Collectebonnen
mogen weer
KMfens
Wat doen we met de paasdatum?
Getuigenis:
geen reveil
1.50
1.25
1.25
1.50
1.25
1.25
DE GELDWERVING KOLLEKTE BONNEN
Mening omroep
gevraagd over
radio Veronica
Protest VVDM
tegen afwijzen
gratieverzoek
Vrouw verongelukt
Trouw
Kwartet
vandaag
De Bouwmeesters in het 'Toneelmuseum'
Rhodesiërs eisen
afzetting bisschop
Beroepings-
werk
Boekenetalage
TROUW/KWARTET DONDERDAG 3 MEI 1973
KERK
T2/]f
door Ton van der Hammen
Al vier jaar is in de kerkelijke wereld een diepe stilte gevallen over
het onderwerp collectebonnen, of collectecoupons. De meeste mee
levende kerkmensen weten daardoor misschien niet eens meer wat
dat voor dingen zijn. Wel, dan is een geheugenopfrissertje nodig, om
dat die bonnen weer erg actueel zijn geworden. Want de staatssecre
taris van financiën, die ze destijds met een onverbiddelijk 'neen' af
wees, zegt er met ingang van nu weer 'ja' tegen. Niet omdat het in
Keerpunt van Den Uyl c.s. zou voorkomen, ook niet omdat het kabi
net-Biesheuvel dat confessionele hangijzertje nog gauw even geregeld
zou hebben. Maar gewoon, omdat de Hoge Raad het zo heeft beslist.
Collectebonnen. Wat waren dat ook al
weer? Vellen met coupons, waarop be
dragen stonden, bijvoorbeeld van ƒ1,
1,25 en 1,50, die je in de collectezak
deponeerde. Daarmee gaf je dan de be
stemming aan: kerk, diakonie, zending,
etcetera. Eén vel vermeldde een totaal
bedrag van zeg 30 gulden (er zijn na
tuurlijk allerlei variaties denkbaar).
Wat was nu de cou? Zo'n vel met be
stemmingsbonnen kocht je door over
making van die 30 gulden op 't gironum
mer van je kerk en daardoor had je
dan meteen de mogelijkheid van fiscale
aftrek, omdat het girostrookje het wet
tig en overtuigend bewijs van gift werd
geacht Dat was dan de aantrekkelijke
kant voor het kerklid, die daardoor
een heel wat hoger bedrag aan giften
kon aftrekken. Voor een gezin van vier
personen toch al gauw een extra som
van verscheidene honderden guldens
per jaar.
Voor de kerken die het systeem door
voerden stimuleerde dat het geven
heel duidelijk, zegt de heer L. Vuyk
uit Voorburg, die voorzitter van het
landelijk verband van gereformeerde
commissies van beheer is. Een ander
voordeel was, dat je er min of meer
een waardevaste collecte-opbrengst
mee kon stimuleren door geleidelijk
minder bestemmingsbonnen van lagere
waarden en per vel dus meer van ho
gere waarden uit te geven. Het was
echt een systeem dat het 'deed'.
Tot op het moment dat staatssecretaris
Grapperhaus in 1969 zijn veto liet ho
ren. De heer Vuyk laat de fatale brief
zien, die ook in het contact-orgaan van
de gereformeerde commissie van be
heer in Nederland werd afgedrukt.
Motivering van de bewindsman:'.aan
gezien dergelijke systemen niet waar
borgen dat de bezitter van het bewijs
stuk (girostrookje - red.) tot het daarin
uitgedrukte bedrag in feite giften heeft
gedaan'.
Een nogal rare redenering, die in een
later nummer van het contact-orgaan
als vrijmoedig commentaar onder de
rubriek 'malle gevallen' werd gerubri
ceerd. Kenmerkend citaat daaruit vrij
vertaald: 'Er is een grote groep Ne
derlanders die trouw met het gezin
ter kerke gaat en per jaar fikse be
dragen schenkt aan de kerk. Tiscale
aftrek genoot die groep nooit, omdat
schriftelijke bewijzen ontbraken. Nu
IS er de mogelijkheid bewijsstukken
te produceren. En dan zegt de staats
secretaris zonder vermelding van gron
den nee'.
De heer Vuyk: Omdat Grapperhaus ons
destijds in zijn brief 'in overweging
gaf de ingevoerde regeling ongedaan
Bestemmingsbon
Bestemmingsbon
Bestemmingsbon
Bestemmingsbon
Bestemmingsbon>
Bestemmingsboni
Op deze verzoeken, ia door mi j steeds afwijzend beslist aangezien
dergelijke systemen niet vaarboxgera dat de bezitter van. een hier
voor bedoeld bewijsstuk tot het daarin uitgedrukte bedrag in feite
giften heeft gedaan» Jn Terband hiermede moge ïkuia overweging
geven, ter voorkoming van latere moeilijkheden met uv leden, de door
u per l januari ingevoerde regeling ongedaen te maken.
DE STAffESSKCBETKHIS V®f ÏTNMCIOf,
w. «r. r.iiAMioK
Oud-staatssecretaris
dr. F. H. M. Grapperhaus
niet aftrekbaar
te maken' hebben we gezegd en dat
hebben de meeste kerken gedaan, die
met het systeem waren gestart we
maken er geen propaganda meer voor,
maar blijven de al gemaakte klanten
bedienen. Zo sudderde de zaak dan op
beperkte schaal door.
Het aanhangig maken van 'onze zaak'
bij de rechter was niet nodig, omdat
ergens in noord-Nederland al een pro
ces bleek te zijn uitgelokt, dat voor
het hof in Leeuwarden diende. Pikant
nootje: het gold hier een inspecteur
van belastingen, die ook in een com
missie van beheer zit. Het hof stelde
hem in 1972 in het gelijk. De opvolger
van staatssecretaris Grapperhaus bleek
echter niet overtuigd en zocht het ho
gerop, bij de hoge raad. Die echter
kort geleden de uitspraak van het
Leeuwarder hof onderschreef en het
beroep van de staatssecretaris derhalve
vernietigde.
De staatssecretaris ging steeds van de
gedachte uit, dat de gift pas zou wor
den gedaan op het ogenblik dat de be
stem mingsbonnen in de collecte-zak
worden gedeponeerd. Dat is niet te
controleren dus.geen aftrek, vond
hij. Niet alzo het hof van Leeuwarden
en de hoge raad. Zij oordeelden, sim-
MALLE GEVALLEN
©ruliinfcs tic ttrliiod tl ie wij Je. ovcilicid, maar (intl-cIirTstclijtc zede, -verschuldigd
y.ij" ontweiend lioe uiterst serieus «Ie nedcrf.uidso ambtenaar ziclt van z.'rc taak
L wijt. meen, ïklocli 'kwestie- vai* de fiscale behandeling vat» tic kolleklc bonnen
door Staatssecretaris Crappcrliuus onder «Ie irubrïelc jnallo jguvalfeu Ic moeten
rubriceren.
Fragment van een vel colleclcbonnen, ook wel bestemmingsbonnen genoemd.
Nieuwere exemplaren vermelden daarop ook de naam van de plaatselijke kerk,
om misverstanden te voorkomen (boven). Slotpassages uit de fatale brief van
de oud-staatssecretaris (midden). Commentaren in de 'vakpers' van com
missies van beheer cn kerkvoogdijen bleven niet uit, zoals uit deze veelzeg
gende kop blijkt (onder).
pel gezegd, dat de gift al een feit is
bij de girostorting aan de kerk. De be
stemmingsbonnen achten zij fiscaal
niet van belang omdat deze alleen de
manier van besteden van dat gegireer
de bedrag aangeven.
Zo staan nu de zaken, die zeker tot ge
volg zullen hebben, dat heel wat ker
ken de collectebonnen weer gaan pro
pageren. Dat is harde noodzaak, omdat
ze wel gedwongen zijn alle middelen
aan te grijpen om de touwtjes aan el
kaar te knopen. Zeker in een tijd van
lossere kerkelijke verbondenheid en
voortgaande geldontwaarding.
Natuurlijk, er zijn kerkmensen die
principiële bezwaren tegen het systeem
hebben. Zo van: moet dat nu op die
manier? Je kinderen een bonnetje ge
ven onder het motto: dan kan pa meer
aftrekken van de belastingen? Maar
daar stelt de heer Vuyk tegenover: het
is een legale zaak. De fiscus zelf geeft
uitvoerige toelichting bij aangiftebil
jetten om de belastingplichtigen te
wijzen op alle aftrekmogelijkheden
waar ze recht op hebben. En mag daar
niet een uitputtend gebruik van wor
den gemaakt bij de zware belasting
druk waarmee ons land word gecon
fronteerd? Op één na het land met de
zwaarste fiscale druk ter wereld!
Trouwens: wie zich in het systeem
van collectebonnen niet vinden kan
blijft uiteraard altijd vrij zich bij
klinkende munt of (nog liever) bank
biljetten in de collectezak te houden.
Zo is het. Waar je dan als belangstel
lende financiële en fiscale leek aan
toe zou kunnen voegen: kan het niet
nog eenvoudiger? Steeds meer gebrui
ken we de betaalcheque via bank of
Van een verslaggever
HILVERSUM Programmacommis
saris-radio van de NOS, mr. W. Wage
naar, heeft in een brief aan de omroe
pen de mening gepeild over alterna
tieve oplossingen voor radio Veronica,
zo deze piratenzender zou moeten ver
dwijnen en over een mogelijk andere
programmatische opzet voor Hilver-
sum-III.
In de brief aan de omroeporganisaties
wijst de heer Wagenaar er wel op, dat
de huidige situatie in de omroep be
paald wordt door het feit dat er geen
geld is voor zendtijduitbreiding en er
praktisch een personeelsstop heerst.
De opvattingen van de omroepen over
het Hilversum Hl-programma hielden
tot dusver in dat een horizontale pro
grammering moet bestaan (zoals Ve
ronica die kent en op Hilversum IH
tijdens de Tour de France wei eens is
geprobeerd). Voorts werd tot nu toe
een alleen op de jeugd gerichte pop
zender afgewezen.
De heer Wagenaar stelt dat de aan
toonbare maatschappelijke ontwikke
lingen ertoe kunnen leiden deze pro
grammatische uitgangspunten te her
zien.
De programmacommissaris wil van de
omroepen weten, hoe men daar denkt
over een klassieke muziekzender en
de inhoud daarvan, een popzender
voor het geval de piratenzenders ver
dwijnen en een horizontale program
mering van het Hilversum III-pro-
gramma.
De raad van beheer van de NOS heeft
zich achter de brief gesteld.
ADVERTENTIE
L. Vuyk
legale zaak
giro. Wat is er tegen om zo'n cheque
namens het hele gezin in de collecte
zak te deponeren na tevoren samen
het betda-ag te hebben bepaald? Dan is
de aftrekmogelijkheid er ook en het
bespaart de kerk een heleboel admi
nistratieve rompslomp plus kosten.
UTRECHT Afdelingsbestuurders
van de Vereniging Van Dienstplichti
ge Militairen (WDM) hebben in een
brief aan minister-president Biesheu
vel en de voorzitters van de Eerste en
Tweede Kamer geprotesteerd tegen de
afwijzing van het gratie-verzoek van
16 bestuursleden van de VVDM.
Deze bestuursleden hadden gratie ge
vraagd nadat zij door het Hoog Mili
tair Gerechtshof waren veroordeeld.
Zeven van hen wegens het organise
ren van de groetweigerdag op 1 au
gustus van het vorig jaar en tien we
gens het organisereren van een sit
down-staking in de Prinses Margriet
kazerne in Wezep.
De afdelingsbestuurders spreken als
hun mening uit dat de staatssecretaris
van justitie 'na maanden dralen toch
gemeend heeft het gerechtvaardigde
gratieverzoek te moeten afwijzen'. Het
wordt 'onvoorstelbaar geacht dat het
bestuursleden van de WDM op zo'n
stuitende wijze onmogelijk wordt ge
maakt op te komen voor de belangen
van dienstplichtigen'.
LOCHEM De 21-jarige K Klein
Velthuis uit Borculo is gisteren op de
weg Borculo-Lochem om het leven ge
komen, toen zij met haar auto in de
rechterberm terecht kwam, vervolgens
in een slip raakte en tegen een boom
botste.
Oc redactie behoudt zich bel recht voor ons
ter opname In deze rubriek omvangen me
ningsuitingen verhort weer te geven. BIJ
publlkatle wordt met dc naam van de Inzen
der ondertekend. Brieven kunnen worden ge
stuurd aan het secretariaat hoofdredactie
Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam.
NS en gehandicapten (3)
Wij zijn verzorgsters van gehandicap
ten en vinden hun discriminatie door
de NS ronduit schunnig. Wij hopen
dat vele mensen het met ons eens
zijn, dat deze mensen óók recht heb
ben op openbaar vervoer en op vakan
tiereizen. Wij zijn van mening dat
men zich ook aan gezonde mensen
kan ergeren. Men kan zich ergeren
aan mensen die roken in niet roken-
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing. O. Postma,
F. Diemer.
Hoofdredactie:
Drs. J. Tamminga.
Hoofdkantoor B.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276 - 280,
A'dam. Postbus 859.
Telefoon 020-22 03 83.
Postgiro: 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69 73 60 768). Gem.giro
X 500.
coupé's, aan huilende of verslaafde
mensen, aan mensen die overal om
klagen, aan uitbundige jongelui en
aan vele andere voorvallen. Wie dit
doet, blijft zich constant ergeren. Hoe
kan iemand een klacht scrijven over
mensen die toch al zoveel problemen
hebben met hun omgeving? Hoe dure-
ven de NS deze regeling te maken?
Waarom doen ze dit d, emensen aan?
Waar gaan we naar toe? Wij hopen,
dat iedereen die het met ons eens is,
naar de NS schrijft. Wij moeten geza
menlijk tegen deze vorm van discri
minatie ingaan. We leven in een de
mocratisch land, iedereen heeft dezelf
de rechten.
Ede
Een groep verzorgsters (43 handteke
ningen) van gehandicapten.
NS en gehandicapten (4)
Aan het adres van mensen die kl'a-
chen indienen bij de NS over geeste
lijk en/ of lichamelijk gehandicapten
heb ik, werkzaam in de psychische
verpleegkunde deze boodschap: U
kreeg de kans deze mensen te helpen,
die mooie kans hebt u voorbij laten
gaan, u wilt niet met hun handicap
geconfronteerd worden, u wenst ze
uit uw leven. Hitler deed dat ook, hij
loste uw problemen alleen iets radica
ler op. Ik hoop dat u inmiddels nog
niet zover bent gezonken. De mensen
van de NS die deze beslissing hebben
genomen mogen zich dat wele eens
goed realiseren. Voor mij zijn ze afge
gaan als een gieter.
De Groeve
W. F. v.d. Berg
NS en gehandicapten (5)
Beseffen de NS en andere reisvereni-
gingen wel het leed dat ze de gehan
dicapte mensen aan doen? Hebben ze
wel eens geprobeerd zich in te leven
in hun bestaan? Houden ze er reke
ning mee dat iets dergelijks henzelf
ook kan overkomen? Onze samenle
ving gaat kapot aan zo'n mentaliteit.
Hebt uw naasteblief als uzelf.
Rotterdam
A. Mulder-van Huffelcn
Kabinetsformatie (15)
Ik heb geen bezwaar dat er socialisten
in een regering zitten, maar dat KVP
en ARP zich door de linkse drie laten
meeslepen is voor mij onbegrijpelijk.
Waardering heb ik voor de CH, die
de juiste weg koos. Bij de eerstvol
gende verkiezingen zullen velen in-
plaats van AR zeker CH stemmen.
Hilversum M.N. Looije
Roomboter (5)
Rusland koopt Hollandse roomboter
voor een kwartje: maar in ons land is
het 'luxe'. Waar blijven nu de 'protes
tacties'? O wee, als het Zuid-Afrika of
Amerika was geweest!
Den Haag
Joh. Pijl
"".aiwiief i Comfortabel
en ijzerwerk...
Itihvee V
-Weurkoml>inahe«\
donkerbruin/beige
donkerbruin/oker
Afwasbaar nafuurlyk.—
Vast bjj tweed net zogoed sis
bij leer en blue jeans
flaar... alléén echi met de
naam op de hiel!
lmp.FMHK.tCo,0ia-BlM51
Prof. dr. A. J. Rasker, hoogleraar
vanwege dc Nederlandse her
vormde kerk aan de universiteit
van Leiden, schrijft ons:
Het ingezonden stuk van ds. G. Mes-
sie over de vaststelling van een ge
meenschappelijke paasdatum (Tr./Kw.
van 25 april), evenals het redactionele
bericht in het nummer van 17 april,
vereist enige correctie en toelichting.
1. Er is helemaal geen sprake van een
haast, die van anglicaanse zijde wordt
gemaakt. De zaak is al sinds 1923 in
behandeling, op initiatief n.b. van de
volkenbond. Na de tweede wereldoor
log werd de zaak opnieuw aan de or
de gesteld, maar nu door de kerken
zelf. Van bijzondere betekenis was,
dat ook Rome in het tweede Vaticaan
se concilie zich bereid verklaard
heeft, mee te werken. Op grond hier
van heeft de commissie voor geloof
en kerkorde van dc wereldraad van
kerken in 1965 een enquete onder de
aangesloten kerken gehouden en over
de resultaten daarvan in 1968 laten
rapporteren. Het is de bedoeling, dat
deze aangelegenheid in de volgende
assemblee aan de orde zal worden ge
steld en reeds dit jaar door het cen
traal comité zal worden voorbereid.
De hervormde synode heeft zich er in
1967 mee akkoord verklaard.
2. Het punt, dat ds. Messie centraal
stelt, de verhouding tot het joodse pe-
sach, is met name door de hervormde
synode uitvoerig besproken. Het
speelde al een rol in de eerste eeu
wen van de christelijke kerk. De z.g.
quartadecimanen vierden paasfeest ge
lijk met het joodse pesach, op 14 ni-
zan. Het concilie van Nicea heeft dit
gebruik veroordeeld, met een duidelij
ke anti-judaistische tendens (als de
datum volgens de nieuwe berekening
toevallig zou samenvallen met het
joodse paasfeest, moest hij een week
verschoven worden: hieraan is later
overigens niet de hand gehouden). In
zoverre zou ds. Messie zich er over
moeten verheugen, dat er nu overwo
gen wordt, van de niceense bereke
ning af te stappen.
3. Als ds. Messie consequent zóu zijn,
zou hij moeten pleiten voor terugkeer
tot de quartadecimaanse traditie. Dan
zou over de vaststelling van de paas
datum regelmatig overleg gepleegd
moeten worden met het opperrabbi
naat in Jeruzalem. De praktische
moeilijkheden daaraan verbonden zou
den wellicht opgelost kunnen worden,
hoewel dat niet zo eenvoudig is als
het lijkt. Groter probleem is de theo
logische moeilijkheid. Wij kunnen
wel interesse hebben voor een koppe
len van onze paasdatum aan het jood
se paasfeest, maar het jodendom zal
geen reden zien, ons daarvoor te dan
ken. Het zou immers de pretentie im
pliceren, dat ons paasfeest het ware
pesach, onze religie de ware post-isra-
elitische religie is, dat Israels heilsver
wachting aan ons vervuld en door de
joden verworpen is; en nu is die pre
tentie inderdaad aan ons geloof ver
bonden. maar door het jodendom
moet het overmijdelijk meer als een
christelijke aanmatiging dan als een
oecumenische verbondenheid ervaren
worden.
In het Toneelmuseum in Amsterdam is gisteren het boek van Simon Koster 'De Bouwmeesters kroniek van een
theaterfamilie' geïntroduceerd. Dat viel samen met de opening van een tentoonstelling over de Bouwmeesters in het
museum. Simon Koster (tweede van links) temidden van drie actrices uit de grote Bouwmcester-theaterfarailie. Links
Tilly Péron-Bouwmeesler, in het midden Lily van der Lugt Melsert-Bouwmeester en rechts Wiesje Bouwmeester. Twee
de van rechts Louis Bouwmeester, kleinzoon van de beroemde Louis.
Van een onzer verslaggevers
ROTTERDAM Het Getuigenis
heeft niet het reveil gebracht,
waarop velen vurig hoopten. Wel
zijn duizenden zich erdoor bewust
geworden van wat er momenteel
aan de gang is. Dit zei ir. J. van
der Graaf uit Huizen, een van de
opstellers van het Getuigenis, op
de jaarlijkse vergadering van het
verband van hervormd-gerefor-
meerde ambtsdragers.
Misschien heeft het Getuigenis de po
larisatie verscherpt. Ir. Van der Graaf
wilde dit dan positief waarderen,
waar het betreft het genade-karakter
van het heil. Rondom dit punt mag
en moet er duidelijkheid zijn, wil de
kerk echt kerk zijn. Hoe nu verder?
Ir. Van der Graaf achtte het belang
rijk, dat de bewustwording van wat
er thans aan de orde is ten aanzien
van het genadekarakter van het heil
levend zou worden gehouden. Verder
zal de hervormde synode er blijvend
aan herinnerd moeten worden, dat zij
niet kan blijven zwijgen tegenover de
messiaanse theologie, die het genade-
karakter van het heil elimineert. Ir.
Van der Graaf benadrukte ook, dat de
bestrijders van de messiaanse theolo
gie zich niet moeten laten persen in
het harnas van de verontrusting en
zich evenmin moeten laten verleiden
tot een reactietheologie. Van hen
wordt gevraagd, positief, zonder cli-
ché's, ingaande op de vragen en no
den ook van de mensen in onze tijd,
de boodschap te vertolken van Jezus
Christus en die gekruisigd. Een predi
king, die blijft steken in de veront
rusting, blijft steriel en mist werf
kracht. Vanuit de geloofsschat der
kerk, vanuit de bijbel dient het heil
in Christus gezaghebbend geprocla
meerd td worden tot behoud van men
sen en ook tot vernieuwing van het
leven in al zijn verbanden, persoon
lijk en collectief. We kunnen van ver
ontrusting niet leven, maar hebben
woorden van bemoediging nodig, al
dus ir. Van der Graaf.
SALISBURY (KNA) Rhodesische
blanke katholieken hebben de paus in
een brief verzocht om de bisschop van
Umtali, mgr. D. Lamont, van zijn
ambt te ontheffen. Bisschop Lamont
is bekend als de verdediger van de
7.warte bevolking en als criticus van
het bewind van premier Smith. Orga
nisator van de brit'factie der blanke
katholieken is de Rhodesische politi
cus D. A. Edwards. Volgens deze brief
heeft bisschop Lamont herhaaldelijk
verwarring onder.de blanke katholie
ken van Rhodesië"veroorzaakt.
De bisschop van Umtali is herhaalde
lijk opgetreden als een geëngageerd
verdediger van de rechten van dt'
zwarte bevolking. Zo heeft hij in fe
bruari de regering verweten, dat haar
strijd tegen het terrorisme geen vrede
zal brengen, omdat deze strijd zich al
leen maar tegen de opstanden richt
en niets doet aan dc' oorzaken van die
opstanden. In een bijdrage aan het
katholieke weekblad 'Moto' (het blad
werd na verschijnen onmiddellijk
door de regering in beslag genomen)
schreef de bisschop tegelijkertijd, dat
de regering niet kan verwachtc'n, dat
de zwarte bevolking een wettelijke or
dening zal accepteren, welke met
recht niets te maken heeft.
Bisschop Lamont, die op het ogenblik
in Engeland is, verklaarde in een ge
sprek met Engelse journalisten er re
kening mee te houden, dat hij bij te
rugkeer naar Rhodesië moeilijkheden
zal krijgen met de politieke autoritei
ten
LINTJES
We lazen samen op een avond in dei
week in de brief van Jakobus. Daar:
is al gauw sprake van de eersteling®
Jakobus was een Jood die wist waai
over hij sprak. De eenstelingen ware
de eerste vruchten of de eerstgeboi
nen van het vee die aan de Heer geo
ferd werden. Daarop werden ze aang
zien. Eén van ons vertelde dat iemat
dan zijn land of zijn veld in ging e
als hij een mooie vijg of een granaat
appel zag hangen die wel spoed;
rijp zou zijn om geplukt te worde
dan voorzag hij die van een lintje. D
waren de eerstelingen. Een hele ee
maar tegelijkertijd ook een schadui
want het betekende dat ze geoffei
werden. Zo noemt Jakobus de mense
van het geloof: eerstelingen. 'Nat
zijn wilsbesluit heeft Hij ons voortgi
bracht door het woord der waarheii
om in zekere zin eersteling te zijn oi
der zijn schepselen'. Zo zag Jakobu
de gemeente van de twaalf stammei
in de verstrooiing. Om zo te zeggei
allemaal onder de lintjesregen, alli
maal gedekoreerd. Allemaal gemerk
voor het offer. Dat laatste moet er n
tuuriijk wel bij. Plet gaat hier om an
dere lintjes dian die waarvan de vorigi
week de regen neerkwam. De lintjei
waaraan Jakobus misschien gedach
heeft bij zijn 'eersteling', kunnen ooi
niet verdiend worden. De grote land
man gaat door de tuin en voor je he
weet heeft Hij je een lintje omgehan
gen. Dat lintje van Hem betekent nie
het einde van een geslaagde carrière
maar het begin van een tocht voor be
proevingen. En toch waren we bli
met die lintjes, waarvan hier sprak
was. Want een mens wil graag wete:
waarvoor hij hier is. En van de zi
van zijn leven. En daar kwam iet
van boven de horizon.
NED. HERV. KERK
Aangenomen naar streekgemeente Ooi
de Mijnstreek: drs. D. C. Nicolaü
kand. te Jisp; naar Goes: L. E. Em
men te Bergentheim, die bedankt*
voor Rotterdam-Zuid.
Bedankt voor Katwijk a. d. Rijn e:
voor Vlagtwedde: J. Kortleve te Ro'J
terdam-Kralingen; voor Pijnacker: Gj
Juckema te Enschede.
Overleden G. Jansen (51) te Voorlj
huizen, zijn eerste gemeente, waar hij
4 maart j.l. bevestigd was.; Y. Alkenu
(69), em. pred. te Amsterdam. Wa.'
pred. te Lemelerveld, Aalsmeer en te
Amsterdam.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Leiden: J. de Waard te
Zandvoort; te Heerde: A. v. d. Zwaaj
te Hoorn.
Bedankt voor Dordrecht: G. de Zeeui
te Voorschoten; voor Oudega (Sm.'
R. Hassefras te Musselkanaal; val
Santpoort en Bunschoten-Spakenbur,
H. Groeneveld te Vlissingen.
Overleden L. van Urk (81), em.pred
te Leeuwarden. Was predikant ts
Westmaas. Sexbierum en Haastrecht.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Bedankt voor Beverwijk: B. Gratz te
Steenwijk.
GEREF. KERKEN (VRIJG. B.V.)
Aangenomen naar Kampen: W. Vis te
Leerdam.
Beroepbaar gesteld door de kerkeraad
te Oegstgeest: dhr. C. H. van Garde
ren te Oegstgeest.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Vlaardingen (als miss.;
pred. voor Zuid-Afrika): L. Huisman,1
aldaar.
Bedankt voor Oostkapelle en 's-Gra-j
venzande: A. Hofman te Schevenin-j
'gen.
DOOPSGEZ. BROEDERSCHAP
Overleden H. P. Tulner (64) em.
pred. te Hengelo (Gld.). Was predi
kant te Witmarsum-Pingjum-Makkum
en te Deventer.
4. Er zitten aan deze zaak nog veel
andere aspecten. Zo o.a. de mening,
dat het pesachfeest als 'in de schep
ping geschreven' wordt gedacht. We
moeten daar wat nuchterder over spre
ken: een oorspronkelijk maanfeest en
voorjaarsfeest is opgenomen door, ge
stempeld tot symbool van, de heisge-
schiedenis. Zoals ook met ons eigen
paasfeest het geval is. Maar men moet
dat natuurgegeven niet te zwaar ac
centueren; het gevaar dat van het
heilsfeit weer naar de natuurbasis af
gegleden wordt is niet denkbeeldig.
Verder moge verwezen worden naar
het rondschrijven aan de kerkeraden
en gemeenten van de 'Nederlandse
hervormde kerk 'de vaststelling van
een gemeenschappelijke paasdatum'.
1967, waarin ook op de andere door
ds. Messie ter sprake gebracht punten
wordt ingegaan, en waarin als bijlage
een schrijven van het Opperrabbinaat
voor Nederland is opgenomen.
Wij ontvingen nog meerdere brieven
over dit onderwerp, maar sluiten
hiermede de discussie. Red.
Mario Puzo: 'De peetvader docuracn-i
ten.' Uitgave Zuid-Hollandsche Uitgl
Mij. N.V., Den Haag, prijs 13,90, 272'
blz.
Ondertitel: Mario Puzo over zichzelf en
zijn Maffia onthullingen. Puzo vindt
zelf 'De Peetvader* niet zo goed als de
rest zijner werken, het is het resultaat
van wetenschappelijk speurwerk en
Mario heeft in zijn leven nimmer een
echte gangster ontmoet. Niettemin*
sinds 1969 werd het boek de snelst ver
kochte roman in de historie cn een
kassucces zonder weerga in filmland.
Voor Puzo was wereldoorlog II een be
vrijding, hij kon aan zijn milieu ont
snappen en daar heerste geen weelde
bij de geëmigreerde Italianen. Toch
klopten hun harten warm voor de me
demens, zij leverden de grootste bij
dragen bij inzamelingen voor de armen
door gewoon blikken met voedsel bij de
kruideniers te stelen. Puzo overwint
armoe en'analfabetisme zijn moeder
kon haar naam niet schrijven, raakt
eerst overtuigd van zijn schrijversca
paciteiten na Mario's derde boek en
noemde hem prompt een dichter en
schetst zichzelf in dagboeknotities als
mislukt acteur, groentje in Hollywood,
speler echtgenoot en globetrotter.
Puzo onthult waarom Amerika niet
buiten de misdaad kan (en meldt daar
bij nog niet eens hoe de ontelbare be
dragen neertellende mensheid zich
daarmee ontspant via boek en rol
prent), bespreekt boeken, schrijft kin
derverhalen en geeft aan het einde van
dit boek zelfs correcties. Completer kan
niet. We hebben al dit gedrukte met
genoegen doorgenomen. En aan het
einde geconstateerd met een eerlijke,
gewone man achter de succesvolle au
teur te hebben kennisgemaakt.
G.L.