Veenhof genoemd als
opvolger Berkouwer
Echtpaar Panascia komt
van Palermo naar Nederland
ik
ben l>ent
o.k. o«k«
Welk breekijzer
wordt er gebruikt?
Trouw
Kwartet
nieuw
II amboboek
Thomo/ A.tkwi/
hoe wij kunnen
leven en loten leven
Heilsoldaten helpen
in Bangladesj
Beroepings-
werk
Pastoraal overleg
krijgt vervolg
bundelen zich fo
Drie maanden vi
illegaal bezit
van sigaretten
Conservatieve r.l_
TROUW /'KWARTET DONDERDAG 19 APRIL 1973
KERK/BINNENLAND T
Sinds zes jaar werkzaam in Zwitserland
Als gasten van Trouw/Kwartet
Van een onzer verslaggevers
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM Naar wij verne
men is de benoeming te vernach
ten van dr. J. Veenhof te Bazel als
opvolger van prof. dr. G. C. Berk
ouwer, hoogleraar in de dogma
tiek aan de Vrije Universiteit te
Amsterdam.
Prof. Berkouwer, die 8 juni 70 jaar
wordt, gaat dit jaar met emeritaat.
Sinds 1940 doceert hij aan de Vrije
Universiteit dogmatiek.
Dr. Veenhof, zoon van de vrijge-
maakt-gereformeerde emeritus-hoogle
raar C. Veenhof te Kampen, is thans
predikant van de Evangelisch-Refor-
mierte Kirche te Bazel in Zwitser
land. Hij is 39 jaar.
Hij studeerde aan de theologische ho
geschool van de gereformeerde kerken
(vrijgemaakt) te Kampen en vervol
gens aan de Georg-August-Universitat
te Göttingen (West-Duitsland) bij
prof. Otto Weber. Daar promoveerde
hij in 1967 magna cum laude op een
proefschrift over Herman Bavinck.
Bavinck bezette van 1902 tot 1921 de
leerstoel, waarin nu dr. Veenhof zal
worden benoemd. Hij werd opgevolgd
door prof. dr. V. Hepp, in wiens
plaats prof. Berkouwer kwam. Dr.
X men schrijft ons
De redactie behoudt zich het recht voor ons
ter opname ln deze rubriek ontvangen me
ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ
publlkatle wordt met de naam van de Inzen
der ondertekend. Brieven kunnen worden ge
stuurd aan het secretariaat hoofdredactie
Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam.
'Fascisme is moord'
'Fascisme is moord'. Deze woorden
kwamen in mijn- herinnering terug na
het horen van een nieuwsbericht over
de brandaanslag tegen het gezin van
een Italiaanse neo-fascistenleider. Ter
gelegenheid van de ineenstorting van
Hitiers Derde Rijk, vluchtte J. Gocb-
bels met zijn gezin in de gif-dood. Als
dit gezin vóór die ineenstorting even
als de neo-fascisten uitgeroeid zou
zijn geworden, zou het als martelaren
een propagandaobject voor de nazi's
zijn geweest. Het zou dus het beste
zijn als het Italiaanse centrum plus
links nu snel de wet tegen heröprich-
ting van het fascisme zou toepassen.
Als dit eerder gebeurd was, zou deze
niet goed te keuren brandaanslag
overbodig zijn geweest.
Amsterdam
D. Veenstra Dzn.
Roomboter (3)
Dat gezwam over die boterberg begint
menig Nederlander de keel uit te
hangen. Maak de prijs van roomboter
gelijk aan die van margarine, dan zal
je eens wat zien. In een minimum
van tijd zouden wij door onze berg
heen zijn. De margarint'fabrikanten
zullen wel niet lachen, maar de bevol
king zal er wel bij varen. Het is een
nationaal schandaal, dat in het land
van boter, melk en kaas. wij genood
zaakt zijn margarine te eten.
Scherpenzeel
Jac Konijn
Goed bedoeld
Onder 'Conferentie tegen de apartheid
begonnen' (Tr/Kw 10-4-73) staat in de
eerste regels: 'Ter ondersteuning van
de slachtoffers van apartheid en kolo
nialisme'. Deze conferentie, belegd
door de VN en de Organisatie van
Afrikaanse Eenheid minus USA, En
geland, Frankrijk, Italië en België, is
misschien wel goed bedoeld. Men kan
zich afvragen of er ook Russen, Chile-
nen, Cubanen en. Chinezen aan deel
nemen. Immers, die worden niet als
wegblijvers genoemd.
Zij juist zouden hun kolonialisme in
Oosten en Westen en Zuiden op de
onderhavige conferentie moeten ko-
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing. O. Postma,
F. Diemer.
Hoofdredactie:
Drs. J. Tamminga.
Hoofdkantoor B.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276 - 280,
A'dam. Postbus 859.
Telefoon 020-22 03 83.
Postgiro: 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69 73 60 768). Gem.giro
X 500.
Prof. dr. G. C. Berkouwer
verbonden aan het Sankt Chrischona-
seminarie, een opleidingsinstituut
voor predikers en zendelingen bij Ba
zel. Hij doceerde daar 't nieuwe testa
ment, nieuwe theologie, en ethiek.
Tevens doceerde hij enkele semesters
dogmatiek aan de universiteit van
Bazel na de emeritering van prof. dr.
H. van Oyen. Sinds anderhalf jaar is
hij predikant in Bazel.
ADVERTENTIE
nü in de boekhandel i
Harris laat duidelijk zien hoe de mens echt
vrij kan worden en op werkelijk volwassen
wijze met zijn medemens kan omgaan. Een
bestseller uit de V.S., vertaald in velo
landen. Voorwoord van Jan Foudraine.
296 bladz., f 14,50.
Van een verslaggever
AMSTERDAM Het uit zeven Ne
derlanders bestaande sociaal-econo
misch team van het internationale
Leger des Heils in Bangladesj. blijft
daar voorlopig. Het is ingezet bij een
dorp in het Faripurdistrict dat door
een cycloon is getroffen. Er zijn meer
dan dertig doden en enkele honder
den gewonden.
Oorspronkelijk zou het team na een
maandenlang verblijf deze week naar
Nederland terugkeren. Het sociaal-me
disch team bestaat uit vier verpleeg
kundigen, een automonteur, een tuin-
bouwarchitect en een secretarisse.
Dr. J. Veenhof
Veenhofs omvangrijke (ruim 700 blad
zijden), in het Nederlands geschreven,
studie is getiteld 'Revelatie en Inspi
ratie. De openbarings- en schriftbe
schouwing van Herman Bavinck in
vergelijking met die der ethische the
ologie'.
Gedurende vijf jaar was dr. Veenhof
men verdedigen tegen de bestrijders
van het racisme. Het gehele leven is
theater geworden, niet 't minst in de
binnen- en buitenlandse politiek en
alles wat zich daar. omheen groepeert
en manifesteert.
Geleen
J. P. van Wa'ahvljk van Doorn sr.
Ontzuilde organisatie
De voorzitter van het Genootschap
van Leraren bij het VWO-HAVO, de
heer R. J. Noorman, heeft blijkens
Tr/Kw 9 april gezegd: 'In 1972 heb
ben de vijf lerarenorganisaties zich
definitief verenigd in het nieuwe ge
nootschap. Daarmee is gekozen voor
een ontzuilde organisatie per soort
van onderwijs'. De uitdrukking ont
zuilde organisatie is onjuist en werkt
verwarrend. Binnen het genootschap
voor leraren bij het VWO-HAVO zijn
nl. drie secties aanwezig: één voor het
openbaar onderwijs, één voor het
rooms-katholiek onderwijs en én
voor het protestants-christelijk onder
wijs. In artikel 12 van de statuten is
vastgesteld dat elk van deze secties
het recht heeft 'haar eigen standpunt
te verkondigen, in zoverre dit, naar
de mening van de sectie, op grond
van principieel levensbeschouwelijk
inzicht afwijkt van dat van het ge
nootschap'. Bovendien heeft elk van
de secties rechtspersoonlijkheid. Een
en ander leidt ertoe dat b.v. de pro
testants-christelijke sectie naar buiten
wel degelijk als een eigen 'zuil' op
kan treden en dit in de praktijk dan
ook doet.
Voorburg
P. H. Bikker
Vals geld
Het stukje in de krant van 14 april
over de valse dollars in Oegstgeest
wekt de indruk dat het erg ingewik
keld is om als particulier papier te
kopen dat op bankbiljettenpapier
lijkt. Natuurlijk is er geen papier te
koop met de watermerken van de
Nederlandse Bank, maar registerpa-
pier normaal 2 is te koop bij elke
grote papierhandelaar, eventueel via
kantoorboekhandel of drukkerij. Dit
papier lijkt sprekend op dat van de
dollar als het een bad krijgt in een
zwakke gelatine-oplossing met een
scheut thee en fijn geknipte wollen
draadjes. De dollar is in diepdruk
uitgevoerd. Dat kan op een verbouw
de stevige offsetpers geïmiteerd wor
den, maar het gaat ook op een ouder
wetse waswringer. Kortom, voor een
handige vent is er maar één ding dat
hem van het namaken van dollars kan
weerhouden: het mag niet. De Neder
landse bankbiljetten zijn veel moeilij
ker om na te maken. Een uitvoerige
handleiding voor de vervalser zou de
liefhebbers maar ontmoedigen.
TuU (Haaften)
Gerrit Noordzij
Sociale wetten
De duidelijkheidsman, d% heer Wie
gel, stelt alleen de werknemer aan
sprakelijk voor het misbruik van soci
ale voorzieningen. Hij vergeet de
werkgevers, die personeel aantrekken
voor een bepaalde periode, het hoog
loon geven, ver boven de CAO, en
voor de rest van het jaar die arbei
ders in de WW laten lopen (ze krij
gen dan 80 procent van dat hoge loon
via de WW en de rest van de werkge
ver, als zij zich disponibel houden
voor het geval de werkgever hen
nodig heeft).
Andijk
Jac. Bakker
Tragedie (2)
Onder het opschrift 'Tragedie' besluit
ds. D. Mulder, em. pred. te Rolde,
zijn ingezonden brief van 7 april:
Waar zit het op vast? Op de tragedie,
dat de confessionele partijen doods
bang zijn voor alles, wat socialistisch
is en daarom deze formatietrage
die'. Gaarne zou ik ds. Mulder willen
vragen: Bekijkt u de geschiedenis, ook
vandaag, objektief en niet door een
socialistische bril. Hieronder enkele
namen van hooggeachte socialistische
ministers, die met confessionelen en
andere groeperingen in één kabinet
zaten, b.v. dr. Van den Tempel, de
heer Alberda, dr. Drees sr., mr. Don
ker en dr. Sarakalden. Verder moet u
toch weten, dat het een onmogelijke
opdracht is een kabinet te formeren,
dat moet uitgaan van een -onaantast
baar programma van een minderheid.
U moet de heer Den Uyl adviseren,
om bij de heer Willy Brandt in de
leer te gaan. Deze zei enkele dagen
geleden: 'Als nieuw links in de SPD
de baas wordt, treed ik af
Dokkum
W. E. Torcnsma
AMSTERDAM Zaterdag 28
april hopen mevrouw en ds.
Piëtro Panascia (62), de beide
leidende figuren van de gemeen
schap der Waldenzen in Paler
mo, op Sicilië, op Schiphol aan
te komen voor een bezoek aan
Nederland. Het echtpaar zal
ruim een week de gasten zijn
van Trouw-Kwartet.
De Panascia's, die bijna een leven
lang sociaal-kerkelijk werk in volks
buurten van steden op Sicilië ver
richten, mochten begin dit jaar een
bedrag van 75.000 gulden voor hun
diakonale arbeid ontvangen, dank zij
de offervaardigheid van de lezers
kring van Trouw-Kwartet. Het betrof
het resultaat van onze jaarlijkse Sin
terklaasactie, die ditmaal gericht
was op het werk van de kleine
gemeenschap der Waldenzen in de
achterbuurten van Palermo
Het jaar 1973 betekent een kroon op
het jarenlange moeizame werk van
het echtpaar Panascia. In de herfst
van dit jaar zal de Waldenzenkerk
op Sicilië het grootste oecumenische
dienstencentrum dat ooit ten zuiden
van de Alpen is verrezen (kosten
ruim vijf miljoen gulden) in ge
bruik nemen. Hoewel de bouw van
de flat, 'De Noteboom', in de bin
nenstad van Palermo, mogelijk is
gemaakt door zeer grote bedragen
van de protestantse kerken in Zwit
serland en West-Duitsland, is het
aan het onvermoeide zwoegen van
de sympathieke ds. Panascia te dan
ken geweest, dat de grondslagen
voor dit indrukwekkende bouwwerk
konden worden gelegd. In 'De Note
boom' komen een school, een inter
naat, maar ook eenvoudige wonin
gen voor hen, die nog in onvoorstel
bare achterbuurten leven, maar daar
niet of nauwelijks werken, omdat de
werkloosheid een gesel van Sicilië
is.
Respect
De Panascia's zijn nog nimmer in
Nederland geweest, ze hebben hun
geboortegrond zelden verlaten, ze
zijn nu na ernstige aandrang
onzerzijds uitgebroken. Wie
zoals wij heeft mogen kennis
nemen van het werk der Waldenzen,
een Gideonsbende, in een wereld
van verouderde tradities, onwerkelij
ke machtsverhoudingen (o.m. onder
invloed van de Mafia) en de nog
duidelijk secundaire positie van de
vrouw in de samenleving, kan niet
anders dan groot respect hebben
voor de wijze, waarop de Panascia's
hun leven in dienst hebben gesteld
van hen, die in de schaduw leven.
Er zijn figuren in de sociaal kerke
lijke frontlinies, die op de Nobel
prijs van het moderne diakonaat aan
spraak zouden kunnen maken, ge
steld, dat zulk een onderscheiding
aanwezig was.
Het is mede in dit licht bezien, dat
de directie van Trouw-Kwartet zich
gaarne inspant om het echtpaar Pa
nascia een feestelijk verblijf in ons
land te bieden, om het op deze wijze
Kerken dicht tvegens
mond- en klauivzeer
BRATISLAVA (KNA) De Slowaak
se autoriteiten hebben de sluiting ge
last van alle kerken in 't grensgebied
met Hongarije. Als reden is opgegeven
een langdurige epidemie van mond
en klauwzeer. Het verbod geldt echter
niet voor andere plaatsen, waar véél
mensen bij elkaar komen, zoals scho
len, restaurants en andere gebouwen.
Ds. Piëtro Panascia
de zonder twijfel waardering
van velen te betuigen.
De Panascia's zullen gedurende hun
verblijf logeren in het oecumenische
Pastoreshotel in Amsterdam-Zuid.
Van daaruit zullen ze bezoeken
brengen en op excursie gaan. Gezien
het feit, dat beide gasten geen
vreemde talen spreken, zal, tijdens
bijeenkomsten een tolk aanwezig
zijn. Voor de zeer velen, die in de
laatste maanden van het vorig jaar
hebben bijgedragen om het bedrag
van 75.000 gulden te bereiken, (voor
de inrichting van een kinderzwem
badje en een speelplaats in 'De No
teboom') willen we in het bijzonder
melding maken van de programma
punten en spreekbeurten.
Zondagmorgen 29 april bezoekt het
echtpaar een speciale kinderdienst
in de Lutherkapel in Hilversum
(Coehoornstraat), waar het om 10.30
uur wordt verwacht. Ds. Panascia zal
daar een bijdrage voor 'De Noteboom'
worden overhandigd. Hij zal, zoals in
volgertde samenkomsten vertellen
over zijn werk. Zondagmiddag om 5 u.
spreekt hij in de gereformeerde
kerk, aan de Haviksstraat, in Bad
hoevedorp. De kinderen van deze
gemeente hebben onlangs een serie
tekeningen 'Zo leven wij in de
Haarlemmermeer' naar de Wal-
denzenschool in Palermo gezonden.
Soestdijk
Op Koninginnedag zullen mevrouw
en ds.. Panascia deelnemen aan het
bloemendefilé voor paleis Soestdijk,
ter gelegenheid van de verjaardag
van koningin Juliana. Dinsdag 1 mei
zijn ze eregast van de V.V.V. Am
sterdam. Woensdagmorgen wordt
een bezoek gebracht aan de christe
lijke Koningin Wilhelminaschool
(hoofd de heer J. Schulte Nordholt)
te Overveen. Deze school heeft on
langs een tentoonstelling gehouden
over het Waldenzenwerk in Paler
mo. Na afloop zijn de Sicilianen
eregasten van de directie van de
nationale bloemententoonstelling,
De Keukenhof, te Lisse.
Trouw-Kwartet heeft bij de voorbe
reiding van dit bezoek van vele
kanten medewerking gekregen. Dat
bewijst oner meer het programma
voor donderdag 3 mei. De Panascia's
zullen die dag worden begeleid door
de heer A. Otter, directeur van de
Centraal Bond voor Christelijk
maatschappelijk werk, te Amster
dam, en gasten' zijn van de directie
van het«jeugddorp 'De Rudolphstich-
ting' in Achterveld en van die van
het christelijk Blindeninstituut 'Bar-
timeus' te Zeist.
Vrijdag 4 mei wordt een bezoek
gebracht aan de Rekkense Inrichtin
gen, te Rekken (bij Eibergen), waar
het directielid, de heer R. Vegelien,
die vorig jaar kennis heeft genomen
van het Waldenzenwerk, als gast
heer fungeert.
Zondagmorgen 6 mei worden de Pa
nascia's verwacht in de hervormde
Thomaskerk aan de prinses Irene-
straat in Amsterdam Zuid, aanvang
10.30 uur. In de dienst zal Piëtro
Panascia het woord voeren.
Voor degenen, die mevrouw en ds.
Panascia willen ontmoeten, bestaat
daartoe de gelegenheid na afloop
van de middagdienst op zondag 29
april in Badhoevedorp en na beëin
diging van de ochtenddienst in de
Thomaskerk (gelegen in de nabij
heid van de RAI). In de omgeving
van beide kerken bestaat royale par-
keermogelijkheid.
AVONDMAAL
Vaak moet je op een afstamj
staan om iets te ontdekken,
ton wees er al op ten aanzien j
grote tekeningen in de "krijtrots
Zuid-En geland. Is 't niet merk1
dat het christelijk geloof zol
verweven is met een maaltijd? f
nu maar even al die vergeliji
met andere godsdiensten weg eif
ook vanuit dat u het unieke vaf
ene maaltijd des Heren beki
Een maaltijd, dat betekent natj
in de eerste plaats eten en r
Dat is onze eerste zorg. Als je j
de woestijn bent dan heb je j
wat boven je hoofd, maar
drinken, hoe kom je daaraai
maaltijd is dus om ons te doen!
Het eerste en meest fundamente
we nodig hebben geeft deze Hei-gpj
leven van Hem. Daar staat de
van het voedsel en de drank 4
geeft niet buiten. Hij is dat na!*
zelf. Hoe Hij dat zelf is, daar hij Ut
kerk erg veel over gedacht en
cussieerd, maar dat Hij dat i
daar kon niemand om heen.
ons eten en drinken, Hij is htl
die ons bestaan mogelijk maaktL^
nog een stap verder, niet zoa
daar staat, of omdat Hij uit de,
komt, maar gebroken en vergoti
wil zeggen door de dood heen.
manier fundeert Hij ons leven,
Hij het mogelijk. Door zijn opof
van zichzelf, door zijn liefde:
niets lief te hebben viel'. En da|
Hij ons. En tegelijkertijd wil 1
op die manier om één tafel h
als leden van één familie, the j1
of God. Eén in ditzelfde d^
fundeert en ons leven
maakt, ons verleden wegdoet j
gericht doet zijn naar zijn tot
Van die maaltijd is het vand£
dag, witte donderdag. En wat i
doen aan die krant die vandaj
komt, met al dat verdriet en jjj
angst? Ja, dat vraagt Hij ons. C
dag van zijn avondmaal. Nacljf
zeiden ze vroeger.
ADVERTENTIE
NED. HERV. KERK
Aangenomen naar Gieterveenlgje,
ternijeveen (toez.): W. Schi
Heinkenszand. Ln
Bedankt voor Sprang: J. Vroj
weij te Emmeloord; voor Nieuf^
drecht: T. Poot te Groningen. j^e
GEBEF. KERKEN
Beroepen te Montfoort: C. P. fj t(
di, kand. te Kampen; te UtrechPe.n
van Benthem te Middelburg, is
Benoemd tot leraar g.o. aan
ped. akademie te Middelburg
Streefkerk te Veere, die deze
ming heeft aangenomen. 1*6
De schrijver van de rubriek 'Vandaag'
maakte in de krant van 11 april een
aantal opróerkingen naar aanleiding
van het initiatief voor de oprichting
van een nieuwe sociale academie (zie
interview in Trouw/Kwartet van 2
april). Het had kennelijk zijn onge
noegen gewekt, dat als motief voor de
oprichting onder andere was genoemd
dat meer en meer de tendens naar
voren komt om het sociaal onderwijs
als breekijzer te doen fungeren bij de
omvorming van de maatschappij.
Gemakshalve werd weggelaten de zin
in het interview, die er direct op
volgde, namelijk dat daarbij dan vaak
aangesloten wordt bij het neo-marxis-
mi'. Dat lijkt me een niet al te kiese
wijze van voorlichting. De Vandaag-
schrijver schrijft op eigen golflengte
verder om de lezers toch maar vooral
de indruk te geven dat maatschappij
hervorming bij de nieuwe academie
wel buiten het blikveld zal liggen.
Erger wordt het nog als de schrijver
er tamelijk suggestief de vraag aan
toe voegt of de mannen van de nieu
we academie dan vinden dat de maat
schappij op zo'n goed spoor zit en we
het paradijs hier al hebben.
Mijn bedoeling is niet hiér uitvoerig
te gaan toelichten wat we met de
sociale academie beogen. Binnenkort
verschijnt een brochure, die informa
tie geeft en de achtergrond duidelijk
maakt vanwaaruit gewerkt zal wor
den. Maar wel wil ik de Vandaag-
schrijver uitnodigen eens serieus ken
nis tc nemen van de achtergronden
van waaruit het onderwijs op de soci
ale academies thans gegeven wordt
Toén de Horst werd gesticht viel"deze
onder de bepalingen van de hervorm
de kerkorde inzake het apostolaat.
Daarin staat terecht dat het bij het
apostolaat gaat om de verbreiding van
het evangelie aan hen, die daarvan
zijn vervreemd, om hen terug te bren
gen tot de gemeenschap met Christus
en om de kerstening van de samenle
ving, teneinde het leven naar Gods
geboden en beloften in te richten. En
de wika's beloofden in de arbeid,
waartoe ze waren opgeleid, als getui
gen van Jezus Christus werkzaam te
zullen zijn en daarbij te blijven in de
weg van het belijden der kerk. De
Vandaag-schrijver zou eens moeten
bestuderen wat van deze visie aan 'de
Horst nog over is. Geen wika-gelofte
meer. Intussen discussies over een
open of besloten beleidsconceptie,
waarbij het er dan in de besloten
beleidsconceptie om gaat, de sociale
academie een functie te geven bij het
omvormen van de maatschappij met
desnoods ook subversieve middelen.'
Was het zo vreemd dat minister Van
Veen toen een keer dreigde met' het
dichtdraaien van de subsidiekraan?
Het ging en gaat hier om omvorming
van de maatschappij, waarin bij het
neo-marxisme wordt aangesloten. Nu,
dan zeggen wij uit overtuiging dat zo
de Sociale academie geen breekijzer
mag zijn. Wel moet het onderwijs
erop gericht zijn, mens en samenle
ving op te roepen tot een leven naar
Gods geboden en beloften. Dat beogen
we met de nieuwe academie wel. Zo
willen we maatschappij-hervorming.
En dan, er is nog een gereformeerde
academie zegt de Vandaag-schrijver.
Ik nodig hem uit kennis te nemen
van de doelstellingen zoals die vanuit
de academie zelf werden geformuleerd
en die intussen het onderwijs terug
brengen op algemene basis wat in de
practijk van het sociale onderwijs
neerkomt op aansluiting bij groepe
ringen, die weinig meer met het gere
formeerde hebben uit te staan. Wij
willen vanuit het gereformeerd belij
den bezig zijn in de samenleving en
ik zou de Vandaag-schrijver willen
vragen waar te maken dat thans op
de bestaande academies het sociaal
onderwijs nog de sporen van het
gereformeerd belijden in zich heeft.
Maar de vraag is kennelijk: wat is
gereformeerd vandaag? Die vraag be
antwoord je niet door zoals de
schrijver doet naar Vorster te
verwijzen die ook gereformeerd wil
zijn. In ieder geval ben ik ervan
overtuigd dat er tal van diakonieën
zijn, die ondanks de bedekte hint van
de Vandaag-schrijver om maar niet
mee te doen met het nieuwe initia
tief, het mogelijk zullen maken aan
de doordenking van het sociale onder
wijs in gereformeerde zin opnieuw
gestalte te geven. Had de Vandaag-
schrijver niet gelezen dat wij dat als
een uitdaging zagen?
Huizen (NH)
J. v. d. Graaf
(Discussie gesloten, red.).
UTRECHT In 1974 zal opnieuw
een landelijk pastoraal overleg van de
Nederlandse r.k. kerkprovincie wor
den gehouden. Hiertoe hebben de bis
schoppen in principe besloten. Het zal
een voortzetting zijn van de bezinning
op het thema 'rechtvaardigheid in de
wereld'.
Meer speciaal zal dit tweede overleg
een bezinning zijn op de houding van
de christen in de consumptie- en
prestatiemaatschappij. De bisschoppen
hopen zo ock aan de basis een be
wustwordingsproces op gang te bren
gen, mede langs de lijn van hun
recente vastenbrief. Het is de bedoe
ling, de aandacht vooral te richten op
het vraagstuk van de gastarbeiders en
andere minderheden.
GEREF. GEMEENTEN d j
Beroepen te Nieuw-Beijerlandl gei
Gier te Den Haag; te Ridderk^ s,
van Stuyvenberg te Rotterda^
wijk; te Elspeet: Ch. v.d.
Yerseke; te Ter-Aa: A. Hof\ df
Scheveningen.
HELMOND Een aantal zicl£
gelovige katholieken' noemend^
nen heeft het 'rooms-katholiek^
lands centrum pro fide et Cdi
opgericht, dat is aangesloten jeda
internationale federatie 'pro Lu;
ecclesia' (voor geloof en kerkfj^
federatie heeft in november ljar
grote bijeenkomst gehouden iiL^
waaraan ook 176 Nederlanders^ y
deelgenomen. Een van de s^e
was toen prof.-dr. J. van der |g0,
De bewegingen 'ConfrontaO"
'Waarheid en leven' hebben
in beginsel tot samenwerki^
'Pro fide el. ecclesia' bereid ftri
Het Michaellegioen heeft n^.c
standpunt ingenomerii 133
Het centrum constateert een rbs'
ge toestand en grote verwarrCej]
nen de r.-k. kerk in Nederlanfag
Het stelt zich onder meer tCgj
het r.-k. geloof in NederlandLn2
kondigen en waar nodig te harl
gen; aan de opvattingen van
en de romeinse congregatiesL-,
derland zoveel mogelijk bekenl..
geven; voor rooms-katholiew
steun te zijn in hun geestelijl
door het bevorderen van eeBUl
catechese voor jeugd en volwèotc
gebedsbijeenkomsten, retraitelten
zinningsdagen, alsmede contaftde
stand te brengen tussen rechte
ge priesters en katholieken fclu
priesters zoeken. pri;
Van een verslaggever
MIDDELBURG De recht
Middelburg heeft twee manl
oordeeld tot drie maanden
waardelijke gevangenisstraf
het bezit van 400.000 ongel
leerde sigaretten.
De 29-jarige R. G. de V. ui
dam en de 27-jarige B. S. u
dam werden op 31 oktober v
op de veerpont Kruiningen
der betrapt met sigaretten
die afkomstig bleken te zijn
kustvaarder in de haven van
zen. De douane had eerde
gelegd op de lading van het
partij sigaretten vertegenw
een handelswaarde van 50.001
De mannen hadden de sigare
10.000 gulden gekocht. De
bij het slagen van deze
voor 40.000 gulden benadeelt
weest.
De uitspraak was overeenko
eis van de officier van justit
■cgd
met