Een ziener op het balkon Greppels graven voor werk van de Geest Trouw K wartet In 1971 tien miljoen rooms-katholieken meer Geen overzicht van munitie-opslagplaatsen Barend Servet niet bij TT uit angst voor geknok Dolgedraaid? Een bank die ooknunoé vele vakantie-ideeën heeft Makarios slaat terug Boekenctalage vandaat f t Beroepings- werk Jeei elor Jongeren niet luiei dan anderen TROUW/KWARTET VRIJDAG 27 APRIL 1973 BINNENLAND/KERK door dr. Okke Jager 'O, die eindeloze opwindingen over de kerk, wat ze moet doen, wat ze moet tonen, haar aanzien en haar aanschouwelijkheid in de we reld. Een altijd, altijd weer het ethisch 'concern van de theologen en andere christenen! Goed, goed, het is nobel, maar er is zo véél vanWe moeten altijd weer zo nodig.' Dat schreef W. Barnard in 1969 in zijn dagboek. Hij schreef erbij wat hij miste: 'Wat ik mis dat is de literai re hartstocht Meegesleept door die li teratuur die de wereld verzet, aange stoken door de ijver om die verhalen en gedichten te laten klinken in ver band, te luisteren en te geloven dat dat van belang is. en daardoor meer afstand tot eigen gelijk en gewe ten, tot eigen jeuk om goed te doen, en daardoor wat meer humor*. Aan die woorden moest ik denken bij het lezen van 'Balkon op de wereld' van dr. C. Rijnsdorp. Hij kan zich behoorlijk opwinden over de kerk, maar hij kent ook de hartstocht voor verhalen en gedichten, de kunst van het luisteren, de humor: alles in één band. Daardoor kijkt hij anders tegen de kerk aan dan de velen die altijd weer zo nodig moeten. En hij kijkt anders tegen de literatuur aan dan de verliteratuurde eilandbewoners. Kees Fens heeft de literatuur eens vergeleken met de eilanddieren waar over Hillenius schreef: zij waren geï soleerd va. het vasteland en daarmee ook van de bedreigingen daar. Het ge volg: de wonderlijkste evoluties, de een nog mooier en gespecialiseerder dan de ander. Maar die evolutie putte ook uit: vogels verleerden vliegen en zovoort En toen de invasie vanaf het vasteland kwam, bleken de specialis ten machteloos. Zo'n specialist is Rijnsdorp niet. Ook niet in wetenschappelijke zin. Hij schrijft zelf: 'In zuiver wetenschappe lijke werken doet men zich alleen voor als brein; het persoonlijk en sub jectieve wordt met zorg buiten de lijst gehouden. Maar volstrekte objec tiviteit is een utopie. Onlangs las ik ergens dat geleerden onder elkaar ja loerser zijn dan kunstenaars. Zou dat niet komen door de frustratie vanwe ge dat krampachtige streven naar ob jectiviteit?' Rijnsdorp vindt het veel 'wetenschappelijker' te erkennen dat de geleerde een brein heeft maar geen brein is. Hij heeft liever te doen met wijzen dan met geleerden. Dat hij geen eilanddier is, wil niet zeggen dat hij een vaste plaats zou hebben in een gevestigde groep op het vasteland. We mogen aan hemzelf denken, als hij schrijft: 'Van het evangelie uit moet worden geprotes teerd en geprofeteerd. En dat juist liefst door een enkeling, zoals de pro feten onder Israël altijd enkelingen geweest zijn, vrij van de compromis sen die groepsvorming nu eenmaal meebrengt, vrij van de historische bindingen waarir de gevestigde ker ken en partijen zich onvermijdelijk hebben moeten verstrikken'. Enkeling Hij is een vrije enkeling, onbekom merd subjectief, niet benauwd voor het individuele karakter dat alle lite ratuur door de traditie gekregen heeft Maar hij heeft oog voor de me demens, vooral voor de kleine man aan wie anderen voorbijzien. Hij doet niet beschermend, maar hij heeft eerbied voor de mens, voor de eenvoudige van geest (niet voor de kitsch). Dat 'oog hebben' geldt hier in alle scherpte: het eerste hoofdstuk in deze bundel drijft op het woord 'ZIEN' als de bij belverhalen van Abraham. Hij ziet zelfs weer het gezicht van een vrouw met een Beijerlandse kap, die 35 jaar geleden tegenover hem zat in De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Dagelijks bestuur: B. Bol, Den Haag; dr. E. Bleumink, Paters- wolde; mr. G. C. van Dam, Nootdorp; W. A. Flbbe, Rot terdam; J. Lanser, Utrecht; drs. J W. de Pous, Den Haag; J. Smallenbroek, Wassenaar. Overige leden van het alge meen bestuur: K. Abma. Am sterdam: H. A. de Boer, IJmui- den; Th. Brouwer. Assen: mr. dr. J. Donner. Den Haag; J. van Eibergen. Schaarsbergen; mr. K. van Houten. Wagenin- gen; ds. C. I. Hylkema, Bilt- hoven; Jac. Huijsen. Delft: mevrouw M. C. E. Klooster- man-Fortgens. Voorschoten; mevrouw J. G. Kraayeveld- Wouters. Heerhugowaard; prof. dr. G. N. Lammens. Naarden; ds. F. H. Lands man. Den Haag; H. de Mooij, Rijnsburg; H. Ottevanger, Bui tenpost; mr. dr. J. Ozinga, Lunteren; dr. A. Veerman. Rijswijk (Z.H.); H. H. Wem- mers. Den Haag; drs. R. Zijl stra, Oosterland (Zld.) Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: Drs. J. Tamminga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276-280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. de stoomtram. Hij ziet aan haar ge zicht dat haar man tussen haar en Je zus is blijven staan. 'Ik zie die man, die ik nooit gezien heb. bijna scher per dan de vrouw die ik wel gezien heb'. Hij kan de dagelijkse dingen zien als voor het eerst, zoals in het adembenemende 'Bouwput bij avond' en in 'Weerkaatsing', dat iets oproept van 'Toen, eensklaps, viel lamplicht door een raam uit 'Het veer' van Nijhoff, maar dat toch weer anders is. Hij is zelf de Noord-Europese mens die hij beschrijft als meer verwant aan de tekenaars en schilders dan aan de beeldbouwers en dramaturgen: hij ziet de objecten niet in een grote ruimte, maar van dichtbij, en zo kan hij ze heel scherp observeren. Het oog waarmee hij dat doet, is het 'geloofsoog' (wonderlijk een lelijk woord voor een heerlijke zaak). Het geloofsoog wordt het oog van een schilder of dichter. Hij ziet hoe het evangelie zelfs het landschap stempelt en kerstent. Hij ziet de Europese hu- manistisch-christelijke beschaving fail liet gaan. Hij ziet na de verzoeking van de macht divan de machteloos heid. Het geloofsoog ziet samenhan gen en achtergronden. Kijkt het dan alsmaar naar beneden, vanaf een bal kon op de wereld? Is nu juist het ge loofsoog niet naar boven gericht? Impasse Als er iemand is die ons uit de im passe van deze -wereld-of-een-andere kan halen, dan Rijnsdorp. Terwijl wij twisten over 'hier beneden is het niet' en 'hier beneden is het wel', laat hij ziet wat er beneden niet is en wét er wel is. Dat 'het' dat hier niet is, is het archimedisch punt, van waaruit kerk en wereld moeten worden bewo gen. Dat is de levende Heer in de he mel. Maar dat betekent niet dat Rijns- dorp uitziet naa- een andere wereld, naar 'het hogere' waarvoor de moder ne mens geen gevoel meer heeft. Het betekent wel: 'Ons richt geen dier, geen demon Een van ons ons eigen Vlees en Bloed, maar uitgetild, gestegen naar, gezeteld in het hart des hemels' O ja. er zijn moderne mensen genoeg. Dr. C. Rijnsdorp die ook daérover geen gevoel meer hebben. De hemelvaart gaat trouwens ook ons gevoel te boven. En dan al onze problemen over de ruimtelijke heid! Alsof niet alles zou draaien om dat ene 'ruimtelijke begrip': het archi medisch punt. Maar wat er vanuit dat punt in beweging komt, zien wij van af ons balkon op de wéreld, hier be neden. Zit dat soms in dat woord 'bal kon': dat wij naar beneden moeten kijken van bovenaf, vanuit het ene punt naar de beweging, vanaf een af stand erbij betrokken, niet op een ei land en niet in een groep? De beweging die Rijnsdorp ontdekt, is een pelgrimstoet naar Bethlehem. 'Naar u zelfs trekt de stank en smook van zeldzame technieken', dicht bij in 1949, als de milieucrisis nog niet de techniek verduistert, maar toch al wel met het woordje 'zelfs' erbij. De afstand die hij neemt, blijkt in zijn kritiek op het kerkelijk instituut bchiiudi zu-h hel recht voor ons Ier opname In deze rubriek ontvanKen me ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ publlkatl- wordt met de naam van de Inzen der ondertekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secreinriaat hoofdredactie Trouw/Kwartet, postbus SS9. Amsterdam. Kernproef De grote mogendheden blijven hun militaire macht vergroten en onze EEG-partner Frankrijk doet dit door de alles vernietigende kernwapens verder te ontwikkelen. Zolang Neder land zelf kernwapens bedrijfsklaar achter de hand houdt, kan het met deze balk in het eigen oog ook niet aan Franse splinters gaan peuteren. We vinden het waarschijnlijk wel vei lig dat het Franse experiment aan de andere kant van de aardbol plaats vindt. Rotterdam A. P. de Winter Toenadering Onbegrijpelijk voor mij is de toenade ring van de AR tot Den Uyl en zijn trawanten. Het zal de AR in een eventueel nieuwe verkiezing een groot aantal stemmen kosten. Hoe de heren Boersma en De Gaay Fortman hun medewerking kunnen geven is voor mij een raadsel; zij verloochenen hun beginselen. Den Uyl heeft het beleid van het kabinet Biesheuvel altijd ge kraakt. Deze man als leider van onze regering? Laat ons land van verder verval bewaard blijven. Waarom links en geen VVD! Rotterdam H. Slok Aloha Aloha moet blijven, zegt Trouw over dit jongerenblad dat op apegapen ligt. Van uw lezers zult u hier wel geen kritiek op krijgen omdat 99 pet. het blad niet kent. Ik heb het blad meer malen ingezien, omdat het verpakt was bij de tijdschriften, welke ik in mijn zaak verkoop. Het laatste jaar niet meer omdat het blad door ons werd geretourneerd. Aloha staat bol van pornografie, is welwillend tegeno ver drugs, heeft een uitgesproken haat tegenover alles wat met kerk te maken heeft en geeft allerlei godlas terlijke kreten ten beste. En wat u maatschappij-kritische onderwerpen noemt zijn in de meeste gevallen zuiver anarchistische denkbeelden. Het siert de Nederlandse jeugd dat zij aan dergelijke voorlichting geen be hoefte blijkt te hebben. Heiloo H. Maas Onderdanig (2) De heer H. Andrea uit Velsen heeft heimwee naar het verleden. Mag ik zeggen dat ik dit niet met hem kan delen? Hoewel hij mij onrecht doet mij dan ook van communistische idee- en te verdenken. Gelukkig is de tijd achter de rug van: arbeiders, weest uw heren onderdanig en dienstmaag den slaat het oog op uw mevrouwen, om nooddruft te begeren. Ik zou over die tijd een boekje open kunnen doen. Dacht de heer Andrea dat God dit wilde? Geen nooddruft, maar het loon dat de arbeider toekomt» Dat komt meer in de richting van wat Hij van ons vraagt. Rijken hebben hun personeel uitgebuit en zelfs 'kinderar beid getolereerd. Ik juich het daarom toe, dat ook de ogen van het christe lijke volksdeel zijn opengegaan voor het onrecht dat ouders en grootouders van velen onzer is aangedaan. Dank aan de mannen die daarvoor gestre den hebben in CNV en andere bon den. En als nu nog velen elders op de wereld van honger sterven is dat niet omdat dat zo is voorbeschikt, maar omdat mensen tekort schieten in de opdracht die God hen gegeven heeft. Mevrouw A. J. van Poppel Amstelveen C.H.U. Het gezichtsverlies van de CHU zo treffend tot uitdrukking gebracht door de pruik van Udink en zo mee dogenloos door Mr. Burger geanaly seerd als een verlies van eigenwaarde heeft menig medelevende van de CHU. tot inkeer gebracht, echter niet alzo de heren ondertekenaars van de open brief aan het bestuur. Hadden zij maar dezelfde inspiratie die zij thans zeggen te missen in de nota van de Contactraad zelf inge bracht in hun partij, dan was deze no ta helemaal niet nodig geweest. Maar in plaats van oprechte pogingen om de Christelijke politiek ook naar buiten een reëel aanzien te geven te ondersteunen zoeken zij splinters in andermans ogen en kijken zij niet naar de reeds vermolmde balken van het eigen huis. Christelijke politiek bestaat immers niet alleen in beschouwingen hoe Christelijk dan ook, maar toch onk in daden hoe pragmatisch ook. Wie biddend werkt en zijn handen daarbij vuil maakt is inderdaad an ders gericht dan wie misprijzend aan de kant (c.q. de wal) gaat staan en al daar zijn handen wast in de onschuld, al doet hij dit dan ook in een nog zo onschuldige brief. Amsterdam R. Lindliout Onderdanigheid (2) Ik ben ruim 80 jaar en ik heb vele malen gezongen 'Gelijk een knecht ziet op de hand zijns heren'. Maar v- len van die heren vergaten wat Jaco bus van hen zegt in zijn brief hoofd stuk 5 vers 4: 'Zie. het loon, dat door u is ingehouden van de arbeiders, die uw landen hebben gemaaid, schreeuwt, en het geroep van hen. die uw oogst hebben binnengehaald, is doorgedrongen tot de oren van den Here Zebaoth'. Deze woorden werden destijds vanaf de kansel maar zelden gehoord. Is het zo'n wonder dat de rollen nu (ingekeerd zijn? Rotterdam Onderdanigheid (3) De heer Andrea sr. uit Velden d -nkt met heimwee terug aan 'de go. de ou de tijd'. Ik niet. Onderdanig moe ten zijn. omdat een ander een kkere beurs heeft dan ik, vind ik v-" men onzin. Blijkbaar zag Jacobu? bet ook zo, want lees maar eens ziin b" aan de rijken (Jacobus 5: 1-6). Daar is geen greintje onderdanigheid bij Wanneer de rijken rijker worden ten koste van de armen, mag dan daarte gen worden geprotesteerd? Of ziet _u armoede, onderdrukking en rassendis criminatie allemaal als voorbeschik king? Lees ook Jacobus 2:1-13 eens! En al maakt de Heer rijk en arm. er staat nergens geschreven dat de arme arm moet blijven. Het gebruiken van de ontvangen talenten geldt evengoed voor hen. Haarlem H. Rodink en in zijn eigensoortige humor: 'Da Vinei maakt een schilderij: een glimlach met een vrouw erbij Wat hij in haar niet aardig vond werd rotspartij op de achtergrond'. Het woord 'balkon' wijst tenslotte op de gevarieerdheid waarop deze bundel uitzicht biedt. Artikelen, lezingen, cursiefjes en gedichten, naar thema geordend (1. Menselijk, intermense lijk, 2. Mens en natuur, 3. Vermoeid heid, leed en dood, 4. Cultuur en sa menleving, 5. Christelijke religie en kerk) wekken merkwaardigerwijs niet de indruk van een allegaartje, maar alweer van een beweging vanuit één punt. een afspiegeling in de vorm van het geheim achter de inhoud. Hopelijk kan de serie 'Christelijk Per spectief' door dit 21e deel de aandacht trekken in kringen die er tot nu toe aan voorbij zagen. Wie de opstellen al bij de eerste piblicatie in tijdschrif ten of kwartet-bladen gelezen heeft, kan de door Rijnsdorp geciteerde uit spraak van Hebbel beproeven: 'Wie derholen alter Lektüre ist der sicher- ste Probierstein gewonnener weiteren Bildung', het hernemen van vroegere lectuur is de betrouwbaarste toets steen om na te gaan of we in ontwik keling zijn voortgeschreden. Dr. Okke Jager bespreekt 'Balkon op de wereld' door dr. C. Rijnsdorp. Uit de serie 'Christelijk perpectief' van uitg. Buyten Schipperheyn, Am sterdam; 293 pag., prijs 18,-. ROME (Kathpress) Het aantal rooms-katholieken in de wereld is in de loop van 1971 gestegen van 533 naar 543 miljoen. De groei van het aantal priesters blijft hierbij achter. In 1968 was er gemiddeld één priester op 1469 rooms-katholieken. Eind 1971 was er gemiddeld één beschikbaar voor 1.569 gelovigen. DEN HAAG De ministers De Kos ter (defensie) en Udink (volkshuis vesting) vinden da. net landsbelang zich verzet tegen het openbaar maken van een overzicht van de in ons land ui.iwezige opslagplaatsen voor muni tie of gevaarlijke scoffen. Volgens de ministers kunnen de gege vens wel aan de vaste commissie voor defensie uit de Iweede Kamer ver trouwelijk ter inzage worden gegeven, indien daar-, het verzoek wordt ge daan. Van onze correspondent ASSEN Barend Servet (de heer IJf Blokker) komt met zijn show niet naar Assen. Hij zou aanvankelijk op treden tijdens de TT-nacht in het ont moetingscentrum De Kolk. Dat heeft donderdagmiddag tijdens een perscon ferentie in Assen zijn impressario, Jan van Westering van Music Service uit Naarden meegedeeld. De heer Blokker heeft twee jaar gele den de TT-nacht in Assen meege maakt. Hij was drummer in een band die in een zaak in Assen optrad. Er werd toen gevochten. Nu zijn optreden in Assen zo in de publiciteit is getrokken, vreest de heer Blokker grote moeilijkheden. Hij wil die voorkomen. Een tweede reden is. dat hij met vakantie is, maar dat zou geen onoverkomelijk bezwaar zijn geweest. De heer Henk Blaauwbroek, directeur van De Kolk, deelde mee dat wel tijdens de TT-nacht de The Egon all Girls Review uit Wiesbaden met geklede en ontklede dames zal optreden. Voorts zijn, om de nacht van 11 uur tot half vier te vullen, een aantal be kende pop- en rock'n roll-groepen aan getrokken. Men zoekt nog naar een conferencier die de verschillende nummers aan elkaar zal praten. (ADVERTENTIE) Draaien we allemaal helemaal dol? Lees in het nieuwe nummer van Her vormd Nederland over onze neuroses en hun oorzaken. Ik abonneer mij op vraag een proefnummer van Hervormd Nederland. Dr. K. J. Kraan uit ook elders het werk te vestigen. Om deze projekten te kunnen verwe zenlijken heeft de werkgemeenschap jaarlijks 125.000 gulden nodig. De or ganisatie is gevestigd bij de heer W. van der Giessen, Abeehveg 238, Rot terdam. ADVERTENTIE NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDSBANK Voor de zomer heeft u nu nog keus uit vele zonnige vakantiereizen. Mocht u in het vóór- of naseizoen willen gaan, dan profiteert u boven dien nog van interessante lage prijzen. Alle goede ideeën voor deze reizen vindt u in de prachtige vakantie gidsen van Fit en Hotelplan. Haal ze even. Of bel ons. Dan krijgt u ze gratis thuis. U kunt trouwens ook bij ons terecht voor vreemd geld. Voor reischeques voor als-je-er-bent. Een reisver zekering en annulerings verzekering, voor de zeker heid. Of de huur van 'n safe, om kostbaarheden een veilig onderdak te geven. Prettige vakantie! NIKOSIA (Kathpress) President Makarios van Cyprus, tevens aartsbis schop en hoofd van de orthodoxe kerk van Cyprus, is volgens berichten uit Griekenland voornemens zijn drie me de-bisschoppen af te zetten en de kerk grondig te reorganiseren. In plaats van uit vier bisdommen zou de kerk van Cyprus voortaan uit twaalf bisdommen moeten bestaan. Makarios kan. dan een nieuwe synode van twaalf bisschoppen samenstellen. Op het ogenblik vormen de drie bis schoppen de synode en als zodanig hebben zij van hun aartsbisschop ge- eist dat hij of zijn presidentiële functie zou opgeven of zijn functie als aarts bisschop. Het samengaan van beide functies was volgens het kerkelijk recht ontoelaatbaar, zo verklaarden de drie bisschoppen. De synode zette Ma karios als aartsbisschop af en wezen de metropoliet van Paphos als aarts bisschop aan. Makarios heeft de maatregel der drie bisschoppen 'van nul en gener waar de' genoemd Hij zou de reorganisatie in mei willen doorvoeren. Valérie Fauré: WERKEN MET SCHELPEN (oorspr. titel 'Merveil leux Coquillages'). Yert. Netty Heil- but. Barbara Snook: MASKERS MA KEN (oorspr. titel 'Making Masks'). Vert. J. Combrink. A. J. G. Streng holt's Uitg. Mij. B.V. Naarden, Handen- arbeid-Reeks no. 19 en 21. Aant. pag. 72 resp. 91. Prijs per deel 10,-. De eerste 10 bladzijden van 'Werken met schelpen' geven leerzame infor matie over diverse schelpdieren met duidelijke (getekende) afbeeldingen In de rest van het boekje wordt naast (goede) foto's de werkwijze beschre ven van een 50-tal geknutselde, helaas vaak kitscherige, schelpen-frutsels, met als smakeloos pronkstuk een por tret van Dr. Willem Drees Sr. Wanneer het hollandse klimaat weer eens bij een strandvacantie tegenzit lukt het misschien aan de hand van dit boekje de kindertjes een poosje zoet te houden. Meer positiefs valt er o.i. niet over te zeggeq In 'Maskers maken' besteedt Barbara Snook allereerst aandacht aan materi alen en allerlei handigheidjes met behulp waarvan vele soorten maskers gemaakt kunnen worden. De tekeningen, die nogal onbeholpen uitgevallen zijn vele als afbeelding van traditionele maskers uit Verre landen kunnen kinderen inspireren tot het in elkaar knutselen van zotte dingen. Naast elk van de ruim 150 duidelijke voorbeelden een korte doelmatige be schrijving. R.D.-S. PLAATS: GIRONUMMER: Abonnementsprijs 18,per halfjaar; 36,per jaar. Abonnementen kun nen elk ogenblik ingaan. Bon - ingevuld in BLOKLETTERS - in envelop (zonder postzegel) verzenden aan: Hervormd Nederland Antwoordnummer 1776, Den Haag. ROTTERDAM De charismatische werkgemeenschap Nederland heeft aan ruim tienduizend adressen informatie gezonden om aan dacht te vragen voor de financiële aktie 'Greppels graven'. De werkgemeenschap werd in augus tus 1972 opgericht na de eerste Euro pese conferentie van charismatische leiders in Schlosz Craheim in Duits land. Daar was een internationaal ge zelschap bijeen uit verschillende ker ken en spiritualiteiten om zich te be zinnen op het werk van de Heilige Geest. De Nederlandse aanwezigen wa ren ds. J. W. van der Hoeven van de 'Near East Mission' te Jeruzalem, dr. K. J. Kraan van het Rotterdams cen trum 'Oase' (voor gebed, zielzorg en de dienst der genezing en bevrijding) en ds. W. W. Verhoef van 'Vuur' (oe- kumenisch maandblad voor opwek king en alternatief getuigenis). Doel De door de drie organisaties opgerich te werkgemeenschap heeft als voorlo pige doelstelling: 1. christenen van alle kerken en groepen aan te moedigen de vervul ling met de Heilige Geest te ontvan gen, 'die in hun leven Zijn vruchten en gaven zal ontvouwen, zodat hun aanbidding verrijkt, hun getuigenis versterkt, hun gemeenschap verdiept, hun dienen bekrachtigd en daarin Christus verheerlijkt wordt'; 2. hen te helpen in hun gemeen schappen zo bezig te zijn dat daarin het volle werk van de Geest, waaron der ook de dienst der genezing tot openbaring komt; 3. hen op te roepen te bidden voor een wereldwijde opwekking en getui gend en dienend te werken. De werkgemeenschap, die nadrukke lijk niet naast de kerken wil werken doch daarbinnen een vernieuwe im puls wil geven 'vanuit de volheid van Gods Geest', heeft drie projekten op gezet. Allereerst wordt gedacht aan een belangrijke uitbreiding van het in 1957 opgerichte maandblad 'Vuur'. De redaktie wordt uitgebreid en men hoopt dat het aantal abonnees binnen kort van 4.500 naar 5.500 zal stijgen. Voor de bezinning zullen de theologi sche conferenties en het cursuswerk worden uitgebreid nu het aantal deel nemers snel tot meer dan 500 is toe genomen. Er is daarom dringend be hoefte aan minstens een docent, die landelijk en regionaal kan worden in gezet. Om de gaven van kennis, wijsheid, en leiding geven en de bekwaamheid om te helpen, te ontwikkelen, wil de cha rismatische werkgemeenschap een bij- belschool oprichten. Volgens de initia tiefnemers is vorming broodnodig: 'Veel gemeentekringen zijn in groot enthousiasme begonnen, maar blijken te weinig te groeien in de diepte'. Men hoopt deze praktische scholing bescheiden te beginnen, bijvoorbeeld in één of twee plaatsen om vandaar le I ben GASTVRIJ? De vraag kan gesteld worden werkelijk wel altijd zo'n tolei gastvrij volkje zijn als wordt. Veel Portugese vlucht denken daar anders over. Ik niet de gastarbeiders die hier 1 werken omdat ze hier meer h'Ii verdienen. Het zij hen gegund i vendien halen wij die hierheen, ik denk aan die P( gen land weigeren le oorlogen mee hen geen helden graag dat er een is om tegen de publieke opinU vaderland in te gaan. Dat doer mensen. Er is geen wet op de i weigering en daarom staat hei anders te doen dan te vluchl als ze dan hier komen, dan hier, maar1 hoe? Zonder enige ook niet die van vluchteling. Da^ 1 telijke molens malen dan bli^r extra langzaam. En omdat z geen vluchteling zijn kunnen zpen geen werk krijgen, want de arbe reaus schrijven hen niet in. Ir£,i>l weken hebben zich onder meel zal de kerken ingespannen om hejeo het allernodigste te voorzien, jftieee ze immers niet als bedelaars e rondlopen, en wat zit er ander:rurn hen op, als niemand ze helpt. Mffdev nood zit natuurlijk dieper. He aar bleem moet hogerop aangepakt™,, den. Wij kunnen het ons niet v.F, loven hier mensen wel binnen ieK* ten komen en dan tegen hen t gen: je ziet 't maar, want dan viet echt in onze humane samen 1,61 niet zo heel veel te zien. Het 'ezP} tijd dat wij onze gastvrijheid teaa1^ zichte van deze onvrijwillige vilhet lingen metterdaad bewijzen, av'erp worden onze woorden koud en gJerd0 loos, misschien wel mooi en ha!.m.z rend, maar ze slaan nergens of'.teit bijbel staat vol over de vreemi Hij geniet bij de God van IsraG de bijzondere bescherming. En zek culie men hem naar het leven staat Ên 0 de verdrukking brengt. jan. t h igev< duur i'eer twijc nomi ts 11 4)rzi NED. HERV. KERK nieuv Beroepen: te Krimpen a/d IJssfc hee Noordeloos, te Oudewater, te S|U1S' 1 en te Zalk: drs. B. Oosterom tePmf01 dinxveen. |ng, Aangenomen: naar Nio"wland-qk ma rijk (ZH): R. A. Grisnigt, kan met Gouda. toig Bedankt: voor Rijssen: .J C. St geen man te Putten; voor Drieberggen d Vroegindeweij te Emmeloord. bed'. Overleden: W. Korevaar (96)ajn d pred. te Gouda. Was pred. in A Op Abbenbroek, Grosthuizen en int 'sho mer. kan GEREF. KERKEN (VRIJG.) fliik( Beroepen: te Schildwolde: J. v.d. zc te Leiden. GEREF. GEMEENTEN Aangenomen: naar Middelharnisirech van Stuyvenberg te Rotterdamlem wijk, die bedankte voor Ridderkefrgem; Beroepen: te Rotterdam-Alexand rkoel der: J. C. Weststrate, te Melislfcm die bedankte voor Wageningen. NED. HERV KERK Afscheid: van St. Johannesga: G. ber. te Delfzijl; van Woerden i Bogaard ber. te Rotterdam-De ven; van Middelburg: E. J. N. Kr burg ber. te Veenendaal; van He e ve> (O): drs. R. A. Bitter wegens bei1"""' studiecoördinator aan de theol. k rijksuniversiteit van Utrecht ei secretaris van de onderwijscomm en zi van Goes: M. v.d. Bosch ber. tehte t« schede. Intrede: te Kamperveen: kand. Bos uit Putten. GEREF. KERKEN Afscheid: van Naaldwijk: S. D. I^n" huijzen wegens em.; van R mageest: W. Wiersma wegens van Amsterdam-Nieuwendam: F Veenhuizen, ber. te Apeldoorn het evangelisatie- en opbouwwerk;;^ Emmercompascuüm en Emme 'y v scheiderveen: F. v.d. Weij, ber. te verdal; van Zweeloo: drs. F. W. kema ber. tc Laren (NH); van stelveen-Buitenveldert: G. Mi schijn wegens ben. tot wetensch. dewerker aan de theol. fac. Vrije versiteit te Amsterdam; van lenaarsgraaf: J. van Verseveld be Amsterdam-Nieuwendam. Intrede: te Winschoten: J. de Boe Giessenburg en Giessendam. Eervol ontslag: verleend aan Iverssies, eerste geest. verz. psych kenhuis Vogelenzang te Bennebro GEREF. KERKEN (VRIJG.; B.V.ke we! Intrede: te Schiedam: L. W. G. Iieenti land deel k twijc »uper immi binni e ju it. der word eacti ove iel n :nt v de te den won verbi huis uit Wezep. GEREF. GEMEENTEN Op 1 mei afscheid: van Beekber k mc lts ai le di L. Blok ber. te Capelle a.d. IJssel. irburi over vuil Van een verslaggever UTRECHT De bewering als meer dan de helft van de werklf J[J heidsuitkeringen naar jongeren gj is onjuist. De veronderstelling i vooral jongeren zich gemakkelijk J werk zouden onttrekken en liever de WW gaan lopen' blijkt ook n'e,[nrrM feiten te berusten, aldus de inspe -nl van de sociale verzekeringsraad, een omvangrijke steekproef bij schillende bedrijfsverenigingen h gehouden. Het onderzoek wees uit ae gemiddeld dertig procent van werknemers die een WW-uitkei ontvangen jonger is dan 24 jaar. kele afwijkingen naar boven vallei tlTll verklaren uit het feit dat het om i/lp* drijven gaat niet voornamelijk joi,ucl re werknemers, zoals de detailhal r'®^tcn^

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2