loorzitting Veronica
einig opzienbarend
POKON
m
PUUR
Een valk voor 'n koningin
U
Onderzoek: 74 pet
achter Veronica
'De Kruisiging'
teleurstellend
'WH 1
plantenvoedsel
door Catherine Gaskin
UW/KWARTET DONDERDAG 19 APRIL 1973
BINNENLAND/RADIO EN TV T4/K15
ms de hoorzitting over Radio Veronica die gisteren in de Tweede Kamer werd gehouden, namen een
il artiesten plaats in de banken die normaal voor parlementariërs zijn gereserveerd. Op de foto:
r.: De Zangeres Zonder Naam, Willeke van Ammelrooy en Willy Alberti. Op de tweede rij scheids
ter Frans Derks en pistolen) Paul Wilkins.
jonze verslaggevers
de
HAAG De verdedigers van radio-Veronica hebben gisteren tijdens de lioorzittin-
:de Kamer geen nieuwe gezichtspunten naar voren gebracht die voor hun zaak van belang zijn.
teer de anti-piratenwet is aangenomen, zullen radio-Veronica en andere zenders op de Noord-
uit de ether verdwijnen. Radio-Veronica wil als legale zender blijven bestaan Maar het werd
duidelijk uit de antwoorden op de vragen van de leden van de Kamercommissie voor CRM hoe
zich deze toekomst van de populaire zender denkt.
J. Sluijter, de pleiter voor
•Noordzee was nog het duide-
J Hij zei: 'Radio-Noordzee eist
|echt van bestaan als commerciële
Ir. Wij vragen daarom geen zend-
jtiging. Het is duidelijk, dat de
lepwet op de helling moet'.
aan de inbreng van de NOS
M^en hadden de Kamerleden, die
^^^een anti-piratenwet moeten be-
weinig houvast. De belangrijk-
Jraag of Hilversum 3 het verlies
%^radio-Veronica zou kunnen com-
fren werd door NOS-vertegen-
jdiger mr. W. J. Wagenaar nau-
ks beantwoord,
^'vertegenwoordiger van radio-
^™dzee mr. Sluijter liet nog het
||^;ement horen, dat wanneer de
J wordt aangenomen en radio-
^^•dzee moet verdwijnen, zal wor-
nagegaan of schadevergoeding
Kirden geëist. Mr. Wagenaar van
OS sprak over piratenzenders en
tenschepen. Het leverde hem een
ictie op van voorzitster mevrouw
|T ïardeniers-Berendsen, die de \zit-
Jl L charmant en beslist in de hand
'Op het ogenblik zijn de zen-
nog niet buiten de wet', stelde
l^ast.
zitting bijwoonde. Bijeen waren twee
geheel verschillende werelden: de po
litieke en de artiesten-annex platen-
wereld. Hoe gering de raakvlakken
daartussen zijn bleek uit de vragen en
het antwoord, dat PPR-kamerlid Dolf
Goppes kreeg. Als de grootste moei
lijkheid zag hij het commerciële ka
rakter. 'Moet er met Veronica privé-
winst worden gemaakt in een stukje
ether, dat als gemeenschappelijk bezit
wordt beschouwd?' vroeg hij. 'Zou u
het leuk vinden als ik winst maakte
op iets dat van u was?'
Het antwoord van Veronica's pro
grammaleider Rob Out was na hevig
aandringen: 'Ja, dat is een zeer gela
den politieke kwestie, maar dat is
juist het kenmerk van Veronica, dat
ree werelden
was een bont gezelschap, dat de
ADVERTENTIE
Voortreffelijk Schoentje J
iinnWeurkombinafcies... J
U.J.IOlunxiF
DEN HAAG Van de Neder
landse bevolking schaart 74,4
procent zich achter Veronica.
Dit heeft een onderzoek uitge
wezen, dat een particulier bu
reau in opdracht van het zend-
schip heeft gedaan. Eenzelfde
percentage luistert naar radio-
zendschepen.
Zestig procent van de Veronica-
aanhangers bevindt zich in de
leeftijdsgroepen van 12- tot 34
jaar. Veertig procent is ouder.
Van de Nederlandse bevolking
zou 21 procent lid willen wor
den van een omroepvereniging
Radio-Veronica. Gevraagd naar
de politieke richting van de
aanhangers blijkt, dat 29 pro
cent lid van de progressieve
partijen is, 17 procent van de
confessionele partijen en 8 pro
cent van de overige partijen.
we daar buiten staan. Dat is het
geheim van onze formule. Alles is
best als we maar kunnen zenden'.
Veronica's advocaat mr. Bordewijk zei
in dit verband: 'Veronica doet niet
aan politiek, net zo min als een
autofabriek vliegtuigen bouwt'.
Geen antwoord kreeg de heer Coppes
op de vraag hoe de rechtszekerheid
van het personeel is, hoe groot de
winsti sen waar deze naar toe gaat.
Rob Out ontkende, dat Veronica-men-
sen veel minder zouden verdienen
dan het personeel bij de omroepen.
Dat er meer uren gemaakt werden bij
Veronica vond hij een gezonde zaak
voor .zo'n bedrijf.
Vader Abraham (Pierre Kartner) zei
geheel in smartlappenstijl dat hij met
een boos gevoel wakker was geworden
omdat hij een verjaardag moest vie
ren van iemand, die hij binnenkort
ten grave moest dragen (misschien is
dit de tekst voor een toekomstige
hit?). Arnold Muhren van The Cats
zag de onschatbare waarde van het
zendschip voor de Holland-Promotion
in het buitenland. Het schip heeft
heel wat artiesten groot gemaakt en
'er zullen nog velen volgen, die zich
nu in buurthuizen en schoollokalen
blauw repeteren als Veronica blijft'.
Corrie, ditmaal zonder Rekels, tracht
te de Kamerleden te ontwapenen door
te zeggen weinig van politiek te we
ten, maar ze pleitte voor het beginsel
van democratie, met de theatrale
woorden 'U bent onze gekozenen'.
Prof. mr. L. J. Héijmans van den
Bergh leverde nog een opmerkelijke
bijdrage aan de hoorzitting. Het hos
pitaalkerkschip De Hoop, met zijn
uitzendingen van kerkdiensten voor
de vissers; zal straks ook in overtre
ding zijn. Het is een uitzending van
een preek, orgelmuziek en psalmen
voor publiek en het maakt niet uit of
het publiek zich op zee bevindt of aan
de wal, was de redenering van de
hoogleraar. Dit is hetzelfde als de
uitzending van popmuziek.
Over het verfilmen van fragmenten uit
de bijbel, de religieuze waarde daarvan
of het al dan niet geoorloofd zijn. wor
of het al dan niet geoorloofd zijn, wordt
zeer uiteenlopend gedacht. De één
vindt elke poging ongepast, een ander
ervaart de film als een stimulering van
zijn geloofsbeleven. Als ik nu zeg dat
de door de AVRO uitgezonden film 'De
Kruisiging' voor mij op vele punten te
leurstellend was, wil ik daarmee be
slist niet uitsluiten, dat andere kijkers
daar heel veel aan hebben gehad.
Hét actualiseren van de profane en ge
wijde historie is niet nieuw. Integen
deel; het is eigenlijk al een maniertje
geworden. We trekken zoveel zaken
naar het eigentijdse beeld en zetten ze
over in eigen taal, omdat we benauwd
zijn dat de oorspronkelijke versie niet
voldoende meer wordt verstaan. En dus
aan betekenis heeft verloren. Vaak
twijfel ik ernstig aan de juistheid van
deze redenering.
Ik meen dat juist door het toepassen
van de stijl die gangbaar is voor de ac
tualiteitenreportage, veel van het au
thentieke verloren gaat. Omdat het in
feite een absurd anachronisme is te
doen alsof Pontius Pilatus en al die an
dere 'ooggetuigen' voor camera en mi
crofoon een interview weggeven. Ir
reëel vond ik ook dat de lijdenstafere
len werden uitgezonden als beelden uit
de periode van de stomme film. Finaal
in strijd giet dit geluidloze procédé
was, dat alleen het roepen om Bar Ab
bas wel hoorbaar werd gemaakt.
In de dramatische handeling schiet
deze film ernstig tekort. Van een
doorleefde expressie die je toch bij
een actualiteit mag verwachten, was
hoegenaamd geen sprake. Het sum
mum van uitdrukkingloosheid was het
gezicht van de Maria-vertolkster. In
de toelichting bij deze film werd ver
meld, dat theologen en historici de
laatste veertig jaar zoveel geschied
kundige gegevens hebben verzameld,
dat er voldoende materiaal aanwezig
bleek ojn het te gieten in de vorm van
een actuele reportage. Zouden die
nieuwe gegevens dan niet tot mij zijn
doorgedrongen?
Op beide netten ging de hoofdmoot
van deze avond verloren aan een on-
beduidendt film. Hoe Fred Astaire en
Ginger Rogers hebben gedanst, kun-
nen we nu zo zoetjes aan wel dromen.
En het gecompliceerde verhaal met
de dikke Cannon was slaapverwek
kend. Daarna boden NOS en AVRO al
weer een gelijksoortig programma: bij
de één kijken naar kinderen en bij de
ander naar het verschijnsel van de
broze beenderen. Dr. Van Zwol wist
echter de betrokkenheid sterker te
realiseren door zijn uitleg en zijn ge
sprek met de dappere Rina die vrij
moedig praatte over haar handicap.
TON HYHRA
(ADVERTENTIE)
IOWIETJE
n.
SMIDJE VERHOLEN EN DE BOPPERTJES
Pokon is óók ideaal
voor de planten
in uw bloembakken.
Nu tevens in mini-emmertjes.
40. 'Wees dan maar blij, dat er nu
wèl benzihe in Rijkhuyzen te koop is',
lachte smidje Verholen. 'En nog wel
vlak naast je eigen huis'. 'Buur
man, buurman, je praotjes benne
goedkoop genogt', zei boer Knolle ver
drietig. 'Maor wat koop ik veur ben-
ziene as ik geen trektor heb om het
in te giete' Nou mot ik nog een
nieuwe kope ook en da's een dure
grap. Een raerakels dure grap
Doch toen loosde de slimme boer een
zucht van verlichting en hij sloot zijn
oratie af met de woorden. 'Gelukkig
was het maor een olde trektor en
gelukkig heb boer Knolle cente
zat'Dan weet ik het g oed
gemaakt, boer Knolle', stelde smidje
Verholen voor. 'Ik moet direct even
naar de stad om een grote kluisdeur
te bestellen voor graaf Bennick van
Ryckensteyn. Als je wilt mag je mee
rijden. Dan zet ik je wel ergens in de
buurt van een zaak af waar ze land-
bouwspul verkopen'. 'Veur de bak
ker", antwoordde boer Knolle. 'Dan
gao ik noe gauw naor huus om mien
zundagse goed an te trekke. As je
naor de stad gaot, mot je d'r netjes
uutzien'. En met een blij gezicht
verdween boer Knolle om de hoek
van de smederij. Hij glom al bij het
vooruitzicht, dat-ie over een kwar
tiertje met de auto naar de stad zou
gaan. Ook smidje Verholen verdween
toen. Hij ging zijn woning binnen om
zich te ontdoen van zijn overall en
om zich te wassen en netjes te kle
den. En terwijl de beide huurlieden
dus ijverig bezig waren om zich voor
te bereiden op hun tocht naar Gra-
veödrecht, geschiedde het dat er twee
keurige heren kwamen aanlopen door
de smalle straatjes van Rijkhuyzen.
Twee keurige heren in zwarte jas en
streepjesbroek. Ze torsten een levens
grote fruitman tussen zich in en het
was duidelijk dat ze een zeer bepaald
doel voor ogen hadden Ze begaven
zich tenminste met vaste tred in de
richting van smidje Verholen's wo
ning. Ze trokken een allervriende
lijkst gezicht en ze zagen eruit alsof
ze van de prins geen kwaad wisten
FERDNAND
In héél 1973
geen prijsverhoging
voor Pokon en Chrysal.
Hoog in kwaliteit. Laag in prijs.
BENDIEN - NAARDEN - HOLLAND
Radio vandaag
F
iziH&hgoed9
stam uitstekend
bij de mode W3
L 1 'n Schoen om mee te winkelen,
^pfe h/indelen en blij mee te^ny
Afazsbaar natuurlijk...maar y
alléén echt met de. naam opdthiel. y
In>t JRANK&CoOIO - 8124 51 3
S¥¥¥VVV¥VVPV*
>erei met doperwten
diepvrieserwten
eren
peper
gr. gepelde garnalen
gr. boter
irselie
doperwten vqlgens de gebruiksaan-
ing bereiden. Wat boter smelten
!en pan en hierin de eieren doen.
ze los met een garde en laat de
S1 op een laag pitje voorzichtig
len. Af en toe roeren en geleide-
de rest van de boter toevoegen,
oneer de eieren goed gaan sto'len
de garnalen bij doen en er wat
'alen peper over strooien. De ro^r
en nu op een v arme schaal leg-
en er de dn;-erwten nheen
kken. Bestrooi het geheel met ge
le peterselie
'utip: Roerei met doperwten, kom-
imersla, stokbrood, frutf
Ik draaide me om en sloot de deur
voorzichtig achter me.
Ik weet niet hoe lang ik daarna
buiten heb gestaan, om alles te ver
werken wat mijn ogen hadden gezien.
Er waren nu geen dromen meer, geen
twijfels. Wat Margaret Campbell ook
mocht voelen, ik wist dat Calluan
onbereikbaar ver was gegaan. Het in
stinkt dat me had gezegd, dat hij de
mijne zou zijn als ik maar lang ge
noeg wachtte, was volkomen verkeerd
geweest. Voor mij zou de lemen vloer
niet bedekt worden met een bed van
schoon stro; voor mij zou het turf
vuur niet branden. Ik was me daar op
dat moment nog slechts oppervlakkig,
versuft van bewust, en realiseerde me
vaag dat het verstrijken van de tijd
de pijn alleen maar dieper en heviger
zou maken. Ik strompelde naar de
stal, wankelend als een idioot, en
rukte Ailis ruw bij de voederzak van
daan, alsof ik haar kwalijk nam dat ?e
van iets at dat ikzelf nooit zou proe
ven.
'Inhalig beest! Is er niet genoeg voor
jou op Cluain?
Ze keek me aan mpt verontwaardigde
ogen en haan trage gang bespotte
mijn ongeduld. Maar haar brede rug
droeg me even gewillig als altijd, en
even later had ik mijn armen om
haar hals geslagen en kuste haar licht
tussen de oren. 'Nee, ik begrijp het.
Er is voor mij evenmin genoeg op
Cluain.'
Op 'K'ii normale tocht zou ik het veel
eerder hebben gemerkt Maar nu wa
ren we al bij de poel onder de
waterval voordat ik me volledig be
wust werd van de vreemde rillingen
die door haar heL lichaam woelden.
Haai vreedzame traagheid was nu iets
anders geworden, een slepende, sjok
kende gang, en toen we de dam
bereikten weigerde ze haar voorpoot
in het water te zetten; ze schudde
haar hoofd in een heftig néé met
bijna de laatste kracht waarover ze
beschikte. Ik liet me van haar rug
afglijden en streelde haar hals, ver
baasd over het feit, dat ik het donke
re zweet op haar huid niet eerder had
opgemerkt. 'Ailis, wat is er?'
De gewoonlijk wetende, intelligente
ogen keken me versuft aan. Ik leidde
haar met oneindige voorzichtigheid
over de stenen dam, mijn enkels en
rok diep in het water. Ze wilde niet
komen. Ze was bang geworden, ver
ward; de poel leek zo diep en naast
de dam schenen de rotsen puntiger en
dreigend.
Maar we Kwamen er overheen. Ik
beefde bijna even hard als Ailis, maar
veel wanhopiger. Ik durfde haar niet
meer te bestijgen; de weg was zo ruig
dat ik betwijfelde of ik haar ooit
weer op haar benen kreeg als ze
eenmaal struikelde en viel. Ik nam
mijn plaid en legde die over haar
rug; het was de beste deken die ik
had.
Ik bad onderweg dat ik rook uit
Callums schoorsteen zou zien of
Douglas op zijn erf zou horen blaffen.
Maar het huisje was gesloten en stil
zoals zo dikwijls, en behalve een paar
kreten toen ik dichtbij genoeg was,
verspilde ik er geen tijd. Ailis volgde
me lijdzaam; ik had het gevoel dat ze
te versuft zou zijn om verder te gaan
als we onderweg halt hielden. Haar
ogen toonden een soort domme verba
zing tot.-n we ten sint e de weg bereik
ten Het trillen van haa: wollige po
ten werd nog heviger Vorsen Uende
mensen kwamen uit hun huisjes en
boden aan te helpen, en Ailis kon bij
hen in de stal. Maar ik voelde dat
Ailis bovenal behoefte had aan het
geruststellende van haar eigen plaats,
en hield haar gaande. Een vrouw
stuurde een van haar zoons mee voor
de rest van de afstand; hij zette zijn
jonge schouder tegen die van Ailis,
zodat ze nu aan twee kanten onder
steund werd. Eindelijk waren we de
pakhuizen voorbij en bij de stallen.
Ik stuurde de jongen om John Farqu-
harson te waarschuwen en bracht Ai
lis binnen. Farquharson kwam en
hielp me met het zadel.
'Rustig maar, meisje, rustig maar,
mompelde hij tegen Ailis. 'Wat is er
gebeurd, juffrouw?'
ik schudde mijn hoofd. 'Laat haar
alleen maar gaan liggen, alsjeblieft,
John, en geeft haar niets. Geen water,
niets Ik kom terug.'
Toen rende ik weg en viel de keuken
binnen, en Mairi Sinclair keek op van
haar werk.
'Mevrouw Sinclair, wilt u dadelijk
meekomen, alstublieft! Het is Ailis.
Er is iets vreselijks met haar!'
Haar donkere ogen ontmoetten de
mijne, aarzelden slechts een ogenblik.
Er was iets wonderlijk geruststellends
in haar kalmte. Ze knikte. 'Ik zal
meebrengen wat nodig is'.
Er was geen verrassing in haar blik;
het was de instinktieve, ervaren en
kalmerende reaktie van een dokter op
een kreet om hulp. De uitroep kwam
van Morag, niet vragend, maar een
klein kreetje van pijn toen ze haar
hand onvoorzichtig tegen een hete
pan op de oven hield. Maar toen was
ik al op weg naar buiten en Mairi
Sinclair tastte naar de sleutels van
haar kruidenkamer en sloeg haar
plaid om haar schouders.
Voor het eerst sinds mijn komst op
Cluain renden we naast elkaar, op
weg naar hetzelfde doel.
(Wordt ttervulgd)
HILVERSUM I
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20
(S) Dag met een gaatje. (8.00 Nws; 8.11
Radiojournaal.) 8.50 Morgenwijding. 9.00
Toppers van toen. (9.35 Waterst.) 10.00 (S)
V.d. kleuters. 10.10 (ged.S) Arbeidsvitami
nen. (11.00 Nws; 11.03 Radiojournaal.) 11.30
(S) Rondom twaalf: een uur allerlei voor
iedereen. (11.55 Beursber.) 12.30 (S) Sport-
revue. 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal. 13.21
Alert: op het vlak van mui. en mij. 13.50
(SP De wereld van de opera: Idomeneo,
opera van Mozart. 15.00 (S) V.d. zieken.
16.00 Nws. 16.03 Radiojournaal. 16.05 (S)
Aspecten: kunstrubr. 17.00 (S) Mobiel: een
beweeglijk progr. voor beweeglijke mensen.
17.55 Med.
18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. P.P. 18.20
Ultz. van de K.V.P. I^OR: 18.30 Kleur: lnf.
en comm. over zaken van kerk en samenl.
NCRV 19.00 BIJ de tijd, serie uitz. over de
Ondernemingsraad. 19.20 De kerk vandaag
nws en comm. 19.30 Beter Samen: Op het
TV-progr. van 17 april jl. wordt nader
ingegaan. 19.55 Kunst- en vliegwerk: lnf.
over act. tentoonstellingen. 20.00 Veel ge
vraagde gewijde muz. 20.25 (S) De laars op
de nek. seriehoorspel. 20.50 Der Tod Jesu,
Paas-oratorium van Carl Helnrich Graun,
uitgev. door Symf.Ork. en koor van de
SUdfunk en sol. 22.20 Avondoverdenking.
22.30 Nws. 22.40 (S) Hier en Nu. 22.50
TV vandaag
NEDERLAND I
NOS
18.45 Ti-ta-tovenaar
18.55 Journaal
EO
19.05 Inf. over de Matthaeus
Passion van Bach
NOS
20.00 Journaal
EO
20.20 Matthaeus Passion van
Joh.Seb.Bach, uitgev.
door het Gewestelijk
Orkest voor Zuid-
Holland. met koren en
solisten
NOS
23.30 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Ti-ta-tovenaar
18.55 Journaal
VPRO
19.05 Beertje Colargol
19.20 Zwijgen is goud:
collages van stomme
filmfragmenten
19.45 Popeye
Wereldpanorama. 23.00 De uitgestelde revo
lutie. lezing. 23 20 (S) NCRV-Vocaal Ensem-
ble en sol.: mod. gewijde muz. 23.40 (S)
A'dams Kamerork.: klass.muz. 23.55
Nws.
HILVERSUM II
NCRV 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord.
7.08 (S) Preludium: klass.muz. 7.30 Nws.
7.41 (S) Hier en Nu. 7.55 Progr. overz. 8.00
Te Deum laudamus: gewijde muz. 8.24 Op
de man af evangelisch comm. 8.30 Nws.
8.36 Gymn v.d. vrouw. 8.45 (S) Tot uw
dienst: klass.muz. op uw verzoek 10.00
Schoolradio. 10.30 Nws. 10.33 (S) Podium
v.d. vrouw: maatschappij-lnf. 11.05 (S) V.d.
zieken. 11.40 Elementair poëzleprogr. 11.55
Med. l^.OO Zingen met Cecilia: volksmuz.
12.15 (S) NCRV-klnderkoor en instrumentaal
ensemble liederen v.d. lljdenstijd. 12.26
Me. t.b.v. land- en tulnb. 12.80 Nws. 12.41
(S) Hier en Nu. 12.50 Mlddagpauzedlenst.
13.10 (S) Lichte koorzang. 13.20 (S) Licht
ensemble. 13.45 (S) Orkestenparade. 14.05
Schoolradio. 14.25 (S) Ned. kamermuz.:
mod.muz. 15.15 De Bijbel maakt nieuwsgie
rig: gesprek over schriftwoorden die vragen
oproepen. 15.30 Nws. 15.33 (S) Studio 6
mlddagmag. met om 16.30 (S) Hier en Nu.
17.30 Nws. 17.32 (S) Hier en Nu.
18.00 (S) Tijd vrij voor muz. in vrije tijd:
amateursprogr. 18.30 Nws. 8.41 (S) Leger
des Hellsmuz. 18.54 Zojuist verschenen:
boekbespreking. AVRO: 19.00 (S) O: Jonge-
renprogr. 19.30 Trefpunt act. zaken ter
disc. NOS 19.50 Den Haag vandaag. AVRO:
20.00 Nws. 20.05 Radiojournaal. 20.10 Resi
dentie ork. en sol.: mod. en klass.muz. 20.55
(S) Mod kamermuz. 21.30 (S) Oorlog en
vrede, hoorspelserie. 22.38 (S) Dat zit goed
NOS
20.00 Journaal
VPRO
20.21 Berichten uit de
samenleving
20.35 All in the family
21.00 De terugkeer naar
het Zilvermeer, doe.
film over Amerikaanse
Indianen
21.55 Hollywood - een
einde van een droom:
fragmenten uit films
van vroeger
22.45 Zipcode in Wounded
Knee
NOS
23.15 Den Haag vandaag
23.25 Journaal
DUITSLAND I
10.00 Journaal. 10.05 Herh. Journaal van
gisteravond. 10.30 Sport. 11.15 Filmrep. 12.00
Act. progr. 12.50 Persoverz. 13.00 en 16.15
Journaal. 16.20 Serie ultz. 17.05 V.d. kinde
ren 17.40 V.d. kinderen. 17.55 Journaal.
Reg. progr.: NDR: 9.30 Sesamslrasse. 18.00
Filmrep. 18.30 Act. 18.45 Zandmannetje.
18.55 Nordschau-Mag. 19.26 DrUben bel Leh-
manns, tv-serie. 19.59 Progr. overz. WDR
9 30 Sesamstrasse. 18.00 Reg. nws. 18.10 V.d.
kinderen. 18.15 Doe.progr. 18.25 Gevar.
progr. 18.40 Act. 19.20 Forscher. Tlere und
vlbiere, zv-serie.) 20.00 Journaal en weer-
ber. 20.15 Duitse speelfilm uit 1940. 21.53
TV-disc. 22.40 Journaal, comm. en weer-
ber.
fout een korte ludleke-culturele happening.
22.55 (S) Muze zonder make-up: Intern,
kleinkunst. 23.20 (S) Essay: progr. waarin
over kunst wordt doorgepraat. 23.50 Radio
journaal. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
TROS 7.00 Nws. 7.02 De Hugo van
Gelderen Show. (8.00 Nws.) KRO: 9.00 Nws.
9.03 KRO-op-Drle: dlscjockeyshow. (10.00 en
11.00 Nws.) 12.00 Nws. 12.03 Van twaalf tot
twee KRO's pauzeprogr. (13.00 Nws; 13.03
Raden maar.) 14.00 Nws. 14.03 Dlscjockey
show. (15.00 Nws.) NOS: 16.00 Nws. 16.03 De
daverende dertig. (17.00 Nws.)
18.00 Nws. 18.02 Joost de Draayer Show.
TROS: 19.00 Nws. 19.02 U spreekt met Plet.
20 00 Nws. 20.02 Poster. 21.00 Nws. 21.02
Club Tropicana. 21.30 Kabaretteketet. 22.00
Nws. 22.02 De Hugo van Gelderen Show met
o.a. Tros-Sport-Tijd: sport en muz. 24.00
Nws. 00.02 Act. 00.12 Jazz-Slr. 00.53
Nws.
BELGIE 324 m (Nederlands)
12.00 Nws, med. en SOS-ber. 12.08 Licht
muz.progr. (12.50 Buitenl. persoverz. 13.00
Nws, act., weerber. en schouwburgprogr.'s.)
13.55 Beursber. 14.00 Nws. 14.03 Lichte muz.
(Tussen 15.00 en 18.00 rep. wielrennen.
15.00 en 16.00 Nws.) 16.10 Passieverhaal.
16.40 Lichte muz. (17.00 Nws en med.) 17.55
Weegschaal.
18.00 Nws. 18.05 V.d. soldaten. 18.28
Paardesportber. 18.30 R.K.-godsdienstige
uitz. 19.00 Nws en act. 19.30 Israëlische
godsd. ultz. 20.00 Country and Western.
20.30 Gevar. muz.progr. (21.00 Splinternws.
22.00 en 23.00 Nws. 23.10 Muz.progr.) 23.40
Nws.
DUITSLAND II
15.30 Journaal. 15.35 Robinson Crusoe. tv-
film. 17.00 Vd. kinderen. 17.25 Weerber. v.d.
wintersport. 17.30 Journaal en weerber.
17 35 Filmrep.
18.05 Rep. en muz. 18.35 Sachs unter
Mlllionen tv-serle. 19.10 Die Kutsche, tv-
spel. 19.45 Journaal, act. en weerber. 20.15
Showprogr. Aansl.: Journaal. 21.30 lnf.
progr. 22.15 Journaal, comm. en weerber.
Aansl.: weerber. v.d. wintersport. 22.35
Doc.-tv-spel.
DUITSLAND III NDR
18.00 Sesamstrasse. 19.00 Tv-cursus. 19.30
Filmrep. 20.00 Journaal en weerber. 20.15
Sympathy for the devil, tv-fllm. 21.00 Beat-
progr. 21.15 Showprogr.
DUITSLAND III WDR
9.30 Sesamstrasse. 17.00 FUmportret Hani
Fallada. 17.50 Pianorec.
18.00 Sesamstrasse. 18.30 Ausblldung der
Ausbllder, tv-cursus. 19.00 Zandmannetje.
19.05 Voor Turkse werknemers. 19.15 Hierzu-
lande - Heutzutage. 19.45 Reg. nws. 19.55
Comm. 20.00 Journaal en weerber. 20.15
Doe.progr. 21.00 Mltteilungen aus der Isola
tion, docprogr. 21.45 Journaal. 22.05 Der
Weg des Hans Monn, doc.film.
BELGIE (Frans)
15.10 Relsrep. 15.40 Eurovisie wielrennen
De Waalse Pijl. 16 45 Vakantlelnf.
18.05 Journaal. 18.10 Kinderprogr. 18.30
Pop-Shop. 19.00 Feuilleton. 19.30 Het uit
gaansleven. 19.45 Weerber. en Journaal.
20.15 Sport. 20.30 Major Dundee. Western.
22.25 Nieuwe films 23.05 Journaal. 23.10
Uitz. v.d. Middenstand.
BELGIE (Nederlands)
15.4o Eurovisie: Wielrennen De Waalse
Pijl 16.45 Het spookhuis, jeugdfilm.
18.00 Fabeltjeskrant. 18.05 Koning Arthur,
tv-serle. 18.30 Voor oudere kijkers. 19.00
Israëlitisch godsdienstige ultz. 19.38 Zoek
licht. 19.43 Med. 19.45 Journaal. 20.10 Laat
alle hoop varen, tv-spel. 21.40 Inspraak 73.
22.25 Nieuwe films. 23.05 Journaal.