m fmMmk
Een valk voor 'n koningin
Veel Fransen mary perkins
bij toeristen
Danscentrum
laat publiek
ook meedoen
Chinese moord
wellicht wraak
door Catherine Gaskin
Japanse winnares
Gaudeamus-concol
X men schrijft ons
Invloed Barend
op militairen
BINNENLAND/RADIO EM TV T4
30 APRIL 1973
door HANS W. LEDEBOER
I HALLO?M£.fcLÊS&M&.HGT"
"VAN
•SBfc .U feOJT "DC 04&ST VAS,
Mfc»v?et?iaus.vÉ m
rHoójöcu5ÜISTJ7 £k
^£7>CTlTl£S ZiO>J /V7-
GttRCK&J. KAAR 0F2E WÊLÊ-
MAAlN»(3 IS.€»ZAJ.WO\iJ£L
TICÏ> OwfiWCHMTTCX!
WOfcLEEM. «.SSVJILJOU
EM6A6€*£>4 ew X36 T.
iESCWIKBAAR. GiLOÖPM,
MÊ,MAfcy.. -r—p^T
ROTTERDAM Het Rotterdams
Danscentrum, over welk ensem
ble de laatste tijd nogal wat te
doen is geweest na een inzin
king van deze groep staat het Rot
terdamse gemeentebestuur nu
voor de beslissing of er al dan
niet moet worden voortgegaan
met subsidie kwam vrijdag
avond in De Lantaren met een
voorstelling, die door een klein,
merendeels jong publiek enthou
siast werd ontvangen. Zondag 20
mei komt het ensemble in de Rot
terdamse schouwburg.
Van het programma bevielen de beide
choreografieën van de artistieke leid
ster Ineke Sluiter het beste: 'Contac
ten' op muziek van Ton de Leeuw en
'22 pages' op Joep Straessers muzikale
bewerking van het gelijknamige ge
dicht van John Cage.
De uitleg in het programmaboekje
was voor 'Contacten' overbodig: het
was een helder ballet met in alle op
zichten dans, net als '22 pages', waar
mee het programma eindigde en dat
toen aanleiding gaf tot een merkwaar
dig experiment. Toen alles was afgelo
pen, werden vrijwilligers het podium
op geroepen om samen met de dan
sers voor '22 pages' een aantal figu
rantenrollen in te studeren. Na een
korte repetitie werd enthousiast mee
gedaan; een aantrekkelijk idee om
aankomend balletpubliek rechtstreeks
te betrekken bij wat er op het toneel
gebeurt.
Veel minder bevielen 'Being' van Eli
sabeth Cameron Dalman op muziek
van Ian Cugley en 'Cuts' van Yehuda
Maor op muziek van Parmegianl,
Schaeffer, Henry en Malec. 'Being'
was, aldus liet programmaboekje, ge
baseerd op een logende van de oor
spronkelijke bevolking van Australië:
de eerste man, ochtendster, komt op
aarde in een voor hem vreemde en
wonderbaarlijke omgeving maanvrouw
tegen. Die legende had voor de toe
schouwer ten hoogste betekenis door
de costumering. Het thema zelf is zo
oud als de wereld en het is in allerlei
duetten en pas-de-deux uitgebeeld.
In 'Being' was de beweging zeer ge
stileerd, maar weinig zeggend en
even weinig interessant. De verwonde-
ïing van ochtendster in zijn nieuwe
wonder-omgeving was nergens te vin
den, uitdraging, jacht op de vrouw,
si-nuchterheid en daarna overgave, be
kende balletmotieven, waren weinig
uitgewerkt en onaantrekkelijk ge
danst.
Cuts' had, evenals het openingsballet,
menselijke contacten tot onderwerp,
maar nu contacten die niet 'klikken'.
In het programmaboekje werd het le
ven van de zwarte Amerikaan er bij
aangehaald. Het had even goed over
iedere andere vorm van onbevredi
gend contact kunnen gaan. In dit bal
let was eerder sprake van gedeeltelijk
gestileerde pantomime dan van dans.
Wellicht, omdat een groot aantal Jon
geren voor de combinatie van dans
met pantomime belangstelling heeft,
werd het met enthousiasme ontvan
gen.
farsmo51"7s
zette zijn wandeling in de richting
van zijn eigen auto voort. Tot zijn
grote verrassing zag hij toen, dat boer
Knolle er al inzat. 'Ik ben net vief
minuutjes van mien boodschap weer
om', lachte de boer. 'Ik ben d'r maor
vast in gaon zitte. Ik heb een pronk-
stukkie van een trek-tor gekocht, jon
ge! Daor zal je nog 'es van opkieke!'
Smidje Verholen startte de auto en
reed weg. 'Ik heb ook wat gekocht,
boer Knolle', vertelde hij. 'Een prach
tige kluisdeur van zevenhonderd gul
den voor graaf Bennick van Rycken-
steyn'. 'Hê-je net as ik betaold
ook?' wilde de boer weten. 'Jantje
contantje, zo uut het handje?'
'Welnee', antwoordde de smid. 'Ik
neem nooit zoveel geld mee. Ik betaal
altijd met een cheque'. 'Wat zeg-ie
mien noe!?' riep boer Knolle verwA--*
derd. 'Sjek? Betaold met sjek? I
he'k nog nóóit op de trompet heun
blaozen! Zeuvenhonderd guldens
taold met sjek! Foj, foj. foj, wat i
een mense met al die sjek beginnf^"
Smidje Verholen lachte zich biV
een aap en hij begon aan zijn brl^
buurman uit te legg endat een chea I
héél iets anders was dan een paP-"-
shag! 'Ik begriep het', zei Bil
Knolle. 'Da's echt weer iets veur (ER
kapsonesgaste uut de stad! Ik n(
liever de cente mee in de portevuf
heur!' Middelerwijl was de autojwe
de brede snelweg naar Rijkhuyi
beland en dat dit een snelweg \r n
bleek wel heel duidelijk uit het do.
dringende getoeter van een andf.
auto achter hen. Die wilde hen ze!
snel voorbijEeli
polit
corrmcm sruoo lunr
_ir kwa
ter in Friesland, 42. lof, 43. heks, 44.
vlaktemaat.
Verticaal: 1. knaagdier, 2. mondwater,
3. kippenloop, 4. en volgende, 5. snij-
werktuig, 7. zuivelprodukt, 8. bedrag,
10. tennisterm, 11. smart, 14. moeras
koorts, 16. klein soort steur, 18. lid
woord, 20. lied, 22. verstandig (barg.),
23. ontkenning, 24. zelfkant, 28. karak
ter, 29. meisjesnaam, 30. nobel, 31.
woede, 33. water in Limburg, 34. ho
ningdrank, 35. deel van een boom, 36.
troefkaart, 37. watering, 40. muziek
noot.
Kruiswoord-puzzel
Horizontaal: 1. zeehond, 3. vertragings
toestel, 6. soort bijl, 9. tot, 10. bui
tenmuur, 12. jaar (afk. Lat.), 13.
vreemde munt, 15. oliehoudend zaad.
17. jong schaap, 19. wandversiering,
21. randschrift van een munt, 25. pro
jectieplaatje, 26. buitenhaven, 27. ruif
(Z.N:), 31. meisjesnaam, 32. boom, 34.
deel van het jaar, 36. plant, 38. land
bouwwerktuig, 39. zuidvrucht, 41. wa-
Radlo vandaag
OPLOSSING VAN VORIGE WEEK
1. alt, 2. cider, 3. cel, 4. oever, 5.
uniek, 6. nevel, 7. tabel. 8. ark, 9.
naald, 10. tol.
ACCOUNTANT
de muz. 8 24 Op de man af evang. komm.
BIJ de tijd. 8.30 Nws. 8 36 Gymn. v.d.
huisvr 8.45 (S)- Plein publ. bij Palels
Soestdljk. feestelijk progr met 10.30 Nws en
1130 Zilverpraal. 11.55 Med. 12.00 Strictly
Country Style. 12.21 Voor boer en tuinder.
12.26 Med. t.b.v. land- en tulnb. 12.30 Nws.
12.41 (S) Hier en nu. 12 50 Makro: sociaal
ccon. rubr. 13.00 (S) Kerkorgelconc. 13.30
(S) Hier en nu. 13.32 (S) A'dams Kamerork.
met zangsolUt: klass. operamuz. 14.05 (SI
Lichte gramm.muz 14.32 (S) Het lied In de
Eur. landen: België (8. slot). 15.00 Herv.
mlddagdst. 15.30 Nws. 15.33 (S) Studio 6:
middagmagazine met verstrooiing en inf. en
16.30 (S) Hier en nu. 17.20 Overheidsvoorl
Suriname Journaal. 17.30 Nws. 17.32 (S)
Hier en nu.
NCRV 18.00 (S) NCRV Combo Corner.
18.19 Uitz. v.d. BP. 18 30 Nws. 18.41
Toelichting bij het nws. 18 48 (8) Johan
Willem Friso Kapel 19 00 (S) Filter: jonge-
renprogr. 19.30 Llterama radlokron. over
boeken, schrijvers en toneel 20.00 Nws.
20.05 Avondoverdenking. 20.15 De componist
v.d. maand. 20.45 <S) Bij de gratie Gods:
Kon. Juliana In het cult, leven van haar
tijd, klankbeeld. 22.15 Choros VI, op. 77,
Anthon v.dklbhorst, voor maasaznng, dekla-
matie, tenorsolo, ork,, orgel en kleine bezet
tingen op volledige tekst v.h. Wilhelmus,
ultgev. door het Omroepork., koren, muz..
verenlngingen en «ollst. 22.45 (S) Vlor-
dracht 23.00 Theolog. Etherleergang. 23.35
(Si Pianorecital: klass. muz. 23.55-24.00
Nws.
HILVERSUM III Sen
KRO: 7.00 Nws. 7.02 KRO-op-Drie: dis'
keyshow. (8.00, 9.00. 10.00 en 11.00 F"1"
12.00 Nws. 12.03 Van twaalf tot twee: R Ooi
pauzeprogr. met 13.00 Nws en 13.03 X oee
maar. TROS: 14.00 Nws. 14.03 Van tw*
drie op III. 15.00 Nws. 15.03 HugO' ne^
Geldcrcn Show, incl. de nationale Bard
vijftien. (16.00 en 17.00 Nws J hai
NOS: 18 00 Nws. 18 02 Joost de Drf
Show. AVKU: 1» 00 Nws. 19 02 NedertZJ11
non-stop. 20.00 Nws. 20.02 RadlojoutVljdc
20 05 Take the 8-train. 21.00 Nws. 21 01e r,
negen-uur-show. 22.00 Nws. 22.02 Superc.
dreammachine. 22.55 Med 23.00 Nws. F
33-45-78: muz.magazine (24.00 Nws. O.OÉlljk
Radiojournaal.) 0.55-1.00 Nwa. ij d(
BELGIE 324 m NED.
12.00 Nws, med. en SOS-ber. 12.08 I.sPet I
kron 12.15 Lichte muz. (12.50 Bufcaari
persoverz. 13 00 Nws. act., weerberL;,,!,
toneelagenda.) 13.55 Beursber. 14.00 L;*r**
14 03 Lichte muz. (15.00 Nws.) 16 00 Nfinn.
beursber 16.10 Lichte muz. 17.00 Nwj int
med 17.10 Lichte ork.muz. 17.55 „0f
schaal. I®ut
18.00 Nws. 18.05 V.d. soldaten.
Paardesportber. 18 45 Sport 18.55 Taal moi
ken. 18.57 Lichte ork.muz. 19.00 Nws end
19 30 Lichte muz. (19.40 Keurig Enf^s
19.45 Openb. Kunstbezit. 20.00 Licht p» Wei
met 20.30 Boekbespreking. 21.00 Spllntefc er
21.05 Licht progr. 22.00 Nws. 22.05 l
muz. met een praatje. 23.40.23 45 Nws. w
'Een soort waanzin', zei Lachlan. 'Hij
was het punt al voorbij waar hij kon
stoppen. Voor zover bekend gokt hij
niet met kaarten of paarden, maar hij
is zeker een gokker. Hij ging door
met spenderen, toen de kluizen al
leeg waren. Een gevaarlijk man. Ge
vaarlijk voor zichzelf, en voor ieder
een die met hem in zaken zit. Hij
gebruikte het geld van aandeelhou
ders voor andere dingen dan zaken.
Als we er niet instappen, dan mag hij
blij zijn als hij alleen maar bankroet
gaat. Hij zou zich wel eens voor het
gerecht te verantwoorden kunnen
krijgen'.
Ik keek plotseling op naar mijn groot
vader. 'Maar waarom, dénkt u er ook
maar over om zaken met hem te
doen? Zelfs al is hij machteloos, wat
wilt u dan?'
'Wat wil ik dan?'
Ik gebaarde naar de maker, naar de
hele wereld van Cluain rondom ons,
en mijn stem rees. 'Is dat niet ge
noeg? Wat kunt u nog meer willen?'
'Ach, ik was al bang dat je het niet
zou begrijpen. Ik dacht dat je een
zakelijker hoofd had, Kirsty. Dit is
onze kans om Ferguson te bezitten.
Om een wereldnaam in whisky te
zijn. Om.
'Om een dwaas te zijn!' Ik schreeuwde
bijna. 'Was dat niet wat James Fergu
son ook wilde? Een wereldnaam in
whisky' Hij is zo opgejaagd dat hij
niet eens behoorlijk de dood van zijn
dochter kan betreuren. Zijn onderne
ming is zijn dochter. En jullie vertel
len mij, jullie twee oude mannen.
Het was wreed, en ik zag de plotse
ling woede en belediging op het ge
zicht van mijn grootvader, 'jullie ver
tellen mij dat jullie zelfs denken aan
een dergelijke associatie. Waarom?
Jullie hebben een hele wereld hier.
Niemand kan Cluain aanraken. U
heeft goudschatten in die pakhuizen
liggen en u gaat ze verspelen zoals
James Ferguson zou doen.
(Wordt vervolgd!
ben voor mengen en distributie, ja,
en dat is wat de markt vraagt, Kirsty,
hoezeer de moutstokers dat produkt
ook verafschuwen. En wat Cluains
positie hierin betreft, ik zei al, het
zal op het kantje af zijn. Maar denk
niet dat Cluain niets achter de hand
heeft. Niet al onze goederen staan in
de etalage. Jouw groovader.wel,
Angus?'
'Nee, niet in de etalage, maar in
goede, fijne whisky. We hebben een
bepaalde overproduktie, Kirsty, zoveel
honderdduizend liter per jaar. De
laatste tien jaar heb ik die alleen
maar in schijn verkocht. Ik heb m'n
eigen opslaghuis, alleen maar vaten
met nummers, en de werkers weten
niet aan welke distilleerderij ze zijn
verkocht. In feite zijn ze Cluains
bezit. Onverkocht. De fijnste twaalf
jaar-oude mouthwisky; de eerste is
juist rijp, en elk jaar komt er meer
en rijper. En de accijns ervoor is
gereserveerd. Dat, en nog het een en
ander, is Cluains kapitaal. En dan is
er Samuel. Hij zal er meer kapitaal
insteken als ik met die zaak doorga.
Maar geen van ons, ook niet Cameron
en Macquarie, gaat zonder de andere
twee. En als we het niet doen, dan
krijgt Ferguson geen enkele kans
meer om regelingen met anderen te
treffen; hij krijgt er domweg de tijd
niet voor. Dan is hij eenvoudig bank
roet, dat wil zeggen publiekelijk. Als
wij met hem samengaan verdwijnt hij
geruisloos. Voor wat het geld betreft
is er geen verschil'. Mijn grootvader
was niet als Samuel Lachlan, hij deed
geen moeite de voldoening uit zijn
stem te houden.
Ik drukte mijn handen samen en
boog stijf naar voren, mijn blik op
het vuur. 'En een paar weken geleden
zei hij tegen me, dat hij Cluain wilde
kopen wanneer u het maar verkopen
wilde. Het bezoek van de prins, het
kapitaal dat dat gekost moet hebben!
En al die tijd wachtte hij op een
krediet om alleen maar in zaken te
kunnen blijven.
'Maar waarom komt Ferguson hier
alsmaar praten? Hij is u geen geld
schuldig. Waarom moest u dan in zijn
belang die bezoeken aan Cameron en
Macquarie afleggen?'
'Niet in opdracht van Ferguson. Ik
vertrouwde eenvoudig niet wat de
man zei. Hij sprak voor anderen, en
hij verkeerde in een toestand om van
alles te zeggen.
'Met welk doel?'
Nu gebaarde Samuel Lachlan naar
mijn grootvader, alsof de heer van
Cluain de rest behoorde te vertellen.
'Hij stelt voor, Kirsty, dat Cameron,
Macquarie en Cluain samen de zaken
van Ferguson moeten voortzetten. Als
de drie stokerijen aankondigen dat zij
gaan samenwerken met Ferguson,
hoeft de rest van de wereld nimmer
te weten hoeveel Ferguson heeft moe
ten opgeven om ons erin te krijgen.
Cameron en Macquarie zijn groter
dan Cluain; wij zouden een minder
heidsaandeel hebben maar wel een
erg belangrijk. En Ferguson zou zijn
gezicht redden. Het zou een paniek
onder de aandeelhouders voorkomen.
Ferguson zou in de direktie zitten,
voorlopig, maar met weinig of geen
bevoegdheden, alleen maar in naam.
We hebben zijn woord, en krijgen dat
zwart op wit, dat hij een half jaar
later aftreedt, onder het mom van
slechte gezondheid en de dood van
zijn dochter. En Fergusons Distilleer
derijen zouden het eigendom zijn van
Cameron, Macquarie en Cluain'.
Ik hijgde van ongeloof. 'Maar Fergu
son is kolossaal, nietwaar? Er zou een
verschrikkelijke boel geld nodig zijn
om dat gaande te houden. Kan Clu
ain? Ik durfde het bijna niet te
vragen.
Samuel Lachlan antwoordde. 'Het zou
misschien nèt gaan. Ja, het zou onge
twijfeld op het kantje af zijn. Maar
we zouden Ferguson voor een spot
prijsje in handen krijgen. We zouden
een enorme, perfekte organisatie neb-
TV vandaag
19 10 Stadt ohne Sheriff, westernserie,
lleutc. 20.15 Wetentch. magazine. Al
Kort Journaal. 21.00 Quaker Fortune
nen Vetter In der Bronx, Amerlk. spel
uit 1970. 22.25 Journaal, comm. en wel
22.40-23.30 Filmforum.
20.20 Jarzy Winnicki,
buschauffeurs in
Warschau, doc.film
21.10 Speelfilmserie met
Vittorio de Sica; Brood,
liefde en fantasie
22.40 Tele-Zet
22.45 Journaal
TELEAC
22.50 Recht op de burger
af, les 4 (herh.)
NEDERLAND I
NOS
-10.30 Reportage défi
lé Soestdijk
NOS
18.15 Samenvatting de-
filé Soestdijk
18.45 Ti-ta-tovenaar
18.55 Journaal
AVRO
19.05 AVRO'sToppop
19.30 Strip Quiz
20.00 Journaal
20.21 Peyton Place
21.10 De Mounties-show
22.00 Televizier Mag.
22.50 Journaal
TELEAC
22.55 engels, les 25
NEDERLAND II
NOS
18.45 Ti-ta-tovenaar
18.55 Journaal
KRO
19.05 De familie Asthon,
tv-serie
20.00 Journaal
AMSTERDAM De Japanse marih
speelster Michiko Takahashi is e«
prijswinnares in het internatitfi
Gaudeamus-concours voor vertofl
van muziek van onze tijd, dat zon
avond in De Doelen te Rotter
werd besloten. -g
De tweede prijs ging naar het Fi)
piano-fluitduo André Salm en j
Koerner. De derde prijs was voot-
strijkkwartet van de muziekacadti
van Warschau in Polen. De vr
prijs werd toegekend aan de Belgi
saxofonist Norbert Nozy en de vje
prijs tenslotte ging naar de Chile,
pianiste Carla Hllbner.
Op het concours zelf komen wij P
gen nog nader terug.
DUITSLAND I
10.00 Journaal. 10.05 Die akt. Schaubude.
10.45 Filmrep. 11.05 Mord in Frankfurt.
J2.20 Die Umschau. act. magazine. 12.40
Persoverz. 12.50-13.20 Rep, van correspon
denten uit het buitenl. 16.15 Journaal. 16 20
Rep. 17.05 Klnderprogr. 17 30 Kinderprogr.
17.40 Klnderprogr. 17.55-18.00 Journaal.
(Reg. progr.. NDR: 9.30-10.00 Sesamstras-
se. 18.00 Graf Luckner. 18.45 Zandmann.
18 55 Sportjournaal. 19.26 Arnle. 19.59 Pro-
gr.overz. WDR: 8.20-8.50 Cursusprogr. 9.30-
10 00 Sesamstrasse 11.45-12.15 TV-cursus.
18.00 Reg. nws. 18.10 Weekjournaal. Aansl
Eddies Vater. 18 40 Hier und Heute. 19.15
Kleuterprogr. 19.25 Graf Luckner.) 20.00
Journaal en weerber. 20.15 Report. 21.00
Vragenspel. 21.45 Filmrep. 22.40 Journaal,
comm. en weerber. 23.00 Doe. progr.
DUITSLAND II
17.30 Journaal en weerber. 17.35 Ein
aommer mlt Nicole.
18.05 Act. en muz. 18.35 Tekenfilmserie.
TROUiW/KWARTET MAANDAG
£3
De redactie behoudt zich hei recht voor ons
ter opname la deze rubriek ontvangen me
ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ
publlkatle wordt met dc naam van de Inzen
der ondertekend. Brieven kunnen worden ge
staard aan het secretariaat hoofdredactie
Trouw/Kwartet, posthui 858, Amsterdam.
Onderdanigheid (4)
De heer Andrea uit Velsen zegt wel
dat zelfs de christelijke arbeiders ver
geten dat de Heer arm en rijk maakt.
Maar volgens mij zijn er heel wat
mensen rijk geworden doordat zij hun
arbeiders niet het loon hebben uitbe
taald, wat hun toekwam. Vergeet de
heer Andrea ook niet dat alle arbei
ders aan zijn AOW mee betalen? En
bedoelt hij sprekend over de voor
beschikking werkelijk dat ik hem
voedsel mag onthouden wanneer hij
honger heeft, omdat het voorbeschikt
kan zijn dat hij de hongerdood sterft?
Rotterdam
M. van Es
Kijkgeld
Met verbazing kijk ik veel naar spel-
programma's op de tv, vooral vanwege
de gulheid waarmee met geschenken
omgesprongen wordt. Nu 1 juli de
luister- en kijkgelden omhoog gaan
vind ik dat wel een beetje bar. De
omroepverenigingen klagen steen en
been over tekorten en als men zo'n
programma ziet lijkt het wel, of men
voor Sinterklaas speelt. Per slot van
rekening betalen de leden het toch
van hun bijdrage. Waarom betalen de
kijkers in het zuiden van ons land
net zoveel als wij, terwijl zij vier pro
gramma's kunnen ontvangen en wij
slechts twee?
Den Haag
C. de Munnik
O
'Pollen, alweer!' Deze geestige, met
grote letters op een legervoertuig ge
schreven kreet, weerspiegelde de in
vloed van Barend Servet op de dienst
plichtige militairen, die vorige week
op herhaling moesten. De Nederlandse
soldaat is vindingrijk in het kernach
tig vermengen van alkeer en humor.
Dat is een positief ding.
Wat de KRO zaterdag in Brandpunt
verder over die legeroefenlng 'Donder
slag 5' liet horen, lag meer aan de ne
gatieve kant. Het filmftitsje was dan
ook bedoeld als inleiding op het ge
sprek met het KVP-kamerlid J. van
Eisen over de ruzie tussen de parate
luitenant-generaal Meinderts en de top
van de Haagse legerleiding. En dat is
een verre tan positieve affaire, die de
naam van de strijdkrachten nog meer
in diskrediet brengt.
De parlementaire generaal bulten
dienst zag fouten aan weerskanten en
ook bij de minister van defensie, die
de zaak eerder had moeten oplossen
in plaats van te sussen. Zelfs bij keu
telachtige onderwerpen zijn in de
KRO-studio altijd wel vragenstellers
aanwezig Over dit conflict in de leger
leiding echter had niemand iets te vra
gen. Deze vreemde gang van zaken was
toch niet afgesproken?
Waarom de Nederlandse televisiekij
kers op hun ontspanningsavond zo no
dig met de onderdrukking van de Boli
viaanse mijnwerkersopstand in 1907
moesten worden geconfronteerd, zal
niet iedereen duidelijk zijn geworden.
De Italiaanse produktie miste nogal
wat ktvaliteiten om werkelijk onder de
indruk te raken van de gebeurtenissen
in 'De nacht van San Juan'.
Volgens een persmededeling zouden de
scènes volkomen authentiek zijn. Dat
moei ik. voor zover ik het heb gezien,
bestrijden. Misschien hebben de ca
mera's ter plekke gedraaid, maar wat
ze in beeld brachten was slechts een
amateuristische enscenering. De figu
ranten in uniform wisten niet hoe sa
distische militairen optreden en de
door kogels getroffen 'mijmverkers'
stortten net zo onnatuurlijk ter aarde
als de hulpjes in een dramatische
opera.
Hoewel CHU-voorzitter baron Van Ver-
schuer in het zondagmiddag uitgezon
den NOS-programma 'Ter Visie' om
zichtig formulerend het een en ander
zei over de houding ran zijn Tweede-
Kamerfractie in de kabinetsformatie,
gaf wel ronduit zijn mening over de
toekomst van dz confessionele partijen.
Een volgende verkiezing kunnen zij
niet in de huidige samenwerkingsvorm
ingaan. Zij zullen als óf één christen
democratische partij óf als drie scherp
gescheiden groepen moeten optreden.
Bij Koos Postema's 19-Toen over 1939
heb ik. bij bijzonder betrokken ge-
vloed. Misschien omdat ik dat jaar zelf
als dienstplichtig militair heb beleefd
en zoveel van wat in het programma
naar buiten kwam ook als herinnerin
gen meesjouw. Voor een gevoelige bij
drage zorgde Piet Laros, oud-kapitein
van een Nederlandse compagnie in
Spanje, wiens gemoed volschoot bi) het
spreken over een ideaal dat voor hem
nog altijd leeft. Monumentaal was de
afsluiting van het programma met Ed
Hoorniks visionaire gedicht over de
Grenadiersstraat.
Waardevolle gedichten kwamen even
eens naar voren in Zienswijze, het
NOS-programma dat de angst voor de
dood tot onderwerp had. 'Doodgaan is
een eenzaam karwei', zei de journaliste
Cri Stellweg. die representante zou
zijn van het ongeloof. Maar zij kon
zich op sommige momenten zeer wel
vinden bij de visie van de karmelites
zuster Joanna. Zo scheen het praten
over de dood bepaalde barrières te
kunnen doorbreken.
Ton Hydra.