Theologen uit Latijns-Amerika hekelen modieus gedoe Een telefoontje, een stelling en een brief II 1 vii Trouw Kwartet Wereldraad vraagt hulp voor India Ouderlinge van zestien jaar Evangelisatiecongres Boekenetalage vandaag Beroepings- werk TROUW/KWARTET VRIJDAG 4 MEI 1973 KERK T2/fe 'Theologie der bevrijding' op symposion door H. Biersteker GENÊVE Theologie als functie van de kerk wordt verondersteld de kerk te dienen bij haar twee fundamentele taken: ten eerste de verklaring van de waarheid van de christelijke boodschap en ten tweede het telkens opnieuw uitleggen van die boodschap voor elke nieuwe generatie. Onder dit motto van de theoloog Paul Tillich heeft de wereldraad van ker ken een symposium georganiseerd van Latijns-Amerikaanse en zwarte theolo gen. Dit werk. dat Tillich omschreef is im mers altijd het domein van Westerse theologen geweest en nog altijd 'be dienen' ze een aanzienlijk deel van de wereldkerk. Het werd nu. naar het oordeel van de sectie 'renewal* (vernieuwing) van de wereldraad hoog tijd om eens te luisteren naar wat er onafhankelijk van de Westerse theologie bezig is op te komen in de derde wereld. Daartoe haalde zij in Genève voor een voornamelijk Westers gehoor bij elkaar: Paolo Freire, de Braziliaanse balling die bekendheid verwierf door zijn 'opvoeding' van de armen, de thans in Chili levende r.k. theoloog Hugo Assman, de Afrikaanse histori cus en filosoof Eduardo Modipo Ma- lumba, die ook Afrika-secretaris is van de commissie van internationale zaken van de wereldraad, en de be kende exponent van de 'black theo logy' James H. Cone. Overdreven 'Theologie der bevrijding' was natuur lijk het onderwerp, maar de Westerse fijnproevers, die de Areopagus beste gen om iets nieuws te horen, kregen om te beginnen een oplawaai van de jezuïet Assman, die hen verweet dat nieuwe verschijnsel grenzeloos te overdrijven. Dat was volgens hem typerend voor hun streven zich tel kens een nieuwe taal aan te schaffen en die vervolgens zodanig in het ker kelijk leven te 'verwerken', dat het ongestoord verder kan gaan. Er zijn in Latijns Amerika alleen beginnetjes van theologie, geboren uit actie in be paalde situaties. Steeds meer theologen daar hebben schoon genoeg van die modieuze Wes terse belangstelling. Vaak wordt hun werk nog voornamelijk gezien als het verschaffen van munitie voor een bin nenkerkelijke twist, maar dat is het allang niet meer. De christelijke revo lutionairen in Latijns Amerika heb ben volgens Assman helemaal geen behoefte aan een gevecht met hun kerkelijke hiërarchieën want die be schouwen ze niet als de ware vijan den. Dat ze daarmee in toenemende mate op goede voet staan is geen op portunisme. Het is alleen maar een gerijpt inzicht in de werkelijke bete kenis van de kerk voor de massa in Latijns Amerika, zei hij. Bewustmaking Ook Paolo Freire had kennelijk last gehad van de westerse belangstelling. Hij klaagde erover, dat zijn begrip 'conscientisering' na een aantal lezin gen in Amerika en Europa tot een soort massaproduct was geworden, dat van alles kon inhouden, tot en met de verzoening van de klassen. Bovendien was die 'bewustmaking' teveel uitge- Dt redactie behoudt xlcb het recht voor ons ter opname In deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. BI) publlkatle wordt met de naam van de Inzen der ondertekend. Brieven kunnen worden ge «tuurd aan bet secretariaat hoofdredactie Trouw/Kwartet, postbus 8S9. Amsterdam. NS en gehandicapten (6) De NS en de geestelijk gehandicapten zijn dus vijanden geworden. Wie vol gen nu? Nederlanders uit de west? Chinezen? Japanners? De Joden mis schien of de Indiërs? Gastarbeiders of vakantiegangers uit welk land dan ook? Misschien zijn hartpatiënten en zwangere vrouwen ook wel wat lastig. Zo blijven er maar weinig 'nette' rei zigers over. Wat doen de NS met dronken reizigers op de lijn Amster- dam-'t Guoi in de laatste trein op za terdag- en zondagavond? Niets!!! Als een staatsbedrijf met discriminatie be gint, wat gaan dan andere bedrijven doen zoals café's, restaurants, groot winkelbedrijven etc.? De NS moeten de genomen maatregel direct onge daan maken. Dit misselijke besluit is dictatuur. Hardenberg K. Sniede Discussie gesloten i.v.m. beslising NS). Waarden en belangen Tr/Kw van 25 april vermeldt een aan haling van Kissinger: 'Onze waarden, onze doeleinden en onze voornaamste belangen komen het meest overeen met die van Europa.' Vlak ernaast een kop: 'Amerikanen gooien tonnen bommen op doelen in Cambodja.' 'Waarden' daargelaten, hebben wij er enig 'belang' bij dat in Saigon en Phnom Penh stropopregimes regeren De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: Drs. J. Tamminga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. en intussen de olie in de Zuidchinese Zee onder de kust van Indochina kan worden geroofd met consent van •Vrijheidslievende regeringen' (en stadsbewoners bijeen gedreven door ontbladeringsmiddelen, terreurbom- bardementen enz.)? Om nog een kop te citeren van dezelfde pagina (over ontwikkeling en apartheid) 'Revolutie in rijke landen is hard nodig.' U zult begrijpen dat ik het heil niet van Nixon en zijn leugenachtige Water huisadviseurs zie komen. Laten we hopen dat eens het Eurazisch conti nent een politieke eenheid zal vor men. Zeist H. Griffioen Feestgave Alfrink (2) Dezer dagen kregen we via de KRO-tv een voorproefje van een weerzinwek kend menu, dat ons op zondag 6 emei te w xhten staat: de actie 'Rondom kardinaal Alfrink', een persoonsver heerlijking zonder weerga in de va derlandse kerkgeschiedenis. Mag ik, als verontrust rooms-katholiek, mijn vrees uitspreken over wat ons verme- delijk bedreigt? Vanwege de geleide lijk groter wordende spanningen tus sen 'Utrecht', en 'Rome', die meerma len duidelijk aan het licht gekomen zijn (zoals bij de Nieuwe Kathechis- mus' en 'Noordwijkerhout'), vrees ik. dat het met deze actie beoogde com municatiecentrum een gevaarlijk wa pen zal worden in de handen van de- ze kardinaal bij zijn verzet tegen paus Paulus VI. Het motto van de actie schijnt te zijn 'Hosanna Alfrink'. Mis- schin volt nu spoedig het 'Kruisigt Hem'. Maar zijn fans kunnen gerust zijn. Althans wij gelovigen in zijn kerkprovincie, hebben van hem a lja- renlang weinig o" geen aansporing of bemoediging gehad, om persoonlijk kruis te aanvarden of te blijven dra gen. Leidschendam J. H. Maas Kabinetsformatie (16) De progressieve heren willen het on derste uit de kan, dus moest het een verhouding 106 worden. Ik begrijp niet, dat KVP en ARP daarmee ge noegen nemen. De CHU was juist met zijn afhaken. Evenmin begrijp ik de houding van d eheer Rupper, die toch uit de christelijke vakbeweging is voortgekomen. Zijn schrijven aan de CHU vind ik verre van vriendelijk. De progressieven kunnen tevreden zijn. Ze hebben niet alleen de meeste ministerzetels, maar ook een wig ge dreven tussen de confessionele partij en. Voor de overlopers heb ik geen goed woord. Den Haag T. A. Voorkamp Veronica Volgens uw commentaar over Veroni ca vraagt directeur Verweij voor zich zelf otn een uitzonderingspositie. Dat is niet waar. U meldde eerder dat 75% van de bevolking voor Veronica is, altijd nog ruim 9 miljoen en geen 1. Waarom moet Nederlands enige popzender de nek om worden ge draaid? Hiervoor behoeven we ten minste geen -hoge luistergelden te be talen. Almen II. Haytink Diakonessenhuis Emmen In de krant van vrijdag 27 april stond dat het diakonessenhuis Emmen voor zover bekend het enige in Nederland is, dat in laagbouw werd opgetrokken. Mag ik erop wijzen, dat Dokkum de primeur heeft? Daar staat het christe lijk streekziekenhuis 'De Sionsberg', dat binnenkort 17 jaar bestaat. Men had daar destijds een vooruitziende blik, want alle voordelen die een der gelijk ziekenhuis volgens uw artikel heeft werden toen al toegepast. Tweede Exloërmond J. J. Winckel Bodipo Malumba legd als iets, dat moet plaatsvinden voordat men aan revolutie kan den ken. Dat deed hem denken aan de be wering, dat eerst alle mensen weder geboren moeten worden en dat er dan pas een betere wereld komt. De 'cons cientisering' kan slechts plaatsvinden midden in het revolutionaire proces, betoogde hij. Met een veelbetekende blik naar zijn voornamelijk westers gehoor vervolg de hij: 'Het is aangrijpend om te zien, hoe de dominerende klassen in de we reld onbekwaam zijn geworden tot profetie. Zij zouden dan immers af stand moeten doen van hun macht. En nog nooit heeft een dominerende klasse zelfmoord willen plegen. Het is dan ook de historische taak van de onderdrukten in de geschiedenis om ze af te schudden'. En in een ander deel van zijn betoog: 'Dit is voor mij Pasen: te sterven als bourgeoisie en deel te worden van de onderdrukte klasse. Maar grote delen van de kerk kunnen Pasen niet beleven, omdat zij vrezen te sterven. Daarom sterven zij zonder opstanding. En een voorwaar de voor de opstanding is te sterven'. Fel hekelde Freire de gewoonte in de kerken in Latijns Amerika, niet al leen op het platteland maar ook in de steden om uitsluitend over 'rijken en armen' te preken en niet over de klassenstrijd, die er volgens zijn waarnemingen dik bovenop ligt. Dat gebeurt dan in de geest van 'De rij ken zijn de meesters van deze wereld, maar deze wereld is een slechte we reld. De goede wereld is die van de armen, maar die komt pas in het rijk van God'. Die traditionele kerk is vol gens Freire duidelijke 'koloniaal' en vol van 'zonde, hel en vuur'. Zij Paolo Freire bloeit opnieuw op in de steden, waar de onderdrukte klassen verder worden vervreemd en een individuele ont snapping zoeken uit de ellende, inplaats van een nuchtere kijk te krij gen op de werkelijkheid van de machtsverhoudingen. GENEVE (EPD) De wereldraad heeft opnieuw een beroep op de aan gesloten kerken gedaan, om de slacht- toffers van de droogte in India te hel pen. Na de eerste oproep, in januari is 375.000 gulden binnengekomen. De wereldraad vraagt om 1,4 miljoen. Door de voedselschaarste in veertien van de 21 deelstaten van India wor den, volgens de informatie van de we reldraad, 200 miljoen mensen getrof fen. CASA, de hulporganisatie van de kerken in India, heeft in drie gebie den een programma opgezet. GREENVILLE (VS) In de presby teriaanse kerk van Greenville in de Amerikaanse staat Zuid-Carolina is een zestienjarig meisje tot ouderling gekozen. Volgens de dominee, Al Montgomery, zal het meisje Becky Taylor eerst een kleine opleiding krij gen, voordat ze in juni zal worden be vestigd. BAARN Van 24 tot 26 mei wordt te Woudschoten te Zeist de jaarlijkse gereformeerde evangelisatieconferen tie gehouden. Onder het thema 'Mo^t je luisterenzal het gaan over het leggen van contacten met niet- of an ders-gelovigen. De conferentie is be doeld voor evangelisatie-medewerkers, maar ook voor gewone gemeenteleden, die geen speciale functie hebben in het evangelisatiewerk. Opgaven bij het evangelisatiecentrum, postbus 7, Baam. Geen opium Dit zou zeker de beroemde neger-au teur James Baldwin hebben aange sproken, want die heeft dat proces uitvoerig beschreven. Maar zijn kijk op de godsdienst van de zwarte Ame rikanen was dan toch duidelijk anders dan die van James Cone, die op de eerste dag van het symposium met diepe eerbied en ontroering putte uit de liederen en preken van de zwarte slavenkerken van Amerika. De hoofd toon van zijn referaat was, dat de zwarte vroomheid tegenover de blan ke onderdrukkers bepaald geen opium was, waarmee zijn voorvaders naar een andere wereld wilden uitwijken, maar een visie die hen vrijmaakte voor een historische strijd om de vrij heid, waarmee God hen had vrijge maakt. Zijn verhaal maakte duidelijk, hoe moeilijk het is om van 'ontwesterde' theologie te spreken. Telkens weer haalde hij Karl Barth en Moltmann aan. Zijn referaat was een preek, ge pokt en gemazeld door de protestantse traditie in het Amerikaanse zuiden. Wel vond men bij hem dezelfde na druk op functionele theologie, ge vormd in de strijd van de onderdruk ten, als bij de twee sprekers uit La- tijns-Amerika. dezelfde overtuiging dat God slechts aan de kant van de onderdrukten te vinden is. Maar bij James Cone was ook een diep bewust zijn van de volmaakte vrijheid van de kinderen Gods 'voorbij de geschiede nis', die gegarandeerd is door de op standing van Christus. En dat was kerklatijn voor de latijns Amerika nen. Wat Cone verder van zijn broeders van het zuidelijk continent onder scheidde was zijn reserv e ten opzichte van het Marxisme, dat 'misschien wel nuttig is om de slachtoffers van eco nomische onderdrukking bewust te maken, maar geen rekening houdt met het racisme, dat het probleem van de onderdrukking veel ingewik kelder maakt'. Kostuum Daarvan wist ook dè Afrikaan Bodipo Malumba mee te praten, al deed hij het niet. Hij hield een academisch be toog over 'vrijheid van en vrijheid tot'. Het zou illustratiever zijn geweest, als hij dit gehoor verteld had, hoe hij op een lezingentoernee door Amerika de vraag te verwerken kreeg: 'Dat pak van u nu aan hebt, is dat uw eerste costuum?', waarop hij de tegenwoordigheid van geest had om te antwoorden: 'Inderdaad: ik ben hier naakt heen komen vliegen en heb in New York een pak gekocht'. Maar die ervaringen laat Bedipo Ma lumba zich slechts aan een gezellige maaltijd ontwringen. Ook de ervaring van zijn vader, eveneens op een lezin gentoernee in Amerika, die van een blanke zuiderling de vraag kreeg: 'Zijn de vrouwen in Afrika nu net als de negerinnen hier?', waarop hij ant woordde: 'Nee, mijn moeder was een koe door A. J. Klei Wonderlijke telefoontjes krijg je soms. 'Nou meneer', zei een harde stem aan de andere kant van de lijn, 'da's een mooi geval, daar aan de VU, dat wordt een tweede kwestie-Gijsen, let maar op!' Ik was bereid op te letten, maar ik begreep niet, waar op. 'Kom, kom', ging de stem op dezelfde sterkte verder, 'je hebt het toch zelf in de krant gezet dat die Veenhof de opvolger van professor Berkou- wer wordt. Ik moet zeggen dat het me knap meevalt van de synode, zo'n benoeming. Dat zal de heren Kitert en Augustijn en hoe ze verder mogen heten niet lekker zitten!' Nu begon het me te dagen. We had den het bericht gehad, dat de benoe ming van dr. J. Veenhof te verwach ten was als opvolger van prof. dr. G. C. Berkhouwer, de dogmaticus van de Vrije Universiteit te Amsterdam. En onze lezer dacht a. dat je uit het feit dat dr. Veenhof een zoon is van de (buitenlandse) vrijgemaakte prof. C. Veenhof kon afleiden dat de zoon precies zoals de vader tegen het ge reformeerde kerkelijke leven aan kijkt, nl. zeer zorgelijk (naar blijken kan uit artikelen van prof. Ve^nhnf uit het blad 'Opbouw'; en b. dat de gereformeerde synode de hand had in deze benoeming. Ik antwoordde dat ik niets van de persoonlijke kijk van Veenhof jr. op het gereformeerde bedrijf afwist, en niet zou durven beweren dat hij de visie van zijn vader zou delen. En verder legde ik uit dat de gerefor meerde synode niets te maken heeft met benoemingen aan de VU, ook niet als het theologen betreft. Wat de gereformeerde synode wél doet. is hoogleraren benoemen aan de the ologische hogeschool van de gerefor meerde kerken (allicht, want dat is de eigen, kerkelijke predikantsoplei ding). Er schijnen meer mensen rond te lopen met de gedachte dat de gere formeerde synode te bedisselen heeft, wie in Amsterdam aan de VU dogmatiek zal doceren. In epn ander telefoontje werd geklaagd dat de synode de 'verreehtsing' in de hand werkte: eerst pootte zij in Kampen prof. Runia neer, die zó uit Austra lië het verontruste confessioneel be raad in de armen vloog (gelijk het plastisch werd uitgedrukt) en nu weer aan de VU iemand 'uit dezelf de hoek'. Intussen is de (komende) benoe ming van dr. Veenhof opmerkelijk genoeg en toen ik een dezer dagen prof. dr. H. M. Kuitert, die op het ogenblik decaan (wat zoveel is als voorzitter) van de theologische fa culteit van de VU is, ontmoette vroeg ik hem eens precies te vertel len hoe een theologische professor benoemd wordt aan de VU. Tenslot te bestaat er zoiets als een speciaal deputaatschap van de gereformeerde kerken, dat relaties met die faculteit onderhoudt vanwege 't feit dat de gereformeerde kerken ook daaruit dominees recruteert: zit er echt geen officiële gereformeerde vingpr in de pap-1 Ik had nóg een vra^g voor prof. kuitert: zien hij en zijn collega's toch misschien op een of andere manier een tweede Runia in de heer Veenhof? Prof. Kuitert: 'Als ik met die laatste vraag mag beginnen, dat is een for mulering die ik niet begrijp. Mis schien is de bedoeling te vragen of wij in een benoeming van dr. Veen hof. of van wie dan ook (tenslotte is de zaak nog niet afgerond), met een modaliteitsbenoeming te maken heb- de opvolging van professor Berkou- woorden: néé. Zoiets kèn aan de VU niet, wij zijn geen kerkelijke facul teit. Met een Vrije Universiteit be doelde Abraham Kuyper: vrij van kerk en staat. Verder is het zo dat bij benoemingen altijd het advies van de faculteit en daarbij zijn niet alleen de hoogleraren, maar ook de studenten betrokken ge vraagd wordt. En in het geval van de opvolgingv an professor Berkou- wer was dat advies eensluidend gun stig. Ik geloof dat het geen kwaad kan. als ik in dit geval dat dan maar eens nadrukkelijk vermeld'. Je kunt solliciteren als je hoogle raar aan de VU wilt worden, je kunt door de faculteit benaderd worden, iemand kan van jou zeggen: die zou je moeten benoemen en op een gegeven moment (nadat alle 'geledingen' van de faculteit, dus de studenten incluis, geraadpleegd zijn) gaat er een advies naar de faculteits raad en die vraagt dan mejuffrouw of meneer X ter benoeming voor aan de universiteitsraad en het col- Abraham Kuyper vrij van kerk en staat lega van bestuur. Het bestuur doet tenslotte de benoeming. Wat de rol van de gereformeerde kerken be treft. volgens contract moet de te benoemen theologische hoogleraar belijdend lid van de gereformeerde kerken zijn. Op de naleving van dit contract let het deputaatschap dat de relatie met de VU onderhoudt en waarmee prof. Kuitert zegt het heel nadrukkelijk de betrekkin gen allerplezierigst zijn. Nu iets anders. Onlangs stelde ik in deze krant vast dat gereformeerden altijd van 't ene uiterste naar het andere gaan. Er is een tijd ge weest dat ze met een grote boog om cabarets en zo heenliepen, maar nu ze die schuwe houding hebben laten varen, weten ze van geen ophouden en komt een echte cabaretier het re feraat houden op de gereformeerde domineesvergadering. Bij de her vormden, zo stelde ik later vast, ligt dat anders. Zij hebben nooit zo anti thetisch in de wereld gestaan, .naar cabaretiers brachten het nooit ver der dan een optreden tijdens de ont moetingsbijeenkomst aan de voora vond van de hervormde predikanten conferentie. Dit jaar was er bij de hervormden helemaal geen grapjas serij bij, en daar kan een ernstig mens vrede mee hebben. Maar wie het griezelige proza ziet, waarmee de hervormde dominees op hun pro gramma geconfronteerd werden, krijgt innig meelij met hen en is prompt geneigd gereformeerde lucht hartigheden de voorkeur te geven. Zeven stellingen zette mr. dr. A. W. Kist zijn eerwaard hervormd gehoor voor. Ik laat hier de vijfde volgen (de rest is navenant): De dramatische coïncidentie van de ze ego-reductie met de toenemende demokratisering van ieders verant woordelijkheid voor deels polarise rende, deels ontoelaatbaar de huma nise rende machtenprocessen in we- reldcerband en socio-culturele con stellaties (werkgevers en -nemers, sub-culturen, rassen, generaties e.d.) roept ter voorkoming van massief onrecht aan de zwakken en de machteloze groepen om stelselmatige bevordering van ieders menswor dingspotenties op alle educatieve terreinen. Waarom dit enge taaltje? Je hebt mensen die hun gebrek aan kennis en inzicht moeten verstoppen achter zulk jargon, maar dat kan niet voor de heer Kist gelden. Ik durf niet aannemen dat hij dit gehakkel be dacht om de dominees te pesten. Waarom dan wel' Tenslotte meld ik de ontvangst van een aardige brief van de gerefor meerde ds. J. A. Winter uit Haren (Gr.). Hij had in mijn verhaaltje 'Lintjesregen' het dichtfragment uit een Kamper studentenalmanak van 1894 gelezen en schrijft: 'Maar weet u, wie onder de schuil naam Amos verborgen was? Mis schien niet en daarom deel ik het u mede: 't was ds. S. Datema, reeds lang overleden, die o.a. de gemeen ten Delfihaven, Haarlem en Drieber gen diende. Ik ontleen dit aan de Kamper almanak, die hier voor me ligt en die ik ongeveer dertig jaar geleden cadeau kreeg van een emeri tus-predikant, die een tijd- en stu diegenoot van Datema was. Achter al de schuilnamen in de almanak had hij de ware naam geschreven. Dat Datema de naam Amos koos is heel begrijpelijk. Hij was de zoon van een landbouwer uit Sauwerd (Gr.) en voelde blijkbaar enige ver wantschap met de oudtestamentische veehouder uit Thekoa. Hij was gebo ren in 1868 en derhalve in 1894 zo'n 26 jaar. U weet, dat hij zijn leven lang een gevierd prediker is ge weest'. Een harem in Bismarcks rijk Een vermakelijk reisverslag, bewerkt door dr. Hans Leicht, in een vertaling van Herman van der Klei. Uitgave: Uitge verij de Arbeiderspers, Amsterdam. Ontdekkingsreiziger in ojngekeerde richting zo zou men de Perzische Sjah Nasreddin kunnen noemen, die in de tweede helft van de vorige eeuw als eerste monarch van het Midden- Oosten drie reizen door de belangrijk ste landen der 'ongelovigen' van Euro pa ondernam. Omstreeks 1873 werd z'n reisjournaal in Iran gepubliceerd. Vijf jaar later verscheen het in Duitse ver taling. In 1969 werd het herontdekt en opnieuw uitgegeven in herziene druk. Hoewel deze Sjah op z'n beleefd heidsvisites vergezeld was door een geselecteerd deel van z'n harem, is deze laatste toch niet toonaangevend voor het boek. Men leest slechts zijde lings over dit gezelschap in het jour naal, dat de heerser blijkbaar aan secretarissen heeft gedicteerd en waar in hij zo hij inderdaad zelf z'n in drukken heeft weergegeven dan weer argeloos, dan weer hautain de West-Europese wereld becommentari eert. Deze pocket is interessant omdat men een indruk krijgt van het 'goede oude Europa' uit de tijd van onze over- en betovergrootvaders. De Sjah betreurt het wel veelvuldig, dat veel Europees vrouwelijk schoon op de galafeesten slechts aan hem voorbij gaat. Rfs Ook al zijn we dan bezig om onze denkdagen met het, verstrijken van jaren wat soberder te maken, to zullen wij er goed aan doen de dod van 4 mei niet te vergeten. Velen zri len vanavond weer een stille toe maken om ergens in de duinen of i een begraafplaats of bij het teken Va de buurt een paar bloemen te legge Zo vaak ik zo'n stille wandeling mttLE maakte heb ik daar goede herinneri vo< gen aan. Je loopt zwijgend, weliswaKg, in een stoet, maar niet op de maat zoiets, ieder op z'n eigen rythn»ve naast elkaar naar dat ene doel, m die eendere gedachten aan de jari van leed en ellende en aan hen <j :e| voor de vrijheid hun leven gaven. P gedachten dwalen terug naar die tiee* met z'n ontberingen, z'n spanning! met die vreemde saamhorigheid °e eenheid in verzet en hoop. En verd e reizen die gedachten, naar de zin v ?ei je leven en naar de bedoeling van le dingen en naar God en zijn bed£ lingen die vaak ondoorgrondelijk zi, a.e_ niet afgepast onder woorden te brt»^ gen. Er blijven vragen open en er 1 *n men bij het voortschrijden van de jr€ ren nieuwe vragen bij. Er komt zekere schroom over je, een stt schaamte om wat wij mensen elkar?* aandeden en nog aandoen. Gedachtig aan de onvolkomenheid van dit levi aan de zwakheid ook van het goefc01 waarvoor je zegt in te staan. Gedai rj ten boven deze wereld uit, naar er toekomst die beloofd is en nog steet« uitstaat. Je wilt van geen berusty weten omdat je weet dat dit een xtr zoeking is, je wilt je ook niet neerle gen bij feiten of zoiets omdat je wei dat dat helemaal het einde van all betekent. Je voelt iets in de lucht hanj. van hoop die geduldig kan make van hoop die je tot geen prijs verlig zen mag om door te gaan en om ni| te versagen. Je hoort een vogel fli ten in het stadspark of in het Y langs de weg, wolken varen hoog ven de gevels in het avondlicht, dan ben je, er, bij een eenvout kruis, bij de plek waar je samen h< trok. En je denkt aan zijn jonge l( ven, aan haar grote moed, en aan wj p] je verloor. En dan staat Hij achter |jr omdat je anders zou vallen. j e, si itr [ii; NED. HERV. KERK te Beroepen: te IJsselstein: J. Kooien Werkendam: te Winschoten (toez): I. s N. Doornheim te Markelo; te Goed* 1 reede: drs. B. Oosterom (voorheen ze dingspred.) te Waddinxveen; te 0 kenbroek (toez.) M. de Heer, kand. Katwijk aan Zee. Aangenomen: naar Schiermonnike j J. J. Burger, kand. te Leeuwarden: t benoeming tot geest. verz. bejaard i tehuis Walstede te Tiel: H. Overdu ein. pred. te Hasselt. Beroepbaar: G. D. Vossers, kar Apeldoornseweg 16. Vaassen. Afscheid: van Hoogvliet: P. Hetebr* her. te Assen; van Hekelingen; D. ten Haaft wegens em. (wordt gee$>,^ verz. Clara Feijoemaheem te HardP' berg); van Zwolle: W. J. H. Hube wegens em.; van Nieuw-Loosdrecht: -K j. Poldervaart wegens em. b d Tevens Emeritaat verleend aan G. v» c; Hoegee te Aarlanderveen (blijft bijs*j; 1 h.p. aldaar); S. Julius te Midslaij, (wordt bijst. i.h.p. te Zuidlaréni j, mevr. J. M. Meyer te Hilversum. w Intrede: te Amersfoort: B. J. Wie$-g raad. voorheen dir. hen', bond int zending op g.g. te Delfshaven: J. gaard uit Woerden. Overleden: te New York: drs. Bakker (57), eerv. onth. pred. Haag. Was predikant te Sint Jaco-Pj-, rochie, Bergum, Bakkeveen en te Otéj terhesselen. GEREF. KERKEN h Benoemd: tot zickenlunspred. te V»t singen: P. Joosse te Rotterdam-Cto|.a lois. I li Afscheid: vsn Leeuwarden-Huizum: is .1, van der Pol, ber. te Naaldwijk; vi De Lier: H. Koetsveld, ber. te Dl t Helder; van Ottoland: J. van Vers»-v veld, ber. te Amsterdam-Nieuwenda< v Van Rijsoord: J. J. H. Hofland. bs.c te 's Gravenhage-Oost; van Schermrc horn: A. Koornheef. ber. te Kromn»:t nie. 1] Intrede: te Nijverdal: F. van der Wij uit Emmercompascuum-Emmerei1 scheiden-een; te Laren (NH) F. t j Fokkema uit Zweeloo: te Zwijndrec*' F. B. Fennema uit De Bilt; te Ma»,J dijk; S. B. van der Molen uit Hijke*.3 milde; te Boornbergum: kand. Th.|U van Loo aldaar: te Lemele: kand. J.t' Zijlstra uit Amsterdam. GEREF. KERKEN (VRIJGEM) li Beroepen: te Zuidhorn: C. J. Smei te Enschede-Zw. I Intrede: te Marienberg: R. te Velt uit Hattem. GEREF. KERKEN (VRIJGEM. B.V. Beroepen: te Breda: C. H. van GanJ- ren, kand. te Leiderdorp, die dit H roep heeft aangenomen. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Boskooop: H. de Graafr Maarssen. Afscheid op 11 mei: van Urk: H. vt Leeuwen, ber. te Elburg. GEREF. GEMEENTEN Bedankt: voor Nieuw-Beijerland: I de Gier te 's-Gravenhage-Centrum. Afscheid: van Dordrecht: D. Hakki. berg, ber. te Lisse. Intrede: op 9 mei te Capelle aan dl IJssel: L. Blok uit Beekbergen. EVANG. LUTHERSE KERK Aangenomen: de ben. tot leraar It te Leiden: J. J. W. Gunning te drechL

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2