'Thuis praten we maar een kwartiertje over de politie' d3g,(nssni)9| lil Tintelende opvoering van 'Die Fledermaus' Folkwang-ballet: me# beweging dan inhoutf •tri aig Amsterdamse politie schiet bij arrestaties Johannes Passion verzorgd vertolkt TROUW/KWARTET MAANDAG 0 APRIL 1973 BINNENLAND Te] door hette visser Agenten-echtpaar over: het huwelijk, aanrijdingen met letsel, het betreden van panden en Hoge Pieten: Ze zaten samen op de poli tieschool en het klikte met een. Nou ja, het was niet zo dat Peter Koomen (28) met zijn ernstige gezicht meteen naar de lange benen van Maud Schwantje (21) top- stapte, nee, ze zijn eerst met een heel stel van de politie school uitgeweest en toen was het gauw bekeken. Pe ter en Maud zijn getrouwd Er zijn mensen die het een "smerissenhuwelijk" noe men. maar die mensen be grijpen er niets van Een politieman kan ook hevig verliefd worden, al zou je dat niet zeggen wanneer hij in zijn uniform streng door de stad loopt. En zo'n agente heeft ook een hart wanneer ze u zelfver zekerd tot stoppen dwingt Het is nog steeds een tamelijk unieke zaak dat in een huwelijk man en vrouw allebei bij de politie werken. Vroeger mocht dat niet, totdat ze dachten: waarom eigenlijk niet. Het is toch eigenlijk heel handig dat moeder-de-vrouw ook weet wat het politievak is, wanneer haar man na een spectaculaire ach tervolging met allerlei gang sters, vermoeid thuis in een stoel neervalt En het is ook goed dat diezelfde man weet waar z'n vrouw het over heeft als ze een echtelijke twist heeft gesust. Peter en Maud Koomen uit Den Haag vertellen op het hoofdbu reau van politie over hun werk. Er moet wel een meneer van de afdeling voorlichting bij. 'Dat is oan eventueel antwoord op vra gen te geven waar zij geen raad mee weten. En als u lang aan dringt bij een vraag dan kan ik ingrijpen'. 'Ik ben eerst tuinder geweest', vertelt agent Koomen. 'Maar ik hield van een wat vrijer leven Op kantoor zitten is niks voor mij. Toen ben ik in ons dorp eens met een politieman gaan praten en ja, het leek me wel wat. Ik doe nu surveillance. Dat is met een collega in een auto rondrijden en dat is wel een verantwoordelijkheid. Je moet zelf beslissingen nemen. Verve lend, die radio? Nee, het is geen beperking. Je krijgt van alles via die radio'. Maud zit er rustig bij te luiste ren. Zij doet hetzelfde werk als haar man. Wat haar heeft aan getrokken in het politievak? 'Mensen helpen. Als een echt paar ruzie heeft of zo. En je kunt dan iets doen, sussen, pra ten. En als het dan is opgelost, ja, dat geeft voldoening. Verder het verkeer regelen en aan kin deren verkeersles geven, dat vind ik ook mooi werk'. Echtgenoot Peter is om andere redenen bij de politie gegaan. Spectaculaire aanhoudingen met getrokken revolver en inbraken op heterdaad, dat vindt hij mooie kanten van het vak. Aan rijdingen vinden zowel Maud Peter en Maud Koomen als Peter vervelend werk. 'Ze ker als het een aanrijding zon der letsel is, zoals dat heet. Dat moet je alleen maar gegevens noteren'. Met letsel, zegt Maud. 'Ja, dat was in het begin heel naar. Mensen die in auto's vast zitten. Ik had ook eens een aanrijding met een man die van z'n fiets was gevallen. Z'n hele hoofd lag van achteren open. Je zag zó z'n hersens. Ja, toen heb ik me wel even omgedraaid. Het meest afschuwelijke is als er kinderen zijn aangereden en de ouders erbij zijn. Je voelt je zo machteloos. Dat is het erg ste: aanrijdingen met kinderen'. Maar. zo meent Maud, je kunt er niet lang bij stilstaan. Het doet je op het laatst niks meer. Je ziet het als gevallen, je voelt je er niet bij betrokken, hóé naar dat ook klinkt'. Dat ze je bij de politie vaak heel zelfstandig laten optreden, dat merkte Peter een tijdje ge leden. Hij vertelt een ingewik keld verhaal waarbij het er op neerkomt dat er een man moest worden aangehouden die in de binnenstad van Den Haag met een vuurwapen had geschoten. Ei werden een heleboel wagens van de politie naar het bewuste adres gedirigeerd, waar de ver dachte zich volgens de berich ten zou ophouden. 'Hoge Pie ten', zegt Peter. 'Nou en toen moest ik via balkons aan de achterkant het pand betreden'. Politiemensen 'betreden' altijd 'panden'. Ze lopen zelden ge woon een huis binnen. Maar goed, Peter verrichtte halsbre kende toeren en toen hij aan de achterkant van het huis naar bliinen wilde, bedacht hij in eens dat de verdachte in kwes tie misschien wel achter de deur met een 'blaffer' zou kun nen staan. Vandaar dat hij zijn superieuren toeriep, dat hij ge dekt wilde worden. De Hoge Pieten vonden dat toen ook en Peter kreeg versterking. 'Da's zo gek hè. ze laten je dan helemaal vrij. Ze geven je ge woon de leiding'. Misschien wa ren de Hoge Pieten wel bang. Peter: 'Misschien wel, ja. Nou, enfin, wij naar binnen en daar lag de verdachte te bed. Hij zei dat hij er al een hele tijd lag, maar ja, ik zag al snel dat hij allemaal bloed aan z'n lijf had en begreep dat hij bij de be wuste vechtpartij aanwezig was geweest. We hebben hem toen aangehouden'. Die officiële taal bij de politie, moet dat nu? Peter: 'Ja. dat leer je op school. De opleiding duurt dertien maanden en dan ga je in de praktijk verder, onder leiding van een mentor. En uiteindelijk word je op een bureau geplaatst'. Heeft Maud wel gekke dingen meegemaakt in haar politiewerk? 'We kre gen een keer een melding dat er een koe was losgebroken', zeg* ze. 'Nou, wij erheen mei de auto. Maar toen bleek hel een stier te zijn en ja, dan kijk ie wel even uit. Hij kwam op ons afrennen en toen zijn we achter een heel klein boompje gaan staan. Ja, dan schrik je toch wel even, zo'n stier, da's een heel beest hoor!' Geeft het thuis nooit ruzie, man en vrouw bij de politie' Maud: 'Nee hoor. Als we thuis komen, dan bepraten we even een kwartiertje wat we hebben meegemaakt en dan zeg ik: dat had ik zó opgelost, of: ja, dat zou ik ook zo hebben gedaan Nou, daarna praten we niet meer over de politie'. Verdie nen ze nu goed, die agenten' Peter: 'Ja, kijk, we werken alle bei. We hebben nu net een huis gekocht, lekker met vijfhonderd meter tuin. Er staat ook al een broeikasje in, ja, je bent niet voor niks jarenlang tuinder ge weest'. Hobby's? Hebben politie mannen ook hobby's? 'Ik heb een hele leuke: ik ben bezig voor het B-diploma van de poli tin. Nog even en dan moet ik weer examen doen'. Maud heeft er geen zin in om door te gaan. Zi: heeft haar eerste diploma nét kunnen halen en misschien houdt ze er op den duur wpI mee op en wil ze kinderen hebben. Bij de Haagse'politie is er een heel ingewikkeld dienstrooster. De meneer van de voorlichting legt het uit. Er zijn vijf roos ters en Maud en Peter hebben het geluk dat ze precies dezelf de dienst draaien. 'Daar hebben we wel voor moeten vechten. Eerst was het zo dat ik thuis kwam en dat Peter dan net de trap afging om te gaan werken. We zagen elkaar nooit. Maar nu hebben we gevochten voor de zelfde vrije dagen en hetzelfde dienstrooster, 't Is een heel ge- puzzel geweest, maar het lukte uiteindelijk'. Voel je je nu een ander mens in zo'n uniform? Peter: 'Ja, zodra ik het aanheb, ben ik anders. De mensen let- ten ook op je. Je zit in een glazen huisje. Je hebt dat uni form ook nodig om een zeker overwicht te hebben'. Maud: 'In het begin was ik wel een ander mens hoor. Als ik in de tram zat, dan durfde ik niet te lachen. Ik zag de mensen denken: gut, die mevrouw van de politie lacht! Maar nu ben ik er wel aan gewend. Alleen ben ik niet zo tevreden met het uniform. Ik moest wennen aan de gesloten boord van boven met die stropdas. Bij de Luva is dat anders. Daar hebben de meisjes in de zomer een leuke jurk aan'. En wat de roklengte Frans Halsema. 'Weet jè om? Je kunt na een telt show niets meer veranderen. L is eruit en het blijft eruitj je iets in het theater bi kun je er steeds aan bl sleutelen'. Over sleutelen sproken: Frans is ook vai ning dat hij bij een tel< optreden minder verdient iemand in een garage, de uren gaat rekenen die investeer in een televisies! nou, dan incasseren we sti minder dan iemand die in" garage staat te werken. En iemand verdient vandaag de ook niet niks'. est De onbeleefdheid van Jan Gerritsen >mn liter Vrijetijd voor mannen Deze stoer voortstappende heren lopen in de vrljetljdskleding van The Society Shop. Ze hebben zogenoemde 'shlrtpakken' aan en dal is heel lekker lopen over het strand. Links een dun batisten shirt met korte mouw gecombineerd met een bermudashort in dezelf de kleur. Midden: overhemd ook van batist met een lange mouw gedragen met een zogenoemd 'pirate pant'. Recht: een overhemd jasje uitgevoerd in dezelfde stof als de pantalon. Marijke Versteeg Het is een nieuw, zeg maar genist sensationeel middel dat iedereen die wil vermageren, uitstekend kan helpen. MARIJ KE VERSTEEG (25) die de public relations verzorgt voor de firma Chefaro meldt dat 'Slankosan' eindelijk het veili2e slankheidsmiddel is IIoc werkt het precies? 'Slankosan biedt een eenvoudige en natuurlijke oplossing voor het probleem van veel mensen: te veel eten en daardoor te dik worden. Het bestaat uit een poeder dat in een glas water wordt opgelost. Het is een pret tig smakende drank in drie smaken. De drank neemt het hongergevoel weg en het gevolg is dat de gebruiker of gebruik- ster daardoor minder eet.' Wat is het voordeel? 'Iedereen die te dik is moet Slankosan een kwartier voor de lunch of avondmaaltijd gebrui ken. Op die mander kan men gewoon gezellig mee eten aan tafel, alleen: je eet veel minder, omdat je gewoon geen behoefte voelt. Slankosan kan ook als hulp dienen -bij een vermage- ringsdjeet, door de honger tus- Sv-n de maaltijden in te stillen'. Zitten er nog gevaren aan? 'Nee, Slankosan is een natuur- produkt. Het is op een basis van zeewierextract, natriumalgi- naat en magere melkpoeder. De ze stoffen zorgen voor een ge vuld gevoel in de maag. D>» gevulde gevoel neemt het hon gergevoel grotendeels weg'. En de resultaten? 'Deze zijn erg positief. Het gro te probleem bij vermageren is het hongergevoel. Dat maakt dat je een slecht humeur krijgt en de hele dag aan eten denkt. Met Slankosan wordt die drang opgeheven. Volgens een in Noorwegen gehouden onderzoek werden er uitstekende resulta ten bereikt met Slankosan. Doorsnee gewichtsafname: bijna 1 pond!' Slankosan kost twaalf gulden vijfennegentig per pak met dertig cachets en is te koop bij apothekers en drogisten 'Je kunt nieuwslezer Jan Ge.- sen schrijven via het NOS-j(]n naai te Hilversum', schrijft blad Viva aan een leze t de 'Maar het heeft weinig n de want deze leuke, 48 jaar opaten, man schrijft nooit terug, geeft toe dat het onbel^d gew staat, maar hij komt gen tional niet toe aan het beantwooi van brieven'. Het blad verder dat Jan een beetje llstaan schuwe ogen heeft en daa vaak eenzonnebril op hp led Verdere bijzonderheden: ind komt oorspronkelijk uit Put jclere hij rijdt het liefst in een I ekopj auto met chauffeur en hij b speciale contact-lenzen voor nieuwsleessysteem bij het !i|io"~ journaal. en, 1 ïiërs rk b( De dankbaarheid van Elsie Tanner 'We zijn nog altijd ontzet! chtof blij met Coronation Str *de meldt actrice Pat Phoenix.pn, in de VARA-serie Elsie Ti speelt. Ze is getrouwd met teur Alan Browning, die in ronation Street Alan Howaï and 'Het gaat niet vervelen, die rie, omdat we weten dat e Engeland honderden acti zonder werk zitten. Wat wegneemt dat ik wel eens ten moet, want de seriè door tot ons pensioen, vrees het ig o de irach Zonnebrilllen voor de zomer Voor de mensen die het 's avonds wel eens wat laat maken en er de volgende dag dan 'niet uitzien' brengt Silhouette uit Duitsland deze serie brillen op de markt, waardoor niemand ziet dat u kleine oogjes hebt. Het zijn modellen uit de collectie Futura en het zit er dik in dat we de komende zomer er allemaal zo moeten bijlopen op het strand. En ja, ze beschermen de ogen ook tegen de zon. Da's altijd het aardige van zonnebrillen. betreft: ook daar hebben Maud en haar vriendinnen onmiddel lijk iets aan gedaan. Toen ze tijdens de opleiding hun kleren kregen, ging er direct een grote zoom in de rok, die er voorlopig niet sneer uitgaat. Toch moest Frans Molenaar zich eens met de kleren van de dames agenten in Den Haag bemoeien. Hij kleedde tenslotte ook de vuilnismannen aan. En een politie-agente is ook een vrouw. Vraag dat maar aan Pe ter Koomen, agent van politie- te Den Haag. Het beroep van Frans Halsema 'Televisie-artiest zijn is een kat terig beroep', vindt cabaretier 4 karbonaden 1 el paneermeel boter zout, peper 4 preien 1 kopje koffieroom 2eierdooiers scheutje sherry De karbonaden paneren, peper en zout bestrooien e mooi bruin bakken. De gaarkoken zonder groen. sen wat gekookte aardapi bakken en het vlees opl aardappelen leggen. Op J karbonade een uitgelekt prei leggen en dan snel de maken: klop de twee eierdoi door het kopje koffieroon breng de saus op smaak peper en zout. Deze saus de braadboter roeren en bli roeren tot de saus dik is ge AR] den. Dan een scheutje door de saus en over elk s prei wat van de saus gieten UIR TT Menutip: Lamskarbonade, met sherry, gebakken aardi len. beschuit met banaan. 34- irfrige door Jac. Kort AMSTERDAM De Nederlandse Operastichting geeft deze maand in Amsterdam, Scheveningen, Rotterdam, Utrecht en Eind hoven een twaalftal voorstellingen van 'Die Fledermaus' van Jo- han Strauss, een werk, dat bijna een eeuw geleden is ontstaan, maar dat, mits goed uitgevoerd, nog dezelfde tintelende frisheid bezit als de champagne, die er zo rijkelijk in vloei» Dat het publiek tijdens de première zo geweldig opgetogen was, werd niet veroorzaakt door de spanningen of opwinding die het verhaal van 'Die Fledermaus' opwekken. Vergeleken bij wat wij tegenwoordig op het to neel, de film of de buis te zien krijgen, zijn de kusjes op de verkeer de wang, of de arm die zich om het verkeerde middel strengelt van een bijna kinderlijke onschuld. Wat deze operette aan haar daverende successen helpt, ls de muziek van Johann Strauss, de componist van wie Brahms al zei 'deze man druipt van muziek'. Een muziek, waarbij je tel kens opnieuw het beeld van de cham pagne te binnen schiet Natuurlijk vraagt een dergelijke ope rette (die men vanwege de eisen die de hoofdrollen aan de vocalisten stelt op één lijn met een opera kan stel len) een voorstelling, die tintelt van zang en spel, van kleurigheid en vaart van humor en beweeglijkheid. Het is geloof ik niet voor tegenspraak vatbaar, dat de Nederlandse Opera stichting mi reeds bewezen heeft, dat zij dit seizoen 'in de lift zit.' Zij beschikt over de krachten (meest uit het eigen land) die voor hun taak berekend zijn en zij weet uit het buitenland, de mensen aan te trekken, die iets in hun mars hebben. Zo kregen we een bezetting te zien met een voortreffelijk zingende Anton de Ridder (Eisenstein), een Peter van der Bilt (Frank) die qua stem en spel zijn gelijke was. John van Kesteren (Alfred) en Nico Boer (Orlofsky) stonden ook al op een zeer hoog peil van zingen en acteren. Henk Smit (Dr. Falke) en Johan van der Zalm (Dr. Blind) konden zich qua zang iets minder goed handhaven. Ideale stem Wat de vrouwelijke rollen betreft stal Carol Malone als het ondeugende ka mermeisje Adèle met artistieke aspi raties de show. Een ideale stem voor deze rol en tevens de kittig e en watervlugge speeltrant, die hiertoe vereist is. Jennie Veeninga als Rosa- linde viel mij tegen. Haar laagte is zwak, de hoge tonen worden ontsierd door een te sterk vibrato, zodat zij alleen in het midden-register voldoet. Haar czardas in het tweede bedrijf werd dan ook een teleurstelling. Afzonderlijke vermelding verdient de Duitse acteur, Pit Krtiger, die van de cipier Frosch een waarlijk clowneske creatie maakte, die het publiek deed schateren. Het Nationale Ballet met solisten als Olga de Haas, Reni Kohne en Hermia Park tekende voor de virtuoze en charmante dansen het Nederlands Operakoor (dir. Cor Olthuis) voor prachtige koorzang en het Promenade Orkest voor een over het geheel geno men slagvaardige begeleiding, waarbij echter viel op te merken dat de violengroep weinig homogeen klonk Anton de Ridder en Jennie Veeninga in 'Die Fledermaus'. AMSTERDAM Een Amsterdamse politieman heeft zaterdagnacht een verdachte in de linkerzij geschoten. Met een ongevaarlijke vleeswon is de man in het Wilhelminagasthuis opge nomen. De verdachte, de 52-jarige chauffeur C. R., was volgens de politie dronken en viel de agent aan met een brood mes, toen deze samen met een collega in de woning aan de Ten Katestraat verschee om C. R. te arresteren. Aanleiding was een vechtpartij eerder in de nacht, waarbij de verdachte een van zijn vrienden ernstig zou hebben mishadeld. In de Dirk Sonoystraat loste de Am sterdamse politie zaterdag rond mid dernacht twee waarschuwingsschoten bij de achtervolging van een man, die zich aan een autodiefstal en inbraken zou hebben schuldig gemaakt. De ver dachte. de 22-jarige losser H. G. van E. uit Amsterdam, werd aangehouden. lade akeli door Hans W. cedeboer ROTTERDAM Pina Bausch met haar Folkwang-ballet uit Eiubo zaterdagavond in de Lantaren in Rotterdam en zondag in het 1 Jjuc in Den Haag laat altijd heel veel beweging zien. Daar komt i JjJ de dansers de nodige virtuositeit bij kijken en bovendien het oen die lichaamskracht nodig om de vele gecompliceerde bewegii L goed uit te voeren. door Jac. Kort AMSTERDAM Het Nederlands Ka merkoor en het Nederlands Kameror kest gaven zaterdagavond in het Con- en het koper dikwijls te sterk domi neerde. Franz Allers hield de muzikale lei ding strak in de hand, hetgeen in een operette al sdeze een hele prestatie is o.a. vanwege het grote aantal mede werkers dat zich op het toneel be vindt. Lof verdienen ook Reinhard Mieke en Harry Wich. De eerste voor zijn regie die voortdurend en in alle opzichten trefzeker was. de laatste voor zijn decors en costuums die soms van een verblindende schoonheid wa ren en de Weense zwier en pronk voortreffelijk suggereerden. In één woord: een Fledermaus om van te smullen. cerbgebouw onder leiding van Szymon Goldberg een uitvoering van de Jo hannes Passion van Joh. Seb. Bach, waaraan in zover tegemoet gekomen werd aan de uitvoeringspraktijken der achttiende eeuw, dat koor en orkest van zeer beperkte omvang waren. Als men het helemaal authentiek had willen doen, hadden er natuurlijk jongensstemmen moeten zingen i.p.v. de dames van het Kamerkoor, maar zover had men het niet doorgevoerd. Trouwens, een bepaalde opvatting heb ik toch in deze uitvoering niet kun nen bespeuren. De koren klonken fraai en bewogen, de koralen nu eens ingehouden (liturgisch zou men kun nen zeggen) dan weer dramatisch, maar van een bepaalde lijn was nau welijks sprake, laat staan van iets van de vernieuwingen, waarvan op het ogenblik allerwege in de passie-uitvoe ringen sprake is. Bleef over een zeer verzorgde vertol king, waaraan veel vocale schoonheid was te genieten. Allereerst van het Kamerkoor (inge studeerd door Hans van den Hom berg) dat zijn aandeel uiterst fraai voordroeg. Ook de solisten zongen hun partijen subliem. Ernst Haepliser als Evange list, Peter van der Bilt in de Jezus- partij, Nelly van der Spek en Norma Procter in de sopraan- en altaria's en Simon van der Geest en Max van Egmond, tenor en bas. Het Neder lands Kamerorkest zorgde voor een uitnemende begeleiding met prachjige obligaat-partijen van Paul Verney, fluit, Han de Vries, hobo, en Pieter Lentz viola da Gamba. Janny van Wering en Kees de Wijs bespeelden clavecimbel en orgel bij de recitatie ven. Het is dan ook bijzonder interessant waar te nemen, hoe in West-Duitsland de moderne dansstijl zich heeft ont wikkeld sedert de dagen van Mary Wigman, lang voor de wereldoorlog. In het programma, d'ait het Folks wang- ballet nu bood, was doorgaans deze beweging boeiender dan de inhoud, dan wat de dansers met die beweging deden. Op den duur kon de overmaat aan doen en laten op het podium voor de toeschouwer wel eens een vermoeiend effect hebben: er was ener zijds een te veel, maar daartegenover stond wel een te weinig aan variatie, vooral in het gedeelte voor de pauze. De twee interessantste balletten wa ren 'Mid-day-ritual' en Platten Hlillen, beide van de nog heel jonge choreo graaf Gheorghe Caciuleanu, die zelf ook in zijn balletten meedanst. Beide bijzonder muzikaal en prachtig ge- styleerd. In Platten Hiillen had Caciu leanu bekende songs op dans gezet. Het is een muziekballet, genoeglijk om naar te kijken. 'Mid-day-ritual' op hindoe-muziek van Ravi Shankar geeft de wereld van de jeugdbeweging de 'hippies' de 'flower-power'. En alles wat daar bij hoort Soms humoristi sche, soms gevoelig-romantisch met op de achtergrond soms de dreiging van de manipulatie van die jeugd. Met de mystiek van het oosten, een uiterst knappe 'barongan' Chinese feest- draak en grapjes met schuimplastic blokkedozen. De vier overige balletten waren van Pina Bausch 'Nachnull' op muziek van Ivon Malec, gaf een fren J»-] bewegen als een middeleeuwse dans Aktionen fur Tanzer was licht nog luguberder: de dansers leiden de muziek nog eens extra ijselijke kreten en er kwam een gingsscene aan te pas. Als een vogel gaf Pina Bausch zelf een Wellicht het nummer van de grai foonplaat? muziek van Henry. Wiegelied met een kinderliedje inds begeleidende muziek, welk kindei je was omgezet in een soort ad i oorlogsliedje, geraakte met de set n q( lichting en ruige vrouwenschen >0kk« helemaal de bedenkelijke roman sentimentele kant in. in b ima; «ONT ritst

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 6