Een oud-katholiek in het Centraal Station eoeo Maritain: groot bemiddelaar tussen kerk en cultuur Jongeren bereiden zich voor op evangelisatie tijdens vakantieweken Predikanten horen van doopsgezinde zorgen OD22eleO Trouw Kwartet Verontruste chr. gereformeerden houden toogdag vandaag Boekenetalage I TROOW/KWARTET DINSDAG 1 MEI 1973 KERK T2/K2 door A. J. Klei De Hilversumse oudkatholieke pastoor J. N. van Ditmarsch (44) ver telt me door de telefoon dat hij mijn stukje, bedacht in de Tichel kerk, gelezen heeft. Nee, ik moet niet denken dat hij met bezwaren komt, maar hij wil wel graag eens praten over het hoe en waarom van het feit, dat de oud-katholieken zo weinig in het nieuws zijn. We maken meteen een afspraak en nog geen etmaal later zitten we (hij op weg naar een Haagse spreekbeurt) aan een tafeltje in een van de verrukkelijke koffiekamers van Amsterdams Centraal Station. UTRECHT Ongeveer tweehonderd hervormd-gereformeerde jongeren hebben in de Immanuelkerk te Utrecht instructies gekre gen voor het evangelisatiewerk dat zij de komende zomer in vakan tiecentra gaan doen. Het eerste wat pastoor Van Ditmarsch doet is me een paar foto's geven van zijn parochiekerk, de uit 1889 dateren de St. Vituskerk, gebouwd door P. A. Weeldenburg: een even zeldzaam als mooi voorbeeld van neo-barok in ons land. We nemen even de negentiende- eeuwse kerkelijke bouwkunst bij de kop, vinden allebei de andere St Vi tuskerk in Hilversum, de door Cuy- pers gebouwde rooms-katholieke St. Vitus, een bijzonder fraai staal van neo-gotiek, maar stellen vast dat je om neo-gotiek te bewonderen, niet per se naar Hilversum hoeft te reizen, terwijl dit wél het geval is als je uit bent op neo-barok. De ober plenst ongevraagd een fikse scheut room in onze koffie en dit droeve voorval maakt abrupt een eind aan onze kunsthistorische beschouwin gen. We besluiten dapper de koffie toch maar op te drinken en pastoor Van Ditmarsch wil om te beginnen wel wat kwijt over de oud-katholieken en de oecumene. Hij praat levendig en geestdriftig, grijpt telkens terug op het rijk gestoffeerde verleden van de oud-katholieken, maar niet om zich er aan te vergapen maar om vandaar de lijnen door te trekken naar de dag van vandaag. Wij beweren op onze beste oecumeni sche momenten dat we dienen te let ten op wat verbindt en niet op wat scheidt, maar nu kan ik noteren dat je deze gedachte al tegenkomt in de bisschopsverklaring van 1889, toen de Unie van Utrecht als verband van alle oudkatholieke kerken tot stand kwam. En ik kan er bij zetten dat in de voor oorlogse jaren de Nederlandse oud katholieken eerder bij de oecumeni sche beweging waren aangesloten dan de hervormden. Ik schrijf het alle maal op en vraag dan: Ziet U in dit verband een speciale taak voor de oud-katholieken? Pastoor VanDitmarsch: Onze taak zie ik liggen in ons evangelisch-katholiek zijn. Woord en sacrament horen bij elkaar en naar de éne kant zullen we moeten waarschuwen voor overaccen tuering van het sacrament en naar de andere kant voor eenzijdig benadruk ken van het Woord. Daar heb je onze brugfunctie in de oecumene. Hiermee is gelijk onze oecumenische impuls aangegeven. Maar je merkt in het algemeen wei nig van de oud-katholieken Pastoer Van Ditmarsch: Om te begin nen is daar 't feit dat we numeriek niet sterk zijn. Dertienduizend in to taal. Maar de oorzaak ligt vooral in de omstandigheid, dat wij niet graag aan de weg timmeren in zaken van geloof en kerk. We staan geworteld in de traditie van de kerk, dat is ons om zo te zeggen genoeg, en de eeuwen waarin we zoveel als een schuilkerk waren, hebben ons geleerd ons wat stil te houden in geloofszaken: je kreeg er immers alleen maar last meeZo is een quietistische hou ding gegroeid: laten we onze eigen weg maar gaan. We stonden immers in een isolement. Voor rooms-katho- lieken waren we ketters en de protes tanten wisten niet wat ze aan ons hadden, we waren dan wel tegen de paus en zo. maar verder was het toch alles net als bij de roomsen. Maar dat geldt nu toch niet meer? Pastoor Van Ditmarsch: De oudkatho lieke kerken die in andere landen ontstonden in 1870 als reactie op de besluiten van vaticanum I waren van een andere mentaliteit. Het had iets van een uitbarsting, men was op een kookpunt gekomen, ze namen het alle maal niet meer, en ze gingen de litur gie in de moedertaal vieren en ze ont koppelden celibaat en priester schap Dingen, die de Nederlandse oudkatholieken sinds jaar en dag ken den. Maar terwijl wij tot die tijd in ons isolement voor het overige angst vallig alles vermeden wat nog méér verwijdering van Rome zou kunnen meebrengen, brak nu de wereld open: er kwamen internationale contacten, ook met anglikanen en oosters-ortho- doxen, en de theologie werd losge maakt uit scholastieke banden. Aan de andere kant konden juist de Ne derlandse oud-katholieken de anderen bewaren voor ontsporingen en voor afglijden naar liberale kerken. En dit betekent voor vandaag Pastoor Van Ditmarsch: Dit houdt in dat de oud-katholieken sterk beleven dat zij, ik zei het zonet al. geworteld staan in de traditie van de kerk en dat zij zich opgenomen weten in we reldwijde verbanden. We hebben geen behoefte om ons waar te maken in de ze zin dat we ons nadrukkelijk laten horen, we zijn het van huis uit niet gewend We zijn ook met op proselie ten uit. Boter (6) De redactie beboudt zich het recht voor ons ter opname In deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort tvecr te geven. BI] publlkatle wordt met de naam van dc Inzen der ondertekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdredacUe Trouw/Kwartet, postbus 85S. Amsterdam. ICCC Het is altijd goed dat er onderzocht wordt of er oorlogsmisdaden gepleegd worden. We kunnen daarom blij zijn met het werk van een organisatie als Amnesty International. Nu ook de ICCC zich hiermee bezig gaat houden is dit toe te juichen. Maar dan zal de ze organisatie stellig ook de christelij ke uitgangspunten hanteren: dat men er goed op let dat de balk uit het ei gen oog verwijderd is (Matt. 7 vers 1- 6), dat wil zeggen dat men eigen oor logsmisdaden ook aan de kaak moet stellen, dat men de vijand lief moet hebben en voor hen moet bidden (Matt. 5 vers 43-48). dat men niemand De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: Drs. J. Tamminga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. Ds. A. R. Troost liet in zijn openings woord zijn dankbaarheid blijken voor het feit dat genoeg medewerkers ge vonden konden worden, ondanks de uitbreiding van het werk. Drs. C. Brink, evangelist te Zoeter- meer, ging in op de vraag 'Wat heb je te zeggen? 'Hij herinnerde aan het apologetische werk van Calvijn. Cal- vijn leefde echter voor de ontwikke ling van de moderne wetenschap. De vragen van Darwin en Marx waren hem nog niet gesteld. Maar voor Darwin en Marx hoef je niet bang te zijn, aldus de heer Brink. Je zult wèl bang moeten zijn voor de onverschilligheid, die je over al tegenkomt. Een kerk interesseert velen niet meer. Ze zijn er niet eens meer boos op. Hoe dan toch interesse te kweken voor het evangelie bij de vakantiegan gers? De heer Brink wees erop dat kinder werk hierbij veel goed kan doen. Geef je aandacht aan de kinderen dan heeft dat in de meeste gevallen tot gevolg dat de ouders aandacht aan jou gaan schenken. Aan het einde van zijn betoog ging hij in op vragen die dikwijls gesteld worden door buitenkerkelijken, vra gen betreffende het leed in de wereld, het bestaan van God enz. Op deze vraag moet je serieus ingaan. Je mag en je moet ook toegeven dat je moei te hebt met het leed in de wereld. Een verschil met vroeger is dat de mensen het gehele wereldleed via de tv in huis krijgen. Er is dan ook een theologie van het journaal nodig. Wel mag je erop wijzen dat Jezus altijd aan de kant van de lijdenden stond en dat hij dat vandaag nog doet. Onder het motto 'wat heb je te doen' werd in groepsverband allerlei infor matie gegeven over de werkzaamhe den van de teamleden in de komende zomer, zoals avondsluitingen, kinder vertellingen en lectuurverspreiding. Daarop volgde een gesprek van de le den van de verschillende projecten met de evangelisatiecommissie van dat project. Doel van dit gesprek was nadere kennismaking en oriëntatie. De dag werd besloten met een korte dienst waarin ds Troost voorging. De teams hopen te gaan werken in Oud dorp, Elburg, Katwijk, Otterloo, Otto- land, Putten, Oldenbroek, Harskamp. Ingen, Woudenberg, Sluipwijk en Nieuwerkerk aan den IJsel. UTRECHT Wij moeten de strijd voortzetten voor de belijdenis maar dan niet geïnterpreteerd naar een be paald systeem van de mens. Er zijn geen feiten die symbolisch opgevat moeten worden in de bijbel. Hoe kan men zulke dwalingen verkondigen en toch zeggen vast te houden aan de be lijdenis? Dit zei ds. II. van Leeuwen uit Urk zaterdag op de toogdag van de vrienden van 'Bewaar het pand', een groepering van verontruste chris telijke gereformeerden. Ds. Van Leeu wen betoogde dat de duivel met name ook door list probeert een leugenleer in de kerken in te dragen. 'Het gezag van de bijbel wordt aange tast. De duivel weet ook wel de zwak ke plaatsen te vinden in de karakters van de professoren, predikanten en ouderlingen. De preken worden dan meer vertelsels dan verklaringen en zijn meer gericht op de horizontale dingen dan op de dingen Gods. Ieder een hoort er maar bij en van schuld wil men niet meer horen. Ik geloof dat we middenin in de hellesfeer zit ten. Ook op zedelijk gebied is dit te merken. Gods kerk echter zal niet ten onder gaan. De poorten der hel zullen de gemeente niet overweldigen. Die overwinning is gewaarborgd in Chris tus', aldus ds Van Leeuwen. Ds. H. C. v. d. End uit Katwijk sprak naar aan leiding van het protest van de profeet tegen het verbond van Achab en Joza- fath, over de neiging kerk en wereld bij elkaar te brengen 'Velen willen fuseren en de eenheid zoeken mét an deren. Op zichzelf is daar niets tegen. Maar helaas gaat het ten koste van het afscheldingsprincipe. waarvoor on ze vaderen hun bloed hebben vergo ten. Micha kondigt het oordeel aan. Aan zulke Micha's hebben we vandaag veel behoefte. Zulke profeten kunnen niet zwijgen als ze de zonde zien. Ze verzetten zich tegen alles wat van links komt en verkondigen het zuive re Woord van God', aldus ds. Van der End. Ongeveer 1200 mensen woonden deze bijeenkomst bij. KINDEREN Het kan niet ontkend worden dat on der de instanties die de laatste tien tallen jaren geleden hebben onder een soort inflatie ook die van het ko ninklijk huis behoort. Oranje-vereni- gingt'n die vroeger een bloeiend be staan kenden zijn verdwenen of vege teren hier en daar nog, met een hoge uitzondering, voort. Een krant die bol i staat van oranje-boven is ondenkbaar, j Ook de koninginnedag wordt door de meesten aangegrepen om het we'dkend nog wat voort te zetten, terwijl slechts enkele duizenden zich opma- ken om er iets aan te doen. Men kan dit betreuren, het is niet andttrs. Naar de oorzaken ervoor behoeven we niet te zoeken. Waarschijnlijk ligt het dientepunt al weer achter ons. Mis schien is het de laatste eeuw altijd wel min of meer zo geweest dat een oranjevorst (in) zichzelf eerst waar moest maken voordat de erkenning op gang kwam. Ons land is klein en ook bij het koninklijk huis kan men naar binnen kijken. Als ik me niet vergis heeft het oranjehuis van vandaag dat naar binnen kijken doorstaan en is de waardering weer groeiende. Die waar dering zal zich waarschijnlijk voors hands niet meer tonen in uitbundige vieringen, maar wel in een stille gene genheid. Onze emoties werden vroeger waarschijnlijk dan ook wat opge schroefd. Dat hoeft niet meer. We hebben de gedachte dat verschillende personen uit de' koninklijke familie de vorstin zelf voorop, ons nader ge komen zijn in hun inzet voor de pro blemen die ons allen kwellen en dat vooral doet enorm veel goeds. Er komt iets in uit van een echt koning sschap. De televisiebeelden van het te recht beperkte défilé voor de trappen van Soc'stdijk kwamen goed over. Op vallend was vooral het spel met de bloemen van de kleine prinsenschaar. Kinderen kunnen situaties doen op klaren. Ze kunnen een vertedering te weeg brengen waarvoor niemand zich behoeft te schamen. Ze geven ook hier hoop. Daarvoor krijgc'n we ze ook. Ze werken mede om een hartelijke gelukwens te doen geboren worden en in stilte uit te zenden. En geluk betekent voor ons: zegen, die ergens anders vandaan komt dan uit zonde genegenheid. Interieur van dc oudkatholieke St. Vituskerk in Hilversum. kwaad met kwaad moet vergelden (Matt. (Rom. 12 vers 17-19). Voorts vraag ik me af of het stopzet ten van graanleveranties niet nadelig is voor de vele christenen in de Sow- jet-Unie. Dit alles vraag ik, in broe derlijke liefde verbonden met de Heer, die door Zijn opstanding de dood en het lijden heeft overwonnen. Amsterdam Harm Lanting In Trouw/Kwartet van 21 april las ik tot mijn grote ergernis een herhaling van de grote leugens waarmee he* Ne derlandse volk al jarenlang wordt ge confronteerd, namelijk dat wij geen botereters zijn. Het betoog van uw re dacteur in samenwerking met drs. Vriend komt hierop neer dat het geen zin heeft om margarine te verwisselen voor boter. Ik wil met nader ingaan op het ge goochel met cijfers waarvan elke zin ontbreekt, omdat het uiteindelijk in een valse voorstelling van zaken cul mineert. De Nederlandse huisvrouw wil best voor een pakje boter 0,60 betalen. Dit is 2,40 per kilo (in plaats van uw gefingeerde 1,50 per kilo). Ik daag u uit een jaar lang tegen ge noemde 2,40 Nederlandse boter aan Nederlandse huisvrouwen aan te bie den. Dat is beter dan de stelling te poneren: Wij ZIJN geen botereters. Maar we worden het dan wel. Eindhoven P. Woudstra Bejaard bruidspaar In Tr.-Kw. van 26 april zag ik een fo to van een bejaard bruidspaar. Dit is bepaald geen zeldzaamheid. Alleen al in mijn familie zijn mijn 88-jarige grootvader en een 85-jarige oom met een bejaarde vrouw getrouwd. In bejaardenhuizen schijnt het veel voor te komen. Ik gun ze het genoegen van een huwelijk op de oude dag van har te! Ze worden anders steeds eenzamer. W. J. Boelens Den Haag Onderdanigheid (slot) Dat vers uit Psalm 123, waarin de zanger gewaagt van de knecht die van de hand zijns heren nooddruft en van de maagd die van haar vrouw hulp en gunst vraagt, kan ik mij nog wel voorstellen. De genoemde Psalm werd ruim 25 eeuwen geleden gemaakt toen de slavernij nog volkomen normaal was. Maar de ónberijmde tekst spreekt nergens van 'nooddruft', 'hulp', laat staan van 'gunst'. Dat zijn slechts fraaiigheden van de berijmer van jaren geleden, ingelast voor het ritme. Dat God 'rijk en arm' heeft gemaakt, weten wij christenen wel. Maar wil dat zeggen dat God bepaalde mensen rijk en andere mensen arm wil laten zijn en blijven? En was het 'voorbeschikt' (zoals de heer Andrea zegt) dat er in Rusland en China mil joenen mensen van honger zijn omge komen voordat deze landen de honger konden terugdringen? Amstelveen F. F. C. Balier (discussie gesloten red.)] Gaan wel mensen uit andere kerken over tot uw kerk? Pastoor Van Ditmarsch: Dat gebeurt regelmatig, niet in opzienbarende aan tallen. Het zijn vooral protestanten die katholiserend denken of die een sterk ontwikkeld gevoel voor liturgie hebben, die de weg naar ons vinden. Anderen komen bijvoorbeeld via con tacten met anglikanen in het buiten land tot onze kerk. Zijn er geen spanningen binnen uw kerk? Pastoer Van Ditmarsch: Niet in de door u bedoelde zin, je zult bij ons geen kwestie-Kuitert of zoiets krijgen. Dit betekent niet dat er bij ons geen beweging is of dat we de zaken blaw-blauw laten. Ik behandel op een bijbelkring Genesis en ik zeg: wat daar staat is prediking. Oudere ge meenteleden hebben daar soms moeite mee, ze waren gewend alles letterlijk te nemen. Maar ze lopen niet boos weg. Dat komt ook hierdoor dat de oud-katholiek het kerkelijk leergezag aanvaardt. Binnen dat leergezag is een zekere speelruimte, maar die ruimte is nooit zo gebruikt dat ie mand aanleiding vond aan het leerge zag te twijfelen. Spelen andere discussies evenmin een rol? Pastoor Van Ditmarsch: Och, je hebt die verhalen gehad van de God is dood-theologen, we zijn er niet om heen gelopen, maar ik zei tot de ge meente: als God leeft in je hart ben je toch klaar, dan hoef je je toch niet van de wijs te laten brengen! En wat dat gepraat over horizontalisme en verticalisme betreft, ik heb eens een eenvoudig kruis meegenomen de preekstoel op, ik wees naar de vertica len en die horizontale lijn en ik zei: onze lieve Heer heeft ze toch allang samengevoegd! Het zijn tegenstellin gen die van buiten af de kerk inge bracht worden, maar ze zijn allang in Christus verzoend, en dat zó te zien en te zeggen is typisch-oud-katho- liek. UTRECHT Dn bond van Nederlandse Dredikanten hield eisteren UTRECHT De bond van Nederlandse predikanten hield gisteren zijn 51ste algemene ledenvergadering. Ds. L. H. Ruitenberg nam af scheid als voorzitter van deze bond en in zijn plaats werd ds. H. W. Kolstee uit Zuidlaren gekozen. Tevens werd er een causerie gehou den door C. F. Brtisewitz, de voorzit ter van de algemene doopsgezinde so ciëteit. Deze sprak over ontwikkelin gen rondom de doopsgezinde predi kant. De doopsgezinde broederschap is alle eeuwen door een lekenbeweging geweest. Men kent er alleen het ambt der gelovigen en de preek, de doop, huwelijk en avondmaal kunnen ook door gewone gemeenteleden verricht worden. De predikanten zijn bijna nooit voorzitter van een kerkeraad en hebben vaak alleen maar een advise rende stem. Dit alles heeft direct ge volgen voor de rechtspositie van de predikanten. Niet alle gemeenten hou den zich aan de minimum salarisnor men, vastgesteld door de algemene doopsgezinde sociëteit. Weliswaar vormt de beroepingsbrief een onver breekbaar contract, maar door de toe nemende geldontwaarding is het voor vele gemeenten moeilijk aan hun verplichtingen te voldoen. Deze finan ciële situatie kan een belemmering zijn voor de predikanten bij hun werkzaamheden. De salarissen worden vrijwillig bij elkaar gebracht door dc gemeenteleden en hierbij speelt de waardering voor de predikant een grote rol. Vaak is dit een oorzaak van veel conflicten tussen predikant en gemeente. Deze moeilijke situatie is een bron van zorg .en vormt een on derwerp van studie. Het is de strijd van een klein kerkgenootschap om aan zijn roeping te voldoen en het hoefd boven water houden in deze tijd. INVUL-PUZZEL Horizontaal woorden invullen die ver ticaal dezelfde betekenis hebben. 1. kooplust, 2. wereldtaal, 3. vormloos. Invul-puzzel Van een onzer verslaggevers De dood van Jacques Maritain in Toulouse het afgelopen weekeinde betekent het zwijgen van een stem die een halve eeuw lang in de internationale rooms-katholieke wereld grote invloed heeft gehad. Doordat hij zo oud is geworden (90 jaar) heeft hij ook zelf mee moe ten maken hoe zijn invloed ging kwijnen en dat bracht hem zelfs in oppositie tegen het Tweede Vaticaans Concilie en vooral tegen Teil hard de Chardin. de genadeleer stootte hem af als iets dat de mens immobiel maakt. Deze wijsgeer, die een grote rol heeft gespeeld in de heropleving van het katholicisme in het Frankrijk van na de Eerste Wereldoorlog, heeft als geen ander de lacune ingevuld die voor meelevende roomskatholieken wel moest ontstaan toen het 'clerica- lisme' de bemoeienis van de gees telijkheid met de details van het poli tieke leven was afgezworen. Hij in spireerde vooral een actief roomska- tholiek lekendom, dat deze ruimte in de politiek, de maatschappij cn de cultuur ging invullen niet alleen in West Europa maar met name ook in Latijns Amerika. Daar is de chris tendemocratie helemaal volgens Mari- tains denklijnen opgekomen en pro beert zij zich vandaag nog op die ma nier te handhaven, zwaar gehavend als zij is door de toenemende radicale en revolutionaire stromingen in het katholicisme daar. Wie vandaag de verbazing ziet van KVP-ers over de problemen die anti revolutionairen hebben met het bin nenhalen van niet-christenen in de leiding van christelijke partijen kan dat begrijpen tegen de achtergrond van Maritains streven om de culturele eenheid van het christelijk humanis me dat hij voorstond zo breed moge lijk te maken. Daarom zou er géén eenheid van geloof en godsdienst no dig zijn en zou de beweging christe nen en niet-christenen kunnen omvat ten. Van de protestanten, en met na me de calvinisten, heeft Maritain nooit veel notitie genomen. Met name Zijn grotere filosofische betekenis zal blijven dat hij na zijn bekering tot het roomskatholicisme in 1906 de wijsbegeerte van Thomas van Aquino van toepassing maakte op zijn tijd. Als 'neo-thomist' ziet hij de histori sche ontwikkelingen van het humanis me na de middeleeuwen als ontsporin gen naar puur-verstandelijke, hetgeen tenslotte op het marxisme uitliep. Hij wil in het brandpunt van het huma nisme niet de mens, maar God terug brengen. (ADVERTENTIE) Gedurende de twintiger jaren is Mari tain verbonden geweest met de recht se Action Franaise waarvan hij over igens het antisemitisme verfoeide en waarmee hij brak lang voordat de paus de beweging in de ban deed. Zijn vrouw was de uiterst begaafde Russische Jodin Raissa Oumansoff, die na de oorlog voor haar autobio grafie 'Les grandes Amités' een be langrijke literatuurprijs kreeg. Verder zij nog vermeld, dat Maritain in 1945 (de oorlog had hij in de VS doorgebracht want daar hield hij le zingen toen Hitier het westen binnen viel) door De Gaulle benoemd werd tot ambassadeur bij het Vaticaan. Maritain heeft ook op het Nederland se katholicisme invloed gehad met name het katholicisme zoals dat een beetje terzijde van (maar wel getole reerd door) de officiële kerk werd voorgestaan door vooraanstaande ka tholieke 'leken', zoald dat toen heette. Die verbindingslijn met Nederland loopt duidelijk over Pieter van de Meer de Walcheren, die in de jaren van de eerste wereldoorlog in Parijs, net als Maritain dat een jaar eerder had gedaan, kennis maakte met Leon Bloy. Door Bloy kwam v. d. Meer weer in kennis met Jacques en Raissa Maritain. Ook v. d. Meer ging kort daarop tot het katholicisme over. In Nederland werd de sfeer van het katholieke leven toen nog gekenmerkt door de jacht op de zgn. 'modernis ten' onder leiding van rector Thom son. Deze modernisten-jacht heeft tot in de jaren derig grote invloed gehad in de Nederlandse kerkprovincie. Van der Meer echter, die in Neder land teruggekeerd, o.a. kunstredacteur van het weekblad 'De Nieuwe Eeuw' werd, verdedigde een veel opener ka tholicisme en introduceerde hier de boeken van Maritain. Met name de ge neratie rondom het maandblad 'De Gemeenschap' is daardoor sterk beïn vloed. OPLOSSING Hor.: 1. rob, 3. rem, 6. aks, 9. ad, 10. gevel, 12. Ao, 13. toman, 15. sesam, 17. lam, 19. ets, 21. legende, 25. dia, 26. ree, 27. rasteel, 31. Ria, 32. den, 34. Maart, 36. netel, 38. eg, 39. dadel, 41. Ee, 42. eer, 43. kol, 44. are. Vert.: 1. rat, 2. odol, 3. ren, 4. e.v., 5. mes, 7. kaas, 8. som, 10. game, 11. leed, 14. malaria, 16. steriet, 18. de, 20. ode. 22. ges. 23. nee, 24. neg, 28. aard, 29. To, 30. edel, 31. rage, 33. Neer, 34. mee, 35. tak, 36. nel, 37. lee, 40. do. Dinah Brooke: Het Italiaanse liefdele ven van een Engelse vrouw. De Ar beiderspers Grote ABC nr. 198 221 biz. vertaling uit het Engels Heieen ten Holt 18.50. 'Love Life of a Cheltenham Lady' is het debuut van de Engelse schrijfster Dinah Brooke. Het verscheen in 1971. Het omvangrijke boek werd alom ge prezen. De Arbeiderspers heeft de ro man laten vertalen door Heieen ten Holt. De conclusie dat de wervende teksten op de flap van 'n boek meest al nep zijn gaat bij dit boek niet op. Er wordt niets teveel beloofd en ge prezen. Het gegeven is zo simpel als wat: een vrouw gaat met haar man en baby voor een korte vakantie naar Italië. De man toneelspeler wordt na een week teruggeroepen naar Londen. Mi- randa zo heet de vrouw maakt dan op een beetje onwaarschijnlijke manier kennis met een Italiaanse col lega van haar man, Oreste. Miranda wordt Orestes minnares: zij reizen per auto door Italië en bezoeken de oude ouders van Oreste, die denken dat hun zoon getrouwd is en nu eindelijk hun kleinkind zien. Al met al een klassiek gegeven. Des te groter is on ze bewondering voor de originele uit werking van het thema. Schitterende flash-backs van Miranda's jeugd, een natuurbeschrijving van Italië die meer oproept dan een paar beelden, kort om: een scherpe waarneming van kleine dingen die aantoont met een rasschrijfster van doen te hebben. Het bewonderenswaardige van deze roman :s dat je heel langzaam gaat begrijpen waarom Miranda doet wat ze doet."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2