. Brieven kunav-t worden ge stuurd aan het sctretarlaal lootdredactie Trouw/Kwartet, postbus 859, Amsterdam. Rectificatie Het ingezonden stuk 'Zonden in het verkeer* (Tr/Kw 9.5.) was van W.A.G. Weststrate te Holten. Tevens was een gedeelte van de laatste zin weggeval len. Deze luidt in zijn geheel: Laten we dan, meer dan tot nu toe, te rade gaan bij andere landen, waar het per centage ongelukken, relatief genomen, minder groot is dan bij ons. Kabinetsformatie (30) Het bestuur van de AR-kièsvereniging 'Nederland en Oranje' te Bunschoten Spakenburg heeft (Tr/Kw 8 mei) een open brief aan Aantjes gericht, eindi gende met deze woorden: 'Naar uw tenten, o 'Israël!'. Een zeer toepasse lijk woord. Het is ontleend aan 1 Kon. 12 vers 16. De tien stammen keerden zich af vap het huis van Da vid en kozen de rebel Jerobeam tot koning. Een van diens eerste rege ringsdaden was (zie vers 28) dat hij twee gouden kalveren liet maken op dat het volk die zou dienen in plaats van Israëls God. Moge de ARP trouw blijven aan Israël's God en niet kie zen voor de gouden kalveren. Rotterdam W. Brak De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: Drs. J. Tamminga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. Kabinetsformatie (31) Onder degenen die 'Biesheuvel en de AR een éclatante overwinning hebben bezorgd 'was ook ik. Ik heb op de lijst aanvoerder gestemd, omdat ik ge leerd heb dat je op nummer 1 moet stemmen. Je stemt de partij, zo werd het ons vroeger gezegd. Welnu ik heb dat gedaan omdat ik hoopte dat de christelijke partijen sa men met de progressieve partijen een regering zouden vormen. Ik meen trouwens ook dat dit de kiezers meer of min is voorgehouden. Het is de verdienste van Aantjes dat ik dit keer niet voor de derde keer voor joker op de AR gestemd heb. En daarom mag hij van mij nog een hele tijd die be kwame fractievoorzitter blijven, die hij al jaren gebleken is te zijn. Wan neer men meent dat Aantjes en zijn medestanders zo'n hoge prijs betaald hebben, schijnt men de verslagen van de progressieve partijvergaderingen niet te volgen. Trouwens, hoe hoog zou de prijs geweest zijn als we een kabinet met de WD en DS'70 ge vormd hadden? De grondprijs en de huurprijs en nog wat van dat soort prijzen? Schiedam ds. C. van Zuylen Kabinetsformatie (32) Het zal de AR en RK wel veel stem men gaan kosten bij de volgende ver kiezingen. De heren Boersma en de Gaay Fortman doen er beter aan zich als lid te laten inschrijven bij de Par tij van de Arbeid. Bij de AR horen zij niet meer thuis. Van de heer Aantjes hadden wij een andere hou ding verwacht. De heer Biesheuvel liet hij in de steek. Hulde aan de heer Tilanus van de CHU die zich niet liet strikken. Yeenendaal mevr. F. C .Veenendaal-Muusse Kabinetsformatie (33) Bij de vorige verkiezingen hebben we lang geaarzeld om op de ARP te stem men omdat wij meenden dat er met deze WD geen werkelijk christelijke politiek valt te voeren. Wij waarderen het besluit van de meerderheid van de AR-fractie in de Tweede Kamer om hun steun te geven aan het kabi net Den Uyl, om zo tot een meer rechtvaardige samenleving te komen Groningen Henk v. Gelderen Arthur Gorter Kabinetsformatie (34) Zeker, de kiezers gaven Biesheuvel hun fiat voor zijn beleid door de winst van 1 zetel. Maar men moet toch wel een kind in de politiek zijn, om waar de twee andere christelijke partijen geweldig afbrokkelden, zodat er samen maar 48 zetels behaald wer den op een terugkeer van het kabinet Biesheuvel in een of andere vorm te hopén. Want dit zou alleen mogelijk zijn, wanneer alle leden van de drie chr. democratische fracties bereid wa ren met de WD en DS'70 in zee te gaan. hetgeen niet te verwachten was. En m.i. terecht, want niet alleen, dat met de WD in zijn huidige opstel ling zeker een radicaal-evangelische politiek ondenkbaar is, de ontwikke ling van de vakbeweging laat zulk een opstelling niet toe. Anders krijgen we hier de toestand, die in Engeland re gering en vakbeweging tegenover el kaar doet staan. Arnhem M. Goote Van een onzer verslaggevers SCHIPHOL Ook een aantal belangrijke geloofszendingen hebben zich op het opbouwwerk in Zuid-Soedan geworpen en doen thans een beroep op evangelische christenen, ook in Nederland, om er fondsen voor te helpen vormen. Met die boodschap kwam gistermid dag de Nieuw-Zeelander Ken Tracey In Nederland, waar hij werd ontvan gen door dr. J. B. A. Kessler van het Interkerkelijk coördinatie-comité ont wikkelingssamenwerking, het ICCO, dat namens kerkelijke en christelijke organisaties projecten bij de regering indient voor zgn. medefinanciering. Vier los van de wereldraad staande zendingsorganisaties, de Sudan Interi or Mission, de Africa Inland Mission, de Missionary Aviation Fellowship en de Sudan United Mission hebben sa men een commissie gevormd voor de wederopbouw van Zuid-Soedan. Zij hebben daar alle vier tot 1964 zending gedreven. In dat jaar werden buiten landse zendelingen het land uitgezet en de smeulende burgeroorlog kreeg het karakter van een wijdverspreide guerrillastrijd. Nu keren zij terug, niet voor rechtstreeks zendingswerk maar om door hun bijdrage in het op bouwwerk in het zwaar geteisterde Zuid-Soedan 'de liefde voor Christus te demonstreren'. De regering in Soedan heeft hen ver zocht op tien plaatsen klinieken in te richten en te bemannen en voorts hulp te verlenen bij het herstellen van huisnijverheid met name kleermakerij van smederijen, on dervijs, landbouw en 'townplanning' een al gauw verkeerd begrepen woord, waarmee de Soedanese rege ring bedoelt: het mogelijk maken van meer geconcentreerde bewoning ten behoeve van gemeenschappelijke voor zieningen. De bevolking leeft name lijk zeer verspreid. Het samenwerkingsorgaan van de sa menwerkende zendingen heet ACROSS en werkt los van, maar dui delijk gecoördineerd met de oecume nische hulporganen, die ook negen plaatsen kregen toegewezen. De leider daarvan is Bethuel Kiplagat uit Ke nya met wie dr. Tracey de directeur van ACROSS voortreffelijk samen werkt. Lessen uit Nigeria De Nieuwzeelander, oorspronkelijk tandarts, daarna in dienst van Sundan Interior Mission getreden, heeft ook werk van andere geloofszendingen ge coördineerd bij de wederopbouw na de Nigeriaanse burgeroorlog en daaruit de nodige lessen geleerd die in Soedan kunnen worden toegepast. Een daarvan is dat veel meer gebruik moet worden gemaakt van improvisa tiekunst van plaatselijke ambachtslie den, die uit lege benzineblikken een smidse optrekken en van rails aambeelden vervaardigen. Er moet niet teveel kant en klaar worden gele verd. want voor vernieuwing en repa raties moet men niet op het buiten land aangewezen zijn. 'Ds. Groenenberg heeft ongelijk' Van een onzer verslaggevers DEN HAAG Ds. M. Groe nenberg heeft ongelijk met zijn kritiek op het crematoriumbe- zit aan platen. Ieder kunnen wij op zijn wenken bedienen Dat zegt de heer J. W. van Eek, directeur van de vereni ging voor facultatieve crema tie. Twee weken geleden citeerden wij ds. Groenenberg in de rubriek 'Uit de kerkbladen'. In Hervormd Utrecht schreef hij op zichzelf al het land te hebben aan die 'inge blikte muziek' in de aula van het crematorium en te verlangen naar de organist van het kerkhof. Maar d? emmer liep bij hem over, toen hij eens snel een lied, dat er niet was, wilde vervangen door een an der en merkte, dat de kerkelijke liederenvoorraad zeer beperkt was. 'Misschien heeft zo'n stichting wei nig geld of zitten er alleen maar mensen zonder smaak in. Of men sen die kerkelijke liederen voor geen cent interesseren. Maar zou het nou zo gek zijn, als we als ker ken eens een heel stel platen zou den aanbieden?', aldus ds. Groe nenberg. Daar is directeur Van Eek (zijn vader was zelf organist in een ge reformeerde kerk) nu verdrietig over. 'Geld hebben wij genoeg voor een paar platen extra. En van goede smaak getuigt de opzet van onze gebouwen toch wel, zou ik menen.' Hij laat lijsten zien, die van een indrukwekkend platenbezit getui gen. Het crematorium Ockenburgh te Den Haag heeft de beschikking over zo'n 150 religieuze platen. Rotterdam-Zuid en Dieren hebben zelfs keus uit meer dan tweehon derd. Daaronder zijn psalmen, ge zangen, liederen uit de bundel van Johannes de Heer, gregoriaanse liederen. Wensen Bij andere crematoria mag dat dan wat minder zijn. Maar dat is geen enkel bezwaar, mits men zijn wen sen tijdig kenbaar maakt. Wanneer de uitvaartondernemer de plechtig heid met de familie bespreekt, kan de familie haar wensen ten aan zien van de muziek uitspreken. Is een lied niet beschikbaar, dan raadplegen wij een centrale platen- catalogus en proberen wij er als nog aan te komen. Natuurlijk heeft de dominee, als het goed is, al ruim van tevoren contact met de ondernemer en de familie. Het komt dan ook vaak voor, dat de dominee ons belt met de vraag: heeft u dit of dat, hoe wel ik overigens de wens van de familie doorslaggevend vind. Ook staat het de familie vrij, eigen platen of geluidsbanden te doen spelen. En zelfs is het mogelijk, dit men zelf een orgeltje mee neemt en daarbij zingt. Dat wij platen beschikbaar hebben, is een tegemoetkoming aan de familie, maar men is aan de beschikbare collectie echt niet gebonden. Inder daad, wij hebben bewust het orgel in de meeste van onze aula's afge schaft al was het alleen maar van wege de moeilijkheid, om aan goe de organisten te komen. Zou de heer Van Eek toch niet blij zijn met een eventueel cadeau van de Utrechtse kerken? De heer Van Eek: Waarom? Wij zijn baas in eigen huis. Als wij uitbreiding van ons platenbezit nodig vinden, kunnen wij daar heus zelf nog wel voor zorgen. Commissie Ds. Groenenberg houdt, gehoord het verhaal van de heer Van Eek, zijn klacht staande. 'Het is trou wens de klacht van vele van mijn collega's. Onze ervaring is, dat wat je wenst, er nooit is. En als er geld genoeg is, dan moet het be stuur dat maar eens aan de plaat selijke mensen, althans hier in Utrecht, overbrengen. Ja natuur lijk, je mag je eigen platen mee brengen, maar dat vertik ik. Het is mij bekend, dat andere cre matoria beter in hun religieuze platen zitten dan hier in Utrecht Maar als je die gaat selecteren, valt zeker de helft af, die veel te sentimenteel zijn voor een kerke lijke plechtigheid. De vereniging vóoor facultatieve crematie zou een commissie moeten benoemen van mensen, die werkelijk ver stand hebben van kerkelijke begra fenissen, en deze 'zou een verant woorde lijst van liederen moeten opstellen'. Weigeren Ds. Jac. Pannekoek, hervormd pre dikant te Halfweg, heeft dezelfde klacht als ds. Groenenberg, en dan speciaal met betrekking tot Drie- huis-Westerveld. Sinds kort is de situatie daar zo, dat men de be schikking heeft over 32 banden van steeds drie muziekstukken. Daarvan is er maar één met kerk liederen. In zijn kerkbode waar schuwt ds. Pannekoek zijn gemeen teleden: 'Iedereen die zich momen teel nog in Driehuis-Westerveld wil laten cremeren, moet erop be dacht zijn, dat de kans bestaat, dat een predikant zal weigeren bij de crematie aanwezig te zijn'. Ook van de zijde van dit cremato rium verzekerde men ons, dat men niet aan de aanwezige banden ge bonden is. Ds. Pannekoek is toch voornemens deze zaak ter sprake te brengen in de classis Haarlem van de hervormde kerk, om tot een gezamenlijke gedragslijn te ko men. ROTTERDAM Dinsdag 29 mei wordt op Woudschoten te Zeist de derde charismatische theologische conferentie gehouden. Deze gaat uit van de charismatische werkgemeen schap Nederland. Dit keer staat 's morgens een referaat van ds. W. W. Verhoef uit Vlaardin- gen op het programma over 'Kruisthe- ologie en pinksterenthousiasme'. 's Middags zal prof. dr. W. Smet SJ uit Antwerpen spreken over de katholie ke pinksterbeweging in de Verenigde Staten. De dag, die onder leiding staat van dr. K. J. Kraan uit Rotter dam, wordt besloten met een toewij- dingsdienst onder leiding van ds. J. H. Karelse uit Emmeloord. Nadere in formatie kan worden aangevraagd bij dhr. W. van der Giessen, Abeehveg 238, Rotterdam. (ADVERTENTIE) Dokter Ken Tracey, directeur van ACROSS. Nigeria en Soedan vergelijkend, twee Afrikaanse landen waar na een bittere burgeroorlog een opmerkelijke verzoe ning heeft plaatsgehad, vertelde de heer Tracey dat Soedan nooit die on middellijke dreiging van een massale hongerdood heeft gekend omdat de mensen zich gedurende de burgeroor log op allerlei manieren konden blij ven voeden, maar dat anderzijds het herstelwerk er veel moeizamer zal gaan dan in Nigeria omdat er vrijwel niets is noch op het gebied van technische middelen, noch op het ge bied van verbindingen. De medewerkers van ACROSS zitten niet in hun vroegere zendingsgebie- den ze worden nu vaak door de anglicaanse zendingskerken waar ze werken uitgenodigd te komen preken. En als het op uitnodiging van deze kerken gebeurt, staat de regering het toe. vertelde de heer Tracey. Bijdragen voor ACROSS kunnen wor den overgemaakt op gironummer 813198 te Zutphen, ten name van de penningmeester van de Nederlandse Gemeenschap voor Wereldevangelisa tie met vermelding: ACROSS. L AMSTERDAM Op zaterdag 26 mei zal in Ermelo een informatie-dag wor den gehouden met betrekking tot de plannen om te komen tot een sociale academie op gereformeerde grondslag. De bijeenkomst wordt gehouden in het hervormd kerkelijk centrum, Jeugdkant 20 en begint om half elf. 10 MEI ,r Je ontkomt er niet aan, de»p blijven voor die het meemaa herinnering. Die tiende meia weer drie en dertig jaar gel n werd wakker in mijn opkwi een provinciestadje. Van verU geronk tot mij door. Aangezie week daarvoor ergens gepre waar mijn slaapkamertje 2 soort smederij grensde, dacht s dat ik daar nog lag. Maar dai je ogen open en je ziet dat t zo is. Het is iets anders. Heil heel vroeg en het zijn vliegtn f' springt je bed uit, je ziet mt m straat, je ziet ze wijzen en r het woord 'oorlog' vallen. Ik e me dat ik het niet zo snel t werken. Er kwam nu een he a lijke periode, dat maakte ik a bewust. Ik wist niet wat nor maar ik had er geen goede tingen van. Ik boog m'n knieën dat ik iets ging doen. Ik besifg ik daar nooit alleen doorheen a men en ook nooit alleen a a aankunnen wat nu van mij v t werd. Ik weet niet meer prei ik gezegd heb. Dat doet er ni« j toe. Nu is het allang geen meer, het is vredestijd en als a nen niet bedriegen gaan de vi kaar vinden in een overeenst i die tot een duurzame vrecle ut den. Dat hoop ik tenminste i; met mij. Toch is het leven er|el makkelijker op geworden. Het wikkelder. We hebben er, zo u wel eens, nog meer moeite r t met die oorlogstijd. Met al dit a die op ons afkomen, met al dei ties waarin een groeiende i it ons verplaatst. En of een menfe hoofd buigen of z'n knieën, da o 't belangrijkste, maar ik dacht» het ons niet konden veroori 1 menen dat we er vandaag we t doorheen kunnen komen. M.F. k Van een onzer redacteuren AMSTERDAM Naar aanleiding van hetgeen wij opmerkten over de relatie van de gereformeerde kerken tot de theologische faculteit van de Vrije Universiteit te Amsterdam (in Tr./Kw. van 4 mei jj., in het artikel tje 'Een telefoon, een stelling en een brief') ontvingen wij een brief van prof. dr. G. J. Sizoo, voorzitter van de vereniging voor wetenschappe lijk onderwijs op gereformeerde grondslag, waarvan de VU uitgaat. Daarin zet hij uiteen welke rol de ge reformeerde kerken (via haar genera le synode) speelt. Prof. Sizoo: 'Gaat het nu om een hoogleraar in de theologische faculteit, die betrokken is bij de opleiding van predikanten in de Gereformeerde kerken, dan zal dit bestuur niet tot benoeming kunnen besluiten, dan nadat de voordracht ter beoordeling is toegezonden aan de De- putaten, die door de Gereformeerde Synode zijn aangewezen voor het oefe nen van het verband met de theologi sche faculteit der Vrije Universiteit en nadat deze Deputaten bericht heb ben dat zij zich met de voordracht kunnen verenigen. Zijn Deputaten over deze zaak niet eenstemmig dan kunnen zij de voordracht ter beoorde ling aan de Synode voorleggen, wier oordeel dan beslissend is. Een en ander berust op de overeen komst, die tussen de Gereformeerde Synode en de Vereniging voor weten schappelijk onderwijs in 1908 werd gesloten en laatstelijk in 1969 met een enkele wijziging opnieuw is vast gesteld. De overeenkomst houdt o.a. ook in, dat de betrokken hoogleraren lid moe ten zijn van de Gereformeerde Kerk van hun woonplaats, en dat zij een door de Synode vast te stellen verkla ring van trouw aan de belijdenis der Gereformeerde Kerken ondertekenen alsmede dat de Deputaten namens de Synode toezicht uitoefenen op het on derwijs dat door de hoogleraren wordt gegeven'. Tot zover uit de brief van prof: Sizoo. NED. HERVORMDE KERK Beroepen te Nieuwe-Tonge: Schuurman te Putten; door synode de nhk tot pred. voorl gew. werkzaamh. (pred.-direkj bond voor inw. zending op| grondsl.)G C. Snoei te Reeui Hendrik Ido Ambacht (toez.); van Niekerken te Hattem Benoemd tot scriba v. d. proi verg. Overijssel: B. J. Banni Tubbergen, die deze benoeming aangenomen. Aangenomen naar Amstelvj (toez.): J. Hoekert te Spijl naar Windensheim: JM Kievit ti luinen; naar Naaldwijk (toez.)j Wtenweerde te Grootebroek-B< spel. Bedankt voor Meerkerk: G. te Oldebroek. GEREF. KERKEN Beroepen te Haarlem: dr. H. wenhoven te Vlaardingen. GEREF. KERKEN (VRIJG) Beroepen te Dokkum: D. Gi •Huizum. GEREF. KERKEN (VRIJG). Bedankt voor Heerenveen: J. kind te Krommenie. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Doesburg: D. Bi^ Veenendaal. W. G. van Senus. Guido Geze vensloop en dichterschap. Lan (België). 1973. 136 blz. 4.25 krijgen door overschrijving VS (portokosten inbegr.) op giro t.n.v. de schrijver, Staringl Ridderkerk). Dit boekje is in geen enkel een aanwinst voor de Gezel tuur. Van Senus biedt namelj der een bloemlezing uit werk dan een boek waarin leven en dichtwerk min of mi gaand aan beschouwing onderb De biografische gegevens mier en geen van alle verrassei wie ook maar even iets van weet; een analyse van de poel breekt. Van Senus volgt de zo'n beetje door zijn oeuvre b teert volop verzen die hem fri of typerend lijken. Het boekje eigen kosten uitgegeven meer het verslag van een bt ring, maar dan wel een verslag veel argumenten, of het moe dat het werk van Gezelle voor spreekt. Dat is natuurlijk mai ten dele waar, en in elk gevi reden voor een boekje als di zich niet aangesproken voelt zelle wordt door het lyrisch en asme van Van Senus ook n! keerd. Wat te denken van een commentaar als: 'Het gedichtji nen' geeft een kille dag weer; te koude en de fijne motregen onwillekeurig huiveren.' Van laat Gezelle spreken, maar er wel steeds even tussen met si rende, geen analyserende opn gen als 'dit wonderschone vers is jammer; er valt over het Gezelle genoeg interessants te ARNHEM De varkenspest i derland breidt zich uit. 0| heeft de veeartsenijkundige die het district Gelderland deze ziel signaleerd in de gemeenten Bar en Ede. In Barneveld, Kooti broek, Wekeron e nEde zijn fi bedrijven besmet. In de wijde ving is het vervoer van varkei boden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2