Ook patiënten bij de behandeling betrokken NIJENR0DE aak liep in 1946 de Kamper hoogleraren uit de hand De nationaal- christelijke staat ideaal 3UW/KWARTET ZATERDAG 31 MAART 1973 BINNENLAND T17/K17 ft-u*ML&UL C^Vc. <Jju^ ÊjPiT WUJ u V VVJ O «SVv/fct. CJP•L+J JU- wvtfiï JUJ vrt> ,*&J-*j£ta™. /ZAJCI^ "VTA, «L, ^-*^J-£^t^Jj^Aé-YryajLi4_ .^jvxJ_J JLL ^u~^_ -j*-A-/ saJLnr^t, cLLl '*S<JL*- crf^*4-fJ- -4-*^ -i-J~J -A^U-ipv.v-*-^ «j—C«^ iSn^A '^y^a^A LO^ 0-^ <6 AllJ...^.*1ffj <t<y*jt ■jfir»^- aaJLaj inv\ i fötï- -Af Otr~«^a_ /"LcM^2tZ(^C'^0-LA-^ 7n De Doelen in Rotterdam viert het Gereformeerd Politiek Verbond GPVvandaag zijn 25-jarig bestaan met het aan horen van zes toespraken, die worden afgewisseld met orgel spel, koorzang en een film. Het wordt een dag, zoals de heer P. Jongeling in het partijblad 'Ons Politeumaschrijft, 'van ootmoedige dankbaarheid Hi/ wekt de leden van zijn partij op vandaag naar De Doelen te komen. De oproep staat op de fH eerste pagina van het partijblad in het eigen handschrift van de politieke leider afgedrukt. 'Het is een wonder iti onze ogen, dat de HEERE het kleine, onaan zienlijke begin van 25 jaar ge leden zo heeft willen zegenen en tot een zegen heeft gesteld', schrijft Jongeling. In bijgaand artikel vertellen we meer over het ontstaan van het GPV met enkele nog niet ge publiceerde feiten), over de 25 jaar strijd in en rondom het GPV en over de ideeële doelstel ling van deze militante kleine politieke partif. Jongeling temidden van zijn geestverwanten WERD GEBOREN UIT KERKSTRIJD door Bert de Jong Het ontstaan van liet GPV 25 jaar geleden is een rechtstreeks gevolg van liet theologisch conflict in de gereformeerde kerken over de 'veronderstelde wedergeboorte'. Het schisma had onder de kerk leden veel ernstiger en pijnlijker consequenties dan de discussiërende en elkaar fel bestrijdende predikanten ooit hadden vermoed. De kerkscheuring liep dikwijls dwars door de gezinnen heen. Het geestelijk leed, dat de theologische discussie over het 'wedergeboren zijn totdat hel tegendeel blijkt' uiteindelijk veroorzaakte, is onvoldoende beseft Het conflict werkte ook door in de kiesverenigingen van de ARP. waar- an de vergaderingen juist werden bezocht door de kerkelijk en politiek meelevenden. De een was lid van de gereformeerde kerken, die als 'syno- ïaal' werden aangeduid, en de ander terkte bij de gereformeerde kerken j(vrijgemaakt), die onder leiding van (prof. K. Schilder waren ontstaan. De leden van deze kerken heetten de <'vrijgemaakten' in tegenstelling tot de 'synodalen'. Zondags brachten deze in kerkelijke onmin levende leden van de kiesverenigingen het nauwelijks op elkaar te groeten. Men hoorde dan van de kansels preken over de ontrou we 'synodocraten' (in de vrijgemaakte kerken) of over de 'scheurmakers' (in de synodale kerken). Zo ging dat op de zondag. Maar wanneer maandagsa vonds de kiesvereniging van de ARP vergaderde, moest de samenkomst toch met gebed worden geopend In de kiesvereniging van Berkel en Rodenrijs, waar de kerkstrijd wel heel verbeten was geweest met toestanden van kerkdeuren, die op slot waren gedaan om te voorkomen, dat broe ders en zusters van de andere groep het gebouw binnen zouden komen, kwam de eerste uitbarsting. Op 12 april 1946 vergaderde de kiesvereni ging 'Nederland en Oranje'. Als lid diende zich aan de onlangs beroepen predikant B. J. A. Streefkerk van de synodale kerk. Deze had echter in het heetst van de strijd in het kerkblad van zijn vorige gemeente geschreven: 'de nieuwe Schilder Beweging schijnt in de leer geweest te zijn bij een beweging met gelijkluidende beginlet ters'. Het was een fraai voorbeeld van de toonaard, waarin de gereformeer den elkaar onderling soms bestreden. De leden van de kiesvereniging 'Ne derland en Oranje', die Schilder in het kerkelijk conflict waren gevolgd, wensten niet voor kerkelijke NSB-ers te worden uitgemaakt. Het was in de tijd, dat Mussert nog moest worden berecht. Het liep mis. De meerderheid van de kiesvereniging wenste geen veroorde ling van de woorden van de eigen predikant. Het gevolg was, dat er een 'vrije' kiesvereniging ontstond, die echter niet werd erkend door het centraal comité van ARP-kiesvereni- gingen. De geboorte van het GPV kondigde zich aan. Maar Berkel was nog een uitzondering in 1946. Wie de verklaringen en redevoeringen van de leiders van de kerkelijke vrijmaking uit die dagen leest, valt het op, dat men geen eigen partij wilde. Veel eerder was het streven om het eigen vrijgemaakte geluid in te brengen in de ARP. Want er bestond ook funda mentele kritiek op de theologische achtergrond van het politieke denken in de ARP. Kuypers leer van de gemene gratie (algemene genade) was niet goed in de ogen van de vrijge- maakten. Hierover zegt de politieke leider van het GPV, de heer P. Jongeling na 25 jaar: 'De gemene gratie dreigde in de praktijk een brug te worden naar de secularisatie (verwereldlijking) van het leven. Extreem betekent de geme ne gratie, dat je het in de politiek ook wel zonder het Woord van God kunt doen'. Congressen Ondanks de bezwaren was de neiging een eigen partij op te richten niet groot. De professoren van de Theolo gische Hogeschool in Kampen hadden veel kritiek op de ARP en drongen in redevoeringen en artikelen aan op bezinning en studie. In Kunsten en Wetenschappen in Utrecht werd op 6 on 7 mei 1947 een politiek congres van leden van de vrijgemaakte kerk gehouden. Jongeling was ook aanwe zig- Maar ook hij drong niet aan op een breuk met de ARP. Prof. C. Veenhof concludeerde in zijn referaat: Laat uw kritiek in de kiesverenigin gen horen, maar richt geen eigen organisatie op. Zo'n organisatie wordt toch niet volledig gedragen door het geloof. Het vervolg od de bezinning in Utrecht was het in gereformeerde kring zo bekende Amersfoortse Con gres, dat op 30 en 31 maart en 1 april 1948 werd gehouden. Vandaag, 25 jaar l2ter, herdenkt het GPV in de Rotter damse Doelen dit congres als een historische gebeurtenis. Want na af loop van drie dagen vergaderen van 1.250 geïnteresseerden kwam ergens in een lokaal in Amersfoort een klein groepje van 28 bijeen. De afgevaardig den van de vrije kiesvereniging van Berkel richtten daar met broeders uit Helpman, Middelstum, Rotterdam- Zuid en Sappemeer een landelijk ver band op. Het GPV was geboren. Het was slechts een neveneffect van het grote congres. De bedoeling van de organisatoren was immers alléén geweest zich te bezinnen op de poli tieke roeping. Zij vergaderden ook na afloop. Het bleek, dat mr. J. Meulink uit Enschede en de heer K. Smit uit Utrecht tot de overtuiging waren ge komen, dat ze lid moesten blijven van de ARP. De Kamper hoogleraren Schilder. Holwerda en Veenhof stel den zich neutraal op tegenover de ARP. Alleen ds. Joh. Francke uit Delfshaven wilde breken met de par tij. In zijn huis aan de rand van het oude Kampen, waar hij eindelijk weer thuis is na langdurig in het VU- ziekenhuis te zijn verpleegd als ge volg van een ernstig auto-ongeluk, vertelt prof. Veenhof uitvoerig over dit bewogen congres. Er kwam ten slotte een resolutie uit waarin de ethi sche crisis (het niet meer samen kun nen bidden) werd geconstateerd, fun damentele kritiek geuit op de 'geme ne gratie' en tenslotte werd verlangd te gaan samenspreken met de top van de ARP. In het Kuypershuis in Den Haag volgde later eveneens bewogen ge sprekken tussen de ARP-leiding en de bezwaarden. Het resultaat was nihil. De toenmalige a.r. leider Jan Schou ten hield de vrijgemaakte leden voor, dat politieke en kerkelijke zaken niet mochten worden verward. 'Er was geen overeenstemming mogelijk', zegt prof. Veenhof. Het slot van dit ge sprek was, dat de delegatie van de vrijgemaakte kerk, onder wie de hoog leraren Schilder en Veenhof, braken met de ARP. 'Wij braken, maar noch Schilder, noch Holwerda, noch prof. P. Deddens zijn lid geweest van het GPV', licht prof. Veenhof nu toe. Van belang is ook zijn mededeling, dat de vrijgemaakte delegatie, vóór de onderhandelingen op het Kuypershuis begonnen, op voorstel van prof. Schil der wel ruimte zag voor een koude samenwerking (op concrete punten) met de ARP, ook wanneer men zich in het kerkelijk conflict geheel achter de synode plaatste. Groei en strijd Inmiddels had het Amersfoortse con gres zijn uitwerking niet gemist. Be gin 1949 waren er al 14 vrijgemaakte kiesverenigingen. Het conflict werkte door in het land. Van de Kamper hoogleraren (de geestelijke leiding van de vrijgemaakte kerk) ging even wel geen enkele stimulans in die richting uit, integendeel: de professo ren Veenhof en Holwerda wendden zich teleurgesteld van de politiek af. Alleen prof. Schilder toonde wel sympathie voor hot GPV Maar aan het eind van zijn leven bleek hij toch wel duidelijk bezorgd te zijn over de gang van zaken in de vrijge maakte kerken. In een redevoering, later afgedrukt in ae Reformatie, waarschuwde hij tegen sectarische tendenzen. In de leiding van het GPV merkte men toen op: Nu is Schilder ook al bij ons weg'. Ook prof. Holwer da (Veenhof: Hij was even briljant als Schilder) waarschuwde in een re de, die hij veertien dagen voor zijn dood hield, tegen het sectarisme en de verafgoding van het eigen kerkelij ke instituut. Maar de 'politieke vrij making' zette door. Voor de toenmali ge Kamper hoogleraren liep het ei genlijk uit de hand. Met de groei van het GPV namen ook de problemen toe. Vooralde eerste tien jaar is er intern een verbeten strijd gevoerd. Een oorzaak was het sterke kerkbesef van de leden van de gereformeerde kerken vrijgemaakt. Steeds werd er op gewezen, dat er maar één ware kerk is in Nederland en dat is de vrijgemaakte kerk. Zij die geen lid waren van deze (ware) kerk. werden in de regel niet toegela ten als lid van de kiesverenigingen. In 1958 adviseerde de meerderheid van de centrale verbondsraad van de kiesverenigingen alleen leden van de vrijgemaakte kerk als lid toe te laten. Dit was de reden waarom oprichter van het GPV, ds. F. A. den Boeft, als voorzitter aftrad. Ook oprichter L. P. Laning was het hiermee niet eens. In 1959 was hij als lijsttrekker van het GPV 23 stemmen tekort gekomen voor een zetel in de Tweede Kamer. Bekend is zijn bezoek aan koningin Juliana aan het begin van de kabi netsformatie. omdat hij volgens de eerste niet officiële verkiezingsuitslag wel was gekozen. Tragisch was. dat Laning in 1966 brak met het GPV. omdat de kiesverenigingen van Gro ningen en Helpman met 91 tegen veertien stemmen hem het vertrou wen opzegde, omdat hij niet wilde beloven nooit meer bij ds. A. van der Ziel, die buiten het kerkverband preekte, naar de kerk te gaan. In de vrijgemaakte kerken was namelijk weer een conflict ontbrandt. Gevolg: het ontstaan van de gereformeerde kerken vrijgemaakt buiten verband. Zo bleef de strijd doorgaan in het GPV. In de kiesverenigingen had men sterk de neiging vast te houden aan uitsluitend het lidmaatschap van de eigen kerk als voorwaarde voor toela ting, om de 'buitenverbanders' buiten de deur te laten. De breuk met het Nationaal Evangelisch Verband is ook uit deze houding te verklaren. Het NEV was opgericht om steun te verle nen aan de politiek van Jongeling, die in 1963 voor het GPV in de Tweede Kamer kwam. Zijn politiek optreden maakte indruk op rechtse leden van CHU en ARP. Bij de laatste verkiezing behaalde het GPV 131.236 stemmen, waarvan naar schat ting ruim 50.000 afkomstig waren uit eigen vrijgemaakte kring. De Kerk Deze uitslag is er de oorzaak van, dat juist gisteravond, aan de vooravond van de viering van het 25-jarig be staan in de jaarvergadering weer een belangrijke discussie moest worden gehouden over de toelating van ande re leden. Kunnen de 'buitenverban ders' als prof. Veenhof en anderen nu toch lid worden? Is instemming met de politiek van Jongeling voldoende? Het lijkt er niet op. Jongeling zelf ziet het zo: 'Dat ethische conflict van vroeger is niet meer zo in het geding. Er is nu immers een nieuwe genera tie. Maar wel is gebleven, dat wij zorgvuldig Schrift en Belijdenis De Belijdenis van de Kerk, die ook wijst naar de Kerk van de Belijdenis willen handhaven. Het is niet zo, dat we zeggen: Zet de poorten maar open Van het verwijt, dat het GPV alleen maar een getuigende partij is, wil Jongeling niet horen: 'Getuigen is niet alleen meer spreken, maar ook handelen'. Echte partij Prof. K. Schildei-: waarschuwing tegen sectarisme Jongeling vindt het compromis in de politiek geoorloofd, maar hij zegt geen vuile handen te willen maken (je ethisch besmeuren). Het GPV wil niet aan de kant blijven staan, maar doet echt mee. Als enigszins met zijn wensen wordt rekening gehouden, dan wil het GPV een kabinet in de geest van dat van Biesheuvel steunen. Zijn grief tegen de christen-democratische partijen is, dat ze er politiek niet uithalen wat erin zit. Op kritieke momenten heeft het kabinet-Biesheu vel meer steun gehad van het GPV dan van een deel van de fractie van de ARP. De fractieleider van het GPV, die vaak praat over de monetaire en mo rele inflatie, vindt dat de mentaliteit van het volk moet veranderen. Hij spreekt over een laffe en lege con sumptiemaatschappij en zegt begrip te hebben voor de jongeren, die tegen de maatschappij schoppen. De metho de is niet goed. Maar in het protest zit een schreeuw naar de gerechtig heid. Jongeling vervolgt: 'Wij zijn tegen de sociale revolutie, We zijn tegen een humanistische aanpak. Maar we zijn voor een reformatie van de samenle ving'. Ons gesprek in het rustige Amers foortse huis, pal naast een grote nieu we synodale kerk krijgt een spannend verloop. Hoe bereik je dat dan? Jon geling haalt van boven een dik boek, waarin de troonredes zijn verzameld. Hij valt terug op de troonrede van 21 september 1937 (het vierde kabinet Colijn) en leest enkele passages voor. Enkele woorden, geschreven in die moeilijke crisistijd, luiden: 'Temidden van de geestelijke verwarring in de wereld is steeds dringender de eis, dat in wetgeving en bestuur voor alles Gods wet tot opperste richtsnoer wordt genomen'. Verder wordt ge zegd, dat de regering moet streven naar de beveiliging en versteviging van de positief christelijke grondsla gen van de samenleving. Gepleit wordt voor een daadwerkelijke ont plooiing van het gezonde huwelijks- en gezinsleven, bescherming van de poli tieke eerbaarheid, onthouding van al les wat de zondagsrust verstoort en krachtige handhaving van het gezag. Jongeling leest dit alles van het voor oorlogse kabinet-Colijn voor als een soort politieke belijdenis. Hij zegt met nadruk: Dit alles wil ik, zij het dan in een wat modernere vorm zo veel mogelijk terugzien. Erkenning De rechtse richting is duidelijk. De landelijke secretaris van het GPV, dr. A. J. Verbrugh. schrijft in het partij blad 'Ons Politeuma', dat het GPV streeft naar de verwerkelijking van een nationaal-christelijke staat De po litieke invloed van het GPV is slechts gering. Jongeling is de eerste die dit erkent. Maar regionaal (totaal zestig zetels in de gemeenteraden) kan de partij soms sterk tevoorschijn komen. Het GPV heeft in de 25 jaar van zijn bestaan aan betekenis gewonnen. Ook omdat het steeds meer ging functione ren als een stukje 'geweten' van ARP en CHU. Ook landelijk. Met de naar het GPV neigende rechtse kiezers moest in de protestants christelijke partijen meer rekening worden gehou den. Het was niet toevallig, dat pre mier Biesheuvel vorig jaar zijn ver kiezingscampagne startte in het GPV- bolwerk Bunschoten-Spakenburg. Het was van ARP-zijde meer dan een feitelijke erkenning van de partij van Jongeling. Nieuwe methode in psychiatrisch ziekenhuis Santpoort Prof. C. Veenhof in '46: richt geen eigen organisatie op en iedereen, die zich christen noemt mag binnenkomen. We zouden over spoeld worden door allerlei mensen, die de meerderheid kunnen krijgen. Want dan gaat immers onze identiteit onze strakke binding aan Schrift en Belijdenis verloren. Het eigen lijke punt van toelating voor ons is de gehoorzaamheid aan Schrift en Be lijdenis. We willen een strakke regel en zullen geval voor geval bekijken'. Een paar weken vóór de jubileumvie ring verscheen in het Berkelse adver tentieblad (uitgave Haak) een opval lende publikatie, waaruit afgeleid zou kunnen worden, dat iedereen welkom is als lid van uitgesproken de kiesver eniging van Berkel, waar het begon met het GPV. Maar de uiteenzetting van Jongeling maakt duidelijk, dat er principieel niets is veranderd en dat de band met de eigen (ware) kerk ijzer-sterk is. Het vervolg van het gesprek met Jongeling over de politiek van het GPV na 25 jaar laat daar ook geen twijfel over bestaan. Het contact met het NEV is officieel geheel verbro ken. Jongeling: 'Ze wilden ook banden met de SGP en de verontrusten in de ARP (groep Drogendijk). Je mag toch niet met twee meisjes tegelijk ver loofd zijn. In feite heeft het NEV het bondgenootschap opgezegd'. Over de politieke opstelling van het GPV verklaart Jongeling: 'Wij willen beslist geen Boerenpartij-achtige be weging zijn. Wij zijn ook geen natio nalisten. Nationalisme is in wezen afgoderij. Wij willen dat extreem rechtse niet (rechts is hier niet ge bruikt in de betekenis, die Kuyper er aan gaf, waarschuwt Jongeling extra). Tussen het GPV en allerlei Rappard- achtige groepjes bestaat een duidelijk verschil. Als het er op aan komt, hebben wij meer diepte van aarde'. Van een verslaggever UTRECHT In het provinciaal (psychiatrisch) ziekenhuis Sant poort is men op het ogenblik bezig met een totale reorganisatie op basis van een 'gedemocratiseerd behandelingsmodel'. In de afdeling voor intensieve klinisch-therapeutische behandeling is gekozen voor het principe van de therapeutische gemeenschap: patiënten zowel als stafleden worden intensief betrokken bij de behandeling. Een van de kernpunten is de eigen verantwoordelijkheid. Op een van de onderafdelingen is daarmee al ervaring opgedaan, schrijft psychotherapeut dr. P. Bierenbrood spot in het maandblad Geestelijke volksgezondheid. Bij de patiënten, van wie sommigen al vijftien tot vijfen twintig jaar in het ziekenhuis verble ven, riep de nieuwe aanpak eerst enorme weerstanden op. Men wilde 'Er gebeurde meer dan wij voor mogelijk hielden' geen verantwoordelijkheid dragen, maar veilig passief blijven. 'Waarvoor worden jullie eigenlijk betaald, wan neer jullie toch niets doen en alles maar aan ons overlaten?' was een van de vele protesten van patiënten. Maar, aldus dr. Bierenbroodspot, in de loop van een half jaar begon er veel te veranderen. Er voltrok zich meer dan wij zelf voor mogelijk ge houden hadden. 'Defecte' patiënten bleken ineens helemaal niet defect. De een na de ander ging meedoen, begon zich in gewone taal uit te drukken, werd 'verstaanbaar'. Ons bleek, schrijft de psychotherapeut, hoe groot de angst was voor het systeem dat allen gedurende vele ja ren en tijdens allerlei opnamen had leren kennen. 'Schizofrene uitingen zijn vaak een verkapt, maar heel ver nuftig protest. Men wil de kat uit de boom kijken, men wil voor alles vei ligheid, men drukt zich dus vaak uit in termen waarmee men alle kanten uit kan in geval van nood'. Het duurt soms lang voordat mensen gemotiveerd raken voor hun behande ling. Dat lukt bij psychotische men sen gewend als zij zijn om met zichzelf te worstelen gemakkelijker dan met mensen die hun innerlijke spanningen altijd buiten zichzelf heb ben geprojecteerd, zoals depressieven en verslaafden. De overgang van betrekkelijke rust naar 'kookketel' heeft naast vele voor delen ook gevaren. Twee zelfmoorden, aldus dr. Bierenbroodspot, hebben ons voorzichtig gemaakt. 'Juist als het goed lijkt te gaan weten we, dat het niet ziek meer zijn, het opgeven van de veilige patientenrol, de genezing dus, voor velen de grootste bedreiging vormt'. Dr. Bierenbroodspot concludeert dat het psyohiatrisch ziekenhuis vermoe delijk wel 'veranderbaar' is, maar dat dat niet eenvoudig zal zijn. Er zal dan heel veel veranderd moeten worden. Vast staat dat een verandering indien mogelijk moeilijk en waar schijnlijk ook kostbaar zal zijn. Hij zet zich scherp af tegen de mogelijke rol van het psychiatrisch ziekenhuis als opbergplaats voor maatschappelijk uitgestotenen die zo voordelig moge lijk onder dak moeten worden ge bracht. Het psychiatrisch ziekenhuis draagt volgens hem de heilloze sporen van deze 'opbergfunctie' en van de te grote invloed van het medisch-licha- melijke aspect van de behandeling. ADVERTENTIE INSTITUUT VOOR BEDRIJFSKUNDE TE BREUKELEN 3-jarige studie in de bedrijfskunde voor abituriënten van Atheneum, Gymnasium en H.B.S. •intensieve studie in campusverband als voorberei ding voor een verantwoordelijke functie in bedrijven en andere organisaties. •onder bepaalde voorwaarden mogelijkheid tot voortzetting studie aan een Amerikaanse Universiteit (Business Administration). onder bepaalde voorwaarden mogelijkheid tot voortzetting studie in de Interfaculteit Bedrijfskunde Rotterdam-Del ft) Aanmeldingen uiterlijk tot 22 juni 1973. Inlichtingen: Administratie Nijenrode-Breukelen, ook telefonisch 03462-1944. INFORMATIEDAG OP NUENRODE: ZATERDAG 7 APRIL 1973,13.00 TOT 17.00 UUR.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 17