'Ruimtevaarders' slopen gifhal in de hoofdstad dichtbij Assistent-artsen een uur in proteststaking ommeiitaar aiion Brando Veiligheidsmaatregelen bij karwei van bijna miljoen op de plaat - pop op de plaat-popopdep Voorjaarspop Vijf man opgepakt voor taoijtdiefstal Vlooteskader terug Ontboezemingen van Cobi hartprijs Dollens Volos da doodkistje waddenrouw T4; t|UW/KWARTET VRIJDAG 30 MAART 1973 BINNENLAND T5/K7 511 succes Europa-Amerika-congres, deze I t in Amsterdam gehouden, is geen |l rslaand succes geworden. Het had bezinning moeten worden op de oudingen tussen Noord-Amerika Vest-Europa in de toekomst, maar is niet verder gekomen dan de y\. stelling, dat er inderdaad een f tussen deze twee machtsblokken it. Aan een overbrugging van die - if heeft het congres niets kunnen 'keic' bd Cril inb is. is echter zeer twijfelachtig. Wel m<! ii i alle kanten, maar vooral van Tikaanse kant, op aangedrongen 5t te maken met de vorming van r politieke eenheid in Europa. Een de grote moeilijkheden daarbij is dat de gedachte van een vere- 1 Europa geen weerklank vindt bij :e groepen jongeren. Het wantrou- bij deze groepen tegen de EEG w-Avat daarop zou moeten volgen, zal ij ïurlijk alleen maar groeien als it. dat er op bijeenkomsten van 'de litalistische Internationale', zoals in Amsterdam, zo luidkeels wordt •aagd om meer Europese eenheid. in dit opzicht is het grote Euro- ^(Amerika-congres geen succes ge- ar dat hoeft geen ramp te zijn. Als organisatoren er maar uit willen dat men zich voor het creëren nieuwe verhoudingen niet in de ste plaats moet wenden tot de is isen, die de dienst uitmaakten toen oude verhoudingen groeiden. lid: protest tegen de belabberde toc- id van de Noordamerikaanse india- heeft 'Peetvader' Marlon Brando 'eigerd, zich als de beste filmacteur 1972 met een Oscar te laten N*lerscheiden. Bij de uitreiking van e eerbewijzen liet hij zich vertegen- brdigen door een prinses van de ;'ra| ichen, die een boodschap voorlas, irin Brando zijn landgenoten voor- Als we dan niet de hoeder van c (indiaanse) broeders kunnen zijn, n we dan in elk geval óók niet '."freden als hun beul'. woorden mogen dramatisch klin- ze zijn in feite niet veel dramati- er dan de werkelijkheid waarin de ^ianen van de VS anno 1973 leven, de loop der eeuwen beroofd van I land en hur. cultuur, in deze tijd er dan andere Amerikaanse ge enschappen geteisterd door werk- sheid. alcpholisme en zelfmoord, sbl eten ze, in hun reservaten, zien d te komen van inkomens die ver 1 leden het officieel nog aanvaard- ir geachte armoedepeil liggen. c, verspreidster van het sprookje van 5or verdorven roodhuid die pas in zijn ion bent is, wanneer hij rechtschapen vboys naar het leven kan staan, 'ft de Amerikaanse filmindustrie er e™ llig toe bijgedragen, de indiaan vast metselen in zijn positie van paria. juist de beste filmacteur van 2, uitgerekend op hét jaarlijkse nfestijn in Los Angeles, heeft ge- nKl >beerd ietwat bij te dragen tot een sverbetering van de indianen, is ril! lr°m een eenvoudige daad van htvaardigheid. klinkt teleurstellend, maar is het cite niet. Want het gezelschap dat Amsterdam bijeen was, is niet hikt om nieuwe bruggen te bou- tusscn Europa en Amerika. De louding tussen deze twee wordt vergeleken met een huwelijk, dat een fase doormaakt, waarin het meer zo goed gaat tussen beide elieden. Als alles nu maar grondig dt uitgepraat, zal het wel weer een e goed gaan, zo redeneerde onder r de voorzitter van het congres in AI, de Westduitser Walter Hall- tecn knipoogje naar deze becld- ak zou je kunnen zeggen, dat in sterdam niet de huwelijkspartners, r hun grootouders bij elkaar waren imen. Het was "de gevestigde orde', TTglde dienst uitmaakte. Het waren 1 het merendeel politici, die groot geworden bij de oude ideeën en ilen van direct na de oorlog, en itukken uit het bedrijfsleven. Voor- de grote Amerikaanse delegatie, kennelijk veel betekenis toekende de gebeurtenis in Amsterdam, was leze betekenis veel te oud. Zo'n j Ischap doet niet veel meer dan getreden paden bewandelen. Het zich moeten bezinnen op nieuwe loudingen. maar als ze het over de gheid had. ging het alleen maar de NAVO; en als het over lomischc betrekkingen ging. werd lauwelijks kritiek gehoord op de 0 lige economische orde. Denken dat ïek ,p d'e man'er de j°ngere generatie Europa weer kunt interesseren voor transatlantische verbondenheid' gc- ronduit van wereldvreemdheid. ilte congres (nagenoeg geheel bekos door het bedrijfsleven) was bijeen •del Dmcn op initiatief van de Europese reging. Of het congres propaganda lach^eweest voor de Europese eenwor- Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM De slopers zijn als ruimtevaarders verkleed. Hun polyester pakken worden via flexibele buizen constant onder druk gehouden. Ze werken aan de sloop van de 'gifhal', een gebouw aan het Noordzeekanaal, waarin Philips Duphar onkruidverdel gers produceerde totdat een ex plosie daaraan in 1963 een einde maakte en de ruimte bedekte met een laag giftig stof. Het sindsdien vergrendelde gebouw moet nu verdwijnen in verband met de verbreding van het Noordzeeka naal. Veiligheids maatregelen en af voer van het puin hebben de sloop- kosten opgejaagd tot bijna één mil joen. tien keer zoveel als een 'norma le' sloop zou kosten. Ie explosie in '63 haalde nauwelijks de kranten. Philips repte niet over de huidaandoeningen die de opruimers van het stof opdeden. De schoonma kers kregen een financiële vergoe ding Na de schoonmaak werd het gebouw weer een fris verfje gegeven. Pas toen ook de schilders huidaandoe ningen opliepen, besloot Philips dat verder werken in deze ruimte niet meer verantwoord was. In 1965 werd het hele fabrieksterrein met gebou wen voor tien miljoen aan Rijkswater staat overgedaan, een forse prijs om dat ook waterstaat op dat moment op de hoogte was van het bestaan van een 'gifhal'. Een speciale werkgroep bestudeerde de manieren waarop men van de gifti ge rommel af kon komen Door ultra violet licht zou het gif afbreken maar in de praktijk kon men niet de hele hal voldoende in dit licht zetten. Het hele gebouw verwarmen tot twaalf honderd graden celsius was een ande re maar niet praktische manier. Slo pen bleef als enrge mogelijkheid over. Van het buitenland kon worden ge leerd hoe dat moest met speciale veiligheidspakken en andere maatre gelen. Bleef de vraag waar men met het besmette puin moest blijven. In Ame rika. Engeland en Duitsland hadden precies dezelfde explosies ook een aantal gifhallen opgeleverd. In Ameri ka had men het puin gewoon begra ven, in Duitsland ook, maar wel op een eilandje in de Rijn. Drieëndertig jaar mag daar niet in de grond wor den gespit. Rijkswaterstaat verzon het plan een aantal met besmet puin geladen lich ters af te zinken in het IJ-meer. Toen de gemeente Amsterdam en een aan tal Noordhollandse statenleden daar achterkwamen ontstond groot rumoer. Niet ten onrechte werd gevreesd voor besmetting van het IJ-water. Ons dichtbevolkte landje kon het storten van dit soort puin niet verdragen. Tenslotte werd besloten de lichters in een zeewaardig schip te la'den en naar de Atlantische Oceaan te brengen, 360 mijl uit de Spaanse kust. Daar zullen Na het werk spoelen de in een soort ruimtevaartpakken geklede slopers zich tweemaal grondig af. Na het uitkleden volgt dan nog eens een (derde) douche. ze in een diepte van vierduizend me ter verdwijnen. Toestemming woor dit plan werd gekregen van de internatio nale commissie die het afvallozen in open zee controleert krachtens de con ventie van Oslo. Men acht de- lichters door lagen staal en beton voldoende verzegeld. Twee douches Deze week oefenen de slopers nog in hun als balonnen opgeblazen pakken. Die hoge luchtdruk voorkomt bij scheuren van het pak dat stof naar binnen dringt. Na het werk passeren zt twee douches waar de pakken van stof worden ontdaan. Voor alle zeker heid is het ze verboden de pakken bij het uittrekken aan de buitenkant aan te raken. Onder de pakken worden nog eens speciale overalls en onder goed gedragen. Als ze dat uit hebben gaan ze opnieuw onder de douche en wassen ook hun haar. Een dokter controleert daarna telkens hun condi tie. De mannen zullen in twee ploegen van vier elk vier uur aan een stuk werken. Per intercom staan ze in verbinding met elkaar en de leiding van de sloop. De slopers zijn tijdens het werk uitgerust met handsproeiers waarmee het puin constant nat wordt gehouden om stofverspreiding te voor komen. Er wordt zó gewerkt dat geen puin van grote hoogte kan vallen. De sloopkraan is uitgerust met een sproei-installatie om het stof nat '.e houden dat ontstaat bij het laden in de lichters, die in een speciaal gegra ven haven naast de hal afmeren. Het sproeiwater wordt in een speciaal aan gelegde goot rondom het gebouw op gevangen. gefilterd en gecontroleerd voordat het op het Noordzeekanaal wordt geloosd. Ook de afvoer van de douches is op deze filterinstallatie aangesloten. Het werkterrein is zo met afrasteringen van de omgeving afgezonderd dat de toegang alleen mo gelijk is via sluis- en douche-ruimten. De slopers, vrijwilligers, krijgen voor het karwei dat acht weken zal duren een extra beloning die loopt in de honderden guldens per week. Ze moe ten daarvoor maar vier uur werken vooral om praktische redenen: een sjekkie draaien is er binnen een po lyester pak niet bij, je kunt niets eten of drinken. De mensen zijn voor dit werk niet extra verzekerd. Volgens directeur L. Korting van het sloopbedrijf hebben besprekingen aangetoond dat de voor zorgsmaatregelen zo goed zijn dat de sociale verzekering het werk niet meer als gevaarlijk bestempelt. Speci ale verzekeringen werden daardoor volgens de aannemer overbodig. Deze week mogen zijn mannen nog oefenen. Volgende week is het 'me- nes'. Dan zal er in Amsterdam voor het eerst zéér, zéér voorzichtig wor den gesloopt Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM De assistent-artsen in Amsterdam hebben gisteren een uur lang actie gevoerd tegen hun 'bijzonder zware werkomstan digheden'. De demonstratie die de specialisten-in-spe met nadruk geen staking wensten te noemen, speelde zich af in vier Amster damse ziekenhuizen. door willem-jan martin Een uiterst gemêleerd gezelschap alles bij elkaar, de dames en heren die hun jongste langspeelplaten stevig onder de arm geklemd dit keer in de rij staan voor de 'recensie-desk van Trouw/Kwartet, teneinde hun produkt van een gekwalificeerd oordeel te laten voorzien. Dat oordeel komt dan in zijn algemeenheid neer op iets dergelijks als 'een weinig schokkende .en voorjaarsselectie'. Meer in het bijzonder ziet een en ander er als volgt uit. Allereerst DEREK THE DOMINOS IN CONCERT (RSO Records Stereo 2671 101), een live-registratie van ongeveer hetzelfde gezelschap dat ons destijds verblijdde met het schitterende dubbel-album Layla (and other assorted lovesongs). Ongeveer, want zoals bekend liet gast-gitarist Duane Allman ongeveer twee jaar geleden bij een motorongeluk het leven. Bij deze opnamen, die werden gemaakt in de Fillmore East te New York, valt het accent derhalve nog meer op de activiteiten vanEric Clapton, het andere gitaarwonder. En Clapton draait, ook vocaal prima evenals de ritme-sectie die bestaat uit Carl Radle (bas) en Jim Gordon (drums). Minder te spreken ben ik over de verrichtingen van Bobby Whitlock, die de diverse toetseninstrumenten op bepaald niet bijster inventieve wijze bewerkt en die bovendien nogal eens scheef gaat als hij meent vocale assistentie te moeten verlenen. Maar toch valt dat in het behoorlijk swingende geheel eigenlijk minder op doordat de aandacht van begin tot eind gevangen wordt gehouden door het verbijsterende gitaarwerk van Eric Clapton. Misschien hadden sommige nummers iets korter gekund, in een stuk als het Let It Rain, dat maar liefst zeventien minuten in beslag neemt, zit bijvoorbeeld veel overbodigs. Maar al met al ben ik dik tevreden. Evenals over THE BEE GEES, die op hun LIFE IN A TIN CAN (RSO Records Super 2394 102) weer precies zo bezig zijn, zoals zij alleen dat kunnen: gigantische bombast- toestanden met veel geëcho, een bende violen en het karakteristieke hinnik-geluid van Robbin Gibb, maar alles juist zonder die pretentie, die soortgelijke probeersels zo onverteerbaar maakt. Al zijn ook op deze plaat de nummers lang niet zo sterk als vroeger (een greep: Massachusetts, Holiday, New York Mining Disaster 1941, In The Summer Of His Years, en zo zou ik nog wel even door kunnen gaan), dingen als I Don't Wanna Be The One, My Life Has Been A Song en Living In Chicago gaan met ruim gemak door merg en been (vocral die Robin, oei). Dan IKE TINA TURNER, het dynamische echtpaar, met Let Me Touch Your Mind (United Artists UAS 29423). Soul natuurlijk, maar dit keer van een nogal ongelijke kwaliteit. Opvallend is het aantal stoplappen, muziek die zo even, zonder noemenswaardige inspanning, uit de mouw wordt geschud (Annie Had A Baby, Eraly One Morning, Don't Believe Her). Hier en daar kan ook zelfs regelrechte shitmuziek Roy Harper worden geregistreerd: Tina's kompositie Popcorn wordt door een blubberachtige producing, die kennelijk voor de kookpot moet doorgaan waarin de maiskorrels tot de vermelde substantie verwerkt worden, volkomen in de vernieling geholpen. Maar de Turnertjes zouden de Turnertjes niet wezen als er niet ook weer een portie soul van wereldklasse opgenomen zou zijn, hartverscheurend (Let Me Touch Your Mind, Help Him) of onweerstaanbaar swingend (I Had A Notion, Up On The Roof), zodat over de hele linie genomen toch weer een redelijk verteerbare elpee uit de bus rolde. Op de ritmische syncopen van hel soulwezen is ook de elpee The World Is A Ghetto (United Artists UAS 29 400 1) van War, de voormalige begeleiders van Eric Burdon, gebaseerd, al klinkt deze muziek iets authentieker dan het aangepaste spul van de familie Turner. War musiceert vrij vrij aanstekelijk, maar ze moeten het wel kernachtig houden: een thematisch geval als City Country City heeft te weinig te bieden om de aandacht gedurende zijn volle lengte vast te houden, terwijl ook op de tweede kant wel eens meer 'gefreewheeld' wordt dan strikt noodzakelijk is. De elpee zakt daardoor een beetje in elkaar, en dat is toch eigenlijk niet nodig. Vervolgens zowaar een tweede solo elpee van ex-Creedence slaggitarist Tom Fogerty, die de mysterieuze naam Excalibur (Fantasy F 9413) draagt. Een nieuwe verzameling rampspoed. Sinds zijn eerste wisten we reeds dat Fogerty op eigen kracht niks klaarmaakt dan een zoodje onbehouwen hakwerk, en de verwachting was dan ook dat minimale verkoopcijfers de jongeheer wel zouden ontmoedigen zijn eigen weg binnen het popwezen nog verder te beproeven. Dat is dus niet gebeurd, en het enige wat ik na beluistering van deze langspeelplaat kan zeggen is dan ook dat ik dat jammer vindt. Tot besluit het troubadourswezen. Waarin om te beginnen Jim Croce met Life And Times. Vriendelijke, maar weinig opzienbare folk-buziek. Veel meer valt er niet van te zeggen. Af en toe wordt het tempo opgevoerd, voor de variatie vermoedelijk, maar dc kabbelende akoestiek blijft toch leuker. Verder Rita Coolidge. Prima stem, maar wat een suffig repertoire, dat zeurt maar door, nergens een uitschieter, een opleving of hoe noem je dat zo gauw. Uitgerekend een imitatie (van Peggy Lee in het aloude Fever) is het enig verrassende aan deze elpee The Lady's Not For Sale. En dan uiteindelijk Roy Harper. Ik heb deze gast in het Concertgebouw nog eens een gitaar zien stuk slaan, toen dat ding hem niet geheel zinde. De heer Harper zal het mij dan ook zeker niet kwalijk nemen dat ik datzelfde heb gedaan met zijn elpee, Lifemask. In een brief aan minister Van Veen (onderwijs en wetenschappen) herin nert de afdeling Amsterdam van de landelijke vereniging van assistent-ge neeskundigen eraan, dat zij er steeds herhaaldelijk op heeft aangedrongen met spoed een regeling te treffen voor de arbeidsomstandigheden van artsen in opleiding tot specialist. Vol gens de vereniging zou 36 procent van de assistent-artsen meer dan 65 uur per week werken. Al in 1971 werd door de minister beloofd een werk- °roep samen te stellen. Later werd hem aan die belofte herinnerd maar stappen werden niet ondernomen, al dus de landelijke vereniging. Door deze situatie was de vereniging 'he laas genoodzaakt' de demonstratieve actie tegen het uitblijven van maatre gelen ten uitvoere te brengen. De actie gisteren is gevoerd in het VU- ziekenhuis, het Wilhelmina gasthuis, het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis en het St. Lucasziekenhuis. Een woorvoerdpr van de Nationale Ziekenhuisraad (NZR) zei gistermor gen dat de actie niet nodig is daar er al serieus overleg wordt gepleegd tus sen de NZR en de landelijke vereni ging van artsen in dienstverband. Overigens heeft de voorzitter van de Koninklijke Nederlandse maatschappij tot bevordering van de geneeskunde gezegd dat zijn organisatie volledig achter het protest van de assistent geneeskundigen staat. ARNHEM In Arnhem zijn vijf mannen aangehouden verdacht van drie inbraken bij de N.V. Van Heug- ten in Amersfoort. Zij maakten er in totaal 317 dozen met tap'jttegels buit met een waarde van 80.000 galden Vier mannen werden donderdag aan gehouden terwijl ze h mg wren een partij tegels uit eenkelder in Arnhem in twee vrachtwagens te la.len. Kor; erop volgde de arrestatie van de vijf de man. Slechts een deei van dc totale buit is achterhaald. De arrestanten zijn: de 58-jarige J. P. uit Arnhem in de onderwereld bekend als Haarlemse Joep-, de 32- jarige H. de G. ook uit Arnhem en drie inwoners van Utrecht; de 36- jarige J. de O, de 26-jarige G. van E. en de 20-jarige L. C. De politie kwam in deze zaak tot een oplossing doordat in Arnhem tapijtte gels ver beneden de prijs aan dp man werden gebracht. DEN HELDER Gistermiddag is h.in. 'Zeven Provinciën' teruggekeerd in de haven van Den Helder. Na een reis van zeven weken samen met de h.m. Holland en de h.m. Amsterdam naar Engeland de Azoren, de Bermu da-eilanden en de Verenigde Staten. 'Jij hebt allemaal tan die ideeën die zo -acommercieel zijn', kreeg Cobi Schreijer enige tiid geleden te horen van Hans Keilerman, di recteur var de, naar zijn eigen woorden, 'swingende platenmaat schappij' Negram in Heemstede. Cobi. hartstochtelijk de zogenaam de kleinkunst toegedaan en zelden zonder een gitaar te signaleren, had zich tot de maatschappij ge wend met het voorstel een lang speelplaat aan de emancipatie (van dc Vrouw natuurlijk) te rcijden. Directeur Keilerman, wel swingend maar niet gek. liet weten er geen brood in te zien Dat klonk Cobi bekend in de oren: hij had ook al zoiets gezegd, toen zij een paar laar eerder met het a-commerciële idee kwam aanzetten grotendeels uitgestorven 'straatroepen' op de olaat vast te leggen. Ga maar naar Bovema, zei Keilerman toen. Bove- ma wilde wel, maar alleen met Johnny Jordaan en Tante Leen als roepers. En dat wilde Cobi Schreij er weer niet, want op die manier De Nederlandse Hartstichting heeft een persprijs ingesteld voor die journalist die of dat blad dat door zijn publikaties het best mee helpt bij de bestrijding van hart en vaakziekten. Die eerste prijs van drieduizend gulden is gewon nen door een redactieteam van het ook door heren veelgelezen dames weekblad Margriet, dat in septem ber en oktober 1971 een serie arti kelen publiceerde onder de titel 'honderdtwintig per dag' het dagelijkse aantal mensen bij wie in ons land een hartinfarct wordt geconstateerd. Namens haar blad heeft hoofdredactrice Hannie van der Horst de prijs aangepakt. Zo had 'm maar heel even in handen, want ze gaf de drieduizend gulden direct weer terug aan de stichting met het verzoek het geld te beste den aan de operatie van een Indo nesisch hartpatiëntje R Omdat de Holland-Amerika Lijn in de honderd jaar van zijn bestaan zoveel goeds voor de haven van New York heeft gedaan staat althans in een proclamatie van do staat New York wordt het eeuwfeest niet alleen in Holland, maar ook in Amerika gevierd. Gouverneur Nelson Rockefeller van New York heeft daartoe de twaalfde april uitgeroepen tot de 'Dag van de Holland-Amerika Lijn'. Onder al dat goeds rekent de gou verneur niet alleen de tweehon derd miljoen ton lading die de HAL in die eeuw naar New York heeft vervoerd, maar ook de vele honderdduizenden toeristen, zaken mensen en emigranten. zou de door haar beoogde authen ticiteit mooi naar de knoppen gaan. Haar principiële stellingname werd beloond, niet door Bovema. maar door Negram, die haar wel eerst een blauwtje had laten lo pen, maar bij nader inzien toch met haar in zee wilde. Die emanci patie mocht Keilerman dan (nog) niet zien zitten, hij voegde er aan toe dat die 'straatroepen' nu ivel zouden kunnen. En zo kon er nog geen week geleden een klein feestje icorden gevierd in een bruin café bij de Noordermarkt in Amsterdam ter gelegenheid van de verschijning van de langspeelplaat 'Wie maakt me los!' Cobi liet zich door Hans kussen en zich 'Kobus' noemen; de vogels zongen en buiten scheen de zon. Maar onder een glaasje sherry liet Cobi die middag wel weten dat die emancipatieplaat nog steeds in haar brein rondtolt. Het moet een plaat worden met proza, poëzie en cabaret die aan de voortsschrijden- de emancipatie een wezenlijke bij drage levert, want 'alleen maar cabaret om de leuke woordspelin gen is wel aardig, maar er moet iets meer bij.' Zolang ze het zonder plaat moet stellen, reist Cobi Schreijer met een emancipatieprogramma het land door. Vanavond en op 5 en 6 april komt ze er mee in de Waag- taveerne aan het Spaarne in Haar lem. Ze noemt het 'een ontboeze mend programma over, met. door, tegen en van de vrouw', dat ze presenteert onder de titel: 'En als vrouxo zeg je dan.Intussen houdt ze nauwlettend de verkoop cijfers van haar plaat in de gaten. Als die gunstig uitvallen, raakt misschien zelfs Hans Keilerman nog geëmancipeerd. Het is maar de vraag of mét het verdwijnen van de Barend Servet show (waarvan gisteravond de laat ste aflevering te zien was) ook Barends standaarduitdrukkingen 'peu nerveu' en de verwonderde uitroep 'pollens' in onbruik zullen raken. Volgens de KRO-gids komt pollens zelfs officieel in de volgen de editie van de Dikke Van Dale te staan. Studio is er trouwens ook achtergekomen, dat pollens hele maal geen uitvinding is van Ba rend, zijn makers of welke Servet figuur dan ook. De kreet staat al jaren op een flipperkast in de Amsterdamse kunstenaarssociëteit De Kring en daar komt toevallig Servet-veroorzaker Willem R. Schippers nogal eens. Een van de paradeoaardies van de Amsterdamse Hortus Botanicus, de agave coccinea. is gisteren ook in de prijzen gevallen. De agave, die het 'certificaat voor cultuur' ver wierf, hoorde lot de inzendingen van de gezamenlijke horti botanici in het land op de Floriade. Een internationale jury heeft daar het (goed-)keurend oog over laten gaan en gisteren werden de priizen dan in het paleis op de Dam uitgereikt. Amsterdams burgemees ter Samkalden was er die moest de prijzen uitdelen de koningin, maar de agave zelf niet. Daar is deze exotische plant iets te fors voor: zijn bladeren zijn drie meter lang en vijftig tot zestig centime ter breed en verder weegt de ko los. Europa's grootste, zo'n driedui zend kilo. Wie deze naar schatting tachtigjarige agave van dichtbij wil zien. moet er dus voor naar de hoofstedelijke Hortus aan de Plan tage Middenlaan. Een naamloze zeehond ligt in zijn rijkelijk met bloemen gevulde doodkistje op de beurs Hobby '73' model voor al zijn mede-zeehonden die onder andere dor het mas satoerisme op de Wadden zijn omgekomen (zie ook 'wadden- rouw). Op de derde beurs voor vrijetijds besteding 'Hobby '73 (die tot en met zondag in de Haagse Houtrust- hallen) heft de landelijks vereni ging tot behoud van de Waddenzee uit Harlingen een morbide stand ingericht. In een vertrek dat een rouwkamertje voorstelt is een zee hond opgebaard in een kistje afge biesd met kant. Cees Zwaard uit Rijswijk, lid van de vereniging, zegt dat er voor het eerst zo agressief aan de weg wordt getimmerd. 'We zijn vooral tegen het massatoerisme in het Waddengebied. Dat moeten de mensen maar eens goed in hun oren knopen. Het is niet alleen die akelige vervuiling, maar het zijn ook de mensen die de rust van de dieren verstoren.' Volgens de vere niging is uit een telling gebleken dat er nog zeshonderd zeehonden op de Wadden leven. Vier jiar geleden waren dat er nog 1475. Er zijn al boze reacties van bezoe kers geweest over de stand waar- mee de vereniging leden probeert te winnen. 'Naar de Wadden mo gen we ook al niet meer', zeiden ze. Cees Zwaard vindt dat men bij een bezoek aan het natuurgebied vee! milieubewuster te werk moet gaan. De auto moet bijvoorbeeld thuisgelaten worden. Teksten cp de zwarte schotten: 'Blijf met je poten van de Wadden af, ook u dus' en 'Trouwens die Wadlopers kunnen beter aan de vierdaagse meedoen, dan krijgen ze aan 't eind nog een medaille ook.' 'Simpkinsü!'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 7