Bij na half mil j oen boek j es in 'gewoon' Nederlands m i Gijsen en de reformatie Waar het evangelie naar Matheusverschenen Trouw K wartet uw probleem ook het onze Bcroepiiigs- werk TROUW/KWARTET DINSDAG 27 MAART 1973 KERK/BINNENLAND T2/1 Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Hoe groot de behoefte aan een bijbelvertaling in "gewoon" Nederlands al jarenlang is, illustreert een eenvoudig cij fer. De serie "hedendaags Nederlands", waarmee het Nederlands Bijbelgenootschap twaalf jaar geleden begon heeft nu een oplaag be reikt, die aardig naar het half miljoen begint te lopen. Het nieuwste, pas verschenen deeltje, is 'Waar', het evangelie naar MatteUs, dat tegelijk met een herdruk van 'Licht', het evangelie naar Johannes, uitkomt. Wat 'Licht' betreft, een ander opvallend feit: de totaal oplaag daar alleen van bedraagt 190.000 exemplaren, waaruit geconcludeerd kan worden dat het evangelie naar Johannes een erg geliefd evangelie is. De vijfde druk geeft een herziening, het betreft hier voornamelijk een aan tal verbeteringen naar aanleiding van reacties uit de lezerskring. Nu 'Waar' is verschenen zijn in deze serie de vier evangeliën compleet. Verder kwamen eerder uit de Hande- worden? Kan de accountant van een bedrijf de schade berekenen en deze voorleggen aan onze onafhankelijke rechter? Is een schadevergoeding aan bedoeld bedrijf dan mogelijk? Kan men de communistische Arie, die ka meraad Beria zo precies gehoorzaamt om overal chaos te scheppen en die misbruik maakt van de hebzucht en afgunst van een deel der arbeiders, daarvoor laten opdraaien? Laten wij, gewone burgers hopen dat onze rege ring in 's lands belang uitkomst in deze kan geven! Den Haag M. J. Eekman Vakbeweging De redactie behoudt zich het recht voor ons ter opname in deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. Bi) pubiikatlc wordt met de naam van de Inzen der ondertekend. Brieven kunnen worden gestuurd aan het secretariaat hoofdredactie Trouw/Kwartet, postbus X5», Amsterdam. Cruijff Johan Cruijff weigert naar München te komen om alleen maar 'op de tribune te zitten'. Ja: alleen maar, en dan veronderstellen wij dat er dén niets gebeuren kan? Dan zal hij toch zeker (zie de zware bewaking van Ajax!) vermomd moeten komen en gaan, onder zware bewaking in een anoniem hotel moeten slapen enz. 'De mens is een ander een wolf' en een 'gebed dat men deze half-god ook midden tussen het publiek mag spa ren' zal wel niet plaats vinden. Wen sen wij: Cruijff-martelaar? Dan is: 'Zonder hem kan het óók, dat zullen we bewijzen' een beter en ook Hol lands-nuchter antwoord! O Nederland let op uw saeck! (Naschrift van de redactie: Deze brief werd uiteraard geschreven voor de betreffende ontmoeting op woensdaga vond 21 maart) Utrecht drs. M. H. Re vel in Als de heer Ter Heide (oud-voorzitter van het NW) een nieuwe-gezonde- vakbeweging zou opzetten, ben ik een der eersten die lid zou worden. Toch heeft de heer Ter Heide ook een stuk vernieuwing in het vakbondswerk ver zaakt. Met de brokken zitten we nu. Vroeger was ik ook vurig lid van het CMB en ik zeg nog dat de christelijke vakbeweging de beste vakbeweging is bij gebrek aan een beter alternatief. De heer Van der Knaap maakt zich zorgen over de 900.000 jongens en meisjes die straks de maatschappij in zullen moeten. Volgens de heer Groe- nevelt is dit helemaal geen probleem want de W.W. is een verworven recht. Met een W.W. en een bijstands uitkering is de homo ludens zeker. De heer Groenevelt zegt: 'Hoe meer werklozen, hoe sterker de greep van de vakbond op de leden'. Vraagje aan Groenevelt: 'Waarom heeft de vak bond het in een tijd van de welvaart toegelaten dat de inkomensverschillen zo uit elkaar gegaan zijn? Als we iets van gedragswetenschap weten dan zeg gen wel: 'mooi appeltje voor de (vak- bonds) dorst'. Den Haag Voorzit. Ned. Ver. van Gilden i.o. de Werklozen Bel. Bond. Drie godsdiensten (4) Studenten-protest (2) Bij joden en moslims is geen sprake van geloof in Jezus Christus. En al die mensen zouden verloren gaan?! Het verloren gaan is een tijd die wij niet kunnen overzien en daarom eeu wig, maar het is een kleine tijd Gods. God is voor alle mensen gestorven. God wil dat alle mensen zalig worden. Het niet verlorengaan is het heil in Jezus Christus. Joden en moslims gaan dan toch voor eeuwig verloren? Het heil in Jezus Christus werkt ook buiten de schrift door. Het is de bijzondere genade Gods als wij dat heil positief aanvaarden. De Schrift noemt dat uitverkiezing. Maar christe nen, joden en moslims mogen elkan der niet uitsluiten. Rotterdam 2 P. C. van Wijk Drie godsdiensten (slot) Gelovige ouders van vroeg gestorven kinderen alsook zwakzinnige, mogen op grond van Gods verbondsbelofte ZEKER zijn van het behoud van deze kinderen. De kerk der Reformatie heeft dit vast mogen leggen in haar belijdenis. Voor die landen en volke ren die nog in duisternis wandelen, en de eenige Naam Jezus Christus nog niet kennen en aangenomen hebben, wacht het oordeel. Ik ben zo sprak Jezus, de Weg de Waarheid en het Leven. Noordwij k J. Passcbier Staking Maandag 19 maart schreef de heer A. Bernard, Leiden, 'De nood wordt groot, de industrie gaat kapot en het kost ons land vele honderden miljoe nen'. Is dit laatste juist? Op wie kan deze verschrikkelijke schade verhaald De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: Drs. J. Tamminga. Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280. A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.glro X 500. ik nog met een vraag zitten: prof. Firet spreekt een profetie uit over 'de gemiddelde gereformeerde predikant van de toekomst.' Deze zou gaan stem men op de PPR of lid worden van de VPRO. Is dat winst of verlies? Per soonlijk moet ik zeggen: Dat is een groot verlies. Het betekent dat in de toekomst de christelijke, confessionele politiek niet meer op de steun en het gebed van de kerken behoeft te reke nen. En wat te zeggen van hun lidmaat schap van de VPRO? Daar is van alles aanwezig, behalve de eerbied voor koning Jezus en het respect voor het geloof van vele christenen. Elke pro fetie hoe vaag en voorzichtig ook gesteld heeft een bepaalde context. Een belangrijk onderdeel daarvan is de Theologische Faculteit van de VU. Ik wilde, dat ik kon zeggen dat ik in dat opzicht gerust was. Maar het te gendeel is waar. Wat wordt er gedaan om de a.s. predikanten bij te brengen, het woord van dr. Kuijper, de stichter van de VU: er is geen duimbreed van heel het menselijk leven waarvan Christus die aller souverein is, u niet toeroept: Mijn. Delfzijl Drs. H. T. v. Bockhovc. Quiz lingen ('Vaart'), 'de brieven van Jako bus, Petrus, Johannes en Judas ('Hou vast') en de brieven van Paulus aan de Kerk van Filippi en aan Filémon Een gevangene schrijft"). Het ligt in de bedoeling met nog één deeltje de serie te besluiten. Dat zou dan nog de Openbaring worden. Want al is er wel enig verschil tussen 'omgangstaal' zoals die in 'Groot nieuws voor u', het nieuwe testament als paperback uitgevoerd (inmiddels in enkele maanden de 100.000 exem plaren al ruimschoots gepasseeerd), in zekere zin heeft laatstgenoemde verta ling het 'hedendaags Nederlands' ver drongen. In zekere zin, omdat er wel verschil len tussen 'hedendaags Nederlands' en 'omgangstaal Nederlands' zijn (de eer ste put uit de volle rijkdom van de Nederlandse taal, terwijl 'omgang staal' zich van een zo eenvoudig mo gelijk Nederlands bedient, zodat ie dereen ongeacht opleiding de tekst, kan begrijpen). Maar deze verschillen moeten toch te klein worden genoemd om nog naar het volledige nieuwe testament in 'hedendaags Nederlands' te streven. Het belang van de serie moet vooral afgemeten worden aan de uitvoerige toelichting op de bijbelinhoud, die erin wordt aangegeven, door middel van een inleiding op elk bijbelboek en de schrijver, noten onderaan de bladzijden, een vrij uitvoerig alfabe tisch register, alsmede een aantal kaartjes. Daarom is de serie uitste kend te gebruiken voor bijbelstudie, persoonlijk of in bijbelkringen en op verenigingen. En ook, om met toelich tingen aan tafel te lezen. Voorlezing wordt vergemakkelijkt door de perico- penindeling, waarbij het om een korte indringende confrontatie met een bij belgedeelte kan gaan, wat vaak beter blijkt te functioneren, dan het aan tafel lezen van een heel hoofdstuk. "Op de drempel van de nieuwe tijd". Foto en bijschrift uit "Macht", het evangelie naar MatteUs in hedendaags Nederlands. De hierin op genomen foto's willen een illustratief verband leggen tussen de bij beltekst en het leven van nu. Hoe verschillende studenten de verho ging van het collegegeld veroordelen, wil ik in het midden laten. Maar de heer J. A. Nelisse wil toch zeker niet beweren dat de desbetreffende wet op democratische wijze is aangenomen. Formeel zal het dan misschien wel goed zitten maar netjes was 't beslist niet. Het terugdraaien van deze wet moet gezien worden om de democratie een echte kans te geven. Die 1000 gulden zijn slechts voor weinigen een reëel bezwaar. Het gaat ons om de manier waarop. Rotterdam D. Vollenhoven Studenten-protest (3) De heer J. A. Nelisse (Tr/Kw van 21 maart) stelt de zaak van het studen ten-protest wat al te naief: Protesteren is geen zaak van lef maar van maat schappelijk bewustzijn. Waarom zou den hun ouders protesteren? Zijn hun zonen en dochters geen mondige men sen met recht op eigen mening? Als zij dan ook nog protesteren ten be hoeve van ouders die de 1000 gulden zelf moeten betalen, is hun protest des te zinvoller. 500 pet verhoging in een tijd, waarin tot matiging wordt opgeroepen, is toch al te gortig? Rotterdam Joh. van Herk (ouder van een student) Voor Golda Naar aanleiding van de verhoging van de salarissen van ministers en staats secretarissen met 7.4 procent, stellen ondergetekenden voor, om dit extraat je door te sturen naar de Israëlische premier mevrouw Golda Meir. Als zij wéér eens naar de paus gaat kan zij voor dit geld dan een nieuwe hoed kopen. Arnhem G. J. G. Boelens, N. H. Eijkman-Bout. Kabinetsformatie Duidelijk is nu toch wel gebleken dat er bij Den Uyl c.s. geen enkele be reidheid is om echt samen met de confessionele partijen een regering te vormen. Wel meedoen, maar dan vol ledig het regeerbeleld van de rode drie uitvoeren is kiezersbedrog, omdat met behulp van stemmen die zijn uitgebracht een ander program, n.l. het rode, gestalte wordt gegeven. Otterlo D. Minekus Rooie broeders Wat de klok slaat is staking en zo gaat het maar door. En Lanser loopt maar aan de hand van Arie Groene velt Leert het CNV het dan nooit? Gaandeweg gaan de christelijke bonden terug. Het geeft niets meer of wij lid zijn van het CNV of het NVV. Zij doen dezelfde dingen, door alsmaar aan te lopen achter die rooie broe ders, verzaken wij ons christelijk ge loof. Asperen D. V. Steennis. Pastoraat (slot) Dankbaar ben ik voor de toelichting van prof. Firet op zijn eerder in dit blad geciteerde uitspraken. Toch blijf In het land van koning Boudewijn is een vloekverbod afgekomen. Maar in het land waar Berend Boudewijn woont krijgt men voor de eerste let ter van een vloek 10.- zo begreep ik zaterdagavond. Ze toonden allen hun kaartje aan heel Nederland. Een pres teerde het nog om er drie letters van te willen maken. Zou die nog gere kend hebben op een bonusprijs? Wat een spel! Zonder grenzen gewoon. Hoofddorp G. H. dc Hoog Leraren Het rapport over de taak van leraren bij het voortgezet onderwijs spreekt van een hoog percentage te zwaar belaste leraren. Maar, zegt het rap port, er zijn meer overbelaste beroe pen als kantoorpersoneel, metaalarbei ders en werkende vrouwen. Wat voor categorie is deze laatste? Vrouwelijke metaalarbeiders, secretaressen? Of le raressen misschien. Dat zou dan bete kenen dat vrouwelijke leerkrachten heb dubbel zo zwaar hebben. Staat daar ook maar iets over in het rap port? Overigens blijkt dat zwaarbelas te beroepen alle goed betaald worden, zoals de WD wel beweert. Amsterdam Overcompleet R. Lindenburg Met verwondering vraag ik mij af hoe het mogelijk is dat straks zoveel aca demici overcompleet zullen zijn. On danks alle planning en voorlichting! Het is onbegrijpelijk. Dat betekent: nog meer teleurgestelde mensen en kostenverhoging voor de nu arbeiden de generatie. Zou het niet wenselijk zijn om de huidige werknemer (evt. op vrijwillige basis) 3 a 5 jaar eerder te pensioneren? Dan zou er meer plaats komen voor de jongeren en dat zou voor beide partijen een stimulans kunnen zijn. Den Haag Mevr. A. v.d. Berg-Vollenhoven ■Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet in behandeling; worden genomen. Geheimhouding is verzekerd. Vra gen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten in afzonderlijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan post zegels te worden Ingesloten. Adres: redactie Trouw-Kwartet, postbus 948, Rotterdam. Vraag: Betreffende recensies van in de jaren '69 en '71 verschenen boeken in Trouw en de Kwartetbladen. Antwoord: Gaarne willen wij zoeken naar artikelen en recensies, maar dan is het wel nodig enige duidelijke gegevens te hebben over de tijd, waarin dergelijke artikelen werden geplaatst. Liever verwijzen wij onze vragenstellers in dit geval naar het Letterkundig Museuun, Juffrouw Ida- straat 11, Den Haag, waar een vrijwel volledige documentatie omtrent oeu vre en recensies van de meest uiteen lopende schrijvers en dichters aan wezig is. Het is wel gewenst van te voren telefonisch een afspraak te ma ken (070-184815) over het verlangde, dan kan men iets van te voren uitzoe ken en klaarleggen. Zelf kan men de gegevens bekijken, uittreksels maken of laten kopiëren. Vraag: Een gebronsd koperen potje is per ongeluk gepoetst en nu is de bronslaag gedeeltelijk verdwenen. Wat te doen? Antwoord: Uw verfhandelaar heeft een soort verf of lak, waarmee u uw potje opnieuw kunt bronzen. Lukt het de eerste keer niet, dan begint u opnieuw tot u een goed resultaat hebt gekregen. Vraag: Hoe moet ik een koeiehuid en een kangoeroehuid bewaren in een tropisch land? Antwoord: Een eerste eis is dat de huiden goed geprepareerd zijn. Ver volgens moet u ze niet in een kist of hutkoffer bewaren. Zelfs al slaagt u erin de bekende tropische huisgenoot jes uit de kisten te houden, dan is het toch wel noodzakelijk geregeld te luchten en te kloppen. In de regentijd slaat alles spoedig schimmelig uit, dus extra luchten. Het beste is de huiden te gebruiken als wandversiering, waarbij terdege gecontroleerd dient te worden of er kans is dat kakkerlak ken, mieren, motten en wat erger is schorpioenen en rajabs (witte mie ren) er een wijkplaats in vinden. Dit alles lijkt erger dan het is, want alles hangt af van het huis, van de plaats waar het staat, het materiaal waarvan het gebouwd is, en de manier waarop hft wordt schoongehouden. Oude school- en kinderboeken: Her haalde malen vraagt men ons een plaatsje in te ruimen voor een vraag naar dergelijke werkjes. Wij krijgen daarop zelden of nooit een bruikbare reactie. Onze vraag: Als iemand zijn boekenkasten eens gaat opruimen, geef ons dan een lijstje van de weg- gooiboeken. Allicht is er iemand die nog belangstelling en plaats in huis heeft. Vraag: Welke muziek bestaat er voor .spinet en waar is die muziek te krijgen? Antwoord: Verschillende muziekuitge verijen geven deze muziek uit. Het hangt van u zelf af wat u wilt bestellen. Een catalogus kon men ons niet geven, maar als u weet in welke richting u zoekt, zal men u zeker goed helpen. NED. HERV. KERK Beroepen te Bodegraven (toez.) W. Verboom te Benschop; te Winschoten: R. E. R. van Buiren, eerv. onth. pred. met bev. van em. (leraar god.) te Deurne; te Castricum (toez.): C. H. Bijl te Leiden; te Nieuw-Loosdrecht): T. Poot te Groningen. Aangenomen naar Stedum: H. Kremer te Rinsumageest. Bedank voor Opheusden: G. H. van Kooten te Delft; voor Baarn: H. Bin- nekamp te Hardinxveld. Benoemd: tot ziekenhuispred. Sofia- ziekenhuis te Zwolle: H. Stoof te Veldhoven. Overleden: G. L. F. W. B. H. F. K. de Voogd te Abbenbroek, Nieuwenhoorn en te Haastrecht en bijst. i.h.p. te Insrum. GEREF. KERKEN Beroepen te Soest: dr. J. Rinzema te Leeuwarden; te Ferwerd: A. J. G. Dronkert te Geesteren-Gelselaar. Beroepen te Maartensdijk: E. Verhoef te Rotterdam-Heyplaat. GEREF. KERKEN (VRIJGEM.) Beroepen te Ermelo: M. Brandes te Hengelo (O). Bedankt voor Groningen-Zuid en voor Zuidwolde: H. W. Ophoff te Gouda. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Rotterdam-C: A. Rebel te Groningen Bedankt voor Opperdoes: J. Kruis te Zwaagwesteinde GERËF. GEMEENTEN Bedankt voor Rotterdam-Alexander- stad: K. de Gier te Den Haag-C. EV. LUTHERSE KERK Benoemd tot pred. met bijzondere opdracht te Amsterdam: H. C. Donga proponent te Amsterdam. Dr. G. Puchinger publiceert in RO, het maandblad van de SSR-reünisten, een gesprek met bisschop Gijsen. Gevraagd naar de Reformatie, zegt de Roer- mondse bisschop: 'Het positieve van de Reformatie is voor mij de nadruk die gelegd is en gelegd wordt op het woord van de Schrift en op de majesteit Gods, en vooral de heilige eerbied die daaraan ten grond slag ligt. En hiervan zouden wij naar mijn smaak als katholieken heel wat meer kunnen en moeten overnemen, dan wij met name in onze dagen, on danks alle oecumenische interesse, doen. Hier ligt naar mijn mening zelfs de enig juiste grondhou ding van waaruit wij als katholieken ooit tot een heid met de reformatorische broeders kunnen ko men. Zolang wij die heilige eerbied voor wat ik zou willen noemen het woordelijke woord van de Schrift en de nooit te doorgronden grootheid van God ons niet eigen maken, gaan wij voorbij aan de diepste waarde van de Reformatie, en zullen wij onze werkelijke reformatorische broeders eerder van ons vervreemden dan dat zij zich als onze broeders kunnen en-aren. Het tweede Vaticaanse Concilie heeft dit alles juist verstaan. En daarom heeft het het thema van de benadering van de Schrift, alsmede het thema van de liturgie verstaan als eredienst aan God tot eerste punten van zijn agenda gemaakt. Het heeft echter óók getracht de geheiligde overleve ring, welke de reformatorische broeders, meestal door de historische verschijningsvorm ervan, niet konden en kunnen zien als onlosmakelijk verbon den met Schrift en Gods-dienst, opnieuw en gezui verd te foimuleren. En als ik dan even mag ver volgen: wederom dreigt echter het gevaar dat door een algehele relativering van heilige waarden deze bedoelingen van het tweede Vaticaans Concilie niet tot zijn recht komen. En daardoor komt ook een juiste oecumene in gevaar.' Op de opmerking, dat sommigen hem te rigoureus, te weinig genuanceerd vinden, antwoordt bisschop Gijsen onder meer: 'Een derde moeilijkheid is dat niet weinig mensen zozèer door de trend van het geseculariseerde den ken gevangen zijn, dat zij van mening zijn dat het geen daarmee in strijd is, ook niet door het gelo vige denken bedoeld kan zijn. Wie ten aanzien van ethische vragen de radicali teit van Gods Woord ondubbelzinnig verkondigt, kan niet anders dan als dwaas of ergernis gevend overkomen. Wil men deze moeilijkheden overwin nen, dan zal men steeds moeten afwegen tot hoe ver men in alle eerlijkheid ten opzichte van Gods Woord en de geheiligde traditie van de kerk mag gaan, om deze toch in' hun volheid duidelijk naar voren te brengen. Hierbij zal men de ene keer door begrijpend e.. genuanceerd te spreken het over komen moeten bevorderen, en de andere keer de methode van het schokeffect moeten benutten. Waar fundamentele openheid voor Gods Woord en het denken van de kerk speurbaar is, zal men de eerste methode moeten volgen; waar verduistering van denken aan de dag treedt, zal men alleen door bliksem te laten flitsen licht kunnen brengen, al bewerkt dit ook in eerste instantie schrik en be ving. Ik zou hier nog wat bij willen zeggen. Ja de grote vraag die onder dit alles ligt is: wéér trekt men de grens tussen wat overeenstemt met Gods Woord en het denken van de kerk én wat mensen woord en louter maatschappelijk denken is. Het is nooit aan een eenling of aan een bepaalde groep om deze grens te trekken. Het is ook nooit op ba sis van geleerdheid of het aannemelijk kunnen zeg gen. dat deze grens helder kan worden. Het is al léén dank zij een zich deemoedig en voortdurend door het Woord van de Schrift laten beleren en door de in geloof aanvaarde (ik ben als katholiek aan 't praten natuurlijk) leiding van de kerk, mo gelijk deze grens te ontdekken, dén op dit en dén op dat terrein.' In de (gereformeerde) Groninger Kerkbode schrijft drs. K. Dijk over de niet-theologische fac toren. die bij kerkelijke meningsverschillen een rol spelen. Ds. Dijk: 'Ik moet hierbij denken aan een gesprek, dat ik goed tien jaar geleden had met wijlen professor Dijk. Het was bij de gelegenheid van de begrafe nis van mijn grootvader, die een neef was van prof. Dijk (de appel is dus nogal ver van de boom gevallen, voor hen die het graag willen weten). We kwamen te spreken over allerlei kerkelijke moei lijkheden, die ook volgens prof. Dijk in belangrijke mate aan karakterverschillen te wijten waren. Hij zed toen: ilk geloof dat we naar een andere vorm van kerk-zijn heen moeten. Mensen met verschil lende karakters, dat heb ik nu genoeg ervaren, dat blijft moeilijkheden geven. De ideale kerk is de kerk van mensen die eenzelfde karakter hebben. Mensen met een ander karakter moeten naar een andere kerk gaan. Prof. Dijk voegde daaraan toe, dat hij als predikant vaak mensen naar de her vormde kerk en zelfs naar de rooms-katholieke kerk verwezen had, omdat ze daar beter zouden passen. Ik heb toen geantwoord: dan bent u oecu- menischer dan ik. Professor Dijk heeft dit gezegd op basis van niet weinig kerkelijke ervaring. En die ervaring gaat een mens niet in de koude kleren zitten. Ervarin gen spelen stellig een belangrijke rol in iemands denken. Uitgaande van een diep respect (die ik niet enkel wegens banden des bloeds genoemde hoog leraar nog immer toedraag, ook al is hij niet meer onder ons) geven we deze dingen door, omdat hier in een uiterste konsekwentie getrokken is wat be treft het kerk-zijn. En bij deze opvattingen willen we de volgende kanttekeningen plaatsen: 1. Wiens karakter bepaalt het karakter van de geref. ker ken? 2. Is de botsing tussen karakters een botsing tussen verschillende karakters of vaak niet ook een botsing juist tussen gelijke karakters? 3. Als ver schil in karakter (of gelijkheid van karakter, zie punt 2) zo'n belangrijke functie vervult in kerke lijke onenigheden, is het dan niet veel zinvoller om met elkaar over onze karakters te gaan praten in plaats van over leergeschillen?' NIEUW VAN HET DORP Het was voluit lente in ons Wie een plekje in de luwte kon vin werd dooT de zon op royale wijze goed voor veel trieste dagen. Vand is het minder. Het is gaan miezeren en intui heeft de mist ons dorp ingesloten. 1 nieuws is net als ons dorp nooit gr maar voor ons belangrijk geni Sjaak is van z'n eigen gevallen en al een paar weken voor onderzoek het ziekenhuis in de stad. Thea hem dagelijks twee maal bezoeken," ziet er zorgelijk uit. De kinderen er erg van geschrokken, want is jaar de vader van hun vriendjes zo plotseling gestorven dat we er nog niet over uitgepraat zijn. Da; wilde de kleine van Thea ook niemand anders zijn dan bij de we we, want die wist van leven, zie en dood. Verder ligt het dorp o\ hoop door de riolering die nu lijk ook tot ons is doorgedrongen, schijnt een twist te zijn tussen meente en aannemer. De gemee wil de oude keien weer in de lai dorpsstraat hebben, maar de aannei wil er klinkers in leggen. Dan hoi hij de keien wel. En, natuurlijk de vraag dan op: zijn die dan zoi waard? Want onze dorpsgenoten len er niets voor om door een sli aannemer geflest te worden. Je vrj je ook af wie de dienst eigenlijk maakt want intussen ligt het voor de kerk en "den Bels" al een maand klaar om te worden straat. Maar ja, dat is dan ook vi alles wat dit dorp aan nieuws bi Dat maakt het precies tot de oase mensen nodig hebben, want de ten en de televisie bieden al niei genoeg. In Den Haag rommelen maar wat aan, is hier de meni Want wie kan dat nog volgen? zal er haar hoofd niet over brei Voor haar is de belangrijkste wanneer Sjaak weer thuis komt het gezegende leven, zelfs al is het) een gematigd tempo, voort te zetti Bockenetalage Europese Bibliotheek Zaltbomm Kastelen en landhuizen in N.-Brabj Kunt U ze nogdc Oud-Bei| landers, de Oud-Numansdorpers, Oud-Barendrechters? Loosdulncnfi oude ansichten. Directeur Schellart, van de Nei_ landse Kastelen Stichting en de Stinie ting Kastelendocumentatie, schrijft z'n inleiding op de uitgave 'Kasteïüe en Landhuizen in Noord-Brabant s c oude ansichten', dat tal van Braban ,oc kastelen aansluiten op de bouwku van Belgisch Brabant. Het bezit s|m< landgoederen is beperkt als gevi on van het feit, dat dit gewest tot gei'0.1* raliteitslanden heeft behoord en lane,d tijd min of meer een onontwikk gebied was. Er zijn echter een aan pronkjuwelen, zoals het kasteel Hee het kasteel van Breda, alsmede Groot-kasteel in Deurne, verweven Anton Coolens boek: De vrouw met' zes slapers. Veel van het statig bezit van Noi Brabant wordt door veelal romai|*| sche afbeeldingen in dit boek uit staid. (Prijs: ƒ17,90). T In de serie 'Kent U ze nogwoi zoals gebruikelijk in prentbriefk, ten. een terugblik gewijd aan Beijerland, verzameld door W. B! In dit boekje zijn gezichten biji gebracht uit de eerste helft van d( <E1 eeuw. overwegend gewijd aan kan pe terstieke dorpsfiguren en lokaal bi 'en dat in de loop van de tijd verander "i* of verdween. Groepsfoto's van vere 0° gingen vormen niet het minst dank *0 re element van dit soort uitgaven, es- uiteraard mensen op de levensavo ,et' het meest aanspreken (ƒ21,90). Iee: Wie in het verleden Numansdo "g'' heeft gekend, ook Middelsluis kan je rt'or '1l Bltl' Schuringen, vindt in 'Kent u nog... de Numansdorpers' (door C. Bos en A. J. Stehouwer) een be(.94( van het bezoek van koningin Wilh mina aan het dorp, in 1916, ey": herinnering aan de meer dan hondi 19g, jaar oude bakkerszaak van de fami l96j Kabbedijk en de bekende groepsfoti met inbegrip van die van de vrijwi <aa, ge landstorm (1935) en van Arie L] der Linden, de schaapherder! Heritoj], neringen uit grootmoeders jeugd. voi{ vergeelde dorpsalbum v I-acht 7,'ii^.t TT UW Het PL__ Barendreeht Kunt U ze nog Barendrechters?' - kreeg een va ,D woord mee van burgemeester G. v Hofwegen. Verzamelaar en tekstschi b ver is A. G. v. d. Garde. Ook hier fotohistorie van hen, die rondom -r eeuwwisseling fleur en kleur gavtl aan de dorpsgemeenschap. Aardig een groepje dames bij 'de bus 1 Dirkzwager', 1930 (ƒ16,90), |Y Loosduinen van ongeveer een halw eeuw geleden wordt in de herinneri teruggeroepen door prentbriefkaart JI die door H. van Zon zijn vergaard i die een bijzondere folkloristische b LEI drage levert door vijftig bijnamen hee overigens een strenge selectie a inbi de vergetelheid te ontrukken. Wilt er er een paar? Jan Knip, Frans Sche een Mie de Sneur. De baardaap, Hann bed Kak, Rijke Piet, Jan Hip, de Spinaz inbi kapelaan Ook hier gaan vele outaa; doorkijkjes aan het 'verenlgings bum* vooraf. Het betreft het twee deeltje. Prijs: 17,90. Ansichten en foto's van het ou lij Zevenhuizen zijn een produktie r Hl A. Veerman, met ruime aandacht vo groepsfoto's van het verenigingslev en de scholen. Veel beelden uit tijd, toen de we's allemaal bove sloot stonden en iedereen iedere kende. Papieren weemoed over e eens zo verstild dorpje aan de Rot Ook deze uitgave kost 17,90.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2