DR. KISTGELOVEN STEEDS MOEILIJKER Bonhoeffers drie dimensies c J Lutherse werkgroep wil herverkaveling Bij belgenootschappen tegen bijbelsmokkel Hervormde predikantenconferentie Kerkelijke leiders in Ulster Kerncentrale Dodewaard langer dicht Personalia Trouw Kwartet vandaag Beroepings- werk Boekenetalage I TROUW KWARTET WOENSDAG 2 MEI 1973 KERK T2/K2 Van een onzer verslaggevers UTRECHT Ook met de beste wil is het voor vele mensen buiten en binnen de kerk niet meer doenlijk om te 'geloven'. Dat geldt niet alleen voor het soort geloven, dat in het instituut kerk in zwang is, maar ook voor het authentieke geloven, waarvan de bijbelse bood schap getuigt. Dit betoogde gisteren dr. mr. A. W. Kist, rechter te Arnhem, in de jaar lijkse hervormde predikantenvergade ring. Dr. Kist hield daar het hoofdre feraat over 'Geloven in een bocht van de tijd'. Kerken en christenen verke ren onwetend en onbewust in een re levantie- en identiteitscrisis, aldus dr. Kist. Als deze crisis bewust gemaakt wordt, kan zij de ingang worden tot het hervinden van de gekruisigde en opgestane Jezus van Nazareth in zijn actuele gelijktijdigheid van priester, profeet en koning. Dr. Kist zag als een van de belang rijkste taken van de kerk in deze tijd de stelselmatige bevordering van ieders menswordingspotenties. Dank zij de bijbelse verkondiging is het de gemeente nog mogelijk, horend en handelend de doelen, wegen en vor men van de menswording naar het beeld Gods ervarend te herontdekken en metterdaad te verbreiden. De gemeente heeft daartoe nieuwe communicatievormen en nieuwe pro- cesbegeleiders nodig. Daarmee toege rust kan zij, uitgaande van gebed en eredienst, met kleine groepen en aan de hand van concrete opdrachten, tot zodanige bewustmaking van de collec tieve en persoonlijke potenties ko men, dat de eigen persoon in zijn to taliteit, zijn verborgenheid bij God en zijn functionaliteit ten opzichte van Gods geschiedenis met de mensen be leefd en verwerkelijkt wordt. Liturgie Maandagavond discussieerden de pre dikanten over de praktijk van het ge meentewerk in deze tijd, aan de hand van inleidingen van ds. M. Koopmans uit Delden en dr. J. van der Werf van het Utrechtse city-pastoraat. Dr. Van der Werf legde alle nadruk op de liturgie als de inzet van zijn werk als city-pastor, en dan niet aller lei hoogkerkelijke gedoe, maar het bezig zijn met oude en nieuwe testa ment en het vieren van de avond- maalsgemeenschap. Bezig zijn met de bijbel, dat beteken de voor dr. Van der Werf de 'lectio continua', het systematisch dóórpre- ken van een heel bijbelboek als Leviti cus. en dan niet één tekst, maar een hele perikoop a!s uitgangspunt voor de preek. Hij pleitte voor de 'tale Ka- naans 'Ik geloof niet in het heden daagse Nederlands. Niemand begrijpt de bijbel meteen. We moeten het leesplankje erbij leggen. Het woord 'herder' kun je alleen verklaren met bijbelse verhalen. Verder vond dr Van der Werf, dat in de kerk zo min mogelijk eendagsvlie gen moeten worden behandeld. 'In de kerk kom je om te leren wat over ze ventig jaar nog belangrijk is'. Ds. Koopmans zag bij de huidige stand van zaken de eredienst niet meer als het middelpunt van het ge- meenteleven. Hij pleitte voor samen komsten, die meer het karakter van een 'staf- en werkvergadering' hebben, waarvan de eredienst een onderdeel is. Voorts legde hij er de nadruk op. om in het gemeentewerk elk wat wils te geven, ieder te bieden wat hij no dig heeft, gezien zijn ontwikkeling en Dr. mr. A. W. Kist De gemeente moet De redactie betiouill zich het recht voor ons ter opname In deze rubrU-k ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ publlkatte wordt met dc naam van de Inzen der ondertekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdredactie Trouw/KwarUt, postbus 859, Amsterdam. NS en gehandicapten Hoe durven de NS het risico te ne men gehandicapten te weigeren? Ont zettend dat zoiets in deze tijd kan ge beuren; En de regering maar pleidooi en houden voor openbaar vervoer! Voor mij hoeft het zo niet meer. Gel een mevr. E. dc Vries-Boiten NS en gehandicapten (2) de vrije handel genomen en alleen op advies van een arts verkrijgbaar. Na het kennisnemen van bovenstaand bericht vraagt men zich in gemoede af: Waarom wordt nu pas ingegrepen, ofschoon reeds circa twee jaar gele den verontrustende literatuur over de geconstateerde ernstige bijwerkingen zijn verschenen? Waarom worden overigens dergelijke geneesmiddelen met zulke grote risico's voor de ge zondheid voorgeschreven en toegepast, terwijl de homeopathische geneesmid delen volkomen vrij van bijwerkingen zijn? Voor d.e z.g. zomerdiarree kan zelfs een keuze uit een behoorlijk aantal alleszins betrouwbare en indi vidueel aangepaste homeopathische geneesmiddelen gemaakt worden. Het zijn trouwens niet alleen boven vermelde allopathische geneesmidde len die funeste bijwerkingen verto nen. Vaststaat dat 80 procent van de allopathische geneesmiddelen in plaats van het genezingsproces te be vorderen de gezondheid in ernstige mate kan benadelen. Bovendien wor- déh door deze medicamenten de ziek tesymptomen zodanig onderdrukt, dat het werkelijke ziektebeeld niet meer is waar te nemen, waardoor een veel moeilijker te genezen chronische toe stand kan ontstaan. Homeopathische medicijnen daarente gen zijn absoluut vrij van schadelijke bijwerkingen en bevorderen - zonder nadelige bezwaren - een gelijkmatige en blijvende genezing van het ziekte proces. Rotterdam A. SMIT Bij het lezen van 'NS weigeren gehan dicapten' denk ik als voorstandster r- Au>;nl/ van openbaar vervoer: De invloeden heeStgaVe AlmnK van nazi Duitsland werken kennelijk nog steeds door. Misschien is in ieder van ons wel de kiem aanwezig. Maar als wij in Nederland een maatregel als die van de NS toelaten, zijn we op de verkeerde weg. Bij voorkeur zou den groepen gehandicapten waar dan ook vandaan en waarheen, buiten het seizoen het prettigste reizen. Daar kan toch een coupé voor gereserveerd worden? Nee en nog eens nee. NS. kom terug op uw besluit en verspeel geen kansen die u opbouwt via aller lei goedkopere gezinskaarten. Renkuin A. v.d.Bosch-v. Waveren Geneesmiddelen Volgens S.E.R.-Bulletin No. 27 mogen de allopathische geneesmiddelen Ente- ro-Vioform, Enteroseptol, Fenilor, Si- osteran-dragees, Siosteran microtablet ten, Mexaform microtabletten, Mexa- form P en Quilxaline uitsluitend op re cept worden afgeleverd. Deze geneesmiddelen worden aange prezen voor de aandoening 'zomerdi arree'. Bij gebruik kunnen ernstige bijwerkingen optreden, waarvan aan vankelijk alleen in het buitenland 7iQnc\A/ii7o maar thans ook in Nederland gevallen tldiawijtc zijn waargenomen. Het gebruik van deze middelen zonder raadpleging van een arts wordt daarom niet meer ver antwoord geacht. Eindelijk zijn bo vengenoemde geneesmiddelen dus uit Met de inzamelingsactie 'Rondom Al- frink' wil men enige miljoenen bijeen brengen voor een 'Communicatie-cen trum'. dat de voorlichting over de r.k.Nederlandse kerkprovincie moet verzorgen. Zo'n centrum zou, aldus het actiecomité, een 'hartewens' zijn van de kardinaal. Ik kan het mij maar moeilijk oorstellen. Zeker als ik de recente vastenbrief er nog eens op nalees, waarin de kardinaal en zijn medebisschoppen zo overtuigend aan dringen op soberheid ten bate van de minder bedeelden, vooral in de arme landen. Hebben bij de genoemde actie de organisatoren niet hun eigen wens in het hart van de kardinaal geprojec teerd? Want in de geest van diens vastenboodschap zijn er, voor het ka pitale bedrag waarop het comité mikt, toch legio ander bestemmingen te vin den die heel wat méér inspirerend en 'evangelisch solidair' zijn met zo'n re- clamebureau-voor-onszelf? Bestemmin gen dus. die beslist méér naar het hart van de kardinaal zijn en daarom veel eeder als een hem aan te bieden fèestgavé in aanmerking komen. Wassenaar J. Smit DEN HAAG De lutherse synode, die 14 en 15 mei in Utrecht bij eenkomt, krijgt te maken met een voorstel tot drastische herverka veling van de mankracht in de lutherse kerk. Het voorstel is vervat in het eindrapport van de lutherse werkgroep ter beoordeling van het kerkelijk financieel beleid. beroepshorizon, een gezin zijn. SMRA Uit de discussie lichten wij de kwes tie van de SMRA. Dr. Van der Werf vond deze administratie-per-computei van het hervormde ledenbestand, ge koppeld aan de burgerlijke stand, een nuttig technisch hulpmiddel, dat men echter niet moest overschatten. Som migen zien het uitschrijven uit het le denbestand als een uitstoten uit het koninkrijk Gods. Dat is natuurlijk niet waar. Wie zich aanmeldt wordt evengoed geholpen. Dr. Van der Werf voelde meer voor een systeem, waar bij alleen de werkelijk belangstellen den geboekt werden. Ds. J. Hoogenkamp voorzitter van de hervormde raad voor de zending, noemde de SMRA echter volstrekt on misbaar. De zending krijgt b.v. alleen al een half miljoen van adressen, die alleen via de SMRA bereikbaar zijn. De werkgroep acht de huidige om vang van het predikantenkorps onge veer juist. Op circa vierhonderd leden is één predikant. Een herindeling van de gemeenten in eenheden van 300 tot 500 leden zal noodzakelijk zijn. Kleinere gemeenten zullen een predi kant moeten delen met een andere ge meente. Grotere krijgen naast de eigen predikant assistentie van een predi kant van een andere gemeente. Predi kanten die geen volledige taak heb ben, zouden er taken in landelijk of regionaal verband bij kunnen krijgen. Voor een dergelijke herverkaveling van de mankracht zal een landelijk orgaan de nodige bevoegdheid dienen te krijgen, met opoffering van een deel der gemeentelijke autonomie. De gemeenten betalen in dit systeem het predikantstractement voor liet aantal dagen, dat hij voor hen werkt. De werkgroep geeft enkele suggesties om overbelasting van de predikant te oorkomen, zoals ontlasten van orga nisatorische zalcen, geen voorzitter zijn van de kerkeraad, administratieve taken door gemeenteleden laten ver richten, opleiden van gemeenteleden voor het pastoraat om bijstand te ver lenen voor contactbezoeken en kate- chese in teamverband of door geschik te gemeenteleden. Gemeenten met een fulltimekoster moeten zich ernstig af vragen. of het niet mogelijk is, dat gemeenteleden kostersdiensten ver richten. BERLIJN Het Europees comité van de wereldraad van bijbelge nootschappen heeft besloten om de bijbel niet illegaal te verspreiden. Het heeft zich ook gekeerd tegen een vermenging van bijbelversprei ding en politieke propaganda. ganisaties die bijbels op illegale wijze het oostblok binnensmokkelen. Tegen zulke verspreidingsmethoden kanten zich de bijbelgenootschappen, nu zij gunstige ervaringen opdoen met een groeiend aantal Oosteuropese autori teiten. Dit is uitgesproken op het congres van Europese bijbelgenootschappen, dat onlangs in Bad Saarow in de DDR is gehouden. De Sverre Smaadahl, Eu ropa-secretaris van de bijbelgenoot schappen, heeft verklaard dat deze uitspraak is gedaan naar aanleiding van bepaalde gebeurtenissen in enkele Oosteuropese landen, waarover op het congres is gerapporteerd. Hij zei dat n/r i* a deze beslissingen niets te maken heb- 14 I JVI VllPOT 1111 ben met het feit dat de bijbelgenoot- schappen voor het eerst vergaderden nnk All 1*51^1171 Pk in een communistisch land Ds UUA Up \JdmiLIY Smaadahl wees er verder op, dat hij de laatste tijd gunstige ervaringen Van een verslaggever heeft bij zijn onderhandelingen met de autoriteiten van verscheidene oost europese landen. Zoals dezer dagen nog werd gemeld, zijn er in het westen verschillende or- Kerkelijke leiders uit Engeland en Ierland brengen op het ogenblik een bezoek aan Noord-Ierland. Op de foto de aartsbisschop van Canterbury, dr. Ramsey (rechts) in gesprek met kardinaal Conway, hoofd van de rooms-katholleke kerk in Ierland. DODEWAARD De kerncentrale Dodewaard lijkt opnieuw kleine scheurtjes te vertonen in de aanslui ting van een leiding op het reactor vat. Aanwijzingen in deze richting zijn verkregen bij de periodieke on- derhouds- en inspectiebeurt die vorige week begonnen is. Het betreffende overgangsstuk zal worden vervangen, waarvoor de centrale 'enkele' weken langer zal blijven stilliggen dan de vier die voor onderhoud en bijladen van brandstof waren uitgetrokken. Een jaar geleden ging de centrale Do dewaard na een wat moeilijke besluit vormingsprocedure tussentijds uit be drijf nadat in een soortgelijk over gangsstuk scheurtjes waren gevonden. Het toen vervangen onderdeel bleek bij inspectie dit jaar in goede staat te verkeren. Er zitten twee van deze overgangsstukken aan het reactorvat. De andere aansluitingen zijn gecon troleerd en in orde bevonden. Reparaties aan de reactor in Dode waard zijn technisch vaak moeilijk om dat met de mogelijkheden daarvoor bij het ontwerp onvoldoende rekening is gehouden. De monteurs moeten veelal van tevoren 'droog' oefenen om onder benauwde omstandigheden zo snel mogelijk te kunnen werken. Die snelheid is nodig om te vermijden dat zij meer dan de toegestane hoeveel heid radioactieve straling oplopen. Van een onzer verslaggevers SCHIPHOL Gisteren heeft de KLM haar eerste vlucht naar de Londense luchthaven Gatwick gemaakt. Tot dus ver vloog de maatschappij uitsluitend op Heathrow. Met het opnemen van Gatwiek ii de dienstregeling breidt de KLM het aantal diensten tussen Amsterdan en Londen uit met twaalf retourvluchten per week. Gelegen aan de verkeersweg Lciden- Brighton is Gatwick een van df wei nige luchthavens die met een poor- lijn is verbonden. Binnen veert? mi nuten is men van de luchthavn in het hartje van Londen. Ambassadeur M. W. H. baan Col- lot d'Escury ir. benoemd tot mbassa- deur in Zwitserland. Baroi Collot d'Escury, sinds 1969 gestationeerd op het ministerie en chef van d(directie buitenlandse dienst, heeft p»ten be kleed in Lissabon, Brussel.Londen, Rio de Janeiro, Stockholm Sa Paulo, Madrid en Lima. Burgemeesters Aan dc burge meesters is eervol ontslag verleend: per 1 juli aan W. D. J. an Dijck (van Maassluis), per 1 aulstus aan mr. R. Kooiman (van Pumrend) en per 1 mei aan G. J. H. Qens (van Diessen). Jongste korpschef Over.'en maand of twee krijgt de gemeenpolitie van Woerden een nieuwe koischef, die tevens de jongste zal zii van ons land. Het is de 28»jarigeff. Mostert. nu nog inspecteur bij de ;rkeerspnli- tie in de gemeente Utree. Hij volgt in Woerden de heer J. V. Bezemer op die benoemd is tot arpschef in Gorkum. De heer Moste: begon zijn carrière in 1966 bij de Uechtse poli tie als adjunct-inspeeteu; De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: Drs. J. Tamminga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. De maandelijkse NOS-uitzending 'Zienswijze' boeit mij uitermate. Men kan op zijn gemak de personen van verschillende levensbeschouwing opge spoord door de heer Jack van Belle, bekijken en beluisteren. Ook de pre sentatie spreekt een taal! De milde ironie waarmee de heer Van Belle het gesprek leidt, als de eigenlijke stof wordt losgelaten of als een der part ners te langdradig wordt, is ook een belevenis op zichzelf. Het is wel jam mer, dat men er niet kan achter ko men wat in al die brieven staat van kijkers, die gereageerd hebben. Geluk kig werd onlangs in een artikel in Trouw hierop in het algemeen terug gekomen door de heer Van Belle zelf. Hoe hij zélf over de verschillende theorieën denkt? Ook hier is wel ach ter te komen! Goed kijken en luiste ren maar. Naardeu M. P. D. ter Braake-De Waal Formatie (14) De heer Stolk uit Rotterdam is het oneens met de toenadering AR-PvdA. Hij schrijft: waarom geen WD? De confessionelen moeten om tot een re gering te komen of met liberalen, of met socialisten samenwerken. Nu moeten we als christenen uit twee kwaden de minst kwade kiezen. Dat kan m.i. alleen maar hot socialisme zijn omdat in dat programma meer dingen zitten die aansluiten bij de op dracht die Christus ons heeft meege geven, dan in het programma van de VVD. Heeft Wiegel dat nog niet dui delijk genoeg gemaakt? Enimen H. Weggen De Duitse theoloog Werner Koch vertelt in THIIK. het kwartaalblad van de theologische ho geschool van de gereformeerde kerken in Kampen, over de Duitse kerkstrijd. Hieruit een citaat over de indruk, die Bonhoeffer en Bethge op hem maakten. Dr.. Koch: 'Bonhoeffer maakte indruk op mij op drie ver schillende manieren of niveaus. In de eerste plaats hechtte hij meer dan alle leermeesters, die ik meegemaakt had waarde aan het zich stipt hou den aan regels voor de leiding van een geestelijk leven. Daartoe behoorden bepaalde tijden van de dag voor meditatie, gebed en voorbede, voorts het afleggen van de persoonlijke biecht, gezamenlijk psalmodiëren, het onderhouden van de broeder schap onderling en de oecumenische gemeenschap. In de tweede plaats imponeerde hij door een ver bazingwekkende intellectuele begaafdheid en zin delijkheid, zoals ook door zijn kennis van de las tigste filosofische literatuur. Een onlogische ma nier van redeneren, daar kon hij niet tegen. Hele maal verbazingwekkend en indrukwekkend was tenslotte zijn vanzelfsprekende wereldlijkheid op ieder gebied met uitzondering van het sexuele. Wat men niet verwacht zou hebben na de zojuist geaccentueerde spiritualiteit muntte Bonhoeffer uit door topprestaties en kennis op het terrein van de sport, de muziek, de moderne literatuur en boven alles: de politiek. Bonhoeffers 'driedimensi- onaliteit' op geestelijk, intellectueel en wereldlijk gebied had een fascinerende uitwerking op hen, die daarvan wisten. Eberhard Bethge was toen voor alles een betrouwbare medestrijder in de strijd van de Belijdende Kerk, een vrolijke, be paald charmante jonge man. Zijn later ontwikkel de intellectuele begaafdheden heeft met uitzon dering van Bonhoeffer niemand in hem ver moed. ook hij zelf niet!' In het Gereformeerd Weekblad (uitgave Kok) bespreekt prof. dr. G. C. Berkouwer 'Tien keer ge reformeerd' (wij komen op dit boekje nog uitvoe rig terug). Prof. Berkouwer: 'Dat gebeurt niet zo vaak. dat er een boek ver schijnt, dat reeds door z'n titel aan het denken zet en vragen oproept. Ik zou de titel schokkend willen noemen, niet omdat we de kerkelijke verdeeldheid, die hier uitvoerig ter sprake komt, niet zouden kennen, maar omdat ze hier voor ons staat in die specifieke vorm: 10 keer gerefor meerd. Er staat wel niet: tien keer Christelijk, maar niemand kan zeggen, dat dat geheel iets an ders betekent. Het schokkende in zulke formule ringen ligt in de feitelijkheid van de op deze wij ze aangeduide werkelijkheid, maar dan uit de aard der zaak óók in de onvermijdelijke verva ging. die t.a.v. het woord en de betekenis van 'Ge reformeerd' optreedt. Laat me voor wie het boek nog niet onder ogen had er allereerst op wijzen dat hier geboden wordt een serie artikelen over de Gereformeerde gezindte (eerder in 'De Waarheidsvriend' verschenen) waaraan een tiental vertegenwoordigers van de onderscheiden groepe- Vit de kerkbladen ringen binnen de Gereformeerde gezindte mee werkte. De meeste artikelen tonen in hoge mate een zeke re overeenstemming. Men vraagt zich af, of men het niet te veel eens is om het 'tien keer' ook maar enigszins duidelijk te maken en ik moet zeg gen, dat ik dat nog al als een benauwende vraag ervaar. Men kan natuurlijk zeggen: daarin blijkt, dat er toch nog een (één) Gereformeerde gezindte is, waarin men meer eensgeestcs is dan men op pervlakkig zou kunnen vermoeden. Maar daarmee is die problematiek van dat tiental niet opgehe ven. maar wordt ze juist geaccentueerd. Vooral Douma schrijft in overeenstemming met Schil der over de redenering, waarin het 'nog' (er is nog zo veel, dat ons verenigt) wordt bejubeld. En hij stelt een vraag: 'Men kan zich in de interker kelijke beweging druk maken; men kan het 'nog' van de zoveel-punten-van overeenkomst uitbuiten door elkaar de hand te reiken over kerkmuren heen; maar de instituten zelf blijven statische grootheden. Geen muur wordt omvergehaald'. Het lijkt me een goed punt met deze (vrijgemaakte) vraag af te breken. Het is echt een vraag: deze constatering (geen muur...), zelfs een indringen de vraag'. Gisteren is de secretaris van de hervormde gene rale financiële raad, ds. H. J. F. Wesseldijk, met emeritaat gegaan. In het maandblaDc Kerkvoog dij schrijft prof. dr. ir. H. G. vanëusekom over hem: 'In 1951 werd de generale financiëlraad ingesteld, aan welke zorg voor de generale finciën der kerk werd opgedragen. Deze raad haaiatuurlijk een secretaris, aanvankelijk één van c gewone leden, van 1956 echter een bezoldigd seetaris met een volledige betrekking. Onder de de reglementen werd het als een ernstige fout gen, dat de alge mene financiën der kerk door prikanten werden geregeld. Voortaan zou een G.F.Hit doen. Menig kerkvoogd heeft echter bezorgd keken, toen on der de nieuwe kerkorde een preiant als secreta ris van de G.F.R. werd benoei. waardoor in breuk werd gemaakt op de regi dat het beheer van de financiën de taak van ksvoogden is. Ds. Wesseldijk bleek echter de uilndering te zijn, die de regel bevestigde. Deze plikant bleek een voortreffelijk financier te zijl die ook in de moeilijkste situatie een uitwegist te vinden en tegelijk een open oog had voore problemen van de kerkvoogdijen, die telken weer overbelast dreigden tp worden. Steeds s Wesseldijk de man, die aanvoelde, wat kon etfat niet kon'. Kan een dominee lid van de «munistische par tij zijn? In West-Duitsland eerctuele kwestie. In Hervormd Nederland schrijftls. L. H. Ruiten berg: 'In ons land is zolang de bestaat (sinds 1909) slechts één dienstdoendervormd predikant lid van deze partij geweestJij stond zijn hele ambtsleven praktisch in ééntmeente. Maatrege len heeft de hervormde keihiet kunnen, maar eigenlijk ook niet willen nen. Hij werd eenvou dig verder niet beroepen. Dis onze 'leertucht'. Het is onmiskenbaar dat deimmunistische par tijen in hun wijze van dwaiover de overtuigin gen van hun leden precies t schaduwbeeld zijn van een streng-religieuze sel Daar en niet in de politieke of sociaal-economhe opvattingen ligt de onmogelijkheid als chria (en niet alleen als predikant) zich over te gin aan dit politieke verband. De kerk kan hieiet best op reageren door zelf de verleiding zu sekte achtige ken merken te vertonen, kracg te weerstaan. Dan kan ze het gesprek met h' leden en dienaren, die deze terreurstrucöuur :t zien. met open vi zier voeren'. HEB DUS GEDULD Toen wij zondag jl. dat felle protest van Jakobus tegen welvaart en rijk dom ten koste van anderen lazèn (5:1- 6). viel ons op wat hij daarop laat volgen, 't Merkwaardige is nl. dat Ja cobus dan niet overgaat tot een op roep om iets aan die misstanden te doen. maar dat hij dan schrijft: Heb dus geduld, broeders, want de Heer komt eraan. De aanklachten die Jako bus laat horen liegen er niet om: rijk dom betekent niets, je wordt er zelf door verteerd, je bent met het verza melen van rijkdom bezig met iets on zinnigs ('t zijn immer de laatste da gen) en bovendien: hoe kom je er aan? Jakobus heeft zijn ogen en oren goed de kost gegeven. Veel rijkdom is er ten koste van het loon van de ar beiders 'die uw landen gemaaid heb ben?. Dit protest valt temeer op waar we met vrij grote zekerheid ons moe ten voorstellen dat deze Jakobus eelt op z'n knieën had vanwege het ge knield liggen in de tempel. Een man van wie men tegenwoordig niet veel meer verwacht. Maar waarom riep hij nu niet op tot aktie? Ik denk dat dat voor hem een vanzelfsprekende zaak was. Hij was zelf aktief in zijn onthouding van allerlei .dingen. Hij gaf het voorbeeld. Hij zocht die rijk dom niet. Dat was sterker dan alle oproepen tegelijk. En voor de mensen die hij om zich heen wist had hij een bemoedigend advies: heb geduld. Hij schrijft niet: berust er maar in. In het woord dat hier staat (zoiets als: wees groot van gemoed) zit een zeke re ruimte. Je moet denken aan de ruimte. Zit niet zo bot op de neer drukkende situatie dat er geen ruimte meer overblijft. De Heer komt eraan. 'We staan er niet alleen voor. We mo gen ons vooral niet laten verbitteren i in de strijd om rechtvaardiger toe- j standen. Die strijd moet er zijn. Jako bus deed er op zijn manier aan mee, i maar ze mag ons niet te machtig wor- den. dan houden we het niet uit. Al leen als je de ruimte overlaat voor de komende Heer. bestaat de kans dat je het uithoudt en langer in de strijd meegaat dan zij die alleen maar we ten van 'leven in eigen land'. Een goed woord van een man die wist waarover bij sprak. U moet het maar I eens nalezen. NED. HERVORMDE KERK Beroepen: te Benschop (toez.): drs. B. Oosterom (voorheen zendingspred.) te Waddinxveen; te Amstelveen-Buiten- veldert: .J. Hoekert te Spijkenisse; te Nieuw-Amsterdam: G. W. Oppelaar (voorheen zendingspred.) te Oegst- i geest; te Eerbeek: C. B. Bot (voor heen zendingspred.) te Haarlem. Bedankt voor Ede: J. den Besten tf Huizen (NH); Aangenomen naar Balk: M. B. Nieuw koop, kand. te Utrecht die bedankte voor St. Pancras. GEREF. KERKEN Beroepen te Bergum en te Heerde (Gld): A. v. d. Zwaag te Hoorn Bedankt voor Vianen: J. Bulthuis te Hoornhuizen-Leens; voor Barendrecht en Dokkum: P. Riemersma te Rotter- dam-Alexanderstad; voor Alblasser- dam: D. Bouwknegt te Rotterdam-IJs- selmonde. Aangenomen: naar Delfzijl: drs. S. ".d. Zee te Vollenhoven-Kraggenburg. GEREI'. KERKEN (VRIJG. B.V.) Bedabkt voor Haarlem: M. Bakker te j Maastricht. GEREI GEMEENTEN Beroepen te St. Catharines (Canada):. J. C'. Weststrate te Meliskerke; te Apeldoorn: N. W. Schreuder te Goes. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Harderwijk: P. Roos te Middelharnis. REMONSTR. GEMEENTEN Benoemd door de stichting voor intra murale geest. verz. in Enschede: G. J. j Bierenga te Haarlem. Molly Costain Ha.vcraft Pionnen van dc koning Het leven van Elizabeth Plantagenet, gravin van Holland. Uitgave: Leopold Den Haag. Prijs ƒ22,50. J. Waterreus heeft deze subtiele histo- i rische roman uit het Engels vertaald. Het betreft een tijdbeeld, rondom een eeuwwisseling 12e 13e eeuw en belicht in twee hoofddelen 'royalty' j in Engeland en in de Lage Landen, j De Engelse vorst, Edward I, heeft vijf dochters, die naar de gewoonte van die tijd als pionnen in strijd om macht en evenwicht over het (politie- j ke) Europese schaakbord worden ge- 1 schoven. De hoofdfiguur, de jongste I dochter Elizabeth, wordt als kind uit gehuwelijkt aan graaf Jan van Hol land, de troonopvolger van de ver moorde graaf Floris de Vijfde. Hij is eenonbeduidende knaap, die de knap- pe Elizabeth, een meisje, dat gewa- pend met de kennis van slechte huwe- lijken van haar zusters, naar Holland komt. Zij is het, die in de ik-vorm, het zeer vrouwelijke verhaal vertelt, met inachtneming van vele details over zeden en gewoonten, die deze roman een boeiend karakter verlenen. De ongelukkige vorstin, die ieder uur j naar haar geboorteland hunkert, vindt na de vroege dood van Jan, haar jeugdliefde terug. De onvermijdelijke hofintriges en de volslagen onmondig heid van de vrouw in de middeleeu- wen komen telkens in het zorgvuldig geschreven verhaal sterk naar voren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2