Breed opgezette Nederlandse kerkenconferentie op komst Alfrink: christenen zeer ernstig tekort geschoten Waarom toch kreeg Moltmann wel zoveel drukken? Knip dit briefje uit en plak 't op uw wekker Trouw Kwartet Roxy Dual Filter Nicotine-arm. Vaticaan belegt congres van wereldgodsdiensten Werken van Bucer opnieuw uitgegeven vandaag Beroepings- werk Boekenetalage TROUW/KWARTET VRIJDAG 6 APRIL 1973 KERK T2/KI -ff Van een verslaggever UTRECHT Najaar 1974 zal een breed opgezette Nederlandse ker kenconferentie worden gehouden, die enkele dagen duren zal. Doel is te spreken over de grondvragen van geloof en belijden, van kerk en wereld in deze tijd. Dit is besloten in een laatste zitting van de raad van kerken. Tijdens deze vergadering is ook besloten een brief te sturen aan de Britse raad van kerken, waarin de Nederlandse raad zijn diepe bezorgdheid uitspreekt over de gevolgen, die de politiek van de blanke minderheidsregering in Rhode- sië heeft, niet alleen voor de zwarte bevolking, maar ook voor de vrede in zuidelijk Afrika. Dit blijkt, aldus de raad. uit de spanningen, die steeds heviger worden tussen Rhodesië en Zambia. De raad vraagt de Britse raad van kerken om advies hoe de Europe se kerken tezamen en de Nederlandse kerken in het bijzonder de Britse raad kunnen steunen in zijn initatie- ven voor vrede en gerechtigheid in zuidelijk Afrika Ook de situatie in Noord-Ierland kwam ter sprake naar aanleiding van een besluit van de conferentie van Europese kerken tot instelling van een rampenfonds voor hupveriening aan slachtoffers van het geweld en van een 'Contactdienst' die een bij dra- te zou moeten leveren tot verzoening tussen de strijdende partijen. De brief is door de Conferentie van Europese kerken gestuurd aan die Nederlandse kerken, die aangesloten zijn bij deze conferentie. Desgevraagd verklaarde Het initiatief tot deze conferentie is genomen door de raad van kerken in ons land, zo vernemen we via de informatiedienst van de gereformeer de kerken. De raad van kerken hoopt dat de deelnemende kerken tot een gemeenschappelijke geloofsuitspraak kunnen komen over de betenis van de 'bevrijding' die de kerk verkondigt. Daarmee sluit men bij voorbaat aan bij het thema van de eerstvolgende wereldassemblee van de wereldraad van kerken te Djakarta. Eind vorig jaar werden de Nederland se kerken reeds opgeroepen om zich in kerkeraden. parochieraden, kringen van gemeenteleden en in actiegroepen te bezinnen op de gespreksnota 'Ker ken in Nederland op weg naar 1974'. Dit heeft zoveel materiaal opgeleverd dat de raad van kerken thans verder wil gaan. Voor dit najaar zal een volgende gespreksnota voor de plaat selijke gemeenten parochies worden samengesteld en met de resultaten daarvan wil men begin 1974 aan het werk op landelijk niveau teneinde de kerkenconferentie in het najaar gron dig voor te bereiden. Die conferentie zal overigens niet het eind zijn. Nog tijdens de conferentie wil men een plan voor een follow-up van deze oecumenische ontmoeting presenteren. Dr. A. Kruvswijk. praeses van de raad van kerken in ons land. de Stichting voor Oecumenische Hulp te Utrecht zich bereid de Nederlandse bijdragen aan het rampenfonds en de steunverlening aan de contactdienst te coördineren. Met instemming en vreugde nam de raad voorts kennis van de Vastenbrief 1973 van de rooms-katholieke bis schoppen van Nederland. Gesteld werd. dat in deze brief aan de gedach te van het vasten een nieuwe dimen sie is gegeven, doordat gewezen wordt op de betekenis van het bijbels getui genis, waar het vasten in het teken staat van de bevrijding van anderen. Zo wordt de weg geopend voor een dieper verstaan van de betekenis van de welvaart als middel tot dienst in de wereld. De raad sprak de hoop uit, dat de nieuwe regering, die zich eer daags aan het Nederlandse volk zal presenteren, bereid en in staat zal zijn haar deel bij te dragen aan de verwerkelijking van de gedachten, die in de Vastenbrief zijn uitgesproken. De raad besloot de brief ter kennis te brengen van de aangesloten kerken met het verzoek de inhoud in discus sie te geven van de kerkleden. In juli zal een delegatie van de Raad van Kerken eer. bezoek brengen aan de Sowjet-Unie. Daartoe was een uit nodiging ontvangen van het patriar chaat van Moskou van de Russisch- orthodoxe kerk. De delegatie zal be staan uit dr. A. Kruyswijk, voorzitter van de raad (gereformeerd), dr. H. A. M. Fiolet. algemeen secretaris van de raad rooms-katholiek), aartsbisschop M. Kok (oud-katholiek), dr. A. H. van den Heuvel (nederlands-hervormd), ds. H. Bremer (doopsgezind) en mej. dr. C. Rozemond, die gespecialiseerd is in de geschiedenis van de Russisch- orthodoxe kerk en lid van de orde van St. Alban en St. Sergius. Ge vraagd is aan het patri archaat de delegatie o.a. gelegenheid te geven tot kennismaking met plaatselijke ge meenten. Ook is om een gesprek met regeringsfunctionarissen gevraagd. verschil in 1980 is voor A. met zijn inkomen van 50.000 gulden wel veel, maar 30.000 verschil in 1970 is min stens even pijnlijk, omdat hij in 1970 maar 20.000,- verdient. B. heeft zowel in 1970 als in 1980 twee en een half maal zo veel te verteren. Het inko mensverschil blijkt dus niet uit een puur getal (75.000 en 30.000 gulden). Wij moeten die getallen zien tegen de achtergrond van de inkomens van die tijd. Het gaat om de verhoudingen. En die veranderen niet door loonron- den in procenten. Utrecht A. J. Ahsmann. De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: Drs. J. Tamminga. Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280. A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.fliro X 500. doelstellingen nooit een geheim ge maakt. Anna-Paulowna H. Veenstra Gevangenen Formatie (5) De redactie behoudt zirh hel recht voor on* ter opname In drie rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ publik.iile wordt nn-i de naam van 'Ie inzen der ondertekend. Brieven kunnen worden gestuurd aan het seercliirinnl hoofdredactie Trouw/Kwartet, postbus SM. Amsterdam. Wijsbegeerte Uw artikel over 'een wijsbegeerte die zijn tijd ver vooruit was' las ik met veel belangstelling en met instem ming. Ik ben blij dat u dit werk in deze vorm voor het' voetlicht hebt willen brengen. In het omlijnde ge deelte gaf u aan dat de Stichting zelf en alleen moet zorg dragen voor de betaling van de hoogleraren. Hier dus geen overheidssubsidie. Om dit werk te kunnen uitbreiden cn voort te zetten is geld nodig, Daartoe heeft de Stichting haar 25-jarig jubileum aan gegrepen om een financiële aktie te voeren. Het adres waar men nadere informatie kan krijgen is: Antwoord nummer 7 te Wageningen, Stichting Bijzondere Leerstoelen voor Calvinis tische Wijsbegeerte te Wageningen. Zeist Mr. I. Koffeman Inkomstenverdeling (2) Het is duidelijk dat de heer Weggen uit Emmen aandringt op een duidelij ke uitleg van de centen- of procenten- vraag: Worden de inkomensverschil len nu groter of niet bij een verho ging in procenten? Ik wil het probe ren aan de hand van hetzelfde voor beeld dat hij gebruikt in Trouw van 23 maart Een mijnheer A, die ƒ20.000,- verdient tegen mijn heer B 50.000,- in 1970. Stel nu, zegt hij, dat zij in 1980 beiden evenveel procenten hoger zijn gekomen (n.l. 150 procent), zodat A 50.000,- verdient tegen B. 125.000,-. Het verschil was eerst ƒ30.000,-. In 1968 is het 75.000.- ge worden. Zijn vraag is nu: Dit is toch veel meer dan in 1970? Het antwoord is: Als intussen de inflatie ook 150 procent heeft bedragen is de werkelijke waarde van 75.000.- in 1980 evenveel als 30.000,- in 1970. In dat geval is het verschil tussen A en B gelijk gebleven. Maar ook als wij aannemen dat er geen inflatie is ge weest, is er eigenlijk geen vergroting van het verschil. Immers, 75.000,- Mag ik even de balans opmaken van de houding van de ARP na 20 dagen kabinets-formatie: 1. Biesheuvel, de minister-president die ons nog een extra zetel in de tweede kamer be zorgde, moet van het toneel verdwij nen. 2. De heren Boèrsma en De Gaay Fortman lopen over naar het linkse kamp. 3. De heren Verkuyl en Lanser verdedigen in een tv-uitzending de PPR. Dat zijn nu onze voormannen. .Maar wat doen wij als kiezers? Maar stil afwachten tot alle inhoud uit onze partij is verdwenen? Laten wij in positieve zin het Partijbestuur dui delijk laten weten dat deze houding door heel velen niet wordt geduld. Als wij alleen blijven zwijgen worden wij opgeslokt door de linkse partijen. En dat mag nooit gebeuren. Ter Aar A. P, J. Esveldt Formatie (6) Somber is het commentaar van Tr/Kw van 29 maart over het feit dat de KVP en de ARP aan de formatie Burger niet meer mee doen. De schrijver had zelfs gehoopt dat KVP en ARP de rol van bijwagen zouden willen vervullen door steun te. geven aan het progressieve regeerakkoord. Stel echter eens dat de wens van Trouw-Kwartet in vervulling was ge gaan waardoor de AR-stemmen bij de linkse drie zouden zijn terecht geko men. De AR kiezers zouden zich dat bij de volgende verkiezingen zeker weten te herinneren. En ze zouden spreken van verraad aan program en kiezer. Jammer dat de KVP en de ARP grotendeels de schuld dragen voor het grote oponthoud in de for matie Burger. Want wat ze nu weten omtrent deze formatie konden ze drie maanden geleden ook al weten. Zowel Burger als Den Uyl hebben van hun 'Weerloze gevangenen' noemt u in uw commentaar van zaterdag de Ameri kaanse krijgsgevangenen in Noord- Vietnam. vergeet hierbij echter te vermelden, dat het hier niet ging om onschuldige burgers, maar om solda ten, die vrijwillig een beroep hebben gekozen en de risico's daarvan moeten dragen. Bovendien hebben zij de 'hel' van hun gevangenschap overleefd, de slachtoffers van hun bombarde menten waren niet zo gelukkig. Het valt me van Tr/Kw tegen, dat ze zo'n opzichtige propagandastunt van de re gering Nixon niet heeft doorzien. Amsterdam Benno Groeneveld Gezond verstand In Tr/Kw van 26-3'73 verwijt de heer D. Veenstra uit Amsterdam de heer Smith uit Los Angeles, dat deze laat ste ons een soort hersenspoeling wil opdringen, namelijk dat wij Nederlan ders onze bevrijding van de nazi's uitsluitend aan de USA te danken hebben. Volgens de heer Veenstra kwamen de westelijke machten pas in beweging toen in Rusland de kansen keerden. Even een duik in de geschie denis heer Veenstra! 4-7-42: Rommel verslagen bij El Alamein: 31-3-43: Von Paulus verslagen bij Stalingrad. En dan nog in aanmerking genomen dat de voorbereiding van een invasie meer tijd vergt dan een tegenoffensief in een landoorlog. En de USA c.s. waren óók nog in oorlog met Japan! Verder heeft de USA met zijn Mars hall-hulp ons en het verslagen Duits land óók weer op de been geholpen. De Sowjet Unie bedankte daarvoor en verbood zijn satellieten ervan gebruik te maken. Soest D. Jesse Indianen Het is toch wel eigenaardig, dal de regering-Nixon wel indianen die de indianen in Wounded Knee willen helpen, op alle manieren kan tegen houden, terwijl indianen, die tegen de bezetters zijn, barricades kunnen op richten. De indianen kunnen geen versterkingen krijgen, de belegerende macht wel. Amerika voor de Amerika nen (en dan de echte!). 't Harde Roos Dekker (ADVERTENTIE) De ochtend is altijd een mooi moment om over een aantal dingen na te denken. Paar overwegingen: Roxy Dual Filter heeft een uiterst laagteer-en nicotinegehalte. Is misschien netzo lekker als uw eigen merk. Misschien lekkerder. Alleen: u moet er even aanwennen. Dat kost pakweg een week. Eén luttel weekje en u rookt werkelijk nicotine-arm. Is dat iets om héél even over na te denken of niet? Nu ook In MenthoL NEW DELHI (Kathpress) —Op initi atief van het Vaticaan zal in 1974 of begin 1975 een bijeenkomst worden gehouden van vertegenwoordigers der wereldgodsdiensten. De bedoeling van dit treffen, dat in India gehouden zal worden, is te komen tot een godsdien; stige dialoog. De eerste besprekingen ervoor heeft mgr. P. Rossano, vice-secretaris van het Vaticaanse secretariaat voor de niet-christenen, met vertegenwoordi gers van niet-christelijke godsdiensten in India gevoerd. Na zijn contacten zei hij, dat de tijd voor deze dialoog rijp schijnt te zijn. Ook van de kant van de niet-christelijke godsdiensten verwacht men een gesprek. Als moge lijke onderwerpen voor de dialoog opperde mgr. Rossano onder meer de moderne wereld als uitdaging voor de godsdienst en de hoop op verlossing. De ontmoeting zou ook gelegenheid moeten geven tot gezamenlijk gebed en studie. MUNSTER (Epd) De gezamenlijke Duitse werken van Martin Bucer (1491-1551) zullen in twintig delen worden uitgegeven. Vier delen zijn reeds verschenen, een vijfde is ter perse. De uitgave wordt verzorgd door het Bucer-instituut te Münster, dat geleid wordt door de kerkhistoricus prof. Robert Stupperich en dat dezer dagen een internationaal Bucer- symposion organiseerde. Bucer leidde de kerkhervorming in Straatsburg. Van een onzer verslaggevers LUNTEREN Waarom haalt Moltmann wel tien drukken en een boek van, zeg, een christelijk gereformeerd hoog leraar uit Apeldoorn niet? Deze vraag van de Haagse ge reformeerde predikant dr. B. Wentsel markeerde gisteren de discussie op de jaarlijkse conferentie van het contactor gaan van de gereformeerde ge zindte (COGG). Prof. dr. W. van 't Spijker (chr. geref.; Apeldoorn) refereerde voor een kleine honderd theologen over 'crisis en uitzicht van de gerefor meerde gezindte' en zei op een gegeven ogenblik, dat het gerefor meerd belijden zo rijk is, dat daar in. als men er maar voldoende in spit, genoeg mogelijkheden liggen voor een adekwate benadering van de probelemen van de moderne tijd. Prof. Van 't Spijker meende, dat de crisis in de gereformeerde gezindte mede daaruit te verklaren Is, dat er steeds meer gereformeer de theologen zijn, die in de bena dering van de moderne problemen wezenlijk afwijken van de Refor matie. De Reformatie is hard op weg terra incognita te worden. Alles goed en wel, vroeg dr. Went sel. maar hoe komt het, dat die rijke schatten van het gerefor meerd belijden er gewoon niet meeer uit komen? Het humanisme verslaat zijn duizenden, ook in ge reformeerde kring. Het gerefor meerde komt niet meer over. Prof. van 't Spijker zag hier de nawee- en van een geest van zelfgenoeg zaamheid van een vorige generatie. 'We wisten alles. Het was er alle maal, geïnventariseerd en wel. We beseften onvoldoende 't 'reforma- ta. quia reformanda: de kerk, die gereformeerd is, omdat zij steeds weer gereformeerd moet worden'. Daar lag volgens prof. Van 't Spij ker de oorzaak van een onvoldoen de ingesteld zijn van de gerefor meerde theologie op de moderne vragen. Oude wjjn Het waren overwegend theologen uit de gereformeerde kerken, die op deze conferentie spraken over de noodzaak, om in de theologie aansluiting te zoeken bij de mo derne tijd. Prof. dr. K. Runica citeerde dr. C. Rijnsdorp: de oude wijn is natuurlijk nog wel goed, maar waarom worden we er toch niet meer dronken van? Telkens merk je. dat de dingen, die ons warm maken, onze jeugd niet meer raken. Ze merken bij ons te wei nig de aansluiting aan de proble men van vandaag. Prof. dr. D. Nau- ta pleitte voor een elkaar vasthou den als gereformeerde gezindte, en oefen dan maar gerust kritiek op de theologen in de gereformeerde kerken, die misschien op verkeerde wijze op de vragen van de moder ne tijd ingaan. En ds. M. P. van Dijk zei, dat je het humanisme pas bestrijden kunt, als je er eerst doorheen gekropen bent en ook ingaat op de wezenlijke uitdagin gen. Hij zag in die uitdagingen Moltmann ook een stuk leiding van de Heili ge Geest. De hervormde prof. dr. C. Graaf land vond daarentegen, dat de gro te neergang van het gereformeerd belijden niet ligt in een kortslui ting met de moderne tijd, maar precies omgekeerd in een veel te krampachtige aansluiting. Hij meende, dat dr. W. Aalders in wezen veel meer op de moderne tijd aansluit dan al dat neocalvi- nistisch inspringen op de tijd. 'Ik heb het idee, dat we op dit mo ment onze taak beter vervullen, wanneer we het weer aandurven haaks op de tijd te staan', aldus prog. Graafland. Subjectivisme Uit het referaat van prof. Van 't Spijker lichten wij nog. dat hij de crisis in de gereformeerde gezindte theologisch vooral zag jn een do pers subjectivisme bij sommige moderne theologen, bij wie het absolute 'tegenover'-karakter van Gods openbaring gaat wijken en het geloof ook creatief wordt. Het betekent een breuk met de Reformatie, wanneer historisch-kri- tisch bijbelondetaoek gaat heersen over de kanon van de Schrift, wanneer de navolging van Christus voorwaarde wordt voo de verzoe ning met God. Maar dieper nog dan in de theolo gie ligt de crisis in de vroomheid. Het leven wordt van de bron (woord en Kerk) afgesneden. De liefde tot en uit God maakt plaats voor het lief zijn voor elkaar. Het leven van het geloof uit de belof ten verschraalt en de notie van het vreemdelingschap op aarde ver dwijnt. Uitzicht zag prof. Van 't Spijker voor de gereformeerde gezindte, als eerst erkend wordt, dat deze crisis niet als een lot over de kerken gekomen is, en als zij kon- kreet als schuld wordt beleden. Herstel is het werk van God. waar toe hij ons roept. Laten wij Gods macht niet afmeten aan onze mo gelijkheden Van een onzer verslaggevers LONDEN 'Als we het feit herdenken dat paus Jo annes met Pacem in Terris tien^aar geleden .een drin gend appèl op ons allen heeft gedaan om ons gezamenlijk in te zetten voor de vrede, zal dit geen aan leiding tot feestvreugde of voldoening kunnen geven, zo zei kardinaal Alfrink gisteravond in Londen, waar hij als internationaal voorzitter van de Pax C hristi Beweging op een bijeenkomst die de Engelse afdeling daarvan had georganiseerd in het Londense 'Old Theatre'. In die bijeenkomst werd de publicatie van Pacem in Terris, 11 april 1963, herdacht. Sinds die datum is volgens de kardinaal 'bijzonder weinig veran derd in de houding van de christenen ten aanzien van deze fundamentele problemen. Dat betekent dat we deze periode van tien jaar niet benut heb ben, geen gebruik hebben gemaakt van de gegeven pauze om orde op zaken te stellen'. 'Als Paus Joannes spreekt van een disharmonie tussen geloof en activiteit denk ik dat we dit ontbreken van een actieve houding in dienst van de vrede zullen moeten zien als een zeer ernstig tekort van ons christenen in deze tijd. Immers wordt door deze afzijdigheid en nala tigheid de situatie bestendigd, die grote gevaren voor de hele mensheid inhoudt en die onrechtvaardigheid en geweld laat voortbestaan'. De kardinaal wees op de bevindingen van het Canadese Instituut voor Vre desonderzoek, volgens welke juist de trouwe kerkleden van bepaalde chris telijke confessies de harde lijn van de afschrikkingspolitiek verdedigen. 'Er is geen statistisch bewijs te leveren dat sindsdien Pacem in Terris veel hier aan heeft gewijzigd. Hoewel men der gelijke steekproeven niet mag genera liseren, wil het mij voorkomen dat we hieraan veel herkennen van de werke lijkheid om ons heen', aldus de kardi naal. Bij de naam 'Wie de kansen van de vrede wil versterken en de daarvoor noodzake lijke veranderingen van maatschappe lijke structuren bepleit wordt gemak kelijk voor 'links' of zelfs voor com munistisch aangemerkt, ook als hij niets anders doet, dan de ideeën van paus Joannes in Pacem in Terris doorgeven. De moeilijkheid begint blijkbaar bij het konkreet maken van de vrede, het vertalen in de feitelijke situatie. Het schijnt dat we gaan aar- Kardinaal Alfrink zelen als de zaken bij de naam moe ten worden genoemd, uit vrees dat de kerk zich- crp het terrein van de politiek gaat begeven of dat een der gelijke concretisering zou leiden tot een scheiding der geesten en tot een strijd tussen de christenen. Ik zou hierbij willen aantekenen dat ener zijds onderscheid moet worden ge maakt tussen het begrip politiek als een maatschappelijk handelen en poli tiek als partijpolitiek programma. An derzijds zal het onvermijdelijk zijn, dat we de grote lijnen in de ontwik keling ook als kerkgemeenschap zul len moeten onderkennen en bewust in de juiste richting bevorderen', zei hij. In de pastoraal, de voorlichting, de vorming, het onderwijs moet veel meer getracht worden om 'los te komen van de vanzelfsprekendheid waarmee verdediging wordt gekoppeld aan militair geweld'. Het verwijt van onwezenlijk utopisme en naïviteit dat telkens weer jegens de geweld- HART-WEEK Niemand zal het willen bestrijden dat 't in onze tijd van belang is aandacht te vragen voor de onrustbarende stij ging van het aantal hartziekten. Als het waar is dat bijna 45 pet. van de sterfgevallen in ons land in 1971 ver oorzaakt werd door hartziekten, dan is het duidelijk dat hier extra aan dacht nodig is. Wel dient verdiscon teerd te worden, dat andere ziekten als belangrijke oorzaken-voor sterven uitgevallen, zo niet drastisch terugge weken zijn. Zuiver is het beeld dus niet. Maar als het waar is dat steeds meer mensen tussen de dertig en veertig jaar reeds door hartinfarct bedreigd worden dan dient er iets gedaan te worden. Het kan zelfs een hartweek rechtvaardigen. Hoewel niet veronachtzaamd kan worden dat ook een 'hartweek' bezwaren heeft Infor matie is goed, maar kan ook overdre ven worden zodat mensen in een soort panische toestand komen. Wan neer dan bovendien gewezen wordt op de zware belasting voor onze econo mie, moet men er niet vreemd van opkijken wanneer hier en daar ie mand minder enthousiast is. Volgens de gegevens in ons blad van maandag jl. is er voor een doeltreffende hulp verlening vijf miljoen nodig. Dat is best mogelijk. Het zou mij niet verba zen wanneer een veelvoud van dit bedrag nodig zou zijn om iets effec tiefs aan de behandeling van deze ziekte te doen. Maar wettigt dat deze aktie? Is hier niet sprake van een kwestie van volksgezondheid die in de eerste plaats voor rekening van de algemene middelen komt? Het is voor mij een volkomen dwaze zaak dat de slachtoffers van onze gejaagde tijd uit een soort liefdadigheidspot geholpen moeten worden. De vrienden van de hartstichting zijn ook mijn vrienden, maar ik gun hen iets beters dan een aalmoes, want meer is vijf miljoen voor ons volk niet. Zij hebben recht op wat zij vragen, bij voorbaat. En dat zeker tegenover wat er ons aan extra belasting voor de omroep wordt opgelegd. Voor allerlei luxe geven wij miljoenen uit aan subsidies, terwijl onze hartpatiënten per rammelende bus geholpen moeten worden. Een volkomen dwaze situatie. Hetzelfde geldt van inzamelingen ten bate van lijders aan andere ziekten. Er is na tuurlijk nog iets anders. Ik denk aan die man van Psalm 131: ik heb mijn ziel tot rust en stilte gebracht. Hart ziekten kunnen ook op andere wijzen voorkomen worden. Niet altijd, weet .ik wel. Maar onze wijze van leven ij vaak beslissend. loosheid wordt gemaakt moet duidelij ker worden weersproken, 'Is het niet naiever blindelings door te gaan op een weg die bepaald wordt door ge weld en tegengeweld, door afschrik king en vergelding en die ons zal voeren naar een katastrofe?' vroeg kardinaal Alfrink. Eerder had hij de Franse cineast en acteur Jacques Tati aangehaald wie eens werd voorgehou den dat de bewapening bedoeld is om te voorkomen dat de wapens gebruikt worden en die toen opmerkte: 'Het leger is als een kamerplant die met de grootste zorg moet worden om ringd om te voorkomen dat hij gaat bloeien'. Prijs voor de vrede Er moet ook een nieuwe inhoud aan het begrip offergezindheid worden ge geven, zei de kardinaal. De prijs voor de vrede is niet alleen het afstaan vaneen stuk welvaart en verworven heid, daartoe behoort ook de bereid heid daadwerkelijk voorrang te willen geven aan de vrede, en dat betekent een keuze ten koste van andere zaken waarmee we ons kunnen bezighouden. 'Ieder van ons is een stukje achter ban', zei kardinaal Alfrink, 'mits we bereid zijn ons aandeel te leveren in de krachten die met elkaar de positieve ontwikkelingen kunnen steunen'. De rol van de christenen en de kerken heeft ook direct te maken met de conflicthaarden Zuidelijk Afrika en Ierland. 'Als Nederlander zou ik er eigenlijk beschaamd over moeten zijn, dal het woord apartheid een van de weinige Nederlandse woorden is, mis schien het enige, dat onvertaald wordt gebruikt over de hele wereld. De spanningen en de ongerechtigheid die dit woord oproepen zouden voor alle christenen een voortdurend appèl moeten zijn, voor een duidelijke stel- lingname ten aanzien van de huidige situatie in de landen van Zuidelijk Afrika'. NED. HERV. KERK Beroepen te Rijssen: J. C. Schuurman te Putten. Benoemd tot bijstand in het pastoraa( te Scherpenisse: A. G. Haring t( Scherpenisse. GEREF. KERKEN Beroepen te Bunschoten-Spakenburg: H. Groeneveld te Vlissingen. Benoemd tot pastoraat medewerker: drs. T. Oosterhuis te Amsterdam die deze benoeming heeft aanvaard. Beroepbaar: drs G. P. Nooteboom. tot dusver pred. voor kerkelijk toerus- tingswerk op midden-Java, prof. Buys- laan 45 te Baarn. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Westzaan: F. Harinck te 's Gravenhage-Zuid. NED. HERV. KERK Afscheid van Bodegraven: J. H. Cir> kei, ber. te Bunschoten: Intrede te St. Philipsland: cand. H. Harkema uit Utrecht. GEREF. KERKEN Afscheid van Giessenburg: T. de Boer ber. te Winschoten. Intrede te Boechout (België): A. C. Koeman uit Appelscha; te Amerongen: J. D. Ubels uit Akkrum; te Renswou- de: ais pred. in tijdelijke dienst; drs. J. Verhave sinds 1 april 1.1. emeritus pred. van Wildervanck. CHR. GEREF. KERKEN Afscheid van Midwolda (Old.): H.U. Westerterp ber. te Spljkenisse en Zuidland. Intrede 11 april te Kerkwerve (Schouw en Duiveland): W. J. Buys uit Nijmegen. BAPTISTEN GEMEENTEN Intrede te Rotterdam-Z: L. H.Nieman uit Coevorden. Amos Koliek - Praat me niet over liefde.Uitgave: Strengholt - Bus- sum. Prijs 15,- De 23 jaar oude Israëliër Amos Kol iek, zoon van de burgemeester van Jeruzalem, heeft met zijn verhaal over het leven van jongeren in de nieuwe staat, bekendheid gekregen. We menen, dat de lof, die hem is toegezwaaid van topauteurs als Leon Uris en James A. Michener toch in de eerste plaats het indringende sfeer beeld betreft van de Israëlische samen leving, zoals bijna volwassenen die ervaren. Hoofdfiguur is Assaf Ryke, zoon van een schatrijke Israëliër, die men ontmoet als soldaat en als vrije- tijdsbesteder. De schrijver poogt het nieuwe denken van de jonge Israëliërs in de strijd om zelfhandhaving te schetsen, hij lardeert z'n harde ver haal met sexuele ontmoetingen, die nogal veelvuldig in deze roman voor komen. Het is eerder wel, dan niet praten over liefde. Assaf vindt het grote geluk in de persoon van een Amerikaans meisje, dat kort na hun huwelijk bij een bomaanslag in Jeru zalem omkomt. De Nederlandse verta ling van dit suggestief geschreven tijd beeld is van Lennaert Nijgh. Rfs

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2