Prof. Graafland begrijpt nood van verontrusten a Een stukje, bedacht in de Tichelkerk mm V( Duizenden jongeren met Pasen in Taizé Jongeren gaan bijbels uitdelen in Moskou Trouw K wart et "Ik wil in juni graag nog twee weken naar Benidorm,vol pension, voor eh... 559 gulden. Is dat mogelijkABN?" Algemene Bank Nederland Daanc Beroepiiigs- werk Geen 'doelloos' M1 inpolderen van Sk de Markerwaard Koningin naar 'op roakeldais' Boekenetala™ TROUW,/KW \RTET DONDERDAG 26 APRIL 1973 KERK/BINNENLAND 1 door A. J. Klei De Tichelkerk in de Amsterdamse Jordaan, die ik op goede vrijdag 's middags even binnenliep, is een roomse kerk, maar daar zie je weinig van. Het sobere interieur met de stemmig-witte wanden (ge volg van een stevige opknapbeurt na vaticanum II, neem ik aan) doet eerder denken aan een protestantse kerk. Aan een gerefor meerde kerk zelfs, want je hebt hier net zulke grappige kwasi- griekse zuilen als in de bedehuizen die Abraham Kuypet voor zijn dolerende volgelingen in de hoofdstad liet neerzetten. Eigenlijk heb ik het niet zo op die schoongewassen roomse kerken. Hoe wel me op catechisatie ingeprent is dat we beelden in de kerk ook als boeken-der-leken niet mogen dulden, en ik dus met enige voldoening zou moeten constateren dat ze in de Ti chelkerk tot een minimum beperkt zijn, is het eerder zo dat ik iets mis. Als ik een roomse kerk binnenga, verwacht ik een schemerachtige ruimte, waarin de contouren van heiligenbeelden zoet samenvloeien en waarin de zuurstokachtige tinten van de pilaren verzacht worden door het gedempte licht dat uit hoge ven sters valt. Kortom, ik leek een beetje op de man die in zijn jongelingsjaren op een drafje de gereformeerde kerk was uitgehold en die na vele jaren op een lege zondagochtend besloot nog eens te gaan kijken naar wat hij vroeger achtergelaten had: hij was in hoge mate ontstemd dat het langgerekte psalmgezang, de huileri ge preekgalm en het donkerblauw kamgaren verdwenen waren! Maar na voor mezelf vastgesteld te heb ben dat het onzin is te verlangen dat rooms leven altijd rijk blijft en dat mannenbroeders altijd blijven paraderen (een en ander zonder dat je er zelf last van hebt, alleen om naar te kijken), kreeg ik meer aar digheid in de stille ruimte van de Tichelkerk. Ik was er niet alleen, een jonge vrouw zat te bidden en een soort koster legde boekjes op een stapel. Maar precies op het moment dat ik me aan welwillende overwegingen wilde zetten, besprong me de ge dachte dat ik me niet met rooms-ka- tholieken, maar met oud-katholieken diende bezig te houden, omdat de oud-katholieken aan het herdenken zijn, hoe zij twee-en-een halve eeuw geleden Gornelis Steenoven op de aartsbisschoppelijke zetel in Utrecht zetten, tegen de zin van de paus in. Er zou in de krant een stukje mop- ten komen over dat oudkatholieke jubileum. Hoe zou het moeten be ginnen? Misschien zó: Wanneer ik iemand hoor oreren over de bisschop van Haarlem kan ik soms niet nalaten om te inter rumperen. Ik vraag dan op een wak ker toontje: wélke Haarlemse bis schop bedoel je? De reactie is stee vast: Zwartkruis Datuurlijk, wie an ders? Vervolgens leg ik uit dat je in Haarlem nóg een bisschop hebt, na melijk de oudkatholieke bisschop Van Kleef. Een aardige man, voeg ik er animerend aan toe, maar ik zou jokken wanneer ik beweerde dat de belangstelling opvlamt. Het enige dat je te horen kunt krijgen, is een vaag-vriendelijk: o ja? Een enkel keertje gaat iemand iets verder door op te merken: typisch eigenlijk! Hoe dan ook, aan fraaie uiteenzettingen over wat oud-katholieken zijn en doen, hoef je niet te beginnen, er zit geen mens op te wachten. Ja, zo zou je een relaas naar aanlei ding van het feest der oud-katholie ken kunnen beginnen: er op atten deren dat zij er in de interessesfeer van de meeste (kerk)mensen maar zo'n beetje bijbungelen. En daarna zou je moeten uitpakken over. Nou, waarover? Over wie? Op dit punt aangeland, stokten mijn overpeinzingen in de Tichelkerk. Wat hebben we concreet te vertellen over oud-katholieken en over oudka tholieke bedoeningen als je wilt af zien van een historisch overzicht? De goe-gemeente weet van oud-ka tholieken niet veel meer dan dat ze tegen de paus zijn en dat bij hen de pastoors mogen trouwen. Hierin is geen verandering gekomen toen na de oorlog de oud-katholieken ook bij allerlei oecumenische toestanden kwamen opdraven en sinds het Ikor er af en toe een oudkatholieke dienst tegenaan gooit. Komt het doordat de oudkatholieke kerk in ons land zo klein is? M^tar juist weinig omvangrijke groepen kunnen vaak meer uitrichten dan logge instituten. Bovendien hebben de oud-katholieken bijzonder sjieke relaties: anglikanen en oosters-ortho- doxen. Daar kunnen wij met een Uit "Roomse moppen" door Marcus (uitg. Gottmer, Nijmegen). overeenkomst met de lutheranen of een contactorgaan voor de gerefor meerde gezindte beslist niet tegenop! Er gaat zo weinig van hen uit!, stelt iemand vast. Maar gaat er dan wel veel uit van kerken die om de klip klap in het nieuws zijn? Wat gaat er van uit, als de hervormde kerk de voorpagina's en het televisie scherm haalt vanwege onenigheid rondom mejuffrouw Kohlbrugge of dominee Van den Heuvel? Wat gaat er van uit als de perstafeltjes op de gereformeerde synode goed bezet zijn vanwege de zoveelste behande ling van de zaak-Kuitert of de kwes- tie-Wiersinga? Wat gaat er van uit wanneer iedereen graag op de voor ste rij de machtsstrijd in de rooms- katholieke kerk wil meemaken? Van het oudkatholieke front geen nieuws, het woord 'front' doet trouwens in dit verband een beetje belachelijk aan. Om de veertien da gen verschijnt De Oud Katholiek, en de deugdzame kolommen van dit blad bezorgen de lezer weinig op winding. Af en toe dwarrelt op ons bureau een kalm persbericht: wilt u dit in uw blad opnemen? Dat is het ongeveer. En niemand weet hoe pro fessor Maan over Adam of over Oost- Europa denkt? En we vernemen nooit iets over felle discussies over, bijvoorbeeld, de relatie tot Rome. Oud-katholieken zijn van mening dat hun kerk de kerk is, door Willi- brordus in deze landen geplant, maar je hoort ze er nooit over la waaien. Moet de conclusie zijn dat het bij de oud-katholieken maar een slome boel is? Moeten we niet liever aan nemen dat in hun kerk het geloofs goed doorgegeven wordt op een wij ze die de eeuwen verduurde en waarvoor ze waarempel de straat niet op hoeven gaan? Doen we niet goed door aan te nemen dat hun be slotenheid nooit zal verzanden in ge zapige knusheid omdat er een ge schiedenis achter ligt en omdat er wereldwijde contacten omheen lig gen? Op deze manier was ik in de Tichel kerk met de oud-katholieken bezig. Nu heb ik het allemaal opgeschre ven en komt er in de krant een stukje, bedacht in de Tichelkerk. aan de overlopers de heren Boersma en De Gaay Fortman. Alles buiten de partij om. De heren Boersma en Van Agt zijn voor inkomensnivellering, maar blijkbaar niet als het hen zelf be treft. Hoe is het anders te rijmen dat ze hun inkomen gezamenlijk hebben verhoogd met maar liefst 7,5 pet? Een minister verdient nu meer dan 125.000,- in één jaar. Met een heel hoog pensioen. Is politiek dan toch een vies zaakje? Leiden A. Bernhard Roomboter (5) De redactie behoudt xlch het recht voor ons ter opname In dere rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. BI) publlkatle wordt met dc naam van de Inzen der ondertekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het «ccretarlaat hoofdredactie Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam. Stakingen (5) Nu de bonden stakingen hebben aan gekondigd in de zuivelindustrie, moet 't toch van mijn hart, dat dit nu wel te ver gaat. Dat de heer v. d. Ploeg (handlanger van de heer Groenevelt; Mertens en Lanser gaan onder zijn juk door) dit durft te gaan doen, getuigt van een minderwaardige men taliteit. Dat de melk vernietigd moet worden omdat de fabrieken stil lig gen. Hebben de heren bestuurders de tweede wereldoorlog wel bewust mee gemaakt? Wat een blamage tegenover hongerend Afrika en India enzovoort. Rotterdam F. Breda De heer M. M. A. van Raalten (Tr.Kw 194-'73) zal ongetwijfeld gelijk heb ben dat het in ons economische bestel niet mogelijk is de boter tegen lagere prijzen te verkopen, maar hij zal dan wel moeten toegeven dat een derge lijk systeem niet klopt. Het is mis schien wel renderend een boterberg te produceren, maar van een verant woorde economische planning kan dan geen sprake zijn. Het is de vrouw die dit het eerste inziet Zij begrijpt ook dat stakingen voor hoger loon geen zin hebben omdat de prijzen vooi dagelijkse benodigdheden daarna nog meer zullen stijgen. Zij begrijpt misschien niets van 'hogere' politiek theorie, maar wat 'hogere' politiek in de praktijk aangaat is zij niet te overtreffen. Het is dan ook haar recht te protesteren tegen het huidige eco nomische systeem en in opstand te komen tegen het feit dat de boter voor zulke lage prijzen aan Rusland wordt verkocht. Hilversum Mej. W. Marien weer dat hij onder de maat blijft van datgene dat hij zou moeten zijn en moeten doen. Welnu, wanneer men sen zich organiseren in een instituut, dan zal dit instituut, ook al is het de kerk, onder de maat blijven. De verwachting daar een 'juichende en schreiende' schare te vinden is in derdaad hopeloos. De kerkgeschiede nis leert ons dat elk streven naar een ideale kerk op een teleurstelling uit loopt. Wij hebben de schat in aarden vaten. Ook Jezus van Nazareth schaamde zich voor het 'instituut' van zijn dagen niet. Hij leerde dagelijks in de tempel en op de sabbath ging hij naar de synagoge. Alleen al op dit punt kan pater Van Kilsdonk zijn 'pa rochianen' van een verwrongen Jezus beeld afhelpen. Het zal er op aan ko men dat wij met liefde en trouw in de kerk zoals zij reilt en zeilt blijven werken en blijven strijden. Waar Gods Woord verkondigd wordt en de sacramenten bediend, daar is de kerk. Die kunnen wij nooit als hopeloos af schrijven. Rotterdam A. de Knegt De kruisiging Is. ooit iemand in staat de kruisiging uit te beelden? Het wil mij voorko men dat dit wereldschokkende gebeu ren niet, op welke wijze dan ook, kan worden verfilmd of verklankt. Zijn de kijkers er nader door gekomen tot, en aan overgave aan Christus? Of zullen zij Hem als een martelaar voor zijn idealen beschouwen? Daarom: zulke vertoningen niet meer. Handen af van het terrein van het Heilige. Ede F. Bruyn AMERSFOORT 'Met uw nood als verontruste dominees in de ge reformeerde kerken ben ik erg begaan. Ik voel mij daar sterk bij betrokken', zei gisteren in de eerste vergadering van de nieuwe predikantenvereniging 'Calvijn' de hervormde prof. dr. C. Graafland uit Utrecht. 5W/K Stakingen (6) Ik stem in met de artikelen die in uw blad zijn verschenen inzake staking, dictatuur van de heren Den Uyl, Arie Groenevelt c.s. Ook ik behoor tot die CNV-leden die reeds jaren geleden vanwege de houding van Lanser e.a. bedankte. Helaas het gaat met de ARP onder leiding van de heer Aan- tjes ook de verkeerde kant uit. Dat zal straks stemmen kosten. Denk ook Inkomstenverdeling (4) Formatie (3) De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: Drs. J. Tamminga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. Het gevecht, dat de vertegenwoordi gers van de hogere inkomensgroepen leveren om het volle pond te krijgen van de prijscompensatie, vind ik een uiterst lachwekkende vertoning. Onder getekende valt stellig niet in de cate gorie lagere inkomens, maar voelt zich langzamerhand,, zonder het te willen, een profiteur van de inflatie. Wat is namelijk het geval? Stel dat een brood van 1,- een cent duurder moet worden door de prijsstijging van het meel. Dat is dus 1 pet. Een krentenbrood van ƒ2,- zal dan ook 1 cent duurder worden (gemakshalve verwaarloos ik maar het gewicht van de krenten): dat komt dus neer op ',6pct prijsstijging. Conclusie: betaal de prijscompensatie uit in centen, ongeacht het inkomen, en de rijke kan rustig zijn krentenbrood blijven eten zonder er financieel op achteruit te gaan. Overigens doet de strijd van de vakbonden onwezenlijk aan. De armoede van de armen in Nederland is zeer betrekkelijk: de rijkdom van de rijken beslist niet! Het zou naar mijn mening logisch zijn, dat de ho gere inkomens worden aangepakt pri mair ten gunste van de arme landen en secundair voor verbetering van het minimum-loon. Dat zou pas van een sociaal beleid getuigen. Arnhem Kees Mijderwijk Pater van Kilsdonk (2) 'Hopeloos maar niet ernstig', noemt studentenpastoor Van Kilsdonk de toestand van de officiële kerk (Zie Tr. Kw van 18 april). Wie dit interview goed leest, zal ontdekken dat de kerk in zijn geheel d.w.z. ook de plaatselij ke gemeente of parochie onder dit oordeel valt, behalve de Amstelkerk waarin de Amsterdamse studentenec- clesia bijeenkomt Ik vind zijn oor deel over de kerk als zodanig hard en hooghartig. Ieder mens ervaart steeds Het wordt nu toch wel hoog tijd dat de confessionele politici gaan bewij zen wat nu precies die christelijke in spiratie voor hen is. Na maanden ge- ADVERTENTIE) Kom hier kiezen uit ruim 800 vakantiereizen. 'Zo'n samenkomst als hier nu wordt gehouden herinnert me aan de vorige eeuw, toen mensen elkaar in schuren gingen opzoeken om de waarheid te horen. Ook al is het dan nu het com fortabelere 'Kobus bij de Poort', u komt hier in een kleine groep door de nood gedreven samen'. Prof. Graafland, die bijzonder hoogle raar vanwege de gereformeerde bond in de hervormde kerk is te Utrecht, had tevoren een diepgaand en com pact betoog over de actualiteit van het gereformeerde belijden (het on derwerp waarop hij ook in Utrecht inaugureerde red.) gehouden. Zijn opmerking was bedoeld als reactie op een vraag naar zijn persoonlijke visie om de moeilijke positie waarin, naar hun gevoelens, de verontruste predi kanten in de gereformeerde kerken zich bevinden Blijven De hoogleraar voegde daaraan toe: 'Als u mij vraagt wat u moet doen, dan zou ik zeggen: natuurlijk in de gereformeerde kerken blijven, activi teiten, hoe zwaar ook, zijn toch een legitieme strijd voor de belijdenis van uw kerken. U staat nog maar aan het begin en daarom hebt u het mis schien moeilijker dan wij in de gere formeerde bond, waar de posities wat meer geconsolideerd zijn. Maar u moet volhouden, want de strijd is de moeite waard'. De vergadering, voorbereid door een stuurgroep, was geopend door ds. J. Schelhaas uit Delft-Abtswoude, die ongeveer dertig collega's kon welkom heten (het ledenaantal bedraagt nu veertig). 'Het gaat ons niet om een tweede predikantenvereniging, wel om een mogelijkheid ons met gelijkge richte predikanten te bezinnen op de huidige situatie in onze kerken', zei hij. Als verdere doeleinden somde ds. Schelhaas op: 'Ons te bezinnen op de problemen ven vandaag vanuit de Heilige Schrift en de verwoording daarvan in de gereformeerde belijde nisfunctie. Ons in te zetten voor het behoud van het klassiek gereformeer- harrewar ontdekt de heer Aantjes plotseling dat de heer Den Uyl ver vangen moet worden als eventueel mi nisterpresident. Mijn man en ik heb ben altijd ar gestemd. Wij hebben be sloten dit niet meer te doen. Onze stem gaat een volgende keer naar een werkelijk sociaal dus christelijk bewogen partij. Amsterdam Mevr. E. M. A. Felderhof-Smit Zetfout In Tr/Kw (24 april) stond in een ar tikel over de 'Watergate-affaire': 'De voormalige Amerikaanse minister van justitie.heeft verklaard dat hij zijn goedkeuring heeft gehecht aan beta lingen uit de verziekingskas van Nixon aan de zeven samenzweerders van Watergate.Verziekingskas: voor deze briljante 'zetfout' heeft uw zetterij een prijs verdiend. Amsterdam II. Wielek God voor kenners Ik las uw artikel 'De toestand van de officiële kerk is hopeloos, maar niet ernstig.' Het is ongetwijfeld een nut tig artikel, maar toch zou ik juist voor jonge mensen meer positieve geluiden over kerk en christendom willen horen. De bijbel is in zijn geheel zo blij, zo fijn. We zijn het eigendom van Christus. We kunnen, net als de apostelen, verder vertellen hoe we kunnen zijn, omdat we de kracht van God hebben gekregen. Doordat de duivel probeert de bijbel voor zo veel mensen dicht tehouden, zien velen God niet meer. Maar God is er wel en heeft ons lief, ook in deze tijd. In de bijbel staat: Die Mij zoeken zullen Mij vinden. We moeten het evangelie verder ontdekken, d.w.z. God-zelf. Zaandam Mevr. W. Peet-Kuik ■*T' Prof. dr. C. Graafland KOPENHAGEN (DPA) Los van elkaar zijn 200 jonge christenen uit het Westen naar de Sowjet- Unie gereisd om daar tijdens do grote manifestatie van 1 mei op het Rode Plein 100.000 Johannes-evan- gelies in het Russisch uit te delen. De jongeren willen door deze actie hun solidariteit met hun Russische geloofsgenoten tot uiting brengen. Ze zijn verdeeld in groepen van 20, die elkaar niet kennen. Het Deense dagblad Berlingske Tidende, dat deze mededelingen verstrekt, meldt verder dat het initiatief tot deze alternatieve 1 mei-actie is ge nomen door de Deense predikant H. Neerskov van de Pinkstergemeente te Kopenhagen, een bestuurslid van de 'Deense Europa-zending'. Het plan is voorbereid in samenwerking met verschillende bijbelmissies in Europa, die zich richten op het zenden van bijbels en bijbelfrag menten naar het oostblok. Bij de eerste opzet van deze bijbel uitdeling op 1 mei was ook de Nederlandse evangelist Anne van der Bijl uit Harderwijk betrokken, die zich sinds 18 jaar bezighoudt methet zenden van de heilige schrift naar Oost-Europa. Predikant Neerskov verklaarde in het Deense dagblad: 'Binnenge smokkelde Russische bijbels, die we gratis naar Rusland zenden, belan den vaak op de zwarte markt, waar ze prijzen opbrengen, die bijna het dubbele bedragen van het maand loon van een Russische arbeider'. De actie is bekendgemaakt voordat ze is ondernomen, daar de organi satoren van mening zijn dat zó voor komen kan worden dat het artikel van het Russische wetboek van strafrecht over samenzweringen en komplotten tegen hen wordt aange wend. Men neemt het op de koop toe, dat enkele deelnemers vermoe delijk nog voor de actie gearres teerd worden en het land worden uitgezet. de karakter van onze kerken. Elkaar als predikanten te helpen, te stimule ren en te bemoedigen om zo, ieder op onze plaats en ook allen gezamenlijk onze kerken te bewaren bij Schrift en Belijdenis. En tenslotte: contact te zoeken met de gereformeerde gezindte in het bijzonder on met alle ware christgelovigen in het algemeen, ten einde tot een schriftuurlijke oecume ne te komen'. Enkele notities nog uit de gedachtenwisseling met prof. Graafland: Bij alle pogingen om het Evange lie aantrekkelijk te maken voor deze tijd zie je de ene mislukking na de andere. Maar als het Evangelie onver kort gebracht wordt, ook de scherpe kanten ervan, dan blijkt daar een kracht van uit te gaan die ook nu de mensen aanspreekt. Veel nieuwe inzichten zijn mis schien wel ontstaan door 'de armoede van de orthodoxie' We blijven in de impasse zitten als we menen dat de problematiek zich alleen maar toespitst op de leer. Het ligt dieper. Het gaat vooral ook om de vernieu wing van onze gezindheid, de vroom heid, do bevindelijke kennis van God. De middagvergadering was besloten Een ander lid van de stuurgroep, ds. A. D. van den Heuvel uit Ens, vertel de ons wat daar werd besproken. Aller eerst werd een globaal werkprogram ma vastgesteld. De bedoeling is regio nale, siudieconfeienties te organise ren, tenminste drie maal per jaar' Onverkort 'Calvijn' ïtaat geen schisma voor ogen, maar wil. heel positief, een zou tend zout in de kerken proberen te zijn. 'We zitten eigenlijk een beetje tussen he( confessionet I beraad en de vereniging van verontrusten in', zo typeerde ds. v. d. Heuvel de vereni ging, die besl;-* geen alternatief naast de 'grote' vereniging van gereformeer de predikanten wil zijn. 'Voorzover le den van ons daar lid van waren, zijn ze dat nog, want we zijn geen afsplit sing maar een bezinningsorganisatie', aldus de predikant. Die bezinning is voor verontruste do minees belangrijk, aldus ds. v. d. Heu vel, want ze l ebben vaak de gedachte alleen te staan. Het is ook de bedoe ling dat de vereniging bij praktische moeilijkheden in kerkeraad of ge meente advies gaal geven. Naar bui ten zijn reeds relaties met mensen uit vrijgemaakte kringen gelegd (ds. v. d. Heuvel noemde namen van de hoogle raren Trimp en Kamphuis) en met de gereformeerde bond. Dit dan als eer ste concretiseringen van een der doel stellingen 'contact te zoeken met de gereformeerde gezindte'. Overigens sprak de vergadering uit als eerste prioriteit de situatip in eigen kerken te beschouwen om daarna voort te gaan met het leggen van contacten naar buiten. De stuurgroep werd bij acclamatie tot bestuur gekozen. Zitting daarin heb ben ds. R. Akkerman, Kampen, ds. W. van Benthem Niouwlande, ds. C. van Ginkel Putten, ds. A. D. v. d. Heuvel Ens, ds. J. Schelhac Delft-Abtswoude VERDIENEN Moeten wij niet wat exacter in onze uitdrukkingen ten van de wijze waarop wij soi bezit van geld en goed komLy^ langs stond iemand in de bek *3^ bank, van wie zijn boekhoui klaarde dat hij drie jaar gele sen de vijf en negen ton 've: terwijl dat het laatste jaar had tussen de één en twee t M dat exacte beloningen voor diensten? Ik kan me voorste 5': iemand in zo'n positie verki hij een heleboel geld nodig 1 in die positie zinvol te kunne oneren. Hij moet reizen, zijn instelling representeren, hi &MÈ zich te omringen van de laats ppi kostbare) boeken om op de h blijven en noem maar op. Ma slaat het nergens op. Als ik het fabelachtig inkomen van balier Pele, die daarin zijn wel ver vooruit zal stomen, d^^^ ik me wel af of dat allemaal goed in elkaar zit. Is het woi er mensen zijn die over die ir 1 gaan nadenken, af en toe vraag stellen en dat er één'1 professor in de theologie nog er een boek over de ethiek hele geval tegenaangooit? Gel* eerlijkheid tegenover elkaar r wij de beweging die daarmee ff komt, om dergelijke extrei voortaan onmogelijk te maken, le kanten steunen? Wie moi genlijk extra gehonoreerd woi| zou me kunnen indenken: ten bate van allen vaak geestdodend werk moeten vei Daar mag dan wel eens wat verstaan. Nu is het vaak zoten paalde handigheden buitenspo^ komens naar zich toetrekkerr1N wel het een en ander te vragJ b' om onze inkomensverdeling. lei zal ei ij Z1C >n m 'rege h. NED. HERV. KERK j,e V0( Beroepen in de streekgirstel Brunssum c.a. (toez.): G. H. Vi in 1 kand. te Kolham; te Katwijk al-den J. Kortleve te Kralingen. de H; Aangenomen naar 's-Gravenha daar duinen: F. J. C. Helder te I schri naar Vollenhove (toez.): G. vaan ee te Schipluiden, die bedank-. L. Honselersdijk. n aut Benoemd tot bijstand in het trs e (geest, verzorging verpieegtel' rt geria') te Almelo: O. G. Buf em. pred. te Almelo. kansw Bedankt voor Lunteren: L. te Ermelo; voor Den Helder:^.^ bergen te Sellingen; voor Vafdo Heusden: C. v.d. Bergh te issie aan Zee. ïnbart VRIJE GEREF. KERK rappi Aangenomen naar Twijzel: i W01 Boer, lerend ouderl. chr. gen t. bu te Hoofddorp. $tel 0 vuil! /an AMSTERDAM De Verem. Behoud van het IJsselmeer petit een brief aan de Raad van d( \yQI staat het 'doelloos' inpoldéreian g Markerwaard af. 1 aan Het behoort niet in de eerskm e€ te gaan om de uitvoering en werk maar over het voeren en beleid. In feite gaat het nu alonjn< het eerste want het inpolder] ter stel van de dienst Zuiderzee\^mjss losgeweekt van de mogelijke ope] mingen die aan het drooggev^^ bied zullen worden gegeven. 1 De vereniging vindt een derg sluitvormingsproces een te sii sis voor beleidsbeslissingen. I in de eerste plaats worden nllGll over het doel dat dient te wO gestreefd. Vervolgens kan dan worden 1 of inpoldering dit doel wel Ihet dient. de Kwijl tonfi pe TAIZÉ Twintigduizend jongeren uit vele landen hebben de paas dagen doorgebracht in de oecumenische kloostergemeenschap van Taizé in Frankrijk. Tijdens deze internationale ontmoe ting van gebed en gesprek deelde pri or Roger Schutz mee, dat het 'concilie van de jongeren' in Taizé gehouden zal worden van 30 augustus tot 2 sep tember 1974. Tegelijkertijd zullen bij eenkomsten belegd worden in Afrika, Latijns-Amerika, Azië en Noord-Ame- rika. Het concilie zal worden voorbereid onder het motto 'Strijd en aanbid ding'. Prior Schutz verklaarde dit motto met te zeggen dat juist een christen die zich vergaand engageert een diepgaand geloof nodig heeft, ook als God zich in stilte hult. Volgens hem ontleent het gevecht voor de me demens zijn intensiteit aan het ge vecht, dat zich in de eigen persoon af speelt. Op paasmaandag ging kardinaal F. Marty, aartsbisschop van Parijs, voor bij de eucharistieviering. Over de voorbereiding van het concilie is bij de uitgeverij Styria in Graz een Duits boek verschenen onder de titel 'Conci lie van de jongeren, het waagstuk van de voorbereiding'. Het boek wil een wegwijzer zijn voor de 'lange mars van de voorbereiding', die bestaat in gebed, meditatie, inzet en liefde. Van een onzer verslaggevers WARFFUM Koningin Juliana zal op 7 juni na de opening van de Eems- haven een folkloristische dansavond bijwonen van de manifestatie 'op roa kelsdais' in Warffum. 's Morgens vóór de opening bezoekt ze Westeremden. Jaarvergadering ■ge it uur dat Hans Werner Richter R<hicn rozen rood. Uitgave: De BÏsati< Baarn. Prijs: ƒ14,90. lelde De in het literaire leven v« nie Duitsland stimulerende, maar.n d streden auteur Richter heefifn '1 trekkelijk lange tijd van sth sj| een nieuwe roman het liqstaai zien, die speelt tegen het triei0rdt van de twintiger jaren van de js De uitgever beweert achtji st; dat Richter met 'Rozen whité rood' z'n boeiendste werk k dc schreven. Hoewel het naar joop deel niet haalt bij z'n fasdivord roman van destijds 'Zij Mar 1 Gods hand' is het sociaal-maajes i lijke - en zeker ook politician 1 dat de schrijver wijdt aan hm land tussen het einde van flhogi wereldoorlog en de vooravonfler opkomst van het nationaal-sl bli ontegenzeglijk een knappe raten, kent grondig het Duitse kam we weet met meesterhand uiteet is typen bijeen te brengen. 1 ziji behandelt hij een eigentijdsin b tussen de generaties. De autlk, e de registers van de vrije lid de confronteert de lezer met eele b deraar van Trotzki en geeft tiji in de vorm van een 'koninkligder sche oom', die alle idealismlinst laars lapt. Tussen de regels <fcité) men de beschuldiging aan dank generatie, die de hervormfeich van jongeren toen minachtteJcr niet gebeurd, wellicht zou er je I ander Duitsland, de, de acte op slissende, jaren dertig, hebbel te k d &g z ng r

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2