Regering weigert eis tot betaling stakingsdagen eoeo pomdbo Kraak noch smaak aan muziek van Traffic Een valk voor 'n koningin Auto Nog dit jaar advies over koninkrijk Fabriek en drie boerderijen afgebrand Fischer-Dieskau dirigent door Catherine Gaskin TROUW/KWARTET MAANDAG 26 MAART 1973 BINNENLAND/RADIO EN TV Onderhandelingen in Suriname af gebroken PARAMARIBO (ANP) De Surinaamse regering heeft bekend gemaakt, dat de onderhandelingen met de vakbeweging zijn afge broken, omdat men niet kan ingaan op de eisen van de vier vak centrales, loon uit te betalen voor de dagen waarop wordt gestaakt. MARY PERKINS De regering in Paramaribo is wel bereid de salarissen van de ambtena ren te verhogen, maar niet zover als de vakbeweging wil. De bemiddelende commissie van goede diensten is nu bezig een compromis op te stellen. Op 15 maart beginnen de onderhande lingen tussen regering en vakbewe ging om een einde te maken aan de arbeidsonrust, die al acht weken duurt. Op het ogenblik staken voorna melijk de douaniers, de onderwijzers, een groep ambtenaren en een deel van het verplegend personeel. Volgens het Surinaamse dagblad De ORANJESTAD Het ziet ernaar uit, dat de koninkrijkscommissie, die aan de regeringen van Nederland, de Ne derlandse Antillen en Suriname advie zen moet uitbrengen over nieuwe ver houdingen nog dit jaar het werk kan afsluiten. Na twee weken vergaderen op Curacao en Aruba werd de derde voltallige bijeenkomst in Oranjestad afgesloten. In de tweede helft van april of begin mei zullen de commissies weer bij elkaar komen en wel In Den Haag. Over het Nederlandse voorstel voor een zg. 'licht Statuut', dat in Surina me en de Antillen al was omgedoopt ln een 'uitgekleed Statuut', zei Juan- cho Evertsz, voorzitter van de Antilli aanse sectie, dat de staatsrechtelijke en volkenrechtelijke commissies van de koninkrijkscommissie zich nog moeten uitspreken. Noch de Antillen noch Suriname wijzen dit voorstel in zijn geheel af. maar men heeft wel ernstige bedenkingen tegen een aantal punten. West zou mr. Eddy Bruma, enig Sta tenlid voor de PNR en voorzitter van de vakcentrale C-47, tijdens het over leg gezegd hebben, dat 'de vakbewe ging tot dusverre zelfbeheersing had kunnen opbrengen. En wanneer de regering zegt: geen werk. geen loon, zal de vakbeweging blijven zeggen: geen loon, geen werk. En als er een burgeroorlog moet komen, zal dat ge schieden. En als er bloed moet vloei en, dan zal er bloed vloeien'. Sabotage In het gestencilde blaadje Actueel van het Surinaamse persbureau Informa stond vrijdag, dat de vakbeweging meent dat de regering het overleg bewust heeft gesaboteerd. 'De rege ring Sedney-Lachmon is bezig met de voorbereiding van de algemene ver kiezingen en men wacht op een ge schikt moment om het Surinaamse volk ermee te verrassen. Gezien de ervaringen is het vrijwel zeker, dat eerlijke verkiezingen zeker niet gega randeerd zijn. Een alternatief voor het huidige conflict is. dat de rege ring naar huis gaat en er een interim regering komt met als belangrijkste opdracht het uitschrijven van eerlijke verkiezingen. De vakbeweging zou dan met de nieuwe regering kunnen onderhandelen, aldus Actueel. De Surinaamse rijksvoorlichtings dienst noemt berichten in Surinaamse blaadjes en in Nederlandse publici teitsmedia, waarin premier dr. Jules Sedney en gevolmachtigd minister dr. J. D. V. Polanen beschuldigd werden van onreglementaire aankoop van lichters, een 'gemene insinuatie'. Deze berichten zijn afkomstig uit vakbonds kringen en uit daarmee gelieerde pe riodieken. zoals het CLO-bulletin, en Actueel. Gesteld wordt, dat de vier lichters, die van de KNSM zijn ge kocht. betaald zouden zijn met een bedrag, dat renteloos was geleend uit de Surinaamse staatskas en bestemd voor de transportonderneming HAO, die van premier Sedney zou zijn. De leider van het marxistisch-leninis- Premier J. Sedney tisch centrum Suriname, Humprhrey Keerveld. wil de komende twee weken in Nederland geld inzamelen voor een offsetpers. Op deze pers, die 40.000 gulden kost, moet in Paramaribo het nu gestencilde blad De Rode Surina mer worden gedrukt, dat als officieel orgaan is uitgeroepen. Van onze correspondent EINDHOVEN Zaterdagmiddag heeft een felle brand de timmerfa briek Verbeek en Zonen (22 man personeel) en drie boerderijen in de kom van Heeze in de as gelegd. Twee huizen liepen brand- en waterschade op. Er kwam wat vee in de vlammen om. Op het moment van het uitbreken van de brand was één man in de fabriek aan het werk. Over de oorzaak tast men nog in het duister. De schade wordt op ver bo ven het miljoen geschat. Uit de woorden van de eerste rij moeten de woorden van de tweede rij gevormd worden. De beginletters van de woorden uit de eerste rij vormen de naam van een beroep. 1. verschoten uitbraaksel van een vulkaan. 2. verhaarde huid ver 2. nobel smart 4. handegge maal 5. insekt gordel 6. levenslucht kaasworm 7. kneep wortel OPLOSSING VAN VRIJDAG Hor: 1. genet, 5. Paris, 9. verbond, 11. Aa, 13. naast. 14. e.a. 15. Ares, 17. Erna, 18. fat. 20. Oss, 22. eer, 23. bate, 24. kaar, 25. neg, 26. rei, 28. age, 30. Aser. 32. slim, 33. A.K. 34. ineen, 37. Ee. 38. stalles. 40. dieet. 41. kloet. Vert: 1. graaf, 2. N.V. eens. 4. tra, 5. pos. 6. ante, 7. R.D. 8. staar, 10. bars, 12. arabesk. 14. energie. 16 etage, 18. reaal, 20. oer. 21. ski, 25. naald. 27. edel, 28. emelt, 31. rite, 32. snel, 35. nat, 36. elk. 38. Se, 39. s.o. door Willem-Jan Martin AMSTERDAM Er viel eigen lijk maar weinig lol te beleven aan het optreden van de Engels-Amerikaanse formatie Traffic, die zaterdagnacht zeven man sterk voor een uit verkocht huis de planken van het Concertgebouw bevolkte. Zeven man sterk: 'leider" Steve Winwood heeft zijn groep tijdelijk uitgebreid met de van de Muscle Shoals-Studios betrokken ritmesectie Rogt'r Hawkins-David Hood. Daarbij was zaterdag als extra aanvulling bovendien nog de uit dezelfde entourage stammende organist Barry Beckett van de partij. Winwood's expansiedrift resulteerde netto in een brij-achtig geheel, waarin teveel nadruk lag op de ritmiek (vergelijk Santana) en enige solistische kleur ofwel simpelweg afwezig was, ofwel vakkundig werd weggetimmerd door de stampij van twee potige drummers (genoemde Hoger Hawkins plus Jim Capaldi), de razend-energieke congabespeler Reebop Kwakubaah (als een kikker heen en weer springend achter een imposante batterij trommels) en het loodzware band-achtige bassen van David Wood. Een enkele keer wist Winwood zich, achter de piano, boven de decibels van zijn vrienden uit te werken. Maar meestal werden zijn activiteiten zo goed als 'geabsorbeerd', evenals de accenten van blazer Chris Wood of het orgeltje van Barry Backett.. Zat eT dus eigenlijk kraak noch smaak aan de muziek van Traffic door het gebrek aan kleur en een individuele noot. dit gegeven werd des te heviger voelbaar door het feit dat men er de hand niet voor omdraaide diverse nummers in de lengterichting tot gigantische afmetingen op te blazen, zodat je niet zdlden tien minuten tot een kwartier tegen een fanatiek doorstampende stoomwals zat aan te hikken. Na tien nummers werd me dat te dol en ben ik er maar tussenuitgegaan. Tot dan toe had het repertoire bestaan uit materiaal van de laatste vier lp's, met als enige gunstige uitzondering het van voor het kedrpunt (de lp John Barleycorn) stammende 40.000 Headmen. Rest de mededeling dat het voorprogramma door het uitvallen van Spooky Tooth werd waargenomen door de inmiddels tot een duo gereduceerde formatie Amazing Blondell, die het ondanks de vriendelijke muziek snel moest laten afweten: men was niet voor hen gekomen en liet dat ook duidelijk merken. Panoramiek heeft in de tweede afle vering over het autosysteem niet alleen de misères van massaal individueel vervoer getoond, maar ook interessan te alternatieven aangereikt om een dreigende catastrofe te voorkomen. De wereldvoorraad aan brandstof raakt volgens sommige deskundigen zo snel uitgeput dat we op dat fatale moment nog niet in voldoende mate vervangen de enerie dienstbaar hebben weten ie maken. Enige oplossing zou zijn het onmiddellijk overschakelen op open baar vervoer, waardoor we een tijd winst van ongeveer zestig jaar zouden kunnen boeken. Of alle prognoses van nu zullen blijken te kloppen met de werkelijkheid van de nabije toekomst, kan niemand op dit ogenblik ons vertellen. Het lijkt bijna onwaarschijnlijk, want welke macht is in staat, de foutlopende ont wikkeling af te remmen en de menta liteit van autobezittrs zodanig om te buigen dat ive praktisch autovrije ste den krijgen? Hoe stampen we de op een totaal andere situatie gebaseerde woonwijken bijtijds uit de grond? Vrij wel iedereen zal het erover eens zijn, dat veel moet veranderen en dat het zeer snel dient te gebeuren. Maar dat het met democratisch discussiëren zal lukken, kan alleen de idealist geloven. De NOS had zondagavond nog een programma dat het bekijken waard was, omdat we allemaal met het pro bleem te maken hebben. Ik bedoel De Voetstap, een filmisch uitstekende do cumentaire over het ingrijpen van de mens in de natuur. Met prachtige beelden etaleert cineast Piet Wind- meyer de schoonheid van het oude Nederlandse landschap. Echter, de te kens van snel voortgaande vernieling van dat landschap zijn reeds in de meerderheid. Wetenschapsmensen van —ty- allerlei disciplines zeggen dat bij een onderzoek naar de aantasting van het Kromme Rijn-gebied schrik en angst overheersen. In zijn voortreffelijk commentaar zegt Jan Roelands ergens dat de mens die om economische of welke andere reden dan ook zijn 'voetstappen' in het landschap drukt, moet leren beseffen dat zo'n voetstap wel eens achterwege behoort te blij- r1 ven. Om geen schade te veroorzaken die onherstelbaar zal blijken te zijn. Bert Haanstra zorgde voor een leven dige 'Duys op Zondag', waar ook iets van op te steken viel. De formule van dit programma vind ik bepaald niet 'het einde', want alles verloopt vol gens een scenario en overeenkomstig afspraken met de geportretteerde. De gast kan hoogstens verrassing voor wenden. maar echt verrast kan hij nooit zijn. Leven en werk van Haan stra bevatten echter een overvloed aan materiaal voor een boeiende col lage. Ik had overigens bij die goedge kozen fragmenten uit de film van Haanstra wel een deskundige analyse willen horen. In 'de Farce Mejeure van zaterdag zat een kostelijke kraker. Het liedje Op de fabriek van m'n vader ligt het wer- ruk stil, zou best eens een geweldige meezinger kunnen worden. Zeker voor zolang we de prikacties houden. Wat het meedoen aan Zeskamp betekent en hoe hard een teleurstelling kan aankomen, is waarschijnlijk nog nooit zo onverbiddelijk geregistreerd als tijdens de in Leiden gevallen beslis sing voor de finale. Van het vraaggesprek van Nico van Vliet met Wynn Sargent had ik meer verwacht. De Amerikaanse uitte wel harde beschuldigingen over het mar telen van papoea's door Indonesische politiemensen en militairen maar de getoonde detailopnamen van kwet suren vond ik geen .overtuigende be wijsstukken. Vreemd was dat we niets te horen kregen over het waarom van het wonderlijke huwelijk van een ge civiliseerde vrouw met een hoofdman die naar ziel en lichaam nog in de oertijd leeft. Het is niet aan te nemen dat Van Vliet geen enkele poging zou hebben gedaan om hierover iets meer aan de weet te komen. TON HYDRA 19. Smidje Verholen ging helemaal beduusd met de oude graaf mee. Het kasteel ademde namelijk zo'n geweldi ge rijkdom uit, dat iedere gewone man daar wel van onder de indruk komen móest. De oude graaf Bennick van Ryckensteyn opende een van de deuren, die de grote hal afsloten van de rest van het kasteel. Hij draaide toen een schakelaar om en meteen baadde een eeuwenoude gang in een zee van licht. 'Kijk!' legde de graaf trots uit. 'Als je ook maar een beetje verstand van oude zaken hebt, dan zie je natuurlijk wel, dat deze gang tot de oudste delen van het slot behoort. Hier is het minste aan verbouwd. De muren hier zijn meters dik, maar dat zul je straks wel merken. In dit gedeelte heb ik ook mijn particuliere vertrekken, waar ik zo'n beetje kan doen wat ik zelf graag wil'. Smidje Verholen luisterde vol aandacht naar de woorden van .de graaf, die een grote sleutel uit de zak had gehaald en aanstalten maakte een stevige ei ken deur te openen. 'Kom binnen, Verholen', zei hij. 'Ga zitten en maak het je gemakkelijk. Er liggen hier wat kranten. Kijk die maar eens even in, dan heb ik intussen tijd me te verkleden. Zo'n wandelcostuum met trui en ruige plusfour is natuurlijk wel gezellig, maar in een kasteel trek je iets anders aan, dat meer bij de stijl van het geheel past.' Met deze woorden verdween de graaf en de smid zocht een gezellige stoel uit. Hij pakte zomaar een krant van het sta peltje en bladerde er een tikje achte loos doorheen. Doch toen werd zijn aandacht plotseling getrokken door een foto. Een grote foto van de graaf Bennick van Rijckenstein. Die foto be hoorde bij een groot artikel dj zijn opmaak sterk de aandach Met vette letters stond er s. boven: HISTORISCH KASTEEL.' BERGT GROTE RIJKDOMME onderkop stond er met even letters: PRAAL EN PRACHT ,w( EEUWEN IN BEZIT VAN Dl „i DE FAMILIE. En dóóronder nog eens: Graaf zegt néén tegi j, jesmensen. Vol aandacht begoi t je Verholen 't grote artikel t< en het was beslist de moeite wat hij las. De bijzondere coi dent van het blad had namel zijn best gedaan. Hij had b c-ig< een interview gehad met d^ej/r graaf en had er een prachtig van gemaakt. Maar één ding w wel duidelijk. De schatrijke edelman liet niemand bij zij dommen toe. jl c FERDINAND LOS ANGELES (Reuter) De Duitse bariton Dietrich Fischer-Dieskau debu teert begin volgend jaar in de Ver enigde Staten als dirigent. Een woord voerder van het filharmonisch orkest van Los Angeles heeft gezegd, dat de ft *aHifi vandaal zanger in maart 1974 het orkest drie maal zal dirigeren. 62 De vraag was aan mij gericht, maar ik keek naar mijn grootvader om een antwoord; ik kon niet beslissen wie wel en wie niet welkom was op Cluain. Mijn grootvader knikte. 'Het zal ons genoegen doen uw neef te ontvangen als hij deze kant uit komt, meneer Hamilton'. En toen hij hen naar hun rijtuig had begeleid, keerde hij terug voor het verlate diner, en er lag een triomfan telijke grijns op zijn gezicht terwijl hij het vlees sneed. 'En ook dat bericht zal als een lopend vuurtje gaan. Er is een kleindochter op Cluain. De wespen zullen zich om de jampot verzamelen. Elk meisje kon verwachten iets derge lijks te horen te krijgen, en mijn grootvader had de kondities voor mijn vestiging op Cluain duidelijk genoeg gemaakt Maar ik wilde niet op die anderen lijken. Ik kon die dikke plakken vlees nauwelijks door mijn keel krijgen die hij op mijn bord schoof. Het was een zwijgende maaltijd. Ik voelde me alsof ik ge keurd was en verkocht net als Cluains whiskey. De kleine gerestaureerde kerk aan de andere kant van de rivier boven Bal- lochtorra bleef me aantrekken; elke keer als we de brug passeerden, stuurde ik Ailis in die richting. Ik maakte haar teugels vast aan het hek en wandelde over het pad dat me naar die twee granieten stenen bracht Ik vond het allerminst lugu ber om daar zo dikwijls te zijn; ik spreidde mijn plaid meestal op het gras bij Williams graf en bevond me daar in vrede en goed gezelschap. Zelfs leek het niet vreemd, als ik soms tegen William praatte. Ik had altijd tegen William gepraat. Ik ver wachtte geen antwoord van de wind die het lange gras op het kerkhof deed buigen en in de hoge sparren ruiste. Er waren geen antwoorden die ik niet zelf moest zien te vinden. Maar ik praatte luidop over Cluain, over het leven rond de stokerij, de kruidentuin, over Mairi Sinclair en Margaret Campbell, over Ballochtorra en Gavin Campbell. Ik vertelde hem over Callum Sinclair, terwijl mijn ogen de hemel afzochten naar Giorsal, de valk. Ik droomde en vroeg me van alles af, net zoals ik deed wanneer ik lag te waken in dat grote bed op Cluain, zoekend, peinzend, met het haardvuur dat onder zijn koperen hoed gloeide en Williams perkament rol met het onverklaarde bericht. De wind speelde door het gras en daar was iets van muziek in. Er was ook andere muziek, en ik bekende mezelf dat ik ook daarvoor naar Williams graf kwam. Ik werd niet altijd beloond maar soms hoorde ik het orgel als ik naar de kerk reed en ging ik bij Williams graf zitten luisteren naar het gebulder en de lieflijkheid van preludes en fuga's, kantates en koralen die in die kerk nooit op zondagen werden gehoord. Soms kwam ik aan voordat de eerste tonen weerklonken, alsof Gavin had zitten nadenken over hetgeen hij wil de spelen. Eens, toen ik in het warme zonlicht zat met mijn hoofd geleund tegen het ruwe graniet, moest ik in slaap gevallen zijn toen de zachte tonen van een onbekend werk weer klonken. Toen ik wakker werd keek hij op me neer. Hij zag eruit alsof hij zich amuseerde. 'Ik vond Ailis die zich nogal verveel de en al het gras binnen haar bereik had weggegraasd. Kom je hier dik wijls, op deze manier?' Ik wilde hem niet zeggen hóe dik wijls. 'Soms. Ik heb je nu al vaak horen spelen. Ik hou ervan'. Hij hurkte naast me neer. 'Je valt er niettemin bij in slaap'. 'Alleen maar vandaag. Wat is daar trouwens verkeerd aan? Misschien speelde je wel een speciaal wiegelied. Ik weet niets van muziek, weet je'. 'Dat hoeft ook niet. Het is voldoende dat je luistert. Kom de volgende keer bij me op het orgel'. 'Ik ben graag hier'. 'Ik heb je graag daar. Ik zou je kunnen vertellen wat ik speel, als het je interesseert. Dan hoef je niet te raden'. Toen ik een volgende keer het orgel hoorde, ging ik dadelijk door de zij deur de kerk binnen. Ik gluurde om hoog naar Gavins gestalte achter het orgel, maar bleef in de achterste bank zitten waar hij me niet kon zien. In de soberheid van de Schotse kerk was de muziek bijna overweldigend. Het was rijk, en zacht, en erg mense lijk. Ik sloop de trap op naar het orgel en verborg mr in een hoekje, uit zijn gezicht. Maar toen het stuk uit was, draalde hij zich onmiddellijk naar me om. 'Hoe wist je dat ik hier was'? 'Dat wist ik. Het geluid verandert'. Hij lachte. 'Ik weet altijd als ik toehoorders heb. Vond je het mooi?' 'Het was prachtig. Het leek niet erg op kerkmuziek'. 'Ik probeer een eigen transkriptie te maken van Verdi's Requiem.om het orgel een paar van de zangstem men te geven. Ze zouden het hier niet goedvinden. Een Italiaanse katho liek. Kom hier staan en zing iets voor me'. 'Ik? Zingen bij een orgel? Met jou?' 'Waarom niet? Je hebt je hele leven al gezangen en psalmen gezongen, nietwaar?' 'Ja, maar nietNou, ik kan het niet'. 'Kom. Je kunt het zo goed.Zijn vingers bewogen snel over de regis ters en het geluid dat kwam was zacht, als de fluistering van een kind. Ja, ik had mijn hele leven gezongen, en misschien dacht hij aan William daarbuiten op het kerkhof, en dat ik er niet was toen hij begraven werd; misschien dacht hij aan mijn vader, die zo ver van me vandaan gedood werd, zodat ik geen van beiden zag op het moment van hun dood. Hij her haalde hetzelfde voorspel driemaal voordat ik in staat was mijn mond te openen, maar toen dat gebeurde kwam het geluid verrassend sterk, alsof ik de genezende kracht ervan nodig had. De Heer is mijn herder; hij zal mij geleiden. Toen het uit was keek ik hem recht in zijn ogen en ik voelde de tranen op mijn gezicht. Hij scheen niet ge schokt, noch in verwarring, hij zei zelfs in het geheel niets. Ik nam alleen maar mijn plaid, daalde de trap af en sloot de zijdeur zacht achter me. Ailis stond rustig te wachten bij het hek en hief haar ruige gezicht ter begroeting naar me op. Ik glipte op haar rug en ze droeg me in haar kalme tempo omlaag naar het dal. Ik voelde me fris als de dag, maar op een of andere manier ouder. En vlak voordat we de steile helling aan de overzijde begonnen te beklim men, meende ik een glimp op te vangen van Giorsal, die hoog boven me op de wind zweefde. (Wordt vervolgd) HILVERSUM I VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 <S) Spitsuur A'dam: licht gramm.muz., rep. en gesprekken. (7.25 Van de voorpagina.) VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.11 Dingen van de dag. 8.23 (Si Spitsuur A'dam - ver*. 9.15 (S) Geef me de vijf: verzuekpl- .progr. (9.35 Waterst.) 10.30 (S) Muz. voor luisteraars. (11.00 Nws.) NOS: 12.00 Den Haag deze week. VPRO: 12.15 VPRO- Maan dag: waarin rep., interviews, comm., ber., telef. reacties en muz. (13.00 Nws; 13.10 Act.rubriek.) 14.25 Schoolradio. AVRO: 14 45 Radiojournaal. 14.50 Wegenverkeersinf. 14.55 'Is historisch: progr. over onderwerpen uit de geschiedenis. 15.25 (S) Wat deed hij hier?: mod. muz. 16.00 Nws. 16.03 Radiojour naal. 16.05 (S) Licht ork. met zangsol. 16.30 (S) Mikadoo: kindermag. 17.55 Med. 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. 18.21 Ik verbind u door, praatje. 18.25 (S) Jazz Spectrum. NOS: 19.00 (S) Harmonie en fanfare in Ned. en Eur. 19.30 (S) Hobby- scoop: populair progr. over electronlca. 20.00 Komt u maar: act. progr. met gesprek ken, telef. reacties en lichte graram.muz. 21.45 Uitgebreide rep. 22.25 Bond zonder Naam. NOS- 22.30 Nws AVRO: 22.40 Radio- Journaal. 22.50 <S) E.B.U. Jazzconc. 1972. 23.55 Nws. TV vandaag NEDERLAND I NOS NOT 10.45-12.00 schooltv NA 18 UUR NOS 18.45 Ti-ta-tovtfnaar 18.55 Journaal AVRO 19.05 Avro'sToppop 19.30 Wie van de drie 20.00 Journaal 20.21 Peyton Place 21.10 Cannon: de poet uit Salinas-tv-serie 22.00 Televizier Magazine 22.50 Journaal TELEAC 22.55 Engels-les 21 NEDERLAND II NOS 18.45 Ti-ta-tovenaar 18.55 Journaal KRO HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.08 (S) Preludium: klass.muz. 7.30 Nws. 7 41 (S) Hier en Nu. 7.55 Progr.overz. 8.00 Tc Deunr laudamus: gewijde muz. 8.24 Op de man af: evangelisch comm. 8.30 Nws. 8.35 Gymn v.d. hulsvrouw. 8.45 (S) Plein publiek: maandagmorgen met mesen en muz. (9.30 (S) Hier en Nu: 10.30 Nws.) 11.15 (S) V.d. kleuters. 11.30 (S) Hier en Nu. 11.32 (Si Zilverpraat. 11.55 Med. 12.00 Strictly Country style. 12 21 Voor boer en tuinder. 12.26 Med. t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.41 (S) Hier en Nu. 12.50 Mikro: aandacht voor het Chr. organisatie-leven. 13.00 (S) Kerkorgelconc.: klass.muz. 13.30 (S> Hier en Nu. 13.31 (S) Fragm. uit Fidelio, opera van Beethoven. 14.05 Schoolradio. 14.30 (S) Hier en Nu. 14.32 (S) Pianorec klass.muz. 15.00 Herv. middagdlenst. 15.30 Nws. 15.33 (S) Studio 6: middagmag. met verstrooiing en muz. (16.30 (S) Hier en Nu.) 17.20 Over- heidsvoorl.: Suriname Journaal. 17.30 Nws. 17.32 (S) Hier en Nu. 18.00 (S) NCRV Combo Corner. 18.19 Uitz. van de C.P.N. 18.30 Nws. 18.41 Toelichting bij het nws. 18.48 (S) Nat. Jcugdkorps: concoursmuz. 1973. 19.00 (S) Filter: Jonge- renprogr. 19.30 Literama: radlokron. over boeken, schrijvers en toneel. 20.00 Nws. 20 05 Avondoverdenking. 20.15 (S) Paulus, oratorium van Mendelssohn, uitgevoerd door het Omroep Symf. Ork. van Berlijn, koor en sol. 22.15 (S) Klass. muz. 23.00 Mystiek en Mysticisme: theologische etherleergang. 23.35 Cellorec.: klass.muz. 23.55 Nws. 19.05 De familie Asthon 20.00 Journaal 20.20 Doc. film over de schilder Aad de Haas 21.10 Speelfilmcyclus met Edward G. Robi son: Sam van hiernaast 23.15 Tele-Zet 23.20 Journaal DUITSLAND I 10.00 Journaal. 10.05 Act. en muz. 10.45 TV-rep. 11.30 Muzikaal progr. 12.15 Act.- progr. 12.40 Intern, persoverz. 12 50-13.20 Bultenl. rep. 16.15 Journaal, tfi.20 Reg. progr. 17.05 V.d. kinderen. 17.55 Jour naal. (Reg. progr.: NDR: 9 30 Sesamstrasse. 18.00 Graf Luckner, der Schatz der Abdul Shamek. 18.30 Act. 18.45 Zandmannetje. 18.55 Sport. 19.26 Arnle. tv-serle. 19.59 Progr.overz. WDR: 8.20 Schooltv. 18.00 Reg. nws. 18.10 Weekoverz. 18.40 Hier und Heute. 19.15 Gesprek. 19.25 TV-rep.) 20.00 Journaal en weerbcr. 20.15 Act. progr. 21.00 Alles oder niclits, spel van Andreas Grasmuller. 21.45 Po'litiek doe. progr. 22.30 Journaal, comm. en weerber. 22.50 Kampf um den Frleden, film. 23.35 Journaal. DUITSLAND II 17.30 Journaal en weerber. 17.35 Show- progr. 18.05 Muz. en interviews. 18.35 Tekenfilm. 19.10 Stadt ohne Sheriff, tv-serie. 19.45 Journaal, act. en weerber. 20.15 Doc. film. AansJ.: journaal. 21.00 Wiegenlied fur eine HILVERSUM III KRO: 7.00 Nws. 7.02 KRO-op-Drle: keyshow. (8.00. 9.00, 10.00 en ll.l 12.00 Nws. 12.03 Van twaalf to ld pauzeprogr. (13.00 NWS: 13.03 Rade aje TROS: 14.00 Nws. 14 03 Van twee to^ III. 15.00 Nws. 15.03 De Hugo van Show. (16.00 en 17.00 Nws.) NOS: 18.00 Nws. 18.02 Joost de Show. AVRO: 19.00 Nws. 19.02 Ned.-^ 20.00 Nws. 20.02 Radiojournaal. 20 the 8.train. 21.00 Nws. 21.02 De ni est show. 22.00 Nws. 22.02 Superclean g machine. 22.55 Med. 23.00 Nws. 27r 78: muz.mag. (24.00 Nws; 00.02 naai.) 00.55 Nws. ii.uv ivw», iiieu. en ouo-uti. U bouwkronlek. 12.15 Lichte muz. propOl Buitenl. persoverz. 133.00 Nws, ac e n ber. en toneelagenda.) 13.55 Beurst ,7p: Nws. 14.03 Schoolradio. (15.00 Nw Nws en beursber. 16.10 Melodie Ra( ,i l-ja Nws en med. 17.10 Big Bank Ba fro 1930 1960. 17.5 sound van schaal. r 18.00 Nws. 18 05 V.d. soldate Paardesportber. 18.30 Prot. uitz. 18. eil mag. 18.55 Taalwenken. 18.57 Grai 19.00 Nws en act. 19.30 Lichte mi Keurig Engels. 19.45 Openbaar Ki lid. lui .00 Licht muz.progr. 20.30 Boekbei nh 21.00 Splinternws. 21.05 Licht prol er Nws. 22.05 Licht progr. 23.00 Ni Licht muz.progr. 23 40 Nws. 23.45 1 zeelieden. de Leiche. speelfilm. 23.10 Journaal, e weerber. on DUITSLAND III NDR 20.12.20 en 16.00-17.30 Schooltv. 18.00.18.30 Sesamstrasse. 19.00 ment für alle FllhrungskrSfte in und Verwaltung, tv-cursus. 19.30 Pflanzen-Report, serie uitz. 20.00 en weerbcr. 20.15-22.10 Berliner met om 20.15 Filmrep. 21.00 Alice derland, fotofilmserie. 21.20 Tadpij Police, politie-serie. DUITSLAND III WDR j,m 8.20 en 8.55 Schooltv. 9.30 Sesa#m, 11.00, 11.45, 17.00 en 17.30 Schoolt* 18 00 Sesamstrasse. 18.30 Cursus 19.00 Zandmannetje. 19.05 Progr. vo nemers uit Italië. 19.15 Prisma Westen. 19.45 Comm. 20.00 Jour weerber. 20,15 Ein Herz und seine serie. 21.00 Portrüt elner Lady, ton. 21.45 Act. 22.05 tv-cursus. 2' portret. BELGIE (Frans) 18.05 Journaal. 18.10 Kinderproi Voor oudere kijkers. 19.00 Filof lekenmoraal. 19.30 Sport. 19.45 Wei Journaal. 20.15 La Pierre de feuilleton. 21.35 Act. progr. naai. BELGIE (Nederlands) 14.00-16.00 en 17.00 Schooltv. ff 18.00 De Fabeltjeskrant. 18.05 D« I pers, jeugdserie. 18.30 Korte film. I W en uw gemeente, tv-cursus. 19.11 19.33 Cultureel nws. 19.38 Med. en *Vr; 19.45 Journaal. 20.10 Dossier Wilt science fiction film. 21.40 Doe. prol Journaal. A> i001 !j aj, nch dit

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 4