'We mikken op de
zwijgende meerderheid'
Bijbel per maand-club
Waarom zou
uw draagbare tv
óók 'n Philips
moeten zijn
Omdat
dit top-apparaat
nu nog maar
525.- kost.
I
Ruim 500 priesters
in Tsjechoslowakije
mogen niet werken
PHILIPS
Ds. M. P van Dijk confessioneel geref. beraad):
Trouw
K wartet
Bockcnetalage
vandaag
Beroepings-
werk
Ontmoetingsdag Vuur
en Jezus-beweging
Belgische bisschoppen,
zondebesef slijt uit
Turks fruit geraaj
in pastorietuin
TROUW/KWARTET VRIJDAG 30 MAART 1973
KERK/BINNENLAND
ADVERTENTIE
door A. J. Klei
Een poos terug hadden we in de
krant het bericht dat het confessio
neel gereformeerd beraad een stich
ting wilde gaan vormen. Daarna kre
gen we het verzoek of we wilden
meedelen dat er op een nog nader te
bepalen datum en plaats een besloten
vergadering gehouden zou worden,
maar het kwam ons voor dat we de
lezers maar bitter weinig zouden dienen
met een dergelijk gegeven. Verder
kwam er geen nieuws meer. Vandaar
mijn eerste vraag:
Is het confessioneel gereformeerd be
raad nu al een stichting?
Ds. M. P. van Dijk: De zaak is op een
juridisch oortje na gevild.
Waarom koos men voor de stichtings
vorm?
We bestaan nu zo'n jaar of drie, vier,
en we waren eigenlijk niet meer dan
een soort van los-vast comité. Een
vereniging wilden we niet worden,
dan loop je grote kans een groep te
vormen en dat wensen we niet te
zijn. Toch was het wel nodig dat wij
om zo te zeggen in organisatorisch
opzicht wat steviger in elkaar zouden
zitten. En zo kwam de stichtingsvorm
in zicht. Van belang is dat we behalve
een bestuur ook een commissie van
toezicht hebben, die tegelijk fungeert
als commissie van advies.
Wat is het voordeel daarvan?
Dat je op een breder front overlegt
en dat je op deze manier meer con
tact hebt met wat ze noemen de
achterban. We willen bij ons .verk
namelijk ook betrekken mensen die
goed thuis zijn in het politieke en
maatschappelijke leven. We beogen
niet alleen voorlichting op kerkelijk
gebied, maar ook op politiek en maat
schappelijk terrein.
Het gaat dus niet louter om domi
nees?
Vooral] niet!
Kunt u een paar namen noemen?
We hebben een aantal personen op
het oog, maar ik zeg nog niet wie.
Hoe staat het doel van uw stichting
in de statuten omschreven?
Het gaat ons om het verdiepen en
bewaren van het gereformeerd belij
den in zijn actualiteit in betrekking
tot het brede terrein des levens, in
zonderheid het kerkelijk terrein
Zo ongeveer staat het geformuleerd,
ik citeer uit het hoofd.
In het persbericht stond destijds iets
over het bewaren van de identiteit
van de gereformeerde kerken. Zijn die
woorden verdwenen? En waarom?
We waren met die omschrijving niet
zo gelukkig, ik geloof niet dat je
eerste streven moet zijn de handha
ving van de identiteit van je eigen
kerk.
Bent u het misschien eens met de
verontruste dominee Van den Brink,
die uitriep dat de gereformeerde ker-
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
N.V. De Christelijke Pers
Dagelijks bestuur: B. Bol. Den
Haag; dr. E. Bleumink. Paters-
wolde; mr. G. C. van Dam.
Nootdorp; W. A Fibbe. Rot
terdam; J Lanser, Utrecht;
drs. J W. de Pous. Den Haag:
J Smallenbroek. Wassenaar.
Overige leden van het alge
meen bestuur: K. Abma. Am-
sterdam; H. A. de Boer. IJmui-
den; Th. Brouwer, Assen; mr.
dr. J. Donner, Den Haag. J.
van Eibergen, Schaarsbergen;
mr. K. van Houten, Wagenin-
gen; ds. C. I. Hylkema, Bilt-
hoven; Jac. Huijsen, Delft;
mevrouw M. C. E. Klooster-
man-Fortgens. Voorschoten:
mevrouw J. G. Kraayeveld-
Wouters, Heerhugowaard;
prof. dr. G. N. Lammens,
Naarden; ds. F. H. Lands
man. Den Haag; H. de Mooij.
Rijnsburg; H. Ottevanger, Bui
tenpost; mr. dr. J. Ozinga.
Lunteren; dr. A. Veerman.
Rijswijk (Z.H.); H. H. Wem-
mers. Den Haag; drs R. Zijl
stra. Oosterland (Zld.).
Directie:
Ing. O. Postma,
F. Diemer.
Hoofdredactie:
Drs. J. Tamminga.
Hoofdkantoor N.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276-280,
A'dam. Postbus 859.
Telefoon 020 - 22 03 83.
Postgiro: 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69 73 60 768). Gem.giro
X 500.
'We mikken op de zwij
gende meerderheid in
onze kerken', zegt de
Nunspeetse emeritus
dominee M. P. van Dijk,
als ik hem aanschiet
met de vraag hoe het
staat met de plannen
van het confessioneel
gereformeerd beraad,
waarvan hij een der op
richters is. Ik kan moei
lijk aannemen dat de
'confessionele beraders'
met de armen over el
kaar de gang van zaken
in de gereformeerde
kerken gadeslaan, maar
terwijl de georganiseer
de verontrusten voor
ieders oog hun gelede
ren hechter aaneenslui
ten, hoor je niets van of
over het confessioneel
beraad.
Ds. M. P. van Dijk
ken begraven zijn In de bossen van bereiken?
Lunteren?
Daar ben ik het beslist niet mee eens.
Ik vind nog heel veel goede dingen m
de gereformeerde kerken. Je mag on-
ze kerken niet identificeren met de
bpvattingen van bepaalde theologen.
Als u me vraagt waarom er in de.
statuten niet met zoveel woorden over
de gereformeerde kerken gesproken
wordt, kan ik antwoorden dat wij ons
werk niet als beëindigd zouden wensen
te beschouwen wanneer het ooit zou
komen £ot een fiisie met de hervorm
de kerk. Begrijp me goed. ik ben niet
tegen een fusie als zodanig, er is
theoretisch heel goed een fusie denk
baar waarbij men 'n belijdende, evan
gelische kerk als uitkomst krijgt.
Maar ik ben tegen een fusie die niet
meer is dan een optelsom van richtin
gen.
Met welke middelen wilt u uw loei
De stichting confessioneel gerefor
meerd beraad denkt in hoofdzaak aan
Eublikaties die het grondvlak van de
erk bereiken. We willen in populair
gestelde geschriften, en niet via strikt
theologische verhandelingen de rijk
dom laten zien van de gereformeerde
belijdenis voor heel het leven, ook
het leven van nu. Verder denken we
aan vergaderingen en conferenties.
Niet aan afzonderlijke kerkdiensten,
zoals de verontrusten?
Nee. daaraan niet. We zijn toch wel
bang dat je langs die weg tot groeps
vorming komt. Overigens kan ik b<\st
begrijpen en ook wel billijken dat
men in bepaalde gevallen tot het.
beleggen van eigen kerkdiensten en
dergelijke overgaat. En als je nu
meent dat ergens het houden van
dergelijke diensten op z'n minst be
grijpelijk is, dan hoeven wij daarnaast
Dc reductie behoudt zich het recht voor ons
ter opname In deze rubriek ontvangen me
ningsuitingen \erkort weer te geven. BIJ
publlkatle wordt met de naam van de Inzen
der ondertekend. Brieven kunnen worden
gestuurd aan het secretariaat hoofdredactie
Trouw/Kwartet, postbus X59. Amsterdam.
Breuk
Naar aanleiding van uw hoofdartikel
van zaterdag 24 maart, wil ik u er
graag óp attent maken, dat het een
ondemocratische zaak is wanneer een
minderheid (Partij van de Arbeid.
Democraten '66 en de Politieke Partij
adicalen) haar partijprogramma als
uitgangspunt blijven nemen voor
een te vormen meerderheiskabinet.
Want hier komt het uiteindelijk op
neer. (Gedogen en medeverantwoorde
lijkheid dragen). Tegen een regering
met PvdA. enz. geen bezwaren, maar
dan volgens de regels van de demo
cratie. Hoewel ik geen aanhanger ben
van de CHU. wil ik dit toch wel even
recht zetten.
Waddinween
A. Lafeher
ste indianen die nog niet het slachtof
fer zijn geworden van het Amerikaan
se gezonde verstand, de even snel als
dc winsten stijgende misdadigheid
binnen de Amerikaanse samenleving,
de steeds massalere verslaving aan
drugs en drank zijn symptomen die
de meeste Nederlanders er terecht
van weerhouden zich door middel van
een hersenspoeling door de Ameri
kaanse luchtspiegeling te laten mislei
den.
Amsterdam
O. F. Dobber
Identiteit
In het artikel over verontrusten viel
nv.j het gebruik van de term 'identi
teit van de gereformeerde kerken' op.
Nu is het voor mij altijd al de vraag
geweest, wat zoiets betekent. Eigen
lijk vind ik het volkomen onbelang
rijk. Mijns inziens is het beter Jezus
te volgen met Zijn identiteit als voor
beeld en daarom pure liefde (zonder
er iets voor terug te willen hebben»
uit te stralen door jezelf te geven,
jezelf weg te cijferen in relatie tot
anderen en door eerlijk te zijn, niet
omdat je gereformeerd bent. maar
omdat je christen wilt zijn met als
enige belijdenis het vaste geloof in
Tezus Christus!
liaarn
K. v. d. Spek
Overstappen
Breuk (2)
U schrijft (commentaar Tr/Kw 24
maart) dat de CH-Tweede Kamerfrak-
tie zich volledig bewust zal zijn ge
weest, dat door haar afwijzing van
een kabinet Den Uyl de goede ver
standhouding met de KVP en de AR
op het spel zou komen te staan. Ik
vraag mij af. waarom toch? De CH-
fraktie ging niet uit haar eigen weg,
maar volgde consequent de weg die
de drie chr. dem. frakties tevoren
hadden ingeslagen, gemeenschappe
lijk. Zij brengt haar chr. dem. vrien
den niet in moeilijkheden. Die ver
oorzaken deze zelf, door zich van het
gemeenschappelijk standpunt los te
maken.
Amersfoort
H. AI. Martens
Gezond verstand
Het gezonde verstand zoals de heer A.
O. Smith dit in Amerika in overwe
gende mate signaleert, wekt bij mij
associaties op aan het 'gesunde Volks-
empfinden' dat onder Hitler in Duits
land tot zulk een vernietigende uitwer
king is gekomen.
De ellende en de door de Amerikanen
in Zuid-Oost-Azië geschapen puinho
pen. de wanhoopskreten van zovele
verdoemde minderheden in Amerika
(die de heer Smith blijkbaar niet wil
horen), de wanhoopskreet van de laat-
In de tv-uitzending van de PPR van 2
maart hebben de ARP-leden Lanser
en Verkuyl gemeend de lading van de
PPR te moeten dekken. Dat zijn dan
de mannen van weieer, van de tijd
van 'In ons isolemeenl ligt onze
kracht'. Laten ze nu maar overstapppn
en ook deel van die lading gaan
uitmaken Zo niet, dan ga ik uit de
ARP.
Sliedrecht
A. Baars Azn.
toch niet nóg eens een afzonderlijke
kerkdienst te organiseren? Je kunt
het 't beste zo zeggen: we werken niet
samen met de vereniging van veront
rusten, maar we werken ook niet
tegenover de verontrusten. We wer
ken naóst elkaar.
Anders gezegd: u wenst een zekere
afstand te bewaren?
Het confessioneel beraad is niet altijd
ingenomen met de manier waarop bij
de verontrusten de dingen gezegd en
benaderd worden. Zo'n uitdrukking
als: de gereformeerde kerken zijn be
graven. néé, die neem ik niet graag
voor mijn rekening. Ik ben van oor
deel dat de georganiseerde verontrus
ten zich op die manier vervreemden
van de zwijgende meerderheid in
onze kerken. En dat terwijl het naar
mijn gevoel met die zwijgende meer
derheid wel goed zit. Wij mikken
juist déérop.
Wat vindt u van de aangekondigde
dag van verootmoediging?
Dat verootmoediging altijd goed is,
maar dat je met verootmoediging de
zaak niet oplost. En er liggen in de
gereformeerde kerken zakelijke ge
schillen.
Vond u ook de synodale uitspraak in
de kwestle-Kuitert onduidelijk of dub
belzinnig?
Die uitspraak was naar mijn overtui
ging ondubbelzinnig en wees duide
lijk het standpunt van professor
Kuitert af. De moeilijkheid ligt niet
in de synodale uitspraak zelf, maar in
het feit dat hij niet gehandhaafd
wordt en niet gehonoreerd door de
betrokkenen. Dót is het punt en daar
moeten we op inspringen Kan ik
hieraan nog wat toevoegen?
Natuurlijk.
Tk wou nog zeggen dat we niet eng
hartig willen zijn. We kunnen wel
leren van vreemde inbreng, het neo-
marxisme bijvoorbeeld, maar ander
zijds laat het gereformeerd belijden
nog steeds een eigen geluid horen,
namelijk dat van de prediking van
het koningschap van Christus over
heel het leven. Het horizontalisme is
niet nodig, het is in die prediking
verdisconteerd. Wat dit betreft heb ik
behalve van Kuyper ook veel geleerd
van Van Ruler.
Is er binnen afzienbare tijd van de
kant van de stichting iets in het
publiek tc verwachten?
Op zaterdag 2 juni een openbare bij
eenkomst in de Nieuwe Oosterkerk in
Rotterdam met als spreker professor
Runia uit Kampen over de vraag:
heeft het gereformeerd belijden in
onze tijd nog zin? Met die vraag
zijn we bezig.
Paulli Andersen: HANDBOEK VOOR
HET WEVEN OP GROTE EN KLEI
NE GETOUWEN' (oorspr. titel 'Ram-
mevoev - Skaftevoev'. Ned. bewerking
Bodil Blokker-Veggerby en M. Bouma-
Knottenbelt. Uitgeverij Ploegsma,
Amsterdam. 286 pagina's, prijs 27.50.
Paulli Andersen heeft in Denemarken
een goede naam waar het om klassiek,
degelijk weefwerk gaat. In dit 'weef-
boek' worden haar kennis en erva
ring, vergezeld van een 230-tal duide
lijke foto's en tekeningen, ten dienste
gesteld van a.s. en meer ervaren weef
sters (en wevers), die grondig geïn
formeerd willen zijn.
Tot in finesses wordt onderricht gege
ven in het traditionele weven en alles
wat daarmee samenhangt, zoals weef
getouwen. ht opzetten, berekeningen,
ontwerpen, enz. enz. Het werk is niet
bepaald aangepast aan onze moderne
tijd. Wat menb.v. onder het hoofdstuk
'vrije technieken' tegenkomt (o.m. en
kele weefsels uit het noorden waar
blijkbaar niet altijd een goed Neder
lands woord voor te vinden was
krabba. rölla' en. vestfold is wel
heel iets anders dan wat wij onder
'vrij' werk verstaan.
De 20 bladzijden, gewijd aan 'wat
moet men doen als kunnen veel
weefprobleempjes oplossen. Hel ge-
brik van het boek wordt zeker vereen
voudigd door hetuitgebreide regis!'t,
waarin tevens veel vaktermen worden
verklaard. Zoner meer een uitstekend
boek voor wie zich grondig op het
klassieke weven wil toeleggen.
R.D.S.
JPHILIPSI
Toe aan uw tweede TV Voor in de boot of in de
caravan? Om iedereen thuis het zijne te geven?
Of misschien om de lieve vrede te bewaren?
Philips maakt een perfekte draagbare t.v., die tegen
een stootje kan (geheel getransistoriseerd).Die er
bovendien hedendaags uitziet. Leverbaar zowel met
palissander motief als in witte uitvoering.
Een sterke meenemer van Philips.
Nieuwe prijs 525.-.
WENEN (Kathpress) In Tsjechoslowakije zijn nog steeds ruim
vijfhonderd priesters, die hun ambt niet mogen uitoefenen. Dit on
danks het feit, dat zestienhonderd van de bijna vijfduizend pa
rochies in het land geen priester hebben. Aldus blijkt uit een uit
voerige statistiek over de r.k. kerk in Tsjechoslowakije in het tijd
schrift 'Miteinander', een uitgave van het Canisiuswerk in Wenen.
BESTAAN EN LEVEN
Mag een mens zijn geboortedag
vloeken? Job deed dat en er j
altijd mensen zijn die menen
redenen te hebben. In sommigjj
vindelijke, kringen wordt het
al gauw 'moeten'. Zonder enige 1
nig wordt Jobs gedrag voorbf
gemaakt. Hij geldt als een 'doors
mens van wie we in dit opzichj
veel kunnen leren. Sluit hierbij|
die vraag uit den belijdenisfon
'of ge u zelf voor God misha
Moet een mens, om daar te 1
waar het de bedoeling is, ii
bepaald opzicht een afschuw va
gen bestaan hebben? Dat is iet
ders dan 'eigen leven'. Een menj
zo beheerst worden door machte
hem van buiten en van binnen
vloeden in kwade zin, dat
moment dat hij zich de erbarm
heid van zijn leven bewust word
dat leven verwerpelijk gaat
Maar dat is wat anders dan
bestaan zelf ('u zelf', zegt het
haalde formulier) verwerpelijk t
ten. Mijn bestaan is, om zo te ze
een soort gegeven grondslag
mijn leven. Ik moet dat bestaan
'verwisselen met de manier van
die ik er op na houd. Ik kan oj
bepaald moment misschien het
scheid niet meer zien, ik kan
onderscheiding dan niet meer ra
maar is dat juist niet het bevrijt
van het evangelie, dat mijn bes
eens gegeven en sindsdien bewp
door de Heer geaccepteerd is? F
mijn Teven', mijn realisering l
mijn bestaan, niet wat ik ervan m?
Dat moet mij vergeven worden, \<j(
er niet mee ondergaan. Ik hebjj
eens één van die zogenaamd do
leide christenen horen zeggen,
'hij' (want het spreken over zie 1
in de derde persoon hoort erbij)
loren moet willen gaan'. Voor
besef is dat een geheel onbij
uitdrukking. Kierkegaard zei. dat
altijd gelijk had en ik ongelijk, j
flat is heel wat anders. Dat is r.
lijk geweldig troostend. Want
gelijk is het behoud van mijn be n
en wil betekenen de vernieuwing
mijn leven.
i
1 I
NED. HERV. KERK ld
Beroepen: te Ophemert: S. iL
zaayer, kand. te Utrecht; te Niss^
P. J. van Ligten, kand. te Utrect
Ouderkerk aan den AnjStüL
van Schuylenburg te Steènwijke)
>nT
Onder de priesters, die hun ambt niet
mogen uitoefenen, bevinden zich drie
bisschoppen, namelijk Otcenasek. Ma-
tousek en Hlad. In het aartsbisdom
Praag is het priestertekort het
grootst. Van de 835 parochies daar
hebben er 533 geen priester. Het
aantal theologiestudenten bedraagt
thans 561. Van staatswege is een nu
merus clausus ingevoerd.
Het aantal vrouwelijke religieuzen in
Tsjechoslowakije bedraagt 7.247. Voor
zover zij niet werken in instellingen
voor krankzinnigen of gehandicapten,
zijn de zusters samengetrokken in
tehuizen voor ouden van dagen of in
'concentratiekloosters'. Activiteiten op
parochieel gebied, zoals godsdienston-
ASSEN In Rellevup te Assen zal
zaterdag 7 april een Vuurdag gehou
den worden onder het motto 'De
uitdaging van de Jesuspeople'. EO-
n^edewerker Hans Cornelder zal er
sji.-eken. Daarnaast zal een lid van de
Jezus-beweging, Jan Dikkers, stude
rend in Groningen, samen met andere
jongeren van zijn groep aanwezig zijn
om in getuigenis en gesprek van hun
ervaringen te vertellen. Men wil de
nadruk leggen op een open en vreug
devolle ontmoeting. De Vuurdag
duurt van 10 tot 5 uur.
derricht. die de zusters in de Dubcek-
periode mochten verrichten, zijn weer
ten strengste verboden.
In Polen hebben de r.k. bisschoppen
een beroep op de regering gedaan, de
problemen van de kerk 'realistisch te
benaderen' en de bouw van meer ker
ken toe te staan. De bouw van nieuwe
kerken is al lang een wrijfpunt tussen
kerk en overheid in Polen. In 1972
gaven de autoriteiten toestemming
voor de bouw van zeventien kerken
en negen kapellen. Volgens het Pool
se episcopaat zijn er zeshonderd nieu
we kerken nodig.
BRUSSEL In een herderlijk schrij
ven, dat handelt over de bekering,
stellen de Belgische bisschoppen vast.
dat het zondebesef langzamerhand
verloren gaat. 'Al te vaak', aldus de
herderlijke brief, 'wordt zonde herleid
tot een verouderd begrip, een erfenis
uit de duistere eeuwen der onwetend
heid of als een vergissing van iemand,
die in een onbesuisde bui de wetten
van de sociale orde heeft doorbroken'.
Hiertegenover stellen de Belgische bis
schoppen het christelijk zondebesef.
Zonde noemen zij 'uiteindelijk een
persoonlijk en vrijwillig neen zeggen
tegen God en zijn liefde'.
Aangenomen: de ben. tot ziekei
pred. Sophiaziekenhuis te Zwoll
Stoof te Veldhoven. yi
Bedankt: voor Wierden H. Bjfl
kamp te Hardlnxveld. J
Afscheid van Ede A Noordej
ber te Utrecht
Intrede te Rijswijk (ZH) C I|
meester uit Vreeland
Bevestiging te Hattem (pastorale!
zorging De Hezenberg): A. M.J
Hellendoorn uit 's Gravenhagef
Middelburg (scriba P.K.V. Zeell
Th Rinkema uit Middelburg.
Emeritaat verleend om gezondheij
denen aan H. J. Voors te Vught.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Wagenborgen: J. Gi
velt te Oppenhuizen.
Afscheid van Ezinge:
em.; van Appelscha:
ber. te Boechout (België;
sendam: T. de Boer.
ten.
Intrede te Zuidhorn: W. Jeroen:
Silvolde; te Haren (Gr.); drs. K.
uit Oostwold (Old.); te Oldenzas
Oranje, kand. uit Amsterdam.
Emeritaat verleend aan D. Vii
Groningen-West en aan D. de B(
Boksum.
CHR. GEREF. KERKEN
Bedankt: voor Assen: J.
tc Kampen.
Afscheid van Nijmegen:
ber. te Kerkwerve.
GEREF. GEMEENTEN L
Aangenomen naar Norwich (Can.j
M. den Boer te P;<Ulc-k rk. i
Bedankt voor Rotterdam-West:
Gier te 's Gravcnhage-Centrum. S
EVANG. LUTHERSE KERK
Ordening tot pred. te Stadskanaal
C Donga, p'-op. uit Amsterdam.
VRIJE EVANG. GEMEENTEN
Afscheid van Wemeldinge: G
Bruggen, wegens em.
J. de
W. J.
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM Zij zijn blij met hun bijbel.
Eindelijk konden zij hem kopen ver beneden de
kostprijs. Iemand hielp hen via de bijbel per
maand-club.
Deze zinnetjes, achtmaal onderbroken door por
tretten van mensen uit alle werelddelen, blikvan
ger op de folder van deze splinternieuwe club.
geeft er exact de bedoeling van weer. Gisteren is
die club. erevoorzitter prins Bernhard, in het
Bijbelhuis door de oud-ondervoorzitter van het
Nederlands Bijbelgenootschap, ds. J. R. Wolfens-
berger officieel opgericht.
De achtergrond ervan is deze. Zo snel neemt de
vraag naar bijbels in de wereld toe, dat deze de
bijbelgenootschappen boven het hoofd dreigt te
groeien. Minimaal, zo werd eind verleden jaar op
de wereldconferentie in Addis Abeba afgesproken,
zal het aantal bijbeluitgaven elk jaar met vijftien
procent moeten stijgen. In 1945 was de wereld
verspreiding 20 miljoen, nu is die het tienvoudige
per jaar. Dat betekent dus jaarlijks voorlopig 30
tot 40 miljoen bijbels meer dan elk jaar daarvoor.
En dit bij toenemende vertaal-, produktie- en
verspreidingskosten.
Vijf gulden
De club vraagt van zijn leden per maand vijf
gulden of meer: het gemiddelde bedrag dat op een
bijbel moet worden toegelegd om hem voor Iedere
koper betaalbaar te maken. Als regel geldt daarbij
het gemiddelde loon van een dag werken. Een
raad van adviseurs bepaalt welke bijbeluitgaven
telkens gesteund zullen worden. Meer dan veertig
mensen uit het kerkelijke en maatschappelijke
leven traden tot die raad toe. Een kleine werk
groep van vier man bereidt steeds de keuze voor.
Elke maand Lrijgen de deelnemers een brief.
Hierin wordt verteld waar 'hun' bijbel deze
maand naartoe gaat (eerste project nieuwe testa
menten in het Bari voor vluchtelingen in Sudan)
en hoe het er met de ledenstand voorstaat; wordt
hun een pagina van de betreffende bijbeluitgave
getoond en meer van dat soort zaken.
Alles om de betrokkenheid zo groot mogelijk te
doen zijn. In februari maakte de club 'n proefpe
riode door. Een klein adressenbestand werd aan
geschreven. De reacties waren goed. er zijn al
rond 1500 leden. Aan hen wordt weer gevraagd
namen te noemen van mensen die ook lid zouden
willen worden. Daar gaan dar weer brieven naar
uit. Dit sneeuwbalsysteem blijkt goed te voldoen
en lijkt een snelle aanwas van leden in het
vooruitzicht te stellen.
Adoptiegedachte en continuïteit in de fondsenwer
ving zijn de hoofdelementen waar de bijbelclub
op mikt. Voorzitter van de werkgroep, die de raad
van adviseurs bijstaat is dr. D. Bakker, conrector
van het Hendrik Kraemerinslituut te Oegstgeest.
Leden zijn dr. S. E. Hof, studentenpastor te Delft,
mevrouw L. Dijkshoorn-Kromkamp te Zoetermeer
en mevrouw E. E. R. Stern Dooyeweerd te
Amsterdam. Bij de installatie was een aantal
clubleden van het eerste uur aanwezig.
BUSSUM Er zijn geen naaktsc
voor de film Turks Fruit opgeni
in de tuin van de r.k. parochie va
Sc. Vituskerk in Bussum. Dit
beweerd in een televisie-uitzer
van de Rooms Katholieke Partij
derland, maar het werd bij nat
krachtig ontkend door een woord
der van filmproducent Rob Hoi
Ook pastoor J. van der Veen va
Vituskerk in Bussum zei dat er
sprake was geweest van opname
naaktscènes, laat staan 'met warmi
stemming van de plaatselijke
lijkheid', zoals een ochtendblad
ren schreef.
De pastoors bevestigen wél dat e
kele korte, niet-erotische scènes v
gemaakt, namelijk voor het in de
voorkomende tuinfeest. Dat was
beurd met hun toestemming. Pa
Klueck zei namens zijn mede-a
dragers dat zij geen aanleiding
den gezien om medewerking te w
ren aan een Nederlandse film 'di(
stuk leven en literatuur van dez<
weergeeft, waarmee met name
jeugd wordt geconfronteerd'. D(
tor had geen oordeel over de film
Inmiddels heeft het RKPN-kan
Beukers aangekondigd vragen tl
len stellen aan minister Engels
val CRM eraan zou medewerkei
Turks fruit een exportartikel zou
den.