Zonde: iets warms, plezierigs
Duitse bisschoppen fel
gekant tegen abortus
Afrika-jaar: show, debat,
informatie en prijsvraag
-I
Boekenetala:
ontvingei
Oplage Groot Nieuws
is nu 140.000
Kort geding in
Utrechtse Janskerk
Spaanse nonnen 'verslaan' mieren
Interkerkelijke dienst
Nieuw onderzoek
lijkwade Turijn
weer bijbels
Gij seneenheid
met Rome voorop
[793 biz):
)a (829 bl
cahier.'
ng van
MUNCHEN (KNA) Zeer scherp hebben de Duitse bisschoppen zich gekant tegen een verruiming van
de abortus-wetgeving. In een brief, die zondag in alle r.k. kerken in de Bondsrepubliek is voorgelezen,
schrijven de bisschoppen, dat de ervaring in alle betrokken landen uitwijst, dat de bescherming van het
wordende leven vermindert, wanneer abortus wettelijk wordt toegestaan.
Nadrukkelijk wijzen de bisschoppen
het voorstel van socialisten en libera
len van de hand, om abortus tijdens
de eerste drie maanden van de zwan
gerschap niet langer strafbaar te stel
len. Ook keren zij zich tegen een ver
ruiming van de indicatieregeling.
Volgens de brief verdient geen staat
de naam sociale staat, wanneer welke
sociale nood dan ook het doden van
een ongeboren mens kan rechtvaardi
gen. Slechts wanneer de staat bereid
is, aldus de bisschoppen, het recht op
leven van een ongeboren mens te be
schermen en de schending van dit
recht strafbaar stelt, verdient deze de
naam rechtstaat.
Uitzonderingen
Alleen wanneer aan deze voorwaarden
wordt voldaan, kan de wetgever in
zeer ernstige conflictsituaties afzien
van strafvervolging, zo schrijven de
bisschoppen. 'Maar ook in deze geval
len betreft het slechts uitzonderingen,
die precies en nauwkeurig in de wet
omschreven dienen te worden.' Zij
voegen hieraan toe: 'Wij bisschoppen
moeten echter nadrukkelijk verklaren:
zedelijk geoorloofd is een abortus
nooit, ook niet in ernstige conflictsi
tuaties. De mens en de maatschappij
staan onder het gebod van God 'Gij
zult niet doden.'
Uitgangspunt voor de onvoorwaarde
lijke bescherming van het leven tegen
abortus provocatus is voor de bis
schoppen het volgens hen wetenschap
pelijke feit, dat het menselijk leven
vanaf het eerste moment van de con
ceptie bestaat en dat het embryo niet
een 'voormenselijk' stadium kent.
Bij het recht op persoonlijke ont-
plooïng en een vrije gewetensbeslis
sing moet men volgens de bisschop
pen rekening houden met de rechten
van anderen. 'Wie hier spreekt van
Kardinaal Doepfner
het beroofd worden van een mondige
gewetensbeslissing, versluiert de zede
lijke en juridische feiten.'
De bisschoppelijke brief, vergezeld
van een persoonlijk schrijven van kar
dinaal Doepfner van MUnchen, is toe
gezonden aan alle leden van de
Bondsdag. Het is nog nooit voorgeko
men, dat de bisschoppen zich in deze
vorm tot de Bondsdag hebben gericht.
In een oplaag van drie miljoen exem
plaren wordt de brief verspreid.
In een eerste reactie zei de fractielei-
AMSTERDAM Groot nieuws voor
u, de vertaling van het nieuwe testa
ment in omgangstaal, die in novem
ber verleden jaar verscheen beleeft
thans zijn derde druk. De eerste druk
van 30.000 exemplaren was verleden
jaar in een week uitverkocht. De
tweede van 70.000 is zo goed als uitge
put De derde druk bedraagt 40.000
exemplaren zodat de totaaloplaag nu
140.000 is.
X
schrijft
ons
men
Links is link
De kabinetsformatie is uitgelopen op
een linkse regering. De progressieve
drie zullen een duidelijk overwicht
hebben, zodat van confessionele zijde
een gelijkwaardige invloed op het re
geringsbeleid nauwelijks merkbaar zal
zijn. Het niet meemarcheren van de
CHU is alleszins begrijpelijk, redelijk
en voor een politieke duidelijkheid
gewenst. Tilanus ijverde voor de gul
den middenweg van een zuiver natio
naal democratisch beleid, zijnde ook
echt Christelijk-Historisch. De zakelij
ke opstelling van de CHU tegenover
het nieuwe kabiet getuigt wederom
van het verzoenende en intelligente
element van deze Unie in de partijen,
om het land regeerbaar te maken.
Den Uyl durfde de massa te misleiden
door de bewering dat de CHU de ka
binetsformatie ophield; in zijn onder
bewustzijn moet hangen het feit dat
hijzelf (met zijn soortgenoten) veelal
de zittingen der Tweede Kamer met
allerlei gedraai ophield. Biesheuvel
zei onlangs dat Den Uyl een gevangene
was van zijn eigen programma, maar
nu zitten de AR en de KVP vast in
het blok van Den Uyl en mogen zij
de slaphangende kleurloze wimpel
vormen aan de rode vlag.
Den Haag
J. R. Fuchs
Milieuvervuiling
Hoewel blijkens een artikel op de
voorpagina bewezen is dat de Chemi
sche Industrie Rijnmond de schuldige
is, is het nog niet zeker of deze doch
teronderneming van de Staatsmijnen
gestraft zal worxen. Zo ja, dan zal
men een boete moeten betalen aan de
Staat die toevalkig eigenaar is. En
vraag, waarop ik het antwoord wel
weet: Kan bij bewezen wanbeheer de
vestigingsvergunning van een bedrijf
ingetrokken worden, ook van een
dochtermaatschappij van de Staatsmij
nen?
Den Haag
A. Bronsveld
Kabinetsformatie (23)
Het is kiezersbedrog wat we vandaag
de heer Aantjes /ien doen met het
door velen in de ARP gestelde ver
trouwen. De visie van de heer Bies
heuvel behaalde een eclatante over-
der van de SPD Wehner. dat hij de
brief beschouwt als een belangrijke
bijdrage in de discussie. Met de bis
schoppen benadrukte hij de gewetens
vrijheid van alle betrokkenen, inbe
grepen de leden van de bondsdag, die
volledig vrij moeten zijn in hun be
sluitvorming over de herziening van
de abortusparagraaf.
UTRECHT Op zondag 13 mei (van
19 tot 20 uur) zal een merkwaardig
experiment plaats vinden in de Jans
kerk in Utrecht. Daar zal dan een
kort geding worden gehouden con
form het model dat uit zondagavond
televisie-uitzendingen bekend is. Het
kort geding wordt voorgezeten door
mr. P. H. Bakker Schut. De stelling
luidt: 'Voor maatschappij-hervorming
is het conflict-model noodzakelijk'. De
kerkgangers fungeren als jury.
Pleiter voor de stelling is: dr. P. H.
van Gorkum. lid van de tweede kamer
voor de PPR en lid van de verbonds
raad van het CNV, terwijl als pleiter
tegen de stelling optreedt: mr. G. H.
O. van Maanen, secretaris van de raad
van bestuur van de Scheepvaartunie.
De getuigen vóór de stelling zijn:
de heer J. van der Doef, vakbondsbe
stuurder van het Nederlands Katho
liek Vakverbond en drs. Th. A. J. M.
Jonkergouw, arbeid-socioloog. De ge
tuigen tegen de stelling zijn: mr. A.
Vaandrager, medewerker bij Philips
en drs. J. B. M. Edelman Bos, direc
teur Bosboom en Hegener te Amster
dam. Het kort geding wordt georgani
seerd door de werkgroep evangelie en
bedrijfsleven, uitgaande van de
Utrechtse stedelijke raad van kerken
en de commissie voor bijzondere dien
sten der hervormde gemeente.
Een groep Spaanse nonnen heeft na zes jaar hard werken de strijd tegen de witte mieren nagenoeg ge
wonnen. In 1967 ontdekten de nonnen van het Purisima Klooster in Benicarlo, Spanje, dat deze diertjes
bezig waren om hun klooster te vernietigen. Zij besloten toen hun klooster te herstellen en de belagers
te verslaan. Zes jaar werkten de zestien nonnen als bouwvakkers, met als resultaat dat het klooster nu
geheel gerestaureerd is.
AMSTERDAM Zondag 13 mei, aan
vang 10.30 uur, wordt in de Marana-
thakerk, Kuinderstraat, een interker
kelijke dienst gehouden voor zieken
en gehandicapten. In deze diensten
zal tevens het Avondmaal worden be
diend. Het Rode Kruis verleent mede
werking. Voor vervoer en begeleiding
dient contact te worden opgenomen
met de heer H. W. van Weerdhuizen,
Hoenderdiepstraat 27 Amsterdam
Zuid, na 19 uur: Via telefoon 736296.
winning. Maar de heer Aantjes
negeert deze en kent de ARP een bij-
wagenrol toe in een kabinet-Den Uyl.
Hopelijk staat de heer Aantjes bin
nenkort zijn zetel af aan winnaar Ba
rend Biesheuvel. In hem zie ik de
man die de ARP weer een duidelijk
'politiek gezicht' zal geven.
Heemstede J. H. Broek Roelofs
Kabinetsformatie (24)
Laten de heren Veerman en Aantjes
hun zetels spoedig ter beschikking
stellen. Zij tolereerden kiezersbedrog
door het door nog geen 2 pet de ARP-
stemmers verkozen 'plan-Boersma' te
laten prevaleren boven het verkiezings
devies. Laten de heren Boersma en
De Gaay Fortman sr. niet langer in
naam der ARP mogen optreden. Ze
negeerden doelbewust de ruim 90 pet
der ARP-stemmers die duidelijk voor
het beleid Biesheuvel kozen. Moge de
heer Biesheuvel de leiding der ARP
weer spoedig op zich willen nemen!
Ook het landsbelang vereist een
krachtige leider die onze partij op
nieuw een duidelijk evangelisch en
politiek gezicht weet te, geven!
Haarlem
II. Dcurloo
Kabinetsformatie (25)
Open brief aan Aantjes
Het bestuur van de AR-kiesvereniging
•Nederland en Oranje' te Bunschoten-
Spakenburg heeft met ontsteltenis
kennis genomen van de deelname van
de ARP onder uw leiding aan
een links kabinet. Dit in tegenstelling
tot de karaktervaste houding van de
CHU. Het gaat ons verstand ver te
boven dat u met de progressieve drie
heeft aangepapt (incl. christenhater
Gruyters). En dit nog wel tegen de
overgrote meerderheid van de achter
ban!
U heeft een tijdbom geplaatst in de
ARP. Dit kunt u nooit meer goedma
ken al zou u dag en nacht gaan wer
ken! Uw handelwijze zal als een
zwarte bladzijde voor de ARP, de ge
schiedenis ingaan.
Tenslotte delen u nog mede, dat wij
onze samenwerking aan een enquête
voor een model gemeente en pro
vincieprogram onder de leden in
de gemeente Bunschoten, stopzetten.
Wij zijn uitgeblust.
Wij groeten u en roepen alle werke
lijk AR-gezinde makkers toe: Naar uw
tenten, o Israël!
Bunschoten
het bestuur
voorz. W. J. v. d. Brink
secret Joh. Vedder
Kabinetsformatie (26)
Als anti-revolutionair vraag ik: Moet
onze partij kapot gaan aan acht perso
nen die voor een regering-Den Uyl
gestemd hebben? Laten die mensen
terwille van het voortbestaan van on
ze partij hun bestuursfunctie aan
mensen overgeven, die wèl nee dur
ven zeggen tegen zo'n regering die he
lemaal niet zo tegen revolutie is. La
ten wij als anti-revolutionairen pal
staan in deze moeilijke tijd en ook
door onze christelijke politiek mee
werken aan de uitbreiding van Gods
koninkrijk. Om die reden wil ik u
dan ook opwekken: blijft op de AR
stemmen.
Veenendaal
II. Haan
ROME (AFP). De lijkwade van
Turijn zal waarschijnlijk opnieuw aan
een wetenschappelijk onderzoek on
derworpen worden. Een internationa
le commissie van medici, biologen en
chemici is aangewezen. Dit heeft de
bekende deskundige inzake de Turijn-
se lijkwade, mgr. Giulio Ricci, meege
deeld. Mgr. Ricci wees erop, dat de
r.k. kerk het onderzoek aanmoedigt,
omdat de lijkwade evenzeer een voor
werp van wetenschap als van geloof
is. Volgens mgr. Ricci hebben eerdere
onderzoeken de echtheid van het doek
bevestigd. Een foto-negatief van het
doek, gemaakt in 1898, laat de indruk
zien van het lichaam van een gekrui
sigde.
De lijkwade van Turijn is een onge
veer 4 meter lange linnen doek, waar
op het gehele lichaam van een ge
kruisigde van voren en van ach
teren is afgedrukt. Zij werd in het jaar
325 uit Jeruzalem meegenomen naar
Constantinopel door de moeder van
keizer Constatijn, Helena. Volgens
Mgr. Ricci, die vele jaren alles wat op
de lijkwade betrekking heeft, heeft
bestudeerd, is de wade de eerste tijd
zorgvuldig door de christenen van Je
ruzalem bewaard om na de vernieti
ging van de stad te worden overge
bracht naar Edessa. In de vierde eeuw
is de doek in Constantinopel om dan
via Frankrijk in Italië te belanden.
Sedert de 15e eeuw is het Huis van
Savoye officieel eigenaar van de doek.
AMSTERDAM —Voor het Neder
landse bijbelgenootschap en de zen
ding (Nederlandse zendingsraad) is
1973 Afrikajaar. Een eeuw na David
Livingstone wil men speciaal de aan
dacht op dit wereldeel richten. Dit te
meer, omdat velen wel van de Afri
kaanse wereld in beroering kennis ne
men, maar niet of veel minder over
de mensen, hun verhoudingen onder
ling', hun denken, hun omstandighe
den daar.
Om te beginnen is een multi-diashow
(op drie schermen met geluid) ge
reedgekomen, die 'Met het oog op Af
rika' heet. Deze wil iets van het au
thentieke Afrika laten zien. De toe
lichtende dialoog okomt van een Eu
ropese en éen Afrikaan. Deze show
werkt aan op: onder welke voorwaar
den kunnen 'woord en dienst' zinvol
functioneren; daar en hier? Proef-
voorstellingen zullen worden gegeven
op 8 mei in Sneek (Amicitia), op 9
mei in Arnhem (Provinciehuis), op
10 mei in Leidschendam (openlucht
vertoning in het winkelcentrum Leid-
senhage, waar de gezamenlijke kerken
een presentatiecentrum hebben), op
11 mei in Rotterdam (Atrium) en op
13 mei in Amsterdam (Spuikerk). De
show kan bij het NBG aangevraagd
worden.
Verder brengen NBG en zendingsraad
diaseries, informatie-, discussie- en ac
tiemateriaal over Afrika uit. Met name
ook voor jongeren: van kleuter- tot en
met voortgezet onderwijs, van kinder
clubs tot jeugssociëteiten.
Vanwege het Afrikajaar is ook een
prijsvraag uitgeschreven voor een stu
die over 'Afrika in de bijbel'. Het
moet een bijbelstheologische studie
zijn over Afrika zoals het voorkomt
en belicht wordt in de bijbel. Er zijn
drie prijzen voor beschijbaar, respec
tievelijk van tweeduizend, duizend en
vijfhonderd gulden. Enkele hooglera
ren hebben in de jury zitting geno
men. Inzendingen voor in mei 1974 te
zenden aan de afdeling missiologie
van het Interuniversitair instituut
voor missiologie en oecumenica, Boer-
haavelaan 43, Leiden, waar ook nade
re inlichtingen worden gegeven.
LONDEN De wereldbond van bij
belgenootschappen heeft van de Roe
meense orthodoxe kerk het verzoek
ontvangen bijbeldrukpapier te sturen
voor 100.000 bijbels. Het drukken ge
beurt op de nieuwe drukpersen van
de drie eeuwen oude drukkerij van
het partiarchaat. Produktie van deze
nieuwe oplage zal ongeveer 18 maan
den vergen.
Sedert 1968 kreeg deze kerk toestem
ming om 250.000 bijbeluitgaven (on
der meer 100.000 bijbels) te drukken
op papier dat door de wereldbond ter
beschikking werd gesteld en door bij
belgenootschappen in het westen, waar
onder het Nederlands bijbelgenoot
schap, werd gefinancierd.
De Roemeens orthodoxe kerk heeft de
wereldbond ook verzocht 5.000 evange
lies van Matthelis in braille te druk
ken voor blinden. Deze evangelies zul
len in het westen worden geprodu
ceerd en mogen in Roemenië worden
geïmporteerd. De bijbelgenootschap
pen hebben van deze nieuwe bijbels
en de evangelies in braille 322.000
gulden uitgetrokken.
ROERMOND Bisschop Gijsen wil
primair in eenheid met de heilige
stoel van Rome denken en handelen.
Hij zei dit in een toespraak tot de di
ocesane pastorale raad van zijn bis
dom. 'Ik heb nauwe contacten met de
paus en met de Vaticaanse instanties.
Ik houd hen op goed op de hoogte
van wat hier leeft en verdisconteer
hun visies in mijn beleid'.
Sprekend over zijn veelbesproken
'proeve van 'n visie' zei de bisschop,
dat deze geen andere betekenis heeft
gehad, dan een poging om aan te ge
ven hoe ieders taak in kerk en wereld
van vandaag moet worden gezien en
vervuld. Deze poging is geen dogma.
Zij kan steeds worden aangevuld of
herzien. 'Mijn denken laat zeker
ruimte voor andersdenkenden en ik
ben bereid tot overleg', aldus bisschop
Gijsen.
De inleiding van de bisschop droeg
overigens volgens woordvoerders van
vier van de vijf regio's een te abstract
en theologisch karakter. Volgens hen
had bespreking daarom geen zin. Een
van de raadsleden sprak van een
'loodzware vertaling van de blijde
boodschap'.
De woordvoerster van Midden-Lim
burg noemde de inleiding een herha
ling van de beginselverklaring van
bisschop Gijsen van 20 januari. De
vragen over de pluriformiteit in de
kerk die toen zijn gesteld, zijn niet
beantwoord. Ze" betuigde wel erkente
lijkheid voor de toewijding van de
bisschop steeds omgekeerd evenredig
dom. Een dei* leden zei, dat de duide
lijkheid van de antwoorden van de
bisschop steed somgekeerd evenredig
is aan de lengte.
Een straat-enquête op een zonnige middag in Am
sterdam leerde de redactie van De Strijdkreet, dat
bepaalde woorden voor christenen klare taal, maar
voor anderen koffiedik zijn. Een greep uit de ant
woorden op de vraag: Waar denkt u aan als ik zeg
'zonde'?:
'Vloeken-sex (man, 53). Verouderd idee. zwakheid
(man. 28). Tegenwoordige tijd (vrouw, ca. 68).
Wel van gehoord (meisje, ca. 20). Oorlog (man.
ca. 30). Boter op je hoofd (vrouw, 65). Zonde! Ik
kreeg 't gevoel van dominees (meisje 17). Nou,
dan ga je naar de kerk (meisje, 16). Als je geld
verliest (vrouw, 55). Inbreken (echtpaar, 70). Ver
keerde dingen, sigaretten pikken van Piet (meisje,
17). Iets warms, plezierigs (vrouw, 60). In ver
band met de Bijbel, dingen die je niet mag doen
(man. 21). Vrouwen (jongen, 18). (Heel
verbaasd:) 'Wat is dat?' (meisje, 17). Bestaat écht
niet (vrouw, 59). Ja, ach, wie zal zeggen wat 't is?
(vrouw, 57). Pesten (meisje, 16). Vreemd gaan
(meisjes, ca. 15). Moord, stelen (vrouw, 50)'.
In Ter Herkenning, het nieuwe tijdschrift voor
christenen en joden, zegt mgr. A. C. Ramselaar
een aantal feiten op een rijtje over de zendingsac
tiviteiten in Israël: Mgr. Ramselaar:
'1. Van de bestaande christenkerken in Israël gaat
geen noemenswaardige wervingskracht uit. Heel
hun verschijningsvorm is dusdanig antiquarisch of
vervreemd, dat gezegd kan worden dat zij eerder
tegengif kweken.
2. De Israëli's zijn praktisch immuun voor over
gang naar het christendom. Ongetwijfeld komen
er gevallen voor. zelfs spectaculaire. Zij zijn zo
duidelijk door bijzondere omstandigheden be
paald. dat de christenen gauw spreken van een ge-
nadewonder. Juist omdat zij als wonder moet wor
den gezien, bevestigen zij het uitzonderingskarak
ter. De joden zijn immuun doordat een eeuwen
lange vervolging hen afschermt, omdat de hou
ding van de meeste kerken over de wereld kenne
lijk niet vrij is van antisemitisme en de joden als
grootste taak zien hun joodse identiteit nieuwe
vorm te geven.
3. De overgrote meerderheid van de Israëli's wil
een moderne staat waarin de menselijke waardig
heid, dus ook godsdienstvrijheid ten volle wordt
erkend. Zij zien dat juist als een der kentekenen
van een joodse staat.
4. De joodse instanties, voor allen de regering,
weten heel goed dat zeer vele christenen in Israël
enthousiast steun verlenen aan het bestaan van
een joodse staat. Zij waarderen dat en maken er
begrijpelijk gebruik van. Israël erkent de betrok
kenheid van Islam en christendom op het land.
De eeuwen van onderdrukking vormen niet enkel
een zwarte vlek in de geschiedenis. Er is ook nog
iets anders gebeurd. De stad Jeruzalem en het
land Israël is niet meer denkbaar zonder die be
trokkenheid. Deze houdt meer in dan een bron
van inkomsten door toerisme en pelgrimage. Dat
begrip is uit de joodse ideologie niet weg te den
ken. Hiermee hangt samen het schijnbaar oneven
redig aantal priesters en religieuzen in het land.
Deze zijn er niet voor gewone pastorale bediening
noch voor missie-activiteiten. Er zijn er zeer velen
alleen voor bijbelstudie, godsdienstgeschiedenis,
archeologie, taalwetenschap enz. De samenwerking
met de joodse instanties in alle geledingen is zeer
goed te noeme
Uit de kerkbladen
5. De grote meerderheid der christenen is ara-
bisch. Het is geen Israëlisch belang als christen
zijn en arabisch leven in Israël identiek zou wor
den. De herkenning van deze feitelijkheid wijst de
weg naar vreedzame coëxistentie en vruchtbare sa
menwerking. Het is olie op het vuur gooien als
buitenstaanders dreigend gebaren, dat de wereld
niet zal dulden als er maatregelen worden geno
men tegen missieactiviteit'.
Het is wel geen kerkblad, maar wij maken in deze
rubriek graag melding van het Oost-Europanum
mer van de Internationale Spectator (Alexan-
derstraat 2. Den Haagj, dat waardevolle documen
tatie bevat over de positie van de kerken in de
Sowjetunie. Wij geven hier een fragment uit het
verslag van een proces tegen twee afgescheiden
baptisten, januari 1972 in Nikolajev (Oekraine).
De genoemde Zjoltonozjko werd uiteindelijk ver
oordeeld tot drie jaar streng regime.
Rechter: U overtreedt de wet op de religie. Uw
broeders en zusters van de geregistreerde gemeen
te hebben deze wet aanvaard.
Zjoltonozjko: De wet op de religie haalt een
streep door het Evangelie, het decreet van Lenin
en de Verklaring van de Rechten van de Mens.
Rechter: Het Evangelie is lang geleden geschreven
en kan veranderen, evenals onze wetten naar de
omstandigheden veranderen. De Bijbel is geschre
ven voor die tijd, de auteur zou nu iets anders
schrijven.
Zjoltonozjko: Nee, het Evangelie kan niet veran
deren. het is Gods woord, het behoeft verandering
noch aanvulling en geldt voor alle tijden en alle
vólken.
De procureur leest Rom. 13 2 voor: 'Alzoo dat die
zich tegen de macht stelt, de ordinantie van God
wederstaat: en die ze wederstaan, zullen over zich-
zelven een oordeel halen'.
Zjoltonozjko antwoordt met Efes. 612: ('Want
wij hebben den strijd niet tegen vleesch en bloed,
maar tegen de overheden, tegen de machten, te
gen de geweldhebbers der wereld, der duisternis
dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de
lucht').
Rechter: Acht u zich schuldig aan het verspreiden
van literatuur?
Zjoltonozjko: Nee, dat is christenplicht.
Rechter: Waarom hebt u besloten uit de gere
gistreerde gemeente te treden en zich aan te slui
ten bij de afgescheiden 'initiativniki'?
Zjoltonozjko: Omdat de registratie regelrechte in
menging in het leven van de Kerk is geworden.
Voo -ts beschouw ik het door de FREChB in Mos
kou aanvaarde statuut en de wet op de religie als
anti-godsdienstige documenten. Voor ons was dat
een reden vast te houden aan onze geloofsbelijde
nis en aan onze dogma's.
Rechter: U onderwerpt zich niet aan de wet en de
overheid (Rom. 13 2).
Zjoltonozjko: Maar wij vervullen de wet van
Christus, het Evangelie. En dit zegt: wie zult gij
meer gehoorzamen, God of de mens? Het lagere
gezag is afgeleid van het hogere. Als u van me
ning hent dat de overheden door God zijn gesteld,
dan zijn wij, net als u, onderworpen aan een ho
gere macht. Ik onderwerp mi; aan God, maar aan
wie onderwerpt u zich? Ik handel binnen de gren
zen van deze wetten.
Rechter: Maar waarom kunnen uw broeders en
zusters zich wel ondenverpen aan de regels van
de wet en een Zjoltonozjko en een Trosjtsjenko
niet?
Zjoltonozjko: On.dat Christus heeft gezegd: pre
dikt het Evangelie in de gehele wereld, terwijl dit
in de wet op de religie wordt verboden.
SLIJTAGE
Telkens opnieuw duiken er
in ons spraakgebruik, vooral opfcd
deringen, in diskussies en in art
op, die na enige tijd gebruikt!
niet nalaten een zekere weeif
sommigen op te wekken. Ik i
een paar: strukturen, struktunj
anderingen, begeleiding,
thema-nummer, thema-dienst, i
kunt er een spelletje van mal
niets te doen hebt, maar onget
zit er een forum of een parméf
te wachten om uw vragen,
diskussieleider verdeeld, te 1
woorden. Ik kan het woord in>
niet meer horen, zegt iemand nrl
een wanhopige uitdrukking <f
gezicht. Als de voorzitter het vjee
zoveelste keer heeft over de stë
rele kant van de zaak zie ik zell&F
zachtmoedige overbuurvrouw |h
pillen van haar schone ogen cp
heffen. Maar goed, dat is nu aP
goed en wel, we moeten tochifï
ken. Want iemand kan last ja
van het woord inspraak en erfK
gisch voor worden, maar de zag'
blijft ondanks dat de moeite P
De woorden mogen aan een p-;
slijtage niet ontkomen, we mo# I
wel onderscheiden van de zakepg'
om het gaat. Het begrip 'strupig
verandering* is te belangrijk
maar te vergeten en op z'n janp
fluitjes hier en daar aan een befe
verziekende situatie maar wfij'
doen. op goed geluk af. Het pft'
soep mag meer zijn dan een ?»m
baar ten opzichte van iemand dp
is en niet aan koken toekon^
mag van mij getuigen van eenT"
werkelijke naastenliefde, je lostl?
tuurlijk niet alles mee op. Wiir
voor de vaak scheef lopende gi.
nen van onze samenleving laat! I
zal straks geen handen genoeg j I
om niet alleen soep maar ook 1/
zaken uit te delen. Geld voor I
rend India moet er zijn, en il
eerste verplichting, maar er il
tuurlijk meer achter en dat IJ
weer samen met al die woordj
zo slijten. En van mij mogen dj
ten als we de zaken maar niet bi
ten
NED. HERV. KERK l0.
Aangenomen naar Den Haag-Laj-]
nen (toez.): J. Visser, jeugdpift
Den Haag; naar Nw. Amsterdam
W. Oppelaar, voorheen zending^
op Timor, wonende te Oegstgee$
Bedankt voor Barneveld: P. Kol»
Kootwijk. »r
Overleden: II. W. Cazemier (69)
pref. te Eelde. Was predikant li
terveen, Marrum en Wolvega.
GEREF. KERKEN
Bedankt voor Utrecht-Zuid: lijit
Benthem te Middelburg; voor 3
A. van Zuylen te Bennebroek.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Wildervank-Veendl
Manni te Hamburg; te Haarleil
J. Kruis te Zwaagwesteinde; tel
dijk: P. Zonneveld te Leerdam.!
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Sioux-Center: P. Hii
te Kampen. J
Bedankt voor Klaaswaal: J. M|
te Rijssen.
EVANG. LUTII. KERK
Beroepen te Haarlem: A. BurjCJ
te Apeldoorn.
Winkler Prins Medische Encycli
B-C. Uitg. Elsevier te Amsterdi
blz. Prijs ƒ65.
Het tweede van de zes delen
nieuwe WP Medische Encycli
De complete encyclopedie telt
bladzijden en bevat ruim 1500
onderwerpen. 12.000 begripsomi
vingen en meer dan 2000 illust
Ook zijn opgenomen een lijst
te geneesmiddelen, een handboel
EHBO en een geneeskundig wot
boek.
'Kliniek en maatschappij' vers
van de studiedagen '72 georgani
door de Stichting Studiecentrum
Ziekenhuiswetenschappen. Uitg.
Tijdstroom te Lochcm. 136 blz.
17,50. I
In deze bundel zijn referaten 0|
men van dr. R. M. Versteegh,
H. Vroege, dr. II. Doeleman, pre
H. Philipsen en prof, dr. J. B.
Met name de voordrachten van
Philipsen en dr. Doelemen ovei
zaak, gevolg en remedie van hi
gend ziekteverzuim zijn actueel.
'Impasse', door Steven de
Uitg. De Nederlandse Rockhani
Antwerpen/Utrecht. 160 blz.
13.50.
De Leuvense hoogleraar Batselit
schrijft het psychopatholo)
syndroom van de normale mem
uitgangspunten neemt hij o.a.
masochisme in het liefdeslever
meester-slaafrelatie als basis val
arbeidsleven, het hebben van ri
in plaats van vrienden als basi!
het sociale leven. Hij behoort t<
zogenaamde kritische psychiatei
Bij het koninklijk instituut vi
tropen is nr. 166 in de serie lan<
cumentatie verschenen. Ditmaal:
wana. 42 pagina's telt het boel
Abonnementsprijs: 47,50 per ji
De uitgave van de Grote W
Prins, zevende druk. is gevorderj
en met het 16e deel. Deel
de letters Page tot Pijl
16 gaat van Pijm tot Sapa
Psalmberijmingen, derde
Stichting ter verkrijging
schnftgetrouwe psalmberijming
p/a Joh. Polak. Pr. Bernhardla:
Vlaardingen. We schreven eerdel
voerig over doel van de stichtinj
heer Polak c.s. achten dat met de
we interkerkelijke psalmberijmin!
niet het beste gegeven is en gev'
cahiers proeven van een hun
zorgvulder berijming. Voor dit
we cahier kan men zelf de final
bijdrage bepalen.
TROUW/KWARTET DINSDAG 8 MEI 1973
Brief aan leden van de bondsdag
KERK TijOl