Veel positieve reacties op idee kinderjournaal dagpecept Een valk voor 'n koningin Studieopdracht voor schrijversduo Baby's door Catherine Gaskin (ai TROUW/KWARTET DINSDAG 27 MAART 1973 BINNENLAND/RADIO-TV nr. Van onze radio- en tv-redactie ,.f j MARY PERKINS <SA ALWÊSS Wfié? r%L<» 0£>OC6££USl«2£ j KANJT UIT <OMT. DAM xu>jüe>jv;sMié4cHje.o UTRECHT Het nieuws, dat een voorbereidende studie wordt gemaakt voor een kinderjournaal op de televisie, heeft zoveel posi- jij tieve reacties opgeleverd, dat het enthousiasme van het schrijvers echtpaar Wim Spekking en Anny Matti, dat belast is met het on derzoek met de dag groeit. 'Een tv-joumaal voor kinderen is een wereldprimeur', vertelt Wim. 'In geen enkel land bestaat zoiets, zelfs niet in Amerika'. De reacties zijn afkomstig van school hoofden, van wie een nu al plannen maakt om elke ochtend tien minuten te besteden aan het kinderjournaal als het er komt. Verder zijn er ou ders, die het een fijn idee vinden. Sommigen beloven zelfs te proteste ren als het niet doorkomt Zelf zullen ze het journaal ook bekijken. Anny en Wim verwachten dat dat ook het geval zal zijn met veel bejaarden. Ze kunnen het gewone journaal vaak niet meer volgen, terwijl ze van een speciaal journaal voor bejaarden niet willen weten omdat ze zich dan aan de kant gezet voelen. Bij de vele belangstellenden heeft zich ook het Duitse blad 'Höm und Sehn' gevoegd, zodat ook over de grenzen de aan- g dacht is getrokken. Spontaan heeft de 1 school voor de journalistiek het eigen projekt voor een kinderkrant aangebo- f den, de universiteit van Utrecht heeft *-■ medewerking toegezegd en dat heeft ook de schrijfster van kinderboeken Gertie Evenhuis gedaan. Nooit goed genoeg 'Zoiets bewijst dat het leeft. Wat we vooral ook zo verheugend vinden is, dat Nederland veel om zijn kinderen geeft. Men vindt, dat wat voor hen wordt gedaan nooit goed genoeg kan zijn', merkt Anny op. Zij en haar man zijn geen onbekenden met de wereld van het kind. Samen hebben ze een stapel kinderboeken geschreven, waar zeer binnenkort een 25e exemplaar bij komt. Daar zijn boeken bij over ontwikkelingslanden zoals 'Rik en Re- sie in het ontwikkelingsland' en 'Rik en Resie en het blaffende water', waarin de ervaringen van drie jaar verblijf in Nieuw-Guinea zijn geboek staafd. Maar er is ook een hele serie over kabouter Snuffeltje met aller- charmantste tekeningen. Verder schreven zij jeugddetectives, maar ook romans voor volwassenen zoals 'Brood in de spiegel', dat even- Anny en Wim Spekking achter de stabel boeken, die in de loop van de jaren van hen werden uitgegeven. Met de sjtndie-opdracht voor een kinderjournaal voor televisie wordt hun werkterrein \Jprgroot. eens over een ontwikkelingsland gaat Soms schrijven zij onder het pseudo niem Wian Maspe, afkortingen van de beide voor- en achternamen. Daar naast geeft Wim godsdienstles op ma vo-scholen ('het fijnste vak, dat je tegenwoordig kunt geven omdatde jeugd er zoveel interesse voor heeft') en studeert Anny sociologie aan de. Utrechtse universiteit. In het gezellige huis in de Utrechtse nieuwe wijk Tuindorp-oost de wam den gestoffeerd met boeken staat in de benedenkamer een groot bureau en boven staat er ook een. Als beiden aan hetzelfde boek schrijven ('we ma ken een schema en wie zin heeft vult in') is er direct contact mogelijk via I de intercom. In deze eendracht is ook met de gedachten gespeeld, dat het wel leuk zou zijn als er een kinderjournaal zou komen. Dat resulteerde in een brief aan minister Engels van erm, waarbij Er worden steeds meer Turkse baby's in ons land geboren, maar het ene na het andere Turkse echtpaar staat de kinderen af aan een pleeggezin. En dat is blijkens een reportage in AVRO's Tele vizier voor veel peuters ook al geen hemel op aarde. De kin dersterfte is in Turkije zeer hoog en dat lijkt voor een belangrijk deel het gevolg te zijn van een erbarmelijk ge brek aan kennis bij de moeders, die niet geleerd hebben hoe ze hun klein tjes moeten verzorgen. Er zullen wel weer een aantal commissies in het le ven worden geroepen om voor de ge volgen allerlei lapmiddelen te beden ken. Hoe intens de mens zich kan hechten aan zijn omgeving en zelfs in staat is doffe ellende te idealiseren, kwam boeiend tot uitdrukking in de gefilm de emoties die worden gemaakt door de sloop van panden in de Amster damse Nieuwmarktbuurt. Schrijnend werd ook het contrast zichtbaar tus sen de mensen die het slopen als een lijfelijke pijn ondergaan en de man nen die met het in elkaar rammen van de huizen hun brood verdienen. In de eerste ronde van Wie van de Drie? hadden Herman Emmink en Al- bert Mol de rollen omgekeerd. Het is voor herhaling vatbaar, want het leid de tot vermeerdering van het aantal spitsvondigheden. Wie weet hoe at- tractief het spelletje kan worden door de panelleden om beurten in de pre sentatie te laten functioneren- De eersteling van een nieuwe serie geeft meestal een redelijke indruk van hetgeen men verder aan spelkwalitei- ten, intrige en spanning mag verwach- - ten. Als dat ook op gaat voor Cannon met de zwaarlijvige William Conrad in de titelrol, dan zal de serie het moe ten verliezen van een aantal lopende vervolgverhalen in dit genre. Er werd j in de eerste aflevering te duidelijk geacteerd met verouderde middelen. Het KRO-programma, bestaande uit j drie korte reportages vertoonde wet- nig samenhang. De bedoeling is ook j niet duideliik. Over de Rothschilds kan je interessantere dingen laten zien j dan wat nu gepresenteerd werd over de baron en zijn wijngaard. De re- portage over het leren lesgeven door muziekstudenten had eveneens niet veel om het lijf. Het sterkste onder- deel was de levensschets van de vorig jaar overleden schilder Aad de Haas, i wiens kruiswegstaties op last van Ro me uit de kerk van Wahlwiller werden verwijderd. "Door kerels", zo vertel de De Haas kort voor zijn dood. 'die in Rome zitten en niet weten dat er mensen wonen. Het zijn allemaal ge vallen'. tevens een blauwdrukje werd gedaan hoe men het zich voorstelde. Een ministerieel antwoord volgde en het resultaat was een studie-opdracht voor het schrijversduo om een onderzoek in te stellen naar de mogelijkheden van een journaal voor kinderen van 6 tot 12 jaar. Daarin moet enerzijds informatie worden gegeven aan het kind en anderzijds moet het een aan zet zijn om het kind belangstelling bij te brengen voor politieke en culturele zaken en wereldproblemen. In maart 1974 moet de studie afgesloten zijn en ,zal er een rapport verschijnen. Over het onderzoek kunnen Anny en Wim vage contouren geven. 'We zijn -van plan bij een groot aantal mensen •informaties in te winnen zoals bij (didactici, kinderpsychologen, onder- hvijsmensen, tv-regisseurs, ouders en [kinderen. In een landelijke enquete [zal aan de kinderen worden gevraagd of er een 'eigen' journaal moet komen ,en wat er dan in moet. [Wim: 'We betrekken er ook de poli tiek bij. De kinderen moeten gaan .denken, de minister is ook van ons. ,Hij heeft ook met de kinderen te .maken. Misschien kunnen kinderen [hem wel interviewen. Voor een kind pinoet een minister net zo belangrijk jworden als het poesje, dat uit de ..gracht wordt gered.' 'Maar spelen, hinkelen en knikkeren moeten ook een plaats krijgen', vult Anny aan. 'Het moet niet loodzwaar worden, maar ook sprankelend en humoritisch. Je mag het kinderjournaal niet verge lijken met het journaal voor volwasse nen. Het zal niets met elkaar gemeen hebben.' BRT (Belgische radio en televisie) warm te krijgen voor de plannen. Niet al het nieuws zal in beide lan den kunnen worden gebracht, maar er zullen vaak dezelfde onderwerpen kunnen worden gebruikt. Volgende maand is daarover een gesprek in Brussel. Als vrouw ziet Anny een typisch vrouwelijk perspectief voor het kin derjournaal. 'Er is nu ook kans meer aandacht te besteden aan het meisje, dan in het journaal voor volwassenen gebeurt met de vrouw. Ik vraag me altijd af als ik al die mannen zie, wat doen de vrouwen dan? Bij de redactie van het kinderjournaal moet een evenredig aantal mannen als vrouwen werken. Tot nu toe is het zo, dat de meisjes en vrouwen een klein rolletje spelen. Maar kinderen zijn allemaal aktief. De meisjes wordt echter een passieve rol opgedragen'. Behalve met het ministerie zijn er ook contacten gelegd met de program maleiding van de NOS, 'waar we als buitenstaanders met open armen wer den ontvangen en ons alle medewer king werd toegezegd.' In hun enthou siasme beseffen Anny en Wim wel, dat de realisering van het journaal voor kinderen extra zendtijd en extra kosten met zich brengt. De zendtijd, die er nu is, is niet toereikend, ter wijl wanneer iedere dag een program maatje van tien minuten wordt ge bracht, dit in een jaar tijd een mil joen gulden kost. Hun stelregel is echter: 'Voor het kind is niets goed genoeg. We leven in de eeuw van het kind. Veel wordt aangepast voor het kind. In nieuwe woonwijken zijn speelplaatsen en rekken en klimbo- men. Er wordt veel voor ze gecre- eerd'. Ze zijn er dan ook beiden stellig van overtuigd, dat er een kinderjournaal komt en vanuit deze -achtergrond wordt de blauwdruk daarvoor ge maakt, waarin de minister en het poesje allebei een plaats krijgen Ook in België Een ander voorbeeld geven ze naar aanleiding van de vakantietijd. In het tv-journaal wordt dan aandacht be steed aan de volle autowegen. Een kind interesseert dat niet zo. Op de camping verstaan Franse, Duitse en Nederlandse kinderen elkaar. Zij mer ken, dat aan hun dochtertje Mirjam (10 jaar). 'Dat is een aanknopings punt om verder te gaan. Als de wereld beter moet worden dan moet dat vanuit het kind gebeuren. Zoals ze in de vakantie spelen zo moet dat vanuit het kind gebeuren. Grenzen zijn voor het kind kunstmatig'. En in dit verband probeert men ook de Tomaten-roomsoep l'/i 1. bouillon 1 kg. soeptomaten 1 kleine ui tijm, rozemarijn peperkorrels 1 prei zout, suiker 45 gr. boter 45 gr. bloem l'/2 dl. koffieroom 1 eidooier geraspte kaas De bouillon samen met een mespunt tijm en rozemarijn en'drie peperkor rels ongeveer een kwartier trekken. Dan de tomaten in stukken snijden en in weinig water samen met de gesnip perde ui en prei aan de kook brengen in ongeveer tien minuten. Deze massa door een zeef wrijven. Roer boter en bloem op een zacht vuurtje tot een witte en gebonden massa. Roer er tel kens een scheut van de warme, gezeef de bouillon bij. Voeg tenslotte de to- matenmassa toe. De eidooier gladroe ren, er de room bij doen en daarna zes eetlepels geraspte, pikante kaas. Nu alles in de pan en onder roeren goed doorwarmen. Niet laten koken, anders schift de boel. Menutip: Tomaten-roomsoep, varkens fricandeau, spinazie, gebakken aard appelen, ijs. 20. Smidje Verholen was juist ge reed met het lezen van het grote artikel, toen de graaf weer binnen kwam. Hij had zich nu gekleed in een deftige smoking en hij droeg een grote kist kostbare sigaren in de hand. 'Steek eens op, Verholen', bood hij gul aan. 'Dit zijn sigaartjes me neer! Mmmmm! Een dróóm!' De smid nam verrast zo'n kostelijke sigaar uit de kist en meneer de graaf voorzag hem van vuur uit een gouden aanste ker, die niet alleen mooi was, maar ook nog werkte. 'Zo, zo vervolgde de oude graaf toen. 'Ik zie het al. Je'hebt het dus gelezen in de krant. Ze kwamen hier om eens te informeren naar de ge ruchten, die er gingen.'Wat voor geruchten?' vroeg smidje Verholen. 'Ach, al die geruchten, die er over mijn familie de ronde doen', ant woordde de graaf. 'Nou ik heb ze toen alles precies verteld, die jongens van de krant. Ze hadden, zo'n knaap met een kiekkast bij zich en die had gedacht, dat-ie rustig plaatjes kon gaan kieken van al mijn kostbaarhe den en schatten. Maar daar stond-ie toch naast, hoor. Hij heeft genoegen moeten nemen met een conterfeitsel- tje van mijn markante gelaat en van het buitenaanzicht van het kasteel. Meer kreeg-ie niet van me gedaan. Ik heb ze duidelijk verteld, dat ik geen kijkspul maak van mijn bezittingen. Stel je voor, dat ik maar toestond, dat iedereen ging staan gapen naar mijn bezit. In de antiekwinkels, de goud smederijen en de musea is genoeg moois te zien. Daarvoor hoeven ze hier niet te komen. Zeg nou zelf. 'Ach, dat is maar hoe je het opvat', antwoordde de smid. 'Ik wil daar zelf liever niet over oordelen. Enerzijds begrijp ik héél goed, dat u hier ni rijs dagelijks gestoord wil worden do mui nieuwsgierige mensen, maar and< zijds begrijp ik toch óók wel, dat 1 va iets héél moois zit in de gedachpr eens een kijkje te kunnen nemen een oud kasteel, dat al eeuwenlang dezelfde wijze door een en dezelf familie wordt bewoond.' 'Haha. 1 lachte de graaf vriendelijk. 'Dat viijnds. ik een diplomatiek antwoord van Verholen. Daar drinken we een portL. op. Ik zal Adriaan even bellen, ha.die slimme Verholen geeft b de partijen een beetje gelijk! Ou sluwe vos!' De krasse edelman gi te naar de bel en drukte er op. Tw maal weerklonk een verwijderd ger kei. 'Dat betekent port', legde hij i Toen keek hij de smid aan en geheimzinnig: 'Ik heb een verrassii leüjl voor je Verholen. Jij mag mijn sch; er ten zien!' dert Ti gr ormir. (wik Radio vandaag - 63 Ik maakte nooit een afspraak om naar de kerk te gaan. We lieten het zoals het was. Soms was Gavin er, en soms niet. Als hij er was zat ik in de koorbanken en dan speelde hij voor me. legde me van alles uit en over reedde me nu en dan een van die eenvoudige gezangen te zingen die ik uit het hoofd kende. 'Hier, kun je deze noten lezen? Probeer het!' Ik probeerde vaker dan ik eigenlijk wil de. en de muziek was soms te moei lijk voor me. Maar ik genoot ervan. Ik kon weggaan als ik dat wilde, zelfs zonder afscheid te nemen. Maar er werd hierdoor wel iets toegevoegd aan de gedachten, die ik 's avonds koesterde in mijn torenkamer. Het was niet zozeer Gavin zelf, maar pas sages uit de muziek die hij speelde en de gevoelens die die muziek wekte, vriendelijk als df bries, en dan weer verscheurend als de donder. Soms, als de zomerstorm door de vallei raasde en de rijpende gerst omlaag dwong dacht ik aan Gavins muziek, en soms voelde ik die muziek in me, als ik slaperig zat te waken bij het eerste geluid van de vogels in de dageraad. Boven alles uit, door alle dingen heen die ik die zomer op Cluain zag en beleefde, was er het beeld en de aanwezigheid van Callum Sinclair. Meer afwezig dan aanwezig. Hij ont week me, zelfs na de dag waarop hij me de vlucht van de valk had laten zien en had gezegd, dat ik met hem mee mocht om Giorsal te zien jagen. Ik was het, die hem vanuit Cluain moest opzoeken, en dikwijls dacht ik dat hij niet erg blij was me te zien; beleefd genoeg maar niet bepaald aan moedigend. Dikswijls vond ik zijn huis geheel verlaten; ik kon nooit een ontmoeting arrangeren. Ik moest al tijd maar gokken, en het geluk was niet dikwijls met me. Het was geen trots die me tegenhield; ik begon te geloven dat ik waarschijnlijk geen lucht keek en knikto en naar de stal liep. 'We zullen niet teveel regen krijgen, dus zul je niet nat worden. En de wind is niet te hard. Je kunt met ons meerijden als je wilt'. Ik deed geen pogingen de blijdschap trots bezat waar het Callum Sinclair 1 uit mijn stem te houden. Ik zou nooit betrof maar eerder het feit dat hij goed kunnen liegen tegen Callum. altijd precies scheen aan te voelen 'Ja.gréóg. Is de wind van belang?' wanneer ik op het punt stond hem te Hij haalde zijn schouders op. 'Ik ver- vragen me te ontmoeten, zelfs met me onderstel van niet. Maar ik word een te gaan rijden, en dan zag hij op een beetje zenuwachtig als er harde wind of andere manier altijd kans me de staat, Zelfs na al die tijd kan ik soms pas af te snijden zodat de woorden op nauwelijks geloven dat Giorsal naar mijn lippen bevroren. Het was bijna, me terugkeert. Als er een sterke wind alsof hij me probeerde te beletten de staat heeft ze misschien geen zin banden van trots te verbreken, alsof terug te keren en er tegenin te wor- hij me de vernedering van een weige- ifitelen; misschien krijgt ze de lust om ring wilde besparen. Ik ontmoette fyem .maar door te vliegen en zich op de soms bij de stokerij, en bij die gele-' wind te laten gaan. Een vrij wezen genheden sprak hij tegen me alsof ik een vreemdelinge was, steeds beleefd, en zichtbaar niet geïnteresseerd. Ik vroeg me af of hij wist dat het me pijn deed. Dat wezen leek onverenigbaar met de man, die er soms in toestemde dat ik met hem meereed. Soms kwam de wrange gedachte in me op, dat ik op zijn hond leek, al blij wanneer hij als zij... familie van de adelaar. Wie kan met zekerheid zeggen dat ze al- •tijd zal terugkeren op mijn hand- (.schoen?' p'Het is de hand die haar voedt'. pGiorsal kan zichzelf voeden. En hou- den wij altijd van de hand die ons '/Nee''Niet altijd'. ZHij nam genoeg voedsel mee, op deze - -■-"ij 6cllut6 UCUOtl UlCt, UMt alleen maar in mijn richting keek. Jiange tochten, voor ons beiden. Eens Alc aan tinn/t leaehit. Ie nn 7 Als een hond wachtte ik op hem, op een knikje, een gebaar, een woord. Soms kon ik bijna niet geloven dat ik het zelf was, ik, Kirsty, die zich zo gedroeg, zonder trots, zonder zelfbe wustzijn, en zelfs zonder schaamte. Ik was heel wat gemakkelijker getemd dan zijn valk, en misschien waardeer de hij me daarom des te minder. Hij had me die lange tochten beloofd, toen hij erin toestemde dat ik de valk mocht zien jagen. Er waren die te zeldzame ochtenden, dat ik bij zijn huis verscheen en Callum naar de [•volgde ik hem zó ver over de heide- velden dat ik onmogelijk op tijd te- jrug kon zijn voor de lunch. Het kon ,.me niet schelen. Ik zou alles riskeren wat mijn grootvader mocht zeggen voor de trotse vreugde van naast Callum te zitten op de vochtige dop- hei, de ruwe hompen brood te eten, de kaas en de appels en de fles bier .te delen die hij in zijn weitas droeg. Die ochtend waren we afgestegen om het belangrijkste moment van Gior- i sals bestaan gade te slaan. We hadden „Callums setter, Douglas, roerloos in de hei zien staan en op grote hoogte daarboven, de valk 'staan wachten', zoals Callum het noemde. Een stap voorwaarts van Callum, de ruisende vleugelslag, een kreet 'Hoeoe.hoe- oe!' Giorsal koos niet de prooi die zich vlak onder haar bevond, noch de jongste of zwakste. De leider van het koppel was haar prooi. Ze wes een bliksemende blauwzwarte wolk door de hemel; een kort ogenblok zagen we haar ondersteboven met haar dodelij ke klauwen uitgestrekt; ze joeg om de vogel heen en flitste erboven; haar klauw sloeg uit en vermorzelde de ruggegraat van het sneeuwhoen. Een wolk veren stoof uiteen in de lucht, het hoen tuimelde omlaag. Callum hield de hond terug met een kort bevel. 'Het is Giorsals prooi', zei hij. 'Ik gebruik Douglas niet vaak om te apporteren. Allen maar om de prooi uit zijn beschutting te jagen'. Giorsals jacht maakte me erg opge wonden, maar aangeboren voorzichtig heid zette me aan het denken. 'Zijn we hier niet op Ballochtorra's land?' Hij keek nauwelijks naar me. 'Natuur lijk is dit Ballochtorra's land, als dat er iets toe doet. Waar ben je bang voor, jachtopzieners? Zie je een ge weer? Zie je mij een sneeuwhoen mee naar huis nemen voor de avondmaal tijd? Het is Giorsals jacht, zij grijpt haar prooi en eet hem op. Geen jachtopziener ter wereld kan een vo gel ervan weerhouden zijn natuurlijke prooi te grijpen. Het mag Gavin Campbells land zijn, maar hij bezit Giorsal niet'. (Wordt vervolgd) HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S) Dag met een gaatje. (8.00 Nws; 8.11 Radiojournaal.) 8.50 Morgenwijding. 9.00 (S) Klass.muz. (9.35 Waterst.) 10.00 (S) V.d. kleuter. 10.10 Arbeidsvitaminen. (11.00 Nws: 11.03 Radiojournaal.) 11.30 (S) Rondom twaalf - een uur allerlei voor iedereen, met de groenteman; Paris vous parle en om 11-85 Beur8ber. Overheldsvoorl.: 12.30 Uitz. v.d. landb. AVRO: 12.40 (S) Knipperlicht: wekelijks radioverkeersmag. 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal. 13.21 (S) Mimosa: po pulair klass. en mod. kamermuz. 13.48 (S) Omroep Ork.: klass.muz. EO: 14.00 Het woord der waarheid: theologie naar de Heilige Schrift. 14.15 (S) Kamermuz. 14.25 (S) V. d. vrouw. 14.45 Bescherming van roof- vogols, gesprek. 14.55 Boekbespreking. 15.05 (S) Licht en uitzicht: gevar. progr. 16.00 Nws. 18.03 Klankbord: act., inf .en comm. 16.10 (S) V.d. kinderen. 16.30( S) Jeugdtoer. AVRO: 17.00 (S) Mobiel - een beweeglijk pro^r. voor beweeglijke mensen. 17.55 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. 18.21 Moet de aarde wijken v.d. hemel:, klankbeeld. 18.45 (S) De Johan Willem Friso Kapel. 19.10 (S) Jeugd en ritme: licht muz.progr. v.d. jeugd* 19.30 Vanavond: muz., vrolijk heid en verstrooiing. 22.30 Nws. 22.40 Radio journaal. 22.50 <S) Vanavond laat: act. progr. met muz. 23.55 Nws. HILVERSUM II KRO: 7.00, Nws. 7.02 Het levende woord. 7.07 (S) Badinerie: klass.muz. 7.30 Nws. 7.41 Echo. 7.50 (S) Badinerie: klass.muz. 8.24 Overweging. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. v, d. vrouw. 8.45 Moeders wil is wet. 10.00 Schoolradio. 10.10 (S) Aubade: klass.muz. (10.30 Nws.) 11.00 V.d. zieken. 11.30 Bejaar- denprogr. 11.54 Ber. Vastenaktie. 11.55 Med. 12.00 (S) Van twaalf tot twee: gevar.-progr. (12.22 WIJ van het land; 12.28 Med. t.b.v. land- en tuinb.; 12,30 Nws; 12.41 Echo; 13.00 Raden maar.) 14.00 Schoolradio. 14.30 (S) Interlokaal op dinsdag: licht muz.progr. (15.30 Nws.) 17.00 Overheldsvoorl.: nws uit de Ned. Antillen. 17.10 V.d. kleuters. 17.30 Nws. 17.32 Echo. 18.00 (S) Licht ork. met zangsol. 18.19 Ultz. van de V.P.D. 18.30 Nws. 18.41 Echo. 18.50 Progr. voorbeschouwing. 19.00 (S) Zin in muz.: amateurs geven de toon aan. 19.30 Stil 'ns even: meditatie. NOS: 19.50 Den Haag vandaag. KRO: 20.00 Nws. 20.05 (S) Kerkorgelconc.: klass.muz. 20.45 Babel-varie: veertiendaags (cultureel) radiogram. 22.30 (S) Folk songs. 22.50 Overweging. 23.00 Echo. 23.30 (S) Binnenkijken: letterkundig progr. 23.55 Nws. HILVERSUM III VARA: 7.00 Nws. 7.02 Dag dinsdag. Ir Nws. 8.02 Onderweg. 9.00 Nws. 9.03 Plaat zich v.d. pep. (10.00 Nws) 11.00 Nws. 11.03 li., opvallend vrolijke gevar. visite. (12 cnt Nws.) 13.00 Nws. 13.03 De Eddy Bed <nm Show. (14.00 Nws.) 15.00 Nws. 15.03 Dr draai. 16.00 Nws. 16.03 Mix. (17 )pcl Nws.) r. NOS: 18.00 Nws. 18.02 Joost de Draajlnte Show. VARA: 19.00 Nws. 19.02 Popsmi 'ekp 20.00 Nws. 20.02 Poprekonstruktie. 21 Nws. 21.02 Jazz and Blues. 22.00 Nws. 22 inet De Eddy Becker Show. 22.55 Med. 23 Nws. 23.02 Wachten op middernacht. 24. 1 Nws. 00.02 Tom Blom. 00.55 Nws. i BELGIE 324 m (Nederlands) 12.00 Nws, med. en SOS-ber. 12.08 Llcl»n muz.progr. 12.50 Buitenl. persoverz. 13. n Nws, act.. weerber. en toneelageniat z Aansl.: lichte muz. 13.55 Beursber. 14 Nws. 14.03 Schoolradio. (15.00 Nws.) 16 l Nws en beursber. 16.10 Licht muz 17.00 Nws en med, 17.10 Voor luisteraars. 17.55 Weegschaal. 18.00 Nws. 18.05 V.d. soldaten. Paardesportber. 18.30 Wegwijs wezen. Sport. 18.55 Taalwenken. 18.57 Gramm.nn ,,a. 19.00 Nws en act. 19.30 Intermezzo. 15 1SdI Vakbondskron. 19.45 Licht muz. progr. Jeugddiscotheek. 21.00 Spllnternws. Nws. 22.05 Licht muz.pogr. 23.00 Nws. Platen. 23.40 Nws. "oPJ2i d TV vandaag NEDERLAND I NOT NOS 10.45-11.35 School-tv 14.00-14.50 School-tv NOS 18.45 Ti-ta-tovenaar 18.55 Journaal VARA 19.05 Volgende patiënt, tv-serie 19.30 Koning Klant 20.00 Journaal 20.20 Waaldrecht: Dui ken, tv-spel 21.10 Liedjesprogramma rond Gerard Cox 21.20 Adam Smith, 22.40 Uitz. Stichting Socutera 22.55 Journaal TELEAC 23.00 Kijk op Sport, les 10 (herh.) NEDERLAND II NOS 18.45 Ti-ta-tovenaar 18.55 Journaal NCRV 19.05 Dieren Vriend, tv-serie 19.30 Tweekamp, quiz 20.00 Journaal 20.21 Mensen, mensen.men- sen, gesprekken 21.20 Adem Smith, tv-serie 21.50 Fragm. uit stomme films tussen 1894-1912 22.20 Ander nieuws extra 22.40 Den Haag vandaag 22.50 Journaal TELEAC 22.55 Spaans-les 5 DUITSLAND I 10.00 Journaal. 10.05 Journaal van gistera vond. 12.05 Act. progr. 12.50 Intern, perso verz. 13.00 en 16.15 Journaal. 16.20 Amuse- mentsdoc. 17.05 V.d. kinderen. 17.25 Robin Hood, v.d. kinderen. 17.55 Journaal. (Reg. progr.: NDR: 9.30 Sesamstrasse. 18.00 Skandinavisch dagboek. 18.30 Act. 18.45 Zandmannetje. 18.55 Nordschau-Mag. 19.26 Gestern gelesen. tv-serie. 19.30 Progr. overz. WDR: 8.20. 12.15 Schooltv. 9.30 Se. samstrasse. 18.00 Nws uit Noordrijn- Westfa- len. 18.10 Filmrep. 18.40 Hier und Heute. 19.15 V.d. kinderen. 19.25 Gestern gelesen, tv-serle.) 20.00 Journaal en weerber. 20.15 Treffpunkte. 21.00 Vogelfrel, tv-film. 22.25 U' itl DUITSLAND II 17.30 Journaal en weerber. 17.35 voor oudere kijkers. 17.55 Liefdadlgheldio roep. 18 05 Muz. en interviews. 18.36 Sh» progr. 19.10 Arpad, der Zigeuner, tv-fil ,r5< 19.45 Journaal, act. en weerber. 20.15 progr. Aansl.: Journaal. 21.00 Jason Kl< tv-serie. 21.50 Cultureel progr. 22.35 Joi naai, comm. en weerber. 22.50 Schorbi stomme film uit 1921. DUITSLAND III NDR 8.20—12.20 cn 16.00—17.00 School-t.v. 18.00-18.30 Sesamstrasse. 19.00 Produktlcir f techniken. 19.30 Ausbildung der Ausblldr fii( tv-ciirsus. 20.00 Journaal pn wporhar 20 U11 kind 8.20, ren. 18.00 Sesamstrasse. 18.30 Doe. ultz. Zandmannetje. 19.05 Progr. voor Griel werknemers. 19.15 Unl-Audlmax. 19.45 Re nws. 19.55 Comm. 20.00 Journaal en ber. 20.15 TV-serle over sociologie. Doc. film. 21.45 Act. progr. cursus. BELGIE (Frans) logle. 22.05 le Tzigane, tv-serie. 19.30 Waalse act. 19. l0P Weerber. 19.45 Journaal. 20.15 Nouvell inoi aventures de Vidocq, tv-serle. 21.05 A( chil doe.progr. 21.50 Volksliederen. 22.20 naai. BELGIE (Nederlands) 14.00- 16.00 en 17.00 Schooltv. 'no: e. ie.ou i lenerKiariKcu. iv.ua u« P® progr. 19.35 Cultureel nws. 19.40 Med. 19 n Journaal. 20.10 De klolne waarheid, tv-serl p 22.45 Das 21.20 Inf. progr. 22.05 Klass.muz, 22.J Journaal. LV rla, bt n ede: N «noi »ogl JO« H blL

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 6