Tat City' is een juweel geworden FILMPREMIÈRES VAN DEZE WEEK ZON 190 cent GESPREKKEN MET GOD WINDSOR MEUBELEN 259, 239, 179, Feek&Cioppenburg TROUW /KWARTET VRUDAG 23 MAART 1973 De oude meester John Huston, die zijn handwerk reeds veertig jaar beoefent, heeft na vijftien jaar weer een film in Amerika gemaakt (de laatste was 'The Misfits'). En wat voor een juweel is dat geworden! Als hij met 'Fat City' iets bewijst dan is het, dat sommige uitverkorenen geen vormexeperimenten en geen sen sationele taboedoorbraken van node hebben om ons iets zeer zin nigs te zeggen over het leven en daar gaat het in de kunst toch altijd weer om. Hoofdpersonen in Huston's nieuwste film zijn twee boksers, Tully en Er nie. De een is in zijn nadagen en probeert het nog eens een keer, de ander begint pas.maar ze zullen het geen van beiden ooit maken. Tully drinkt, treurt om zijn vrouw die hem verlaten heeft en ontfermt zich over een dronken tobbe, die hij ergens in een bar oppikt, Ernie zoekt zijn heil bij vrouwtje en kindje, maar het is lood om oud ijzer, ze dragen de tekenen van hun falen, de gespleten lip en de gebroken neus, op hun gezichten. Tenslotte zitten ze in een mistroostige cafetaria een kopje koffie te drinken (Ernie is weer eens in training) en ze worden bediend door een kelner, die veel ouder is, veel lelijker dan zij. 'Je zult 's morgens wakker worden en jezelf zó vinden', zegt Tully vol ont zetting. Ernie denkt na en zegt dan: 'Misschien is hij wel gelukkig'. Daarmee is de film uit en zelden is zo'n prachtige afsluiting gevonden van een verhaal, waarin bijna niets en élles gebeurt. Een film over de ovcrmijdelijke val van boksers, dat is toch wel erg afgezaagd, zou je zo denken. Ja, maar 'Fat City' gaat ei genlijk niet over boksers, al wordt er redelijk veel in gebokst. Hij gaat over het menselijk tekort, over de ontoe reikendheid van liefde en energie, over het gebrek aan contact, over de eenzaamheid.kortom, over het le ven. Het is een parabel, maar dat wil niet zeggen dat Huston ons met gezochte diepzinnigheid verveelt. Realistischer dan hij zijn boksers neerzet in hun omgeving (het Amerikaanse Stockton met de uien- en tomatenvelden, waar op zij een paar centen bijeengaren, als ze blut zijn) kan het al niet En toch weet hij die nuchtere realiteit een andere dimensie te geven. Door een perfecte timing, door een ingeto gen gebruik van een veelheid aan middelen, door.enfin, vakmanschap is meesterschap. En wat een schitterende cast! Alle spelers zijn even voortreffelijk, elk karakter is afgerond. Stacey Keach als de wanhopige Tully, Jeff Bridges als de lieve Ernie, Sudan Tyrrell als de absurde, zielige, komische dronkelap Oma, Curtis Cokes als haar kalme vriend, Nick Colasanto als de pieke rende trainer.we kunnen wel aan het opnoemen blijven. Laten we het er maar op houden dat 'Fat City' nu reeds klassiek is. W. Wlelek-Berg Amsterdam-Leldseplein Theater, 14 jr. The Nightcomers: vette griezelfilm Henry James' klassieke griezelroman 'The turn of the screw' blijft door filmland spoken. Michael Hastings liet zich erdoor inspireren voor zijn scena rio van 'The Nightcomers', maar hij gaat wel heel wat minder subtiel te werk dan zijn grote voorbeeld. Hij laat de verweesde kinderen, Flora en Miles, toevertrouwd aan de zorgen van een oude huishoudster, getuige zijn van de sado-masochistische toe ren, die door gouvernante en verknip te tuinman worden uitgehaald. Ze gaan het nadoen, en voegen aan het spel der kwellingen varianten van eigen maaksel toe. Geconditioneerd op de dood als ze zijn door het sterven van hun ouders kennen ze slechts één climax: ze vermoorden gouvernante en tuinman uit haat-liefde, om ze voor altijd te behouden. Regisseur Michael Winner situeerde het spul omstreeks de eeuwwisseling in een eenzaam landhuis, geheel zoals het behoort. Hij smukte het op met onheilszwangere beelden en grove griezeleffecten, die als een vette laag vernis de buitenlucht van de werke lijkheid weren. In 'The turn of the screw' blijft veel te raden over, dat is een van de charmes van het boek, in 'The Nightcomers' niets, ook al wor den veelvuldig zinnen vol psychologie van de koude grond niet afgemaakt. Dat werkt niet intrigerend, maar irri terend. Marlon Brando als de tuinman geeft overigens, grommend en gnuivend, zo tussen de bedrijven door wel een paar mooie nummertjes toneel weg. Verna Harney en Christopher Ellis als de kinderen weten kennelijk meesten tijds niet wat ze aan het doen zijn (misschien is dat maar goed ook) en dwalen dientengevolge nogal houterig en verwezen rond op de horror-scene. De regisseur heeft ze alleen geleerd een demonische twinkeling in het oog te leggen, dat trucje herhalen ze dan ook uit den treure. W. W.-B. Amsterdam - Kriterion, 18 jr. De duivel hale je... Terence Hill en Bud Spencer, de een met de staalblauwe ogen, de ander met het berensterke lijf, hebben de daarvoor gevoeligen reeds menig aan genaam uurtje bereid met hun komi sche Italiaanse Westerns, feilloos nage synchroniseerd in het Engels. In De duivel hale je.duiken ze ineens op als zeventiende eeuwse piraten, tuk op Spaans goud. Hoe die film in elkaar geslingerd is.je houdt het niet voor mogelijk. Voortdurend wordt er met bliksem snelheid van scène gewisseld, met zeer verwarrende gevolgen. Kapers die doelbewust naar een schip roeien ko men daar nooit aan, doch zitten eens klaps te slempen in een kroeg, ergens op een geheimzinnig vasteland. Eerst denkt men, dat de operateur de boel door elkaar heeft gegooid, maar nee, het hoort erbij. Aan de intrige is dusdoende geen scheepstouw vast te knopen, maar 't mag niet hinderen. Ik heb er onbedaarlijk om moeten lachen: regisseur Vincent Thomas en de zijnen slaagden erin. mij terug te voeren naar mijn kinderjaren. W.W.-B. Amsterdam - Flora, 14 jr. Sweet sweetback's Baadasss Song Sweet Sweetback's Baadasss Song werd vertoond op Cinemanifestatie 72, en toen door ons besproken. Nu hij alweer een jaar ergens gelegen heeft mag er nog wel even aan herinnerd worden. Het is de film van Meivin Van Peebles, die het scenario en de muziek schreef, de hoofdrol speelde, de regie voerde en zelf de producent was. Hij is de enige eigenaar ook. Bovendien is hij een Amerikaanse neger, wat zijn prestaties nog buiten gewoner maakt. Volgens hem is zijn 'zwart' film ook nog revolutionair voor de 'zwarte' gemeenschap. Maar dat zie ik niet zo zitten. Van Peebles speelt de rol van een, in een bordeel opgevoede en ingewijde, jon geman, die een soort sexacrobaat in een nachtclus was, zomaar gearres teerd werd, en op het bureau een paar blanke agenten neersloeg. De rest is vlucht, achtervolging en tel kens ontsnappen op het nippertje. Ze kregen Van Peebles niet en dat kan gezien worden als een 'zwarte' over winning op een blanke overmacht. Maar dat is de triomf van Van Peeb les alleen, en van niemand anders. Met de echte vechters voor hun vrij heid, ook op het bureau, was hij niet verbonden. Hij werd wel geholpen door mensen van zijn ras, meest vrouwen, maar daar had hij niets mee te maken. Nu ja toch: bij elke gelegenheid lag hij even vlug zijn potentie te bewijzen. En dan vluchtte hij weer gauw ver der. Blanken komen er in zijn film niet best af, maar de meeste negers ook niet. Het gaat in deze film niet seur Cheng Chang Ho heeft de vaart er in gehouden en geen tijd verloren aan zaken, die niet onmiddellijk die nende waren. Het verhaal waarop de film is geba seerd heeft eigenlijk geen andere functie dan het verbinden van de vele gevechten, die uitgroeien naar de eindstrijd om de China Boxing Trophy, die eigenlijk naar de uit komst geen verrassing biedt, omdat men de winnaar Chih-hao langzaam naar deze krachtmeting ziet toegroei en. Het gekuip tijdens het voorspel van dit toernooi vormt steeds het tussenspel tussen de gevechten, waar in het ene sportinstituut de gevaarlij ke leerlingen van het mededingende instituut soms op laaghartige en bloedige wijze probeert uit te scha kelen. Ten aanzien van de leerling Chih-Hao lukt dat niet. Hij heeft het systeem van de ijzeren vuist als enige in zijn macht gekregen en werd daardoor inderdaad de onoverwinnelijke bok ser. Dat men deze film graag blijft uitzitten geboeid door de fabelachtige techniek spreekt voor zichzelf. Er zul len binnenkort meer films uit het land van Mao geïmporteerd worden als de kwaliteit daarvan gelijk blijft aan deze produktie kan dat interes sant worden, tenminste als we niet steeds geconfronteerd worden met ge vechten. Voor eenmaal is dit produkt zeker te genieten. H.SL (Amsterdam-Cineac Damrak, 18 j) César et Rosalie je afvraagt: waar maken die m: zich zo druk over? Sami Frey isjKTg1 een nogal oppervlakkig lakoniek J Het spel van Yves Montand mai^ film goed. Hij is levendig doorleefd die ruwe, goedige, hal laar Ln schroot in het groot, de }(J voudige jongen die een rijk werd, het vlotte luidruchtige type, woest jaloers te keer gaat. en er ifcus'. weer spijt van krijgt. Hij draag- Ert o hele zaak. Sautet mag blij zijn hij Montand erbij had. Le grand blond ava une chaussure noiun de te g begr< die conl uursl de ber Stacey Keach in 'Fat City' om ras, volk en de problemen, het gaat alleen om Van Peebles, die een film maakte over geweld en sex. Ber Huising Amsterdam-Calypso, 18 jr. De ijzeren vuist: film uit China De kennismaking met de Chinese film The Invincible Boxer was nogal ver rassend door twee bijzondere eigen schappen. namelijk de kwaliteit en het kleurgebruik van deze film, en dan het knappe camerawerk, dat een voor de leek interessante kijk geeft op de Chinese vechttechnieken. die de toeschouwers gewoon in de ban hou den tot het einde van de film. Regis César et Rosalie, waarmee de week van de Franse Film donderdagavond werd geopend, is een drie-is-te-veel- spelletje. Rosalie's oude vlam David duikt weer op. Césars wilde jaloezie drijft Rosalie naar David. Later haalt César haar weer terug. Als ze dan toch niet gelukkig is, haalt hij, groot moedig, David erbij. Dat wordt Rosa lie weer te erg. De mannen blijven als goede vrienden en vrijgezellen achter. Totdat Rosalie weer ver schijnt. Misschien begint het dan van voren af aan. Claude Sautet, die vele scenario's schreef en zelfs ook een stuk of vijf films regisseerde (Les Choses de la Vie en Max et les Ferrailleurs onder andere) heeft deze geschiedenis prettig verfilmd, niet te zwaar, met wat humor, en met een goede zorg voor de karakters en hun omgeving: een schroothandel en een atelier in Parijs, een plaatsje aan de Middellandse Zee, en onderweg, met familietafereeltjes en mensen aan het werk. Het zijn aardige, oprechte men sen ook. De werking van de film steunt vooral op de verhouding van die drie, en op hun, spel. Romy Schneider is een knappe Rosalie, maar nogal vlak en eentonig, zodat je Die grote blonde met die ene zw „.j j, schoen weet niet dat hij toevalli aangewezen als topspion, door de van de Franse Geheime Dienst, daarmee een kuipende onderchelf de val wil laten lopen. Hij wordt g plotseling door twee groepen z?'. en levensgevaarlijk 'bewaakt'. A wat hij doet en zegt wordt bespied ,rj,aj afgeluisterd, dag en nacht, thuis op straat en zelfs in bed mei verleidelijke spionne Geheime s 0 ten zijn overal met hun lenzend crofoons en andere audiovisuele a raten. Alles van hem is verdacht, als argeloze violist doet hij wel vreemd. Hij heeft niets in de Zelfs de lijken op zijn kamer, door zo'n geheime dienst al worden gemaakt, ontgaan hem. sportieve vriend de paukenist zie! hoort wel het een en ander, en w !n er dan ook goed zenuwziek van. pol •act I F Yves Robert, een goede acteur regisseur werd, heeft er naar eigen scenario (met Francis Ve een geestige film van gemaakt een kostelijke parodie op het g medienstgedoe, dat een doel oppün zelfs tegen, zichzelf wordt. Met komische vondsten het verstofcan concert, de nacht bij de spionne de doedelzak, de intieme gesprei e die uit de geluidswagen klinken t R verkeerd begrepen worden, biji n, beeld met een logisch lijk It absurde opbouw, en met uitstek del spelers. Pierre Richard, als de vift is een comedien die 'alles' kan. Carmet is de vriend die komisch irer tikt raakt door al wat hij meem Zui Mireille Dare is de verleidelijke onne. Bernard Blier speelt de guur die voortdurend genomen Yves Robert geeft zelf even een pige dirigent weg, en verder het van de types die, goed seerd. maken wat zij moeten, leuke film. (Amsterdam-Du Midi, op zondag 20.15 uur in de Week F ranse H 1 I Tussen Narbonne en I Carcassonne in Zuid- ■Frankrijk, te koop enkele percelen Igrond, met vele mo- gelijkheden. Rust en ruimte Heerlijk klimaat Veel recreatie Alle watersporten Vissen en jagen Gezonde belegging |per m2, bij afname van 5000 m2 ha). |Alle documentatie ter inzage na afspraak op 1, 24, 25 of 26 maart, ïl. 070-55.83.55. MEDEDELING BIJ vonnis van de Arron- dlssements-Rechtbank te Amsterdam d.d. 13 maart 1973 Is in staat van faillis sement verklaard: Theodo- rus Garardus Johannes Roo- teboora tc Monnickendam. Graat Wlllemlaan nr. 229 h.o.d.n. Grafisch Service bureau Roozeboom van der Kool. met benoeming van Mr. L. C. H. Veger tot Rechter-Commissaris en van ondergetekende tot curator. JUWELEN. GOUD en ZILVER IN- EN VERKOOP H. W. DAMES Kruisstraat 19 - Tel. 023-32 04 31 Haarlem <bl] dc Ridderstraat! Us. Gabe van Duinen Een prachtig boek vooi ogenblikken van stilte en bezinning. Ontroerende tweegesprek ken tussen God en de moderne mens In allerlei omstandigheden ven het leven f 8.90 Verknigbaa' >n de boxkhAivaa Zomer Keuning Wageningen U pakt nooit mis. Bij B&C. WONINGINRICHTING JAN VAN STAVEREN Rotterdam Noordsingel 51 Telefoon 010-240949 Pak'n oerdegelijk pak van Zuiver Scheerwol in groen bruine ruit en open de vergadering. 298.- Pak'n aktueel dessin met breed stiksel en opgestikte klepzakken uit de Personality Collection en geef de toon ,an 198>_ Pak'n 3-delig flannel pak, modern van lijn, met brede revers, gulle broekomslag en kapnaad en flaneer. Pak'n exklusief voor P&C ontworpen pak van Dick Holthaus in visgraatdessin en met een jasje, waar ook niet op uitgekeken Pak'n sportief pak met rugceintuur uit de Personality Collection en zet er de pas Pak'n progressief Dick Holtliaus-pak met kontrasterende bies, uit lopende pantalon met kapnaad. 229, Pak'n Dick Holthaus-pak van Zuiver Scheerwol met pied-de-poule-dessin en brede revers uit de Personality Collection en verras uw dame. 239,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 14