Johannes Passion Soest zeer oprecht en echt eoeo Annemarie David (21) wint songfestival pomdbo Een valk voor 'n koningin Protestmars tegen Vrijwilligers pellen omgewaaide bomen TROUWKWARTET MAANDAG 9 APRIL 1973 BINNENLAND/RADIO en TV door R. N. Degens SOEST Hoe Bach zijn passiemuzieken, die hij voor de eredienst moest leveren. zelfheeft uitge voerd is nog steeds een vraag. Het antwoord daarop zou weleens heel teleurstellend kunnen zijn. Musicologen ziin al vele iaren bezig dit antwoord te zoeken. Doordat ook via graminofoonopnamen geen uitzonderlijke talenten achter de J 1 D ,i« mirrnfoon. Talriik aanwezia waren MARY PERKINS rE*J?Ney I HSEPTïOü de laatste tijd nogal wat van de resultaten van h un onderzoekingen op het terrein van de barokmu ziek grote bekendheid kreeg, heeft het streven naar een vorm van authenticiteit ook op de uitvoe ringspraktijk van Bachs passies aanstekelijk gew erkt. Allerwege wordt t hans in ons land aan de passies geknutseld. Men is zelfs bang zijn gezicht te verliezen door met een misschien niet helemaal aangepaste uitvoering voor de dag te komen. Typerend in dit verband het bericht dat bij het Rotterdams Phil- harmonisch Orkest volgend jaar geen uitvoering van de Mattheus Passion wordt gegeven in afwachting van de ontwikkelingen in de uitvoeringsprak tijk. De voornaamste misvatting bij uitvoeren van Bachs passimuzieken, of dat nu op de ouderwetse romanti sche manier of in de gekuiste vorm met barokspecialisten en jongensso pranen gebeurt, is dat men deze stuk ken als concertmuziek presenteert. Daarbij maakte het geen verschil, of dat in een kerkgebouw of in een concertzaal wordt gedaan. Een van de eerste voorwaarden voor het bijwonen van een zeg maar Johannes Passion in omstandigheden die met die van Bach's tijd vergelijkbaar zijn, is dat zo'n uitvoering op de praktijk van het cantoraat stoelt. Dat wil ongeveer zeg gen. dat geen of nauwelijks speciale krachten van buiten worden aange trokken, maar dat men roeit met de riemen die men heeft De 'men' is dan de cantor die zijn groepje vocalis ten zo goed als mogelijk met de stijl en de geest van de passiemuziek ver trouwd moet hebben gemaakt. En die daarbij de capaciteiten bezit om een muzikaal-technisch goed verzorgde uit voering tot stand te brengen. Dat gebeurt in ons land al sinds vele jaren op verschillende plaatsen; meest al zeer terzijde van de concertprak tijk, in kerk of concertzaal, die nu plotseling gegrepen is door de on stuitbare drang naar musicologische stijlzuiverheid. Dat gebeurt, onder meer dus. al sinds lang in Soest, waar Maarten Kooy met zijn Nederlandse Cantorij regelmatig barokmuziek uitvoert, inclusief op de daartoe geschikte tijden de passiemu zieken van Bach. Zaterdagavond werd in de Oude Kerk van Soest de Johannes Passion ge daan. Met een vocale groep van 36 stemmen en een instrumentale groep van 20 musici. De gemiddelde leeftijd van de vocale groep is naar schatting 18 jaar; de evangelist en de Christus maken er ook deel van uit. Alle soli worden door koorleden gezongen, en ook de Christus neemt wel een bas- aria voor zijn rekening. De clavecim- belspeler zingt, wanneer hij niet moet spelen, in het koor. Maarten Kooy doet ook musicologisch authentiek voorzover h et de s treektechniek be treft ,en ook in het gebruik van oud model strijkstokken. En verder zit er wat tempi en frase ring betreft in zijn uitvoering ook nog een heleboel persoonlijk speur en denkwerk. Maar dat wordt hier niet nadrukkelijk als zodanig gepre senteerd. Het is allemaal erg gewoon, ongeforceerd en bijna huiselijk: ook vanwege de vele vrienden en verwan- tén die instrumentaal of vocaal mee werken. En het contact met het publiek, waar over men zich elders zo druk maakt met gezamenlijke broodmaaltijden, fttftllll t.ltllT VBT1 komt hier ongedwongen tot stand bij- voorbeeld doordat men met solisten /Jp 1lActprCPflpInP en koorleden gezamenlijk in de rij uc V/UB LUI 5U1IC1UC voor het toilet in het gangetje achter de preekstoel staat. En dat de diri gent tijdens de uitvoering even weg loopt om ergens een niet goed wer kende ventilator te regelen, is ter plaatse volstrekt onopvallend. Ik ver meld het al leen omdat die onopval lendheid zo typerend is voor de vol strekte 'gewoonheid' van het geheel. Waarin dan dit muzikaal oogpunt voortreffelijk werk wordt geleverd. waarbij kleine wonderen met de voca le polyfonie worden gedaan en waar bij de koralen als perfekt gezongen •volksliederen' klinken, met helemaal geen angst voor een beetje expressivi teit, maar met een toch streng in de hand gehouden tempo eerste linie zou eindigen, was te ver- Ie krijgt hier de indruk dat Maarten wachle„ Manr d", motiu Chauvinisme De hoge kijkdichtheid die het Eurovi sie Song Festival heeft gehaald, is voor een belangrijk deel toe te schrij ven aan nationaal chauvinisme en aan het feit dat. zeer veel mensen erop afstemmen in de hoop dat er artistiek iets bijzonders te beleven zal zijn. Er kwamen in Luxemburg echter microfoon. Talrijk aanwezig waren wel zangers en zangeresjes die met hun geringe stemkwaliteiten hun af vaardiging niet wisten te rechtvaardi gen. Maar ja, het gaat de platenbazen om de liedjes die zich het beste laten verkopen. Hoe verklaar je anders dat bijvoorbeeld de slecht gezongen bij drage van Monaco nog zo hoog kon eindigen9 Dat Ben Cramer met De Oude Muzi kant van Pierre Kartner niet in de s rwo «icy wie-MAW HêsWsooAi Sit3 15 feuSMCTro/ 2I6K LOWIETJE Luxemburg voert weer de boventoon LUXEMBURG (Reuter. UPI) Evenals vorig jaar is het Euro visie-songfestival gewonnen door een zangeres die uitkwam voor Luxemburg. De 21-jarige Anne marie David kreeg zaterdag avond voor haar optreden in het Nieuwe Theater te Luxemburg van een internationale jury 129 punten, bijna tweemaal zoveel als de Nederlandse vertegen woordiger Ben Cramer, wiens vertolking van 'De 4# muzi kant' maar 69 punt?* waard werd geacht. Op de tweede plaats eindigde de Spaanse groep Mocedades met 'Eres tu'. gevolgd door de Brit Cliff Ri chard, met 'Power to All Our Friends'. Annemarie David, die het liedje 'Tu te reconnaltras' zong, heeft weinig tijd gekregen om op haar lauweren te rusten, want gisteren moest ze alweer aan een toernee door West-Duitsland en België beginnen. Het evenement in Luxemburg kon door 400 miljoen televisiekijkers in 27 landen worden gevolgd. Wal zij niet te zien kregen, waren de bijster stren ge veiligheidsmaatregelen waarmee het zangfeest gepaard ging. Omdat voor het eerst een Israëlische zangeres meedeed, duchtten de organisatoren een actie van Palestijne guerrilla's. Fotografen moesten, voordat ze de zaal mochten betreden, een paar foto' -i /-i i /i van een plafond nemen, om aan te GOOT Catherine (jraSKlIl tonen, dat er geen bom in hun came ra zat; en journalisten die een schrijf machine bij zich hadden, moesten vei ligheidsfunctionarissen aantonen, dat hun apparaat als een gewone schrijf machine werkte, en niet als een boo bytrap. wachten. Maar op dit matig bezette festival slechts drie landen achter je te laten, is een erg pover resultaat. De Spaanse groep en in het bijzon der de liedjeszangeres boeide mij meer dan de Fran<;aise Anne Marie David, die voor Luxemburg zong. Spiritueler was het alternatieve Parci- val dat het NCRV-team Farce Majeur presenteerde. Een hekeldicht op het Griekse kolonelsbewind. Ted de Braak in een rake persiflage op Ben Cra mers liedje, omgezet in de oude for mateur, en als topnummer Ierland door Jan Fillekers en Henk van der Horst perfect uitgevoerd. Ik kan niet laten, het refrein van dit wrange lied te citeren: 'Als Ierse ogen lachen, loop dan gauw een straatje om; als Ierse ogen lachen, ligt er heel dicht bij een bom!' En de moraal: 'Katho liek en protestant, oog om oog, tand om tand' De vijf Farce-specialisten verzorgden ook (als Griekse soldaten) net in- trootje van Mies Bouwman. Zij stond deze keer onder extra spanning omdat ze vanwege het Songfestival beslist niet mocht uitlopen met Een van de Acht. En Hier en Nu heb ik met belangstelling geluisterd naar de visie van dr. Richard Cluttersbuch op de stadsguerrilla, waarover hij een botk heeft geschreven. Op een van zijn stellingen kan een enorme discussie volgen, namelijk deze: de televisie is de vader van de stadsguerrilla. In de zondagmiddag-Interpellatie was KVP-fractieleider Andriessen mik punt. Veel nieuws kon er niet uitko men, want het ging over de al uitge molken kabinetskrisis. Men verwijt politici vaak onduidelijkheid en om slachtigheid. Even vaak blijken vra genstellers een zee van woorden no dig te hebben om slechts één gedachte te verivoorden en dan nog is mei Horizontaal woorden invullen die be- altijd duidelijk iaat zij bedoelen. tekenen: Aan de discussie ter afsluiting van de 1. ongedeerd, 2. verandering, 3. gods- Panoramiek-serie over het auto- dienstig, 4. voortdurend, 5. het strak systeem wensten vertegenwoordigers trekken, 6. herdersspel, 7. zeer klein van de RAI- d<-' wegenbouwers en de schilderstuk, 8. gesteldheid, 9. steen- ANWB niet deel te nemen Zij vov- arencj den dc reeks niet objectief. Het ge- Bij juiste oplossing leest men in de '?r'k °"dfr ,eiiiy Brugs,™ ira» diagonaal op de cirkeltjes de naam minder intrigerend dan de inhoud Kooy en de zijnen het op hun manier net zo doen als Bach en de zijnen het destijds op hun manier deden. En je vraagt je af, of zo'n uitvoering, die naar het einde toe een steeds diepere indruk op je maakt, en waar je met een in deze tijd bijzonder ongewoon gevoel van echtheid en oprechtheid vandaan komt. of zo'n uitvoering niet door duizenden bezocht zou moeten worden, op grammofoonplaten vastge legd en door radio en tv uitgezonden zou moeten worden. Maar dan besef je. dat zulke unieke gebeurtenissen alleen kunnen bestaan bij de gratie van de bijna-anonimiteit, waarin dege nen die er actief en passief aan deelnemen enkele zeldzame ogenblik ken van volmaakt-goed-zijn beleven. Laten we hopen dat Maarten Kooy het nog lang zo mooi kan houden. BERGEN OP ZOOM Zes milieuver enigingen hebben zaterdag in Bergen op Zoom een protestmars gehouden tegen de afsluiting van de Ooster- schelde. Er werd een petitie aangebo den aan kamerleden van de PvdA, PSP en D'66. |r F Jpf 5 SMIDJE VERHOLEN EN DE BOPPERTJES van een leeuwebekachtige plant. (O 2 O 3 Q U 0 5 0 6 O 7 8 O 9 O Anncntarie David Oplossing van vrijdag: Hor. 1. lak, 3. trar4. els, 6. mug, 7. aks, 9. api, 11. kr, 12. To, 14. pa. 15. ka, 17. ma, 19. A.M., 20. sa, 22. ar, 23. kin, 25. lap, 27. ark, 29. pil, 30. alp, 31. map. Vert. 1. lam, 2. keg, 3. tak, 5. sap, 7. ar, 8. st, 9. Aa, 10. ik, 11. kam, 13. olm, 14. pas. 16. aar, 18. A.K., 19. An, 21. al. 22. A.P., 24. iep. 26. aap, 27. alm, 28. kap. van de drie uitzendingen. De zeer bedachtzame uitspraken van president Ceausescue hadden een ver tragend effekt op het door Brandpunt aan Roemenië gewijde reportage. Veel boeiende en psychologisch meer ont hullend was de uitstekende documen taire van William McClure waarmee in het NOS-programma de zondag overleden kunstenaar Pablo Picasso werd herdacht. TON HYDRA APELDOORN Ongeveer tachtig vrijwilligers hebben zaterdag in het Apeldoornse Orderbos de stammen van een groot aantal door de storm gevelde naaldbomen blank geschild in een poging om de gevreesde dennen scheerder (een insekt «lat tegen 15 mei te verwachten is en onder de schors van dode bomen eitjes legt) vóór te blijven. Apeldoorn behoort tot de zwaarst ge troffen gebieden van Nederland. De indruk bestaat, dat er vorige week, bijvoorbeeld in de gemeentebossen te Apeldoorn, driemaal zoveel bomen ge sneuveld zijn als in november 1972. 31. 'Ik moet zekerheid hebben', mom pelde smidje Verholen. 'Ik wil zeker weten of het inderdaad Franse Sjarl en Platvink-Jantje zijn, die deze tent ge kocht hebben. Ik ga eens even achter het huis kijken. Misschien kan ik ze daar in hun eigen vertrek even be spieden. Voorzichtig wendde de smid zich van het venster af en hij liet de gillende en bonkende bopper- tjes aan hun lot over. 'Amuseer je', zei hij nog. 'Amuseer je, alhoewel het me niet erg duidelijk is hoe je je kunt amuseren bij dit afgrijselijke ge toeter en gebonk.' Toen sloop hij omzichtig van de veranda af om zich onhoorbaar naar de achterzijde van het oude huis te begeven. En dat smid- je Verholen zéér op zijn hoede was, zag ook het geheimzinnige heerschap wel, dat verborgen stond in de pik zwarte schaduw van het een of andere onbegrijpelijke uitbouwseltje. Edoch, hoe voorzichtig de smid ook was, de aanwezigheid van hem ver borgen man ontging hem volkomen. Nog minder dus had hij waargenomen, dat deze figuur een taai gummiknup peltje in de hand droeg. Nu is het ge woonlijk zo, dat verborgen heren met taaie gummiknuppels kwalijke dingen van plan zijn. Voor het spelen van verstoppertje heb je immers geen gummiknuppel nodig. Welnu.dat er inderdaad kwalijke gebeurtenissen op til waren, bleek wel uit het feit, dat de verborgen meneer zijn gummi knuppeltje langzaam ophief bij de na dering van de smid.En juist op het ogenblik dat de smid hem passeer de, deed de verborgen meneer zijn knuppeltje met een doffe smak neer komen op het onbeschermde achter hoofd van de argeloze Johannes Jaco bus FraneiscusDe smid zag duizend sterretjes en zakte met een pijnlijke zucht in elkaar. Doch vój hij de grond raakte, was de eige (KV1 van de gummistok reeds toegesproi rs. om hem op te vangen. 'Ziea gromde deze tevreden. 'Van hen£ meneer Jantje voorlopig geen last ben. Ik zal hem ergens in het bos gen. Dat staat beslist erg mooi. De: p maar eens in. Een dorpssmid tu het dennegroen. Hahaha!' De kere figuur, die bijna niet opvil h de duisternis van de avond, sleepti j. willoze corpus van smidje Ver! een eindje het bos in en wierp daar achteloos neer. Toen verd vo] de kundige knuppelaar weer om zou te gaan tot dat éndere soort van {on werk, waarin hij óók zeer thuis u 0( en waarmee hij dan ook vele lau\ erj had geoogst, waarmee we maar z< willen, dat de jazzmuziek werkeli er de gekste dingen leiden kan. irtij FERDNAND Radio vandaag UITSLAG De volledige uitslag van het songfesti val luidt als volgt: 1. Luxemburg (129 pnt) Annema- rie David met 'Tu te reconnaltras'. 2. Spanje (125 pnt) Mocecades met 'Eres tu'. 3. Groot-Brittannië (123 pnt) Cliff Richard met 'Power to All Our Friends'. 4. IsraëL (97 pnt) Ilanit met 'Ey- sham'. 5. Zweden (94 pnt) The Nova met 'Sommarn som aldrig saeger mej'. 6. Finland (93 pnt) Marion Rung met 'Tom Tom Tom'. 7. Noorwegen (89 pnt) Bendik Singer met 'It's Just a Game'. 8-9 West-Duitsland (85 pnt) Gitte met 'Junger Tag'; Monaco (85 pnt) Marie met 'Un train qui part'. 10-11. Portugal (80 pnt) —Fernando Tordo met 'Tourada'; Ierland (80 pnt) Maxi met 'Do I Dream'. 12. Zwitserland (79 pnt) Patrick Juvet met 'Je vais me marier, Marie". 13. Italië (74 pnt) Massimo Ranieri met 'Chi sara' con te'. 14. Nederland (69 pnt) Ben Cra mer met 'De oude muzikant'. 15-16. Frankrijk (65 pnt) Martine Clemenceau met 'Sans toi'; Joegoslavië (65 pnt) Zdravko Colic met 'Gori Vatra'. 17. België (58 pnt). Nicole en Hugo met 'Baby Baby'. 74 Reed ik paard? Verzamelde ik din gen? Kende ik de Lovats? Had ik gehoord dat John Singer Sargent het portret van Lady Campbell ging schil deren in de komende winter? Hij deed zijn best omdat de prins om een of andere reden verkozen had aan dacht aan me te besteden, me char mant te noemen. Ik luisterde naar mijn korte, nietszeggende antwoorden; weigerde alle wijnen omdat ik me de raad van Angus Macdonald herinner de en voelde me boos en eenzaam zo verschrikkelijk eenzaam. Gavin was ver weg. aan de andere kant van de tafel, en op Cluain zouden ze eerst nu de lampen en kandelaars ontsteken. Op Cluain werd niet verspild, en hier stonden de zware, zilveren kandelaars om de meter op die enorme tafel, en er was méér voedsel bijeen dan nodig zou zijn om een van mijn vaders missiestations een gehele maand te voeden. Ik besloot dat ik erg op mijn grootvader moest lijken; ik hield van overdaad, maar had een afkeer van verspilling. Deze nacht, waarin een prins me had gevleid en een kompli- mentje had gemaakt, was ook het moment waarop ik mijn identiteit ontdekte; ik werd een Schot en een Macdonald. Eer soort hooghartige trots deed mij mijn rug rechten, en toen McCulloch-Johnstone zijn weinig geïnspireerde pogingen eindelijk op gaf en mijn linkerbuurman, een En gelsman die een titel scheen te heb ben maar wiens naam ik vergat, tegen me begon te praten, gaf ik hem niet veel kans. Ik stortte me In een dwaas debat over de gerstoogst en whisky en zelfs hoe waanzinnig moet hij dat gevonden hebben over het ver kópen van whisky. Ik zag zijn wenk brauwen omhoog gaan en zijn lange gezicht werd nog langer. 'En vertelt u me, juffrouw .eh juffrouw Howard, waarmee bracht u uw tijd in China door?' 'In China? O, daar kijkt men meestal naar het doodgaan van mensen. U weet wel, de gewone dingen, revolu ties en opstanden, en mensen die op straat van honger in elkaar zakken. Ja. men ziet in China erg veel men sen stenen'. Hij was diep geschokt. Ik kon aan zijn gezicht zien dat hij dacht, dat ik mij in dit gezelschap bevond als ge volg van een verschrikkelijke vergis sing. Wie weet begon ik dadelijk ook nog te praten over het stemrecht voor vrouwen. Hij wendde zich haastig af, en ik zweeg gedurende de rest van de maaltijd. Natuurlijk had hij gelijk. Het was een verschrikkelijke vergissing, dat ik ge komen was. De eindeloze maaltijd sleepte zich voort, gang na gang. Het kaarslicht danste voor mijn ogen; aan het andere eind van de tafel knikte James Ferguson naar me. zijn hoofd rood van wijn en triomf. Was dit misschien zijn grootste triomf? Had hij ooit in zaken een overwinning geboekt, die deze maatschappelijke ju beldag evenaard? Zijn dochter, ge kleed in zijde, emeralds en haar eigen schoonheid, was de gastvrouw aan een tafel met de Prins van Wales aan haar zijde. Vana* dit moment kon hij alleen nog maar wachten op het kroontje van markiezin voor zijn dochter en de grafelijke waardigheid voor zijn kleinzoon. Was er nog meer dat hij verlangde? Zou hij dan tevre den zijn? Mijn blik ging over de volle lengte van de tafel naar Gavin, die heel erg stil zat, zonder te praten met een van de dames naast hem; zijn gezicht droeg die uitdrukking van zwaarmoedig isolement die ik me herinnerde van de eerste maal dat ik hem ontmoette. Hij staarde naar zijn vrouw, en er was geen triomf in zijn blik. Ik zag er een diepe droefheid in, die hij probeerde te onderdrukken alsof hij niet kon verdragen wat hij zag. Maar wat zag hij? Het diner was eindelijk voorbij, en de laatste dames trokken zich terug. Dit was zo mogelijk nog erger. Margaret leidde ons naar boven; ze glimlachte toen ik haar passeerde. Het was die zelfde zonnige glimlach van altijd, onschuldig als van een kind. Het leek alsof ze probeerde te zeggen, dat dit in niets verschilde van de andere be zoeken die ik aan Ballochtorra had gebracht, en dat we er later, bij de thee, over zouden roddelen. Maar nu had ze moeilijker, meer eisende gas ten om zich mee bezig te houden, dat zou ik wel begrijpen. Ik begreep het, maar het maakte het niet gemakkelij ker voor me mijn beurt af te wachten bij de spiegel, om nogmaals de vreem de uitmonstering te zien die ik droeg. Mijn zintuigen werden vertroebeld door uitpuilende, bepoederde boezems boven strak Ingesnoerde korsetten, de schittering van robijnen en diaman ten, de zware geur van allerlei par fums en de doordringende lucht van geld, rang en voorrecht. Het was geen afgunst, die ik voelde, alleen een soort afschuw van mezelf, dat ik me eens zelfs gevleid had gevoeld toen ik voor deze gelegenheid werd uitgeno digd. Temidden van dat alles dacht ik plotseling aan Callum, en daardoor voelde ik me veel beter. Ik beminde, en ik beminde de goede soort man. Ik bedacht dat zijn lippen zich in een spotlacht zouden krullen als hij ons allemaal hier zag rondscharrelen. Dat maakte dat Ik zelf zin kreeg om te lachen. Ik begon er bijna mee, toen ik de opmerking opving, zoals ongetwijfeld de bedoe ling was, van de ene vrouw tegen een andere toen we terugliepen naar de salon om de heren op te wachten. 'Ik wist niet, lieve lady Amelia, dat dit bedoeld was als een gekostumeerd feest, u wel? Hoe ongewoon.hoe zot.een Chinese Schotse'. (Wordt vervolgd HILVERSUM i VARA: 7.00 Nws. 7.11 Oohtondgymn. 7.20 (Si Spitsuur Adam: lichte gramm.muz.. rep en gesprekken. <7.25 Van de voorpagina) VPRO 7.34 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.11 Dingen van do dag. 8.23 (Si Spitsuur A'dam (verv.i. 9.15 (S) Geef me dc vijf: verzoekpl- .progr. (9.35 Waterst.) 10.30 (S) Muz. voor luisteraars. (11.00 Nws.) NOS: 12.00 Den Haag deze week. VPRO: 12.15 VPRO-Maan- dag. rechtstreeks progr. waarin rep., inter views. comm bor., telof. reacties en muz. <13.00 Nws: 13.11 Act.rubr.) 14.25 Schoolra dio. AVRO: 14.45 Radiojournaal. 14.50 Wc- genverkeersinf. 14 55 In de wetenschap, dat: nws uit de wereld der wetenschappen. 15.25 (Si Klass. planoconc'. 16.00 Nws. IS.03 (S) Mikadoo: klndermag. 17.55 Med. 18.00 Nws 18.11 Radiojournaal. 18.21 Ik verbind u door. praatje. 18.25 (Si Jazz Spectrum. NOS: 19.00 S Harmonie en fanfare In Ned. en Eur. 19.30 <S> Hobby- scoop: populair progr. over electronlca. 20.00 Komt u maar: act. progr. met gesprek ken. telef. reacties en lichte gramm.muz. - HILVERSUM II NCRV. 7.00 Nws. 7,02 Het levende woord. 7.08 (S) Preludium: klass muz. 7.30 Nws. 7.41 (Si Hier en Nu. 7.55 Progr. overz. 8.00 Tc Deum laudamus. gewijde muz. 8 24 Op de man af: evangelisch comm, 8.30 Nws. 8.36 Gymn, v.d vrouw. 8.45 (Si Plein Publiek: maandagmorgen met mensen en muz. (9.30 (S) Hier en nu; 10.30 Nws.) 11.15 (S) V.d. kleuters. 11.30 (S) Hier on Nu. 11.32 (S) Zilverpraat. 11.55 Med. 12.00 Strictly Country Style. 12.21 Voor boer en tuinder. 12.26 Mod. t.b.v. land- en tulnb. 12.30 Nws. 12.41 (S> Hier en Nu. 12.50 Mlkro: aandacht v.h. chr. organisatieleven. 13.00 (S) Kerkorgelconc: klass. en mob.muz. 13.30 (S) Hier en Nu. 13.32 Opera-aria's. 14.05 Schoolradio. 14.30 (S) Hier en Nu. 14-32 (S) Viool en piano: klass muz. 15.00 Herv, mlddagdlenst. 15.30 Nws. 15.33 <S) Studio 6: middagmag,/ met vorstrooling en inf. (16.30 Hier en Nu.) 17.20 Overhclds- voorl.: Suriname en de vergrote E E G.. gesprek. 17.30 Nws. 17.32 (Si Hier en Nu. 18 00 (S) NCRV Combo Corner. 18.10 Ultz van de C.P.N. 18.30 Nws. 18.41 Toelichting op het nws. 18.48 (S) Harmonie Ork.: concoursmuz. 1973. 19.00 (S) Filter: Jonge- renprogr. 19.30 Llterama: radlokron. over boeken, schrijvers en toneel. 20.00 Nws. 20.05 Avondoverdenking. 20.15 (Si Dc kom. geschrift. 23.55 Nwi W01 HILVERSUM III KRO: 7.00 Nws. 7.02 KRO-op-Drie: kevshow. (8.00, 9.00, 10.00 en 11.0 12.00 Nws. 12.03 Van twaalf tot twee pauzoprogr. (13.00 Nws; 13 03 Raden 1 TROS: 14.00 Nws. 14.03 Van twee to III. 15.00 Nws. 15.03 De Hugo van Show (16.00 en 17.00 Nws.) NOS 18.00 Nws 18 02 De Joost d er Show. AVRO: 19.00 Nws. 19.02 1 stop. 20 00 Nws. 20.02 Radiojournaal. Take the 8-train. 21.00 Nws. 21.02 Dei uur-show. 22.00 Nws. 22.02 Superdeal ammachlne. 22.55 Med 23.00 Nws. 23 45-78: muz.mag. (24.00 Nws; 00 02 Radl naai.) 00.55 Nws. kwartet. 22.00 (S) Sound and silence, klank beeld. 22.45 (S) Voordracht, 23.00 Theologi sche Etherleergang. 23.35 Muz. en dienst: Inf. over kerklied en kerkmuz, ln klank en 23 45 V d zeelieden. BELGIE 324 m (Nederlands) 12.00 Nws. med. en SOS.bcr. 12.08 bouwkron. 12.15 Licht muz.progr. Bultonl. persoverz.: 13.00 Nws. ber. en toneelagenda.) 13.55 Beursber a Nws. 14.03 Lichte muz. (15.00 Nws.) Nws on beursber. 16.10 Lichte muz. r ronde van Belgle. 17.00 Nws en mei Lichte ork muz. 17.55 Weegschaal. 18.00 Nws. 18.05 V.d. soldaten. Paardesportber. 18.30 Prot. ultz. 18.45 18.55 Taalwenkon. 18.57 Ork.muz. 19.C UJI en act. 19.30 Lichte muz. 19.40 Engels. 19.45 Openbaar Kunstbezit. Licht muz.progr. (20.30 Boekbespri 21.00 Spllnternws. 21.03 Licht progr. u Nws. 22.05 Korte praatjes met platen rwj Nws 23.10 Licht platenp/ogr. 23,40 rf TV vandaag NEDERLAND I NOS NOT 10.45-11.35 Schooltv NOS 18.45 Ti-ta-tovenaar 18.55 Journaal AVRO 19.05 AVOR's Toppop 19.30 Wie van de drie 20.00 Journaal 20.21 Peyton Place 21.10 Cannon, Vraag naar De Eenhoorn 22.00 Televizier Mag. 22.50 Journaal TELEAC 22.55 Engels, les 23 NEDERLAND II NOS 18.45 Ti-ta-tovenaar 18.55 Journaal KRO 19.05 De familie Aston 20.00 Journaal 20,20 De wereld loopt op olie. doc.progr. 21.10 Speelfilmcyclus met Edward G. Robinson: De Prijs van Stockholm uit 1963 23.20 Tele-Zet 23.25 Journaal TELEAC 23.30 Recht op de bur ger af, les 2 <herh.) DUITSLAND I 10.00 Journaal. 10.05 Act. en muz. 10.45 Fllmrep. 11.30 Lichte muz, 12.15 Act. mag. 12 40 Persoverz. 12.50-13.20 Wereldsplogcl. 16.15 Journaal. 16.20 Showprogr. 17.05 V.d. kinderen. 17.55 Journaal. (Reg. progr.: NDR: 9.30 Sesamstrasse. 18.00 Graf Luckner. tv-serie. 18.30 Act. 18.45 V.d. kinderen. 18.55 Sportjournaal. 19.26 Arme, tv-serie. 19.59 Progr. overz. WDR 9.30 Sesamstrasse. 18.00 Reg. nws. 18.10 Eddies Vater. Iv-scrie. 18 40 Nws en act. 19.15 V.d. kleuters. 19.25 Graf Luckner. iv- serlc.) 20.00 Journaal en weerber. 20.15 Act. 21.00 Filmportret. 21.45 Heuwetter. tv- film. 22.30 Journaal, comm. en weerber. 22.30 Doe. progr. 23.40 Journaal. DUITSLAND II 17.30 Journaal en weerber. 17.35 Muz mozaiek. 18.05 Act. en muz. 18.35 Tekenfilm. 19.10 Stadt ohne Sheriff, tv-serie. 19.45 Journaal, act. en weerber. 20.15 Medisch inf.progr. Aansl.: journaal. 21.00 Pepe le Moko, oude speelfilm. 22.30 Journaal, comm. en weer ber. 22.45 Intervisie: W.K. IJshocke; land-Dultsland, Aansl Eurovisie: nleskampioenschappen tc Serajewo. DUITSLAND III NDR 18.00-18.30 Sesamstrasse. 19.00 Spl Bogriffen. 19.30 Meeresbiologle, t 20.00 Journaal cn weerber. 20.15 ri 21.00 Klass.muz. 21.40 Task Force misdaadserie. 22.30 Einde ultz. DUITSLAND III WDR 9.30 Sesamstrasse. IS.00 Sesamstrasse. 18.30 Cursus 8 laf 19.00 Zandmannetje. 19 05 Progr. v.d nemers uit Italic. 19.45 Reg. Journaal Comm. 20.00 Journaal en weeroverz, Eln Herz und eine Seele, tv.serie. Muz. dagboek. 21.45 Journaal. portret. ZO' BELGIE (Frans) 15.25 Doe. progr. 16.45 Wielrennen: van Belgle. 17.35 Le Tresor des Ilor tv-serie. 18 05 Journaal 18.10 Klnderprogr kleutcrprogr. 18.30 Voor oudere t ati 19 00 Filosofie en lekenmoraal. 19 30 19 45 Weerber. en Journaal. 20.15 progr. 21.10 Amusementsprogr. 21 45 a deux. Aansl.: Journaal, BELGIE (Nederlands) In de loop van de middag Wieli Ronde van Belgle. 18.00 De Fabeltjeskrant. 18.05 De ,ei pers. Jeugdserie. 18.30 Korte film 1» Bn< en uw gemeente, tv-cursus 19.10 Spof ne. 19.33 Cultureel nws. 19.38 Ma weerber. 19.43 Journaal. 20.10 Squadron, oorlogsfilm. 21.45 Interview Journaal. ian, lilt il ta ide !i) Z'JI - en op

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 4