Roscam Abbing pleit voor hergroepering confessionele partijen Het piëtisme in het liedboek J i r n Open brief aan ARPCHU en KVP Beroepings- vverk Trouw K wartet Controle op hulp kerken in India Eén bij belrooster voor kerk en school Ge na: On Nog méér doden in het verkeer tijdens weekeinde Bockesietalage TROUW/KWARTET DINSDAG 3 APRIL 1973 KERK T2/K TR01 Van een onzer redacteuren Prof. dr. P. J. Roscam Abbing, hoog leraar christelijke ethiek vanwege de hervormde kerk aan de rijksuniversi teit in Groningen, heeft aan de bestu ren der confessionele partijen een open brief geschreven waarin hij deze voorstelt een eind te maken aan de onduidelijkheid door tot een hergroe pering over te gaan. 'De drie partijen^ kunnen het best worden tot twee partijen, beide confessioneel maar de één meer 'rechts', de ander meer 'links'. Als een dergelijke hergroepe ring zich voltrokken heeft zullen bei de groepen zich intern veel gemakke lijker en veel helderder kunnen op stellen en praktische politiek kunnen voeren', aldus de hoogleraar, die zich als ethicus naam heeft verworven door zijn boek 'De ethiek van de geldbesteding' niet lang geleden op schudding veroorzaakte met zijn stel ling dat vandaag het vormen van grote gezinnen in strijd is met de christelijke verantwoordelijkheid. Hij is ook de man van het minderheidsrap port over 'Sex en de moderne moraal', dat een meerderheid vond in de her vormde senode en ook als handrei king aan de gemeenten is aanvaard. Prof. Roscam Abbing is ook advisrtir van het CNV. Bij zijn suggestie aan de confessionele partijen geeft de hoogleraar ook de weg aan via welke men op het ontstaan van deze twee partijen aan zou kunnen sturen. Zo wel de observaties van prof. Roscam Abbing als zijn voorstel waren voor ons aanleiding deze brief met hem door te lopen. Wat heeft u ertoe geleid, zich met deze gedachten tot de confessionele partijen te wenden? Als men tegen de politieke situatie aankijkt ziet men dat de christenen het op politiek terrein niet met el kaar eens zijn. Ten eerste blijkt dat door het al dan niet kiezen voor een confessionele partij. Zij die bewust voor het een of ander kiezen, zullen toch erkennen dat er schaduwkanten aan hun keus verbonden zijn. Zij, die op een chris- teijke partij stemmen, zijn ervan overtuigd, dat in de gegeven omstan digheden het meer vóór dan tegen heeft om dat te doen. Zij, die bijvoor beeld op de WD of de PvdA stem men, zijn daarmee als christenen ook nooit helemaal gelukkig, alvinden zij dat in de gegeven omstandigheden toch het beste. De meeste kerken hebben het van hun leden aanvaard, dat sommigen kiezen voor een confessionele partij, anderen voor een algemene partij. Ten tweede is het zo dat zij die kiezen voor een confessioneel bepaal de partij, het op sommige punten ook niet met elkaar eens zijn. De gemeen schappelijke C van Christelijk is wel een gemeenschappelijk uitgangspunt, maar is in de toepassing blijkbaar niet zo duidelijk of dwingend, dat op tal van politieke vragen én gemeen schappelijk antwoord wordt gegeven. De verschillen zijn blijkbaar zo groot, dat sinds jaar en dag er meerdere confessionele partijen bestaan. De drie grote confessionele partijen hebben sinds jaren het besef, dat, wat hen officieel van elkander scheidt, meer historisch dan principieel be paald is. De drie genoemde partijen hebben een bepaalde achtergrond res- Dc redactie bchuudt ïlch hel recht voor ons ter opname ln deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ publlkntic wordt met dc naam van de Inzen der ondertekend Brieven kunnen worden gestuurd aan het secretariaat hoofdredactie Trouw/Kwartet, postbus XS9. Amsterdam. Kernreactor Het is verwonderlijk hoe de mens uit het vele kwade o.a. Hirosjima en Nagasaki, het goede weet te trekken, namelijk de snelle kweekreactor te Kalkar, hier 25 kilometer vandaan. Volgens minister Langman mag ver wacht worden dat in de toekomst geen ernstige gevolgen voor de omge ving zullen voorkomen, omdat nog nergens ter wereld een ernstig kern ongeval heeft plaatsgehad. We mo gen dankbaar zijn voor zijn heldere bijdrage aan de discussie over de zegeningen en gevaren van kernener giecentrales. Eerst als er zich een nucleaire vredesramp heeft voorge daan weten we meer en kunnen we verder praten. In Amerika is wel aangetoond dat de uiterst kleine hoe veelheid radioactieve stoffen uit de kernenergieschoorstenen zich, net als DDT, zeer economisch opstapelen in levende weefsels. Maar hoe dat moge lijk is weten we niet, dus mondje dicht daarover. Wat we wel weten is dat onze concurrentiepositie verste vigd wordt, wat behoud van werkgele genheid betekent. Waaraan we nu eigenlijk werken? Och. dat zien we morgen dan wel weer. Zevenaar F. Stam Hart en vetten Graag zou ik dr. E. H. Groot, die zich in Trouw/Kwartet van 27 maart uit sprak voor meer linolzuur in ons vet, op feiten willen attenderen, die erop wijzen dat er wel verband bestaat tussen een hoog margarineverbruik en hart- en vaatziekten. Weet dr. Groot dat: De Fransen 9,9 kilo boter per hoofd van de bevolking gebruiken en de Nederlanders 1,9 kg., terwijl het aantal hartinfarcten op de 100.000 per sonen in Frankrijk 78,9 is en in Nederland 190,2? Als roomboter met het geringe linolzuurgehalte hart- en vaatziekten zou bevorderen, zou Frankrijk tenminste 500 hartin farcten op de 100/100 moeten hebben; dat, om dichter bij huis te blijven, in de IJsselmeerpolders geen hartin farcten voorkomen, terwijl daar boe- renboter. verse melk en vette kost wordt gegeten. Met andere woorden: hoe blijven die boeren zonder linol zuur in leven? Linolzuur wordt in andere landen gevaarlijk genoemd omdat het kanker verwekkend is, maar dr. Groot vindt dat dit niet zo is. Hij zal het wel zien nis de ziekenhuizen vol liggen, en kan dan zijn standpunt wijzigen. Als dr. Groot meer van het menselijk lichaam wist zou hij zijn uitspraken in het betreffende interview achterwege la ten. Hij heeft zich hiermee als ondes kundig bestempeld. J. den Os Amsterdam De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: Drs. J. Tamminga. Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280. A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. Verontrusten Ik las dat er van de zijde der veront rusting een appèl komt aan alle kerk leden om hen wakker te schudden. Nu kan men op verschillende manie ren worden wakker geschud. Het is ook mij overkomen en wel in de jaren veertig. Door de felheid, waar mee de toenmalige kerkelijke strijd werd gestreden. Aan de eis van Pe trus de broeders lief te hebben, vol deed helaas toen zowat niemand. Alle maal vanwege de zuiverheid in de leer! (gelooft u het nog?) Als men nu daarop terug ziet was het een storm in een glas water. De storm, die nu dreigt op te steken is een broertje van de toenmalige. Zouden wij niet verstandiger doen met een weinig ge duld op te brengen en aan de tijd een oordeel laten over deze kerkelijke ver schillen? Per saldo is het toch maar een dispuut tussen vak-theologen. Dat zij hun inzichten met verve verdedi gen is natuurlijk hun goed recht. Alleen, het is hoofdzakelijk retoriek, wel heel mooi om te horen, maar het snijdt helaas geen hout van broeder liefde en saamhorigheid. Mag ik op mijn manier u ook wakker schudden? Rotterdam C. P. van Renssen Graham De oproep van Billy Graham in Jo hannesburg komt over als een sick joke. 'Gaat heen', zegt hij. 'en maak vrienden onder de mensen van het andere ras en hebt hen lief', zonder maar met een woord te reppen over een overheid, die juist deze 'liefde' te vuur en te zwaard vervolgt. Ook heeft hij niets gezegd over de armen van Zuid-Afrika, namelijk de onderbetaal de arbeiders uit Johannesburg! Ook sprak hij niet over zijn collegae die huisarrest hebben, precies zoals hij Martin Luther King doodzweeg. We mogen echter niet oordelen. Wèl weten we uit datzelfde evangelie, dat B.i'y Graham predikt, dat hij die een beker koud water geeft aan een disci pel het loon van een discipel zal ontvangen, maar dat prediken in de tegenwoordigheid van de Heer nog geen garantie geeft voor de hemel. Een hemel, die Billy Graham, pas na zijn sight-seeing in Zuid-Afrika wil betreden, volgens zijn eigen woorden. Teerwerd (Fr) Jo van Dorp-IJpma pectievelijk in de hervormde kerk, in de gereformeerde kerken en ln de rooms katholieke kerk, maar het wordt steeds minder duidelijk, dat het belijden dier kerken tot verschil lende partijpolitieke prograamapunten moet leiden. Daarom ontstond het verlangen om te komen tot één geza menlijke Christelijke Democratische Unie, en wordt aan de samenvoeging van de drie tot én al jaren gewerkt. Toch wil die éénwording maar niet lukken. En juist in onze dagen ont staat een mij ernstige verwijdering tussen enerzijds de CH en anderzijds de AR en KVP. Het is dus toch irreëel om te veron derstellen, dat christenen het op poli tiek terrein zo eens met elkaar zijn. dat zij samen één grote partij kunnen vormen? Inderdaad. Wèl zijn oude geschilpun ten verbleekt. Hoe men bijvoorbeeld denkt over artikel 36 van de Ned. Geloofsbelijdenis, is van weinig be lang bij het voeren van praktische politiek in ons tegenwoordige Neder land. Maar nieuwe geschilpunten zijn opgekomen. In ons land zoals in vele andere landen wordt de feite lijke politiek hoofdzakelijk bepaald door een meer liberalistisch of meer socialistisch denken. En mijn vraag is nu: kunnen de confessionele partijen het zich veroor loven in dit geschil niet te kiezen? Kunnen zij het zich permitteren om de. geschilpunten op dit punt tussen hun eigen kiezers, hun eigen bestuur ders en hun eigen fractieleden te verbloemen? Wordt het niet de hoog ste tijd, dat zij zonder schaamte heel nuchter en reëel erkennen, dat op dit punt verschillend wordt gedacht tus sen de drie partijen en vooral binnen elk van deze drie partijen? Velen zeggen, dat zij nu juist christe lijk zijn in het verwerpen van uiter sten, in dit geval van liberalistisch of socialistisch denken. Zij stellen name lijk. dat die uitersten voortkomen uit een individualistisch of collectivis tisch denken. Als dat waar zou zijn. hebben zij gelijk. Maar is het waar? Treft men liberalen door te zeggen, dat zij indi vidualisten zijn, en treft men socialis ten door te zeggen, dat zij collectivis- ten zijn? Naar ik meen, maakt men het zich dan veel en veel te eenvou dig. Bovendien, zelfs al zou er een kern van waarheid in zitten, dan nog wil het niet zeggen, dat men als christen bij voorbaat precies in het midden moet zitten. In feite zal men toch practische beslissingen moeten nemen, waarmee men dichter bij óf de liberalen óf cle socialisten komt te staan. Wat je ook vaak hoort is dat christenen nu juist niet kunnen kie zen voor één bepaalde bevolkings groep, bijvoorbeeld de groep van werkgevers of de groep van werkne mers, omdat ze er net als de Gemeente van Jezus Christusvoor beiden zijn en het algemeen belang voor ogen hebben. Maar het christen zijn garandeert natuurlijk niet dat men niet hoeft te kiezen. Een feit is. dat de christelijke werkgeversorgani saties en de christelijke werknemers organisaties vaak fel tegenover elkan der staan. Het CNV staat practisch dichterbij het NVV dan bij de Christe lijke werkgeversorganisatie (waarin protestanten en rooms-katholieken nu geheel samengaan). Bovendien mag men niet doen alsof liberalen en soci alisten niet het nationaal belang voor Prof. P. J. Roscam Abbing. ogen hebben en alleen maar een groepsbelang vertegenwoordigen. Er zijn óók christenen, die zeggen: wij laten ons die tegenstelling tussen liberalistisch en socialistisch denken niet opdringen. Men wil ons wel aan praten dat die tegenstelling het aller belangrijkste is. maar voor ons zijn er belangrijker tegenstellingen. Dat standpunt kan ik me wel voor stellen. Als belangrijker tegenstellin gen zouden zij bijvoorbeeld kunnen zien het wel of niet bevorderen van christelijk onderwijs of andere zaken waarbij het Evangelie rechtstreeks in het geding kan zijn. Als dat waar is maakt dat het bestaan van confessio nele partijen noodzakelijk of wense lijk. Maar zelfs dan nog blijft de vraag of men mag doen alsof het verschil tus sen liberalistisch en socialistisch den ken niet ook belangrijk is en men daarin niet hoeft te kiezen. Naar ik met velen meen, is het ronduit irreëel en zelfs fataal om niet te zien, dat men zich nu eenmaal moet oriën teren in de richting van meer libera listisch denken of meer socialistisch denken. Wie die keuze-noodzaak ont kent. bewerkt een grote onduidelijk heid. Die onduidelijkheid is er intern, in zoverrre kiezers niet weten in welke richting zij nu gestemd hebben, en besturen niet weten of de kandi daat-stelling overeenkomstig de wens van de kiezers is. De onduidelijkheid is er ook extern, omdat andere poli tieke partijen onvoldoende weten wat zij aan de confessionele partijen heb ben. Het totale resultaat is een soort verlamming, die duidelijk aan de dag treedt bij het huidige zoeken naar een nieuwe regering. Het is boven dien mijn vaste overtuiging dat deze onduidelijkheid aan de confessionele partijen tal van stemmen kost. Velen willen niet meer stemmen op een partij, die zich zo onduidelijk opstelt. Maar hoe zou nu die politieke her groepering, waar u heen w«lt. moge lijk kunnen worden? Drie partijen moeten tot twee worden, beide confes sioneel, maar de één meer rechts en de ander nicer links. Dat lijkt ons een hele operatic. Bij de ontwikkelingen rond de forma tie kon je op een gegeven moment al zeggen dat de CHU meer rdchts stond en de ARP en de KVP meer links, maar dat is toch pen wat oppervlakki ge waarneming, dat geef ik toe. Tn feite hebben alle drie partijen rech ter- en linker vleugels. Dit is onlangs al duidelijk gebleken toen enerzijds een brief werd geschreven door leden van alle partijen, die er bij de politie ke partijen op aandrongen om forma teur Burger te helpen te slagen, ter wijl daarna een tweede brief kwam, ook met ondertekenaars uit alle drie partijen, die er op aandrong om niet door de knieën te gaan voor de heer Burger. Beide groepen briefschrijvers zouden het eens moeten zijn met mijn voorstel om te komen tot twee chris telijke partijen, die over en weer weten wat zij aan elkaar hebben. De kiezers kunnen dan uitmaken welke van beide partijen de grootste zal worden. NED. HERV. KERK Beroepen: te Woerden: toez. W. Ver boom te Benschop: te Pijnacker; G, Juckema te Enschede; te Goedereede: J, Wieman te Alblasserdam; te Drie bergen: J. Vroegindeweij te Emmel- oord. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Zaandam: J. van den Brink, wonende te Laren, v.h, missionair pred. op Soemba die be dankte voor Hollum op Ameland; naar Soest: J. Rinzema te Leeuwar den. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen: te Kornhorn/Marum: J. Kruidhof cand. te Zwolle. CIIR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Rotterdam-W: B. Bijle- veld te Bussum. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Wolphaartsdijk: J. Ka rens te Opheusden die bedankt voor Zwolle; te Hoogvliet: N. W. Schreuder te Goes; Bedankt voor RillandBath: J. Mijn- ders te Rijssen. GEREF. GEMEENTEN IN NED. Bedankt voor Hilversum: M. van Beek te Opheusden. Maar door de vorming van die twee confessionele groeperingen confor meer je je geheel aan de maatschap pelijke indeling 'liberaal' of 'socialis tisch'. Raken andere mogelijke tegen stellingen waarvan daarnet sprake was dan niet onder de tafel? Als men meent, dat liberalen en soci alisten te extreme standpunten inne men, dan kan men daarop vanuit eigen confessionele partij toch kritiek houden? Als de ene partij zich meer rechts oriënteert, mag men kritiek houden op de l'berale partij, en als de andere partij zich meer links op stelt. mag men correcties willen aan brengen op het partij-programma van de socialisten. Eigen identiteit kan men geheel bewaren. En als men meent, dat liberalen en socialisten te zeer belangen van eenzijdige bevol kingsgroepen vertegenwoordigen, be hoeft men niet zondermeer met hen mee te doen. Misschien dat christenen meer behoefte hebben aan het accen tueren van het harmonie-denken in- plaats van het confict-denken, al zal men wel zo reëel zijn om te erken nen. dat men het conflict-denken en het feitelijke conflict nooit bij voor baat geheel kan uitsluiten. Tenslotte kunnen confessionele partijen samen een verband vormen, dat het mogelijk maakt om als eenheid op te treden, in geheel andere tegenstellingen, waarbij het Evangelie meer direct en duide lijk in het geding zou zijn. De door ons voorgestelde tweedeling forceert dus niemand en laat ruimte aan elk specifiek streven van confessionele po litici. Maar is <?r geen reden om te vrezen, dat vele kiezers, die sinds jaar en dag uit tragedie stemmen op één van de bekende drie confessionele partijen, na een hergroepering het niet meer zien en afhaken? Ik geloof dat. niet. maar zelfs dat bezwaar hoeft niet onoverkomenlijk te zijn. Men zou bijvoorbeeld als over- eang van de drie partijen zes subpar tijen kunnen maken, doordat elke part'.j eigen twee vleugels organiseert. Wie op CH stemt, kan dan stemmen op de A-vleugel of op de B-vleugel van die partij. In de AR moet het dan mogelijk worden, dat men stemt bij voorbeeld op de heer Biesheuvel of op de heer Boersma. De drie A- vleugels kunnen dan onderling samen werken en de drie B-vleugels ook. Op de duur kan mer dan van de drie A- vleugels één partij maken en van de drie B-vleugels ook. Het is vanzelf sprekend dat. als deze herformatie plaatsvindt, de ene partij liever zal samenwerken met de VVD en de andere met de PvdA. Men heeft dan veel ergernis bij de niet-confessionele partijen weggenomen. Er kunnen weer regeringen gevormd worden en er kan weer geregeerd worden. En wie stemt, weet dat hij doet en wat het gevolg ervan zal zijn. Afgezien van de vraag of zoiets zich Iaat organiseren, heeft u werkelijk rle gedachte, dat we daarmee ln de poli tiek verder komen? Naar mijn overtuiging kunnen de confessionele partijen, op deze wijze geherstructureerd, stemmenwinst ver wachten, hoeven ze althans minder stemmen verlies te vrezen. Zoals de drie partijen nu voortleven en zich moeten opstellen, heeft haast niemand daar vrede mee. Het forceren van een eenheid tussen de drie is onmogelijk en zal de onduidelijkheid alleen maar vergroten, en zal maken dat nog meer stemmers zich afwenden. Wel is het een feit, dat zij die traditioneel stemmen op één van deze drie partij en. zich voortaan moeten afvragen of zij willen, dat hun partij meer naar rechts of naar links kijkt. De nood zaak om daarover zelf na te denken kan gevolgen hebben. Maar ik kan me niet indenken, dat de partijleidingen het niet aandurven om hun kiezers aan te spreken op hun mondigheid, opdat zij inderdaad nok hierin welbe wust kiezen Van een onzer vèrslaggeefstersó NEW DELHI Binnenkort zal bij het parlement van India een wetsvoorstel worden ingediend met de bedoeling controle uit te oefenen op de fondsen, die kerk en zehdirf| iri India uit het buitenland ontvangen. Het Indiase mi nisterie van binnenlandse zaken schat, dat deze fondsen in 1970 een omvang hadden van 130 miljoen gulden en in 1971 van 18Ó miljoen. Een gemengde commissie van rooms- katholieken en protestanten heeft in verband met het wetsvoorstel een me morandum aan de regering overhan digd. De commissie stemt in met het idee om regelend op te treden tegen over buitenlandse fondsen met het oog op de soevereiniteit van India en het nationale beleid. Maar zij vreest, dat de wet zou kunnen worden aangegrepen om het werk van de kerken aan banden te leggen. In antwoord op de bezorgdheid der christenen heeft minister Mirda van binnenlandse zaken laten weten, dat de regering waardering heeft voor het werk der kerken en niet van plan is. daarin beperkingen aan te brengen. Minister Mirda gaf echter toe, dat er ook een vleugel* in de regering is, die de buitenlandse hulp helemaal aan ban den wil leggen. Wanneer deze groep haar zin zou krijgen, zou dit betekenen, dat de kerken eerst toestemming zou den moeten krijgen, voordat zij buiten landse hulp zouden kunnen aanvaar den. Aangezien die toestemmiing steed afhankelijk zou zijn van de plaatselijke autoriteiten, bestaat er dan grote kans op voortdurend geharrewar tussen de kerken en de plaatselijke autoriteiten. Kerkinformatie, het officiële blad van de gerefor meerde kerken, biedt een vraaggesprek met de dichter Ad den Besten over het nieuwe liedboek, dat 19 mei aan de kerken zal worden aangeboden. Hier volgt een fragment uit het gesprek: Wat voor maatstaven zijn aangelegd bij de samen stelling van het liedboek? Ad den Besten: Het ging vooral om wat ik zou willen noemen de tóólkracht van een lied. Wat doet die taal? Hoe brengt de taal van het lied zo'n bijbelse motie over. Daarnaast heb je wat ik aanduid als de zielskracht van een lied. Die kan er zijn, ook al is de taalkracht niet groot. Maar dan is er een ongelooflijke èchtheid, die door alle overwegingen heenslaat. Ik denk hier speciaal aan de liederen van de Boheemse broeders, de voor gangers van de Hernhutters. Ik heb er een paar van vertaald. Je vind ze al in de (proef)bundel 102 gezangen, de nummers 34 en 35: 'O H Jezus, lang verbeid', en: 'lof zij God in de hoogste troon'. Je hoort soms de klacht dat etr te weinig piëtisti sche liederen zijn opgenomen Ad den Besten: De mensen bedoelen dan waar schijnlijk het opwekkingslied of het nó-piëtistisch lied. Maar in het liedboek vind je juist veel teksten uit de bloeitijd van het piëtisme, en die plaats ik eind zeventiende eeuw, begin achttiende eeuw. Als grote naam valt dan natuurlijk meteen die van Gerhard Tersteegen. In dit klimaat kom je liederen tegen van een grote innigheid en van een grote hartstocht. Ik denk nu aan lied 55 uit de bundel 102 gezangen, van Christian Friedrich Richter: 'Hoe glanst bij Gods kindren het innerlij ke leven'. Het laatste vers begint aldus: 'O Jezus, o schat die in 't hart is geborgen Je bent hier op de rand van het kerklied, we zitten dicht in de buurt van het conventikel. Toch zullen we de liederen van het piëtisme steeds meer nodig hebben. Het piëtisme is onmisbaar. Ons christen dom wordt zo extravert, het verschraalt tot een levensbeschouwing, zowel bij rechts als bij links. Je hebt mensen, die druk doende zijn in allerlei maatschappelijke domeinen. Prachtig, dat moet ook. maar als je vraagt wat er nu werkelijk aan gelóóf achter zitJe ziet de brön niet,je komt ai'ecn overtuigingen tegen. En dan meen ik dat het piëtisme, dat het piëtistisch lied je bewaren kan voor die veruiterlijking van je geloof tot een levensbeschouwing. Ik hoef niet van die 'God roept ons broeders tot de daad'-achtige liederen, ik hou niet van die oproepen, we hoeven geen c Vit de kerkbladen berijmde actieprogramma's! Wel hebben we na tuurlijk nodig liederen die verwijzen naar de funktie van de gemeente in de wereld, en van dat type dichtten wij er vele'. In Militia Christi, het blad van Kerk en Vrede, gaat prof. dr. Kr. Strijd in oj> de discussie over de kindercommunie. Hij betreurt het, dat nergens in de stukken ernsti gemaakt is met het feit, 'dat wij leven in een neo-kapitalistische samenleving en dat wij in ons politieke denken en handelen geheel onder invloed staan van de nato-politiek'. Prof. Strijd: De hervormde synode heeft, om aan de menings vorming in de kerkeraden en in de classicale vergaderingen aangaande de kindercommunie eni ge leiding te geven, 7 vragen gesteld. De vierde daarvan luidt aldus: 'Bent u van oordeel, dat men van jongeren kan en mag verwachten, dat zij het VLISSINGEN In de hervormde ge meente van Vli^siingen is besloten, voor het bijbelonderricht in school en kerk de komende maanden één lijn te trek ken, dezelfde leidraad te gebruiken én hetzelfde rooster voor bijbellezingen. De te lezen en toe te lichten schnftge: deelten worden in 'Hervormd Vlissin- gen' afgedrukt. Besloten is, het rooster van 'Kind en Zondag', het maandblad van de Nederlandse zondagsschoolver- eniging, te volgen. Een veertiendaagse trainingsavond voor de leiding van de kinderdiensten is opengesteld voor de leerkrachten, die met de schoolkinde ren met dezelfde bijbelgedeelten bezig zijn, en voor de ouders, die in hun ge zin daarbij willen aansluiten. Er wordt naar gestreefd, in alle zondagochtend- diensten aan dezelfde orde vast te hou den. Van LEU gewt het lage: den Bij d se at guide Ooste om t< stel 1 met t rug t tureb gemii ders? de L aan c werk voors gezie: van (25 i plaar Ooste LEID denkr ven c voorn gamir tratie' Hamt ren i wen lande: bevon ders. Voor nazisl achtij ting exem] schikl ter ir theek LEID maan onder de Si 14.00 uur. In d woen; 17.30- Van een verslaggever AMSTERDAM In het weekeindi blijken méér dan 22 mensen (eer voorlopig getal dat wij gisteren noemji'-ad- den) in het verkeer omgekomen te®-""~ zijn. De 26-jarige J. G. van Dam uitlag Tegelen kwam zondagavond laat omj"-" toen hij met zijn auto tegen eenl— boom reed. In Nieuwe Ginneken bi, Breda kwam mevrouw J. M. Witlox- Martens (36) om toén de auto waarin"1" zij zat achterop een andere auto reed die op een vluchtstrook stond. Viel inzittenden werden gewond. Op de Admiraal de Ruyterweg ii Amsterdam overleed de 46-jarige me vrouw J. H. Stam-Schrederhof gister nacht toen een 21-jarige Luxemburgei met zijn auto tegen een abri op een verkeersheuvel botste. Omstreeks de zelfde tijd kwam de 28-jarige hoofd agent van politie R. A. Heshof om hel leven toen hij met zijn privé-auto op de Kattenburgergracht in een slijj raakte en tegen een lichtmast botste.. ROEI Alk 0171 Promoties Gepromoveerd tot doe tor in de wiskunde en natuurwetep schappen: J. G. M. van der Lindei (K.U. Nijmegen). Gepromoveerd tot doctor in de neeskunde: P. M. H. G. Buytaer (K.U. Nijmegen), I. van der Waa (Vrije Universiteit) en J. Heijlmai (Vrije Universiteit). Burgemeester De burgemeeste van Purmerend, mr. R. Kooiman, za op 1 augustus van dit jaar met pensi; oen gaan. Voordat een nieuwe burge meester wordt benoemd zal de raai wensen daarover naar voren kunne: brengen. Dat zal gebeuren op vrijda 27 april. Men wil proberen tot eeil 'profielschets' te komen. Lichaam van de Heer onderscheiden op een wijze die bij hun leeftijd past?' Dit is een alleszins legitieme vraag (vgl. I Korinthiërs 11 29). Maar deze vraag is nooit door de kerk gesteld met betrekking tot jonge mannen, die soms dadelijk na hun openbare belijdenis en de eerste viering van het avondmaal de militaire dienst in moesten om opgeleid te worden voor een mogelijke verdel ging van mede-mensen, mede-christenen, mede leden van het Lichaam van de Heer (die door de overheid tot vijanden verklaard waren). Nooit is, ondanks alle aandrang van Kerk en Vrede, door de hervormde synode gevraagd (en ik gebruik nu het model van vraag 4 over de kindercommunie): Bent u van oordeel, dat men van jonge lidmaten, die deelnemen aan de militaire opleiding (die een technisch en een ideologisch aspect heeft) kan en mag verwachten dat zij het Lichaam van de Heer onderscheiden op een wijze die bij hun leeftijd (en hun soldaten-beroep) past? Mijn laatste vraag geldt hen die erop aandringen dat kinderen het avondmaal mogen mee-vieren. Wat wil men eigenlijk met, en van hen? Wil men dat zij Jezus ook volgen? Rekent men ermee wat dit kan betekenen? In de eerste Petrusbrief lezen we van de Christus, dat als Hij gescholden werd, niet terugschold en als Hij leed niet dreigde (2 23). Willen de ouders dit van hun kinderen? Ik bemerk eigenlijk nergens in de stukken, dat men met dit soort vragen heeft gerekend. Dit zwijgen past in het ontbreken van de relatie avondmaal-ethos-ethiek-maatschappij-politiek. Maar wat zou het via het avondmaal ernst maken met de woorden uit de eerste Petrusbrief kunnen betekenen voor het jonge en opgroeiende kind in onze prestatie- en prestigemaatschappij, waarin geld. winst, status, geweld alles te zeggen hebben? De zaak van de kindercommunie is een revolutionaire en risico-volle aangelegenheid. Ivan Potrc - Bloed cn nodem. Uitga vc: Zuid-Hollandschc Uitgeversmij Den Haag. Prijs 12,90 Onder de voor oudere Nederlander minder sympathiek klinkende tite verwoordt de schrijver een dramati sche episode uit het leven van boeren families op het platteland van Joegö slavië. Het verhaal dat destijds is ver filmd, is tot stand gekomen in cel gevangenis, waar de hoofdpersoon, dj jonge boerenknecht Hedl, z'n veronge lukte leven aan de schrijver heef verteld. Het harde leven van klein boeren, taaie mannen en zinnelijk vrouwen, betekent de ondergang voo de boerenjongen, die werkt op de boerderij van een door driften beze ten jonge weduwe en haar twee doch ters, van wie een de hartstocht val haar moeder evenaart. Hedl is tegel wil en dank de centrale fifuur in dez vrouwengemeenschap, met vele tragi sche gevolgen van dien. Deze tragiel bereikt haar climax, wanneer de tot wanhoop gebrachte jongen de weduwl in haar eigen haarstrengen wurgt Geen opwekkend boek, maar wel ge schreven met een groot indringen! vermogen, sober van stijl en getut gend van scherpe waarnemingen. Rfi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2