dag, maandag De smakelijke kunst van Carla Kaper Groningen neemt maatregelen tegen boycotters ƒ1000 Kunstenares uit Rotterdam over: schilderijen van drop, kinderen, de kleur van snoepgoed en het moeilijk doen over kunst die eeuwen mee moet Eet smakelijk FAMILIEBERICHTEN Ben Cramer n Nacht-mode ook voor overdag Kijk uit je ogen met een zonnebril dagpecep Het behaagde de Here uit onze familiekring weg te nemen onze geliefde Zwager en Oom Johan F. Abma geliefde echtgenoot van Agatha van der Schaaf op de leeftijd van 71 jaar Die in Christus geloven ontwaken in het Eeuwige Licht. Moge dat onze zuster en de kinderen tot troost zijn. Blija: J. Vellema S. Vellema-v. d. Schaaf Blija: T. de Jong J. de Jong-v. d. Schaaf Blija: E. Fennema G. Fennema-v. d. Schaaf Blija: D. de Jong J. de Jong-v. d. Schaaf Enschede: August van IJs T. van lJs-Bouma Neven en nichten Monickondam, 25 maart 1973. Na een blijmoedig gedragen lijden, is heden van ons heengegaan, mijn lieve Man, onze zorgzame Vader en Grootvader Hendrik Roeland Plomp officier in de Orde van Oranje-Nassau, oud-bestuurder C.N.V., dn de ouderdom van 63 jaar. Er is een land van louter licht, waar heil'gen heersers zijn. Nooit gaat de gouden dag daar dicht in duisternis of pijn. Daar is het altijd lentetijd, in bloei staat elke plant. De smalle zee des doods slechts scheidt ons van dat zalig land. Amerongen: M. J. Plomp-den Decker Barendrecht: M. Nugteren-Plomp K. Nugteren - LJsselstein: M. van der Beek-Plomp C. van der Beek (Harmeien: W. Albers-Plomp T. Albers Bergen op Zoom: H. C. Plomp Hendr. Ido Ambacht: I. Zijderveld-Plomp G. Zijderveld Tilburg: H. R. Plomp N. E. Plomp-de Ligny en kleinkinderen Amerongen, 24 maart 1973, Dooi weg 11. Geen bloemen Geen bezoek Geen toespraken De rouwdienst zal gehouden worden in de Ne derlands Hervormde Kerk te Amerongen, op woensdag 28 maart 1973 om 14.00 uur. Voor ganger: Ds. A. M. de Hoogh, gereformeerd pre dikant. De begrafenis zal in stilte plaatshebben. 'Zijn leven was Christus, zijn sterven gewin' Heden overleed in de zekerheid des geloofs mijn geliefde Man en onze lieve Vader en Grootvader Jolian F. Abma echtgenoot van Agatha van der Schaaf eerder weduwnaar van Hanna van der Meer op de leeftijd van 71 jaar Monnickendam: A. Abma-v. d. Schaaf Monnickendam: B. Horjus-Abma K. Horjus Monnickendam: N. Peereboom-Abma P. Peereboom Broek in Waterland: F. Abma K. N. Abma-v. d. Wekken Vogelenzang: J. Abma M. Abma-Kostelijk Freeport N.Y., USA: K. Abma R. Abma-Thoman Monnickendam: H. P. Abma en kleinkinderen Monnickendam, 25 maart 1973. Corresp.-adres: F. Abma, Overlekergouw 3, Broek in Waterland. De teraardebestelling zal plaatshebben woensdag 28 maart a.s. te 14.00 uur op de Algemene Be graafplaats te Broek in Waterland, na gehouden rouwdienst in die Gereformeerde Opstandings- kerk, Graaf Willemlaan 2 te Monnickendam, die aanvangt om 13.00 uur. Gelegenheid tot condoleance dinsdag 27 maart van 19.3020.30 uur in de Geref. Opstandings- kerk te Monnickendam en na afloop van de ter aardebestelling, eveneens in de Opstandingskerk. Geen bloemen Geen toespraken TROUW/KWARTET MAANDAG 26 MAART 1973 Zondag 25 maart 1973 heeft de HEERE tot Zich genomen mijn geliefde Man, Vader en Groot vader Wybe de Jager Ridder in de Orde van Oranje-Nassau op de leeftijd van 73 jaar Immers zullen mij het goede en de weldadigheid volgen al de dagen mijns levens; en ik zal in het huis des HEEREN blijven in lengte van dagen. Psalm 23:6 J. de Jager-Kuipers C. van Halsema-de Jager H. van Halsema Mynke, Theo, Wybe, Folkert A. W. de Jager J. M. de Jager-v. Schuppen Mieke, Wybe G. de Jager J. de Jager J. C. Salomons-de Jager K. Salomons Marieke, Esther, Wendelke De Krim, Hoofdweg 102. De begrafenis zal plaatsvinden op donderdag 29 maart om 15.00 uur op de begraafplaats te De Krim. Daaraan voorafgaand wordt om 14.00 uur in de Gereformeerde Kerk een rouwdienst gehouden. Na afloop van de begrafenis is er gelegenheid tot condoleren in het Dorpshuis te De Krim. Geen bloemen Geen toespraken Geen bezoek. De Krim: Nijmegen: Heemstede: De Krim: Apeldoorn: Sibculo: GRONINGEN Het college stuur van de rijksuniversiteit Groningen wil maatregelen nemen \f\ gen hen die 'op onbevoegde v onderwijs volgen' aan de universi Hiertoe worden gerekend de boj ters van de 1000-wet'. Bovendien heeft het college te staan gegeven, dat vergoedm voortvloeiende uit excursies, reis tenvergoedingen in verband met ges of elders gevolgde colleges sle uitbetaald zullen worden aan hen staan ingeschreven aan de rijksuni siteit. Tevens verbiedt het college bestuur de verschillende faculte verklaringen inzake kinderaftrek bijslag af te geven aan niet ingesc venen. ADVERTENTIE Ze heeft een zachte, lieve stem. Ze praat behoedzaam, want als je over kunst gaat pra ten kunnen er maar zó misverstanden ontstaan. Trouwens, over'kunst'is al zoveel on zin gezegd. Carla Kaper (31) uit Rotterdam vindt het bijvoorbeeld al belachelijk dat kunst zo wordt gekoesterd. 'Waarom doe je na een jaar of tien wel je bankstel weg en koop je na twee jaar een nieu we auto? Maar waarom moet beeldende kunst altijd eeuwen lang mee? Als een verzamelaar mijn schilderijen koopt en na twee jaar wil hij het opeten, nou van mij mag het hoor.' En dan zijn we moeteen waar we zijn moeten; Carla Kaper maakt schilderijen die eetbaar zijn Carla Kaper is de enige kunste nares van ons land die 'eat art' maakt. Ze woont drie-hoog in de Allard Piersonstraat in Rotterdam. In de hoek van de voorkamer staat een schilderij met 'spekkies', de overheerlijke Belgische lekker nij, waarvan ieder kind wel een kilo of wat achter elkaar i p kan. Boven de bank hangt een schilderij met droppen. 'Ik heb hier niet zoveel staan', zegt Car la, moeder van de kinderen Katja en Roald. 'Het meeste staat op m'n atelier, hier vlak bij. Maar ik heb vooral veel verkocht. Opdrachten vaak, maar ook tijdens tentoonstellin gen. Hoe ik op het idee ben geko men? Nou. ik ben een tijdje met suikerbieten in de weer geweest. Hele series tekeningen, zeefdrukken en litho's. Op een gegeven moment dacht ik: dit is het niet Je zit steeds te knoei en met drukinkt om die echte roze suikerkleur te krijgen, waarom gebruik je geen echte suiker. Banketbakker Toen ben ik naar een banket bakker gestapt en heb hem een suikerbiet van suiker laten ma ken. Vervolgens dacht ik: het is onzin om het te laten doen, je moet het zélf maken' Sinds die tijd is Carla een goei klant geworden van diverse snoepwin kels. Maar ook wel een lastige klant. 'Soms vind ik de kleur van de spekkies niet goed. Dan zeg ik tegen die mensen: vorige keer zat er minder roze in de spek kies, die wil ik wéér hebben. Nou, dan staan ze gek te kij ken. Ze vinden het niet gek als jc vijf dozen drop wil hebben maar wanneer je steeds maar over de kleur van de drop staat te zeuren, ja, dan begrijpen ze er niets van. Ik kocht veel in een snoepwinkel op Crooswijk. Die mensen vonden het leuk wat ik deed en waren ook geïn teresseerd. Ze gingen zelfs mooi snoepgoed in België voor me zoeken.' Carla Kaper zat op de akademie in Rotterdam, had werk hangen op de tweede biennale internationale grafiek in Krakow, exposeerde op de Salon van de Maassteden '69 in het stedelijk Museum in Am sterdam, galerie Balans in Am sterdam en maakte een reliëf van beton voor het metrostation Slinge in Rotterdam. Behalve dit alles maakte ze twee jaar geleden een waanzinnig grote taart van vierhonderd kilo ter gelegenheid van de opening van het nieuwe Lijnbaancentrum. 'Tot zes weken na de opening van het centrum kwamen er nog bruidsparen na het trou wen op het stadhuis naar die taart toe', vertelt Carla. 'Op een verdieping van die taart, ston den dan échte kleine stukken Elke WERKDAG (behalve zaterdags) bestaat er 's avonds tot acht uur gelegenheid tot het telefonisch opgeven van familieberichten, die nog de volgende ochtend moeten worden geplaatst. Dit kan uitsluitend onder no. 020 - 220383. Ook op ZONDAGAVOND is dit mogelijk, maar dan van ZES tot ACHT uur. ATTENTIE! U gelieve steeds duidelijk op te geven in welke bladen u de advertentie wenst te plaatsen (Trouw, Het Kwartet) of in de gehele Christelijke Pers (Trouw Het Kwartet), alsmede de gewenste breedte. DRINGEND VERZOEK. Teneinde correcte behandeling te bevorderen wordt u dringend verzocht het telefonisch opgeven zo tijdig mogelijk te doen geschieden. taart die dan door de familie werd genuttigd.' Eat-art Vinden de mensen het niet gek, dat je van snoep schilderijen en objecten maakt? Carla: 'Nee, over het algemeen wordt het goed ontvangen. Door alle lagen van de bevolking. Zowel door mensen van de musea, als door Jan met de pet. De mensen vinden het geinig. Nou ja, op een paar uitzonderingen na dan. Op die tentoonstelling in Am sterdam was een man die na drie minuten boos naar buiten liep. Hij voelde zich een beetje beduveld, denk ik. Beetgeno men. Kijk, ik houd niet van bloedserieuze kunstenaars. Daar geloof ik niet in. Persoonlijk ben ik wel serieus, maar 'kunst' is voor mij geen heilig 'moe ten.' En die eat-art, dat is dan de vrolijke noot in m'n werk.' Want behalve de eat-art die dan erg in de belangstelling is geko men, spookt Carla nog meer uit. Ze tekent veel, maakt li tho's en heeft zich sinds kort op het fotograferen gestort. 'Als ik me vrolijk voel, dan maak ik meestal eat-art. Ben ik melan choliek dan ga ik tekenen. Meestal figuratief en dan een beetje erotisch.' De twee kinderen van Carla zijn erg enthousiast over de smakelijke kunstwerken van hun moeder. 'Trouwens alle kinderen hoor. Ze vinden het heel gewoon. Dat komt ook door de opvoeding op school. Daar wordt geleerd dat snoepen slecht voor je tanden is. Nou, en waarom zou je er dan niet iets anders mee doen. Op veel scholen laten ze de kinderen ook met snoep knoeien, plakken en wat al niet. Lekker knoeien met snoep. Het is een afvalma- teriaal geworden en kunste naars hebben zich altijd aange trokken gevoeld tot afvalmateri- alen. Maar ook de lijmen die ik gebruik bij mijn schilderijen zijn eetbaar. De uitnodiging voor de tentoonstelling in Am sterdam kon je ook opeten. Die was van ouwel gemaakt.' Carla schakelt de functie 'van snoep uit. De functie van het opeten. 'Maar ik doe er iets anders voor in de plaats: ik stel het ten toon. Ik laat het zien en als een verzamelaar na twee jaar zegt: die spekkies bij mij aan de muur, die -vervelen me, nou, dan mag hij van mij al die honderd spekkies achter elkaar opeten. Vind ik best. Ik kan een koper ook niet ga randeren dat mijn werk honder den jaren meegaat. Als ze iets willen hebben wat een jaar of wat bruikbaar blijft, nou dan zijn mijn werken daar prima voor geschikt. Zoals ik al zei: iedereen koopt tegenwoogdig na vijf jaar weer eens nieuwe meu bels. Vroeger kocht je een eet- hoek die je hele leven mee moest gaan. Dat is ook veran derd. Maar bij kunst is er nog dat hardnekkige misverstand dat het moet worden gekoes terd. Mijn kunst is als alle andere dingen tijdelijk. Ik maak er wel foto's van, maar zelfs dat hoeft niet eens. Dat is dan hoogstens een herinnering, maar zeker niet de vastlegging van kunst die we nooit mogen vergeten en waarvan nieuwe generaties teeds opnieuw in stilte en vol bewondering kennis van moeten nemen.' Moeilijkheden Carla heeft nog weieens met moeilijkheden te kampen, wan neer ze met snoep in de weer is. 'Zuurstokken: een hopeloze zaak. Ik heb het ver schillende malen geprobeerd, maar de ellende is dat bij sui ker de vochtigheidsgraad zo be langrijk is. Soms verandert een object helemaal. Het wordt har der of verbleekt.' Dat ook musea het werk van Uit een opinie-onderzoek is ge bleken dat hij de meest bewon derde zanger van Nederland is. Met maar liefst 27 procent is hij favoriet; hij laat mensen als Marco Bakker en Wim Sonne- veld ver achter zich. BEN CRA MER (26 getrouwd en twee kin deren) zingt voor Nederland op 7 april het hoogste lied op het songfestival Had je verwacht zo populair te zijn? 'Nee, absoluut niet, maar ik ben er wel erg blij mee. Het is vooral de laatste vijf maanden erg goed gegaan, ik geloof dat het komt omdat ik nu een ei gen gezicht heb gekregen.' Je zingt tegenwoordig andere liedjes 'Zo langzamerhand raak ik het omage van de Nederlandse Tom Jones kwijt. Dat komt door het repertoire dat Pierre Kartner voor me schrijft, zoals 'Vrede', 'De clown' en dat soort werkjes.' Vind je het geen onzinnige tek sten? 'Nee, helemaal niet. Ik sta er wel achter. Het is toch een heel mooi lied, dat van die clown, die avond aan avond moet la chen voor het publiek en mis schien heeft hij wel grote ruzie BINNENLAND met zijn vrouw. Maar voor publiek moet hij leuk doen.' g\; Lijk jij op die clown? 'Haha, nee hoor. Ik ben a gelukkig. Maar de mensen k a" nen zich identificeren met rda clown. Hoeveel mensen hebl 1 niet een vervelende bui en m 0 ten toch naar hun baas lac! omdat ze anders geen opsod krijgen? Al die kantoren >er mensen, daar zitten allenf1^ clowns bij.' Hoe liggen je kansen voor songfestival? Tk dacht wel goed. Ik wil j beren om bij de eerste vij; komen. Wat ik tot nu toe andere landen heb gehoord me wel goed. Ik zal dus behi lijk mijn best moeten doen. laatste tijd treed ik zo'n keer per week 's avonds op dan zing ik ook steeds het li je waarmee ik in het songfe val zit. De eerste vijf, ja, d|C.i wil ik beslist bijhoren.' itif De meeste mensen op de wereld hebben 's nachts hun ogen dicht. Maar als je niet kunt slapen is het toch leuk om naar iets anders te kunnen kijken dan die ene vlieg op het plafond. Vandaar dat Triumph-Wala prachtige nachtlingerie voor deze zomer van 1973 heeft ontworpen. Niet meer het eeuwige wit, maar een heel scala van kleuren. Vooral de klederdracht-motieven zijn in de nacht mode van Triumph te vinden, zoals blijkt op bovenstaande foto Het is allemaal erg romantisch en niemand verbiedt u om zó uit bed met het nachthemd aan op het balkon of in de tuin van de zon te genieten. Zomaar een zonnebril kopen is fout. Dat zeggen ze bij Polaroid. Want een zonnebril moet bescherming geven. Polaroid brengt dit seizoen weer een nieuwe serie zonnebrillen, die helemaal zijn aan gepast aan het huidige modebeeld, zoals dat heet. Nieuw zijn de metalen monturen die een kleurtje hebben gekregen: geel, wit, blauw en zwart. Ook de lenzen hebben een kleur: licht grijs, cog nac, donker grijs, blauw en magenta. De ellende met Polaroid- b.rillen is altijd dat je er in treinen en auto's last van hebt, omdat er dan vlekken en strepen te zien zijn. Dat schijnt in 1974 afgelo pen te zijn omdat in auto's dan bij de wet verplicht gehard veilig heidsglas moet zitten, waardoor we dan geen last meer hebben van die ongemakken. Op de tekening een paar van de nieuwste mo dellen. Carla wel eens link vinden bleek uit haar langzamerhand beroemd geworden object met de drie grafzerken, die geheel genuttigd kunnen worden. 'Er zaten dropkransen en rouwbloe- men van suiker bij. Het zag er geweldig uit, maar de musea vinden het riskant. Ze hebben geen ervaring met dit materi aal. Maar de laatste tijd komen steeds meer de kunstenaars in de belangstelling die objecten maken. Vaak monumentale din gen, die geen enkele particulier in zijn huis of tuin kan hebben. Nou, dat moet dan worden ge subsidieerd en later wordt de zaak afgebroken. Dat is goed want we willen toch steeds nieuwe indrukken?' Kan Carla van haar werk le ven? 'Dat lukt wel, ja, maar of ik begaafd ben? Misschien word ik nog wel eens begaafd. In ieder geval is het zo dat ande ren uitmaken of je goed bent. En wat mij betreft: ik word op die manier gewaardeerd, zoals ik vind dat het nodig is. Dus wat dat betreft ben ik wel ge lukkig. Ik heb geen rancunes in m'n werk. Want hoeveel kunste naars zijn er niet die jarenlang zitten te tobben en nooit aan dacht krijgen?' Dick Holthaus en Frans Molenaar Adèle over haar leeftijd 'Sommige mensen voelen heerlijk als ze vijfentwii jaar zijn. Ik ben toevallig net veertig geworden en ik vjeei het een comfortabele leefti zegt Adèle Bloemendaal, gek hersteld van een lichte open in haar keel. 'Ik zou niet m terug willen. En werken v raê ik vrijwel altijd fijn, al doe me het wel om strikt praktij23' redenen: het geld verdienei heb nergens theoriën over', ze verder. 'Maar als ik de stc tijd wel eens wat lees o en van Dolle Mina's dan kom tot de conclusie dat ik het fe nisme bij wijze van spre heb uitgevonden. Alleen dat zetten tegen de mannen, hoeft voor mij niet zo. Ik me trouwens prettiger bij n nen dan bij vrouwen.' Op de vraag: 'Wat zou u doen als morgen iedereen in Neder land zonder kleren liep?' gaven Dick Holthaus en Frans Mole naar de volgende antwoorden: Dick: 'Ik zou een stuk strand kopen en daar gestreepte en gebloemde matrassen verhuren Ik zou een lange bar maken en een strandpaviljoen beginnen. Heerlijk, de hele dag drankjes drinken in de zon.' Frans: 'Ik begon in iedere stad een filiaal. Want dat is net als met die twee vertegenwoordigers in schoenen die naar Afrika wer den gestuurd. De één stuurde een telegram naar zijn zaak- 'Kom morgen terug. Stop. Ie dereen loopt hier op blote vop- ten.' De andere seinde: 'Stuur twee keer zoveel schoenen Stop. Iedereen loopt hier op blote voeten.' Spaghettischotel 400 gr spaghetti 3 dl. bouillon 1 eetl. aardappelmeel blikje tomatenpuree 3 eetl. geraspte kaas 12 knakworstjes 10 sjalotjes 2 eetl. boter peper, zout. Breek de spaghetti in stuk en kook ze in ruim water zout gaar. Spoel de spagl met koud water af en in vergiet laten uitlekken, bouillon van blokjes, roe: tomatenpuree door en bini alles met een eetl. aangemj aardappelmeel. Deze saus smaak afmaken met zout| peper. Laat hierin de spa;. oDnieuw warm worden. Schi uitjes en fruit ze in de bruin. Bak ook de worstji deze boter. Leg de spaghef een schaal, doe er de uitj< knakworstjes omheen strooi het geheel met gei oude kaas. Menutip: Spaghettischi fruit

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 6