Grootse speurtocht naar ware Leonardo da Vinei MM.i TEXEL - Commentaar Kabinet -1 Een van de pijlers van de Renaissance, die alles wilde ontdekken .^Kabinet - 2 kbladen+weekbladenweekbladen w VROEGE VOORJAARS VAKANTIE Kabinet is weer wat jonger 'Benjamins' onder ministers hoofdartikel gewetensgeld kuifje 5 "JOUW/KWARTET DONDERDAG 3 MEI 1973 BINNENLAND/COMMENTAAR T5/K7 [et kabinet Den Uyl staat eindelijk angetreden. De kandidaat-ministers pllen het onderling nog eens moeten (orden over het regeringsprogramma, jaar niemand verwacht dat het daar- p nog kan afspringen. Na de record- eriode van formeren en touwtrekken fe achter ons ligt, zou het wel treurig fin wanneer de zestien die vandaag n misschien morgen nog moeten on- ferhandelen. daarbij niet tot zaken huden komen. ye mogen verwachten dat het kabinet blgende week zal worden beëdigd, laar niet dat daarmee de moeilijkhe- |en tot het verleden zullen behoren. Legended. Vooreerst zal het kabinet r de gevolgen van moeten dragen dat et op afzichtelijke wijze tot stand is fckomen. De 'progressieve drie' dra- pn daar. met hun barre houding voor O na 29 november 1972, de eerste itwoordelijkheid voor. Hun op- illing geen onderhandelingen na verkiezingen is onhoudbaar ge- :kcn. Kandidaat-premier Den Uyl :ft het. door het met de feiten op akkoordje te gooien, toch nog ge- Wij hopen dat zijn aanhang van nieuwe manier van politiek ijven heeft ook zelf zijn bekomst :ft gekregen. Hopelijk zal dat de ist van de nu afgelopen formatie- :hiedenis zijn. 'ij hebben altijd gemeend dat de iding van de progressieve drie als tn overigens betreurenswaardig, aar anderzijds van het verleden uit irklaarbaar gegeven moest wor- :n aanvaard om te bereiken wat eer- t voorrang moest hebben: namelijk it de PvdA weer tot deelneming in regering kon worden gebracht. Het ilang daarvan wordt duidelijk wan eer men zich indenkt wat er zou ge- :uren als de PvdA toch weer in de ipositic terecht zou zijn gekomen: in voortgaande politieke en sociale ilarisatie, waarvan het eind zoek zou jn. door Tori Hydra Vrij kort na de succesrijke ver toning van de voortreffelijke Britse televisieserie 'De gehei men van de Nijl' (gemiddelde kijkdichtheid 36 en waardering 80, wat een uitzonderlijk hoge score is) heeft de Tros opnieuw beslag weten te leggen op een grote publiekl rekker. Te begin nen met morgen wordt deze maand in vijf afleveringen de schitterend gemonteerde film 'Het leven van Leonardo da Vin ei' uitgezonden. Gebaseerd op de meest recente onder zoekingen is door de Italiaanse, Fran se en Spaanse televisie een belangrij ke periode van de Renaissance met voorbeeldige toewijding gereconstru eerd. Er is veel authentieks in de film; voor d^ buitenopnamen waren geen décors nodig omdat Florence Milaan en Rome nog zeer veel plek ken en gebouwen bezitten die Leonar do zelf heeft gekend. De kijker hoeft geen kunstkenner te zijn om de film te kunnen waarderen. Gaat het in hoofdzaak om een boeiend verhaal, dan is volop te genieten van een met bonte scènes opgeroepen le vensgeschiedenis. Wie daarbij ook geïnteresseerd is in het tijdsbeeld kan eveneens zijn hartophalen, want er zitten in de film honderden frappante details, die niet algemeen bekend zijn. Degene die reeds eerder gefascineerd werd door het fenomeen Da Vinei en de raadsels in zijn leven, zal niet op alle vragen antwoord krijgen, maar at dc PvdA is waar zij hoort, is op chzelf verheugend, maar het is met »n dure prijs gekocht: een politieke 'arboel waarin de verdeeldheid van confessionele partijen het ernstigste ipcct is. Het is te hopen dat de con- issioncle partijen hun moeilijkheden oor een diepgaand zelfonderzoek zul- in proberen te bestrijden en niet door ct doen rollen van koppen of door Icderzijdse verkettering. de andere kant lijkt thans de vdA zelf aan de beurt om een pijn- jk louteringsproces te ondergaan, aar aanhang zal tot de ontdekking omen dat de gouden bergen die hij Itijd van een kabinet Den Uyl heeft jcrwacht, op dit ondermaanse helaas ^.V\ct bestaan, dat het regeringsbeleid ""van de komende jaren er niet zo hee' veel anders zal uitzien als dat van het kabinet Biesheuvel., (Dat is trouwens maar goed ook, zoals niemand minder dan president Allende van Chili per- soonlijk heeft getuigd, toen hij via de VARA-tv tot driemaal toe de Neder landse regering luidruchting prees we- ~gens de royale hulp waarmee zij zijn land had bedacht). De PvdA zal tot dc ontdekking moc komen dat de polarisatiekoers be drieglijk is geweest omdat er nu een- geen kabinetsbeleid bestaat dat of helemaal goed of helemaal slecht, of progressief of conservatief is: dat "het ook in de politiek een kwestie van it geven en nemen en heel kleine stapjes osis. Dat louteringsproces is overigens jilpeel heilzaam; men kan de leiding van 15 dc PvdA drs. Den Uyl incluis ys-klleen maar sterkte en wijsheid toe- ld'pensen om de gevolgen ervan de baas ^le blijven. 1 *Vat van het kabinet zelf te zeggen? ilechts vijf van de zestien hebben toit. hetzij als minister, hetzij als taatssccretaris. in een ander kabinet lefigureerd. Vier van de kandidaten ijn jonger dan veertig, vier andere net ets ouder. Veel politieke ervaring is :r niet in deze ploeg geïnvesteerd. Het «an dus vriezen en dooien. Dat het labinct van ons desondanks toch nog cLs meer krijgt dan alleen het voor led van de twijfel ligt aan de kwali- eiten van kandidaatpremier Den Uyl die ook al heeft dat de afgelopen jaren niet kunnen blijken een door lewintcrd bestuurder is en als coördi- lator met zijn fabuleuze kennis op elk denkbaar onderdeel van beleid, in sterke mate zijn stempel op het doen en laten van het kabinet zal kunnen drukken. Intellectuele kwaliteit is er overigens jenoeg met figuren als Duisenberg, -ubbers. De Gaay Fortman, Pronk en Van Kemenade. Bij politici als Van der Stoel en Vredeling is het lidmaat schap van ons land van de NAVO in eekerc handen (zij zullen daarover met iun partij nog wel het een en ander te stellen krijgen). De heren Westerterp >n Brouwer lijken te zijn ingehuurd am het dusgenaamde progressieve ka- akter van het kabinet te demonstre- en en tenslotte is er ook nog de blijk- >aar onvermijdelijke heer Gruyters voor wie in dc verkiezingstijd geen h) moeite teveel was om mensen tegen 'zich in te nemen van wier steun hij thans afhankelijk zal blijken te zijn. Een bont gezelschap, veel meer valt er niet van te zeggen. Het ls te verwachten dat veel kijkers, die 4, 11, 17, 18 en 25 mei reserveren voor 'Het leven van Leonardo da Vinei', tussen tijds graag iets over het onder werp zullen willen naleven. Van Richard Friedenthals bio grafie (Kruseman, Den Haag, 1969) laat de Tros een paper back verschijnen met alle illus traties uit dc originele uitgave. Voorts is aan te bevelen de Phaidon-uitgave van 1959 (Ne derlandse vertaling bij W. de Haan), waarin alle door Leonar do gemaakte en een aantal aan hem toegeschoven schilderijen, alsmede honderd van zijn be roemdste tekeningen zijn ge reproduceerd en enige in de zestiende eeuw geschreven bio grafieën. Een standaardwerk over de tijd is o.a. 'De glorie van de Renaissance' door prof. dr. J. H. Plumb (Elsevier, 1961, met honderden kleurenrepro's). De Franse acteur Philippe Leroy als de oudere Leonardo da Vinei. Zijn markante kop vertoont al overeenkomst met het beroemde zelf portret van de meester op nog latere leeftijd. wel veel meer samenhang ontdekken tussen de verschillende gebeurtenis sen en de aspecten van zijn gecompli ceerde wezen. In de eerste episode volgen we de buitenechtelijke zoon van een zinne lijke notaris en een in de steek gela ten boerendochter als kind in het huis van zijn grootouders, waar hij door het gemis aan moederliefde ver eenzaamt. Zijn 'alternatief' wordt een niet te stillen leergierigheid. Een drang tot het zoeken naar wat achter de dingen schuilt, die hem zal voeren naar een zeldzame universaliteit. Schilder, beeldhouwer, defensie-inge nieur, wiskundige, bioloog, anatoom, welluidend zanger en luitspeler, wa terbouwkundige, kartograaf, dichter, ontwerper van fantastische theaterspe len, uitvinder-contructeur van toe stellen, mechanismen en stadsplannen, waarvan een deel pas eeuwen later re aliteit werd. We noemen Leonardo da Vinei wel een van de pijlers van dc Renaissance, samen met Michelangelo en Raphaël, maar hij zocht iets anders dan een te ruggrijpen op de cultuur van de Klas sieken. Vóór alles wilde hij ontdek ken; hij was een vernieuwer, geen na volger. Door deze man, die zijn tijd ver vooruit was, kreeg de Renaissance nieuwe inhoud. De laatste episode is een aaneenscha keling van imposante taferelen. Leo nardo vertoeft als zestigjarige aan het pauselijk hof. In het Vaticaan krijgt hij de beschikking over een groot ate lier, waar weer andere uitvindingen tot nieuwe teleurstellingen leiden. Hier bezoekt hem Raphaël, zijn enige oprechte bewonderaar, die ontroert bij het aanschouwen van de 'Mona Li sa'. Niet minder boeiend is het tafereel in de dom van Bologna, waar de Franse koning Frans I de gelukwensen in ontvangst neemt van paus Leo X. (De kleurenkijker lette hier vooral op de De Nieuwe Linie: Tienjarig bestaan De Nieuwe Linie bestaat tien jaar (1963-1973) wat voor de redactie van het blad terecht een reden is om even bij stil te staan. Hoofdredacteur Ge rard van den Boomen: DNL wil niet een aanbod zijn van een zo efficiënt mogelijk en met een scherpe kijk op het marktmechanisme samengesteld journalistiek produkt. Maar het wil, zelf met vallen en opstaan deelne men in een proces, dat kortgezegd leidt naar meer democratie.' In dit weekblad verder een pagina met een schitterende tekening van Willemen, waarin hij terugkijkt op tien jaar Nederland, een pagina met reacties van vrouwen op de eerder ge plaatste pagina 'Wij vrouwen' en in terviews met burgemeester Samkalden van Amsterdam over binnenstad en actiegroepen en met de Amerikaanse psychiater Lowinger, die zegt, dat 'Watergate door veel Amerikanen slechts wordt gezien als een domme vergissing en de oorlog in Vietnam als een langslepende en dure vergis sing. Niet als fouten.' De Groene: Mooi weer en kabinet 'Je kunt niet alleen bij mooi weer aan het socialisme werken', aldus PvdA-voorzitter André van der Louow in een gesprek met De Groene over het nieuwe kabinet. Over een eventu ele nieuwe 'Nacht van Schmelzer 'zegt hij: 'Het is niet uitgesloten dat zo iets weer gebeurt, maar er is toch wel iets veranderd. Als je ziet hoe de KVP sinds '66 is vergaan, die afbouw is on gelooflijk en dat houdt ten nauw ste verband met wat er in '66 is ge beurd. Als ze opnieuw in die zin on trouw zouden worden zal die afreke ning nog sneller en harder worden.' Jan van der Putten bericht onder de kop 'De witmakers van Unilever spe len in Chili een zwarte rol' over de zoveelste multinationale onderneming, die het socialistische experiment van Allende de grond in wil boren, Jaap van Ginneken schrijft over de NAVO en de Derde Wereld en Bart Riezouw legt uit, waar Vossenbroek ligt, omdat opnieuw een natuurgebied bedreigd wordt door een rijksweg en eenmaal genomen beslissingen nog steeds heili ger zijn dan de natuur. Hervormd Nederland: Politiek en geloof In Hervormd Nederland komt prof. Roscam Abbing terug op zijn brief aan de drie confessionele partijen, waarin hu voorstelt een christelijk linkse en rechtse partij te vormen. Hij stelt: 'vooralsnog gaat het mij er alleen om, dat er duidelijkheid ont staat en zowel rechts- als links-den kenden in het confessionele kamp meer tot hun recht komen. Daarvoor ga ik geen 'actie' voeren. Het zou mij niet passen. Ik laat het bij het advies da* ik gaf endat ik nu toelichtte.' Kees Waagmeester sprak met dr. W. J. Berger, godsdienstpsycholoog te Nij megen over 'Sex in de biechtstoel', Berger: 'het gaat hier eigenlijk om stompzinnige vraagstukken. Aan de orde is of we nu ons verstand gebrui ken of niet. Deze heren (de biechtva ders in het boek) gaan niet op de concrete levensgeschiedenis van de ge lovigen in. Als ze dat hadden gedaan, was dit soort waanzin niet voorgeko men.' Haagse Post: Heimans en Thijsse De omslag van de Haagse Post (o jeugdsentiment) wordt gesierd door de portretten van E. Heimans en Jac. P. Thijsse en hun boek 'Van Vlinders, Bloemen en Vogels'. Onder de kop 'De natuur als jongensboek' wordt de le zer ingelicht over het leven en wer ken van deze liefhebbers en bewon deraars van alles, wat groit en bloeit en immer weer boeit. 'Laten we sa men een boekje maken, had Heimans gezegd. Thijsse had daar wel zin in. Ze bleken bovendien nog bij elkaar om de hoek te wonen, bij het Sarpha- tipark, waarachter de weilanden be gonnen. Ho-i ze het precies moesten aanpakken wisten ze niet, maar het was in ieder geval aanleiding om, ge wapend met schepnet en schetsboek, door de polders te gaan zwerven', al dus een fragment. Kees Taamboer, schrijft over de 'hon- detrouw' van KVP-radicaal Theo van Schaik, die over zijn Kamerlidmaat schap zegt: 'het is een slavenbaan. Je schrijft je vingers blauw aan allerlei nota's. Ik heb mezelf een limiet ge steld: tien jaar en dan schei ik er on- ADVERTENTIE VOOR UW Voordelige hotel-arrangementen. Redukties op huurprijzen. Volledige Informatie geeft U VVV-TEXEL Groeneplaats 29 Den Burg Tel. 02220 - 2844 herroepelijk mee uit al moet ik gaan bedelen.' Vrij Nederland: Vertrouwen geknakt 'Het is weer eens geen blijde bood schap die er ter gelegenheid van de eerste mei valt: de grootste staking van na de oorlog verloren, de eenheid binnen de vakbeweging gebroken en het vertrouwen van tienduizenden sta kers in de bonden geknakt' schrijft G. van Westerloo in Vrij Nederland. In het verhaal 'Na de staking' doet hij uit de doeken, waarom de bonden voor de bazen moesten capituleren en hoe het NKV zich voor een kwartje wilde waarmaken. 3as de Gaay Fortman laat Hans Smits weten: 'We hebben nog nooit zo'n link: kabinet gehad en dit is het meest linkse kabinet, dat nu mogelijk is'. Rudie Kagie waarschuwt, dat het laatste natuurschoon ten onder gaat aan de massarecreatie, waarbij vooral de caravan de boosdoener is en P. E. de Hen trekt van leer tegen de goede boodschap van William Penn Patrick, die met zijn Holiday Magic 'de arme man de kans var. zijn leven wil geven om razendsnel rijk te worden.' Elseviers Magazine: Zwerver op landgoed 'Op het landgoed van een baron lag een Swiebertjes-achttige zwerver in Orpheus' aitnen, toen hij op wrede wijze werd gewekt door de landeige naar. De baron: Zeg kerel wat doe jij op mijn grond? De Zwerver: Zo, is die grond van jou? Hoe kom je daar aan? De baron: Van mijn vader geërfd. De zwerver: En hoe kwam je vader er dan aan? De baron: Die had het weer van zijn vader geërfd. Zo. doken de zwerver en de baron enkele eeuwen terug in de historie. Plotseling wer den de antwoorden van de baron min der stereotiep: Ja hoe die voorvader eraan kwam? Die heeft er voor ge vochten. De zwerver, tamelijk zwaar gebouwd: Zullen wij er dan weer om vechten? Deze anekdote is te lezen in Elseviers Magazine als inleiding bij een verhaal over grondpolitiek oftewel 'De heilige koe van de PvdA'. Het blad noemt grondspeculatie op grote schaal een Indianenverhaal, waarop de provessie- '•e drie hun ingrijpende regeerak koord stoelen. Er wordt weer eens een principe hoog gehouden op het gevaar af uit de politieke boot te val len. EM's omslag artikel behandelt de 'bloedzuigers van de industrie', waar mee de bedrijfsspionnen worden be doeld, die in de industriële en financië le wereld een onbarmharttige strijd le veren om fabricagegeheimen en markt rapporten. 'Ze staan nu voor niets meer.' prachtige contrasten van de vele cos- tuums en op de zeldzaam mooie licht inval, die een bijzondere ruimtelijk heid veroorzaakt). De kerkvorst had Leonardo da Vinei in zijn gevolg opgenomen om met hem te pronken, maar hij verloor hem aan de overwinnaar van Milaan, die werk van de geniale kunstenaar bezat en hem zeer genegen was. Leo nardo reist op uitnodiging van Frans I naar Frankrijk. Zijn laatste weldoe ner stelt het slot Cloux bij Amboise tot zijn beschikking, zorgt ook voor een vorstelijk jaargeld en bezoekt hem regelmatig. Nog drie jaar leeft de grote Italiaan op Franse bodem, in het bezit van drie meestenverken zijn 'Mona Li sa', 'de Heilige Anna' en 'Johannes de Doper' en zijn stapels manuscrip ten. Hij blijft schilderen en studeren en hij probeert systeem te brengen in die lawine van aantekeningen en schetsen. Tevergeefs. Veel is ervan verloren gegaan, maar de ongeveer 7000 bladen die thans op allerlei vind plaatsen bekend zijn, verwarren de onderzoekers nog steeds. Niet zozeer omdat hij alles in spiegelschrift heeft geschreven, maar door de geniale in vallen die hij op deze wijze angstval lig geheim hield. Leergierig De film reken: af met enige legenden, waarmee de historie Da Vinei heeft ingesponnen. In de introductie laat men zien hoe hij, na zich te hebben verzoend met de kerk, zou zijn gestor ven in de armen van de Franse ko ning, zoals de verhalen het willen. De daarvan afwijkende eigenlijke sterf scène voltrekt zich overeenkomstig de laatste gegevens van een wetenschap pelijk onderzoek. Het hier gegeven 'levensbericht' kan niet anders zijn dan een fletse en zeer gedeeltelijke weergave van wat er in de vijf uur en 37 minuten durende film is te beleven. Over Da Vinci is reeds veel geschreven en er zijn nog meer boeken samen te stellen van de teruggevonden notities en de com mentaren daarop. De film moet dan ook gezien worden als momentopname van het nog lang niet voltooide onder zoek naar het leven en de tijd van een unieke persoonlijkheid. Als de tweede episode inzet, heeft Da Vinei een verblijf van zestien jaar te Florence waar hij ongeveer zes ja ren in de leer was bij de beroemde meester Andrea del Verrocchio af gesloten. In 1482 komt hij aan het hof van Sforza op uitnodiging van iijn oom Lodovico il Moro, die in Milaan de feitelijke potentaat is. Hier creërt hij voor een groot feest 'Het Para dijs', een vorm van totaaltheater met ingenieuze mechanieken, dat alom be- wonering wekt. Wat de filmmakers daarvan in beeld brengen, is verbluf fend; een van de meest imponerende scènes uit de hele film. Onvoltooid Enige van de mislukte en onvoltooid gebleven werken die in Da Vinci's leven zo talrijk waren dat hij aan het eind verzuchtte eigenlijk nooit iets te hebben afgemaakt worden belicht in de derde aflevering. 'Het Laatste Avondmaal', de fameuze muurschilde ring in het klooster van de Dominica nen, waarvoor hij de hem nog onvol doende vertrouwde verf uit de Neder landen voor het eerst gebruikt, begint al snel te bladeren. En kort nadien vernielen de in Milaan binnendrin gende Franse troepen zijn reusachtig gipsmodel van een ruiterstandbeeld, waarmee hij een werk van zijn leer meester wilde overtreffen. Philippe Leroy, de Franse acteur die zich bijzonder geloofwaardig vereen zelvigt met Leonardo, heeft zich voor het vierde deel opnieuw ouder moe ten grimeren. Da Vinei, vijftig jaar nu en sterk veranderd, is terug in Florence. Hij werkt aan de zoveelste opdracht, een altaarstuk dat onvol tooid blijft Na binnen een paar maanden in dienst van prins Cesare Borgia heel wat notitieboeken te heb ben gevuld met ontwerpen van oor logstuig, accepteert hij de uitdaging van het stadsbestuur om evenals zijn grote rivaal Michelangelo een veldslag te schilderen in de raadszaal. Op nieuw waagt Da Vinei zich aan een experiment. Hij stelt een andere sub stantie samen voor de ondergrond en als de schildering is aangebracht, pro beert hij de verf met behulp van gro te, opgetakelde vuurpotten snel te drogen. De hitte is echter voor het bovenste gedeelte onvoldoende en de kleurpartijen lopen als smeltijs door elkaar. De gefilmde reconstructie van dit falen is grandioos. Als zijn toegewijde assistent Zoroastro omkomt bij een proef met een door Leonardo ontworpen constructie om de mens als een vleermuis te laten vliegen, zet hij ook onder deze tijdro vende studie een streep zonder resul taat te hebben bereikt. Hij vertrekt opnieuw naar Milaan, maar hij koes tert een van de weinige dingen die hij wel heeft voltooid: zijn mysterieu ze 'Mona Lisa'. Het meest bezongen en besproken portret uit de hele kunstgeschiedenis. Als poging om de afstand tussen de vijftiende eeuw en de wereld van van daag te bekorten, is een riskant expe riment ondernomen. In de levensecht aandoende renaissancistische scènes duikt geregeld een gesoigneerde he dendaagse figuur op: de Italiaanse ac teur Giulio Bosetti. Vaak is hij de 'verteller' die verbindingen legt en si tuaties toelicht. Andere keren maakt hij de kijker aan de hand van bewijs stukken deelgenoot van onderzoekin gen naar Leonardo's leven. Maar soms mengt Bosetti zich in de scène, wordt hij partij in de handeling, cn dan is hij in zijn naar de laatste mode ge sneden costuum een moeilijk te ver werken tegenstrijdigheid. Echter, een maal daaraan gewend, ontdekt de kij ker dat door dez: verteller een speel film en een educatieve documentaire op een niet eerder vertoonde wijze harmonieus in elkaar vloeien. Zeventig jaar jong te zijn is soms heel wat aangenamer en hoopvol ler dan veertig jaar oud te zijn, heeft de wijze Oliver Wendell Hol mes eens gezegd. Of de zestien le den van het kabinet-Den Uyl iets met zo'n uitspraak kunnen doen, is maar de vraag. Zeventig jaar of veertig zijn ze geen van allen, maar teel schelen de oudste en de jongste bijna dertig jaar: prof. dr. W. F. de Gaay Fortman (binnen landse zaken) is 61, drs. J. P. Pronk zonder portefeuille, belast met ontwikkelingshulp33. net als trouwens de nieuwe minister R. F. M. Lubbers van economische ~a- ken, maar die is maandag jarig en wordt dan 'al' 34. De laatste twee dragen er de mees te steentjes toe bij dat dit nieuwe ministersteam sterker verjongd is dan ooit. Misschien heeft hun 'ge boorte 'ook wel zo lang op zich la ten wachten door die onderdemaat- se gemiddelde leeftijd, vergeleken bij vorige kabinetten dan: 46 jaar, bijna een jaar jeugdiger dan hun ex-collega's uit het kabinet-Bies heuvel. En gaan we dan nog een hele regering terug in de geschie denis dan komen we in het ka binet De Jong aan een gemid delde leeftijd van 50.5 maar daar was de oudste minister De Block) dan ook al 62. Op zichzelf zegt dat nog niets, want nog een kabinet of wat terug, in de eerste regering- Drees (1948) zat minister Van Schaik, die bij de start van dat ka binet al 66 jaar was .Desondanks lag de gemiddelde leeftijd net als in het kabinet De Jong op 50,5 jaar. Misschien lijkt dat eerste kabinet- Drees alleen maar zo oud doordat het allemaal alweer zo lang gele den is. Maar toch zaten ook in dat 'bejaarde' kabinet de oude heer Drees zelf was toen al 62 al drie ministers van onder de veer tig jaar, heel wat meer dan in het kabinet-Biesheuvel, waar het mi nistersleven pas bij veertig begon. De jongste uit de regering-De Jong bracht het aan de start zelfs al tot 41 (Udink). De bemanning van bepaalde posten is er trouwens in de loop der ja ren ook al jonger op geworden. Gerekend vanaf 1948 waren het in de vier genoemde kabinetten op so ciale zaken bijvoorbeeld achtereen volgens de heren Joekes (63), Rooi- vink (55), Boersma (41) en nu weer een 43-jarige, die aan die kleine stijging niets kan doen, om dat het dezelfde minister Boersma gebleven is, die er moeilijk jonger op kan worden. Op justitie ging het zo'n beetje op dezelfde manier 'bergafwaarts': eerst de heer Wij- ers (57, daarna Polak (57) en ver volgens Van Agt (40) en Van Agt (42), ook alweer doordat het één en dezelfde minister Van Agt is. Of jong dan wel oud zijn een voor- of nadeel is voor een minister, zul len ze zelf moeten uitmaken. Uit citaten van mensen, die zó verstan dig werden geacht dat hun uit spraken bewaard zijn gebleven, word je ook niet veel wijzer. Hier zijn er een paar: Hoe jonger hoe botter, hoe ouder hoe zotter; ouderdom behoedt niet tegen dwaasheid en jeugd niet tegen voorbarige wijsheider wordt me nig goed wijsje gespeeld op een oude viool; sommige mensen wor den wijzer naarmate ze ouder wor den, maar de meesten worden en kel koppiger. Of er nog altijd iets van waarheid in deze wijsheden schuilt zal over een jaar of vier wel duidelijk zijn. Vier 'benjamins' uit evenveel kabinetten: helemaal links prof. dr. J. R. M. van den Brink, die in 1948 in het eerste kabinet-Drees met zijn 33 jaren verreweg de jongste minister was, daarnaast drs. B. J. Udink, in 1967 in het kabinet-De Jong ondanks zijn (toen) 41 jaar de benjamin. Tweede van rechts is prof. mr. A. A. M. van Agt, die nog maar nèt tegelijk met de rest van het kabinet-Biesheuvel is opgestapt, een kabinet waarin hij, 21 dagen respectievelijk goed twee maanden ouder dan zijn collega's Lang- man en Nelissen al jeugdlgste (40) zitting had. Uiterst rechts drs. J. P. Tronk, die het als 33-jarige P.v.d.A.-minister zonder portefeuille in het nieuwe kabinet-Den Uyl nog helemaal moet gaan maken. Na de 126 dagen durende kabinets formatie van 1956 verscheen in Trouw van 11 oktober een hoofdar tikel dat als volgt begon: 'Zo is dan nu het onvindbare kabi net gevonden. Natuurlijk moeten we daar, voor dat feit zelf zonder meer, al dankbaar voor zijn. Ook al zou het een kabinet zijn, tvaar men fel tegen in de oppositie zou gaan, zou men tevreden kun nen zijn dat ér tenminste een kabi net is. Van het kabinet dat er nu komt, heeft de heer Burger indertijd verklaard, dat het er een zou zijn dat door de Kamer niet gedragen, maar geduld zou worden. Het is een kabinet dat zijn ontstaan dankt aan het simpele feit dat er geen ander kabinet tot stand te brengen was. Het is niet een kabi net dat berust op de bewuste wil tot samengaan van de partijen die daarin vertegenwoordigers hebben zitten. Het is waarschijnlijk wel zowat een kabinet als de heer Drees voor ogen stond toen hij in juni met zijn formatiepoging be gon'. Als het woord 'geduld' door 'ge doogd' wordt vervangen en de naam Drees door Burger/Ruppert dan is dit hoofdartikel ook van daag actueel. Destijds leidde de formatie tot het laatst e kabinet Drees. In de brievenbus van een bijkan toor van de gemeentelijke sociale dienst in Amsterdam is een ca deautje gevonden: een blanco enve lop, waarin vijfduizend gulden aan bankbiljetten bleek te zitten. Om dat er verder helemaal geen naam of adres van de afzender op of in de envelop vermeld was. vermoedt men dat het geld van iemand af komstig is, die misschien onrecht matig een uitkering geïnd heeft en wiens geweten nu zo oorverdovend is gaan spreken dat hij of zij een flink bedrag heeft teruggestort. Stripfiguur Kuifje, ondanks zijn vierenveertigjarig bestaan nog al tijd een seksloos, tienerachtig, ra zend reportertje, dat op middelba re leeftijd gelukkig wèl eindelijk de plusfour heeft uitgetrokken en er een spijkerbroek voor in de plaats heeft aangeschaft, is nog steeds he lemaal familieloos, ouderloos zelfs, al schijnt hij daar geen enkele hin der van te hebben. In de KRO-gids Studio, waarin Jan de Werd ver slag doet van zijn bezoek aan de Brusselse Kuifje-studio's, legt stu diochef De Moor uit: 'Kuifje houdt rijn handen vrij en kan zodoende gaan en staan waar hij wil'. De uitgever heeft wel eens gewild dat tiet kereltje alsnog een vader en aioeder toebedeeld zou krijgen, .maar Kuifjes geestelijke vader Hergé (pseudoniem voor George Remi) voelde daar niet voor en had onmiddellijk een meer min dan meer plausibele verklaring voor de permanente afwezigheid van pa en moe Kuifje achter de hand: moeder zit altijd (ergens ver weg) te huilen en vader is een zat- teman die toch nooit thuis komt. 'Ah wel. als zo'n echtpaar toch een jongen baart die opkomt voor alles wat rein is en genadeloos het kwaad straft, dan heeft toch nie mand te klagen?' Ondanks al die beweringen is Kuifje, die vermoe delijk tot op hoge leeftijd over de ze aardbol zal draven, varen, brom men en vliegen, de laatste tijd nogal eens -- in het Belgische dag blad De Standaard met een heus vriendinnetje gesignaleerd. Maar dat zal wel nooit echte verke ring worden. 'Hij krijgt geen kans om opslag te vragen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 7